REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 39

WYTYCZNE NR 3
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 5 lipca 2024 r.

w sprawie wykonywania przez policjantów niektórych czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty” oraz w związku z wydawaniem nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145) w związku z art. 15a i art. 15aa-15ak ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870) oraz rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wydawania przez policjanta wobec osoby stosującej przemoc domową nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania oraz zakazu wstępu (Dz. U. poz. 1613) postanawia się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Wytyczne obejmują praktyczne aspekty wykonywania przez policjantów czynności w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, które mają szczególny wpływ na ich poprawność podczas:

1) realizacji procedury „Niebieskie Karty”, określonej w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 424 i 834) oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”;

2) wydawania wobec osoby stosującej przemoc domową nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia i zakazu zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, zakazu zbliżania się do osoby doznającej przemocy domowej na wyrażoną w metrach odległość, zakazu kontaktowania się z osobą doznającą przemocy domowej, zakazu wstępu na teren szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej lub artystycznej, obiektu sportowego lub miejsca pracy, i przebywania na tym terenie, o których mowa w art. 15aa ust. 1 i 15aaa ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji.

§ 2.

Użyte w wytycznych określenia i skróty oznaczają:

1) bezpośrednie otoczenie wspólnie zajmowanego mieszkania - oceniane i określane przez policjanta w jednostkach miary lub za pomocą charakterystycznych, stałych obiektów lub punktów zagospodarowania przestrzennego:

a) obszar, który osoba stosująca przemoc domową ma opuścić i na którym nie może przebywać lub

b) odległość od wspólnie zajmowanego mieszkania, którą ma zachować osoba stosująca przemoc domową

- w ramach których obecność osoby stosującej przemoc domową stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia osoby doznającej tej przemocy;

2) formularze „Niebieska Karta” - formularze, których wzory są określone w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów;

3) grupa diagnostyczno-pomocowa - powoływaną przez zespół interdyscyplinarny grupę, w skład której wchodzą lub mogą wchodzić przedstawiciele podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 11 i 12 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, mającą na celu dokonanie diagnozy i oceny sytuacji w związku ze zgłoszonym podejrzeniem wystąpienia przemocy domowej, a także realizację zadań, o których mowa w art. 9b ust. 8 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej;

4) interwencja dotycząca przemocy domowej - interwencję Policji, o której mowa w art. 15 ust. 7c ustawy o Policji, związaną z podejrzeniem stosowania przemocy domowej;

5) kierownik jednostki organizacyjnej Policji - komendanta wojewódzkiego Policji, Komendanta Stołecznego Policji, komendanta powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji, komendanta komisariatu Policji, komendanta komisariatu specjalistycznego Policji i dowódcę oddziału prewencji Policji;

6) KSIP - Krajowy System Informacyjny Policji, o którym mowa w art. 21nb ust. 1 ustawy o Policji oraz zarządzeniu nr 70 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz. Urz. KGP poz. 114, z późn. zm.1));

7) kwestionariusz szacowania ryzyka - kwestionariusz szacowania ryzyka zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego służący stwierdzeniu zasadności zatrzymania osoby stosującej przemoc domową, o którym mowa w art. 15a ust. 2 i 3 ustawy o Policji, lub stwierdzeniu zasadności wydania nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, o którym mowa w art. 15aab ust. 4 ustawy o Policji, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wydawania przez policjanta wobec osoby stosującej przemoc domową nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania oraz zakazu wstępu, w Części A - przemoc wobec osób dorosłych i Części B - przemoc wobec dzieci;

8) nakaz i zakaz - nakaz natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia i zakaz zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, o którym mowa w art. 15aa ust. 1 ustawy o Policji, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wydawania przez policjanta wobec osoby stosującej przemoc domową nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania oraz zakazu wstępu;

9) nakaz lub zakaz - wydawany do dnia 14 sierpnia 2023 r. nakaz natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakaz zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, o którym była mowa w art. 15aa ust. 1 ustawy o Policji, w brzmieniu obowiązującym do dnia 14 sierpnia 2023 r., nadanym ustawą z dnia 30 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 956), którego wzór był określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie wydawania nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazu zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia (Dz. U. poz. 2105);

10) osoba doznająca przemocy domowej - osobę, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej;

11) osoba stosująca przemoc domową - osobę, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej;

12) protokół czynności opuszczenia - protokół czynności opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, w związku z wydaniem nakazu i zakazu, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wzoru protokołu czynności opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, w związku z wydaniem nakazu i zakazu (Dz. U. poz. 1612);

13) przemoc domowa - jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej;

14) rozporządzenie Rady Ministrów - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”;

15) SWD - System Wspomagania Dowodzenia Policji, o którym mowa w art. 20e ust. 1 ustawy o Policji oraz zarządzeniu nr 12 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji (Dz. Urz. KGP poz. 23 i 42, z 2022 r. poz. 235 oraz z 2023 r. poz. 42 i 62);

16) środowisko objęte procedurą „Niebieskie Karty” - rodzinę, relację lub sytuację, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej;

17) teczka zagadnieniowa „Przemoc domowa” - teczkę prowadzoną przez dzielnicowego realizującego procedurę „Niebieskie Karty”, w której gromadzi się dokumenty potwierdzające czynności podjęte przez Policję w związku z przemocą domową;

18) ustawa o Policji - ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;

19) ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej - ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej;

20) wspólnie zajmowane mieszkanie - lokal zajmowany wspólnie przez osobę doznającą przemocy domowej i osobę stosującą tę przemoc, jednocześnie służący zaspokajaniu bieżących potrzeb mieszkaniowych tych osób;

21) zakaz kontaktowania - zakaz kontaktowania się z osobą doznającą przemocy domowej, o którym mowa w art. 15aaa ust. 1 ustawy o Policji, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wydawania przez policjanta wobec osoby stosującej przemoc domową nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania oraz zakazu wstępu;

22) zakaz wstępu - zakaz wstępu na teren szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej lub artystycznej, obiektu sportowego, do których osoba doznająca przemocy domowej uczęszcza, lub miejsca pracy, i przebywania na tym terenie, o których mowa w art. 15aaa ust. 2 ustawy o Policji, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wydawania przez policjanta wobec osoby stosującej przemoc domową nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania oraz zakazu wstępu;

23) zakaz zbliżania - zakaz zbliżania się do osoby doznającej przemocy domowej na wyrażoną w metrach odległość, o którym mowa w art. 15aaa ust. 1 ustawy o Policji, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wydawania przez policjanta wobec osoby stosującej przemoc domową nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania oraz zakazu wstępu;

24) zarządzenie nr 70 KGP - zarządzenie nr 70 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji;

25) zawiadomienie pozostawiane w razie niemożności doręczenia korespondencji - zawiadomienie osoby stosującej przemoc domową, wobec której został wydany nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, pozostawione w razie niemożności doręczenia korespondencji, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wzoru zawiadomienia osoby stosującej przemoc domową, wobec której został wydany nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, pozostawionego w razie niemożności doręczenia korespondencji (Dz. U. poz. 1614);

26) zawiadomienie umieszczane na drzwiach mieszkania - zawiadomienie osoby stosującej przemoc domową, wobec której został wydany nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, umieszczane na drzwiach mieszkania wobec niemożności doręczenia ich odpisów, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie wzoru zawiadomienia osoby stosującej przemoc domową, wobec której został wydany nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, umieszczanego na drzwiach mieszkania wobec niemożności ich doręczenia (Dz. U. poz. 1607);

27) zespół interdyscyplinarny - powoływany przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zespół, o którym mowa w art. 9a ust. 1-9 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

Rozdział 2

Czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”

§ 3.

1. Po przyjęciu zgłoszenia o podejrzeniu stosowania przemocy domowej i potrzeby przeprowadzenia przez Policję interwencji dotyczącej przemocy domowej, dyżurny jednostki organizacyjnej Policji dokonuje sprawdzenia informacji znajdujących się w zbiorach danych przetwarzanych w KSIP i SWD, celem ustalenia czy pod wskazanym przez zgłaszającego adresem:

1) figuruje zarejestrowana jednostka broni;

2) dotychczas podejmowane były interwencje dotyczące przemocy domowej;

3) wydawany był nakaz lub zakaz, nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu.

2. Sprawdzeniem, o którym mowa w ust. 1, w miarę możliwości należy objąć okres co najmniej ostatnich 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających datę przyjęcia zgłoszenia o podejrzeniu stosowania przemocy domowej i potrzeby przeprowadzenia przez Policję interwencji dotyczącej przemocy domowej.

3. Dyżurny jednostki organizacyjnej Policji udostępnia policjantom podejmującym interwencję dotyczącą przemocy domowej informacje uzyskane w wyniku sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz inne informacje, które mogą mieć istotny wpływ na przeprowadzenie interwencji.

§ 4.

1. W przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej, policjant wszczyna procedurę „Niebieskie Karty”.

2. Do wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” jest obowiązany każdy policjant, który poweźmie uzasadnione podejrzenie stosowania przemocy domowej lub w przypadku zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej.

3. Policjant wszczyna procedurę „Niebieskie Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta - A”, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów.

4. Policjant wypełnia formularz „Niebieska Karta - A” w obecności pełnoletniej osoby doznającej przemocy domowej.

5. W przypadku gdy osobą doznającą przemocy domowej jest małoletni lub pełnoletnia osoba nieporadna ze względu na wiek, stan psychiczny lub fizyczny, czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty” policjant realizuje zgodnie z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów.

6. W przypadku gdy podczas interwencji dotyczącej przemocy domowej nie jest możliwe wypełnienie formularza „Niebieska Karta - A” z przyczyn, o których mowa w § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów, policjant wypełnia formularz „Niebieska Karta - A” niezwłocznie po nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z osobą doznającą przemocy domowej lub po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej jego wypełnienie.

7. W przypadku gdy działanie lub zaniechanie o charakterze przemocy domowej wykazuje osoba, która nie osiągnęła pełnoletności, a jej zachowanie wyczerpuje znamiona czynu karalnego lub występują okoliczności świadczące o demoralizacji nieletniego, policjant podejmuje wobec tej osoby czynności określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700 oraz z 2023 r. poz. 289 i 1860). Formularza „Niebieska karta - A” nie wypełnia się.

8. Policjant, po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta - A”, przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz „Niebieska Karta - B”, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów. Fakt przekazania formularza „Niebieska Karta - B” policjant dokumentuje w części XII formularza „Niebieska Karta - A”, przez zaznaczenie w tabeli znaku „X” w odpowiednim polu.

9. W przypadku gdy osobą doznającą przemocy domowej jest małoletni lub pełnoletnia osoba nieporadna ze względu na wiek, stan psychiczny lub fizyczny, policjant przekazuje formularz „Niebieska Karta - B” osobom, o których mowa w § 6 ust. 2 lub 3 rozporządzenia Rady Ministrów.

10. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji lub upoważniona przez niego osoba przekazuje:

1) wypełniony formularz „Niebieska Karta - A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” - do zespołu interdyscyplinarnego;

2) kopię wypełnionego formularza „Niebieska Karta - A” - dzielnicowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej.

11. Jeżeli osoba stosująca przemoc domową posiada broń palną, o wszczęciu wobec niej procedury „Niebieskie Karty” kierownik jednostki organizacyjnej Policji wszczynającej procedurę lub upoważniona przez niego osoba niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, powiadamia pisemnie komórkę organizacyjną komendy wojewódzkiej Policji albo Komendy Stołecznej Policji, właściwą w sprawach wydawania pozwoleń na broń.

12. W przypadku wszczęcia przez Policję procedury „Niebieskie Karty” wobec żołnierza czynnej służby wojskowej stosującego przemoc domową, posiadającego broń palną, kierownik jednostki organizacyjnej Policji wszczynającej procedurę lub upoważniona przez niego osoba niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, powiadamia pisemnie komórkę organizacyjną Żandarmerii Wojskowej właściwą w sprawach pozwoleń na broń.

13. Kopię powiadomienia, o którym mowa w ust. 11 i 12, kierownik jednostki organizacyjnej Policji wszczynającej procedurę „Niebieskie Karty” lub upoważniona przez niego osoba, przekazuje dzielnicowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej wraz z kopią wypełnionego formularza „Niebieska Karta - A”.

14. W przypadku wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” przez policjanta oddziału prewencji Policji, czynności, o których mowa w ust. 11-13 realizuje kierownik jednostki organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce interwencji dotyczącej przemocy domowej przeprowadzonej przez policjanta oddziału prewencji Policji.

§ 5.

1. Dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania kopii wypełnionego formularza „Niebieska Karta - A”, zakłada i prowadzi teczkę zagadnieniową „Przemoc domowa”.

2. Teczkę zagadnieniową „Przemoc domowa” zakłada i prowadzi również dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową, w przypadku gdy miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową znajduje się na terenie innej gminy niż rejon służbowy dzielnicowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej, a zespół interdyscyplinarny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową podjął decyzję o powołaniu grupy diagnostyczno-pomocowej.

3. Dzielnicowy prowadzący teczkę zagadnieniową „Przemoc domowa” niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania kopii wypełnionego formularza „Niebieska Karta - A” lub informacji o prowadzeniu procedury „Niebieskie Karty”, dokonuje sprawdzenia informacji zawartych w systemach, zbiorach danych oraz zestawach zbiorów danych dostępnych dla Policji, w zakresie: osoby stosującej przemoc domową, zarejestrowanych interwencji Policji, w szczególności interwencji dotyczących przemocy domowej oraz zarejestrowanych jednostek broni, w miejscach zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej oraz osoby stosującej przemoc domową, wydanych nakazów lub zakazów, nakazów i zakazów, zakazów zbliżania, zakazów kontaktowania lub zakazów wstępu. Sprawdzeniem w miarę możliwości należy objąć okres co najmniej ostatnich 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających datę wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”. Fakt dokonania sprawdzenia oraz uzyskane w wyniku sprawdzenia informacje dzielnicowy dokumentuje w notatce urzędowej.

4. Dzielnicowy prowadzący teczkę zagadnieniową „Przemoc domowa” dokumentuje wszystkie czynności podejmowane w ramach procedury „Niebieskie Karty”.

5. Dokumenty potwierdzające wykonane przez dzielnicowego czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty” przekazuje się grupie diagnostyczno-pomocowej. Kopie przekazanych dokumentów dzielnicowy przechowuje w teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

6. Dokumentów wytworzonych w ramach procedury „Niebieskie Karty” nie przekazuje się między jednostkami organizacyjnymi Policji.

7. W teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa” nie umieszcza się:

1) protokołów z prac grupy diagnostyczno-pomocowej;

2) dokumentacji wytworzonej w ramach prowadzonego postępowania przygotowawczego;

3) kopii formularza „Niebieska Karta - C”;

4) kopii formularza „Niebieska Karta - D”.

8. W przypadku wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” dla każdego środowiska objętego procedurą „Niebieskie Karty” prowadzona jest oddzielna teczka zagadnieniowa „Przemoc domowa”, z zastrzeżeniem ust. 2.

9. Osobie stosującej przemoc domową i osobie doznającej przemocy domowej nie udostępnia się dokumentów zgromadzonych w teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

10. Jeżeli w trakcie procedury „Niebieskie Karty” zachodzi podejrzenie, że osoba stosująca przemoc domową dopuściła się po raz kolejny stosowania przemocy domowej wobec tej samej osoby lub osób doznających przemocy domowej, policjant wypełnia formularz „Niebieska Karta - A” w zakresie niezbędnym do udokumentowania nowego zdarzenia.

11. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji lub upoważniona przez niego osoba przekazuje:

1) formularz „Niebieska Karta - A”, o którym mowa w ust. 10, niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia jego wypełnienia - do zespołu interdyscyplinarnego;

2) kopię formularza „Niebieska Karta - A”, o którym mowa w ust. 10 - dzielnicowemu realizującemu procedurę „Niebieskie Karty”.

12. Kopię formularza „Niebieska Karta - A”, o którym mowa w ust. 10, dzielnicowy przechowuje w już założonej i prowadzonej dla środowiska objętego procedurą „Niebieskie Karty” teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

13. W przypadku otrzymania informacji o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” przez inny niż Policja podmiot, dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji o wszczęciu procedury, dokonuje sprawdzenia informacji zawartych w systemach, zbiorach danych oraz zestawach zbiorów danych dostępnych dla Policji, w zakresie: osoby stosującej przemoc domową, zarejestrowanych interwencji Policji, w szczególności interwencji dotyczących przemocy domowej oraz zarejestrowanych jednostek broni, w miejscach zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej oraz osoby stosującej przemoc domową, wydanych nakazów lub zakazów, nakazów i zakazów, zakazów zbliżania, zakazów kontaktowania lub zakazów wstępu. Sprawdzeniem w miarę możliwości należy objąć okres co najmniej ostatnich 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających datę wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”. Fakt dokonania sprawdzenia oraz uzyskane w wyniku sprawdzenia informacje dzielnicowy dokumentuje w notatce urzędowej.

14. W przypadku, o którym mowa w ust. 13, dzielnicowy niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” przez inny niż Policja podmiot, zakłada i prowadzi teczkę zagadnieniową „Przemoc domowa”.

15. Dzielnicowy, o którym mowa w ust. 1 i 13, niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania kopii formularza „Niebieska Karta - A” lub informacji o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” przez inny niż Policja podmiot, składa wizytę w miejscu zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej.

16. Wizyta, o której mowa w ust. 15, polega w szczególności na przeprowadzeniu w obecności osoby doznającej przemocy domowej oceny jej sytuacji, ze szczególnym uwzględnieniem:

1) stanu bezpieczeństwa osoby doznającej przemocy domowej;

2) konieczności podjęcia działań mających na celu zapobieżenie zagrożeniu dla życia lub zdrowia osoby doznającej przemocy domowej ze strony osoby stosującej przemoc domową.

17. W przypadku stwierdzenia zagrożenia dla życia lub zdrowia osoby doznającej przemocy domowej, policjant podejmuje czynności określone w art. 15a-15ah ustawy o Policji.

18. Zakończenie przez grupę diagnostyczno-pomocową procedury „Niebieskie Karty” dzielnicowy prowadzący teczkę zagadnieniową „Przemoc domowa” dokumentuje w notatce urzędowej, którą dołącza do teczki zagadnieniowej.

19. Notatka urzędowa, o której mowa w ust. 18, zawiera w szczególności opis działań podjętych przez grupę diagnostyczno-pomocową i Policję w ramach procedury „Niebieskie Karty”, datę zakończenia procedury i przesłanki uzasadniające jej zakończenie. Z notatką zapoznaje się bezpośredni przełożony dzielnicowego prowadzącego teczkę zagadnieniową „Przemoc domowa”.

20. W teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa” dzielnicowy gromadzi dokumenty potwierdzające prowadzenie działań monitorujących, o których mowa w art. 9h ust. 2 i 3 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz § 21 rozporządzenia Rady Ministrów, zwanych dalej „działaniami monitorującymi”.

21. Teczkę zagadnieniową „Przemoc domowa” dzielnicowy prowadzi do czasu zakończenia działań monitorujących.

22. W przypadku zmiany miejsca zamieszkania osoby objętej procedurą „Niebieskie Karty”, teczki zagadnieniowej „Przemoc domowa” nie przekazuje się do jednostki organizacyjnej Policji właściwej do realizacji procedury „Niebieskie Karty” ze względu na obecne miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej lub osoby stosującej przemoc domową.

23. Dokumenty, zawierające informacje w zakresie ustaleń przeprowadzonych przez policjantów będących członkami odrębnych grup diagnostyczno-pomocowych, przekazywane są w ramach procedury „Niebieskie Karty” przez właściwe zespoły interdyscyplinarne.

24. W przypadku, o którym mowa w ust. 22, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej Policji właściwej do realizacji procedury „Niebieskie Karty” ze względu na obecne miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej lub osoby stosującej przemoc domową lub upoważnionej przez niego osoby, kierownik jednostki organizacyjnej Policji dotychczasowego miejsca zamieszkania tych osób lub upoważniona przez niego osoba sporządza i przekazuje notatkę urzędową zawierającą analizę wykonanych przez Policję czynności i dokonanych ustaleń w ramach dotychczas realizowanej procedury „Niebieskie Karty”. Kopię przekazanej notatki urzędowej przechowuje się w teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

§ 6.

1. Zadania przewidziane w ramach procedury „Niebieskie Karty”, określone w § 17 rozporządzenia Rady Ministrów w:

1) pkt 1-4 - podejmuje policjant wszczynający procedurę „Niebieskie Karty”;

2) pkt 5 - podejmuje, w miarę możliwości, grupa operacyjno-procesowa;

3) pkt 6-8 - podejmuje dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej;

4) pkt 7 i 8 - realizuje dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową w zakresie działań podejmowanych wobec osoby stosującej przemoc domową, jeżeli zespół interdyscyplinarny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową, na podstawie art. 9e ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, podjął decyzję o powołaniu grupy diagnostyczno-pomocowej;

5) pkt 6 - może podejmować również inny policjant służby prewencyjnej realizujący zadania mające na celu zapobieganie zagrożeniom mogącym wystąpić w związku z przemocą domową.

2. Rozmowę, o której mowa w § 17 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów, przeprowadza dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej. W przypadku, o którym mowa w art. 9e ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, jeżeli zespół interdyscyplinarny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową podjął decyzję o powołaniu grupy diagnostyczno-pomocowej, rozmowę przeprowadza dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową. Rozmowa polega w szczególności na przekazaniu informacji o odpowiedzialności karnej za znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad osobą oraz wezwaniu osoby stosującej przemoc domową do zachowania zgodnego z prawem i zasadami współżycia społecznego.

3. Częstotliwość wizyt sprawdzających stan bezpieczeństwa osoby doznającej przemocy domowej, o których mowa w § 17 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów, zwanych dalej „wizytami sprawdzającymi”, określa grupa diagnostyczno-pomocowa.

4. W przypadku gdy grupa diagnostyczno-pomocowa nie określi częstotliwości wizyt sprawdzających, dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej składa wizyty nie rzadziej niż raz na 30 dni.

5. Pierwsza wizyta sprawdzająca jest składana nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania kopii formularza „Niebieska Karta - A” lub otrzymania informacji o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” przez inny niż Policja podmiot. Przepis § 5 ust. 16 stosuje się.

6. W ramach pracy z osobą stosującą przemoc domową dzielnicowy dokonuje niezbędnych ustaleń w zakresie realizacji przez osobę stosującą przemoc domową obowiązku jej udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową lub w programach psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową, na które została ona skierowana w ramach procedury „Niebieskie Karty”.

7. Dzielnicowy niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia dokonania ustaleń, o których mowa w ust. 6, informuje, w formie notatki urzędowej, zespół interdyscyplinarny o:

1) dokonanych ustaleniach;

2) działaniach podejmowanych w ramach procedury „Niebieskie Karty” wobec osoby doznającej przemocy domowej oraz osoby stosującej przemoc domową, o których mowa w § 17 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów.

8. Kopię notatki urzędowej, o której mowa w ust. 7, przechowuje się w teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

§ 7.

1. Działania monitorujące są prowadzone przez okres 9 miesięcy po zakończeniu procedury „Niebieskie Karty” i polegają w szczególności na składaniu wizyt, podczas których dokonywana jest analiza i ocena stanu bezpieczeństwa oraz sytuacji osób doznających przemocy domowej i stosujących przemoc domową, wobec których była prowadzona procedura „Niebieskie Karty”, zwanych dalej „wizytami monitorującymi”.

2. Wizyty monitorujące składa dzielnicowy, który realizował zadania w ramach procedury „Niebieskie Karty”, a w przypadku jego nieobecności inny policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę.

3. W przypadku gdy miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową jest w innej gminie, niż miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy, a w trakcie realizacji procedury „Niebieskie Karty” zespół interdyscyplinarny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową, podjął decyzję o powołaniu grupy diagnostyczno-pomocowej, wizyty monitorujące składa odpowiednio dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej i dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową, a w przypadku ich nieobecności, inni policjanci wyznaczeni przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę.

4. W przypadku gdy grupa diagnostyczno-pomocowa nie określi częstotliwości wizyt monitorujących, dzielnicowy, a w przypadku jego nieobecności inny policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę, kierując się dobrem osób, wobec których była prowadzona procedura ,,Niebieskie Karty” i wynikami oceny stanu zagrożenia ich bezpieczeństwa, składa wizyty monitorujące nie rzadziej niż raz na miesiąc w pierwszym kwartale okresu trwania działań monitorujących oraz nie rzadziej niż raz na 2 miesiące w pozostałym okresie.

5. Fakt złożenia wizyty monitorującej składający wizytę dokumentuje w notatce urzędowej.

6. Notatkę urzędową, o której mowa w ust. 5, przekazuje się grupie diagnostyczno-pomocowej niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wizyty monitorującej.

7. Kopię notatki urzędowej, o której mowa w ust. 5, przechowuje się w teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

8. Jeżeli w trakcie wizyt monitorujących powzięto uzasadnione podejrzenie stosowania przemocy domowej, składający wizytę wszczyna procedurę „Niebieskie Karty”.

9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8, nie zakłada się nowej teczki zagadnieniowej „Przemoc domowa”, a wytworzoną dokumentację dołącza się do teczki zagadnieniowej „Przemoc domowa” założonej dla środowiska objętego procedurą „Niebieskie Karty” po której zakończeniu, w ramach działań monitorujących, składane były wizyty monitorujące.

§ 8.

1. W przypadku gdy okoliczności zgłoszenia o podejrzeniu stosowania przemocy domowej i potrzeby przeprowadzenia przez Policję interwencji dotyczącej przemocy domowej, wskazują, że osobą stosującą przemoc domową lub osobą doznającą przemocy domowej jest policjant lub pracownik Policji, dyżurny jednostki organizacyjnej Policji przyjmujący zgłoszenie:

1) podejmuje czynności, o których mowa w § 3;

2) kieruje na miejsce interwencji policjantów z jednostki organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce interwencji;

3) powoduje skierowanie na miejsce interwencji bezpośredniego przełożonego policjanta lub pracownika Policji stosującego przemoc domową lub doznającego przemocy domowej;

4) powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce interwencji.

2. W przypadku braku możliwości skierowania na miejsce interwencji dotyczącej przemocy domowej bezpośredniego przełożonego policjanta lub pracownika Policji, o których mowa w ust. 1, dyżurny jednostki organizacyjnej Policji przyjmujący zgłoszenie:

1) podejmuje czynności, o których mowa w § 3;

2) kieruje na miejsce interwencji policjantów z jednostki organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce interwencji;

3) powoduje skierowanie na miejsce interwencji osoby sprawującej nadzór w jednostce organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce interwencji.

3. Jeżeli czynności Policji realizowane w związku ze stosowaniem przemocy domowej podejmowane są w innym trybie, niż określony w ust. 1, w tym w szczególności w ramach prowadzonych czynności dochodzeniowo-śledczych, a okoliczności wskazują, że osobą stosującą przemoc domową lub osobą doznającą przemocy domowej jest policjant lub pracownik Policji, o fakcie tym niezwłocznie jest powiadamiany:

1) kierownik jednostki organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce realizowanych czynności w związku ze stosowaniem przemocy domowej;

2) bezpośredni przełożony policjanta lub pracownika Policji stosującego przemoc domową lub doznającego przemocy domowej.

4. W przypadku gdy z okoliczności wynika, że osobą stosującą przemoc domową lub osobą doznającą przemocy domowej jest policjant lub pracownik Policji, należy również podjąć czynności określone w Programie przeciwdziałania przemocy w rodzinach policyjnych „MOC - tak, PRZEMOC - nie!”.

5. O fakcie powzięcia informacji, iż osobą stosującą przemoc domową jest żołnierz czynnej służby wojskowej, kierownik jednostki organizacyjnej Policji lub upoważniona przez niego osoba niezwłocznie zawiadamia właściwą miejscowo jednostkę organizacyjną Żandarmerii Wojskowej.

§ 9.

1. W pracach zespołu interdyscyplinarnego udział bierze osoba nadzorująca i koordynująca w jednostce organizacyjnej Policji czynności realizowane przez policjantów w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej lub inny policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę.

2. W skład grupy diagnostyczno-pomocowej wchodzi dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej, a w przypadku jego nieobecności policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę.

3. W przypadku gdy miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową jest w innej gminie niż miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej, a zespół interdyscyplinarny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową podjął decyzję o powołaniu grupy diagnostyczno-pomocowej, w skład grupy diagnostyczno-pomocowej wchodzi dzielnicowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby stosującej przemoc domową, a w przypadku jego nieobecności inny policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę.

4. Czynności podjęte przez dzielnicowego lub innego policjanta wyznaczonego przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę w ramach procedury „Niebieskie Karty”, wynikające z indywidualnego planu pomocy oraz inicjatywy własnej, dokumentuje się w notatce urzędowej.

§ 10.

1. Nadzór nad realizacją działań Policji podejmowanych w ramach procedury „Niebieskie Karty” sprawuje kierownik jednostki organizacyjnej Policji lub wyznaczona przez niego osoba.

2. Czynności w ramach prowadzonego nadzoru nad realizacją działań, o których mowa w ust. 1, dokumentuje się w Karcie Nadzoru przechowywanej w teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

§ 11.

W przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego, niezależnie od wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, policjant ma prawo zatrzymać osobę stosującą przemoc domową na podstawie art. 15a ust. 1 ustawy o Policji.

§ 12.

1. W celu stwierdzenia zasadności zatrzymania osoby na podstawie art. 15a ust. 1 ustawy o Policji, policjant dokonuje oceny ryzyka bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego, przez wypełnienie kwestionariusza szacowania ryzyka, odrębnie dla osoby dorosłej i dziecka.

2. Dokonując oceny ryzyka, o którym mowa w ust. 1, policjant bierze pod uwagę w szczególności okoliczności, o których mowa w art. 15a ust. 2 ustawy o Policji.

3. Kwestionariusz szacowania ryzyka jest wypełniany odrębnie dla każdej osoby doznającej przemocy domowej.

4. Jeżeli osoba zatrzymana w związku ze stosowaniem przez nią przemocy domowej posiada broń palną, policjant odbiera za pokwitowaniem broń palną, amunicję oraz dokumenty potwierdzające legalność jej posiadania i niezwłocznie przekazuje do depozytu Policji.

5. Kopię pokwitowania, o którym mowa w ust. 4, przekazuje się dzielnicowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej, który przechowuje ją w teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

6. Jeżeli osoba zatrzymana w związku ze stosowaniem przez nią przemocy domowej odmawia wydania broni palnej, amunicji oraz dokumentów potwierdzających legalność jej posiadania, policjant, uwzględniając charakter i okoliczności zdarzenia, podejmuje wszelkie dostępne środki zmierzające do ich odebrania.

7. Przesłuchanie osoby, o której mowa w art. 15ab ust. 4 ustawy o Policji, dokumentuje się w protokole przesłuchania w charakterze świadka osoby zgłaszającej przemoc domową.

8. Informacje uzyskane w wyniku wysłuchania osoby stosującej przemoc domową, o którym mowa w art. 15ab ust. 9 ustawy o Policji, dokumentuje się w notatce urzędowej.

Rozdział 3

Czynności związane z wydawaniem nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu

§ 13.

1. Niezależnie od wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, policjant ma prawo, na podstawie art. 15aa ust. 1 i art. 15aaa ustawy o Policji, wydać wobec osoby stosującej przemoc domową, stwarzającej zagrożenie dla życia lub zdrowia osoby doznającej tej przemocy, nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu.

2. Przed podjęciem decyzji o wydaniu nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, w celu stwierdzenia zasadności ich wydania, policjant ocenia ryzyko zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego odrębnie dla osoby dorosłej i dziecka przez wypełnienie kwestionariusza szacowania ryzyka, biorąc pod uwagę w szczególności okoliczności, o których mowa w art. 15a ust. 2 ustawy o Policji, o ile ocena ryzyka nie została dokonana w celu stwierdzenia zasadności zatrzymania osoby na podstawie art. 15a ust. 1 ustawy o Policji.

3. W przypadku zagrożenia dla życia lub zdrowia kilku osób doznających przemocy domowej, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, policjant wydaje odrębnie dla każdej osoby doznającej przemocy domowej.

4. Nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu policjant wydaje odrębnie dla każdej osoby stosującej przemoc domową, stwarzającej zagrożenie dla życia lub zdrowia osoby doznającej przemocy domowej.

5. Nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, policjant może stosować łącznie.

6. W przypadku zagrożenia dla życia lub zdrowia osoby doznającej przemocy domowej, w sytuacji gdy osoba stosująca przemoc domową nie zamieszkuje wspólnie z osobą doznającą tej przemocy, nakazu i zakazu nie wydaje się. W takim przypadku policjant ma prawo wydać zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu.

7. Jeśli osoba stosująca przemoc domową pobiera naukę lub jest zatrudniona w miejscach, do których uczęszcza lub w których pracuje osoba doznająca przemocy domowej, zakazu wstępu nie wydaje się. W takim przypadku policjant ma prawo wydać nakaz i zakaz, zakaz zbliżania lub zakaz kontaktowania.

8. W przypadku zatrzymania osoby stosującej przemoc domową na podstawie art. 15a ust. 1 ustawy o Policji, nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu wydaje się bezpośrednio po zwolnieniu osoby zatrzymanej, jeśli zagrożenie dla życia lub zdrowia osoby doznającej przemocy domowej nie ustało.

§ 14.

1. Nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu wydaje policjant podczas interwencji dotyczącej przemocy domowej.

2. Jeżeli w związku z przemocą domową nie przeprowadza się interwencji dotyczącej przemocy domowej, nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu wydaje policjant wykonujący czynności służbowe realizowane w związku z powzięciem informacji o stosowaniu przemocy domowej.

3. Za powzięcie informacji o stosowaniu przemocy domowej należy uznać w szczególności zgłoszenia dokonane przez osoby, o których mowa w art. 15ab ust. 1 pkt 2 ustawy o Policji.

4. W przypadku, o którym mowa w § 13 ust. 8, nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, wydaje policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę na podstawie dokumentacji sporządzonej podczas lub w związku z przeprowadzoną interwencją dotyczącą przemocy domowej.

5. Jeżeli wydanie nakazu i zakazu okazało się niewystarczające lub osoba stosująca przemoc domową nadal stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia osoby doznającej przemocy domowej, policjant ma prawo wydać zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, wskazując dzień zakończenia ich obowiązywania, który musi odpowiadać dniowi upływu terminu stosowania nakazu i zakazu.

6. W przypadku wydania zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu bez uprzedniego wydania nakazu i zakazu, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu tracą moc:

1) po upływie 14 dni od dnia ich wydania, chyba że sąd udzielił zabezpieczenia, którym zostały one przedłużone;

2) w przypadku gdy po ich wydaniu wobec osoby stosującej przemoc domową zastosowano środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania.

§ 15.

1. Policjant, wydając nakaz i zakaz, określa:

1) adres wspólnie zajmowanego mieszkania, które osoba stosująca przemoc domową ma natychmiast opuścić;

2) obszar lub odległość od wspólnie zajmowanego mieszkania, jakie osoba stosująca przemoc domową jest obowiązana zachować, wyrażone w jednostkach miary lub za pomocą charakterystycznych, stałych obiektów lub punktów zagospodarowania przestrzennego, z uwzględnieniem w szczególności: miejsca położenia wspólnie zajmowanego mieszkania, rodzaju nieruchomości, zagospodarowania przestrzennego, infrastruktury oraz innych okoliczności mogących mieć wpływ na stan bezpieczeństwa osoby doznającej przemocy domowej.

2. Policjant, wydając zakaz zbliżania, określa w metrach odległość, jaką ma zachować osoba stosująca przemoc domową od osoby doznającej przemocy domowej, z uwzględnieniem w szczególności okoliczności mogących mieć wpływ na stan bezpieczeństwa osoby doznającej przemocy domowej.

3. Policjant, wydając zakaz kontaktowania, określa zakazane formy kontaktu dla osoby stosującej przemoc domową.

4. Policjant, wydając zakaz wstępu, określa miejsca objęte zakazem, do których uczęszcza, pobiera naukę lub w których pracuje osoba doznająca przemocy domowej.

§ 16.

1. Nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, policjant sporządza w trzech jednobrzmiących samokopiujących egzemplarzach. Odpis nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu policjant doręcza niezwłocznie po jego wydaniu osobie stosującej przemoc domową oraz osobie doznającej przemocy domowej, które potwierdzają jego odbiór podpisem złożonym na oryginale nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu.

2. Osobie stosującej przemoc domową, wobec której został wydany nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, policjant doręcza wykaz zawierający dane teleadresowe placówek, o których mowa w art. 15ah ustawy o Policji.

3. Za aktualizację danych teleadresowych placówek, o których mowa w art. 15ah ustawy o Policji, zawartych w wykazie, o którym mowa w ust. 2, odpowiadają podmioty wskazane w art. 11b ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

4. Osobie stosującej przemoc domową, wobec której został wydany nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, policjant wręcza oryginał pisemnego pouczenia o uprawnieniach i obowiązkach osoby, wobec której został wydany nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, sporządzonego w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Na pouczeniu odnotowuje się fakt poinformowania osoby o danych teleadresowych właściwych miejscowo placówek zapewniających miejsca noclegowe.

5. Oryginał nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu oraz egzemplarz podpisanego przez osobę stosującą przemoc domową pouczenia, o którym mowa w ust. 4, dołącza się do dokumentacji związanej z procedurą wydania nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu.

6. W przypadku odmowy przyjęcia przez osobę stosującą przemoc domową odpisu nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, doręczenie uważa się za dokonane. Fakt odmowy przyjęcia odpisu nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu policjant odnotowuje na oryginale nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu.

7. W razie niemożności doręczenia odpisu nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu osobie stosującej przemoc domową, w tym spowodowanej nieobecnością tej osoby podczas interwencji dotyczącej przemocy domowej lub nieobecnością we wspólnie zajmowanym mieszkaniu i jego bezpośrednim otoczeniu, informację o wydaniu wobec niej nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu policjant dokumentuje w zawiadomieniu umieszczanym na drzwiach mieszkania, które umieszcza na drzwiach wspólnie zajmowanego mieszkania.

8. W przypadku wydania zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu wobec osoby stosującej przemoc domową, która nie zamieszkuje wspólnie z osobą doznającą przemocy domowej, informację o ich wydaniu policjant dokumentuje w zawiadomieniu umieszczanym na drzwiach mieszkania, które umieszcza na drzwiach mieszkania osoby doznającej przemocy domowej.

9. W przypadku gdy osoba stosująca przemoc domową nie zamieszkuje wspólnie z osobą doznającą tej przemocy, policjant ustala miejsce zamieszkania lub pobytu osoby stosującej przemoc domową i niezwłocznie, nie później niż w terminie 24 godzin od chwili wydania zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, doręcza osobie stosującej przemoc domową odpis zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu. Odpis można również doręczyć w miejscu, w którym zastano osobę stosującą przemoc domową.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, gdy osoby stosującej przemoc domową nie zastano w miejscu zamieszkania lub pobytu, zawiadomienie umieszczane na drzwiach mieszkania policjant umieszcza na drzwiach jej mieszkania.

11. Zawiadomienie umieszczane na drzwiach mieszkania, w przypadkach o których mowa w ust. 7, 8 i 10, policjant, po uprzednim złożeniu i spojeniu powłoki klejącej, umieszcza na drzwiach mieszkania w sposób zapewniający jego stabilne przytwierdzenie oraz uniemożliwiający zapoznanie z zawartymi w nim informacjami, bez otwarcia powłoki klejącej. Zawiadomienie podlega również zabezpieczeniu przed warunkami atmosferycznymi.

12. Natychmiastowemu doręczeniu podlega również odpis nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, wydanego przez policjanta w przypadku, o którym mowa w § 14 ust. 2 oraz odpis zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, wydanego po wydaniu nakazu i zakazu, w przypadku o którym mowa w § 14 ust. 5.

13. W celu natychmiastowego doręczenia odpisu nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, wydanego przez policjanta w przypadku, o którym mowa w § 14 ust. 2, lub doręczenia odpisu zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, wydanego po wydaniu nakazu i zakazu, w przypadku, o którym mowa w § 14 ust. 5, policjant postępuje w sposób określony w ust. 6-11.

14. Odpis nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu podlega niezwłocznemu doręczeniu prokuratorowi, właściwemu ze względu na miejsce wydania nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, a o fakcie ich wydania zawiadamia się podmioty, o których mowa w art. 15ad ust. 4 i 4a ustawy o Policji. Doręczenia oraz zawiadomienia dokonuje kierownik jednostki organizacyjnej Policji lub upoważniona przez niego osoba.

15. Doręczeniu oraz zawiadomieniu, o których mowa w ust. 14, podlega również odpis zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, wydanego po wydaniu nakazu i zakazu, w przypadkach o których mowa w § 14 ust. 2 i 5.

16. Jeżeli osoba, wobec której wydano nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, posiada broń palną, policjant odbiera za pokwitowaniem broń palną, amunicję oraz dokumenty potwierdzające legalność jej posiadania i niezwłocznie przekazuje do depozytu Policji. Przepisy § 12 ust. 5 i 6 stosuje się.

§ 17.

Natychmiastowa wykonalność nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, o której mowa w art. 15aab ust. 2 ustawy o Policji, następuje z chwilą wydania nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu.

§ 18.

1. Fakt opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia przez osobę stosującą przemoc domową policjant dokumentuje w protokole czynności opuszczenia.

2. Sporządzenie protokołu czynności opuszczenia jest wymagane również w przypadkach, o których mowa w § 14 ust. 2 i 4.

3. W celu sporządzenia protokołu czynności opuszczenia w przypadkach, o których mowa w § 14 ust. 2 i 4, policjant udaje się do wspólnie zajmowanego mieszkania.

4. Protokołu czynności opuszczenia nie sporządza się w przypadku gdy nakaz i zakaz wydano podczas nieobecności osoby stosującej przemoc domową we wspólnie zajmowanym mieszkaniu lub jego bezpośrednim otoczeniu.

5. Wskazane przez osobę stosującą przemoc domową, wobec której wydano nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, miejsce pobytu i numer telefonu, pod którym będzie dostępna, policjant dokumentuje w notatce urzędowej.

6. W przypadku odmowy pozostawienia przez osobę stosującą przemoc domową, wobec której wydano nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, kluczy do wspólnie zajmowanego mieszkania i pomieszczeń jego bezpośredniego otoczenia w tym mieszkaniu oraz wystąpienia okoliczności, z których wynika, że osoba ta posiada je przy sobie, policjant w celu ochrony przed bezprawnymi zamachami na życie lub zdrowie osoby doznającej przemocy domowej, może dokonać sprawdzenia prewencyjnego, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 9 ustawy o Policji.

7. Fakt sprawdzenia prewencyjnego, o którym mowa w ust. 6, oraz pozostawienia przez osobę stosującą przemoc domową ujawnionych w jego toku kluczy do wspólnie zajmowanego mieszkania i pomieszczeń jego bezpośredniego otoczenia w tym mieszkaniu, jest dokumentowany w protokole czynności opuszczenia.

§ 19.

1. W przypadku, o którym mowa w art. 15ae ust. 5 ustawy o Policji, dzielnicowy lub inny policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę, uzgadnia z osobą doznającą przemocy domowej termin odbioru przez osobę stosującą przemoc domową ze wspólnie zajmowanego mieszkania i z jego bezpośredniego otoczenia mienia stanowiącego własność osoby stosującej przemoc domową i jest obecny podczas tej czynności.

2. W przypadku wydania zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, bez wydania nakazu i zakazu, przepisu ust. 1 nie stosuje się.

3. Uzgadniając termin, o którym mowa w ust. 1, dzielnicowy lub inny policjant, o którym mowa w ust. 1, informuje osobę doznającą przemocy domowej o prawie osobistego udziału w czynności odbioru, o którym mowa w ust. 1, lub upoważnienia do tego celu innej osoby.

4. Podczas czynności odbioru mienia przez osobę stosującą przemoc domową, o którym mowa w ust. 1, dzielnicowy lub inny policjant, o którym mowa w ust. 1, zapewnia ochronę życia, zdrowia i mienia wszystkich osób obecnych w trakcie realizacji tej czynności we wspólnie zajmowanym mieszkaniu i jego bezpośrednim otoczeniu.

5. Czynności, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, dokumentuje się w notatce urzędowej.

§ 20.

Dokumentację sporządzoną w związku z wydaniem nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu gromadzi się w prowadzonej przez dzielnicowego teczce zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

§ 21.

1. Nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu są niezwłocznie rejestrowane w:

1) SWD - zgodnie z przepisami zarządzenia nr 12 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji;

2) KSIP - zgodnie z przepisami zarządzenia nr 70 KGP.

2. Rejestracji, o której mowa w ust. 1, dokonuje jednostka organizacyjna Policji właściwa ze względu na miejsce wydania nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu.

§ 22.

1. Każde zgłoszenie przyjęte przez Policję dotyczące zdarzenia, w związku z którym wobec osoby stosującej przemoc domową wydano nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, jest dokumentowane w SWD, któremu następnie automatycznie nadawany jest identyfikator JED, o którym mowa w § 2 pkt 11 zarządzenia nr 12 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji.

2. Każda osoba, wobec której wydany został nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu jest rejestrowana w KSIP. Do rejestracji osoby w KSIP służy identyfikator JED nadany dla zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, co umożliwi wzajemną identyfikację zarejestrowanego w SWD zgłoszenia z zarejestrowaną w KSIP osobą, wobec której wydany został nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu.

3. Rejestracja w KSIP, o której mowa w ust. 2, jest dokonywana odrębnie dla każdego wydanego wobec osoby nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu, co powoduje automatyczne nadanie każdemu zarejestrowanemu nakazowi i zakazowi, zakazowi zbliżania, zakazowi kontaktowania lub zakazowi wstępu, odrębnych identyfikatorów KSIP.

4. W przypadku gdy w wyniku zdarzenia, o którym mowa w ust. 1, wobec osoby stosującej przemoc domową wydano więcej niż jeden nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, każdy z nich jest odrębnie rejestrowany w KSIP, przy użyciu tego samego identyfikatora JED nadanego dla zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1.

5. Rejestracja w SWD nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu polega w szczególności na:

1) wyborze odpowiedniej pozycji ze słownika kwalifikacji SWD;

2) dodaniu dodatkowego opisu zdarzenia, w którym należy wskazać:

a) zastosowany nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu,

b) warunki realizacji nakazu i zakaz, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu,

c) osobę stosującą przemoc domową, wobec której wydano nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu,

d) adres wspólnie zajmowanego mieszkania, które osoba stosująca przemoc domową ma natychmiast opuścić, obszar, który osoba stosująca przemoc domową ma opuścić i na którym nie może przebywać oraz odległość od wspólnie zajmowanego mieszkania, którą osoba stosująca przemoc domową jest obowiązana zachować, określone w nakazie i zakazie,

e) odległość, jaką jest zobowiązana zachować osoba stosująca przemoc domową od osoby doznającej przemocy domowej, określoną w zakazie zbliżania,

f) zakazane formy kontaktu określone w zakazie kontaktowania,

g) miejsca objęte zakazem wstępu określone w zakazie wstępu.

6. Sprawdzenie, czy nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu nie są naruszane, rejestruje się w SWD przez dokonanie wpisu w Książce Przebiegu Służby SWD z wykorzystaniem identyfikatora JED, o którym mowa w ust. 1.

7. Naruszenie nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu rejestruje się w SWD przez utworzenie nowego zdarzenia z wykorzystaniem odpowiedniej pozycji ze słownika kwalifikacji SWD.

§ 23.

1. W okresie obowiązywania nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu sprawdza się przynajmniej trzykrotnie, czy osoba stosująca przemoc domową nie narusza nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu.

2. Pierwszą wizytę w celu sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, składa policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę następnego dnia po wydaniu nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu.

3. Drugą i kolejne wizyty w celu sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, składa dzielnicowy realizujący zadania w ramach procedury „Niebieskie Karty”, a w przypadku jego nieobecności inny policjant wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub upoważnioną przez niego osobę.

4. Drugą i kolejne wizyty w celu sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, składa się w odstępie co najmniej 3 dni.

§ 24.

1. W przypadku ustalenia, w trakcie sprawdzania, o którym mowa w § 23 ust. 1, że osoba stosująca przemoc domową narusza wydany wobec niej nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, składający wizytę podejmuje czynności niezbędne do przywrócenia stanu zgodnego z prawem.

2. Czynności, o których mowa w ust. 1, podejmuje każdy policjant w przypadku uzyskania w innym trybie niż określonym w ust. 1, informacji o naruszeniu przez osobę stosującą przemoc domową wydanego wobec niej nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania lub zakazu wstępu.

3. Policjant, który ujawnił, że osoba stosująca przemoc domową narusza wydany wobec niej nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, dokumentuje ten fakt w notatce urzędowej i podejmuje czynności wobec sprawcy wykroczenia określonego w art. 66b ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2023 r. poz. 2119).

4. Czynności wobec sprawcy wykroczenia, o których mowa w ust. 3, podejmuje się w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2022 r. poz. 1124 oraz z 2023 r. poz. 1963).

5. Kopię notatki urzędowej, o której mowa w ust. 3, przekazuje się dzielnicowemu realizującemu zadania w ramach procedury „Niebieskie Karty”, celem dołączenia do teczki zagadnieniowej „Przemoc domowa”.

§ 25.

1. Korespondencję adresowaną do osoby stosującej przemoc domową, wobec której wydano nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, doręcza się pod wskazany przez nią adres miejsca pobytu.

2. W przypadku nieobecności osoby stosującej przemoc domową, wobec której wydany został nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu, pod wskazanym przez nią adresem miejsca pobytu podczas próby doręczenia korespondencji lub braku możliwości jej doręczenia, policjant umieszcza w oddawczej skrzynce pocztowej zawiadomienie pozostawiane w razie niemożności doręczenia korespondencji. Korespondencja zostanie uznana za doręczoną z upływem 24 godzin od pozostawienia tego zawiadomienia, chyba że miejsce pobytu tej osoby jest Policji znane.

3. W przypadku gdy miejsce pobytu osoby stosującej przemoc domową, wobec której wydany został nakaz i zakaz, zakaz zbliżania, zakaz kontaktowania lub zakaz wstępu jest Policji znane, policjant doręcza korespondencję pod adres miejsca pobytu znanego Policji. W przypadku nieobecności tej osoby w miejscu jej pobytu znanym Policji, policjant postępuje w sposób określony w ust. 2.

4. Policjant, w przypadku o którym mowa w ust. 2 i 3, dokumentuje w notatce urzędowej fakt umieszczenia w oddawczej skrzynce pocztowej zawiadomienia pozostawianego w razie niemożności doręczenia korespondencji, ze wskazaniem przyczyny niedoręczenia.

§ 26.

1. Doręczenia w sposób, o którym mowa w § 25 ust. 1, dokonuje się również na zlecenie sądu, na podstawie art. 5606 § 1 ustawy z dnia 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1550, z późn. zm.2)) w celu zapewnienia szybkości postępowania w sprawach o zobowiązanie osoby stosującej przemoc domową do opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub o wydanie zakazu zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, lub zakazu zbliżania się do osoby doznającej przemocy domowej, lub zakazu kontaktowania się z osobą doznającą przemocy domowej, lub zakazu wstępu na teren szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej lub artystycznej, lub obiektu sportowego, do których uczęszcza osoba doznająca przemocy domowej, miejsca pracy lub innego miejsca, w którym zwykle lub regularnie przebywa osoba doznająca przemocy domowej, i przebywania na tym terenie.

2. Doręczeń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania zlecenia sądu, za potwierdzeniem odbioru i oznaczeniem przez adresata daty, na formularzu potwierdzenia odbioru, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 maja 2020 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 19).

3. Jeżeli adresata nie zastano przy próbie doręczenia pisma lub odpisu postanowienia sądu, policjant ustala, czy adresat zamieszkuje pod wskazanym adresem. Z dokonanych ustaleń policjant sporządza notatkę urzędową, którą przekazuje sądowi zlecającemu doręczenie.

4. Jeżeli próba doręczenia pisma lub odpisu postanowienia sądu okazała się bezskuteczna, a z ustaleń, o których mowa w ust. 3, wynika, że adresat zamieszkuje pod wskazanym adresem, w oddawczej skrzynce pocztowej adresata policjant umieszcza zawiadomienie o podjętej próbie doręczenia wraz z informacją o możliwości odbioru pisma lub odpisu postanowienia sądu w budynku sądu zlecającego doręczenie. Do zawiadomienia policjant dołącza pouczenie, że pismo lub odpis postanowienia należy odebrać z sądu w terminie 7 dni od dnia umieszczenia zawiadomienia. Jeżeli pod wskazanym adresem zastano dorosłego domownika niebędącego osobą doznającą przemocy domowej, o możliwości odbioru policjant poucza dodatkowo tego domownika.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, niedoręczone pismo lub odpis postanowienia sądu zwraca się do sądu zlecającego doręczenie.

6. Jeżeli próba doręczenia pisma lub odpisu postanowienia sądu okazała się bezskuteczna, a z ustaleń, o których mowa w ust. 3, wynika, że adresat nie zamieszkuje pod wskazanym adresem lub mimo podjęcia czynności nie udało się ustalić, czy adresat zamieszkuje pod wskazanym adresem, niedoręczone pismo lub odpis postanowienia sądu zwraca się do sądu zlecającego doręczenie wraz z informacją o dokonanych ustaleniach.

Rozdział 4

Przepisy końcowe

§ 27.

Tracą moc wytyczne nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu postępowania policjantów podczas realizacji procedury „Niebieskie Karty” oraz wydawania nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazu zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia (Dz. Urz. KGP poz. 63).

§ 28.

Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Komendant Główny Policji
insp. Marek BOROŃ


1) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. KGP z 2019 r. poz. 120, z 2021 r. poz. 100, z 2022 r. poz. 163, 223 i 232, z 2023 r. poz. 83 oraz z 2024 r. poz. 17.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszone zostały w Dz. U. z 2023 r. poz. 1429, 1606, 1615, 1667, 1860 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 858, 859 i 863.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-07-11
  • Data wejścia w życie: 2024-07-26
  • Data obowiązywania: 2024-07-26
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA