REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 87
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 18 grudnia 2017 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321)
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 18 grudnia 2017 r. (poz. 87)
STATUT
NARODOWEGO INSTYTUTU POLSKIEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO ZA GRANICĄ
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą, zwany dalej "Instytutem" jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą (Dz. Urz. MKiDN poz. 86) i działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";
2) niniejszego statutu.
2. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
2. Organizatorem Instytutu jest Minister.
3. Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI
§ 3. Do zakresu działalności Instytutu należy:
1) gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o pozostającym poza granicami kraju polskim dziedzictwie kulturowym;
2) prowadzenie działań na rzecz zachowania materialnych śladów kultury polskiej za granicą;
3) wspieranie, promowanie i prowadzenie badań nad polskim dziedzictwem kulturowym za granicą;
4) budowanie pozytywnego wizerunku Polski i jej dziedzictwa kulturowego, jako elementu dziedzictwa europejskiego i światowego;
5) współpraca z instytucjami lub organizacjami prowadzącymi działalność w zakresie ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą;
6) realizowanie zadań zleconych przez Ministra w zakresie wykonywania umów międzynarodowych, postanowień komisji dwustronnych oraz tworzenia i aktualizowania strategii ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą.
§ 4. 1. Działania objęte zakresem § 3, Instytut realizuje poprzez:
1) prowadzenie projektów konserwatorskich i remontowo-konserwatorskich obiektów polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą, w tym prac zabezpieczających i archeologicznych;
2) prowadzenie prac dokumentacyjnych, digitalizacje zasobów, badania oraz wykonywanie ekspertyz;
3) działania na rzecz tworzenia w zagranicznych instytucjach, posiadających zbiory poloników, stałych ekspozycji sztuki polskiej oraz wyodrębnionych zbiorów archiwalnych i bibliotecznych;
4) upamiętnianie osób i wydarzeń;
5) tworzenie i prowadzenie baz danych i portali poświęconych tematyce związanej z polskim dziedzictwem kulturowym za granicą;
6) monitorowanie i analizowanie zagrożeń dla polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami;
7) opracowywanie i zlecanie badań, analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz prognozowaniu kierunków rozwoju dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;
8) opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych, a także produkcja filmów dokumentalnych;
9) organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, warsztatów, wystaw oraz innych wydarzeń;
10) prowadzenie akcji promocyjnych, edukacyjnych i informacyjnych oraz innych przedsięwzięć mających na celu popularyzację polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą;
11) zawieranie umów i porozumień z innymi podmiotami w celu wspólnej realizacji lub zlecania projektów;
12) realizowanie programów mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;
13) organizowanie programów własnych oraz powierzonych do realizacji przez Ministra;
14) organizowanie, na zlecenie Ministra, czynności związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów Ministra, w tym ogłaszanie i przeprowadzanie konkursów;
15) pozyskiwanie na swą działalność środków pozabudżetowych z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej.
2. Instytut może w zakresie swojej działalności współpracować z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, kościołami i związkami wyznaniowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, mediami, osobami fizycznymi i innymi podmiotami.
ROZDZIAŁ III
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
§ 5. Organami Instytutu są: Dyrektor, zwany dalej "Dyrektorem" oraz Rada Instytutu, zwana dalej "Radą".
§ 6. 1. Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2) przygotowywanie strategii, rocznych i wieloletnich programów działania i rocznych planów finansowych Instytutu;
3) nadzór nad realizacją przygotowanych programów działania i wykonaniem planów finansowych Instytutu;
4) sporządzanie sprawozdań z działalności i sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;
5) wydawanie wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i innych dokumentów wewnętrznych Instytutu.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4. Dyrektor, po uzyskaniu zgody Ministra, powołuje Zastępcę Dyrektora.
5. Odwołanie Zastępcy Dyrektora następuje w tym samym trybie co jego powołanie.
§ 7. 1. Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.
2. W skład Rady wchodzi 11 członków, powoływanych przez Ministra na okres trzech lat.
3. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie strategii oraz rocznych i wieloletnich programów działania Instytutu;
2) opiniowanie realizacji zadań Instytutu;
3) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Instytutu i jego działalności;
4) pomoc w poszukiwaniu nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
5) pomoc w promowaniu działalności Instytutu.
4. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5. Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego i jego Zastępcę.
6. Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia.
7. Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz do roku.
8. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora lub na wniosek co najmniej połowy składu Rady.
9. Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:
1) zrzeczenia się;
2) śmierci;
3) prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożlwiającej wykonywanie obowiązków;
4) odwołania przez Ministra, z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 10.
10. Szczegółowy tryb działania Rady określa jej regulamin nadawany zarządzeniem Dyrektora.
§ 8. 1. Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
2. Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.
3. Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem Dyrektora, w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.
ROZDZIAŁ IV
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 9. 1. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1) środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji:
a) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c) celowej na realizację wskazanych zadań i programów;
2) przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;
3) środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;
4) środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;
5) przychody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
6) odsetki z lokat bankowych;
7) przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz przychody ze świadczenia usług;
8) przychody z prowadzonej działalności dodatkowej.
3. Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.
§ 10. 1. Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.
2. Działalność, określona w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1) produkcji i sprzedaży materiałów promocyjnych oraz publikacji, z zastrzeżeniem publikacji określonych w § 4 ust. 1 pkt. 8 statutu;
2) udzielania licencji i sprzedaży praw autorskich;
3) wynajmu nieruchomości i lokali oraz innych składników majątkowych.
3. Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej może zostać wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Instytutu.
§ 11. 1. Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.
2. Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa Zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
ROZDZIAŁ V
PRZEPIS KOŃCOWY
§ 12. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.
2. Wszelkie zmiany niniejszego statutu dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
- Data ogłoszenia: 2017-12-18
- Data wejścia w życie: 2017-12-19
- Data obowiązywania: 2017-12-19
- Dokument traci ważność: 2018-06-15
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA