REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2023 poz. 22

ZARZĄDZENIE NR 20
MINISTRA CYFRYZACJI1)

z dnia 3 listopada 2023 r.

w sprawie wprowadzenia „Karty audytu wewnętrznego" w Ministerstwie Cyfryzacji2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W Ministerstwie Cyfryzacji wprowadza się „Kartę audytu wewnętrznego", stanowiącą załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Cyfryzacji: wz. P.Lewandowski


1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 792).

2) Zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 9 Ministra Cyfryzacji z dnia 5 kwietnia 2016 r. w sprawie Karty Audytu Wewnętrznego w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz. Urz. Min. Cyf. z 2016 r. poz. 9), które utraciło moc w związku ze zniesieniem, na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 października 2020 r. (Dz. U. poz. 1730), z dniem 6 października 2020 r., Ministerstwa Cyfryzacji.

Załącznik 1. [KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO]

Załącznik do zarządzenianr 20
Ministra Cyfryzacji
z dnia 3 listopada 2023 r.

KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.1. Karta audytu wewnętrznego, zwana dalej „Kartą", określa:

1) cele audytu wewnętrznego w Ministerstwie Cyfryzacji, zwanym dalej „Ministerstwem";

2) niezależność i obiektywizm audytu wewnętrznego;

3) zakres i zadania audytu wewnętrznego w Ministerstwie;

3) uprawnienia i obowiązki audytora wewnętrznego w Ministerstwie;

4) zarządzanie komórką audytu wewnętrznego w Ministerstwie;

5) zakres odpowiedzialności kierownika audytu wewnętrznego w Ministerstwie;

6) prawa i obowiązki audytowanego;

7) planowanie i sprawozdawczość audytu wewnętrznego;

8) relacje audytu wewnętrznego z komórką kontroli wewnętrznej Ministerstwa, Najwyższą Izbą Kontroli oraz innymi kontrolerami i audytorami zewnętrznymi.

2. Ilekroć w Karcie jest mowa o:

1) audytorze wewnętrznym - rozumie się przez to audytora wewnętrznego zatrudnionego w Zespole Audytu Wewnętrznego, zwanym dalej „ZAW", w Biurze Ministra Ministerstwa, spełniającego wymagania określone w art. 286 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1));

2) czynnościach doradczych - rozumie się przez to czynności podejmowane przez audytora wewnętrznego służące wspieraniu Ministra Cyfryzacji w realizacji celów i zadań;

3) czynnościach sprawdzających - rozumie się przez to czynności podejmowane przez audytora wewnętrznego służące dokonaniu oceny sposobu wdrożenia i skuteczności zaleceń realizowanych przez audytowanego;

4) jednostce w dziale - rozumie się przez to jednostkę w dziale administracji rządowej - informatyzacja;

5) kierowniku komórki audytowanej - rozumie się przez to osobę kierującą komórką audytowaną;

6) komórce audytowanej - rozumie się przez to komórkę organizacyjną Ministerstwa, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny;

7) kierowniku audytu wewnętrznego - rozumie się przez to audytora wewnętrznego, który kieruje działalnością ZAW;

8) Komitecie Audytu - rozumie się przez to Komitet Audytu dla działu administracji rządowej - informatyzacja powołany zarządzeniem nr 1 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 lutego 2021 r. sprawie powołania Komitetu Audytu (Dz. Urz. Min. Cyf. poz. 1, z 2022 r. poz. 1, 7 i 22 oraz z 2023 r. poz. 15);

9) kontroli zarządczej - rozumie się przez to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;

10) monitorowaniu realizacji zaleceń - rozumie się przez to czynności podejmowane przez audytora wewnętrznego w celu ustalenia stanu realizacji zaleceń;

11) zadaniu audytowym - rozumie się przez to zadanie zapewniające lub czynności doradcze;

12) zadaniu zapewniającym - rozumie się przez to działania podejmowane w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej;

13) zaleceniach - rozumie się przez to propozycje działań służących wyeliminowaniu słabości kontroli zarządczej lub usprawniających funkcjonowanie Ministerstwa.

3. Audyt wewnętrzny w Ministerstwie jest prowadzony zgodnie z:

1) przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

2) przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz. U. z 2018 r. poz. 506), zwanym dalej „rozporządzeniem";

3) Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego, ogłoszonymi komunikatem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 28), zwanymi dalej „Standardami";

4) Kodeksem etyki Instytutu Audytorów Wewnętrznych;

5) wewnętrznymi procedurami.

Rozdział 2

Cele audytu wewnętrznego

§ 2. Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie Ministra Cyfryzacji, zwanego dalej „Ministrem", w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena kontroli zarządczej dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności tej kontroli w Ministerstwie.

§ 3.1. Podstawowym celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest dostarczenie Ministrowi racjonalnego zapewnienia, że system kontroli zarządczej w Ministerstwie funkcjonuje prawidłowo.

2. Realizacja celu, o którym mowa w ust. 1, następuje poprzez dokonywanie niezależnego i obiektywnego badania oraz oceny zarządzania w poszczególnych obszarach działalności, z uwzględnieniem ryzyk zagrażających skutecznej, efektywnej i zgodnej z prawem realizacji celów i zadań Ministerstwa.

3. Wiarygodność i wartość audytu wewnętrznego są wzmocnione, jeśli audytor wewnętrzny działa proaktywnie, a jego oceny dostarczają nowego spojrzenia na funkcjonowanie Ministerstwa i uwzględniają konsekwencje, jakie mogą wystąpić w przyszłości.

§ 4. Badanie systemu kontroli zarządczej przez audytora wewnętrznego nie zwalnia kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa z odpowiedzialności za utrzymywanie właściwego i skutecznego systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie.

Rozdział 3

Niezależność i obiektywizm audytu wewnętrznego

§ 5. Audyt wewnętrzny podlega bezpośrednio Ministrowi (nadzór merytoryczny) oraz - w zakresie określonym w przepisach prawa powszechnie obowiązującego - Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa (nadzór organizacyjny).

§ 6. 1. Audyt wewnętrzny ma zapewnioną niezależność w planowaniu, przeprowadzaniu zadań audytowych oraz formułowaniu ocen, uwag, wniosków i zaleceń wynikających z audytu wewnętrznego.

2. Zakres audytu wewnętrznego, sposób przeprowadzania audytu oraz informowanie o jego wynikach nie mogą być ograniczane. O wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu wewnętrznego, wpływania na sposób przeprowadzania audytu lub informowania o jego wynikach niezwłocznie powiadamia się Ministra oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

3. Audyt wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji komórek organizacyjnych i obszarów ryzyka mających zostać poddanych audytowi.

§ 7. Kierownik audytu wewnętrznego jest niezależny w planowaniu pracy tej komórki.

§ 8. Rozwiązanie stosunku pracy ani zmiana warunków płacy i pracy kierownika audytu wewnętrznego Ministerstwa nie może nastąpić bez zgody Komitetu Audytu.

§ 9. 1. W realizacji zadań audytowych audytor wewnętrzny kieruje się zasadami niezależności i obiektywizmu. Audytor wewnętrzny nie podporządkowuje ocen i zaleceń audytowych opiniom innych osób.

2. Audytor wewnętrzny unika konfliktu interesów w rozumieniu Standardów.

3. Audytor wewnętrzny powstrzymuje się od oceny działalności operacyjnej, za którą był uprzednio odpowiedzialny w ciągu roku poprzedzającego rok, w którym wykonywane są zadania audytowe o charakterze zapewniającym.

4. Audytor wewnętrzny może wykonywać czynności doradcze, także w zakresie działalności operacyjnej, za którą był uprzednio odpowiedzialny, z zastrzeżeniem że jeżeli w związku z wykonywaniem czynności doradczej może nastąpić ograniczenie niezależności oraz obiektywizmu audytora, fakt ten ujawnia się Ministrowi oraz Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.

5. Audytor wewnętrzny może świadczyć usługi zapewniające w obszarach, w których świadczył usługi doradcze, pod warunkiem że charakter doradztwa nie naruszał obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego.

Rozdział 4

Zakres i zadania audytu wewnętrznego

§ 10.1. Audyt wewnętrzny, z zastrzeżeniem ust. 2, przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego.

2. W uzasadnionych przypadkach audyt wewnętrzny przeprowadza się, w uzgodnieniu z Ministrem, poza planem audytu.

3. Audyt wewnętrzny może obejmować swoim zakresem wszystkie obszary działania Ministerstwa.

4. W przypadku gdy do przeprowadzenia audytu wewnętrznego konieczne jest dokonanie czynności w jednostce podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej, Minister może upoważnić audytora wewnętrznego zatrudnionego w Ministerstwie do ich dokonania.

§ 11. Audyt wewnętrzny prowadzony jest przez audytorów wewnętrznych, zatrudnionych w ZAW.

§ 12. W przypadku ujawnienia przez kierownika lub pracowników komórki audytowanej, że sposób przeprowadzenia audytu był niezgodny ze Standardami, i miał wpływ na czynności audytowe, kierownik komórki audytowanej niezwłocznie powiadamia o tym Ministra oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

§ 13. Do audytu wewnętrznego należy badanie i ocena adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej, w tym zarządzania ryzykiem w Ministerstwie, w szczególności:

1) ocena realizacji celów i zadań, w tym wynikających z planu działalności Ministra na dany rok;

2) ocena ustanowionych mechanizmów kontroli oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych;

3) ocena procedur i praktyki sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej;

4) ocena przestrzegania przepisów prawa, a także obowiązujących w Ministerstwie procedur, strategii i ustanowionych standardów działania;

5) ocena efektywności, gospodarności wykorzystania i ochrony zasobów Ministerstwa;

6) ocena przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania w Ministerstwie;

7) ocena efektywności i skuteczności przepływu informacji;

8) monitorowanie realizacji zaleceń i ocena dostosowania działań Ministerstwa do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu.

§ 14.1. Na wniosek Ministra, Dyrektora Generalnego Ministerstwa lub z własnej inicjatywy audytor wewnętrzny może wykonać czynności doradcze, służące wspieraniu realizacji celów i zadań Ministerstwa.

2. Cel i zakres czynności doradczych jest uzgadniany w formie odpowiadającej charakterowi doradztwa.

3. Cel czynności doradczych ma być zgodny z wartościami, strategiami i celami Ministerstwa. W ramach czynności doradczych mogą być realizowane w szczególności następujące działania:

1) analiza mechanizmów kontrolnych wbudowanych w tworzone systemy (np. doradczy udział w pracach przy opracowywaniu procedur lub opiniowanie procedur);

2) przegląd zarządzania kluczowymi ryzykami oraz procesu raportowania o nich na wniosek Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

3) opiniowanie procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem;

4) uczestnictwo z głosem doradczym w zespołach zadaniowych w celu przeprowadzenia analizy działalności operacyjnej;

5) analizy wykonywane na potrzeby Komitetu Audytu;

6) opiniowanie wniosków o wyrażenia zgody przez Ministra na prowadzenie audytu w jednostce w dziale przez usługodawcę;

7) przygotowanie wskazówek do przeprowadzenia audytu przez jednostki w dziale w ramach priorytetu Komitetu Audytu lub Ministra;

8) sporządzanie podsumowań lub informacji zbiorczych wraz z formułowaniem wniosków systemowych z audytu priorytetowego przez jednostki w dziale.

§ 15.1. Czynności doradcze mogą być wykonywane przez audyt wewnętrzny w szczególności w formie:

1) konsultacji;

2) propozycji usprawnień;

3) uczestnictwa w zespołach powoływanych przez Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa bez możliwości operacyjnego wpływania na podejmowanie decyzji;

4) opiniowania wewnętrznych aktów normatywnych przed ich wdrożeniem, w tym analizy zaprojektowanych mechanizmów kontrolnych;

5) szkoleń.

2. W trakcie wykonywania czynności doradczych audyt wewnętrzny odnosi się do ryzyka powiązanego z celami zadania i do mechanizmów kontrolnych wchodzących w zakres danego zadania.

3. Program i wyniki czynności doradczych mają formę i treść uzależnioną od charakteru zadania.

4. Wynikiem czynności doradczych mogą być opinie lub wnioski dotyczące usprawnienia funkcjonowania Ministerstwa.

5. Kierownik audytu wewnętrznego jest odpowiedzialny za przekazanie zleceniodawcom ostatecznych wyników zadania.

6. Przebieg oraz wynik czynności doradczych są dokumentowane w zależności od charakteru podjętych działań w postaci dokumentacji roboczej, w szczególności w formie sprawozdania, notatki informacyjnej lub protokołu z posiedzenia zespołu.

Rozdział 5

Uprawnienia i obowiązki audytora wewnętrznego

§ 16.1. Audytor wewnętrzny reprezentuje audyt wewnętrzny wobec pracowników Ministerstwa.

2. Audytor wewnętrzny jest niezależny w zakresie prowadzenia audytu wewnętrznego w Ministerstwie, w szczególności w zakresie planowania swojej pracy, przeprowadzania zadań audytowych i czynności sprawdzających, identyfikacji i oceny ryzyka oraz składania sprawozdań.

3. Audytor wewnętrzny odpowiada za rzetelne i profesjonalne wykonywanie zadań audytowych i czynności sprawdzających, przewidzianych w planie audytu, jak również zadań pozaplanowych.

4. Obowiązkiem audytora wewnętrznego jest, z zachowaniem zasady profesjonalizmu zawodowego i należytej staranności zawodowej, odpowiednio rzetelne i obiektywne:

1) ustalenie i ocena stanu faktycznego według przyjętych w programie zadania zapewniającego kryteriów oceny mechanizmów kontrolnych;

2) wykonywanie czynności doradczych;

3) wskazanie słabości kontroli zarządczej, dokonanie analizy ich przyczyn, jak również określenie skutków lub ryzyka, wynikających ze wskazanych słabości;

4) przedstawienie zaleceń służących wyeliminowaniu słabości;

5) ewentualne przedstawienie propozycji dotyczących usprawnienia funkcjonowania Ministerstwa;

6) wydanie opinii w badanym obszarze, w tym w odniesieniu do adekwatności, skuteczności i efektywności mechanizmów kontrolnych;

7) monitorowanie realizacji zaleceń lub przyjętych do implementacji propozycji usprawnień;

8) przeprowadzanie czynności sprawdzających;

9) sporządzanie planów i sprawozdań dotyczących audytu wewnętrznego.

5. Zachowanie zasady profesjonalizmu zawodowego oznacza, że audytor wewnętrzny:

1) działa na podstawie przepisów prawa, Standardów oraz wymogów przyjętych przez inne uprawnione instytucje;

2) posiada wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje niezbędne do wykonywania powierzonych mu zadań;

3) jest wyczulony na znaczące ryzyka, które mogą wpływać na cele, działalność operacyjną i zasoby Ministerstwa;

4) formułuje oceny w sposób bezstronny i wolny od uprzedzeń.

§ 17. Audytor wewnętrzny ma prawo wstępu do pomieszczeń Ministerstwa oraz wglądu do wszelkich dokumentów, informacji i danych oraz do innych materiałów związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa, w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych, jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.

§ 18. Audytor wewnętrzny ma prawo do uzyskiwania i zbierania informacji dotyczących obszarów działalności Ministerstwa, również poza zakresem realizowanego zadania zapewniającego lub czynności doradczej.

§ 19.1. Audytor wewnętrzny ma prawo żądać od kierownika i pracowników komórki audytowanej przedstawienia informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego, w tym realizacji zadań audytowych, czynności sprawdzających oraz monitorowania zaleceń lub propozycji usprawniających funkcjonowanie Ministerstwa.

2. W ramach prowadzenia audytu wewnętrznego, audytor wewnętrzny może pozyskiwać informacje oraz wyjaśnienia od kierowników i pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz występować o udzielenie informacji bezpośrednio lub pośrednio związanych z działalnością komórki audytowanej.

§ 20. Audytor wewnętrzny ma obowiązek nie ujawniać, bez właściwego upoważnienia, informacji, które otrzymał w związku z prowadzonym audytem wewnętrznym, chyba że istnieje prawny obowiązek ich ujawnienia.

§ 21. Audytor wewnętrzny nie ponosi bezpośredniej odpowiedzialności za działania operacyjne związane z realizacją zadań Ministra oraz Ministerstwa, ani ich nie nadzoruje.

§ 22. Audytor wewnętrzny prowadzi działania z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.

§ 23. Audytor wewnętrzny ma obowiązek dokumentować czynności i zdarzenia, które mają istotne znaczenie dla prowadzenia audytu wewnętrznego.

§ 24.1. Jeżeli w trakcie wykonywania zadań audytowych zostaną ujawnione nieprawidłowości, które wymagają podjęcia natychmiastowych działań ze strony kierownika komórki audytowanej, kierownik audytu wewnętrznego niezwłocznie powiadamia o tym Ministra, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i kierownika komórki audytowanej.

2. Jeżeli w trakcie przeprowadzania czynności audytowych audytor wewnętrzny dostrzeże znamiona czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub o wykroczenie skarbowe, niezwłocznie powiadamia kierownika audytu wewnętrznego, który zawiadamia o tym Dyrektora Generalnego Ministerstwa lub Ministra.

§ 25. Audytor wewnętrzny jest zobowiązany do poszerzania swojej wiedzy, podnoszenia kwalifikacji i kompetencji poprzez ciągły rozwój zawodowy, w szczególności poprzez samokształcenie.

§ 26. Audytor wewnętrzny upowszechnia w Ministerstwie Standardy.

Rozdział 6

Zakres odpowiedzialności kierownika audytu wewnętrznego

§ 27. Kierownik audytu wewnętrznego kieruje działalnością audytu wewnętrznego oraz reprezentuje komórkę audytu wewnętrznego wobec pracowników Ministerstwa oraz na zewnątrz Ministerstwa.

§ 28. Kierownik audytu wewnętrznego jest odpowiedzialny, w szczególności za:

1) zapewnienie rzetelnego i profesjonalnego prowadzenia audytu wewnętrznego;

2) ustalanie, dokonywanie przeglądu i aktualizacji zasad oraz procedur służących prowadzeniu audytu wewnętrznego w Ministerstwie;

3) zapewnienie działania audytu wewnętrznego zgodnie z aktami i dokumentami, o których mowa w § 1 ust. 3;

4) ustalenie i realizację programu zapewnienia i poprawy jakości, który obejmuje wszelkie aspekty działania audytu wewnętrznego w Ministerstwie oraz monitorowanie w sposób ciągły jego efektywności;

5) przedstawianie okresowych informacji i raportów Ministrowi, Komitetowi Audytu oraz Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa o wynikach działalności audytu wewnętrznego.

§ 29. Kierownik audytu wewnętrznego w odniesieniu do wymaganych przepisami prawa obowiązków w zakresie planowania i sprawozdawczości jest obowiązany do terminowego:

1) sporządzania planu audytu na rok następny i udostępniania planu w sposób i w formie uzgodnionych z Ministrem;

2) sporządzania sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni;

3) sporządzania i przekazywania Ministrowi do zatwierdzenia informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego w roku poprzednim.

Rozdział 7

Uprawnienia i obowiązki kierownika i pracowników komórek organizacyjnych ministerstwa

§ 30. Kierownik komórki audytowanej ma prawo do czynnego uczestniczenia w procesie audytu wewnętrznego, a w szczególności do:

1) uzyskania informacji o planowanej realizacji zadania audytowego i czynności sprawdzających;

2) uzgodnienia z audytorem wewnętrznym kryteriów oceny mechanizmów kontrolnych w obszarze działalności Ministerstwa objętym zadaniem zapewniającym;

3) zapoznania się z dokumentacją dotyczącą zadania audytowego i czynności sprawdzających;

4) uzgodnienia z audytorem wewnętrznym wstępnych wyników zadania zapewniającego;

5) zgłaszania uwag i zastrzeżeń do ustaleń audytora wewnętrznego;

6) zgłaszania kierownikowi audytu wewnętrznego zastrzeżeń w zakresie sposobu przeprowadzania czynności audytowych.

§ 31. Kierownik komórki audytowanej oraz pracownicy tej komórki są obowiązani do przekazywania w terminie wskazanym przez audytora wewnętrznego dokumentów, materiałów oraz informacji i wyjaśnień, które audytor wewnętrzny uzna za konieczne do realizacji audytu wewnętrznego.

§ 32. Pracownicy Ministerstwa mają obowiązek współpracować z audytorem wewnętrznym w zakresie analizy ryzyka, identyfikacji i monitoringu procesów zachodzących w Ministerstwie, w zakresie niezbędnym dla realizacji audytu wewnętrznego.

§ 33. Kierownik komórki organizacyjnej Ministerstwa ma prawo do zaznajomienia się z planem audytu wewnętrznego na dany rok.

§ 34. Kierownik komórki organizacyjnej Ministerstwa oraz jej pracownicy mają obowiązek opracowywania i przekazywania, w terminie wskazanym przez audytora wewnętrznego, materiałów oraz informacji dotyczących zakresu działania ich komórki, które audytor wewnętrzny uzna za niezbędne dla realizacji celów audytu wewnętrznego.

Rozdział 8

Relacje audytu wewnętrznego z Komitetem Audytu dla działu administracji rządowej - informatyzacja, kontrolerami i audytorami zewnętrznymi

§ 35. 1. ZAW zapewnia obsługę Komitetu Audytu.

2. Kierownik audytu wewnętrznego przedstawia Komitetowi Audytu okresowe informacje i raporty w zakresie działalności audytu wewnętrznego w Ministerstwie oraz w jednostkach w dziale administracji rządowej - informatyzacja.

§ 36.1. Audytorzy wewnętrzni w zakresie wykonywania swoich zadań współpracują z instytucjami kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego.

2. Audytorzy wewnętrzni powinni porozumiewać się z kontrolerami zewnętrznymi oraz audytorami zewnętrznymi za pośrednictwem kierownika audytu wewnętrznego, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa.

3. Kierownik komórki audytu wewnętrznego udostępnia Najwyższej Izbie Kontroli oraz innym organom kontroli państwowej dokumentację z przeprowadzania audytu, informując o tym Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

4. Zakres współpracy i współdziałania z audytorami i kontrolerami zewnętrznymi nie może stać w sprzeczności z celami audytu wewnętrznego oraz stanowić zagrożenia dla obiektywizmu i niezależności funkcji audytu wewnętrznego w Ministerstwie.

5. Podczas rocznego planowania kierownik komórki audytu wewnętrznego powinien uwzględniać, w miarę możliwości, plan kontroli Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego w taki sposób, aby unikać nieuzasadnionego nakładania się działań kontrolnych i audytowych.

§ 37. W zakresie wykonywania swoich zadań audytor wewnętrzny współpracuje z kontrolerami Ministerstwa w celu uniknięcia powielania się zakresu prac.

Rozdział 9

Postanowienia końcowe

§ 38. Kierownik audytu wewnętrznego dokonuje, zgodnie z obowiązującymi w Ministerstwie regulacjami, przeglądu Karty pod względem jej aktualności i w razie potrzeby jej zmiany, przekazuje odpowiedni projekt do Ministra.

§ 39. W zakresie nieuregulowanym w Karcie zastosowanie mają odpowiednie przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, rozporządzenia oraz Standardy.


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2023-11-06
  • Data wejścia w życie: 2023-11-07
  • Data obowiązywania: 2023-11-07
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA