REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 18
ZARZĄDZENIE Nr 14
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 25 lipca 2013 r.
w sprawie szczególnego sposobu organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych oraz innych komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przetwarzanie materiałów niejawnych, sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych oraz doboru i stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz placówkach zagranicznych
Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228) zarządza się co następuje:
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1.
1) wymagania w zakresie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej, kancelarii tajnej międzynarodowej oraz innych komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przetwarzanie materiałów niejawnych;
2) strukturę organizacyjną systemu kancelaryjnego;
3) podstawowe zadania kierownika kancelarii tajnej, kancelarii tajnej międzynarodowej oraz pracownika prowadzącego obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych;
4) sposób i tryb przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „poufne”, „tajne” i „ściśle tajne”;
5) zasady doboru i zakres stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego służących ochronie informacji niejawnych.
§ 2.
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228);
2) Ministerstwie – należy przez to rozumieć Ministerstwo Spraw Zagranicznych;
3) placówce zagranicznej – należy przez to rozumieć przedstawicielstwo dyplomatyczne, stałe przedstawicielstwo przy organizacji międzynarodowej, urząd konsularny, instytut polski lub inną placówkę podległą Ministrowi Spraw Zagranicznych, mającą siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
4) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa;
5) kierowniku placówki – należy przez to rozumieć pełnomocnego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w innym państwie lub przy organizacji międzynarodowej, kierownika urzędu konsularnego, dyrektora instytutu polskiego oraz inną osobę wyznaczoną do kierowania placówką zagraniczną;
6) pełnomocniku ochrony – należy przez to rozumieć pełnomocnika lub zastępcę pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie;
7) pionie ochrony – należy przez to rozumieć wyodrębnioną komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw ochrony informacji niejawnych, podległą pełnomocnikowi ochrony;
8) PODN-Z – należy przez to rozumieć punkt obsługi dokumentów niejawnych stanowiący w placówce zagranicznej komórkę organizacyjną lub stanowisko pracy, których pracownicy zapewniają prawidłowe rejestrowanie, przechowywanie, wydawanie oraz obieg materiałów niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” oraz „Restreint UE” i „NATO Restricted”;
9) PODN-Pf – należy przez to rozumieć punkt obsługi dokumentów niejawnych stanowiący w placówce zagranicznej komórkę organizacyjną lub stanowisko pracy, których pracownicy zapewniają w placówce zagranicznej prawidłowe rejestrowanie, przechowywanie, wydawanie oraz obieg materiałów niejawnych do klauzuli „poufne” włącznie;
10) PODN-T – należy przez to rozumieć punkt obsługi dokumentów niejawnych do klauzuli „tajne” stanowiący w placówce zagranicznej wyodrębnioną lokalizacyjnie komórkę organizacyjną, o której mowa w art. 44 ustawy, lub stanowisko pracy, których pracownicy zapewniają prawidłowe rejestrowanie, przechowywanie, wydawanie oraz obieg materiałów niejawnych do klauzuli „tajne” włącznie;
11) kancelarii tajnej – należy przez to rozumieć wyodrębnioną organizacyjnie i lokalizacyjnie komórkę organizacyjną, o której mowa w art. 42 ust. 4 ustawy, utworzoną w Ministerstwie;
12) kancelarii tajnej międzynarodowej – należy przez to rozumieć Główną Kancelarię Tajną NATO, UZE i UE dla sfery cywilnej RP, Pod kancelarię Tajną NATO, UZE i UE w Ministerstwie, Punkty Kontroli NATO w placówkach zagranicznych, Podkancelarię Tajną NATO, UZE i UE w Stałym Przedstawicielstwie RP przy NATO, Podkancelarię Tajną NATO ATOMAL w Stałym Przedstawicielstwie RP przy NATO lub Podkancelarię Tajną NATO i UE w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE, akredytowane przez ABW i uprawnione do obsługi materiałów niejawnych UE lub NATO oznaczonych klauzulą stanowiącą odpowiednik klauzuli „poufne” lub wyższej;
13) sekretariacie komórki organizacyjnej – należy przez to rozumieć stanowisko pracy w komórce organizacyjnej Ministerstwa, właściwe do prowadzenia obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych i podległe bezpośrednio członkowi kierownictwa Ministerstwa lub dyrektorowi albo zastępcy dyrektora;
14) dokumencie niejawnym – należy przez to rozumieć dokument, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy;
15) materiale niejawnym – należy przez to rozumieć materiał, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy;
16) przesyłce niejawnej – należy przez to rozumieć odpowiednio zaadresowaną i oznaczoną kopertę, pakiet, paczkę lub pojemnik zawierające materiały niejawne, zabezpieczone zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie nadawania, przyjmowania, przewożenia, wydawania i ochrony materiałów zawierających informacje niejawne (Dz. U. Nr 271, poz. 1603);
16) dekretacji – należy przez to rozumieć autoryzowaną, pisemną adnotację adresata, następcy prawnego adresata, osoby pisemnie przez niego upoważnionej lub właściwego przełożonego, zawierającą dyspozycje dotyczące sposobu dalszego postępowania z materiałem lub wskazanie osób, które powinny zapoznać się z zawartymi w nim informacjami niejawnymi;
17) strefie ochronnej I, II lub III – należy przez to rozumieć strefy, o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczania informacji niejawnych (Dz. U. poz. 683);
18) obsłudze kancelaryjnej materiałów niejawnych – należy przez to rozumieć zespół czynności wykonywanych w odniesieniu do materiałów niejawnych i na tych materiałach, w szczególności rejestrowanie, przechowywanie, gromadzenie, zapewnienie ochrony, udostępnianie, wydawanie lub przekazywanie za pokwitowaniem osobom uprawnionym, nadzór nad obiegiem, kopiowanie oraz oznaczanie zmiany lub zniesienia klauzuli tajności;
19) dostępności informacji niejawnej – należy przez to rozumieć właściwość określającą, że informacja niejawna jest możliwa do wykorzystania na żądanie podmiotu uprawnionego w określonym czasie;
20) integralności informacji niejawnej – należy przez to rozumieć właściwość określającą, że informacja niejawna nie została zmodyfikowana w sposób nieuprawniony;
21) poufności informacji niejawnej – należy przez to rozumieć właściwość określającą, że informacja niejawna nie jest ujawniana podmiotom do tego nieuprawnionym.
§ 3.
§ 4.
§ 5.
§ 6.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
§ 10.
2. Osoba spełniająca wymogi określone w ust. 1 powinna być adresatem określonej informacji niejawnej, następcą prawnym adresata lub powinna posiadać jego pisemne upoważnienie do odbioru, zapoznawania się i dekretacji informacji niejawnych albo powinna zostać upoważniona do zapoznania się z określoną informacją niejawną poprzez jej dekretację. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3. Osoba realizująca w Ministerstwie lub placówce zagranicznej zadania związane z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „poufne” lub wyższej, powinna dawać rękojmię zachowania tajemnicy w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
Rozdział II
Organizacja i funkcjonowanie systemu kancelaryjnego
§ 11.
1) kancelaria tajna w Ministerstwie, z uwzględnieniem możliwości tworzenia jej oddziałów oraz komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw przetwarzania, dystrybucji i ekspedycji materiałów niejawnych;
2) kancelarie tajne międzynarodowe w Ministerstwie i placówkach zagranicznych;
3) PODN-T w placówkach zagranicznych;
4) PODN-Pf w placówkach zagranicznych;
5) PODN-Z w placówkach zagranicznych;
6) sekretariaty komórek organizacyjnych w Ministerstwie uprawnione do prowadzenia obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych do klauzuli „poufne” włącznie.
2. System kancelaryjny organizuje Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej poprzez zatwierdzanie przedkładanych przez pełnomocnika ochrony wniosków w sprawie utworzenia, przekształcenia, zawieszenia działalności lub likwidacji komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, albo powierzenia sekretariatom zadań w zakresie prowadzenia obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych. Pełnomocnik ochrony wnioskuje w tych sprawach po dokonaniu uzgodnień z właściwymi kierownikami placówek oraz dyrektorami.
3. W Ministerstwie kancelaria tajna, kancelaria tajna międzynarodowa oraz komórka organizacyjna właściwa do spraw przetwarzania, dystrybucji i ekspedycji materiałów niejawnych podlegają bezpośrednio pełnomocnikowi ochrony, a sekretariat komórki organizacyjnej uprawniony do prowadzenia obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych właściwemu dyrektorowi.
4. W placówce zagranicznej kancelaria tajna międzynarodowa, PODN-T, PODN-Pf lub PODN-Z podlega bezpośrednio kierownikowi placówki.
§ 12.
2. W uzasadnionych przypadkach materiały niejawne oznaczone klauzulą „poufne” oraz „tajne” mogą być pobierane przez uprawnionego pracownika z sekretariatu komórki organizacyjnej lub kancelarii tajnej na czas niezbędny do realizacji zadań związanych z dostępem do informacji niejawnych, z uwzględnieniem wymogów określonych w § 48 ust. 2 i 3.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą pełnomocnika ochrony, w kancelarii tajnej mogą być przetwarzane informacje niejawne o klauzuli „zastrzeżone”.
4. Obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych oznaczonych klauzulą „EU Confidential/Confidentiel UE” lub „NATO Confidential” oraz wyższą zapewnia na podstawie odrębnych przepisów kancelaria tajna międzynarodowa.
§ 13.
1) „tajne” zapewnia PODN-T;
2) „poufne” zapewnia PODN-Pf lub PODN-T;
3) „zastrzeżone” oraz „ Restreint UE” i „NATO Restricted” zapewnia PODN-Z, PODN–Pf lub PODN-T;
4) „EU Confidential/Confidentiel UE”, „NATO Confidential”, „NATO Confidential ATOMAL” lub wyższej zapewnia na podstawie odrębnych przepisów właściwa kancelaria tajna międzynarodowa.
2. Materiały niejawne o klauzuli „poufne” lub wyższej nie mogą być przechowywane w placówce zagranicznej poza PODN-T lub PODN-Pf.
3. W placówce zagranicznej, w której zorganizowano PODN-Pf, dopuszcza się za zgodą pełnomocnika ochrony krótkotrwałe przechowywanie zamkniętych i oznaczonych jako poczta dyplomatyczna przesyłek niejawnych zawierających materiały o klauzuli wyższej niż „poufne”.
4. W placówce zagranicznej, w której zorganizowano PODN-T, dopuszcza się za zgodą pełnomocnika ochrony krótkotrwałe przechowywanie zamkniętych i oznaczonych jako poczta dyplomatyczna przesyłek niejawnych zawierających materiały o klauzuli wyższej niż „tajne”.
§ 14.
2. W czytelni nie instaluje się systemu monitoringu wizyjnego.
§ 15.
2. W placówce zagranicznej kancelarią tajną międzynarodową kieruje kierownik wyznaczony przez kierownika placówki w uzgodnieniu z dyrektorem komórki właściwej w sprawach osobowych oraz za zgodą pełnomocnika ochrony.
§ 16.
1) prowadzenie rejestru dzienników ewidencji i teczek;
2) bezpośredni nadzór nad prawidłowym rejestrowaniem przez pracowników kancelarii, przechowywaniem, udostępnianiem i obiegiem materiałów niejawnych oraz wydawaniem za pokwitowaniem materiałów niejawnych osobom do tego uprawnionym, które zapewniają odpowiednie warunki ich przechowywania;
3) prowadzenie i aktualizacja wykazu osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, obejmującego imię i nazwisko, termin upływu ważności uprawnień w odniesieniu do poszczególnych klauzul tajności, datę ostatniego szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych;
4) każdorazowe sprawdzanie przed udostępnieniem materiału niejawnego uprawnień adresata lub osoby wskazanej w dekretacji do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli tajności odpowiadającej klauzuli materiału niejawnego;
5) wydawanie za pokwitowaniem materiałów niejawnych osobom do tego uprawnionym, które zapewniają odpowiednie warunki do ich przechowywania;
6) zapewnienie możliwości ustalenia w każdych okolicznościach, gdzie znajduje się zarejestrowany materiał niejawny;
7) weryfikacja prawidłowości oznaczania materiałów niejawnych;
8) egzekwowanie zwrotu udostępnionych lub wydanych materiałów niejawnych;
9) niezwłoczne powiadamianie o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych oraz innych zdarzeniach związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych mogących stanowić naruszenie obowiązujących przepisów, w Ministerstwie pełnomocnika ochrony, a w placówce zagranicznej kierownika placówki;
10) wykonywanie innych czynności z zakresu obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych;
11) nadzór nad realizacją przez podległych pracowników wymogu prawidłowego zabezpieczenia użytkowanych szaf metalowych i pomieszczeń po zakończeniu pracy.
§ 17.
1) wykonywanie czynności z zakresu obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych;
2) prowadzenie i aktualizacja wykazu osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, obejmującego imię i nazwisko, termin upływu ważności uprawnień w odniesieniu do poszczególnych klauzul tajności, datę ostatniego szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych;
3) każdorazowe sprawdzanie przed udostępnieniem materiału niejawnego uprawnień adresata lub osoby wskazanej w dekretacji do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli tajności odpowiadającej klauzuli materiału niejawnego;
4) wydawanie za pokwitowaniem materiałów niejawnych osobom do tego uprawnionym, które zapewniają odpowiednie warunki do ich przechowywania;
5) zapewnienie możliwości ustalenia w każdych okolicznościach, gdzie znajduje się zarejestrowany materiał niejawny;
6) weryfikacja prawidłowości oznaczania materiałów niejawnych;
7) egzekwowanie zwrotu udostępnionych lub wydanych materiałów niejawnych;
8) niezwłoczne powiadamianie właściwego przełożonego o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych oraz innych zdarzeniach związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych mogących stanowić naruszenie obowiązujących przepisów;
9) każdorazowe zabezpieczanie po zakończeniu pracy użytkowanych szaf metalowych i pomieszczeń.
2. W placówce zagranicznej pracownik PODN-T lub PODN-Pf oprócz zadań określonych w ust. 1 prowadzi także rejestr dzienników ewidencji i teczek.
§ 18.
1) poświadczenie bezpieczeństwa uprawniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli odpowiadającej najwyższej klauzuli obsługiwanych materiałów niejawnych;
2) aktualne zaświadczenie o odbytym szkoleniu w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz informacji niejawnych UE i NATO,
3) zaświadczenie o odbytym specjalistycznym szkoleniu w zakresie prowadzenia obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych, zorganizowanym przez pełnomocnika ochrony.
2. W placówce zagranicznej obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych o klauzuli „poufne” lub wyższej zapewnia pracownik wyznaczony przez kierownika placówki w uzgodnieniu z dyrektorem komórki właściwej w sprawach osobowych oraz za zgodą pełnomocnika ochrony, spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1–3.
§ 19.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się:
1) w Ministerstwie – w egzemplarzu pojedynczym, który jest przekazywany do wiadomości pełnomocnikowi ochrony, a po dokonaniu zwrotu jest przechowywany we właściwym sekretariacie komórki organizacyjnej lub w kancelarii tajnej albo kancelarii tajnej międzynarodowej;
2) w placówce zagranicznej – w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy przechowywany jest we właściwym PODN-T, PODN-Pf lub w kancelarii tajnej międzynarodowej, a drugi przekazywany jest pełnomocnikowi ochrony.
3. W przypadku czasowej nieobecności osoby prowadzącej obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych jej obowiązki przejmuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego inny pracownik wyznaczony przez właściwego dyrektora lub kierownika placówki, spełniający wymagania określone w § 18 ust. 1 pkt 1–3, a o fakcie tym jest powiadamiany pełnomocnik ochrony. W takim przypadku protokół zdawczo-odbiorczy sporządza się w egzemplarzu pojedynczym, który jest przechowywany we właściwym sekretariacie komórki organizacyjnej, PODN-T, PODN-Pf, kancelarii tajnej lub kancelarii tajnej międzynarodowej.
§ 20.
2. Komisję powołuje odpowiednio pełnomocnik ochrony, dyrektor właściwej komórki organizacyjnej lub kierownik placówki zgodnie z § 11 ust. 3 i 4.
3. Wzór protokołu komisyjnego pobrania materiałów niejawnych określa załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
4. Z protokołem, o którym mowa w ust. 3 zapoznawana jest po powrocie do pracy osoba, o której mowa w ust. 1.
Rozdział III
Sposób i tryb przetwarzania materiałów niejawnych o klauzuli „poufne” lub wyższej
§ 21.
1) w Ministerstwie – komórki organizacyjne właściwe do spraw obsługi przesyłek przychodzących i po zarejestrowaniu wpływu przekazują za pokwitowaniem, bez otwierania kopert wewnętrznych, do kancelarii tajnej lub kancelarii tajnej międzynarodowej;
2) w placówce zagranicznej – PODN-Pf, PODN-T lub kancelaria tajna międzynarodowa.
§ 22.
2. Dyżurny Centrum Operacyjnego przekazuje przesyłkę w najbliższym dniu roboczym do kancelarii tajnej, lub kancelarii tajnej międzynarodowej.
§ 23.
§ 24.
2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie, o którym mowa w ust. 1 osoba prowadząca obsługę kancelaryjną sporządza pisemne oświadczenie zawierające opis nieprawidłowości, które jest za pośrednictwem przełożonego niezwłocznie przekazywane pełnomocnikowi ochrony. Fakt powiadomienia pełnomocnika ochrony o stwierdzonych nieprawidłowościach odnotowuje się w odpowiednim dzienniku ewidencji w rubryce „informacje uzupełniające/uwagi”.
§ 25.
§ 26.
2. W przypadkach uzasadnionych organizacją ochrony informacji niejawnych można prowadzić dodatkowo inne dzienniki ewidencji niż wymienione w ust. 1, w szczególności kartę obiegu materiału niejawnego, która podlega archiwizacji łącznie z dziennikiem ewidencji, w którym materiał został zarejestrowany. Fakt założenia karty obiegu materiału niejawnego odnotowuje się w odpowiednim dzienniku ewidencji w rubryce „informacje uzupełniające/uwagi”. Wzór karty obiegu materiału niejawnego określa załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia.
3. Dopuszcza się, za pisemną zgodą pełnomocnika ochrony, prowadzenie dzienników ewidencji w formie elektronicznej.
§ 27.
2. Materiały niejawne otrzymane w ramach wymiany z UE i NATO podlegają rejestracji w osobnych dziennikach ewidencji, prowadzonych odrębnie dla każdej organizacji międzynarodowej.
3. Obieg każdego materiału niejawnego podlega dokumentowaniu w odpowiednim dzienniku ewidencji, w szczególności poprzez potwierdzenie podpisami osób otrzymujących określone materiały niejawne faktu ich pobrania oraz potwierdzenie podpisem osoby prowadzącej obsługę kancelaryjną faktu dokonania ich zwrotu.
4. Do każdego materiału niejawnego o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne” z chwilą jego udostępnienia zakłada się kartę zapoznania się z dokumentem. W karcie odnotowuje się fakt każdorazowego udostępnienia materiału niejawnego osobie uprawnionej. Kartę archiwizuje się wraz z materiałem niejawnym lub z protokołem zniszczenia, albo pismem przewodnim o odesłaniu.
§ 28.
2. W przypadku anulowania pozycji w dziennikach ewidencji, o których mowa w § 26, podaje się powód anulowania oraz umieszcza się datę, imię i nazwisko oraz podpis osoby dokonującej anulowania. Anulowania pozycji dokonuje się atramentem lub tuszem w kolorze czerwonym.
3. Zabrania się wycierania, zamazywania lub nadpisywania zapisów dokonanych w dziennikach ewidencji, o których mowa w § 26.
§ 29.
2. Przesyłka, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest w stanie zamkniętym, za pokwitowaniem adresatowi, następcy prawnemu adresata lub osobie pisemnie przez niego upoważnionej do odbioru.
3. Po otwarciu przesyłki, o której mowa w ust. 1, jej odbiorca wykonuje czynności określone w § 24.
4. Adresat przesyłki, o której mowa w ust. 1, może poprzez dekretację znieść oznaczenie „do rąk własnych”. Z chwilą zwrotu przesyłki osoba prowadząca obsługę kancelaryjną uzupełnia dane dotyczące przesyłki w odpowiednim dzienniku ewidencji.
§ 30.
1) w Ministerstwie – kancelaria tajna, kancelaria tajna międzynarodowa lub sekretariat komórki organizacyjnej do komórki właściwej do spraw ekspedycji materiałów niejawnych lub do komórki właściwej do spraw poczty dyplomatycznej;
2) w placówce zagranicznej – kancelaria tajna międzynarodowa, PODN-T lub PODN-Pf, zgodnie z zasadami określonymi dla poczty dyplomatycznej.
2. Przekazanie materiałów niejawnych między komórkami organizacyjnymi zlokalizowanymi w budynkach Ministerstwa przy Al. J.Ch. Szucha 21, 23, 23A odbywa się wyłącznie za pośrednictwem kancelarii tajnej lub sekretariatu komórki organizacyjnej, za pokwitowaniem w książce doręczeń przesyłek miejscowych.
§ 31.
1) na żądanie osoby prowadzącej obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych lub pełnomocnika ochrony;
2) w przypadku zmiany zakresu obowiązków służbowych, przeniesienia na inne stanowisko pracy albo rozwiązania stosunku pracy.
§ 32.
§ 33.
§ 34.
1) w odpowiednich, akredytowanych systemach teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych;
2) przy użyciu mechanicznych maszyn do pisania;
3) odręcznie.
§ 35.
§ 36.
1) w Ministerstwie – do kancelarii tajnej, sekretariatu komórki organizacyjnej lub kancelarii tajnej międzynarodowej;
2) w placówce zagranicznej – do PODN-Pf, PODN-T lub kancelarii tajnej międzynarodowej.
§ 37.
2. Materiały niejawne wytworzone w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub placówce zagranicznej podlegają przeglądowi, o którym mowa w ust. 1, również w aspekcie ustalenia, czy spełniają ustawowe przesłanki ochrony. Za powiadomienie odbiorców materiałów niejawnych, w odniesieniu do których podjęto decyzję o zmianie lub zniesieniu klauzuli tajności, odpowiedzialny jest właściwy członek kierownictwa Ministerstwa, dyrektor lub kierownik placówki.
3. Komisję dla dokonania przeglądu materiałów niejawnych, o którym mowa w ust. 1 i 2, powołuje decyzją, której wzór określa załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia:
1) w Ministerstwie – pełnomocnik ochrony na wniosek właściwego członka kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora;
2) w placówce zagranicznej – kierownik placówki.
4. Komisja z czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, sporządza protokół, którego wzór określa załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia. W Ministerstwie protokół po zatwierdzeniu przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora jest przedkładany do wiadomości pełnomocnikowi ochrony.
5. W skład komisji wchodzą co najmniej dwie osoby posiadające uprawnienia dostępu do informacji niejawnych o klauzuli odpowiadającej najwyższej klauzuli materiałów niejawnych przetwarzanych w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub placówce zagranicznej. Komisji powinien przewodniczyć pracownik gwarantujący właściwą ocenę merytoryczną materiałów niejawnych. W skład komisji powinna wejść osoba prowadząca obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych podlegających przeglądowi.
6. Materiały niejawne niszczy się komisyjnie w warunkach uniemożliwiających osobom nieupoważnionym wgląd do nich lub ich przejęcie, w odpowiednich urządzeniach w sposób uniemożliwiający odczytanie lub odtworzenie treści zniszczonej informacji. Za całkowite zniszczenie materiałów odpowiada w szczególności przewodniczący komisji.
§ 38.
§ 39.
§ 40.
§ 41.
§ 42.
2. W placówce zagranicznej kierownik placówki powołuje w drodze pisemnej decyzji spośród podległych pracowników, posiadających uprawnienia dostępu do informacji niejawnych o klauzuli odpowiadającej najwyższej klauzuli przetwarzanych w placówce zagranicznej materiałów niejawnych, komisję do przeprowadzenia corocznej kontroli ochrony informacji niejawnych. Komisja sporządza w terminie do dnia 31 marca sprawozdanie o ochronie informacji niejawnych za rok ubiegły, podlegające zatwierdzeniu przez kierownika placówki. Jeden egzemplarz sprawozdania jest przekazywany pełnomocnikowi ochrony, a drugi jest przechowywany w placówce zagranicznej. Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 7 do niniejszego zarządzenia.
Rozdział IV
Zasady doboru i stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego
§ 43.
2. Określenie poziomu zagrożeń wymaga dokonania analizy, w której uwzględnia się wszystkie istotne czynniki mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo informacji niejawnych.
3. Poziom zagrożeń określa się przed rozpoczęciem przetwarzania informacji niejawnych, a także po każdej zmianie czynników, o których mowa w ust. 2, z uwzględnieniem § 54 niniejszego zarządzenia.
4. Rodzaje zagrożeń oraz podstawowe kryteria i sposób określania poziomu zagrożeń określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczenia informacji niejawnych.
5. Za przeprowadzenie analizy, o której mowa w ust. 2, oraz sporządzenie i aktualizację dokumentacji określającej poziom zagrożeń i dobór adekwatnych środków bezpieczeństwa fizycznego odpowiada:
1) w Ministerstwie – pełnomocnik ochrony;
2) w placówce zagranicznej – kierownik placówki lub osoba przez niego wyznaczona, przy czym każdorazowo jeden egzemplarz dokumentacji przesyłany jest do pełnomocnika ochrony.
6. Dokumentacja, o której mowa w ust. 5 podlega zatwierdzeniu w Ministerstwie przez Dyrektora Generalnego Służby Zagranicznej, a w placówce zagranicznej przez kierownika placówki.
§ 44.
2. W zależności od poziomu zagrożeń stosuje się odpowiednią kombinację następujących środków bezpieczeństwa fizycznego:
1) personel ochrony – osoby przeszkolone, nadzorowane, wykonujące czynności związane z fizyczną ochroną obiektów, w tym reagowanie na alarmy lub sygnały awaryjne;
2) bariery fizyczne – środki chroniące granice obszarów lub pomieszczeń, w których są przetwarzane informacje niejawne, w szczególności ogrodzenia, bramy, ściany, drzwi i okna;
3) szafy i zamki – stosowane do przechowywania informacji niejawnych lub zabezpieczające te informacje przed nieuprawnionym dostępem;
4) system kontroli dostępu – obejmujący elektroniczny system pomocniczy lub rozwiązanie organizacyjne, stosowane w celu zagwarantowania uzyskiwania dostępu do pomieszczenia lub obszaru, w którym są przetwarzane informacje niejawne, wyłącznie przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia;
5) system sygnalizacji włamania i napadu – elektroniczny system pomocniczy stosowany w celu podwyższenie poziomu bezpieczeństwa, który zapewniają bariery fizyczne, a w pomieszczeniach i budynkach zastępujący lub wspierający pracowników ochrony;
6) system dozoru wizyjnego – elektroniczny system pomocniczy stosowany w celu bieżącego monitorowania ochronnego lub sprawdzania incydentów bezpieczeństwa i sygnałów alarmowych przez pracowników ochrony;
7) system kontroli osób, przedmiotów i pojazdów – rozwiązanie organizacyjne przy ew. wykorzystaniu elektronicznego systemu pomocniczego lub sprzętu, polegające na zapewnieniu kontroli osób, przedmiotów wnoszonych do lub wynoszonych z obiektu, a także pojazdów stosowane w celu zapobiegania próbom nieuprawnionego wnoszenia na chroniony obszar rzeczy zagrażających bezpieczeństwu informacji niejawnych lub nieuprawnionego wynoszenia materiałów niejawnych z budynków lub obiektów.
3. Zakres stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego powinien odpowiadać co najmniej wartości arytmetycznej osiągniętej w wyniku zastosowania metodyki doboru środków bezpieczeństwa fizycznego określonej w załączniku nr 8 do niniejszego zarządzenia.
§ 45.
2. Za wyznaczenie i organizację stref ochronnych odpowiada:
1) w Ministerstwie – pełnomocnik ochrony;
2) w placówkach zagranicznych – kierownik placówki po dokonaniu uzgodnień z komórką organizacyjną właściwą do spraw bezpieczeństwa dyplomatycznego i ochrony informacji niejawnych.
§ 46.
§ 47.
1) zmiany składu osób znających kod;
2) zaistnienia podejrzenia, że osoba nieuprawniona mogła poznać kod;
3) gdy zamek poddano konserwacji lub naprawie.
§ 48.
2. W Ministerstwie lub placówce zagranicznej informacje niejawne o klauzuli „tajne” przetwarza się w strefie ochronnej I lub II i przechowuje się w szafach metalowych w których zastosowano środki bezpieczeństwa K1S1 typ 4 lub typ 3 oraz K1S2 typ 4 lub typ 3 określone w załączniku nr 8 do niniejszego zarządzenia, albo w pomieszczeniu wzmocnionym.
3. W Ministerstwie lub placówce zagranicznej informacje niejawne o klauzuli „poufne” przetwarza się w strefie ochronnej I, II lub III i przechowuje się w strefie ochronnej I lub II w szafach metalowych lub w pomieszczeniu wzmocnionym.
§ 49.
2. Podstawowe elementy, które powinien zawierać plan ochrony, określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczenia informacji niejawnych.
3. Plan ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie jest opracowywany i aktualizowany przez pełnomocnika ochrony i podlega zatwierdzeniu przez kierownika jednostki organizacyjnej.
4. Plan ochrony informacji niejawnych w placówce zagranicznej jest opracowywany i aktualizowany przez kierownika placówki lub osobę przez niego wyznaczoną i podlega zatwierdzeniu przez kierownika placówki.
Rozdział V
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 50.
§ 51.
2. Kierownik placówki dokona przeglądu, o którym mowa w ust. 1 w odniesieniu do materiałów niejawnych wytworzonych i przechowywanych w placówce zagranicznej.
3. W przypadku materiału niejawnego wytworzonego i zniszczonego w placówce zagranicznej, którego egzemplarz został przesłany do Ministerstwa, przeglądu dokonuje dyrektor komórki organizacyjnej, do której materiał został przekazany. Decyzję dotyczącą obniżenia, zniesienia lub utrzymania klauzuli tajności podejmuje kierownik placówki na wniosek właściwego dyrektora.
§ 52.
§ 53.
2. W okresie do dnia 31 grudnia 2013 r. stosuje się dotychczasowe urządzenia ewidencyjne, zgodnie z § 12 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych oraz sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych.
§ 54.
§ 55.
§ 56.
1) zarządzenie Nr 16 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 28 czerwca 2000 roku w sprawie szczególnych zasad organizacji kancelarii tajnych, stosowania środków ochrony fizycznej oraz obiegu informacji niejawnych w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, przedstawicielstwach dyplomatycznych, stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, urzędach konsularnych i instytutach polskich;
2) decyzja Nr 11 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 13 kwietnia 2006 r. w sprawie określenia stanowisk oraz rodzajów prac zleconych w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, z którymi może łączyć się dostęp do informacji niejawnych;
3) decyzja Nr 6 Dyrektora Generalnego z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie utworzenia i organizacji Głównej Kancelarii Tajnej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
§ 57.
Minister Spraw Zagranicznych: Radosław Sikorski
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej: sprawy zagraniczne oraz członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1492).
Załącznik nr 1 do zarządzenia Nr 14
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 25 lipca 2013 r.
UPOWAŻNIENIE
Załącznik nr 2 do zarządzenia Nr 14
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 25 lipca 2013 r.
PROTOKÓŁ ZDAWCZO-ODBIORCZY
Z KOMISYJNEGO PRZEKAZANIA MATERIAŁÓW NIEJAWNYCH
Załącznik nr 3 do zarządzenia Nr 14
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 25 lipca 2013 r.
PROTOKÓŁ KOMISYJNEGO POBRANIA MATERIAŁÓW NIEJAWNYCH
Załącznik nr 4 do zarządzenia Nr 14
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 25 lipca 2013 r.
KARTA OBIEGU MATERIAŁU NIEJAWNEGO
Załącznik nr 5 do zarządzenia Nr 14
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 25 lipca 2013 r.
DECYZJA W SPRAWIE POWOŁANIA KOMISJI DLA DOKONANIA PRZEGLĄDU MATERIAŁÓW NIEJAWNYCH
Załącznik nr 6 do zarządzenia Nr 14
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 25 lipca 2013 r.
PROTOKÓŁ PRZEGLĄDU MATERIAŁÓW NIEJAWNYCH
Załącznik nr 7 do zarządzenia Nr 14
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 25 lipca 2013 r.
SPRAWOZDANIE O OCHRONIE INFORMACJI NIEJAWNYCH
Załącznik nr 8 do zarządzenia Nr 14
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 25 lipca 2013 r.
METODYKA DOBORU ŚRODKÓW BEZPIECZEŃSTWA FIZYCZNEGO
1. Środki bezpieczeństwa fizycznego zostały podzielone na 6 kategorii, z których każda dotyczy określonego aspektu bezpieczeństwa fizycznego. Poszczególnym typom każdego ze środków bezpieczeństwa fizycznego przypisano wartości liczbowe:
Kategoria | Środek bezpieczeństwa fizycznego | Liczba |
K1 – szafy do przechowywania informacji niejawnych | K1S1 – konstrukcja szafy (4 typy) | 1-4 |
K1S2 – zamek do szafy (4 typy) | 1-4 | |
K2 – | K2S1 – konstrukcja pomieszczenia (4 typy) | 1-4 |
K2S2 – zamek do drzwi pomieszczenia (2 typy) | lub 4 | |
K3 – budynki | 4 typy budynków | 1, 2, 3 lub 5 |
K4 – kontrola dostępu | K4S1 – systemy kontroli dostępu (4 typy) | 1-4 |
K4S2 – kontrola osób nieposiadających stałego upoważnienia do wejścia, interesantów i gości (2 typy) | 1 lub 3 | |
K5 – personel ochrony oraz systemy sygnalizacji włamania i napadu | K5S1 – personel ochrony (5 typów) | 1-5 |
K5S2 – systemy sygnalizacji włamania i napadu (4 typy) | 1-4 | |
K6 – granice | K6S1 – ogrodzenie (4 typy) | 1-4 |
K6S2 – kontrola w punktach dostępu | TAK=1 BRAK=0 | |
K6S3 – system kontroli osób, przedmiotów i pojazdów | TAK=1 BRAK=0 | |
K6S4 – system wykrywania naruszenia ogrodzenia | TAK=1 BRAK=0 | |
K6S5 – oświetlenie chronionego obszaru | TAK=1 BRAK=0 | |
K6S6 – system dozoru wizyjnego granic | TAK=1 BRAK=0 |
Opisy środków bezpieczeństwa fizycznego zostały zawarte w załączonej tabeli nr 1 „Klasyfikacja środków bezpieczeństwa fizycznego”.
2. Pierwszym etapem procesu doboru środków bezpieczeństwa fizycznego jest odczytanie z tabeli nr 2 „Podstawowe wymagania bezpieczeństwa fizycznego” minimalnej łącznej sumy punktów wymaganych do osiągnięcia założonego poziomu ochrony informacji w wyniku zastosowania odpowiedniej kombinacji środków bezpieczeństwa fizycznego. Liczba wymaganych do uzyskania punktów zależy od najwyższej klauzuli tajności informacji niejawnych przetwarzanych w danej lokalizacji oraz poziomu zagrożeń.
3. W tabeli nr 2 „Podstawowe wymagania bezpieczeństwa fizycznego” podzielono kategorie środków bezpieczeństwa fizycznego na grupy kategorii, które muszą być obowiązkowo stosowane, oraz grupę kategorii dodatkowych. Drugi etap procesu doboru środków bezpieczeństwa obejmuje odczytanie minimalnej liczby punktów, jakie należy uzyskać w każdej z grup kategorii środków bezpieczeństwa fizycznego oznaczonych jako „obowiązkowo”. W przypadku gdy liczba punktów uzyskanych po zastosowaniu środków należących do grup kategorii oznaczonych jako „obowiązkowo” jest mniejsza od minimalnej łącznej sumy punktów wymaganych do osiągnięcia założonego poziomu ochrony informacji niejawnych, należy zastosować środki z grupy kategorii oznaczonych jako „dodatkowo”, które powinny zapewnić uzyskanie minimalnej łącznej sumy punktów.
4. Dobór adekwatnych środków bezpieczeństwa fizycznego musi zapewnić uzyskanie zarówno minimalnej łącznej sumy punktów wymaganych do osiągnięcia założonego poziomu ochrony informacji niejawnych (w zależności od najwyższej klauzuli tajności informacji przetwarzanych w danej lokalizacji oraz poziomu zagrożeń), jak również uzyskanie minimalnej liczby punktów odpowiadających każdej z grup kategorii środków bezpieczeństwa fizycznego oznaczonych jako „obowiązkowo”.
5. Trzecim etapem jest dokonanie wyboru określonych środków bezpieczeństwa fizycznego, przy którym należy posługiwać się tabelą nr 1 „Klasyfikacja środków bezpieczeństwa fizycznego”. Należy z tej tabeli odczytać liczbę punktów odpowiadającą wybranemu typowi środka bezpieczeństwa i wpisać ją w odpowiednie miejsce w tabeli nr 3 „Punktacja zastosowanych środków bezpieczeństwa fizycznego”. Niezastosowanie danego środka jest jednoznaczne z przyznaniem za niego liczby punktów „0”.
Tabela nr 1
Klasyfikacja środków bezpieczeństwa fizycznego
KATEGORIA K1 | ||
Środek bezpieczeństwa K1S1 – konstrukcja szafy | ||
Typ | Funkcje lub cechy | Punktacja |
Typ 4 | Konstrukcja szafy charakteryzuje się następującymi cechami: | 4 pkt |
– korpus zewnętrzny wykonany z blachy stalowej o grubości co najmniej 3 mm; |
| |
– korpus wewnętrzny wykonany z blachy stalowej o grubości co najmniej 1,5 mm; | ||
– drzwi z blachy stalowej o grubości przynajmniej 8 mm; | ||
– drzwi mocowane na zawiasach wewnętrznych, blokowane mechanizmem ryglowym na trzech krawędziach oraz stałym ryglem przyzawiasowym; | ||
– mechanizm dźwigniowy rygli w drzwiach jest zabezpieczony przed uruchomieniem dwoma zamkami typu 3 lub 4 z kategorii K1S2 (w tym obowiązkowo zamek szyfrowy); | ||
– zmiana kombinacji w zamku szyfrowym jest blokowana i uaktywniana kluczem od tyłu obudowy zamka. | ||
Typ 3 | Konstrukcja szafy charakteryzuje się następującymi cechami: | 3 pkt |
| – korpus zewnętrzny wykonany z blachy stalowej o grubości co najmniej 3 mm; |
|
| – korpus wewnętrzny wykonany z blachy stalowej o grubości co najmniej 1,5 mm; |
|
| – drzwi z blachy stalowej o grubości co najmniej 3 mm; |
|
| – drzwi mocowane na zawiasach wewnętrznych, blokowane mechanizmem ryglowym na trzech krawędziach oraz stałym ryglem przyzawiasowym; |
|
| – mechanizm dźwigniowy rygli w drzwiach jest zabezpieczony przed uruchomieniem zamkiem szyfrowym typu 3 lub 4 z kategorii K1S2; |
|
| – zmiana kombinacji w zamku szyfrowym jest blokowana i uaktywniana kluczem od tyłu obudowy zamka. |
|
Typ 2 | Konstrukcja szafy charakteryzuje się następującymi cechami: | 2 pkt |
| – korpus i drzwi wykonane z blachy stalowej o grubości co najmniej 3 mm; |
|
| – drzwi mocowane na zawiasach wewnętrznych, blokowane mechanizmem ryglowym na trzech krawędziach oraz stałym ryglem przyzawiasowym; |
|
| – mechanizm dźwigniowy rygli w drzwiach jest zabezpieczony przed uruchomieniem zamkiem mechanicznym kluczowym wielozastawkowym typu 2 z kategorii K1S2, zabezpieczonym przed działaniem destrukcyjnym, w tym przed przewierceniem; |
|
| – wyjęcie klucza z zamka jest możliwe tylko w pozycji zamkniętej. |
|
Typ 1 | Szafa charakteryzuje się umiarkowaną odpornością na nieuprawnione próby otwarcia. Jest wyposażona w zamek mechaniczny kluczowy typu 1 lub 2 z kategorii K1S2. Korpus szafy i drzwi wykonane są z blachy stalowej o grubości co najmniej 1 mm lub szafa stanowi zamykany na klucz mebel biurowy. Szafa tego typu może być wykorzystywana do przechowywania materiałów niejawnych wyłącznie o klauzuli „zastrzeżone”. | 1 pkt |
Środek bezpieczeństwa K1S2 – zamek do szafy | ||
Typ 4 | Zamek charakteryzuje się wysokim poziomem odporności na fachowe i profesjonalne działania osoby nieuprawnionej posługującej się wyjątkowo zaawansowanymi narzędziami i umiejętnościami, które nie są powszechnie dostępne. | 4 pkt |
| Rodzaje zamków szyfrowych: |
|
| a) zamek mechaniczny szyfrowy co najmniej trzytarczowy, o cichym przesuwie, posiadający co najmniej 100 podziałek na pokrętle i skali nastawień, przy której w przypadku każdej tarczy zamek trzytarczowy nie otworzy się, jeżeli pokrętło jest przekręcone więcej niż o 1 kreskę podziałki po obu stronach właściwej kreski podziałki, a w przypadku zamka czterotarczowego wartość ta wynosi 1,25. Zamek powinien być odporny na manipulację przez eksperta, również przy użyciu specjalistycznych narzędzi, przez okres 20 roboczogodzin. Zamek powinien być zabezpieczony przed działaniem destrukcyjnym, w tym przed przewierceniem i prześwietleniem radiologicznym. Zmiana kombinacji powinna być blokowana i uaktywniana kluczem od tyłu obudowy zamka; |
|
| b) zamek elektroniczny szyfrowy spełnia te same wymagania co zamek mechaniczny szyfrowy oraz nie generuje sygnałów, które mogą być wykorzystane do otwarcia zamka przez okres 20 roboczogodzin. |
|
Typ 3 | Zamek charakteryzuje się wysokim poziomem odporności na fachowe i profesjonalne działania osoby nieuprawnionej posługującej się narzędziami i umiejętnościami, dostępnymi dla profesjonalistów. | 3 pkt |
| Rodzaje zamków: |
|
| a) zamek mechaniczny szyfrowy co najmniej trzytarczowy, o cichym przesuwie, posiadający co najmniej 100 podziałek na pokrętle i skali nastawień, przy której w przypadku każdej tarczy zamek trzytarczowy nie otworzy się, jeżeli pokrętło jest przekręcone więcej niż o 1 kreskę podziałki po obu stronach właściwej kreski podziałki, a w przypadku zamka czterotarczowego wartość ta wynosi 1,25. Zmiana kombinacji powinna być blokowana i uaktywniana kluczem od tyłu obudowy zamka. Zamek powinien być zabezpieczony przed działaniem destrukcyjnym, w tym przed przewierceniem; |
|
| b) zamek elektroniczny szyfrowy spełnia te same wymagania co zamek mechaniczny szyfrowy oraz nie generuje sygnałów, które mogą być wykorzystane do otwarcia zamka przez okres 20 roboczogodzin; |
|
| c) zamek zasuwowy wielozapadkowy na klucz dwupiórowy, zapewniający wysoki poziom zabezpieczenia oraz odporności na wiercenie. |
|
Typ 2 | Zamek charakteryzuje się odpornością na sprawne działania osoby nieuprawnionej, posługującej się zwykłymi, powszechnie dostępnymi środkami. | 2 pkt |
Typ 1 | Zamek charakteryzuje się umiarkowaną odpornością na nieuprawnione próby otwarcia i może być wykorzystywany wyłącznie w szafach typu 1. | 1 pkt |
KATEGORIA K2 | ||
Środek bezpieczeństwa K2S1 – Konstrukcja pomieszczenia | ||
Typ 4 | 1. Konstrukcja pomieszczenia (w tym ścian, stropów, drzwi oraz okien) zapewnia wysoką odporność na próby otwarcia z wykorzystaniem wielu różnych zaawansowanych narzędzi ręcznych i zasilanych prądem oraz na próby uzyskania nieuprawnionego dostępu. | 4 pkt |
| 2. Ściany i stropy zostały zbudowane ze zbrojonego betonu o grubości co najmniej 15 cm lub materiału o podobnej wytrzymałości. |
|
| 3. Drzwi do pomieszczenia są wyposażone w zamek typu 2 z kategorii K2S2. Szkielet drzwi stanowi konstrukcja stalowa, składająca się z ramy oraz dodatkowych wzmocnień pionowych lub poziomych. Wypełnieniem ramy drzwi jest stalowa kratownica wykonana z prętów o zwiększonej twardości. Szkielet drzwi jest obustronnie pokryty blachą stalową o grubości co najmniej 2 mm. W ramie drzwi, po stronie zawiasów, muszą się znaleźć bolce antywyważeniowe. Po zamknięciu drzwi wsuwają się one w specjalne wzmocnione otwory w ościeżnicy. Ościeżnice wykonuje się z kształtowników stalowych. Ościeżnice montowane są w otworze drzwiowym przy użyciu kołków rozporowych umieszczonych w otworach wywierconych w murze lub kotew połączonych na stałe z ościeżnicą. |
|
| 4. Okna pomieszczenia dodatkowo zabezpieczone są przed podglądem. |
|
Typ 3 | 1. Konstrukcja pomieszczenia (w tym ścian, stropów, drzwi oraz okien) zapewnia odporność na działania osoby nieuprawnionej próbującej uzyskać dostęp za pomocą siłowego wtargnięcia lub przy wykorzystaniu różnorodnych narzędzi ręcznych. | 3 pkt |
| 2. Ściany zostały zbudowane z cegły lekkiej o grubości 25 cm lub materiału o podobnej wytrzymałości. |
|
| 3. Drzwi do pomieszczenia są wyposażone w zamek typu 2 z kategorii K2S2. Szkielet drzwi jest obustronnie pokryty blachą stalową o grubości co najmniej 2 mm. Wypełnieniem ramy może być płyta MDF o grubości co najmniej 20 mm lub inny materiał o podobnej wytrzymałości. W ramie drzwi, po stronie zawiasów, muszą się znaleźć bolce antywyważeniowe. Ościeżnice wykonuje się z kształtowników stalowych. Ościeżnice montowane są w otworze drzwiowym przy użyciu kołków rozporowych umieszczonych w otworach wywierconych w murze lub kotew połączonych na stałe z ościeżnicą. |
|
| 4. Okna pomieszczenia dodatkowo zabezpieczone są przed podglądem. |
|
Typ 2 | 1. Konstrukcja pomieszczenia (w tym ścian, stropów, drzwi oraz okien) zapewnia umiarkowaną odporność na działania osoby nieuprawnionej próbującej uzyskać dostęp za pomocą siłowego wtargnięcia lub przy użyciu narzędzi ręcznych. | 2 pkt |
| 2. Ściany zostały zbudowane z cegły lekkiej o grubości 15 cm lub materiału o podobnej wytrzymałości, albo z płyty gipsowej na ramie wspierającej; |
|
| 3. Drzwi do pomieszczenia są wyposażone w zamek typu 1 lub 2 z kategorii K2S2. Konstrukcja drzwi i materiały zastosowane do ich budowy odpowiadają rozwiązaniom stosowanym dla drzwi zewnętrznych. |
|
| 4. Okna pomieszczenia zabezpieczone są przed podglądem. |
|
| 5. Okna nie muszą spełniać wymagań określonych w pkt. 1 jeżeli: |
|
| – dolna krawędź okna znajduje się na wysokości przynajmniej 5,5 m nad gruntem lub elementem budynku (np. balkonem lub balustradą), |
|
| – nie znajdują się na ostatnim piętrze, |
|
| – w pobliżu nie znajduje się żaden element (np. rynna, drabina, drzewo) ułatwiający potencjalny dostęp do pomieszczenia. |
|
Typ 1 | 1. Konstrukcja pomieszczenia (w tym ścian, stropów, drzwi oraz okien) zapewnia niską odporność na działania osoby nieuprawnionej próbującej uzyskać dostęp za pomocą siłowego wtargnięcia lub przy użyciu narzędzi ręcznych. | 1 pkt |
| 2. Ściany zbudowane zostały z cegły lekkiej, gipsokartonu, drewna, płyt pilśniowych lub innego materiału o podobnej wytrzymałości. |
|
| 3. Drzwi do pomieszczenia są wyposażone w zamek typu 1 lub 2 z kategorii K2S2. |
|
Środek bezpieczeństwa K2S2 – Zamek do drzwi pomieszczenia | ||
Typ 2 | Zamek obsługiwany przy użyciu klucza patentowego oraz wkładki kluczowej wielozapadkowej stanowiących elementy systemu klucza generalnego. | 4 pkt |
Typ 1 | Zamek obsługiwany przy użyciu klucza oraz wkładki kluczowej wielozapadkowej niebędących elementami systemu klucza generalnego. | 1 pkt |
KATEGORIA K3 | ||
Typ 4 | Budynek charakteryzuje się wytrzymałą konstrukcją i następującymi cechami: | 5 pkt |
a) zapewnia wysoki poziom odporności na próby włamania; | ||
b) ściany i stropy są wykonane ze zbrojonego betonu lub materiału o podobnej wytrzymałości; | ||
c) drzwi zewnętrzne są wykonane ze stali wzmocnionej lub obustronnie pokryte blachą stalową; | ||
d) rama, mocowanie i szyby okien są odporne na włamanie. | ||
Typ 3 | Budynek charakteryzuje się następującymi cechami: | 3 pkt |
a) zapewnia średni poziom odporności na próby włamania; | ||
b) stanowi wytrzymałą konstrukcję z cegły lub pustaków, opartą na ścianach szczelinowych; | ||
c) okna i drzwi są wykonane w standardzie zapewniającym średni poziom odporności na włamanie. | ||
Uwaga: jako Typ 3 może również zostać sklasyfikowany budynek zbudowany z zastosowaniem nowoczesnych technologii budowlanych, z wykorzystaniem prefabrykowanych paneli lub ramy stalowej i szkła bądź podobnych materiałów. | ||
Typ 2 | Budynek charakteryzuje się następującymi cechami: | 2 pkt |
a) zapewnia średni poziom odporności na próby włamania; | ||
b) stanowi lekką konstrukcję, zazwyczaj z pojedynczego rzędu cegieł lub lekkich bloczków; | ||
c) okna i drzwi są wykonane w standardzie odpowiadającym standardowi budynku w zakresie odporności na włamanie. | ||
Typ1 | Budynek nie spełnia kryteriów określonych w typach 2-4 | 1 pkt |
KATEGORIA K4 | ||
Środek bezpieczeństwa K4S1 – Systemy kontroli dostępu | ||
Typ 4 | Elektroniczny automatyczny system kontroli dostępu o następujących cechach: | 4 pkt |
a) jest to automatyczny system zapewniający właściwy stopień ochrony, wymagający jedynie minimalnego nadzoru przez personel ochrony; | ||
b) jest stosowany w połączeniu z barierą dostępu działającą na zasadzie uniemożliwiającej otwarcie danego przejścia kontrolowanego bez uprzedniego wejścia do poprzedzającej go strefy lub jeżeli wcześniej nie nastąpiło wyjście ze strefy, do której zamierza się wejść; | ||
c) sygnały ostrzeżeń i alarmów z systemu przekazywane są do stacji monitoringu obsługiwanej przez personel ochrony; |
| d) obejmuje wszystkie wejścia do i wyjścia z kontrolowanego pomieszczenia lub obszaru. |
|
Typ 3 | Elektroniczny automatyczny system kontroli dostępu o następujących cechach: a) wstęp kontrolowany jest przez odpowiednią barierę, która może wymagać bezpośredniego nadzoru przez personel ochrony; b) obejmuje wszystkie wejścia do i wyjścia z kontrolowanego pomieszczenia lub obszaru. | 3 pkt |
Typ 2 | System kontroli dostępu obejmujący wszystkie wejścia do i wyjścia z kontrolowanego obszaru, wymagający: a) obecności personelu ochrony; b) zastosowania systemu wstępu na podstawie unikalnych przepustek; w zależności od ustaleń związanych z przyznawaniem wstępu akceptowane mogą być również inne dokumenty identyfikacyjne. | 2 pkt |
Typ1 | System kontroli dostępu oparty na zamkniętych drzwiach pomieszczenia lub obszaru, do którego można uzyskać dostęp za pomocą kodów lub kluczy wydawanych uprawnionym osobom. System tego typu może być stosowany do zabezpieczania obszarów, w których przetwarzane są informacje niejawne do klauzuli „poufne”. | 1 pkt |
Środek bezpieczeństwa K4S2 – kontrola osób nieposiadających stałego upoważnienia do wejścia do budynku i poruszania się po nim (interesanci, goście) | ||
Eskorta | Wprowadzane osoby przez cały czas przebywają pod nadzorem uprawnionego pracownika. | 3 pkt |
Przepustka | Interesanci i goście mogą uzyskać prawo wstępu na dany obszar bez konieczności nadzoru uprawnionego pracownika. | 1 pkt |
KATEGORIA K5 | ||
Środek bezpieczeństwa K5S1 – personel ochrony | ||
Typ 5 | Personel ochrony: a) składa się z osób zatrudnionych w jednostce organizacyjnej lub funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu; b) funkcjonuje w trybie całodobowym; c) dokonuje częstego patrolowania wnętrza i otoczenia budynku po losowo wybranych trasach i w nieregularnych odstępach czasu. Działania podejmowane przez personel ochrony podlegają dokumentowaniu. | 5 pkt |
Typ 4 | Personel ochrony: a) składa się z pracowników firmy zewnętrznej; b) funkcjonuje w trybie całodobowym; c) dokonuje częstego patrolowania wnętrza i otoczenia budynku po losowo wybranych trasach i w nieregularnych odstępach czasu. Działania podejmowane przez personel ochrony podlegają dokumentowaniu. | 4 pkt |
Typ 3 | Personel ochrony: a) składa się z pracowników firmy zewnętrznej; | 3 pkt |
b) funkcjonuje w trybie całodobowym; | ||
c) sprawdza zabezpieczenia budynków, ale nie ma do nich dostępu | ||
(patrole ograniczone są do kontroli otoczenia budynków i granic terenu). | ||
Typ 2 | Personel ochrony: | 2 pkt |
a) składa się z pracowników zatrudnionych w jednostce organizacyjnej lub pracowników firmy zewnętrznej; | ||
b) przebywa w pomieszczeniu kontroli zdarzeń lub w stróżówce; | ||
c) nie przeprowadza patroli, reaguje w sytuacjach sygnalizacji alarmu i wzywa pomoc, gdy jest to wymagane. | ||
Typ 1 | Zadania personelu ochrony w zakresie podstawowej kontroli zabezpieczenia obiektu oraz reagowania w sytuacjach sygnalizacji alarmu wykonuje pracownik zatrudniony w jednostce organizacyjnej. | 1 pkt |
Środek bezpieczeństwa K5S2 – systemy sygnalizacji włamania i napadu | ||
Typ 4 | System charakteryzuje się następującymi cechami: | 4 pkt |
a) zapewnia identyfikację użytkowników włączających i wyłączających system lub jego część; | ||
b) obejmuje ochroną cały obszar i sygnalizuje: | ||
– otwarcie drzwi, okien i innych zamknięć chronionego obszaru, | ||
– penetrację drzwi, okien i innych zamknięć chronionego obszaru bez ich otwierania, | ||
– penetrację ścian i stropów, | ||
– poruszanie się w chronionym obszarze (nadzór nad określonymi miejscami, w których występuje wysokie prawdopodobieństwo wtargnięcia); | ||
c) stosowany jest wraz z systemem dozoru wizyjnego określonych obszarów z obowiązkową rejestracją w rozdzielczości nie mniejszej niż 400 linii telewizyjnych i przechowywaniem zarejestrowanego zapisu przez czas nie krótszy niż 30 dni; | ||
d) stan systemu sygnalizacji napadu i włamania oraz systemu dozoru wizyjnego (w tym generowane ostrzeżenia i alarmy) jest stale monitorowany przez personel ochrony. | ||
Uwaga: 4 pkt przyznaje się również w przypadku obszarów, w których całodobowo przebywają uprawnieni pracownicy. | ||
Typ 3 | System charakteryzuje się następującymi cechami: | 3 pkt |
a) zapewnia identyfikację użytkowników włączających i wyłączających system lub jego część; | ||
b) obejmuje ochroną otwory wejściowe i określone fragmenty obszaru oraz sygnalizuje: | ||
– otwarcie drzwi, okien i innych zamknięć chronionego obszaru, | ||
– penetrację drzwi, okien i innych zamknięć chronionego obszaru bez ich otwierania, | ||
– poruszanie się w chronionym obszarze (nadzór nad określonymi miejscami, w których występuje wysokie prawdopodobieństwo wtargnięcia); |
| c) stan systemu (w tym generowane ostrzeżenia i alarmy) jest stale monitorowany przez personel ochrony. |
|
Typ 2 | System charakteryzuje się następującymi cechami: | 2 pkt |
a) zapewnia identyfikację użytkowników włączających i wyłączających system lub jego część; | ||
b) obejmuje ochroną miejsca, w których przechowywane są materiały niejawne oraz całą granicę obszaru i sygnalizuje: | ||
– otwarcie drzwi, okien i innych zamknięć chronionego obszaru, | ||
– poruszanie się w chronionym obszarze (nadzór nad określonymi miejscami, w których występuje wysokie prawdopodobieństwo wtargnięcia); | ||
c) stan systemu (w tym generowane ostrzeżenia i alarmy) jest stale monitorowany przez personel ochrony. | ||
Typ 1 | System obejmuje ochroną miejsca, w których przechowywane są materiały niejawne i sygnalizuje: | 1 pkt |
– otwarcie drzwi do chronionego obszaru, | ||
– poruszanie się w chronionym obszarze (nadzór nad wybranymi miejscami, w których występuje wysokie prawdopodobieństwo wtargnięcia). | ||
KATEGORIA K6 | ||
Środek bezpieczeństwa K6S1 – ogrodzenie | ||
Typ 4 | Ogrodzenie charakteryzuje się następującymi cechami: | 4 pkt |
a) zapewnia wysoki poziom odporności na próby naruszenia konstrukcji przy użyciu zaawansowanych narzędzi i maksymalnie utrudnia sforsowanie ogrodzenia; | ||
b) minimalna wysokość wynosi 2,5 m; | ||
c) górna część jest zabezpieczona z obu stron przed wspinaniem się i przechodzeniem przez ogrodzenie; | ||
d) zapewnia łatwe monitorowanie; | ||
e) między budynkami a ogrodzeniem zachowana jest wolna przestrzeń o szerokości co najmniej 15 m. | ||
Zabezpieczenie w postaci ogrodzenia jest wspomagane systemem dozoru wizyjnego oraz ew. systemem wykrywania naruszenia ogrodzenia. | ||
Typ 3 | Ogrodzenie charakteryzuje się następującymi cechami: | 3 pkt |
a) zapewnia średni poziom odporności na próby naruszenia konstrukcji przy użyciu narzędzi ręcznych i utrudnia sforsowanie ogrodzenia; | ||
b) minimalna wysokość wynosi 2,2 m; | ||
c) górna część jest zabezpieczona przed wspinaniem się i przechodzeniem przez ogrodzenie; |
| d) zapewnia łatwe monitorowanie; e) między budynkami a ogrodzeniem zachowana jest wolna przestrzeń o szerokości co najmniej 10 m. |
|
Typ 2 | Ogrodzenie charakteryzuje się następującymi cechami: a) zapewnia umiarkowany poziom odporności na próby naruszenia konstrukcji i utrudnia sforsowanie ogrodzenia; b) minimalna wysokość wynosi 1,8 m. | 2 pkt |
Typ 1 | Ogrodzenie służy wyłącznie do wyznaczenia granic terenu i zapewnienia minimalnego zabezpieczenia przed intruzami. | 1 pkt |
Środek bezpieczeństwa K6S2 – kontrola w punktach dostępu umieszczonych w ogrodzeniu | ||
TAK | Bramy i furtki w ogrodzeniu objęte są kontrolą dostępu. | 1 pkt |
Środek bezpieczeństwa K6S3 – system kontroli osób, przedmiotów i pojazdów | ||
TAK | Rozwiązanie organizacyjne przy ew. wykorzystaniu elektronicznego systemu pomocniczego lub sprzętu, polegające na zapewnieniu kontroli osób, przedmiotów wnoszonych do lub wynoszonych z obiektu oraz pojazdów. | 1 pkt |
Środek bezpieczeństwa K6S4 – system wykrywania naruszenia ogrodzenia |
| |
TAK | System pomocniczy w formie zamaskowanych urządzeń bądź też widocznego sprzętu, stosowany w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa zapewnionego przez ogrodzenie. Stosowany w połączeniu z systemem weryfikacji alarmu (np. system dozoru wizyjnego). | 1 pkt |
Środek bezpieczeństwa K6S5 – oświetlenie chronionego obszaru | ||
TAK | Oświetlenie zapewniające widoczność wymaganą dla prowadzenia skutecznej kontroli obszaru realizowanej bezpośrednio przez personel ochrony lub pośrednio za pomocą systemu dozoru wizyjnego. | 1 pkt |
Środek bezpieczeństwa K6S6 - System dozoru wizyjnego granic | ||
TAK | System z obowiązkową rejestracją w rozdzielczości nie mniejszej niż 400 linii telewizyjnych i przechowywaniem zarejestrowanego zapisu przez czas nie krótszy niż 30 dni. | 1 pkt |
Tabela nr 2
PODSTAWOWE WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA FIZYCZNEGO
Najwyższa klauzula tajności informacji przetwarzanych w jednostce organizacyjnej | Poziom zagrożeń | ||
Niski | Średni | Wysoki | |
ŚCIŚLE TAJNE |
| ||
Obowiązkowo: kategorie K1+K2+K3* | 10 | 11 | 13 |
Obowiązkowo: kategorie K4+K5** | 6 | 7 | 7 |
Dodatkowo: kategoria K6 | 4 | 5 | 5 |
Łącznie suma punktów | 20 | 23 | 25 |
TAJNE |
| ||
Obowiązkowo: kategorie K1+K2+K3 | 8 | 9 | 10 |
Obowiązkowo: kategorie K4+K5*** | 4 | 5 | 5 |
Dodatkowo: kategoria K6 | 4 | 5 | 5 |
Łącznie suma punktów | 16 | 19 | 20 |
POUFNE |
| ||
Obowiązkowo: kategorie K1+K2+K3 | 6 | 8 | 9 |
Obowiązkowo: kategorie K4+K5 | 2 | 3 | 3 |
Dodatkowo: kategoria K6 | 3 | 3 | 4 |
Łącznie suma punktów | 11 | 14 | 16 |
ZASTRZEŻONE |
| ||
Obowiązkowo: kategorie K1+K2+K3 | 2 | 2 | 2 |
Dodatkowo: kategoria K4,K5 lub K6 | - | 1 | 2 |
Łącznie suma punktów | 2 | 3 | 4 |
* tylko jedna wartość może być równa 0.
** żadna z wartości nie może być mniejsza od 2.
*** żadna z wartości nie może być równa 0.
Tabela nr 3
PUNKTACJA ZASTOSOWANYCH ŚRODKÓW BEZPIECZEŃSTWA FIZYCZNEGO
ŚRODEK BEZPIECZEŃSTWA | PKT |
KATEGORIA K1: | |
Środek bezpieczeństwa KIS1 – konstrukcja szafy Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K1S1=4,3,2 lub 1 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K1S2 – zamek do szafy Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K1S2=4,3,2 lub 1 pkt) |
|
Liczba punktów za kategorię K1 stanowiąca iloczyn liczby punktów za oba powyższe środki bezpieczeństwa (K1=K1S1xK1S2) |
|
KATEGORIA K2: | |
Środek bezpieczeństwa K2S1 – konstrukcja pomieszczenia Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K2S1=4,3,2, lub 1 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K2S2 – zamek do drzwi pomieszczenia Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K2S2=4 lub 1 pkt) |
|
Liczba punktów za kategorię K2 stanowiąca iloczyn punktów za oba powyższe środki bezpieczeństwa (K2=K2S1xK2S2) |
|
KATEGORIA K3: | |
Liczba punktów za kategorię (K3=5,3,2 lub 1 pkt) |
|
KATEGORIA K4: | |
Środek bezpieczeństwa K4S1 – systemy kontroli dostępu Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K4S1 =4,3,2, lub 1 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K4S2 – kontrola osób nieposiadających stałego upoważnienia do wejścia na obszar jednostki organizacyjnej (interesantów) Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K4S2=3 lub 1 pkt) |
|
Liczba punktów za kategorię K4 stanowiąca sumę liczby punktów za oba powyższe środki bezpieczeństwa (K4=K4S1+K4S2) |
|
KATEGORIA K5: | |
Środek bezpieczeństwa K5S1 – personel ochrony Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K5S1=5, 4, 3, 2 lub 1 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K5S2 – systemy sygnalizacji włamania i napadu Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K5S2=4, 3, 2 lub 1 pkt) |
|
Liczba punktów za kategorię K5 stanowiąca sumę liczby punktów za oba powyższe środki bezpieczeństwa (K5=K5S1+K5S2) |
|
KATEGORIA K6: | |
Środek bezpieczeństwa K6S1 – ogrodzenie Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K6S1=4, 3, 2,1 lub 0 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K6S2 – kontrola w punktach dostępu Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K6S2=1 lub 0 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K6S3 – system kontroli osób, przedmiotów i pojazdów Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K6S3=1 lub 0 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K6S4 – system wykrywania naruszenia ogrodzenia Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K6S4=1 lub 0 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K6S5 – oświetlenie chronionego obszaru Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K6S5= 1 lub 0 pkt) |
|
Środek bezpieczeństwa K6S6 – system dozoru wizyjnego granic Liczba punktów za środek bezpieczeństwa (K6S6= 1 lub 0 pkt) |
|
Liczba punktów za kategorię K6 stanowiąca sumę liczby punktów za powyższe środki bezpieczeństwa (K6=K6S1+K6S2+K6S3+K6S4+K6S5+K6S6) |
|
Ogólna liczba punktów stanowiąca sumę punktów za wszystkie kategorie PUNKTY=K1+K2+K3+K4+K5+K6 |
|
- Data ogłoszenia: 2013-07-26
- Data wejścia w życie: 2013-07-26
- Data obowiązywania: 2015-02-25
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA