REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 9 poz. 81
ZARZĄDZENIE Nr 62
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 30 grudnia 2011 r.
w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie kultury i dziedzictwa narodowego
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio przy opracowywaniu, uzgadnianiu, wydawaniu i ogłaszaniu opracowywanych w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego projektów umów międzynarodowych.
§ 2.
2. Koordynację działalności legislacyjnej w resorcie kultury i dziedzictwa narodowego sprawuje właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3. Właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo podmiot, o którym mowa w ust. 1, na każdym etapie prac legislacyjnych przy projekcie aktu normatywnego, współpracuje z właściwą w sprawach legislacji komórką organizacyjną Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 3.
2. Przy opracowywaniu projektu należy w szczególności:
1) dążyć do całościowego, usystematyzowanego, a w miarę możliwości – również kompleksowego ujęcia przepisów związanych z regulowanym zagadnieniem,
2) nie zamieszczać przepisów zawartych już w innych aktach normatywnych, ani postanowień nie mających charakteru normatywnego,
3) opracować i przedłożyć do właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt aktu normatywnego, będącego wykonaniem delegacji ustawowej, w terminie umożliwiającym wejście tego aktu w życie wraz z ustawą,
4) dołączyć uzasadnienie oraz projekty przepisów wykonawczych jeżeli projekt aktu normatywnego przewiduje ich wydanie; w uzasadnieniu projektu należy określić stan obowiązujący, proponowane zmiany oraz skutki finansowe wprowadzenia aktu normatywnego w życie.
§ 4.
2. Wraz z projektem aktu normatywnego właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1, przygotowuje informację czy projekt jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej oraz ocenę dotyczącą potrzeby jego notyfikacji do Komisji Europejskiej. Opinię tę opracowuje się przy współpracy oraz w uzgodnieniu z właściwą w sprawach realizacji zadań wynikających z członkowska Polski w Unii Europejskiej komórką organizacyjną Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3. Przekazanie projektu aktu normatywnego do uzgodnień wewnątrzresortowych następuje z zachowaniem 7-dniowego terminu przedstawienia uwag, opinii i propozycji o projekcie; wyznaczenie terminu krótszego wymaga przedstawienia szczegółowego uzasadnienia.
4. Projekt aktu normatywnego dotyczący kilku komórek organizacyjnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 1, opracowuje i uzgadnia w porozumieniu z tymi jednostkami – ta komórka organizacyjna albo podmiot, których zakresu działania przepis w największym stopniu dotyczy lub została wyznaczona jako wiodąca przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
5. W przypadku powstania rozbieżności, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1, dąży do ich usunięcia w porozumieniu z zainteresowanymi jednostkami (konferencja uzgadniająca), a w razie nie uzgodnienia stanowisk przedstawia sprawę do rozstrzygnięcia Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 5.
2. Konsultacje społeczne, o których mowa w ust. 1, są przeprowadzane przed uzgodnieniami międzyresortowymi.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uzgodnienia, o których mowa w ust. 1 i w § 6, mogą być przeprowadzone równolegle.
§ 6.
2. Opracowanie nowego tekstu projektu aktu normatywnego, w następstwie przedstawionych w trakcie uzgodnień wewnątrzresortowych i międzyresortowych, a w szczególności przez Rządowe Centrum Legislacji oraz właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego uwag, opinii i propozycji należy do właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Ministerstwa albo podmiotu, o którym mowa w § 2 ust. 1.
3. Nowy tekst projektu aktu normatywnego właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Ministerstwa albo podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1, przekazuje do właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
4. Konferencję międzyresortową organizuje i przeprowadza właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1, przy udziale właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 7.
2. Na posiedzeniach organizowanych przez inne podmioty niż określony w ust. 1, dotyczących uzgodnienia projektu aktu normatywnego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego reprezentuje właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1, przy udziale właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 8.
§ 9.
2. Akt normatywny uzgodniony merytorycznie i zaopiniowany pod względem zgodności z obowiązującym stanem prawnym i zasadami techniki prawodawczej przez właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przedstawia do podpisu Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dyrektor właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, z zastrzeżeniem ust. 4, i ust. 5.
3. Przedstawienie aktu normatywnego do podpisu następuje po uzyskaniu akceptacji Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu sprawującego nadzór nad wykonywaniem zadań przez komórkę organizacyjną, organ lub jednostkę, których zakresu działania dotyczy treść projektu aktu normatywnego, oraz członka Kierownictwa Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego sprawującego nadzór nad wykonywaniem zadań przez właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach decyzje mające charakter normatywny, mogą zostać przedstawione do podpisu Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego przez kierownika komórki organizacyjnej Ministerstwa albo podmiot, o których mowa w § 2 ust. 1, których zakresu działania dotyczy treść projektu, po uzyskaniu pozytywnej opinii Dyrektora właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z zachowaniem trybu, o którym mowa w ust. 3.
5. Akt normatywny dotyczący ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przedstawia do podpisu Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dyrektor Generalny Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, po uzyskaniu opinii Dyrektora właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z zachowaniem trybu, o którym mowa w ust. 3.
§ 10.
§ 11.
§ 12.
2. Stanowisko Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczące opiniowanego lub uzgadnianego projektu aktu normatywnego opracowuje właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie opinii, o których mowa w ust. 1.
W uzasadnionych przypadkach, gdy problematyka objęta projektem aktu prawnego była przedmiotem prac właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo podmiotu, o którym mowa w § 2 ust. 1, ta komórka albo ten organ przedstawiają stanowisko Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3. Członek Kierownictwa Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego sprawujący nadzór nad wykonywaniem zadań przez właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo Dyrektor właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przekazuje Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego do zatwierdzenia projekt stanowiska, o którym mowa w ust. 2, jeżeli dotyczy on zagadnień istotnych z punktu widzenia zadań i kompetencji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przekazanie następuje na dwa dni robocze przed wysłaniem stanowiska do właściwego urzędu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może być krótszy.
§ 13.
2. Akty normatywne Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie opublikowane w organach promulgacyjnych, o których mowa w ust. 1, oraz wymagające publikacji akty normatywne podmiotu, o którym mowa w § 2 ust. 1, ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W Dzienniku Urzędowym mogą być również zamieszczane obwieszczenia, komunikaty i decyzje.
3. Dziennik Urzędowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest publikacyjnym organem wewnętrznym resortu kultury i dziedzictwa narodowego. Redakcję Dziennika Urzędowego prowadzi właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
4. Dziennik Urzędowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego umieszczany jest w wersji elektronicznej na stronach podmiotowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
5. Jeżeli organ określony w § 2 ust. 1 posiada odrębny organ publikacyjny – ogłasza w nim akty normatywne tego organu.
§ 14.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz kierownicy podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 1, zgłaszają do właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wnioski dotyczące aktualizacji wykazów aktów normatywnych wydanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3. Właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie wniosków, o których mowa w ust. 2, sporządza okresowo, nie rzadziej jednak niż co 2 lata, wykazy obowiązujących aktów normatywnych wydanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 15.
2. Komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo podmiot, o którym mowa w § 2 ust. 1, właściwa ze względu na przedmiot zmian legislacyjnych, zobowiązana jest poinformować prowadzących określone ewidencje, rejestry i wykazy o konieczności wprowadzenia w nich zmian w związku z wydanym aktem normatywnym.
§ 16.
§ 17.
MINISTER KULTURY |
Bogdan Zdrojewski |
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277, z 2010 r. Nr 57, poz. 354 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676, Nr 185, poz. 1092 i Nr 232, poz. 1378.
- Data ogłoszenia: 2011-12-30
- Data wejścia w życie: 2011-12-30
- Data obowiązywania: 2011-12-30
- Dokument traci ważność: 2012-04-23
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA