REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 85

ZARZĄDZENIE NR 31
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 22 października 2015 r.

w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015 r. poz. 355, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa:

1) warunki i sposób rejestracji informacji dotyczących zgłoszonych zdarzeń drogowych;

2) wzór karty zdarzenia drogowego i tryb postępowania z kartą;

3) sposób wypełniania karty zdarzenia drogowego;

4) sporządzanie, wykorzystanie i udostępnianie statystyk zdarzeń drogowych.

§ 2.

1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

1) wypadek drogowy – zdarzenie drogowe, w wyniku którego była osoba zabita lub ranna;

2) kolizja drogowa – zdarzenie drogowe, w którym powstały wyłącznie straty materialne;

3) zdarzenie drogowe – wypadek drogowy lub kolizja drogowa;

4) śmiertelna ofiara wypadku – osobę zmarłą na miejscu wypadku drogowego lub w ciągu 30 dni od dnia wypadku drogowego na skutek doznanych w jego wyniku obrażeń ciała;

5) osoba ciężko ranna – osobę, która doznała uszczerbku na zdrowiu w postaci:

a) pozbawienia wzroku, słuchu, mowy, zdolności płodzenia, innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby psychicznej, całkowitej znacznej trwałej niezdolności do pracy w zawodzie lub trwałego, istotnego zeszpecenia lub zniekształcenia ciała,

b) innych obrażeń powodujących naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwający dłużej niż 7 dni;

6) osoba lekko ranna – osobę, wobec której lekarz lub ratownik medyczny stwierdził, że doznała ona uszczerbku na zdrowiu lub obrażeń innych niż określone w pkt 5;

7) SEWIK – prowadzony w systemie informatycznym System Ewidencji Wypadków i Kolizji.

2. Określenie, o którym mowa w ust. 1:

1) w pkt 4 – nie dotyczy osoby:

a) która zmarła bezpośrednio przed zdarzeniem lub w wyniku targnięcia się na własne życie,

b) której zgon nie był skutkiem obrażeń powstałych w zdarzeniu drogowym, będącym następstwem utraty przytomności przez tę osobę;

2) w pkt 5 i 6 – nie dotyczy osoby, która doznała obrażeń w wyniku próby targnięcia się na własne życie albo utraciła przytomność bezpośrednio przed zdarzeniem, w wyniku czego doszło do tego zdarzenia.

§ 3.

1. Jednostki Policji rejestrują w SEWIK informacje dotyczące zgłoszonych zdarzeń drogowych, zaistniałych lub mających początek na drodze publicznej, w strefie ruchu lub w strefie zamieszkania, w związku z ruchem przynajmniej jednego pojazdu.

2. Rejestracji informacji dotyczących zgłoszonego zdarzenia drogowego dokonuje się w terminie nie przekraczającym 7 dni, licząc od daty zgłoszenia, poprzez wprowadzenie do SEWIK danych zawartych w karcie zdarzenia drogowego. Dopuszcza się wypełnienie karty zdarzenia drogowego lub jej części oraz zarejestrowanie w SEWIK zawartych w niej danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych.

3. W SEWIK rejestruje się dane osobowe:

1) kierującego pojazdem, uczestniczącego w zdarzeniu drogowym;

2) pasażera pojazdu, jeżeli przyczynił się do powstania zdarzenia drogowego lub odniósł w nim obrażenia;

3) pieszego, jeżeli przyczynił się do zdarzenia drogowego lub odniósł w nim obrażenia albo uczestniczył w innym zdarzeniu drogowym, które zostało zakwalifikowane jako najechanie na pieszego.

4. Jeżeli w zdarzeniu drogowym był zabity, w SEWIK rejestruje się schemat miejsca zdarzenia drogowego, pozwalający na graficzne odwzorowanie sytuacji w miejscu zdarzenia, możliwie dokładną lokalizację miejsca zdarzenia drogowego w planie drogi, a także zidentyfikowanie tego miejsca w terenie. Schemat zawiera:

1) ogólny plan sytuacyjny;

2) szkic miejsca zdarzenia, przedstawiający w graficznej formie najistotniejsze informacje o jego przebiegu;

3) ewentualne uwagi, które nie mają odwzorowania na szkicu lub przedstawienie ich w graficznej formie jest niemożliwe albo dotyczą informacji nieujętych w innych pozycjach karty zdarzenia drogowego.

5. Rejestracji nie podlegają informacje o zdarzeniu drogowym związanym wyłącznie z ruchem pojazdu szynowego, w którym brał udział pieszy przechodzący przez torowisko kolejowe.

§ 4.

1. Informacje o zdarzeniu drogowym wpisuje się w karcie zdarzenia drogowego, której wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

2. Sposób wypełniania karty zdarzenia drogowego określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

3. W przypadku, gdy na miejscu zdarzenia drogowego na sprawcę nałożono grzywnę w drodze mandatu karnego lub zastosowano środek oddziaływania wychowawczego, kartę zdarzenia drogowego wypełnia policjant wykonujący czynności na miejscu zdarzenia.

4. Jeżeli wyjaśnienie przebiegu zdarzenia drogowego wymaga przeprowadzenia czynności sprawdzających, czynności wyjaśniających lub postępowania przygotowawczego kartę zdarzenia drogowego w zakresie zebranych danych wypełnia policjant wykonujący czynności na miejscu zdarzenia drogowego lub policjant wykonujący czynności w związku z tym zdarzeniem.

5. W przypadku uzyskania nowych informacji na temat zdarzenia drogowego policjant, o którym mowa w ust. 4, niezwłocznie aktualizuje informacje zawarte w karcie zdarzenia drogowego i na tej podstawie aktualizuje informacje zawarte w SEWIK. Dopuszcza się aktualizację informacji zawartych w SEWIK na podstawie dokumentu innego niż karta zdarzenia, w szczególności notatki służbowej albo urzędowej lub opinii biegłego.

§ 5.

1. Komórki organizacyjne komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji i powiatowych (miejskich) Policji właściwe w sprawach ruchu drogowego sporządzają okresowe statystyki zdarzeń drogowych zaistniałych na obszarze ich działania, na podstawie których opracowują:

1) półroczne i roczne analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zawierające w szerszym zakresie dane o wypadkach drogowych i ich ofiarach oraz kolizjach drogowych, dotyczące w szczególności:

a) liczby wypadków drogowych i ich ofiar oraz kolizji drogowych,

b) charakterystyki sprawców i ofiar wypadków drogowych,

c) rodzajów wypadków drogowych,

d) przyczyn i okoliczności wypadków drogowych, w tym ich czasu i miejsca;

2) w zależności od potrzeb miesięczne lub kwartalne informacje o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmujące dane z badanego okresu oraz dane narastające od początku roku, dotyczące w szczególności:

a) liczby wypadków drogowych i ich ofiar oraz kolizji drogowych w porównaniu z danymi co najmniej z poprzedniego roku,

b) miejsc szczególnie niebezpiecznych, tj. miejsc kumulacji zdarzeń drogowych;

3) w zależności od potrzeb analizy specjalne poświęcone wybranym problemom występującym w ruchu drogowym, w szczególności dotyczące bezpieczeństwa pieszych, dzieci, nietrzeźwości użytkowników dróg, miejsc szczególnie zagrożonych.

2. Analizy roczne, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą zawierać, w zależności od potrzeb, dane dotyczące poziomu motoryzacji, liczby ludności lub sieci drogowej, porównania do dwóch poprzednich lat oraz informacje o działaniach podejmowanych przez Policję na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

3. Analizy i informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 są przekazywane zainteresowanym podmiotom lub osobom.

4. Komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji właściwa w sprawach ruchu drogowego:

1) opracowuje zestawienia statystyczne dotyczące liczby i okoliczności zarejestrowanych na terenie kraju informacji dotyczących zdarzeń drogowych;

2) analizuje tendencje obserwowane w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego;

3) opracowuje analizy problemowe na podstawie danych ogólnokrajowych;

4) przygotowuje coroczne, ogólnodostępne publikacje dotyczące stanu bezpieczeństwa na polskich drogach;

5) przekazuje zbiorcze dane, dotyczące liczby i okoliczności zarejestrowanych na terenie kraju zdarzeń drogowych, zainteresowanym naczelnym i centralnym organom administracji rządowej, krajowym i zagranicznym placówkom naukowym i badawczym oraz innym podmiotom zajmującym się zagadnieniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

§ 6.

Informacje o zdarzeniach drogowych przetwarzane w SEWIK, zawierające niezbędne dane do ustalenia okoliczności tych zdarzeń oraz wysokości odszkodowania lub świadczenia, mogą być udostępniane zakładom ubezpieczeń, innym uprawnionym ustawowo w tym zakresie instytucjom ubezpieczeniowym oraz osobom uczestniczącym w zdarzeniu, w formie wydruku z Krajowego Systemu Informacyjnego Policji w postaci „notatki informacyjnej o zdarzeniu drogowym”.

§ 7.

1. Komórki organizacyjne Policji właściwe w sprawach informatyki zapewnią poprawne funkcjonowanie SEWIK pod względem technicznym, w szczególności poprzez:

1) administrowanie systemem;

2) zapewnienie użytkownikom dostępu do danych i transmisji danych;

3) umożliwienie transmisji wybranych danych do wyznaczonych podmiotów spoza Policji;

4) aktualizację oprogramowania zgodnie z zaleceniami dyrektora komórki właściwej do spraw ruchu drogowego Komendy Głównej Policji.

2. Komórki organizacyjne Policji właściwe w sprawach ruchu drogowego sprawują nadzór merytoryczny nad funkcjonowaniem SEWIK, w szczególności w zakresie kontroli rzetelności sporządzania kart zdarzenia drogowego i poprawności wprowadzania danych do SEWIK.

§ 8.

Komendanci wojewódzcy Policji, Komendant Stołeczny Policji, komendanci powiatowi (miejscy) Policji zapewnią realizację zadań wynikających z zarządzenia.

§ 9.

1. Dyrektor komórki właściwej w sprawach ruchu drogowego Komendy Głównej Policji sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów zarządzenia.

2. Dyrektor komórki właściwej w sprawach łączności i informatyki Komendy Głównej Policji koordynuje realizację zadań określonych w § 7 ust. 1.

§ 10.

[1] Traci moc zarządzenie nr 635 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych (Dz. Urz. KGP z 2013 r. poz. 75).

§ 11.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2015 r.

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 529, 1045, 1066, 1217 i 1268.

Załącznik 1. [WZÓR – KARTA ZDARZENIA DROGOWEGO]

Załączniki do zarządzenia nr 31 Komendanta Głównego Policji
z dnia 22 października 2015 r.

Załącznik nr 1

WZÓR – KARTA ZDARZENIA DROGOWEGO

strona 1

infoRgrafika

strona 2

infoRgrafika

Załącznik 2. [SPOSÓB WYPEŁNIANIA KARTY ZDARZENIA DROGOWEGO]

Załącznik nr 2

SPOSÓB WYPEŁNIANIA KARTY ZDARZENIA DROGOWEGO [2]

1. Kartę zdarzenia drogowego wypełnia się poprzez wstawienie znaku X w odpowiednie pole (pola) lub wpisanie wymaganej informacji.

1.1. Informacje o pojazdach i kierujących tymi pojazdami należy podawać indywidualnie dla każdego uczestnika oraz pojazdu.

1.2. Numerem „1” oznacza się pojazd, którego kierujący spowodował zdarzenie drogowe. W przypadku współwiny kierujących pojazd jednego z nich oznacza się numerem „1”, drugiego zaś – numerem „2”. Pozostałe pojazdy oznacza się w kolumnach w dowolnej kolejności.

1.3. Jeżeli sprawcą zdarzenia był pieszy lub pasażer, w tabeli XI „UCZESTNICY (osoby uczestniczące w zdarzeniu drogowym)” jego dane wpisuje się w pierwszej pozycji w grupie pieszych i pasażerów, natomiast pojazdy uczestniczące w zdarzeniu oznacza się numerami w dowolnej kolejności.

1.4. Na schemacie miejsca zdarzenia drogowego każdy uczestniczący pojazd należy oznaczyć odpowiednimi, kolejnymi numerami: 1, 2, 3 zgodnie z danymi zawartymi w tabelach.

1.5. Karta zdarzenia drogowego przewidziana jest maksymalnie dla 3 pojazdów (kierujących) i 6 pasażerów lub pieszych. Jeżeli w zdarzeniu uczestniczy więcej pojazdów, pasażerów lub pieszych niż przewidziano w tabelach, należy wypełnić drugą kartę uzupełniającą.

1.6. W karcie uzupełniającej należy wypełnić nagłówek, a następnie podać informacje o kolejnych pojazdach, kierujących, pasażerach oraz pieszych, nadając im odpowiednie numery.

1.7. W przypadku zdarzenia zakwalifikowanego jako „najechanie na pojazd unieruchomiony” (poz. 82) nie wprowadza się danych kierującego, chyba że przyczynił się do jego powstania.

2. Nagłówek karty zdarzenia drogowego.

2.1. W poz. „JEDNOSTKA POLICJI” [01] – wpisać nazwę jednostki Policji (KSP/KMP/KPP), na terenie której zaistniało zdarzenie i jako drugą – jednostkę Policji, z której policjant wykonywał czynności na miejscu zdarzenia lub przyjął zgłoszenie o zdarzeniu.

2.2. W poz. „NR REJESTRACJI ZDARZENIA” [02] – wpisać numer JED (bez daty i kodu jednostki), pod którym zdarzenie zostało zarejestrowane w Systemie Wspomagania Dowodzenia, a w przypadku braku rejestracji w tym systemie wpisać inny numer, pod którym zostało ono zarejestrowane.

2.3. W poz. „POWIAT” [03], „GMINA” [04], „MIEJSCOWOŚĆ” [05] – wpisać nazwę powiatu, gminy i miejscowości, w której doszło do zdarzenia drogowego.

2.4. W poz. „ULICA, NR POSESJI” [06] – wpisać nazwę ulicy, numer posesji.

2.5. W poz. „RONDO/ WĘZEŁ” [07] – wpisać nazwę ronda, węzła, MOP, łącznicy.

2.6. W poz. „DROGA NR” [08] – należy obowiązkowo wpisać w zaznaczone pola numer drogi według obowiązującej numeracji (także w przypadku, gdy do zdarzenia doszło w granicach miasta), poprzedzając go literą zgodnie z rodzajem lub kategorią drogi:

 A – autostrada,

 S – droga ekspresowa,

 K – droga krajowa,

 W – droga wojewódzka,

 P – droga powiatowa,

 G – droga gminna.

W przypadku braku numeru drogi wpisać odpowiednio: droga powiatowa, droga gminna, droga niepubliczna.

Ponadto należy odpowiednio wypełnić pola: km ... oraz hm ... zgodnie ze znakami kilometrowymi i hektometrowymi umieszczonymi na słupku prowadzącym U-1a, jeżeli na drodze występują takie słupki.

2.7. W poz. „SKRZYŻOWANIE/ Z ULICĄ /DROGĄ NR” [09] – wpisać nazwę ulicy oraz numer drogi, jeżeli zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu lub przecięciu z ulicą podaną w poz. [06] lub drogą podaną w poz. [08]. W przypadku skrzyżowania dróg różnej kategorii na pierwszym miejscu należy wpisać drogę o wyższej kategorii, a w przypadku skrzyżowania dróg jednej kategorii jako pierwszą należy wpisać drogę z niższą numeracją.

2.8. W poz. „ODLEGŁOŚĆ DO SKRZYŻOWANIA” [10] – wpisać odległość w metrach od miejsca zdarzenia do najbliższego skrzyżowania, jeżeli brak jest numeru posesji lub droga nie jest wyposażona w słupki z oznaczeniem kilometrów i hektometrów.

2.9. W poz. „KIERUNEK” [11] – wpisać nazwę miejscowości, w kierunku do której mierzono odległość od miejsca zdarzenia do najbliższego skrzyżowania.

2.10. W poz. „DATA ZDARZENIA” [12] – wpisać datę zdarzenia w układzie: rok/miesiąc/dzień, zgodnie ze schematem: rrrr/mm/dd.

2.11. W poz. „GODZINA” [13] – wpisać godzinę zdarzenia w układzie: godzina/minuty zgodnie ze schematem: gg/mm.

2.12. W poz. „OTRZYMANIE ZGŁOSZENIA O ZDARZENIU” [14] – wpisać datę i godzinę przyjęcia zgłoszenia w układzie jak w poz. [12] i [13] (dane wypełnić, jeżeli w wypadku był zabity lub gdy zdarzenie zostało zgłoszone w innym terminie niż zaistniało).

2.13. W poz. „PRZYBYCIE NA MIEJSCE ZDAZRZENIA” [15] – wpisać datę i godzinę przybycia na miejsce zdarzenia pierwszego patrolu Policji w układzie jak w poz. [12] i [13] (dane wypełnić, jeżeli w wypadku był zabity).

2.14. W poz. „WSPÓŁRZĘDNE GPS” [16] – wpisać pod. lit. N – szerokość geograficzną i pod. lit. E – długość geograficzną w formacie jednorodnym DMS (stopnie, minuty i sekundy), według schematu: d d° m m' s s.s s”, np. N: 52° 09' 02.00”, E: 21° 01' 06.00” albo w formacie mieszanym DD (stopnie i dziesiętne), według schematu d d. ...°, przy czym część dziesiętną wypełnić odpowiednio do wskazań urządzenia podającego współrzędne, np. N: 52.150714, E: 21.018422999999984.

2.15. W poz. „DROGA PUBLICZNA” [17] – wstawić znak X, jeżeli zdarzenie miało miejsce na drodze publicznej.

2.16. W poz. „STREFA ZAMIESZKANIA” [18] – wstawić znak X, jeżeli zdarzenie miało miejsce na drodze publicznej lub na drodze niepublicznej w strefie zamieszkania.

2.17. W poz. „STREFA RUCHU” [19] – wstawić znak X, jeżeli zdarzenie miało miejsce na drodze niepublicznej w strefie ruchu.

3. Tabela I „MIEJSCE ZDARZENIA”.

Za miejsce zdarzenia przyjmuje się miejsce, w którym się ono rozpoczęło.

3.1. W części „OBSZAR” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.

Poz. 20 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce w obszarze zabudowanym.

Poz. 21 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce poza obszarem zabudowanym.

3.2. W części „GEOMETRIA DROGI” znak X wstawić w pole przy jednej lub przy kilku pozycjach, w zależności od tego, w którym miejscu na drodze doszło do zdarzenia. Przykładowo, jeżeli zdarzenie drogowe miało miejsce na odcinku prostym i wzniesieniu, należy zaznaczyć poz. 22 i 25, a jeżeli na łuku (zakręcie) i spadku, należy zaznaczyć poz. 23 i 24.

Poz. 22 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na prostym odcinku drogi.

Poz. 23 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na zakręcie lub łuku poziomym, niezależnie od tego czy jest oznakowany znakami A-1, A-2, A-3, A-4.

Poz. 24 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na znacznym spadku podłużnym drogi, a pojazd poruszający się „w dół” zjechał na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu i na tej części jezdni nastąpiło to zdarzenie.

Poz. 25 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na znacznym wzniesieniu podłużnym drogi, a pojazd poruszający się „pod górę” zjechał na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu i na tej części jezdni nastąpiło to zdarzenie.

Poz. 26 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wierzchołku wzniesienia.

3.3. W części „SKRZYŻOWANIE” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.

Poz. 27 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu dróg równorzędnych.

Poz. 28 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem przejazdu.

Poz. 29 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym.

4. W tabeli II „CHARAKTERYSTYKA MIEJSCA ZDARZENIA” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.

Poz. 30 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na jezdni, z wyjątkiem przejść dla pieszych.

Poz. 31 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na pasie dzielącym dwie jezdnie jednokierunkowe.

Poz. 32 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na poboczu, bez względu na to czy pobocze było utwardzone czy gruntowe.

Poz. 33 – wstawić znak X, gdy doszło do uderzenia pojazdu w skarpę lub wjechania do rowu.

Poz. 34 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wyznaczonym przejściu dla pieszych.

Poz. 35 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na chodniku lub drodze dla pieszych oznakowanej znakiem C-16 „droga dla pieszych”.

Poz. 36 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów, śluzie dla rowerów.

Poz. 37 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wyznaczonym przejeździe dla rowerzystów.

Poz. 38 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przystanku.

Poz. 39 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe tramwajowym lub torowisku tramwajowym.

Poz. 40 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe kolejowym wyposażonym w zapory lub półzapory, a także w znaki pionowe, w tym również znak B-32 „rogatka uszkodzona”.

Poz. 41 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe kolejowym niewyposażonym w zapory lub półzapory.

Poz. 42 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na moście, wiadukcie, łącznicy lub w tunelu.

Poz. 43 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przewiązce dróg o dwóch jezdniach jednokierunkowych.

Poz. 44 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na parkingu, placu lub Miejscu Obsługi Podróżnych.

Poz. 45 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wjeździe na drogę:

1) z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do tego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;

2) z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;

3) z zajezdni lub na jezdnię z pętli pojazdów szynowych.

Poz. 46 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce w obszarze robót drogowych lub w miejscu, gdzie wprowadzono oznakowanie tymczasowe w związku z prowadzonymi robotami drogowymi.

5. Tabela III „INFORMACJE O DRODZE”.

5.1. W części „RODZAJ DROGI” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.

Poz. 47 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na autostradzie.

Poz. 48 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze ekspresowej.

Poz. 49 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o dwóch jezdniach jednokierunkowych.

Poz. 50 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze jednokierunkowej.

Poz. 51 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze posiadającej jedną jezdnię dwu lub wielopasmową.

5.2. W części „NAWIERZCHNIA” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.

Poz. 52 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze twardej.

Poz. 53 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni gruntowej.

5.3. W części „STAN NAWIERZCHNI” znak X wstawić w pole przy jednej lub przy kilku pozycjach.

Poz. 54 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni suchej.

Poz. 55 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni mokrej (w trakcie opadów deszczu, po opadach deszczu, gradu, po roztopionym śniegu, na której jest woda z przyczyn innych niż opady atmosferyczne), na której nie znajdują się powierzchniowo duże kałuże lub rozlewiska.

Poz. 56 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze, na której znajdują się powierzchniowo duże kałuże lub rozlewiska, utrudniające ruch.

Poz. 57 – wstawić znak X, jeżeli nawierzchnia drogi w miejscu zdarzenia lub bezpośrednio przed nim była oblodzona lub zaśnieżona.

Poz. 58 – wstawić znak X, w przypadku nawierzchni zanieczyszczonej przez błoto, piasek, płyny ropopochodne, mokre liście itp.

Poz. 59 – wstawić znak X, gdy w nawierzchni są koleiny lub garby.

Poz. 60 – wstawić znak X, gdy w nawierzchni są dziury lub wyboje.

5.4. W części „SYGNALIZACJA ŚWIETLNA” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.

Poz. 61 – wstawić znak X, gdy zdarzenie zaistniało na skrzyżowaniu lub w miejscu poza skrzyżowaniem, wyposażonym w działającą sygnalizację świetlną nadającą sekwencje sygnałów:

1) zielony, żółty, czerwony, czerwony i żółty,

2) zielony i czerwony (dla pieszych i rowerzystów) lub na zwężonym odcinku drogi (ruch wahadłowy),

3) czerwony migający pojedynczy lub dwa na przemian migające albo

4) migający sygnał żółty.

Poz. 62 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu lub poza skrzyżowaniem, wyposażonym w niesprawną sygnalizację świetlną.

Poz. 63 – wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu lub poza skrzyżowaniem, gdzie nie było sygnalizacji świetlnej.

5.5. W części „OZNAKOWANIE POZIOME” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji.

Poz. 64 – wstawić znak X, gdy zdarzenie nastąpiło w miejscu, w którym jezdnia była oznakowana znakami poziomymi.

Poz. 65 – wstawić znak X, gdy zdarzenie nastąpiło w miejscu, w którym na jezdni nie było znaków poziomych lub były one nieczytelne.

5.6. W części „LICZBA PASÓW RUCHU” w pole przy poz. 66 wpisać cyfrą sumę pasów ruchu znajdujących się na drodze w miejscu zdarzenia, niezależnie od tego, czy droga jest jednojezdniowa, czy dwujezdniowa. Pole wypełnić tylko, gdy w wypadku był zabity.

6. Tabela IV „OŚWIETLENIE”.

Poz. 67 – wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło w dzień; za wartości graniczne przyjmuje się godzinę wschodu i zachodu słońca.

Poz. 68 – wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło o świcie albo o zmroku, tj. przed wschodem albo po zachodzie słońca, a także wówczas, gdy zachmurzenie nieba spowodowało późniejsze rozpoczęcie oświetlenia dziennego lub wcześniejsze zapadanie zmroku.

Poz. 69 – wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło nocą w miejscu, w którym droga była oświetlona.

Poz. 70 – wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło nocą w miejscu, w którym droga nie była oświetlona żadnym światłem zewnętrznym, niezależnie od powodu braku tego oświetlenia.

7. W tabeli V „WARUNKI ATMOSFERYCZNE” znak X wstawić w pole przy jednej lub przy kilku pozycjach.

Poz. 71 – wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia były dobre warunki atmosferyczne, gdy w dzień świeci słońce, zachmurzenie nieba jest niecałkowite i nie występują mgły lub opady atmosferyczne, a wiatr jest umiarkowany.

Poz. 72 – wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia było całkowite zachmurzenie nieba.

Poz. 73 – wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia było oślepiające słońce, które bezpośrednio świeciło w oczy kierującemu pojazdem lub pieszemu.

Poz. 74 – wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia wiał silny wiatr utrudniający kierowanie pojazdem.

Poz. 75 – wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia padał deszcz, w wyniku czego nawierzchnia drogi była co najmniej mokra.

Poz. 76 – wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia były opady śniegu lub gradu, w wyniku czego nawierzchnia drogi była co najmniej mokra.

Poz. 77 – wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia występowała mgła lub dym, które zmniejszyły przejrzystość powietrza ograniczającą widoczność na odległość mniejszą niż 150 m.

8. W tabeli VI „RODZAJ ZDARZENIA” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji, dotyczącej zdarzenia drogowego, które zaistniało jako pierwsze, bez względu na to, jakie zdarzenia drogowe zaistniały w jego następstwie.

8.1. Część „ZDERZENIE SIĘ POJAZDÓW W RUCHU”

Poz. 78 – wstawić znak X, gdy pojazdy zderzyły się czołowo, poruszając się w przeciwnych kierunkach.

Poz. 79 – wstawić znak X, gdy pojazdy zderzyły się pod kątem podczas przecinania się kierunków ruchu.

Poz. 80 – wstawić znak X, gdy nastąpiło tylne zderzenie pojazdów, a pojazdy jechały w tych samych kierunkach.

8.2. Część „NAJECHANIE NA”.

Poz. 81 – wstawić znak X, gdy w obrębie drogi (jezdnia, przejście dla pieszych, pobocze, chodnik itp.) nastąpiło zetknięcie się pojazdu z:

1) pieszym, w tym z osobą poruszającą się na deskorolce lub hulajnodze albo

2) z osobą wykonującą roboty lub inne czynności na drodze.

Poz. 82 – wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na pojazd unieruchomiony, kiedy zatrzymanie pojazdu nie wynikało z warunków ruchu, bez względu na jego pozycję i miejsce, np. pojazd zepsuty stojący na jezdni, poboczu, chodniku itp.

Poz. 83 – wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na drzewo.

Poz. 84 – wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na słup lub inny element drogowy znajdujący się w pasie drogowym.

Poz. 85 – wstawić znak X, gdy na przejeździe kolejowym nastąpiło najechanie na zaporę lub półzaporę.

Poz. 86 – wstawić znak X, gdy najechano na dziurę, wybój, garb, koleinę.

Poz. 87 – wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na zwierzę.

Poz. 88 – wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na barierę ochronną, bariery betonowe, balustrady lub poręcze.

Poz. 89 – wstawić znak X, gdy nastąpiło wywrócenie się pojazdu na bok lub na dach.

Poz. 90 – wstawić znak X, gdy obrażenia odniósł pasażer na skutek: wypadnięcia z pojazdu w czasie jazdy, przyciśnięcia drzwiami autobusu w trakcie wsiadania lub wysiadania, przewrócenia się w pojeździe komunikacji publicznej.

Poz. 91 – wstawić znak X, gdy zdarzenia nie można zakwalifikować w żadnej z pozycji od 78 do 90.

9. W tabeli VII „USZKODZENIA POZA POJAZDAMI” znak X wstawić w pole przy jednej lub przy kilku pozycjach.

Poz. 92 – wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ budynek, niezależnie od tego czy był mieszkalny, czy gospodarczy.

Poz. 93 – wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ słup energetyczny, słup telefoniczny, maszt oświetleniowy itp.

Poz. 94 – wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległo urządzenie drogowe: sygnalizator, konstrukcja wsporcza znaku drogowego oraz jego tablice, zapora lub półzapora na przejeździe kolejowym, urządzenie bezpieczeństwa ruchu, np. bariera, słupek prowadzący U-1a lub U-1b, lustro drogowe.

Poz. 95 – wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ wiadukt, w tym jego konstrukcja wsporcza oraz znak bramowy.

10. Poz. 96 – wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległo ogrodzenie nieruchomości, niezależnie od jego konstrukcji i materiału, z którego było wykonane, albo w przypadku, gdy pojazd uszkodził obiekt niewymieniony w tabeli. Tabela VIII „POJAZDY UCZESTNICZĄCE”.

10.1. W poz. od 97 do 112 znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji dla każdego z pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym, oznaczonych zgodnie z pkt 1.2.

Poz. 97 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył rower lub wózek rowerowy.

Poz. 98 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył motorower.

Poz. 99 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 1 kW/kg.

Poz. 100 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył inny motocykl, niż określony w poz. 99.

Poz. 101 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył samochód osobowy. W pozycji tej należy uwzględniać również samochody ciężarowe z tzw. kratką, mimo, że w dowodzie rejestracyjnym jest wpisany inny rodzaj pojazdu.

Poz. 102 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyłączeniem samochodu ciężarowego wymienionego w poz. 101.

Poz. 103 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.

Poz. 104 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył autobus wykonujący publiczny (powszechnie dostępny) regularny przewóz osób, tj. według rozkładu jazdy i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej.

Poz. 105 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył inny autobus niż określony w poz. 104 (np. autobus szkolny, pracowniczy, wycieczkowy).

Poz. 106 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył ciągnik rolniczy.

Poz. 107 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył tramwaj lub trolejbus.

Poz. 108 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział czterokołowiec lekki.

Poz. 109 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział czterokołowiec.

Poz. 110 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył pociąg.

Poz. 111 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył inny pojazd niż wymieniony w poz. od 97 do 110.

Poz. 112 – wstawić znak X, gdy pojazd odjechał z miejsca zdarzenia i nie udało się go ustalić.

10.2. W części „POJAZDY SZCZGÓLNE” znak X wstawić w pole tylko przy jednej pozycji dla każdego z pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym, oznaczonych zgodnie z pkt 1.2.

Poz. 113 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył pojazd oznakowany do przewozu towarów niebezpiecznych; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 101–103 albo 111;

jeżeli pojazd ten jednocześnie jest pojazdem określonym w poz. 114 albo 115, znak X wstawić tylko przy poz. 113.

Poz. 114 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył pojazd uprzywilejowany Policji; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 98–103,105,108–109 albo 111.

Poz. 115 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył inny pojazd uprzywilejowany; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 98–103,105,108–109 albo 111.

Poz. 116 – wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział pojazd z kierownicą umieszczoną po prawej stronie; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 101–105 albo 111.

11. Tabela IX „STAN POJAZDU”.

W pozycjach od 117 do 123 znak lub znaki X należy wstawić w polach odpowiednich dla tych pojazdów, w których występowały braki techniczne, niezależnie od tego czy miały one wpływ na zaistnienie lub przebieg zdarzenia (występują chociażby jako okoliczność towarzysząca zdarzeniu).

Poz. 117 – wstawić znak X, gdy niesprawny był układ hamulcowy.

Poz. 118 – wstawić znak X, gdy niesprawny był układ kierowniczy.

Poz. 119 – wstawić znak X, gdy ogumienie było uszkodzone lub nastąpiło nadmierne zużycie bieżnika.

Poz. 120 – wstawić znak X, gdy niesprawne były światła pozycyjne.

Poz. 121 – wstawić znak X, gdy niesprawne były światła mijania lub do jazdy dziennej lub drogowe.

Poz. 122 – wstawić znak X, gdy niesprawne były światła „stop”.

Poz. 123 – wstawić znak X, gdy niesprawne były światła kierunkowskazów.

Poz. 124 – wstawić znak X, gdy szyby przednia i przednie boczne pojazdu były zasłonięte przez przewożone przedmioty, zaciemnione w sposób utrudniający obserwację drogi lub zanieczyszczone w sposób utrudniający obserwację drogi.

Poz. 125 – wstawić znak X, gdy pojazd był nieprawidłowo załadowany, a ładunek:

1) spowodował przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu;

2) spowodował przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;

3) naruszył stateczność pojazdu;

4) utrudnił kierowanie pojazdem;

5) ograniczył widoczność drogi lub zasłonił światła, urządzenia sygnalizacyjne, tablice rejestracyjne lub inne tablice albo znaki, w które pojazd jest wyposażony;

6) nie został zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywołaniem nadmiernego hałasu, a urządzenie do mocowania ładunku nie zostało zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.

Poz. 126 – wstawić znak X, gdy pojazd nie miał wymaganego przepisami oznakowania lub oznakowanie to było niewidoczne, zabrudzone, zatarte, uszkodzone. Dotyczy to pojazdu:

1) przewożącego zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży do lat 18;

2) przeznaczonego konstrukcyjnie do przewozu osób niepełnosprawnych;

3) przewożącego ładunek wystający poza przednie, boczne i tylne płaszczyzny obrysu pojazdu;

4) przewożącego materiały niebezpieczne;

5) wykonującego na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne;

6) do nauki jazdy;

7) ciągnika rolniczego lub przyczepy ciągniętej przez ten ciągnik;

8) wolnobieżnego;

9) silnikowego oraz zespołu pojazdów o długości powyżej 12 m;

10) silnikowego powyżej dopuszczalnej masy całkowitej powyżej 16 t.

12. Tabela X „PRZYCZYNY (OKOLICZNOŚCI ZDARZENIA)”.

12.1. W części „ZACHOWANIE KIERUJĄCEGO POJAZDEM” znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zachowaniu, które w zasadniczy sposób przyczyniło się do powstania zdarzenia drogowego. Przy współwinie każdemu z uczestników przypisuje się przyczynę, stosując odpowiednio pkt 1.2.

Poz. 127 – wstawić znak X, gdy kierujący nie dostosował prędkości do warunków ruchu.

Poz. 128 – wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi.

Poz. 129 – wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, z wyjątkiem przypadku określonego w poz. 130.

Poz. 130 – wstawić znak X, gdy kierujący skręcając w drogę poprzeczną nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię, na którą wjeżdżał, w tym również na przejściu dla pieszych.

Poz. 131 – wstawić znak X, gdy kierujący wyprzedzał pojazd na przejściu dla pieszych lub bezpośrednio przed nim (z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany).

Poz. 132 – wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr wyprzedzania innego pojazdu, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 131 oraz 136 pkt 4.

Poz. 133 – wstawić znak X, gdy kierujący ominął pojazd, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Poz. 134 – wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr omijania, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 133.

Poz. 135 – wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr wymijania.

Poz. 136 – wstawić znak X, gdy kierujący pojazdem:

1) nie ustąpił pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe dla rowerzystów;

2) nie ustąpił pierwszeństwa rowerowi, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią;

3) skręcając w drogę poprzeczną, nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście jadącemu wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części, którą zamierzał opuścić.

4) wyprzedzał pojazd na przejeździe dla rowerzystów lub bezpośrednio przed nim z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

Poz. 137 – wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu w przypadkach innych niż określone w poz. 129, 130, 131 i 133, w szczególności:

1) poruszającemu się po drodze w strefie zamieszkania;

2) przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych;

3) podczas jazdy po placu (w tym parkingu), na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni;

4) dochodzącemu do tramwaju lub na chodnik, gdy oznaczony przystanek tramwajowy nie znajduje się przy chodniku i nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim;

5) osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osobie o widocznej niesprawności ruchowej;

6) podczas cofania.

Poz. 138 – wstawić znak X, gdy kierujący wykonywał nieprawidłowo manewr skrętu, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 137.

Poz. 139 – wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo zmieniał pas ruchu.

Poz. 140 – wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo zawracał.

Poz. 141 – wstawić znak X, gdy kierujący unieruchomił pojazd na dłużej niż 1 minutę, a zatrzymanie nie wynikało z warunków ruchu lub przepisów ruchu, czym spowodował naruszenie tych warunków lub przepisów.

Poz. 142 – wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonywał manewr cofania, z wyłączeniem przypadku określonego w poz. 137 pkt 6.

Poz. 143 – wstawić znak X, gdy kierujący nie zastosował się do wskazań sygnalizatora ze światłem czerwonym, a także jeżeli przed wykonaniem manewru skręcania nie zatrzymał się przed sygnalizatorem S-2 podczas nadawania sygnału w kształcie zielonej strzałki.

Poz. 144 – wstawić znak X, gdy kierujący nie zastosował się do znaków drogowych (pionowych lub poziomych), sygnałów świetlnych lub podawanych przez osobę uprawnioną do kierowania ruchem, nieobjętych przyczynami wymienionymi w poz. 128, 132, 141 lub 143.

Poz. 145 – wstawić znak X, gdy kierujący nie zachował bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu niezbędnej do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

Poz. 146 – wstawić znak X, gdy kierujący niespodziewanie wykonał manewr gwałtownego hamowania powodujący zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienie.

Poz. 147 – wstawić znak X, gdy kierujący kierował pojazdem bez włączonych świateł, pomimo obowiązku ich włączenia.

Poz. 148 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia drogowego było zmęczenie lub zaśnięcie kierującego pojazdem.

Poz. 149 – wstawić znak X, gdy przyczyna zdarzenia drogowego była inna niż określona w poz. 127–148.

12.2. W części „ZACHOWANIE SIĘ PIESZEGO” znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zachowaniu, które w zasadniczy sposób przyczyniło się do powstania zdarzenia drogowego.

Poz. 150 – wstawić znak X, gdy pieszy leżał, siedział, stał lub klęczał na jezdni.

Poz. 151 – wstawić znak X, gdy pieszy poruszał się nieprawidłową stroną drogi.

Poz. 152 – wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię, pomimo iż dla jego kierunku ruchu wyświetlany był sygnał czerwony lub osoba kierująca ruchem podawała sygnał zakazu wejścia na jezdnię. Znaku X nie wstawia się, gdy pieszy opuszczał jezdnię przy czerwonym sygnale świetlnym, ale wszedł przy zielonym sygnale świetlnym.

Poz. 153 – wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, gdy kierujący pojazdem nie miał możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu lub ominięcia pieszego.

Poz. 154 – wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody, nie będąc widocznym dla kierującego pojazdem ze względu na zasłonięcie go przez pojazd bądź przeszkodę i kierujący pojazdem nie miał możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu lub ominięcia pieszego.

Poz. 155 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia było zwolnienie przez pieszego kroku lub zatrzymanie się bez uzasadnionej potrzeby, a jednocześnie kierujący pojazdem nie mógł bezpiecznie zatrzymać pojazdu lub ominąć pieszego.

Poz. 156 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia było przechodzenie pieszego przez jezdnię lub torowisko poza przejściem dla pieszych w miejscu niedozwolonym, w szczególności:

1) w odległości mniejszej niż 100 m od najbliższego przejścia dla pieszych;

2) na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni;

3) do lub z przystanku komunikacji publicznej znajdującego się na wysepce dla pasażerów łączącej się z przejściem dla pieszych.

Poz. 157 – wstawić znak X, gdy przyczyna była inna niż określona w poz. 150–156.

12.3. W części „POZOSTAŁE PRZYCZYNY ZDARZEŃ DROGOWYCH” znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zasadniczej przyczynie zdarzenia drogowego.

Poz. 158 – wstawić znak X, gdy nastąpił pożar pojazdu, który był przyczyną, a nie skutkiem zdarzenia drogowego.

Poz. 159 – wstawić znak X, gdy bezpośrednią przyczyną zdarzenia była niesprawność techniczna pojazdu; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 117–123.

Poz. 160 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był trudny do przewidzenia przez kierującego stan nawierzchni drogi, określony w poz. 55–60.

Poz. 161 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowa organizacja ruchu, tj. takie umieszczenie znaków pionowych i/lub poziomych oraz sygnalizacji świetlnej albo urządzeń bezpieczeństwa ruchu, które w sposób niejednoznaczny określały zasady ruchu na drodze, powodując u uczestników ruchu błędną interpretację oznakowania.

Poz. 162 – wstawić znak X, gdy roboty prowadzone na drodze były nieprawidłowo zabezpieczone, tj. niezgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu w związku z prowadzonymi robotami lub przepisami dotyczącymi zabezpieczania i oznakowania robót drogowych (brak odpowiednich znaków pionowych i poziomych, brak barier ochronnych, niewłaściwie oświetlone roboty drogowe w nocy itp.).

Poz. 163 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowo funkcjonująca sygnalizacja świetlna podająca sygnały, w szczególności:

1) dla wszystkich kierunków ruchu nadawany był taki sam sygnał świetlny (z wyjątkiem migającego sygnału żółtego);

2) jednocześnie nadawany był sygnał zielony, czerwony i żółty;

3) ciągle nadawany był sygnał zielony dla jednej relacji, a czerwony dla innych relacji, w wyniku czego kierujący pojazdami lub piesi nie mogli prawidłowo rozpoznać wskazań sygnalizatorów.

Poz. 164 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowo działająca zapora kolejowa i ze względu na brak innego oznakowania ostrzegawczego nie pozwoliła kierującemu na właściwą reakcję w obrębie przejazdu kolejowego.

Poz. 165 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia były obiekty, zwierzęta, które nagle i niespodziewanie znalazły się na drodze.

Poz. 166 – wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była utrata przytomności kierującego przed zdarzeniem lub zgon z przyczyn naturalnych przed zaistnieniem zdarzenia. W przypadku zgonu z przyczyn naturalnych nie należy zaznaczać pola w rubryce „zabity” w tabeli XI.

Poz. 167 – wstawić znak X, gdy nastąpiło oślepienie przez inny pojazd lub słońce, powodujące chwilowe osłabienie lub całkowitą utratę zdolności rozpoznania sytuacji na drodze przez kierującego, spowodowaną nadmiernym naświetleniem narządu wzroku kierującego.

Poz. 168 – wstawić znak X, gdy do zdarzenia doszło z winy pasażera, np. gdy wyskoczył on z pojazdu znajdującego się w ruchu lub niespodziewanie otworzył drzwi.

Poz. 169 – wstawić znak X, gdy przyczyny były inne niż wyszczególnione w tabeli.

Poz. 170 – wstawić znak X, gdy przyczyna zdarzenia nie została ustalona.

Poz. 171 – wstawić przy pomocy cyfr dopuszczalną prędkość w miejscu zdarzenia drogowego.

13. Tabela XI „UCZESTNICY (osoby uczestniczące w zdarzeniu drogowym)”.

Wszystkie wiersze dotyczące uczestników zdarzenia drogowego, należy wypełnić wielkimi literami.

13.1. W części dotyczącej kierujących pojazdami, wypełniając poszczególne pozycje, należy zachować numerację zgodnie z pkt 1.2., a ponadto:

1) w lewej części tabeli w odpowiednie wiersze dotyczące kierującego pojazdem należy wpisać:

a) nazwisko kierującego pojazdem,

b) jego imię oraz imię ojca,

c) markę oraz numer rejestracyjny pojazdu, którym kierował (nr rejestracyjny wpisuje się bez spacji lub innych znaków),

d) nazwę firmy ubezpieczeniowej, pobraną ze słownika SEWIK, oraz numer polisy ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu,

e) numer rejestracyjny przyczepy lub naczepy;

2) w środkowej części tabeli w pola kolumny „NUMER EWIDENCYJNY PESEL” należy wpisać, w przypadku:

a) obywatela polskiego – numer PESEL,

b) osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego – datę jej urodzenia i obywatelstwo, a w razie jego braku – wyraz „bezpaństwowiec”, bez względu na to, czy osobie tej nadano numer PESEL;

3) w prawej części tabeli kolumny za numerem PESEL należy wypełniać następująco:

a) w kolumnie „PŁEĆ” – wstawić znak X w kolumnie zatytułowanej „MĘŻCZYZNA” albo w kolumnie zatytułowanej „KOBIETA”; w przypadku niemożności ustalenia płci, w szczególności z powodu ucieczki z miejsca zdarzenia, wpisać litery NU (po jednej w każde pole),

b) w kolumnie „OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA” – wstawić znak X w przypadku, gdy kierującym była osoba niepełnosprawna,

c) w kolumnie „DZIAŁANIE” – wstawić znak X w kolumnie zatytułowanej „ALKOHOLU” w przypadku stwierdzenia, że kierujący był pod działaniem alkoholu, lub w kolumnie zatytułowanej „INNEGO ŚRODKA” w przypadku stwierdzenia, że był on pod działaniem innego środka o działaniu podobnym do alkoholu, albo w kolumnie zatytułowanej „NIE ZBADANO”, jeśli kierującego pojazdem nie poddano odpowiedniemu badaniu,

d) w kolumnie „JAZDA BEZ” – wstawić znak X w kolumnie zatytułowanej „PASÓW” w przypadku stwierdzenia niekorzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierującego pojazdem, w kolumnie zatytułowanej „FOTELIKA” w przypadku przewożenia dziecka bez wymaganego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci, albo w kolumnie zatytułowanej „KASKU” w przypadku nieużywania kasku ochronnego przez kierującego motocyklem, motorowerem lub czterokołowcem; jeżeli nie ustalono, czy kierujący używał pasów albo kasku lub czy przewoził dzieci bez wymienionych środków zabezpieczających, odpowiednie kolumny należy pozostawić bez oznaczenia,

e) w kolumnie „ZABITY” – wstawić znak X w kolumnie zatytułowanej „NA MIEJSCU” w przypadku śmierci kierującego na miejscu zdarzenia albo w kolumnie zatytułowanej „30 DNI”, jeżeli jego śmierć nastąpiła w ciągu 30 dni od daty zdarzenia, przy czym osobę zmarłą w drodze do szpitala należy traktować jako osobę, która poniosła śmierć w ciągu 30 dni od daty zdarzenia,

f) w rubryce „RANNY” – wstawić znak X w kolumnie odpowiadającej rodzajowi obrażeń odniesionych przez kierującego pojazdem.

13. 2. W części przewidzianej dla pozostałych uczestników zdarzenia, tj. pasażerów i pieszych, pieszego oznacza się cyfrą „0”, natomiast pasażera – cyfrą odpowiadającą oznaczeniu pojazdu zgodnie z pkt 1.2., wstawianą w kolumnę przed nazwiskiem. Jeżeli sprawcą zdarzenia był pieszy lub pasażer, wpisuje się go na pierwszej pozycji.

Pozostałe kolumny wypełnia się w sposób określony dla kierującego pojazdem. W przypadku pasażerów należy zaznaczyć miejsce siedzenia – z przodu lub z tyłu pojazdu, wstawiając znak X w poz. „P” (przód pojazdu) albo „T” (tył pojazdu).

Jeżeli pieszy był uczestnikiem zdarzenia drogowego, które zaistniało na drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, należy wpisać, czy posiadał elementy odblaskowe, wstawiając znak X w poz. „TAK” albo „NIE”.

Jeżeli nie ustalono miejsca, na którym siedział pasażer lub czy pieszy używał wymaganych elementów odblaskowych, odpowiednie pozycje należy pozostawić bez wypełnienia.

13.3. Jeżeli w wypadku drogowym był zabity, w tabeli należy wpisać ponadto:

1) w pola dotyczące kierujących pojazdami:

a) ustalony poziom alkoholu w organizmie, wypełniając pola odpowiadające metodzie przeprowadzonego badania na zawartość alkoholu w organizmie, tj. badaniu wydychanego powietrza (mg/dm3) lub badaniu krwi (‰); jeżeli w badaniu wydychanego powietrza uzyskano kilka różnych wyników, należy wpisać wynik najwyższy; w przypadku przeprowadzenia badania dwoma metodami, tj. badania wydychanego powietrza oraz badania krwi – należy wpisać tylko wynik badania krwi,

b) rok produkcji pojazdu oraz datę jego ostatniego badania technicznego,

c) informację o wyposażeniu ochronnym pojazdu, w szczególności w poduszki powietrzne lub ABS, wstawiając znak X w pole „TAK ...” albo „NIE ...”;

2) w pola dotyczące pozostałych uczestników zdarzenia, tj. pieszych i pasażerów – ustalony poziom alkoholu w organizmie, zgodnie z regułą określoną w pkt 1 lit. a.

14. Tabela XII „DODATKOWE INFORMACJE O KIERUJĄCYM”.

Pola należy wypełniać, uwzględniając oznaczenie pojazdów określone w pkt 1.2.

Poz. 172 – wstawić znak X, jeżeli kierujący posiadał uprawnienie do kierowania pojazdem, bez względu na to czy posiadał przy sobie dokument stwierdzający to uprawnienie, czy też nie.

Poz. 173 – wstawić znak X, gdy kierujący nie posiadał wymaganego uprawnienia do kierowania pojazdem.

Poz. 174 – wstawić znak X, gdy uprawnienie do kierowania pojazdem nie jest wymagane, np. w przypadku rowerzysty, który ukończył 18 lat.

Poz. 175 – wpisać liczbę lat posiadania uprawnienia do kierowania pojazdem uczestniczącym w zdarzeniu na podstawie dokumentów lub danych z centralnej ewidencji kierowców (CEK).

Poz. 176 – wstawić znak X, gdy kierujący oddalił się z miejsca wypadku drogowego po jego zaistnieniu.

Poz. 177 – wypełnić, gdy kierujący jest obcokrajowcem.

15. Tabela XIII „ROZSTRZYGNIĘCIE”.

Jeżeli sprawcą był kierujący pojazdem, pola należy wypełniać, uwzględniając oznaczenie pojazdów określone w pkt 1.2. Jeżeli sprawcą był pieszy, w odpowiednim polu należy wpisać cyfrę „0”, a w przypadku pasażera – literę „P”.

Poz. 178 – wstawić znak X, gdy zdarzenie nosiło znamiona przestępstwa i wszczęto postępowanie przygotowawcze, bądź skierowano sprawę do prokuratury.

Poz. 179 – wstawić znak X, gdy wszczęto czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie lub skierowano do sądu wniosek o ukaranie.

Poz. 180 – wstawić znak X, gdy policjant zastosował postępowanie mandatowe wobec sprawcy (sprawców) zdarzenia drogowego.

Poz. 181 – wstawić znak X, gdy policjant zastosował pouczenie wobec sprawcy (sprawców) zdarzenia drogowego.

Poz. 182 – wstawić znak X, gdy sprawę skierowano do rozstrzygnięcia przez inny organ, np. w przypadku gdy sprawa została przekazana organowi orzekającemu w sprawach o wykroczenia w postępowaniu dyscyplinarnym.

Poz. 183 – wstawić znak X, gdy zakończono postępowanie w sposób inny niż w poz. 178–182.

16. Poz. 184 „UWAGI – INFORMACJE DODATKOWE” – wpisać w zwięzły sposób informacje o zdarzeniu drogowym, które nie są zawarte w innych tabelach i pozycjach karty.

17. Poz. 185 – wpisać wielkimi literami: stopień, imię i nazwisko policjanta sporządzającego kartę zdarzenia drogowego.

18. Poz. 186 – złożyć podpis.

19. SCHEMAT MIEJSCA ZDARZENIA DROGOWEGO

19.1. OGÓLNY PLAN SYTUACYJNY

Grafikę przedstawiającą miejsce zdarzenia drogowego w odniesieniu do punktów charakterystycznych w terenie należy wypełnić zgodnie z danymi zawartymi w nagłówku: skrzyżowanie [09], odległość [10], kierunek [11].

19.2. SZKIC SYTUACYJNY

Na przedstawionym szablonie należy zaznaczyć w szczególności:

1) geometrię odcinka drogi lub skrzyżowania z zaznaczeniem, min. jezdni, poboczy;

2) miejsce zderzenia się pojazdów lub potrącenia pieszego;

3) uczestniczący w zdarzeniu: pojazd, oznaczony zgodnie z pkt 1.2., oraz pieszego, a także ich kierunki poruszania się.

Przy sporządzaniu szkicu należy posługiwać się symbolami przedstawionymi w dodatkowym polu, a w przypadku użycia innego symbolu należy podać jego opis pod szkicem w części „UWAGI”.

[1] § 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 37 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 października 2015 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych (Dz.U.KGP. poz. 93). Zmiana weszła w życie 1 listopada 2015 r.

[2] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 37 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 października 2015 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych (Dz.U.KGP. poz. 93). Zmiana weszła w życie 1 listopada 2015 r.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA