REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 181
ZARZĄDZENIE NR 38
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 15 grudnia 2021 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) w § 2 uchyla się ust. 2;
2) w § 3:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Rejestracji informacji dotyczących zgłoszonego zdarzenia drogowego dokonuje się niezwłocznie poprzez wypełnienie karty zdarzenia drogowego za pomocą urządzeń teletransmisji danych. Jeżeli wypełnienie karty zdarzenia drogowego w taki sposób nie jest możliwe z przyczyn technicznych lub zdarzenie zostało zgłoszone winnym terminie i Policja nie była obecna na miejscu zdarzenia, do SEWIK wprowadza się informacje zawarte w karcie zdarzenia drogowego wypełnionej w wersji papierowej, w terminie nie przekraczającym 7 dni od daty zgłoszenia.",
b) w ust. 3 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4) osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, zwanego dalej "UWR", uczestniczącej w zdarzeniu drogowym.",
c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Rejestracji nie podlegają informacje o zdarzeniu drogowym:
1) związanym wyłącznie z ruchem pojazdu szynowego, w którym brał udział pieszy przechodzący przez torowisko kolejowe;
2) związanym z przewróceniem się drzewa lub urządzenia na jadący lub stojący pojazd;
3) związanym z celowym użyciem pojazdu jako narzędzia służącego uszkodzeniu ciała lub zabójstwu;
4) w którym zgon lub obrażenia ciała wystąpiły w związku z targnięciem się na własne życie;
5) do którego doszło w związku ze zgonem lub utratą przytomności bezpośrednio przed zdarzeniem;
6) związanym z wykorzystaniem pojazdu służbowego Policji jako środka przymusu bezpośredniego.",
d) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
"6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania ustalono, że wystąpiła przesłanka, o której mowa w ust. 5, z SEWIK usuwa się zarejestrowane informacje dotyczące zgłoszonego zdarzenia drogowego.";
3) w § 4:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Policjant wykonujący czynności na miejscu zdarzenia drogowego wypełnia kartę zdarzenia drogowego za pomocą urządzeń teletransmisji danych lub w wersji papierowej, w zakresie wszystkich dostępnych mu informacji.",
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. W przypadku uzyskania nowych informacji na temat zgłoszonego zdarzenia drogowego, policjant prowadzący czynności wyjaśniające, prowadzący postępowanie przygotowawcze lub osoba odpowiedzialna za poprawność informacji zawartych w SEWIK, niezwłocznie aktualizuje informacje w SEWIK. Dopuszcza się aktualizację informacji na podstawie dokumentu innego niż karta zdarzenia drogowego, w szczególności na podstawie notatki służbowej, notatki urzędowej lub opinii biegłego.",
c) uchyla się ust. 5;
4) w § 6 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:
"2. Informacje w SEWIK przechowuje się przez okres 6 lat.
3. W zakresie usuwania informacji z SEWIK stosuje się odpowiednio przepis § 111 ust. 5 pkt 3 zarządzenia nr 70 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie Krajowego Systemu Informatycznego Policji (Dz. Urz. KGP z 2019 r. poz. 114 i 120 oraz z 2021 r. poz. 100).";
5) załącznik nr 1 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
6) załącznik nr 2 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Komendant Główny Policji |
gen. insp. Jarosław SZYMCZYK |
Załączniki do zarządzenia nr 38
Komendanta Głównego Policji
z dnia 15 grudnia 2021 r.
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA KARTY ZDARZENIA DROGOWEGO1)
1. Kartę zdarzenia drogowego wypełnia się poprzez wstawienie znaku X w odpowiednie pole (pola) lub wpisanie wymaganej informacji.
1.1. Informacje o pojazdach i kierujących tymi pojazdami należy podawać indywidualnie dla każdego uczestnika oraz pojazdu.
1.2. Numerem "1" oznacza się pojazd, którego kierujący spowodował zdarzenie drogowe. W przypadku współwiny kierujących pojazd jednego z nich oznacza się numerem "1", drugiego zaś - numerem "2". Pozostałe pojazdy oznacza się w kolumnach w dowolnej kolejności.
1.3. Jeżeli sprawcą zdarzenia był pieszy, pasażer lub osoba poruszająca się przy użyciu Urządzenie Wspomagającego Ruch, zwanego dalej UWR, w tabeli XI "UCZESTNICY (osoby uczestniczące w zdarzeniu drogowym)" jego dane wpisuje się w pierwszej pozycji w grupie pieszych, pasażerów lub osób poruszających się przy użyciu UWR, natomiast pojazdy uczestniczące w tym zdarzeniu oznacza się numerami w dowolnej kolejności.
1.4. Na schemacie miejsca zdarzenia drogowego każdy uczestniczący pojazd należy oznaczyć odpowiednimi, kolejnymi numerami: 1, 2, 3 - zgodnie z danymi zawartymi w tabelach.
Karta zdarzenia drogowego przewidziana jest maksymalnie dla 3 pojazdów (kierujących) i 6 pasażerów lub pieszych. Jeżeli w zdarzeniu uczestniczy więcej pojazdów, pasażerów lub pieszych niż przewidziano w tabelach, należy wypełnić kolejną kartę zdarzenia drogowego, w której należy wypełnić nagłówek, a następnie podać informacje o kolejnych pojazdach, kierujących, pasażerach oraz pieszych, nadając im odpowiednie numery.
1.5. W przypadku zdarzenia zakwalifikowanego jako "najechanie na pojazd unieruchomiony" (poz. 82) nie wprowadza się danych kierującego, chyba że przyczynił się do jego powstania.
2. Nagłówek karty zdarzenia drogowego.
2.1. W poz. "JEDNOSTKA POLICJI" [01] - wpisać nazwę jednostki organizacyjnej Policji (KSP/KMP/KPP), na terenie której zaistniało zdarzenie i jako drugą - jednostkę organizacyjną Policji, z której policjant wykonywał czynności na miejscu zdarzenia lub przyjął zgłoszenie o zdarzeniu.
2.2. W poz. "NR REJESTRACJI ZDARZENIA" [02] - wpisać numer, pod którym zdarzenie zostało zarejestrowane.
2.3. W poz. "POWIAT" [03], "GMINA" [04], "MIEJSCOWOŚĆ" [05] - wpisać nazwę powiatu, gminy i miejscowości, w której doszło do zdarzenia drogowego.
2.4. W poz. "ULICA, NR POSESJI" [06] - wpisać nazwę ulicy, numer posesji.
2.5. W poz. "RONDO/ WĘZEŁ" [07] - wpisać nazwę ronda, węzła, Miejsca Obsługi Podróżnych, łącznicy.
2.6. W poz. "DROGA NR" [08] - wpisać obowiązkowo w zaznaczone pola numer drogi według obowiązującej numeracji (także w przypadku, gdy do zdarzenia doszło w granicach miasta), poprzedzając go literą zgodnie z rodzajem lub kategorią drogi:
- A - autostrada,
- S - droga ekspresowa,
- K - droga krajowa,
- W - droga wojewódzka,
- P - droga powiatowa,
- G - droga gminna.
W przypadku braku numeru drogi wpisać odpowiednio: droga powiatowa, droga gminna, droga niepubliczna.
Ponadto należy odpowiednio wypełnić pola: km ... oraz hm ..., zgodnie ze znakami kilometrowymi i hektometrowymi umieszczonymi na słupku prowadzącym U-1a, jeżeli na drodze występują takie słupki.
2.7. W poz. "SKRZYŻOWANIE/ Z ULICĄ /DROGĄ NR" [09] - wpisać nazwę ulicy oraz numer drogi, jeżeli zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu lub przecięciu z ulicą podaną w poz. [06] lub drogą podaną w poz. [08]. W przypadku skrzyżowania dróg różnej kategorii na pierwszym miejscu należy wpisać drogę o wyższej kategorii, a w przypadku skrzyżowania dróg jednej kategorii jako pierwszą należy wpisać drogę z niższą numeracją.
2.8. W poz. "ODLEGŁOŚĆ OD SKRZYŻOWANIA" [10] i "KIERUNEK" [11], które muszą zostać wypełnione łącznie, należy podać w przypadku, gdy niemożliwe jest określenie miejsca zdarzenia za pomocą nr posesji lub słupków z oznaczeniem kilometrów i hektometrów. W takim przypadku miejsce zdarzenia określa się następująco:
● w poz. "ULICA, NR POSESJI" [06] wpisać nazwę ulicy, na której doszło do zdarzenia i w poz. "DROGA NR" [08] wpisać nr drogi na której doszło do zdarzenia - zgodnie z punktem 2.6. niniejszej Instrukcji,
● w poz. "SKRZYŻOWANIE/ Z ULICĄ /DROGĄ NR" [09] wpisać nazwę ulicy oraz numer drogi najbliższego skrzyżowania, od którego mierzona jest odległość do miejsca zdarzenia,
● w poz. "ODLEGŁOŚĆ OD SKRZYŻOWANIA" [10] wpisać odległość od podanego wcześniej skrzyżowania do miejsca zdarzenia mierzoną w metrach (z dokładnością do 1 metra),
● w poz. "KIERUNEK" [11] wpisać nazwę miejscowości, nazwę ulicy lub nr drogi, w kierunku do której mierzono odległość od skrzyżowania do miejsca zdarzenia.
PRZYKŁAD:
Dla powyższego przykładu należy wpisać:
● w poz. "ULICA, NR POSESJI" [06] - Broniwoja,
● w poz. "DROGA NR" [08] - Droga gminna,
● w poz. "SKRZYŻOWANIE/ Z ULICĄ /DROGĄ NR" [09] - Wielicka,
● w poz. "ODLEGŁOŚĆ OD SKRZYŻOWANIA" [10] - 100,
● w poz. "KIERUNEK" [11] - Puławska.
2.9. W poz. "DATA ZDARZENIA" [12] - wpisać datę zdarzenia w układzie: rok/miesiąc/dzień - zgodnie ze schematem: rrrr/mm/dd.
2.10. W poz. "GODZINA" [13] - wpisać godzinę zdarzenia w układzie: godzina/minuty - zgodnie ze schematem: gg/mm.
2.11. W poz. "OTRZYMANIE ZGŁOSZENIA O ZDARZENIU" [14] - wpisać godzinę otrzymania pierwszej informacji o zdarzeniu. W przypadku zgłoszenia zdarzenia w innym terminie niż zaistniało, wpisać datę i godzinę przyjęcia zgłoszenia w układzie jak w poz. [12] i [13].
2.12. W poz. "PRZYBYCIE NA MIEJSCE ZDARZENIA" [15] - wpisać godzinę przybycia na miejsce zdarzenia. W przypadku obecności na miejscu pierwszego patrolu, do SEWIK wpisać czas przybycia pierwszego patrolu. W przypadku zgłoszenia zdarzenia w innym terminie niż zaistniało, wpisać datę i godzinę przybycia na miejsce patrolu Policji w układzie jak w poz. [12] i [13]. Jeżeli patrol Policji nie był obecny, pole pozostawić puste.
2.13. W poz. "WSPÓŁRZĘDNE GPS" [16] - wpisać pod. lit. N - szerokość geograficzną i pod. lit. E - długość geograficzną w formacie dziesiętnym np. N: 52.150714, E: 21.01842299999 lub w formacie DMS (stopnie, minuty i sekundy), według schematu: d d° m m' ss(,)s", przy czym podczas wpisywania sekund należy pominąć przecinek - zamiast np. N: 52° 09' 02,0", E: 21° 01' 06,0" należy wpisać N: 52° 09' 020", E: 21° 01' 060" .
2.14. W poz. "DROGA PUBLICZNA" [17] - wstawić znak X, jeżeli zdarzenie miało miejsce na drodze publicznej.
2.15. W poz. "STREFA ZAMIESZKANIA" [18] - wstawić znak X, jeżeli zdarzenie miało miejsce na drodze publicznej lub na drodze niepublicznej w strefie zamieszkania.
2.16. W poz. STREFA RUCHU [19] - wstawić znak X, jeżeli zdarzenie miało miejsce na drodze niepublicznej w strefie ruchu.
3. Tabela I "MIEJSCE ZDARZENIA".
Za miejsce zdarzenia przyjmuje się miejsce, w którym się ono rozpoczęło.
3.1. W części "OBSZAR" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.
Poz. 20 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce w obszarze zabudowanym.
Poz. 21 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce poza obszarem zabudowanym.
3.2. W części "GEOMETRIA DROGI" znak X wstawić w pole przy jednej lub przy kilku pozycjach, w zależności od tego, w którym miejscu na drodze doszło do zdarzenia. Przykładowo, jeżeli zdarzenie drogowe miało miejsce na odcinku prostym i wzniesieniu, należy zaznaczyć poz. 22 i 25, a jeżeli na łuku (zakręcie) i spadku, należy zaznaczyć poz. 23 i 24.
Poz. 22 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na prostym odcinku drogi.
Poz. 23 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na zakręcie lub łuku poziomym, niezależnie od tego czy jest oznakowany znakami A-1, A-2, A-3, A-4.
Poz. 24 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na znacznym spadku podłużnym drogi, a pojazd poruszający się "w dół" zjechał na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu i na tej części jezdni nastąpiło to zdarzenie.
Poz. 25 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na znacznym wzniesieniu podłużnym drogi, a pojazd poruszający się "pod górę" zjechał na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu i na tej części jezdni nastąpiło to zdarzenie.
Poz. 26 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wierzchołku wzniesienia.
3.3. W części "SKRZYŻOWANIE" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.
Poz. 27 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu dróg równorzędnych.
Poz. 28 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem przejazdu.
Poz. 29 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym.
4. W tabeli II "CHARAKTERYSTYKA MIEJSCA ZDARZENIA" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.
Poz. 30 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na jezdni, z wyjątkiem przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów.
Poz. 31 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na pasie dzielącym dwie jezdnie jednokierunkowe.
Poz. 32 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na poboczu, bez względu na to czy pobocze było utwardzone czy gruntowe.
Poz. 33 - wstawić znak X, gdy doszło do uderzenia pojazdu w skarpę lub wjechania do rowu.
Poz. 34 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wyznaczonym przejściu dla pieszych.
Poz. 35 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na chodniku lub drodze dla pieszych oznakowanej znakiem C-16 "droga dla pieszych".
Poz. 36 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów, śluzie dla rowerów.
Poz. 37 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wyznaczonym przejeździe dla rowerzystów.
Poz. 38 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przystanku.
Poz. 39 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe tramwajowym lub torowisku tramwajowym.
Poz. 40 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe kolejowym wyposażonym w zapory lub półzapory, a także w znaki pionowe, w tym również znak B-32 "rogatka uszkodzona".
Poz. 41 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe kolejowym niewyposażonym w zapory lub półzapory.
Poz. 42 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na moście, wiadukcie, łącznicy lub w tunelu.
Poz. 43 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przewiązce dróg o dwóch jezdniach jednokierunkowych.
Poz. 44 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na parkingu, placu lub Miejscu Obsługi Podróżnych.
Poz. 45 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wjeździe na drogę:
1) z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do tego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
2) z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
3) z zajezdni lub na jezdnię z pętli pojazdów szynowych.
Poz. 46 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce w obszarze robót drogowych lub w miejscu, gdzie wprowadzono oznakowanie tymczasowe w związku z prowadzonymi robotami drogowymi.
5. Tabela III "INFORMACJE O DRODZE".
5.1. W części "RODZAJ DROGI" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.
Poz. 47 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na autostradzie.
Poz. 48 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze ekspresowej.
Poz. 49 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o dwóch jezdniach jednokierunkowych z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych.
Poz. 50 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze jednokierunkowej.
Poz. 51 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze posiadającej jedną jezdnię dwu lub wielopasmową.
5.2. W części "NAWIERZCHNIA" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.
Poz. 52 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze twardej.
Poz. 53 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni gruntowej.
5.3. W części "STAN NAWIERZCHNI" znak X wstawić w pole przy jednej lub przy kilku pozycjach.
Poz. 54 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni suchej.
Poz. 55 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni mokrej (w trakcie opadów deszczu, po opadach deszczu, gradu, po roztopionym śniegu, na której jest woda z przyczyn innych niż opady atmosferyczne), na której nie znajdują się powierzchniowo duże kałuże lub rozlewiska.
Poz. 56 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze, na której znajdują się powierzchniowo duże kałuże lub rozlewiska, utrudniające ruch.
Poz. 57 - wstawić znak X jeżeli nawierzchnia drogi w miejscu zdarzenia lub bezpośrednio przed nim była oblodzona lub zaśnieżona.
Poz. 58 - wstawić znak X w przypadku nawierzchni zanieczyszczonej przez błoto, piasek, płyny ropopochodne, mokre liście itp.
Poz. 59 - wstawić znak X, gdy w nawierzchni są koleiny lub garby.
Poz. 60 - wstawić znak X, gdy w nawierzchni są dziury lub wyboje.
5.4. W części "SYGNALIZACJA ŚWIETLNA" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.
Poz. 61 - wstawić znak X, gdy zdarzenie zaistniało na skrzyżowaniu lub w miejscu poza skrzyżowaniem, wyposażonym w działającą sygnalizację świetlną nadającą sekwencje sygnałów:
1) zielony, żółty, czerwony, czerwony i żółty;
2) zielony i czerwony (dla pieszych i rowerzystów) lub na zwężonym odcinku drogi (ruch wahadłowy);
3) czerwony migający pojedynczy lub dwa na przemian migające albo
4) migający sygnał żółty.
Poz. 62 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu lub poza skrzyżowaniem, wyposażonym w niesprawną sygnalizację świetlną.
Poz. 63 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu lub poza skrzyżowaniem, gdzie nie było sygnalizacji świetlnej.
5.5. W części "OZNAKOWANIE POZIOME" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.
Poz. 64 - wstawić znak X, gdy zdarzenie nastąpiło w miejscu, w którym jezdnia była oznakowana znakami poziomymi.
Poz. 65 - wstawić znak X, gdy zdarzenie nastąpiło w miejscu, w którym na jezdni nie było znaków poziomych lub były one nieczytelne.
5.6. W części "LICZBA PASÓW RUCHU" w pole przy poz. 66 wpisać cyfrą sumę pasów ruchu znajdujących się na drodze w miejscu zdarzenia, niezależnie od tego, czy droga jest jednojezdniowa, czy dwujezdniowa.
6. Tabela IV "OŚWIETLENIE" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.
Poz. 67 - wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło w dzień; za wartości graniczne przyjmuje się godzinę wschodu i zachodu słońca.
Poz. 68 - wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło o świcie albo o zmroku, tj. przed wschodem albo po zachodzie słońca, a także wówczas, gdy zachmurzenie nieba spowodowało późniejsze rozpoczęcie oświetlenia dziennego lub wcześniejsze zapadanie zmroku.
Poz. 69 - wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło nocą w miejscu, w którym droga była oświetlona.
Poz. 70 - wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło nocą w miejscu, w którym droga nie była oświetlona żadnym światłem zewnętrznym, niezależnie od powodu braku tego oświetlenia.
7. W tabeli V "WARUNKI ATMOSFERYCZNE" znak X wstawić w pole przy jednej lub przy kilku pozycjach.
Poz. 71 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia były dobre warunki atmosferyczne, gdy w dzień świeci słońce, zachmurzenie nieba jest niecałkowite i nie występują mgły lub opady atmosferyczne, a wiatr jest umiarkowany.
Poz. 72 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia było całkowite zachmurzenie nieba.
Poz. 73 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia było oślepiające słońce, które bezpośrednio świeciło w oczy kierującemu pojazdem lub pieszemu.
Poz. 74 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia wiał silny wiatr utrudniający kierowanie pojazdem.
Poz. 75 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia padał deszcz, w wyniku czego nawierzchnia drogi była co najmniej mokra.
Poz. 76 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia były opady śniegu lub gradu, w wyniku czego nawierzchnia drogi była co najmniej mokra.
Poz. 77 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia występowała mgła lub dym, które zmniejszyły przejrzystość powietrza ograniczającą widoczność na odległość mniejszą niż 150 m.
8. W tabeli VI "RODZAJ ZDARZENIA" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji, dotyczącej zdarzenia drogowego, które zaistniało jako pierwsze, bez względu na to, jakie zdarzenia drogowe zaistniały w jego następstwie.
8.1. Część "ZDERZENIE SIĘ POJAZDÓW W RUCHU"
Poz. 78 - wstawić znak X, gdy pojazdy zderzyły się czołowo, poruszając się w przeciwnych kierunkach.
Poz. 79 - wstawić znak X, gdy pojazdy zderzyły się pod kątem podczas przecinania się kierunków ruchu.
Poz. 80 - wstawić znak X, gdy nastąpiło tylne zderzenie pojazdów, a pojazdy jechały w tym samym kierunku.
8.2. Część "NAJECHANIE NA".
Poz. 81 - wstawić znak X, gdy w obrębie drogi (jezdnia, przejście dla pieszych, pobocze, chodnik itp.) nastąpiło zetknięcie się pojazdu:
1) z pieszym;
2) z osobą wykonującą roboty lub inne czynności na drodze.
Poz. 82 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na pojazd unieruchomiony, kiedy zatrzymanie pojazdu nie wynikało z warunków ruchu, bez względu na jego pozycję i miejsce, np. pojazd zaparkowany, pojazd zepsuty stojący na jezdni, poboczu, chodniku itp.
Poz. 83 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na drzewo.
Poz. 84 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na słup lub inny element drogowy znajdujący się w pasie drogowym.
Poz. 85 - wstawić znak X, gdy na przejeździe kolejowym nastąpiło najechanie na zaporę lub półzaporę.
Poz. 86 - wstawić znak X, gdy najechano na dziurę, wybój, garb, koleinę.
Poz. 87 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na zwierzę.
Poz. 88 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na barierę ochroną, bariery betonowe, balustrady lub poręcze.
8.3. Poz. 89 - wstawić znak X, gdy nastąpiło wywrócenie się pojazdu na bok lub na dach.
8.4. Poz. 90 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu pasażer wypadł z pojazdu w czasie jazdy, został przyciśnięty drzwiami autobusu w trakcie wsiadania lub wysiadania, przewrócił się w pojeździe komunikacji publicznej lub w samochodzie ciężarowym przewożącym osoby poza kabiną kierowcy.
8.5. Poz. 91 - wstawić znak X, gdy w obrębie drogi (jezdnia, przejście dla pieszych, pobocze, chodnik itp.) nastąpiło zetknięcie się pojazdu z osobą poruszającą się przy użyciu UWR.
8.6. Poz. 92 - wstawić znak X, gdy zdarzenia nie można zakwalifikować w żadnej z pozycji od 78 do 91.
9. W tabeli VII "USZKODZENIA POZA POJAZDAMI" znak X wstawić w pole przy jednej lub przy kilku pozycjach.
Poz. 93 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ budynek, niezależnie od tego czy był mieszkalny, czy gospodarczy.
Poz. 94 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ słup energetyczny, słup telefoniczny, maszt oświetleniowy itp.
Poz. 95 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległo urządzenie drogowe: sygnalizator, konstrukcja wsporcza znaku drogowego oraz jego tablice, zapora lub półzapora na przejeździe kolejowym, urządzenie bezpieczeństwa ruchu, np. bariera, słupek prowadzący U-1a lub U-1b, lustro drogowe.
Poz. 96 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ wiadukt, w tym jego konstrukcja wsporcza oraz znak bramowy.
Poz. 97 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległo ogrodzenie nieruchomości, niezależnie od jego konstrukcji i materiału, z którego było wykonane, albo w przypadku, gdy pojazd uszkodził obiekt nie wymieniony w tabeli.
10. Tabela VIII "POJAZDY UCZESTNICZĄCE".
10.1. W poz. od 98 do 115 znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji dla każdego z pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym, oznaczonych zgodnie z pkt 1.2.
Poz. 98 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył rower lub wózek rowerowy.
Poz. 99 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył motorower.
Poz. 100 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 1 kW/kg.
Poz. 101 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył inny motocykl, niż określony w poz. 99.
Poz. 102 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył samochód osobowy. W pozycji tej należy uwzględniać również samochody ciężarowe z tzw. kratką, mimo, że w dowodzie rejestracyjnym jest wpisany inny rodzaj pojazdu.
Poz. 103 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyłączeniem samochodu ciężarowego wymienionego w poz. 101.
Poz. 104 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
Poz. 105 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył autobus wykonujący publiczny (powszechnie dostępny) regularny przewóz osób, tj. według rozkładu jazdy i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej.
Poz. 106 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył inny autobus niż określony w poz. 104 (np. autobus szkolny, pracowniczy, wycieczkowy).
Poz. 107 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył ciągnik rolniczy.
Poz. 108 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył tramwaj lub trolejbus.
Poz. 109 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział czterokołowiec lekki.
Poz. 110 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział czterokołowiec.
Poz. 111 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył pociąg.
Poz. 112 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczyła hulajnoga elektryczna.
Poz. 113 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczyło urządzenie transportu osobistego
Poz. 114 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył inny pojazd niż wymieniony w poz. od 98 do 113.
Poz. 115 - wstawić znak X, gdy pojazd odjechał z miejsca zdarzenia i nie udało się go ustalić.
10.2. W części "POJAZDY SZCZGÓLNE" znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji dla każdego z pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym, oznaczonych zgodnie z pkt 1.2.
Poz. 116 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył pojazd oznakowany do przewozu towarów niebezpiecznych; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 102-104 albo 114; jeżeli pojazd ten jednocześnie jest pojazdem określonym w poz. 117 albo 118, znak X wstawić tylko przy poz. 116.
Poz. 117 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył pojazd uprzywilejowany Policji; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 99-104, 106, 109-110 albo 114.
Poz. 118 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył inny pojazd uprzywilejowany; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 99-104, 106, 109-110 albo 114.
Poz. 119 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział pojazd z kierownicą umieszczoną po prawej stronie; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 102-106 albo 114.
11. Tabela IX "STAN POJAZDU".
W poz. od 120 do 129 znak lub znaki X należy wstawić w polach odpowiednich dla tych pojazdów, w których występowały braki techniczne, niezależnie od tego, czy miały one wpływ na zaistnienie lub przebieg zdarzenia (występują chociażby jako okoliczność towarzysząca zdarzeniu).
Poz. 120 - wstawić znak X, gdy niesprawny był układ hamulcowy.
Poz. 121 - wstawić znak X, gdy niesprawny był układ kierowniczy.
Poz. 122 - wstawić znak X, gdy ogumienie było uszkodzone lub nastąpiło nadmierne zużycie bieżnika.
Poz. 123 - wstawić znak X, gdy niesprawne były światła pozycyjne.
Poz. 124 - wstawić znak X, gdy niesprawne były światła mijania lub do jazdy dziennej lub drogowe.
Poz. 125 - wstawić znak X, gdy niesprawne były światła "stop".
Poz. 126 - wstawić znak X, gdy niesprawne były światła kierunkowskazów.
Poz. 127 - wstawić znak X, gdy szyby przednia i przednie boczne pojazdu były zasłonięte przez przewożone przedmioty, zaciemnione w sposób utrudniający obserwację drogi lub zanieczyszczone w sposób utrudniający obserwację drogi.
Poz. 128 - wstawić znak X, gdy pojazd był nieprawidłowo załadowany, a ładunek:
1) spowodował przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu;
2) spowodował przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
3) naruszył stateczność pojazdu;
4) utrudnił kierowanie pojazdem;
5) ograniczył widoczność drogi lub zasłonił światła, urządzenia sygnalizacyjne, tablice rejestracyjne lub inne tablice albo znaki, w które pojazd jest wyposażony;
6) nie został zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywołaniem nadmiernego hałasu, a urządzenie do mocowania ładunku nie zostało zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.
Poz. 129 - wstawić znak X, gdy pojazd nie miał wymaganego przepisami oznakowania lub oznakowanie to było niewidoczne, zabrudzone, zatarte, uszkodzone. Dotyczy to pojazdu:
1) przewożącego zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży do lat 18;
2) przeznaczonego konstrukcyjnie do przewozu osób niepełnosprawnych;
3) przewożącego ładunek wystający poza przednie, boczne i tylne płaszczyzny obrysu pojazdu;
4) przewożącego materiały niebezpieczne;
5) wykonującego na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne;
6) do nauki jazdy;
7) ciągnika rolniczego lub przyczepy ciągniętej przez ten ciągnik;
8) wolnobieżnego;
9) silnikowego oraz zespołu pojazdów o długości powyżej 12 m;
10) silnikowego powyżej dopuszczalnej masy całkowitej powyżej 16t.
12. Tabela X "PRZYCZYNY (OKOLICZNOŚCI ZDARZENIA)".
12.1. W części "ZACHOWANIE KIERUJĄCEGO POJAZDEM" znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zachowaniu, które w zasadniczy sposób przyczyniło się do powstania zdarzenia drogowego. Przy współwinie każdemu z uczestników przypisuje się przyczynę, stosując odpowiednio pkt 1.2.
Poz. 130 - wstawić znak X, gdy kierujący nie dostosował prędkości do warunków ruchu.
Poz. 131 - wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi, z wyjątkiem przypadku określonego w poz. 139.
Poz. 132 - wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub znajdującemu się na przejściu dla pieszych, z wyjątkiem przypadku określonego w poz. 133.
Poz. 133 - wstawić znak X, gdy kierujący skręcając w drogę poprzeczną nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię, na którą wjeżdżał, w tym również na przejściu dla pieszych.
Poz. 134 - wstawić znak X, gdy kierujący wyprzedzał pojazd na przejściu dla pieszych lub bezpośrednio przed nim (z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany).
Poz. 135 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr wyprzedzania innego pojazdu, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 134 oraz 139 pkt 4.
Poz. 136 - wstawić znak X, gdy kierujący ominął pojazd, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
Poz. 137 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr omijania, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 136.
Poz. 138 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr wymijania.
Poz. 139 - wstawić znak X, gdy kierujący pojazdem:
1) nie ustąpił pierwszeństwa rowerowi, hulajnodze elektrycznej, UTO, osobie poruszającej się przy użyciu UWR znajdującym się na przejeździe dla rowerzystów;
2) nie ustąpił pierwszeństwa rowerowi, hulajnodze elektrycznej, UTO, osobie poruszającej się przy użyciu UWR przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią;
3) skręcając w drogę poprzeczną, nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście hulajnodze elektrycznej, UTO, osobie poruszającej się przy użyciu UWR jadącym wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części, którą zamierzał opuścić;
4) wyprzedzał pojazd na przejeździe dla rowerzystów lub bezpośrednio przed nim z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
Poz. 140 - wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu w przypadkach innych niż określone w poz. 132, 133, 134 i 136, w szczególności:
1) poruszającemu się po drodze w strefie zamieszkania;
2) przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych;
3) podczas jazdy po placu (w tym parkingu), na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni;
4) dochodzącemu do tramwaju lub na chodnik, gdy oznaczony przystanek tramwajowy nie znajduje się przy chodniku i nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim;
5) osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osobie o widocznej niesprawności ruchowej.
Poz. 141 - wstawić znak X, gdy kierujący wykonywał nieprawidłowo manewr skrętu, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 133 lub w poz. 139.
Poz. 142 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo zmieniał pas ruchu.
Poz. 143 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo zawracał.
Poz. 144 - wstawić znak X, gdy kierujący unieruchomił pojazd na dłużej niż 1 minutę, a zatrzymanie nie wynikało z warunków ruchu lub przepisów ruchu, czym spowodował naruszenie tych warunków lub przepisów.
Poz. 145 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonywał manewr cofania.
Poz. 146 - wstawić znak X, gdy kierujący nie zastosował się do wskazań sygnalizatora ze światłem czerwonym, a także jeżeli przed wykonaniem manewru skręcania nie zatrzymał się przed sygnalizatorem S-2 podczas nadawania sygnału w kształcie zielonej strzałki.
Poz. 147 - wstawić znak X, gdy kierujący nie zastosował się do znaków drogowych (pionowych lub poziomych), sygnałów świetlnych lub podawanych przez osobę uprawnioną do kierowania ruchem, nieobjętych przyczynami wymienionymi w poz. 131, 135, 144 lub 146.
Poz. 148 - wstawić znak X, gdy kierujący nie zachował bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu - niezbędnej do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.
Poz. 149 - wstawić znak X, gdy kierujący niespodziewanie wykonał manewr gwałtownego hamowania powodujący zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienie.
Poz. 150 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia drogowego była jazda pojazdem nieoświetlonym z powodu braku, awarii lub niewłączenia świateł.
Poz. 151 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia drogowego było zmęczenie lub zaśnięcie kierującego pojazdem.
Poz. 152 - wstawić znak X, gdy przyczyna zdarzenia drogowego była inna niż określona w poz. 130-151.
12.2. W części "ZACHOWANIE SIĘ PIESZEGO" znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zachowaniu, które w zasadniczy sposób przyczyniło się do powstania zdarzenia drogowego.
Poz. 153 - wstawić znak X, gdy pieszy leżał, siedział, stał lub klęczał na jezdni
Poz. 154 - wstawić znak X, gdy pieszy poruszał się nieprawidłową stroną drogi.
Poz. 155 - wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię, pomimo że dla jego kierunku ruchu wyświetlany był sygnał czerwony lub osoba kierująca ruchem podawała sygnał zakazu wejścia na jezdnię. Znaku X nie wstawia się, gdy pieszy opuszczał jezdnię przy czerwonym sygnale świetlnym, ale wszedł przy zielonym sygnale świetlnym.
Poz. 156 - wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, a kierujący pojazdem nie miał możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu lub ominięcia pieszego.
Poz. 157 - wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody, nie będąc widocznym dla kierującego pojazdem ze względu na zasłonięcie go przez pojazd bądź przeszkodę i kierujący pojazdem nie miał możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu lub ominięcia pieszego.
Poz. 158 - wstawić znak X gdy przyczyną zdarzenia było zwolnienie przez pieszego kroku lub zatrzymanie się bez uzasadnionej potrzeby, a jednocześnie kierujący pojazdem nie mógł bezpiecznie zatrzymać pojazdu lub ominąć pieszego.
Poz. 159 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia było przechodzenie pieszego przez jezdnię lub torowisko poza przejściem dla pieszych w miejscu niedozwolonym, w szczególności:
1) w odległości mniejszej niż 100 m od najbliższego przejścia dla pieszych;
2) na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni;
3) do lub z przystanku komunikacji publicznej znajdującego się na wysepce dla pasażerów łączącej się z przejściem dla pieszych.
Poz. 160 - wstawić znak X, gdy przyczyna była inna niż określona w poz. 153-159.
12.3. W części "ZACHOWANIE SIĘ OSOBY PORUSZAJĄCEJ SIĘ UWR" znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zachowaniu, które w zasadniczy sposób przyczyniło się do powstania zdarzenia drogowego.
Poz. 161 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był wjazd bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściu dla pieszych.
Poz. 162 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był wjazd bezpośrednio przed jadący pojazd poza przejściem dla pieszych.
Poz. 163 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był wjazd na jezdnię przy czerwonym świetle.
Poz. 164 - wstawić X, gdy przyczyna była inna niż określona w poz. 161 - 163.
12.4. W części "POZOSTAŁE PRZYCZYNY ZDARZEŃ DROGOWYCH" znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zasadniczej przyczynie zdarzenia drogowego.
Poz. 165 - wstawić znak X, gdy nastąpił pożar pojazdu, który był przyczyną, a nie skutkiem zdarzenia drogowego.
Poz. 166 - wstawić znak X, gdy bezpośrednią przyczyną zdarzenia była niesprawność techniczna pojazdu; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 120-126.
Poz. 167 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był trudny do przewidzenia przez kierującego stan nawierzchni drogi, określony w poz. 55-60.
Poz. 168 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowa organizacja ruchu, tj. takie umieszczenie znaków pionowych i/lub poziomych oraz sygnalizacji świetlnej albo urządzeń bezpieczeństwa ruchu, które w sposób niejednoznaczny określały zasady ruchu na drodze, powodując u uczestników ruchu błędną interpretację oznakowania.
Poz. 169 - wstawić znak X, gdy roboty prowadzone na drodze były nieprawidłowo zabezpieczone, tj. niezgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu w związku z prowadzonymi robotami lub przepisami dotyczącymi zabezpieczania i oznakowania robót drogowych (brak odpowiednich znaków pionowych i poziomych, brak barier ochronnych, niewłaściwie oświetlone roboty drogowe w nocy itp.).
Poz. 170 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowo funkcjonująca sygnalizacja świetlna podająca sygnały, w szczególności:
1) dla wszystkich kierunków ruchu nadawany był taki sam sygnał świetlny (z wyjątkiem migającego sygnału żółtego);
2) jednocześnie nadawany był sygnał zielony, czerwony i żółty;
3) ciągle nadawany był sygnał zielony dla jednej relacji, a czerwony dla innych relacji, w wyniku czego kierujący pojazdami lub piesi nie mogli prawidłowo rozpoznać wskazań sygnalizatorów.
Poz. 171 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowo działająca zapora kolejowa i ze względu na brak innego oznakowania ostrzegawczego nie pozwoliła kierującemu na właściwą reakcję w obrębie przejazdu kolejowego.
Poz. 172 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia były obiekty, zwierzęta, które nagle i niespodziewanie znalazły się na drodze.
Poz. 173 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była utrata przytomności kierującego przed zdarzeniem lub zgon z przyczyn naturalnych przed zaistnieniem zdarzenia. W przypadku zgonu z przyczyn naturalnych nie należy zaznaczać pola w rubryce "zabity" w tabeli XI.
Poz. 174 - wstawić znak X, gdy nastąpiło oślepienie przez inny pojazd lub słońce, powodujące chwilowe osłabienie lub całkowitą utratę zdolności rozpoznania sytuacji na drodze przez kierującego, spowodowaną nadmiernym naświetleniem narządu wzroku kierującego.
Poz. 175 - wstawić znak X, gdy do zdarzenia doszło z winy pasażera, np. gdy wyskoczył on z pojazdu znajdującego się w ruchu lub niespodziewane otworzył drzwi.
Poz. 176 - wstawić znak X, gdy przyczyny były inne niż określone w poz. 165 - 175.
Poz. 177 - wstawić znak X, gdy przyczyna zdarzenia nie została ustalona.
Poz. 178 - wstawić przy pomocy cyfr dopuszczalną prędkość w miejscu zdarzenia drogowego.
13. Tabela XI "UCZESTNICY (osoby uczestniczące w zdarzeniu drogowym)".
Wszystkie wiersze dotyczące uczestników zdarzenia drogowego, należy wypełnić wielkimi literami.
13.1. W części dotyczącej kierujących pojazdami, wypełniając poszczególne pozycje, należy zachować numerację zgodnie z pkt 1.2., a ponadto:
1) w lewej części tabeli w odpowiednie wiersze dotyczące kierującego pojazdem należy wpisać:
a) nazwisko kierującego pojazdem,
b) jego imię oraz imię ojca,
c) markę oraz numer rejestracyjny pojazdu, którym kierował (nr rejestracyjny wpisuje się bez spacji lub innych znaków),
d) nazwę firmy ubezpieczeniowej, pobraną ze słownika SEWIK, oraz numer polisy ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu,
e) numer rejestracyjny przyczepy lub naczepy;
2) w środkowej części tabeli w pola kolumny "NUMER EWIDENCYJNY PESEL" należy wpisać numer PESEL; w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL należy wpisać datę jej urodzenia i obywatelstwo, a w razie jego braku - wyraz "bezpaństwowiec";
3) w prawej części tabeli kolumny za numerem PESEL należy wypełniać następująco:
a) w kolumnie "PŁEĆ" - wstawić znak X w kolumnie zatytułowanej "MĘŻCZYZNA" albo w kolumnie zatytułowanej "KOBIETA"; w przypadku niemożności ustalenia płci, np. z powodu ucieczki z miejsca zdarzenia, pożaru pola pozostawić puste,
b) w kolumnie "OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA" wstawić znak X w przypadku, gdy kierującym była osoba niepełnosprawna,
c) w kolumnie "DZIAŁANIE" - wstawić znak X w kolumnie zatytułowanej "ALKOHOLU" w przypadku stwierdzenia, że kierujący był pod działaniem alkoholu, w kolumnie zatytułowanej "INNEGO ŚRODKA" w przypadku stwierdzenia, że był on pod działaniem innego środka o działaniu podobnym do alkoholu, albo w kolumnie zatytułowanej "NIE-BADANY", jeśli kierującego pojazdem nie poddano badaniu,
d) w kolumnie "JAZDA BEZ" - wstawić znak X w kolumnie zatytułowanej "PASÓW" w przypadku stwierdzenia niekorzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierującego pojazdem, w kolumnie zatytułowanej "FOTELIKA" w przypadku przewożenia dziecka bez wymaganego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci, albo w kolumnie zatytułowanej "KASKU" w przypadku nieużywania kasku ochronnego przez kierującego motocyklem, motorowerem lub czterokołowcem; jeżeli nie ustalono, czy kierujący używał pasów albo kasku lub czy przewoził dzieci bez wymienionych środków zabezpieczających, odpowiednie kolumny należy pozostawić bez oznaczenia,
e) w kolumnie "ZABITY" - wstawić znak X w kolumnie zatytułowanej "NA MIEJSCU" w przypadku śmierci kierującego na miejscu zdarzenia albo w kolumnie zatytułowanej "30 DNI", jeżeli jego śmierć nastąpiła w ciągu 30 dni od daty zdarzenia, przy czym osobę zmarłą w drodze do szpitala należy traktować jako osobę, która poniosła śmierć w ciągu 30 dni od daty zdarzenia,
f) w rubryce "RANNY" - wstawić znak X w kolumnie odpowiadającej rodzajowi obrażeń odniesionych przez kierującego pojazdem.
13.2. W części przewidzianej dla pozostałych uczestników zdarzenia, tj. pasażerów, pieszych i osoby poruszającej się przy użyciu UWR, pieszego oznacza się cyfrą "0", natomiast pasażera - cyfrą odpowiadającą oznaczeniu pojazdu zgodnie z pkt 1.2., osobę poruszającą się przy użyciu UWR - oznaczamy UWR, wstawianą w kolumnę przed nazwiskiem Jeżeli sprawcą zdarzenia był pieszy, pasażer lub osoba poruszająca się przy użyciu UWR, wpisuje się go na pierwszej pozycji.
Pozostałe kolumny wypełnia się w sposób określony dla kierującego pojazdem. W przypadku pasażerów należy zaznaczyć miejsce siedzenia - z przodu lub z tyłu pojazdu, wstawiając znak X w poz. "P" (przód pojazdu) albo "T" (tył pojazdu).
Jeżeli pieszy był uczestnikiem zdarzenia drogowego, które zaistniało na drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, należy wpisać, czy posiadał elementy odblaskowe, wstawiając znak X w poz. "TAK" albo "NIE". Nie dotyczy, jeżeli pieszy poruszał się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
Jeżeli nie ustalono miejsca, na którym siedział pasażer lub czy pieszy używał wymaganych elementów odblaskowych, odpowiednie pozycje należy pozostawić bez wypełnienia.
13.3. Jeżeli w wypadku drogowym był zabity, w tabeli należy wpisać ponadto:
1) w pola dotyczące kierujących pojazdami:
a) wynik badania poziomu alkoholu w organizmie, wypełniając pola odpowiadające metodzie przeprowadzonego badania na zawartość alkoholu w organizmie, tj. badaniu wydychanego powietrza (mg/dm3) lub badaniu krwi (‰). Jeżeli w badaniu wydychanego powietrza uzyskano kilka różnych wyników, należy wpisać wynik najwyższy; w przypadku przeprowadzenia badania dwoma metodami, tj. badania wydychanego powietrza oraz badania krwi - należy wpisać tylko wynik badania krwi. Jeżeli osoba zbadana jest trzeźwa należy wpisać wartość 0,0,
b) rok produkcji pojazdu oraz datę jego ostatniego badania technicznego,
c) informację o wyposażeniu ochronnym pojazdu, w szczególności w poduszki powietrzne lub ABS, wstawiając znak X w pole "TAK ..." albo "NIE ...";
2) w pola dotyczące pozostałych uczestników zdarzenia, tj. pieszych, pasażerów i osób poruszających się przy użyciu UWR - ustalony poziom alkoholu w organizmie, zgodnie z regułą określoną w pkt 1 lit. a.
14. Tabela XII "DODATKOWE INFORMACJE O KIERUJĄCYM".
Pola należy wypełniać, uwzględniając oznaczenie pojazdów określone w pkt 1.2.
Poz. 179 - wstawić znak X, jeżeli kierujący posiadał uprawnienie do kierowania pojazdem, bez względu na to czy posiadał przy sobie dokument stwierdzający to uprawnienie, czy nie.
Poz. 180 - wstawić znak X, gdy kierujący nie posiadał wymaganego uprawnienia do kierowania pojazdem.
Poz. 181 - wstawić znak X, gdy uprawnienie do kierowania pojazdem nie jest wymagane, np. w przypadku rowerzysty, który ukończył 18 lat.
Poz. 182 - wpisać liczbę lat posiadania uprawnienia do kierowania pojazdem uczestniczącym w zdarzeniu na podstawie dokumentów lub danych z centralnej ewidencji kierowców (CEK). Każdy rozpoczęty rok posiadania uprawnień, uznaje się za pełny rok (np. przy posiadaniu uprawnień od 6 miesięcy należy wpisać 1 rok).
Poz. 183 - wstawić znak X, gdy kierujący oddalił z miejsca wypadku drogowego po jego zaistnieniu.
Poz. 184 - wypełnić, gdy kierujący jest obcokrajowcem.
15. Tabela XIII "ROZSTRZYGNIĘCIE".
Jeżeli sprawcą był kierujący pojazdem, pola należy wypełniać, uwzględniając oznaczenie pojazdów określone w pkt 1.2. Jeżeli sprawcą był pieszy, w odpowiednim polu należy wpisać cyfrę "0", w przypadku pasażera - literę "P", w przypadku osoby poruszającej się przy użyciu UWR - UWR.
Poz. 185 - wstawić znak X, gdy zdarzenie nosiło znamiona przestępstwa i wszczęto postępowanie przygotowawcze, bądź skierowano sprawę do prokuratury.
Poz. 186 - wstawić znak X, gdy skierowano do sądu wniosek o ukaranie.
Poz. 187 - wstawić znak X, gdy policjant zastosował postępowanie mandatowe wobec sprawcy (sprawców) zdarzenia drogowego.
Poz. 188 - wstawić znak X, gdy policjant zastosował pouczenie wobec sprawcy (sprawców) zdarzenia drogowego.
Poz. 189 - wstawić znak X, gdy sprawę skierowano do rozstrzygnięcia przez inny organ, np. w przypadku gdy sprawa została przekazana organowi orzekającemu w sprawach o wykroczenia w postępowaniu dyscyplinarnym.
Poz. 190 - wstawić znak X, w przypadkach innych niż określone w poz. 185-189.
16. Poz. 191 "UWAGI - INFORMACJE DODATKOWE" - wpisać w zwięzły sposób informacje o zdarzeniu drogowym, które nie są zawarte w innych tabelach i pozycjach karty. Zabrania się wpisywania danych osobowych, szczególnie numeru PESEL.
17. Poz. 192 - wpisać wielkimi literami: stopień, imię i nazwisko policjanta sporządzającego kartę zdarzenia drogowego.
18. Poz. 193 - złożyć czytelny podpis.
19. SCHEMAT MIEJSCA ZDARZENIA DROGOWEGO.
Schemat rejestrujemy w systemie w przypadku zaistnienia wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Preferowany jest skan szkicu sporządzonego do materiałów sprawy. Dopuszcza się też szkic odręczny.
19.1. OGÓLNY PLAN SYTUACYJNY.
Grafikę przedstawiającą miejsce zdarzenia drogowego w odniesieniu do punktów charakterystycznych w terenie należy wypełnić zgodnie z danymi zawartymi w nagłówku: skrzyżowanie [09], odległość [10], kierunek [11].
19.2. SZKIC SYTUACYJNY
Na przedstawionym szablonie należy zaznaczyć w szczególności:
1) geometrię odcinka drogi lub skrzyżowania z zaznaczeniem m.in. jezdni, poboczy;
2) miejsce zderzenia się pojazdów lub potrącenia pieszego;
3) uczestniczący w zdarzeniu: pojazd, oznaczony zgodnie z pkt 1.2., oraz pieszego, a także ich kierunki poruszania się.
Przy sporządzaniu szkicu należy posługiwać się symbolami przedstawionymi w dodatkowym polu, a w przypadku użycia innego symbolu należy podać jego opis pod szkicem w części "UWAGI".
|
1) Ilekroć w załączniku jest mowa o zdarzeniu, rozumie się przez to zdarzenie drogowe.
- Data ogłoszenia: 2021-12-16
- Data wejścia w życie: 2022-01-01
- Data obowiązywania: 2022-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA