REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 104
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 2 grudnia 2022 r.
w sprawie nadania statutu Biuru „Niepodległa”2)
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
§ 4.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1951).
2) Nazwa - Biuro Niepodległa - w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Biuro Programu „Niepodległa” (Dz. Urz. MKiDN poz. 103), które weszło w życie z dniem 3 grudnia 2022 r.
Załącznik do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 2 grudnia 2022 r. (poz. 104)
STATUT
BIURA „NIEPODLEGŁA”
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Biuro „Niepodległa”, zwane dalej „Biurem”, jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 stycznia 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Biuro „Niepodległa” (Dz. Urz. MKiDN poz. 2 oraz z 2022 r. poz. …) i działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194), zwanej dalej „ustawą”;
2) niniejszego Statutu.
2. Nadzór nad Biurem sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.
§ 2. 1. Siedzibą Biura jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
2. Organizatorem Biura jest Minister.
3. Biuro jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 100/2017.
4. Biuro posiada osobowość prawną.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI
§ 3. 1. Celem działalności Biura jest realizacja zadań z zakresu polityki pamięci, w tym w szczególności działań ukierunkowanych na wzmacnianie wspólnoty obywatelskiej wokół wartości i symboli wspólnych dla polskiej historii i tożsamości.
2. Do zakresu działalności Biura należy:
1) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej i państwowej;
2) inicjowanie, prowadzenie i wspieranie projektów badawczych, edukacyjnych, kulturalnych oraz społecznych kampanii informacyjnych i promocyjnych;
3) zarządzanie programami dotacyjnymi wspierającymi oddolne inicjatywy wpisujące się w cele działalności Biura;
4) przygotowanie i realizacja projektów kulturalnych w ramach obchodów rocznicowych, uroczystości i świąt państwowych, ze szczególnym uwzględnieniem Narodowego Święta Niepodległości.
§ 4. 1. Działania objęte zakresem § 3, Biuro realizuje poprzez:
1) opracowywanie i zlecanie badań, analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz ewaluacji w zakresie przedmiotu działalności Biura;
2) opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych;
3) organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, warsztatów, wystaw i innych wydarzeń oraz upowszechnianie ich wyników;
4) organizowanie i prowadzenie kształcenia i szkoleń dla pracowników kultury oraz pracowników i wolontariuszy organizacji pozarządowych;
5) organizowanie imprez artystycznych;
6) prowadzenie akcji promocyjnych, edukacyjnych i informacyjnych oraz innych przedsięwzięć, w tym za pośrednictwem Internetu;
7) tworzenie, organizowanie i realizację własnych programów z zakresu polityki pamięci, w tym programów edukacyjnych, stypendialnych i dotacyjnych, oraz obsługę programów Ministra;
8) realizację przedsięwzięć inwestycyjnych, w szczególności trwałych upamiętnień w przestrzeni publicznej.
2. Biuro może w zakresie swojej działalności współpracować z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, jednostkami samorządu terytorialnego i samorządowymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, mediami, osobami fizycznymi i innymi podmiotami.
ROZDZIAŁ III
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
§ 5. Organami Biura są: Dyrektor Biura, zwany dalej „Dyrektorem” oraz Rada Biura, zwana dalej „Radą”.
§ 6. 1. Dyrektor zarządza działalnością Biura i reprezentuje je na zewnątrz.
2. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Biura;
2) przygotowywanie strategii, programów działania i planów finansowych Biura;
3) nadzór nad realizacją przygotowanych programów działania i wykonaniem planów finansowych Biura;
4) sporządzanie sprawozdań z działalności i sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;
5) nadzór nad majątkiem Biura;
6) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę, innych umów cywilnoprawnych oraz podejmowanie decyzji, wynikających ze stosunku pracy;
7) wydawanie wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i innych dokumentów wewnętrznych Biura.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Ministra, może powołać Zastępcę Dyrektora.
5. Odwołanie Zastępcy Dyrektora następuje w tym samym trybie co jego powołanie.
§ 7. 1. Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Biura.
2. W skład Rady wchodzi 7 członków, powoływanych przez Ministra na okres pięciu lat.
3. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie programów i planów Biura oraz ocena jego działalności;
2) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Biura i jego działalności.
4. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5. Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego.
6. Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia.
7. Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na rok.
8. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Pełnomocnika, Dyrektora lub na wniosek co najmniej połowy składu Rady.
9. Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:
1) zrzeczenia się;
2) śmierci;
3) prawomocnego orzeczenia środka karnego, pozbawienia praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożlwiającej wykonywanie obowiązków;
4) odwołania przez Ministra, z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego Statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 10.
10. Szczegółowy tryb działania Rady określa jej regulamin nadawany zarządzeniem Dyrektora po uprzednim zatwierdzeniu przez Ministra.
ROZDZIAŁ IV
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 8. 1. Biuro prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. Źródłami finansowania działalności Biura są:
1) środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji:
a) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c) celowej na realizację wskazanych zadań i programów działania;
2) przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;
3) środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;
4) środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej i rzeczowej od osób fizycznych i prawnych;
5) przychody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
6) odsetki z lokat bankowych;
7) otrzymane odsetki i kary;
8) przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz przychody ze świadczenia usług;
9) przychody z prowadzonej działalności dodatkowej.
3. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, jego obligatoryjne zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.
§ 9. 1. Biuro może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.
2. Działalność, określona w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1) sprzedaży materiałów promocyjnych, druków, publikacji, licencji lub autorskich praw majątkowych i materiałów promocyjnych;
2) sprzedaży miejsc i powierzchni do celów reklamowych oraz usług promocyjnych;
3) usług szkoleniowych.
3. Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej może zostać wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Biura.
§ 10. 1. Dyrektor dokonuje w imieniu Biura czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.
2. Dyrektor może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa Zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
ROZDZIAŁ V
PRZEPIS KOŃCOWY
§ 11. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Biura dokonuje Minister na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.
2. Wszelkie zmiany niniejszego Statutu dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
- Data ogłoszenia: 2022-12-02
- Data wejścia w życie: 2022-12-03
- Data obowiązywania: 2022-12-03
- Dokument traci ważność: 2024-05-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA