REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2010 nr 2 poz. 28

ZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH

z dnia 31 maja 2010 r.

w sprawie planowania, realizacji budżetu oraz sprawozdawczości placówek zagranicznych w części dotyczącej działalności w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) oraz § 1 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych2) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1

Zarządzenie określa zasady i tryb postępowania w procesie planowania, realizacji budżetu i sprawozdawczości z działalności oraz wydatków budżetowych dokonywanych przez przedstawicielstwa dyplomatyczne, stałe przedstawicielstwa przy organizacjach międzynarodowych, urzędy konsularne oraz instytuty polskie w części dotyczącej dyplomacji publicznej i kulturalnej.

§ 2

Ilekroć w zarządzeniu mowa o:

1) Ministerstwie – oznacza to Ministerstwo Spraw Zagranicznych;

2) Departamencie – oznacza to komórkę Ministerstwa właściwą dla spraw dyplomacji publicznej i kulturalnej;

3) placówce zagranicznej – oznacza to przedstawicielstwo dyplomatyczne, stałe przedstawicielstwo przy organizacji międzynarodowej, urząd konsularny, instytut polski;

4) twórcy – oznacza to autora, artystę, wykonawcę etc, którego działalność chroniona jest prawem autorskim;

5) kontrahencie – oznacza to osobę fizyczną lub podmiot wykonujący działalność gospodarczą;

6) rocznym, półrocznym lub kwartalnym planie działalności – oznacza to propozycje projektów placówek zagranicznych na dany okres w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej.

§ 3

1. Przyznane placówce zagranicznej środki budżetowe przeznaczone na finansowanie działalności w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej za granicą powinny być wykorzystane w sposób planowy na działalność mającą na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku Polski w świecie oraz przychylnej Polsce zagranicznej opinii publicznej poprzez:

1) upowszechnianie wiedzy o Polsce współczesnej, w tym kierunkach, celach i priorytetach polskiej polityki zagranicznej, promocję poszczególnych regionów Polski oraz promocję sukcesu polskiej transformacji i Polski jako wiarygodnego partnera;

2) upowszechnianie rzetelnej wiedzy o historii Polski;

3) upowszechnianie wiedzy o szeroko pojętej polskiej kulturze poprzez promocję najważniejszych osiągnięć we wszystkich dziedzinach kultury i humanistyki;

4) promocję dzieł powstałych za granicą, a dotyczących Polski oraz włączanie artystów, naukowców, popularyzatorów i innych osób związanych z Polską biografią lub aktywnością społeczną do uczestnictwa w życiu kulturalnym, naukowym i społecznym kraju;

5) promocję polskiej nauki, edukacji i szkolnictwa wyższego, a także na wspieranie polonistyk zagranicznych oraz nauki języka polskiego jako języka obcego;

6) inne działania mające na celu promocję interesów Polski.

2. W celu realizacji zadań wymienionych w ust. 1, placówki zagraniczne mogą dokonywać wydatków na realizację przedsięwzięć uzasadnionych charakterem, miejscem, zasięgiem oddziaływania oraz celem i efektem promocyjnym, a w szczególności ponosić koszty:

1) przygotowania, organizacji, reklamy, oprawy medialnej i dokumentacji przedsięwzięć promocyjnych organizowanych samodzielnie lub wspólnie z partnerami działającymi w kraju urzędowania;

2) przygotowania i realizacji wizyt studyjnych (wzór wniosku placówki zagranicznej o realizację wizyty studyjnej określa załącznik nr 4 do zarządzenia);

3) publikacji książek, pojedynczych artykułów prasowych bądź całych wkładek poświęconych polskiej problematyce i innych materiałów promujących wiedzę o Polsce;

4) zakupu i dystrybucji materiałów promocyjnych, gadżetów, książek, informatorów i innych publikacji;

5) członkostwa w organizacjach i uczestnictwa w seminariach i konferencjach służących realizacji zadań;

6) nagród rzeczowych fundowanych przez placówkę w ramach przedsięwzięć o charakterze konkursowym – własnych bądź organizowanych z inspiracji lub przy udziale placówki zagranicznej przez instytucje kraju przyjmującego;

7) ekspertyz, służących skutecznej realizacji zadań;

8) organizacji konferencji prasowych;

9) tworzenia, utrzymania, modernizacji oraz hostingu serwisów internetowych placówki zagranicznej;

10) tłumaczenia na języki obce materiałów informacyjnych, w tym na potrzeby stron internetowych;

11) kampanii promocyjnych Polski w mediach zagranicznych i na nośnikach reklamy zewnętrznej;

12) innych zadań wskazanych przez dyrektora Departamentu.

Rozdział 2

Umowy i wynagrodzenia

§ 4

1. Umowy zawierane przez placówki zagraniczne powinny być sporządzane zgodnie z wewnętrznymi przepisami Ministerstwa w sprawie wymogów dla umów cywilnoprawnych zawieranych na potrzeby Ministerstwa oraz placówek zagranicznych.

2. Maksymalną wysokość honorarium wypłacanego twórcom ustala corocznie Departament, powiadamiając o tym placówki zagraniczne w formie pisemnej. Po uzyskaniu zgody Departamentu, możliwe jest przyznanie honorarium wyższego, jeśli istnieją ku temu szczególne powody, uzasadnione przewidywanym efektem promocyjnym lub charakterem danego przedsięwzięcia.

3. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach pokrywanie kosztów honorariów i kosztów podróży twórców, na pisemny wniosek placówki zagranicznej, może być dokonywane w kraju przez Departament.

4. Honoraria dla osób podlegających obowiązkowi podatkowemu w Polsce podlegają opodatkowaniu zgodnie z polskimi przepisami, o czym placówka zagraniczna ma obowiązek poinformować twórcę przed zaciągnięciem wobec niego jakichkolwiek zobowiązań. Przed wypłatą honorarium w państwie przyjmującym osobie podlegającej obowiązkowi podatkowemu w Polsce, placówka zagraniczna zobowiązana jest do podpisania z nią umowy o dzieło i do pobrania zaliczki na podatek dochodowy oraz do powiadomienia o tym, w formie pisemnej, komórki organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych.

5. Podstawą wypłaty honorariów przez Departament jest faktura wystawiona na podstawie wcześniejszego zlecenia dla agencji impresaryjnej lub innej stosownej instytucji w kraju lub rachunek wystawiony przez twórcę na podstawie zawartej z nim przed planowanym przedsięwzięciem umowy o dzieło.

6. Przy wypłacie wynagrodzenia innego niż honorarium (określonego zgodnie ze szczegółową klasyfikacją wskazaną w załączniku nr 5 do zarządzenia) w państwie przyjmującym osobie podlegającej obowiązkowi podatkowemu w Polsce, placówka zagraniczna zobowiązana jest do podpisania z nią umowy zlecenia i do pobrania zaliczki na podatek dochodowy, składki na ubezpieczenie zdrowotne, a na mocy oświadczenia zleceniobiorcy – także składki na ubezpieczenia społeczne oraz do powiadomienia o tym, w formie pisemnej, komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej w sprawach osobowych.

7. Umowy z osobami fizycznymi nie podlegającymi obowiązkowi podatkowemu w Polsce zawiera się według prawa państwa przyjmującego. Wypłata honorarium bądź wynagrodzenia realizowana jest na podstawie rachunku wystawionego przez twórcę lub kontrahenta. Honoraria osób podlegających obowiązkowi podatkowemu za granicą (w tym obywateli polskich) podlegają opodatkowaniu w kraju, gdzie występuje obowiązek podatkowy.

8. W przypadku zawierania umowy na wniosek placówki zagranicznej przez Departament, placówka zagraniczna podaje z odpowiednim wyprzedzeniem w formie pisemnej dane twórcy lub kontrahenta.

Rozdział 3

Planowanie

§ 5

1. Wysokość środków na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej placówki zagranicznej jest ustalana przez Departament na podstawie:

1) zadań dla placówek zagranicznych w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej przedstawionych przez Departament na dany rok;

2) rocznego planu działalności w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej na rok następny przedstawionego przez placówkę zagraniczną;

3) analizy działalności oraz wykonania budżetu w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej przez placówkę zagraniczną w roku poprzednim;

4) projektów zgłoszonych przez placówkę zagraniczną w trybie innym niż plany kwartalne lub półroczne opisane w § 7 ust. 1 i 2.

2. Dyrektor Departamentu może zatwierdzać do realizacji w ciągu roku budżetowego projekty dodatkowe, na realizację których Departament zapewnia placówkom zagranicznym dodatkowe środki finansowe.

§ 6

1. Placówki zagraniczne przesyłają do Departamentu do dnia 1 grudnia propozycję planu wydatków na rok następny wraz z uzasadnieniem. Propozycję planu wydatków sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia, a uzasadnienie merytoryczne według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia.

2. Kierownicy urzędów konsularnych i instytutów polskich jednocześnie przesyłają roczne plany działalności do wiadomości kierownikowi właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego, który może zgłaszać do nich uwagi w terminie 7 dni od daty otrzymania planu.

3. Placówki zagraniczne, które otrzymają środki w planie finansowym w innej wysokości niż wcześniej wnioskowały, zobowiązane są dostosować plan działalności do wysokości przyznanych im środków finansowych i uwzględnić odpowiednie korekty w szczegółowych planach (kwartalnych lub półrocznych) przesyłanych do Departamentu zgodnie z § 7 pkt. 1 i 2. Skorygowane plany działalności należy przesłać do Departamentu w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji o wysokości przyznanych środków finansowych.

§ 7

1. Placówki zagraniczne, które otrzymają w planie finansowym środki na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej w wysokości przewyższającej 30 000 euro lub równowartość tej kwoty, przesyłają do Departamentu w terminach do 31 grudnia roku poprzedniego na I kwartał, do 31 marca na II kwartał, do 30 czerwca na III kwartał i do 30 września na IV kwartał każdego roku szczegółowe, kwartalne plany działalności, sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia, które po akceptacji dyrektora Departamentu stanowią podstawę wydatkowania środków z budżetu placówki zagranicznej.

2. Placówki zagraniczne, które otrzymają w planie finansowym środki na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej w wysokości niższej lub równej równowartości 30 000 euro przesyłają do Departamentu w terminach do 31 grudnia roku poprzedniego na I półrocze i do 31 maja na II półrocze szczegółowe półroczne plany działalności, sporządzone wg wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia, które po akceptacji dyrektora Departamentu stanowią podstawę wydatkowania środków z budżetu placówki zagranicznej.

3. Wyznacznikiem w kwestii pisania pierwszego planu szczegółowego na dany rok (kwartalnego lub półrocznego) jest wysokość środków na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej, jakie placówka zagraniczna otrzymała w roku poprzednim.

4. Projekty placówki zagranicznej nie ujęte w planie kwartalnym lub półrocznym, których realizacja jest według placówki zagranicznej konieczna, wymagają każdorazowo uzyskania zatwierdzenia przez dyrektora Departamentu, na podstawie otrzymanego przez niego pisemnego wniosku placówki zagranicznej.

Rozdział 4

Wykonanie budżetu i odpowiedzialność

§ 8

1. Środki na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej są funduszem całej placówki zagranicznej, a nadzór nad realizacją tej działalności spoczywa na kierowniku placówki zagranicznej.

2. Podstawę do wydatkowania środków finansowych stanowi plan finansowy placówki zagranicznej ustalony na dany rok od 1 stycznia do 31 grudnia. Dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym z uwzględnieniem przesunięć dokonanych zgodnie z § 11 ust. 1.

3. Realizacja wydatków powinna przebiegać w oparciu o zasady racjonalnego i oszczędnego gospodarowania z uwzględnieniem dyscypliny finansów publicznych.

4. Wydatkowanie środków finansowych przyznanych na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej powinno odbywać się zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz obowiązującymi w przedmiocie zamówień publicznych przepisami wewnętrznymi.

5. Przy wydatkowaniu środków finansowych należy zwrócić uwagę na prawidłowe klasyfikowanie wydatków. Szczegółowy schemat klasyfikacji wydatków w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej określa załącznik nr 5 do zarządzenia.

6. Przekroczenie wysokości przyznanych w budżecie środków stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegające odpowiedzialności na podstawie przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

7. Placówka zagraniczna, która przy realizacji przedsięwzięcia korzysta ze środków złotowych pozostających w dyspozycji Departamentu (honoraria, koszty podróży, transportu itp.) ma obowiązek natychmiastowego potwierdzenia w formie pisemnej należytego wykonania usługi. W przypadku braku potwierdzenia, płatności nie będą realizowane.

8. W ramach realizacji poszczególnych projektów zatwierdzonych uprzednio przez Departament, kierownik placówki może samodzielnie podjąć decyzję o zwiększeniu wydatków na dany projekt do wysokości kwoty stanowiącej równowartość 10 % preliminowanego kosztu tego projektu. Kwota takiego zwiększenia jest pokrywana ze środków przeznaczonych na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej znajdujących się w budżecie placówki i nie może dotyczyć wydatków kwalifikujących się do pokrycia z innych części budżetu placówki, a w szczególności z funduszu dyspozycyjnego.

9. Kierownik placówki niezwłocznie powiadamia Departament w formie pisemnej o wydatkach poniesionych na podstawie ust. 8.

§ 9

1. Do dokonywania wydatków na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej stosuje się przepisy dotyczące gospodarowania środkami publicznymi oraz przepisy określające tryb ich wydatkowania, określone w ustawach i wydanych na ich podstawie aktach wykonawczych, przepisach niniejszego zarządzenia oraz instrukcji w sprawie kontroli i obiegu dokumentów księgowych na placówce.

2. W przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania dowodu księgowego od kontrahenta kierownik placówki zagranicznej może zezwolić pracownikowi dokonującemu operacji finansowej na udokumentowanie jej za pomocą zastępczego dowodu księgowego, jeżeli wypłata nie dotyczy operacji gospodarczej, której przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

3. Dowodami zastępczymi mogą być wystawione przez kontrahenta dowody dokumentujące dokonanie wydatku, a w szczególności: bilet, paragon czy dowód wpłaty. Dowodem zastępczym może być także oświadczenie, którego wzór określa załącznik nr 6 do zarządzenia, jedynie, jeżeli dotyczy zakupu kwiatów do sumy 50 euro (lub jej równowartości).

§ 10

1. Za właściwe

gospodarowanie materiałami na cele promocyjne odpowiedzialny jest kierownik placówki zagranicznej, który może upoważnić pracownika do dysponowania tymi materiałami w jego imieniu.

2. Zasady przyjmowania, ewidencjonowania i wydawania materiałów promocyjnych winny być zgodne z wewnętrznymi przepisami Ministerstwa w sprawie gospodarowania składnikami majątku w placówkach zagranicznych.

Rozdział 5

Zmiany w planach finansowych

§ 11

1. Kierownik

placówki może dokonywać przesunięć w planie finansowym pomiędzy poszczególnymi pozycjami budżetowymi (w ramach rozdziału) jedynie po uzyskaniu zgody dyrektora Departamentu i akceptacji dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej w sprawach finansów.

2. W trzecim kwartale placówka zagraniczna ma obowiązek przeprowadzić analizę przewidywanych wydatków do końca roku. Jeśli placówka zagraniczna przewiduje, że nie wykorzysta w całości przyznanych środków finansowych na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej, obowiązana jest w nieprzekraczalnym terminie do dnia 15 września zgłosić do Departamentu niewykorzystane kwoty z podaniem pozycji budżetowych w celu dokonania korekty planu finansowego placówki zagranicznej na dany rok (do wykorzystania załącznik nr 7 do zarządzenia). Przekroczenie tego terminu może skutkować nie przyznaniem placówce zagranicznej środków finansowych w roku następnym lub wyciągnięciem wobec osób odpowiedzialnych za realizację budżetu innych konsekwencji służbowych przewidzianych właściwymi przepisami.

Rozdział 6

Sprawozdawczość

§ 12

1. Placówka zagraniczna ma obowiązek sporządzania:

1) sprawozdań z wydatkowania środków finansowych na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej;

2) sprawozdania merytorycznego z rocznej działalności w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej;

3) sprawozdań z realizacji poszczególnych przedsięwzięć.

2. Sprawozdania z wydatkowania środków finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny być sporządzane w terminach:

1) do dnia 10 lipca – sprawozdanie za I półrocze sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 9 do zarządzenia wraz z wydrukiem z komputerowego systemu księgowego FKWIN – specyfikacja zapisów na kontach za okres od 1 stycznia do 30 czerwca – wydatki na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej;

2) do dnia 10 października – sprawozdanie za III kwartał sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 9 do zarządzenia wraz z wydrukiem z komputerowego systemu księgowego FK WIN – specyfikacja zapisów na kontach za okres od 1 stycznia do 30 września – wydatki na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej;

3) do dnia 15 stycznia – sprawozdanie roczne sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 9 do zarządzenia wraz z wydrukiem z komputerowego systemu księgowego FK WIN – specyfikacja zapisów na kontach za okres od 1 stycznia do 31 grudnia – wydatki na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej.

3. Sprawozdanie merytoryczne, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, placówki zagraniczne sporządzają do dnia 15 stycznia każdego roku za rok poprzedni według wzoru określonego w załączniku nr 8 do zarządzenia. Sprawozdanie to stanowi część sprawozdania z realizacji zadań placówki zagranicznej, o którym mowa w § 21 zarządzenia Ministra Spraw Zagranicznych Nr 25 z dnia 23 listopada 2009 r. w sprawie planowania i sprawozdawczości w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, przedstawicielstwach dyplomatycznych, stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, urzędach konsularnych i instytutach polskich.

4. Sprawozdania z wydatkowania środków finansowych oraz roczne sprawozdanie merytoryczne placówka zagraniczna przesyła do Departamentu w formie pisemnej i elektronicznej.

5. Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięcia powinno być sporządzone niezwłocznie po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia, w postaci wpisania odpowiednich danych do elektronicznej bazy aktywności placówek zagranicznych znajdującej się na stronie internetowej Polska Dyplomacja Publiczna i Kulturalna (www.ddpik.poland.gov.pl). Wytyczne dotyczące wpisywania do elektronicznej bazy aktywności danych o poszczególnych projektach promocyjnych placówki zagranicznej znajdują się w załączniku nr 10 do zarządzenia.

§ 13

Departament dokonuje pisemnej oceny pracy placówki zagranicznej w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej za dany rok do dnia 15 lutego roku następnego, a następnie przesyła sporządzoną ocenę placówce zagranicznej (w przypadku Instytutu Polskiego i Konsulatu Generalnego także szefowi właściwej misji dyplomatycznej) oraz departamentowi terytorialnemu właściwemu dla danej placówki zagranicznej.

§ 14

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Minister Spraw Zagranicznych

Radosław Sikorski

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

2) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej – członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 220, poz. 1725).

Załącznik 1. [Schemat uzasadnienia propozycji planu wydatków placówki zagranicznej w części dotyczącej dyplomacji publicznej i kulturalnej]

Załączniki do zarządzenia Nr 19 Ministra Spraw
Zagranicznych z dnia 31 maja 2010 r. (poz. 28)

Załącznik nr 1

Schemat uzasadnienia propozycji planu wydatków placówki zagranicznej w części dotyczącej dyplomacji publicznej i kulturalnej

infoRgrafika

Załącznik 2. [PLAN WYDATKÓW PLACÓWKI W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ DYPLOMACJI PUBLICZNEJ I KULTURALNEJ]

Załącznik nr 2

PLAN WYDATKÓW PLACÓWKI W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ DYPLOMACJI PUBLICZNEJ I KULTURALNEJ

infoRgrafika

Załącznik 3. [KWARTALNY/PÓŁROCZNY PLAN DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI W ZAKRESIE DYPLOMACJI PUBLICZNEJ I KULTURALNEJ]

Załącznik nr 3

KWARTALNY/PÓŁROCZNY PLAN DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI W ZAKRESIE DYPLOMACJI PUBLICZNEJ I KULTURALNEJ

infoRgrafika

Załącznik 4. [WNIOSEK PLACÓWKI O REALIZACJĘ WIZYTY STUDYJNEJ]

Załącznik nr 4

WNIOSEK PLACÓWKI O REALIZACJĘ WIZYTY STUDYJNEJ1)

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 5. [Szczegółowa klasyfikacja wydatków finansowanych ze środkówbędących w dyspozycji Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej]

Załącznik nr 5

Szczegółowa klasyfikacja wydatków finansowanych ze środków
będących w dyspozycji Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej
1)

Dział

Klasyfikacja
budżetowa,
rozdział,
pozycje

KOMENTARZ

UWAGI

KOSZTY BUDŻETOWE

 

 

WYDATKI NA DZIAŁALNOŚĆ PROMOCYJNĄ

 

750

75058 4090 018

Honoraria – paragraf ten obejmuje w szczególności: wynagrodzenie przekazywane autorowi lub artyście wykonawcy z tytułu korzystania z utworu lub artystycznego wykonywania przez podmioty wypłacające wynagrodzenie, jeżeli utwór lub artystyczne wykonanie zostały stworzone przez pracowników na podstawie umowy o pracę lub przez osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło; wynagrodzenia (tantiemy) wypłacane twórcom lub artystom wykonawcom przez organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi; wynagrodzenia za opracowania naukowe i badawczo-rozwojowe wykonywane przez pracowników jednostek naukowych i jednostek badawczo-rozwojowych, stanowiące wykładnik działalności twórczej; wynagrodzenia wyłącznie w zakresie prac twórczych.

Dotyczy wypłat wynagrodzeń z tytułu praw autorskich, w tym za umowy o dzieło, dla dzieł, które podlegają ochronie z tytułu praw autorskich.

750

75058 4170 018

Umowy zlecenia i umowy i dzieło – paragraf ten obejmuje wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło (z wyjątkiem honorariów zaliczanych do paragrafu 409 – Honoraria), a w szczególności: wynagrodzenia wypłacane na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło; wynagrodzenia tłumaczy przysięgłych, wynagrodzenia wypłacane osobom fizycznym za udział w komisjach, jury w konkursach, niezależnie od sposobu ich powoływania.

1. W tej pozycji planuje się z prace realizowane w ramach umów z osobami fizycznymi np. na: prowadzenie lektoratu języka polskiego, wypłaty dla artystów, aranżację wystawy itp.

2. Zawierając umowę zlecenia (lub o dzieło) z podatnikiem krajowym, zleceniobiorca ma obowiązek wypełnienia dok. PIT-8b, a placówka odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i przesłania dokumentacji do referatu podatkowego właściwego biura ds. administracji i finansów. Ponadto podatnik powinien określić, czy przy danej umowie niezbędne jest wypełnienie druku ZUS ZZA.

3. Należy zwracać uwagę na niedopuszczalność zlecania czynności, które mieszczą się w zakresach obowiązków osób zatrudnionych w ramach umów o pracę.

 

750

75058 4210 018

Zakup materiałów – w pozycji tej należy planować wydatki rzeczowe np. na zakup materiałów do przygotowania wystaw; zakup materiałów do gablot placówki, koszty zakupu paliwa związane z transportem osób, wystaw, filmów, materiałów promocyjnych z Polski, na terytorium państwa przyjmującego, a także do innych placówek, realizowane samochodami placówki.

Należy zwracać uwagę aby zakup tych materiałów był związany z działaniami placówki w zakresie zadań dotyczących promocji Polski tj. przede wszystkim dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz mieścił się w ustalonych limitach środków.

750

75058 4240 018

Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek – w tej pozycji należy planować zakup (także dostawę z kraju) wydawnictw do biblioteki, wydawnictw do celów promocyjnych np. albumów, kalendarzy, plakatów itd. oraz pomocy dydaktycznych do nauki języka polskiego.

1. Przy planowaniu zakupów lub dostaw krajowych należy uwzględnić w uzasadnieniu cele jakim służyć ma realizacja wniosków placówki.

2. Należy rozgraniczać w nadsyłanych wnioskach wydawnictwa zamawiane do celów promocyjnych i wydawnictwa do biblioteki placówki.

750

75058 4300 018

Zakup usług pozostałych – paragraf ten obejmuje wydatki na zakup usług (z wyjątkiem usług świadczonych przez osoby fizyczne), a w szczególności usługi drukarskie, introligatorskie, powielanie, kopiowanie; usługi transportowe związane z przewozem rzeczy: m.in. opłaty za przewóz wszelkich towarów obcymi środkami transportu (np. koszty transportu wystawy); opłaty pocztowe ponoszone w związku z wysyłką zaproszeń i materiałów promocyjnych; opłaty za wynajem sal, usługi w zakresie kultury i sztuki, opłaty za usługi rozrywkowe; usługi różne m.in. usługi reklamowe, realizacje wystaw, realizacje nagłośnienia, aranżację wystawy, usługi dotyczące ogłoszeń, obwieszczeń, wykonywanych przez osoby prawne, ogłoszenia prasowe; koszty związane z transportem osób, wystaw, filmów, materiałów promocyjnych z Polski, na terytorium państwa przyjmującego, a także do innych placówek, realizowane samochodami placówki – z wyłączeniem kosztów paliwa i diet kierowcy. Paragraf ten obejmuje również koszty pobytu gości związanych z realizacją programu, a więc m.in. przejazdów, noclegów, zakupu biletów itp.

1. Zwraca się uwagę, że środki na działalność w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej nie są przeznaczone na cele recepcyjne. Wszelkie koszty związane z organizacją poczęstunku towarzyszącego przedsięwzięciom promocyjnym winny być rozliczane z Funduszu Dyspozycyjnego.

2. Należy zwracać uwagę, aby zakup tych usług nie wykraczał poza działania placówki w zakresie zadań dotyczących promocji Polski tj. przede wszystkim dyplomacji publicznej i kulturalnej. Usługi nie związane ściśle z realizacją zadań w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej, planuje się i realizuje z właściwego rozdziału wydatków rzeczowo-administracyjnych.

3. Planowanie wizyt powinno uwzględniać szacunek kosztów podróży gości programowych placówki. Placówki zakupują bilety lotnicze i rozliczają koszty podróży innymi środkami transportu. DDPiK może dokonać zakupu biletów jedynie w wyjątkowych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.

750

75058 4380 018

Zakup usług obejmujących tłumaczenia – paragraf ten obejmuje wydatki na usługi świadczone na rzecz jednostki przez przedsiębiorcę.

Tłumaczenia dot. działalności w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej.

 

750

75058 4390 018

Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii – paragraf ten obejmuje wydatki usługi świadczone na rzecz jednostki przez przedsiębiorcę, z wyłączeniem ekspertyz, analiz, opinii i innych materiałów sporządzanych i opłacanych w ramach realizowanej przez jednostkę inwestycji.

Ekspertyzy, analizy i opinie dot. działalności w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej – zakupione wyłącznie od przedsiębiorców (osoby prawne lub fizyczne prowadzące działalność gospodarczą). Zakupy od osób fizycznych w ramach umowy o dzieło lub umowy zlecenia należy kwalifikować w pozycji 75058 4170 018.

750

75058 4420 018

Podróże służbowe zagraniczne – paragraf ten obejmuje wydatki na podróże służbowe zagraniczne pracowników Departamentu oraz koszty diet kierowcy związane z transportem osób, wystaw, filmów, materiałów promocyjnych z Polski, na terytorium państwa przyjmującego, a także do innych placówek, realizowane samochodami placówki.

Pozycja ta obejmuje jedynie wydatki związane z pobytami pracowników Departamentu (przejazdy, noclegi, diety) oraz wyjątkowo diety kierowcy. Koszty podroży służbowych innych pracowników placówki winny być pokrywane ze środków administracyjnych z rozdziału 75057.

750

75058 4430 018

Ubezpieczenia – paragraf ten obejmuje szczególnie płatności oraz składki z tytułu różnych ubezpieczeń rzeczowych, np. koszty ubezpieczeń transportu wystaw, filmów a także koszty obowiązkowych ubezpieczeń osób związane z wizytami studyjnymi.

Pozycja ta obejmuje wydatki związane z różnego rodzajami ubezpieczeniami rzeczowymi koniecznymi do prawidłowej realizacji zadań.

200.

KONTA ANALITYCZNE

ROZRACHUNKI2)

Jest to konto rozrachunkowe na którym ewidencjonuje się należności i zobowiązania

200.3100

Np. rozliczenia z Ministerstwem Kultury, Sztuki i Dziedzictwa Narodowego

Rozliczenia z instytucjami kultury – Rozrachunki takie mogą wystąpić z uwagi na współpracę wynikającą z umowy ramowej, jak również samodzielne działania w ramach realizacji zadań zleconych przez Ministerstwo Kultury.

 

 

1) Opracowany na podstawie ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości, oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

2) Operacji na tych kontach nie planuje się, a zasady sprawozdawczości określają odrębne przepisy wewnętrzne.

Załącznik 6. [OŚWIADCZENIE]

Załącznik nr 6

OŚWIADCZENIE

infoRgrafika


Załącznik 7. [Korekta budżetu - zestawienie zmian w planie finansowym]

Załącznik nr 7

Korekta budżetu – zestawienie zmian w planie finansowym

infoRgrafika


Załącznik 8. [SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI W ZAKRESIE DYPLOMACJI PUBLICZNEJ I KULTURALNEJ]

Załącznik nr 8

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI W ZAKRESIE DYPLOMACJI PUBLICZNEJ I KULTURALNEJ

infoRgrafika

Załącznik 9. [WYDATKI NA DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE DYPLOMACJI PUBLICZNEJ I KULTURALNEJ]

Załącznik nr 9

WYDATKI NA DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE DYPLOMACJI PUBLICZNEJ I KULTURALNEJ

infoRgrafika

Załącznik 10. [Wytyczne dotyczące sporządzania sprawozdańz poszczególnych projektów promocyjnych placówki zagranicznej]

Załącznik nr 10

Wytyczne dotyczące sporządzania sprawozdań
z poszczególnych projektów promocyjnych placówki zagranicznej

1. Sprawozdania z realizacji poszczególnych projektów promocyjnych placówki zagranicznej sporządzane są w formie elektronicznej poprzez wpisanie danych do bazy projektów znajdującej się na stronie www.ddpik.poland.gov.pl

2. Placówki zagraniczne wprowadzają do niej dane dotyczące swoich projektów już na etapie zatwierdzonej przez DDPiK propozycji, a następnie uzupełniają ich opisy.

3. Dostęp do bazy odbywa się po zalogowaniu. Login i hasło są tożsame z używanymi przez placówki do edycji danych w bazie teleadresowej (http://bazateleadresowa.poland.gov.pl). Login stanowi adres sekretariatu placówki w domenie msz.gov.pl.

4. Możliwość logowania na stronie powinni mieć attaché ds. kultury, nauki oraz prasy, a także ci pracownicy placówek, którzy w zakresie obowiązków posiadają zagadnienia z zakresu dyplomacji publicznej i kulturalnej. W przypadku IP kierownik placówki decyduje czy dostęp do strony mieć będzie każdy pracownik indywidualnie (scenariusz zalecany), czy jedynie pracownik wyznaczony.

5. Opis poszczególnych funkcji na stronie www.ddpik.poland.gov.pl.

 Strona www.ddpik.poland.gov.pl zawiera opcję wyszukiwarki, dodawania projektu, kalendarza, newslettera, forum oraz generowania raportów.

 Na stronie głównej znajdują się zakładki:

– wyszukiwarka,

– kalendarz – data z wydarzaniem jest zaznaczona kolorem. Po kliknięciu na daną datę wyświetlają się wydarzenia danego dnia. Jest to funkcja szczególnie cenna w przypadku zapraszania gości – umożliwia sprawdzenie czy dany gość zaproszony jest już przez inną placówkę, lub, czy przebywa w okolicach miasta urzędowania.

– aktualności – z możliwością przejścia na „najnowsze projekty” (czyli ostatnio dodane) i „najbliższe projekty”. Po kliknięciu na dany projekt przechodzimy do opisu projektu.

 Pod nagłówkiem strony znajduje się zakładka „Dodaj projekt”

Należy wprowadzić dane w odpowiednie pola, pamiętając, że:

– „koordynator projektu” to konkretny pracownik placówki, a nie instytucja.

– w „Kategoria projektu” istnieje możliwość zaznaczenia kilku kategorii np.: „Chopin 2010” i „Muzyka” czy „Film” i „Historia Polski” (należy w tym celu zaznaczając kategorie przytrzymywać klawisz „Ctrl”). Zakwalifikowanie projektu do kilku odpowiednich kategorii umożliwi innym użytkownikom jego łatwiejsze odszukanie w wyszukiwarce.

– U góry strony znajduje się pozycja „wersja językowa”. Zaznaczenie okienka „angielska” lub „lokalna” wygeneruje dodatkowe pola, które fakultatywnie wypełnić można odpowiednimi danymi w języku angielskim lub języku urzędowym państwa przyjmującego.

– Aby edytować lub usunąć dany projekt, należy odnaleźć go poprzez wyszukiwarkę lub kalendarz.

 Pod nagłówkiem strony znajduje się zakładka „Lista projektów” – tu znajduje się opcja generowania raportów, szczególnie cenna, gdy konieczne jest przygotowanie zbiorczego zestawienia np.: „projekty muzyczne w ostatnim kwartale”.

Aby uzyskać odpowiednie zestawienie istnieje konieczność zaznaczenia kilku pól (należy przytrzymywać klawisz „Ctrl”).

 Pod nagłówkiem strony, po prawej stronie, znajduje się zakładka „Forum”.

Forum dyskusyjne skorelowane jest z systemem komentarzy pod poszczególnymi wydarzeniami. Dodanie nowego postu na forum powoduje automatyczne wyświetlenie treści tego postu w formie komentarza pod wydarzeniem, przy czym widoczne są 2 pierwsze komentarze z opcją przekierunkowania wątku na forum. Podobnie dodanie komentarza automatycznie powoduje utworzenie odpowiedniego posta w odpowiednim temacie forum.

Forum posiada także niezależny od projektów wątek „dyskusje”.

 Nad nagłówkiem znajduje się zakładka „Mój profil”, gdzie istnieje możliwość subskrypcji newslettera z wybranego obszaru geograficznego; wiadomości przychodzić będą na skrzynkę mailową sekretariatu placówki.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2010-08-05
  • Data wejścia w życie: 2010-05-31
  • Data obowiązywania: 2012-12-11
  • Dokument traci ważność: 2016-12-17

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA