REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 50
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI
z dnia 9 sierpnia 2024 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 409) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§ 2.
1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717);
2) zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania;
3) ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.
2. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.
§ 3.
2. Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:
1) akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;
3) powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.
3. W zastępstwie Ministra:
1) rozporządzenia,
2) zarządzenia,
3) komunikaty i obwieszczenia
- podpisuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer i Sekretarza Stanu Joanny Muchy, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Henryk Kiepura, a w przypadku jego nieobecności - Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka.
5. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Sekretarza Stanu Henryka Kiepury i Podsekretarza Stanu Izabeli Ziętki, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz.
6. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - osoba wyznaczona do jej zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.
§ 4.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer i Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Henryk Kiepura.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy i Sekretarza Stanu Henryka Kiepury, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Sekretarza Stanu Henryka Kiepury i Podsekretarza Stanu Izabeli Ziętki, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz.
5. Zastępstwa sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:
1) Sekretarza Stanu Katarzynę Lubnauer zastępuje Sekretarz Stanu Joanna Mucha, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Henryk Kiepura;
2) Sekretarza Stanu Joannę Muchę zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Henryk Kiepura;
3) Sekretarza Stanu Henryka Kiepurę zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha;
4) Podsekretarza Stanu Izabelę Ziętkę zastępuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer;
5) Podsekretarza Stanu Paulinę Piechnę-Więckiewicz zastępuje Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer.
6. Minister może ustalić inny porządek zastępstw.
§ 5.
1) sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;
2) współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;
3) reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;
4) są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;
5) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
6) uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 30 - Oświata i wychowanie;
7) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;
8) są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;
9) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
10) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;
11) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;
12) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;
13) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
14) są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
2. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§ 6.
1) Biura Ministra;
2) Departamentu Komunikacji;
3) Gabinetu Politycznego Ministra.
2. Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.
§ 7.
1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
3) planowania strategicznego w obszarze systemu oświaty;
4) polityki uczenia się przez całe życie;
5) badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
6) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
7) rządowego programu:
a) rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 - „Aktywna tablica”,
b) rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży - „Laboratoria przyszłości”;
8) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 i 854) w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
9) realizacji zadań związanych z budową i rozwojem społeczeństwa informacyjnego w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie;
10) promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne;
11) upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpiecznym poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych;
12) koordynowania wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;
13) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
14) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów dla uczniów wybitnie uzdolnionych, oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
15) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych oraz szkół dla dorosłych;
16) wychowania przedszkolnego;
17) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
18) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
19) organizacji roku szkolnego;
20) organizacji pracy oraz statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyjątkiem szkół dla dorosłych;
21) warunków i trybu przyjmowania dzieci i uczniów do przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego i szkół, z wyjątkiem szkół prowadzących kształcenie zawodowe i szkół dla dorosłych;
22) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w zakresie kształcenia ogólnego;
23) egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego, z wyłączeniem egzaminów eksternistycznych;
24) religii i etyki;
25) mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym;
26) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
27) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
28) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
29) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą nad szkołami polskimi, szkołami i zespołami szkół, o których mowa w pkt 28;
30) kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz kwalifikacji nauczycieli;
31) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
32) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
33) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
34) doradztwa metodycznego;
35) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
36) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
37) tytułu honorowego profesora oświaty;
38) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
39) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
40) dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia ogólnego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
41) rzeczoznawców do spraw podręczników;
42) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
43) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
44) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
45) szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;
46) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
47) realizowania reformy C2.1 oraz inwestycji C2.1.2 i C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
48) realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
49) realizowania reformy A3.1 w zakresie koordynacji działań w regionach na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
2. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Innowacji i Rozwoju;
2) Departamentu Kształcenia Ogólnego.
3. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2) Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
3) Centrum Nauki Kopernik w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
4) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem zadań związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowaniem karier absolwentów szkół ponadpodstawowych;
5) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej.
§ 8.
1) udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
2) udziału w pracach Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju;
3) udziału w pracach Komitetu Monitorującego Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności;
4) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowej, której dysponentem jest Minister, z wyłączeniem spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
5) dyscypliny finansów publicznych;
6) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 01.04, 01.06 i 01.08 w ramach Priorytetu I Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS);
7) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
8) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
9) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
10) funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
11) Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie);
12) programów wspólnotowych „Erasmus+” i Europejski Korpus Solidarności w obszarze oświaty i wychowania, w tym:
a) nadzoru merytorycznego nad realizacją w Polsce programów „Erasmus+” i Europejski Korpus Solidarności oraz inicjatywami wspierającymi te programy,
b) udziału w posiedzeniach komitetów programów „Erasmus+” i Europejski Korpus Solidarności;
13) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
14) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie:
a) koordynowania realizacji zadań związanych z wdrażaniem reform i inwestycji w zakresie właściwości Ministra,
b) realizacji inwestycji A3.1.1;
15) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej, wielostronnej i unijnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania, w tym działań mających na celu umiędzynarodowienie systemu oświaty;
16) przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty i wychowania, a także w zakresie młodzieży, i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;
17) promocji polskiego systemu oświaty oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;
18) oświaty polonijnej i polskiej za granicą;
19) współpracy z organizacjami polonijnymi i polskimi za granicą;
20) polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;
21) współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży, w tym związanych z prowadzeniem unijnego dialogu młodzieżowego;
22) nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;
23) przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;
24) organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;
25) przyznawania środków finansowych na finansowanie remontów i inwestycji w obszarze oświaty i wychowania, w tym ustanawianie i obsługa programów inwestycyjnych.
2. Sekretarz Stanu Joanna Mucha wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Budżetu i Finansów, z wyłączeniem spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
2) Departamentu Funduszy Strukturalnych;
3) Departamentu Kontroli i Audytu w zakresie spraw dotyczących kontroli projektów realizowanych w ramach działań w Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER) oraz Priorytetu I Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), a także kontroli wdrażanych reform i inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
4) Departamentu Współpracy Międzynarodowej.
3. Sekretarz Stanu Joanna Mucha wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Instytutem Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego;
2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
§ 9.
1) Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
2) realizowania reformy A3.1 w zakresie branżowych centrów umiejętności, koordynowania reformy G3.1.2 oraz realizowania tej reformy w zakresie kamienia milowego G10L, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
3) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
4) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
5) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
6) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
7) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
8) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
9) kształcenia ustawicznego osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
10) procesu kopenhaskiego w kształceniu zawodowym oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
11) kształcenia ustawicznego na odległość;
12) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
13) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia zawodowego i branżowych centrów umiejętności;
14) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
15) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
16) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
17) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
18) sieci publicznych przedszkoli i szkół;
19) likwidacji i przekształceń przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;
20) zakładania przedszkola, szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego;
21) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
22) systemu informacji oświatowej;
23) dotowania z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek, które nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego;
24) dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego;
25) dowożenia uczniów do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół, z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnościami.
2. Sekretarz Stanu Henryk Kiepura wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Zawodowego;
2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym, z wyłączeniem spraw kontaktów ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli.
3. Sekretarz Stanu Henryk Kiepura wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2) Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie systemu informacji oświatowej;
3) Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie zadań związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowaniem karier absolwentów szkół ponadpodstawowych;
4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego.
§ 10.
1) funkcjonowania:
a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b) szkół specjalnych i integracyjnych,
c) poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych,
d) młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach;
3) kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
4) wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
5) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;
6) indywidualnego nauczania;
7) indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego;
8) upowszechniania i ochrony praw osób z niepełnosprawnościami;
9) dowożenia uczniów z niepełnosprawnością do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
10) przygotowywania, koordynowania i realizacji programów rządowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, z wyłączeniem programów w obszarze pomocy materialnej;
11) realizacji projektów współfinansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w zakresie edukacji włączającej.
2. Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Edukacji Włączającej.
3. Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej.
§ 11.
1) obsługi Ministra i Ministerstwa pod względem legislacyjnym i prawnym;
2) współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli;
3) funkcjonowania:
a) młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
b) placówek oświatowo-wychowawczych,
c) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
d) gabinetów profilaktyki zdrowotnej,
e) społecznych organów szkoły,
f) stołówek szkolnych;
4) zdrowia psychicznego uczniów przedszkoli, szkół i placówek;
5) pomocy dzieciom i młodzieży w kryzysie psychicznym, w tym poprawy jakości i dostępności wsparcia, we współpracy z różnymi podmiotami;
6) edukacji zdrowotnej;
7) resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
8) wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym organizacji turystyki i krajoznawstwa dzieci i młodzieży;
9) wychowania do życia w rodzinie;
10) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
11) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
12) zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
13) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w obszarze pomocy materialnej.
2. Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Prawnego;
2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w zakresie spraw współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli;
3) Departamentu Wychowania i Profilaktyki.
§ 12.
1) dyrektora generalnego ministerstwa określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej i innych przepisach;
2) dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Biura Dyrektora Generalnego;
2) Departamentu Budżetu i Finansów w zakresie spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
3) Departamentu Kontroli i Audytu, z wyłączeniem spraw dotyczących kontroli projektów realizowanych w ramach działań w Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER) oraz Priorytetu I Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), a także kontroli wdrażanych reform i inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
3. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji, z wyłączeniem systemu informacji oświatowej, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
§ 13.
2. Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:
1) zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania;
2) współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;
3) doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;
4) analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;
5) współpracy z zagranicą w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
§ 14.
2. Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.
§ 15.
§ 16.
Minister Edukacji: B. Nowacka
- Data ogłoszenia: 2024-08-09
- Data wejścia w życie: 2024-08-09
- Data obowiązywania: 2024-08-09
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA