REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 33

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU1)

z dnia 21 kwietnia 2021 r.

w sprawie nadania statutu Żydowskiemu Instytutowi Historycznemu im. Emanuela Ringelbluma

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Żydowskiemu Instytutowi Historycznemu im. Emanuela Ringelbluma nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu: P. Gliński


1) Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Dz. U. poz. 1717 oraz z 2021 r. poz. 361).

Załącznik 1. [STATUT ŻYDOWSKIEGO INSTYTUTU HISTORYCZNEGO IM. EMANUELA RINGELBLUMA]

Załącznik
do zarządzenia
Ministra Kultury, Dziedzictwa
Narodowego i Sportu
z dnia 21 kwietnia 2021 r.
(poz. 33)

STATUT ŻYDOWSKIEGO INSTYTUTU HISTORYCZNEGO IM. EMANUELA RINGELBLUMA

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Żydowski Instytut Historyczny imienia Emanuela Ringelbluma, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:

1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 poz. 194), zwanej dalej „ustawą”;

2) zarządzenia nr 44 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie utworzenia Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma (Dz. Urz. MKiDN z 2013 r. poz. 52, z 2017 r. poz. 93, z 2019 r. poz. 11 i 84 oraz Dz. Urz. MKDNiS z 2021 r. poz. 32);

3) niniejszego statutu.

§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.

2. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.

3. Terenem działania Instytutu jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.

4. Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 82/09 i posiada osobowość prawną.

Rozdział II

Zakres działalności

§ 3. Do zakresu działalności Instytutu należy:

1) tworzenie podstaw naukowych dla rozwoju wiedzy o historii i kulturze Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem historii i kultury Żydów polskich, poprzez zachowane świadectwa materialne;

2) upowszechnianie wiedzy o historii i kulturze Żydów jako ważnego elementu światowego dziedzictwa kulturowego;

3) przechowywanie i sprawowanie opieki nad powierzonymi i własnymi archiwami, stanowiącymi część narodowego zasobu archiwalnego;

4) inspirowanie i wspomaganie inicjatyw społecznych oraz organizacji pozarządowych przyczyniających się do ochrony i upamiętniania dziedzictwa Żydów polskich;

5) inicjowanie i realizowanie projektów służących działalności, o której mowa w pkt 1-4.

§ 4. Zakres działalności, określony w § 3, Instytut realizuje przez:

1) przechowywanie i sprawowanie wszechstronnej opieki nad zbiorami własnymi oraz przekazanymi Instytutowi w depozyt, w tym przez Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce, stanowiącymi materialne świadectwo historii Żydów w Polsce oraz część narodowego zasobu archiwalnego;

2) uzupełnianie i wzbogacanie tych zbiorów;

3) wykorzystywanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zbiorów, o których mowa w pkt 1, w celach naukowych, badawczych, edukacyjnych oraz promocyjnych;

4) rozwijanie pracy naukowej, również we współpracy z instytucjami krajowymi i zagranicznymi, organizowanie spotkań naukowych oraz uczestnictwo w krajowych i zagranicznych sesjach naukowych, a także organizowanie innych spotkań, zjazdów i konferencji związanych z zakresem swojej działalności;

5) prowadzenie działalności wydawniczej, dokumentacyjnej, informacyjnej, promocyjnej i badawczej;

6) organizowanie wystaw stałych, czasowych oraz objazdowych;

7) tworzenie, organizowanie i realizację programów edukacyjnych;

8) prowadzenie działalności upowszechniającej kulturę;

9) stwarzanie możliwości nauki języków żydowskich;

10) prowadzenie działań związanych z cyfryzacją, digitalizacją i udostępnianiem za pomocą sieci dziedzictwa kulturowego w zakresie działalności Instytutu;

11) inicjowanie i rozwijanie współpracy międzynarodowej w zakresie działalności Instytutu.

Rozdział III

Zarządzanie i organizacja

§ 5. 1. Działalnością Instytutu kieruje Dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.

2. Dyrektor zarządza całokształtem działalności Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Instytutu i jest za nie odpowiedzialny.

3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:

1) kierowanie pracami Instytutu, w tym ustalanie wieloletnich programów i okresowych planów pracy oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;

2) prowadzenie polityki kadrowej;

3) zarządzanie mieniem Instytutu;

4) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu;

5) sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy;

6) wydawanie wewnętrznych regulaminów.

§ 6. 1. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch Zastępców.

2. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra.

3. Głównego Księgowego oraz pozostałych pracowników zatrudnia Dyrektor.

§ 7. 1. Instytut może tworzyć filie i oddziały specjalistyczne.

2. Tworzenie, łączenie i likwidacja filii i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.

3. Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra oraz opinii działających w Instytucie organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.

4. Wszelkie zmiany regulaminu organizacyjnego mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.

§ 8. 1. Przy Żydowskim Instytucie Historycznym imienia Emanuela Ringelbluma działa Rada Programowa zwana dalej "Radą", która jest organem opiniodawczym Dyrektora.

2. Członkowie Rady są powoływani i odwoływani przez Ministra na wniosek Dyrektora spośród osób spoza Instytutu, będących wybitnymi specjalistami z dziedziny historii i kultury Żydów z kraju i zagranicy.

3. W skład Rady powołuje się 9 członków.

4. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym.

5. Pracami Rady kieruje Przewodniczący. Przewodniczącego i jego Zastępcę wybiera Rada, w głosowaniu tajnym.

6. Kadencja Rady trwa 4 lata.

7. Możliwe jest powoływanie tych samych osób na członków Rad kolejnych kadencji.

8. Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w razie:

1) zrzeczenia się członkostwa;

2) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;

3) naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem;

4) śmierci;

5) odwołania z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z przepisów ustawy lub regulaminu, o którym mowa w § 10 ust.5.

9. Uzupełnienia składu Rady dokonuje Minister przez powołanie nowych członków Rady zgodnie ze wskazaniami ust. 2. Kadencja nowych członków Rady wygasa wraz z upływem kadencji Rady.

10. Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.

§ 9. Do zadań Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu oraz ocena ich realizacji;

2) analiza warunków i zadań stojących przed popularyzacją i ochroną kultury żydowskiej;

3) poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;

4) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.

§ 10. 1. Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w danym roku kalendarzowym.

2. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.

3. Posiedzenia Rady są protokołowane, protokół winien zawierać kolejny numer protokołu, datę i miejsce posiedzenia, listę obecności, porządek obrad, treść podjętych uchwał i wyniki głosowań. Zgłoszone zdania odrębne winny być zamieszczone w protokole. Do protokołu dołączane są również plany, sprawozdania, wnioski i inne materiały będące przedmiotem obrad.

4. Oryginały protokołów z posiedzeń Rady przechowywane są w siedzibie Instytutu.

5. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią i zatwierdzony przez Dyrektora regulamin.

Rozdział IV

Zasady gospodarki finansowej Instytutu

§ 11. 1. Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.

2. Działalność Instytutu finansowana jest z dotacji budżetowych, z dochodów własnych uzyskiwanych z działalności statutowej, dobrowolnych wpłat, zapisów osób prawnych i fizycznych, a także z innych źródeł.

3. Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalony przez Dyrektora.

4. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.

§ 12. Majątek Instytutu może być wykorzystywany jedynie dla celów wynikających z zakresu działalności Instytutu.

§ 13. 1. Instytut gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielnie gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.

2. Instytut może przyjmować w depozyt lub użyczenie dobra kultury oraz darowiznę darów rzeczowych i finansowych na podstawie umów zawartych z osobami prawnymi lub fizycznymi.

3. Instytut może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.

§ 14. 1. Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych.

2. Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa Zastępcy Dyrektora, Głównemu Księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.

3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzony m przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

§ 15. 1. W celu finansowania działalności statutowej Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia zakresu działalności Instytutu.

2. Działalność, o której mowa w ust.1, może być prowadzona w zakresie:

1) produkcji i sprzedaży wydawnictw książkowych, czasopism i innych publikacji;

2) udzielania licencji i sprzedaży praw autorskich;

3) organizacji imprez, w tym szkoleń, konferencji, warsztatów i wyjazdów studyjnych;

4) wynajmu i zarządzania nieruchomościami;

5) usług doradczo-konsultacyjnych;

6) usług szkoleniowych;

7) usług wystawienniczych i produkcyjnych w obszarze kultury, w tym renowacji dzieł sztuki i archiwaliów;

8) usług w zakresie tłumaczeń;

9) usług w zakresie badań genealogicznych;

10) udostępniania i sporządzania reprodukcji materiałów archiwalnych.

Rozdział V

Postanowienia końcowe

§ 16. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

2. Zmiany Statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA