REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2010 nr 3 poz. 8
OBWIESZCZENIE PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 10 lutego 2010 r.
w sprawie wytycznych do opracowania regulaminu pracy bocznicy kolejowej, sporządzanego przez jej użytkownika
§ 1
Ustala się warunki:
– techniczne,
– organizacyjne,
– prowadzenia ruchu kolejowego,
– obsługi punktów ładunkowych,
jakie powinny być zawarte w regulaminie pracy bocznicy kolejowej, sporządzanym przez jej użytkownika.
§ 2
Każdy użytkownik bocznicy kolejowej zobowiązany jest do sporządzenia i posiadania aktualnego regulaminu pracy bocznicy kolejowej, zgodnego ze stanem rzeczywistym, uzgodnionego w zakresie techniczno-ruchowym z zarządcą/ami infrastruktury kolejowej, z którego/ych torami bocznica jest połączona.
§ 3
Regulamin pracy bocznicy kolejowej, zwany dalej w skrócie „regulaminem” – jest to ustalony w formie opracowanego i zatwierdzonego przez użytkownika bocznicy kolejowej dokumentu, zbiór zasad i wymagań dla bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego ze stacji obsługującej na bocznicę i odwrotnie, określający wymogi w zakresie obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz wskazujący sposoby bezpiecznego wykonywania ruchu kolejowego na bocznicy, z uwzględnieniem obostrzeń techniczno-ruchowych wynikających z warunków miejscowych na danej bocznicy kolejowej oraz postanowień przepisów wewnętrznych.
§ 4
Regulamin powinien zawierać w szczególności:
1) postanowienia ogólne, dotyczące:
– podstawy prawnej i celu opracowania regulaminu,
– prawnej eksploatacji bocznicy kolejowej,
– zakresu obowiązywania regulaminu,
– użytkownika bocznicy kolejowej,
– współużytkowników bocznicy kolejowej,
– przeznaczenia bocznicy kolejowej,
– zakresu stosowania własnych przepisów wewnętrznych, zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,
– zakresu stosowania przepisów wewnętrznych, jeżeli zostały one pozyskane od zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którym/i bocznica kolejowa jest połączona lub przewoźnika/ów kolejowego/ych obsługującego/ch bocznicę;
2) opis techniczny bocznicy kolejowej:
– położenie bocznicy kolejowej ze wskazaniem miejsca odgałęzienia od linii kolejowej, z którą bocznica jest połączona,
– okręgi nastawcze i posterunki ruchu oraz ich obsada,
– lokalizacja punktu/ów zdawczo-odbiorczego/ych,
– tory bocznicowe – ich układ, numerację, przeznaczenie, długości ogólne i użyteczne (ze wskazaniem „od – do”), pojemność oraz ich pochylenia podłużne,
– rodzaje i typy rozjazdów oraz skrzyżowań torów, położenie zasadnicze rozjazdów w torach, sposób przestawiania zwrotnic rozjazdów,
– wykolejnice, ich położenie zasadnicze i sposób ich nastawiania,
– uzależnienia zwrotnic rozjazdów i wykolejnic,
– przyporządkowanie zwrotnic rozjazdów i wykolejnic do okręgów nastawczych,
– urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym,
– kolejowe obiekty inżynieryjne,
– przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych w poziomie szyn,
– oświetlenie bocznicy kolejowej,
– punkty ładunkowe,
– urządzenia ładunkowe,
– wagi wagonowe,
– bramy kolejowe,
– skrajnie budowli i taboru oraz skrajniki,
– lokalizacja budowli lub urządzeń, dla których nie jest zachowana skrajnia budowli,
– sygnały, wskaźniki i tablice,
– urządzenia i środki trakcyjne,
– tabor kolejowy własny lub dzierżawiony oraz tabor kolejowy specjalny, urządzenia i środki jego utrzymania,
– środki łączności;
3) zasady prowadzenia ruchu kolejowego między bocznicą kolejową, a torami zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którymi bocznica kolejowa jest połączona, opracowane w oparciu o przepisy dotyczące tego zagadnienia obowiązujące u zarządcy infrastruktury kolejowej;
4) warunki techniczne obsługi bocznicy kolejowej:
– podstawianie wagonów na bocznicę kolejową,
– liczba obsług i czas ich wykonywania,
– masa hamująca składów manewrowych,
– dopuszczalny nacisk osi na szynę,
– ograniczenia w kursowaniu pojazdów kolejowych,
– ruch lokomotyw przewoźników kolejowego po torach bocznicy kolejowej,
– ruch lokomotyw użytkownika bocznicy po torach zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którym/i bocznica kolejowa jest połączona;
5) warunki prowadzenia pracy manewrowej na bocznicy kolejowej:
– podział bocznicy kolejowej na rejony manewrowe,
– maksymalne prędkości jazd manewrowych pojazdów kolejowych po torach bocznicy kolejowej,
– dozwolone sposoby wykonywania pracy manewrowej,
– usytuowanie pojazdów trakcyjnych (lokomotyw) w składzie manewrowym,
– sprzęganie i rozprzęganie wagonów i lokomotyw,
– obsada drużyn trakcyjnych i ich wyposażenie,
– obsada drużyn manewrowych i ich wyposażenie,
– jazdy manewrowe przez przejazdy i przejścia dla pieszych w poziomie szyn,
– dozwolona liczba wagonów przetaczanych w jednej grupie manewrowej bez obsadzania hamulców ręcznych lub włączania hamulców zespolonych,
– przetaczanie taboru kolejowego siłą ludzką, przy użyciu ciągników drogowych lub podciągarek wagonów,
– układanie dróg przebiegu dla manewrów oraz przekładanie zwrotnic rozjazdów,
– gospodarka płozami hamulcowymi i ich użytkowanie,
– zabezpieczenie taboru kolejowego przed zbiegnięciem;
6) organizację wykonywania pracy manewrowej na bocznicy kolejowej:
– planowanie i organizowanie pracy manewrowej,
– zadania w zakresie wykonywania pracy manewrowej,
– czynności ładunkowe oraz zasady obsługi punktów ładunkowych bocznicy,
– ważenie wagonów,
– praca manewrowa w złych warunkach atmosferycznych i zimowych,
– warunki zachowania bezpieczeństwa pracowników i taboru kolejowego w czasie wykonywania pracy manewrowej i obsługi punktów ładunkowych;
7) organizację obsługi punktu/ów zdawczo-odbiorczego/ych:
– przyjmowanie wagonów na punkcie/tach zdawczo-odbiorczym/ch,
– przekazywanie wagonów po wykonaniu czynności ładunkowych na punkt/y zdawczo-odbiorczy/e;
8) zagadnienia dotyczące przewozu koleją towarów niebezpiecznych:
– charakterystyka towarów niebezpiecznych przewożonych transportem kolejowym na terenie bocznicy kolejowej,
– postępowanie z towarami niebezpiecznymi na bocznicy kolejowej,
– kwalifikacje i szkolenia pracowników uczestniczących w procesie przewozu koleją towarów niebezpiecznych oraz obsłudze urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych,
– wyposażenie i oznakowanie taboru kolejowego;
9) nadzór nad stanem technicznych i utrzymaniem obiektów i urządzeń infrastruktury kolejowej bocznicy, przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego;
10) wymagania kwalifikacyjne dla pracowników związanych z transportem kolejowym na bocznicy (łącznie z pracami związanymi z utrzymaniem infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy);
11) obowiązki pracowników związanych z pracą transportu kolejowego bocznicy (dla poszczególnych stanowisk pracy związanych bezpośrednio z realizowanym na bocznicy ruchem kolejowym oraz z pracą ładunkową wagonów kolejowych);
12) postępowania w razie wypadku z ludźmi lub wypadku z taborem kolejowym;
13) wykaz adresów i numerów telefonów zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z torami którego/ych bocznica kolejowa jest połączona oraz przewoźnika/ów kolejowego/ych obsługującego/ych bocznicę kolejową;
14) postanowienia końcowe, w tym:
– rozdzielnik regulaminu,
– obowiązek wprowadzania zmian i uzupełnień w treści regulaminu,
– obowiązek przyjęcia treści regulaminu do wiadomości i stosowania;
15) skorowidz zmian i uzupełnień treści regulaminu;
16) załączniki do regulaminu, stanowiące:
– plan schematyczny bocznicy kolejowej z naniesionymi wymaganymi danymi, określonymi w § 4 pkt 2 oraz kilometrację charakterystycznych punktów, urządzeń i obiektów,
– plan schematyczny urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym, które winny być uzgodnione z zarządcą/ami infrastruktury kolejowej, z którego/ych torami bocznica kolejowa jest połączona.
§ 5
Regulamin pracy bocznicy kolejowej winien uwzględniać zakres zagadnień określonych w § 4 obwieszczenia, obowiązujący dla danej bocznicy kolejowej.
§ 6
1. Z postanowieniami regulaminu pracy bocznicy kolejowej powinni zostać zapoznani pracownicy: użytkownika bocznicy kolejowej, licencjonowanego/ych przewoźnika/ów kolejowego/ych lub innego podmiotu dokonującego kolejowej obsługi bocznicy oraz czynności związane z utrzymaniem infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy.
2. Użytkownik bocznicy kolejowej zobowiązany jest prowadzić rejestr osób, które zapoznały się z treścią regulaminu, potwierdzając przyjęcie jego postanowień do wiadomości i stosowania.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego |
Wiesław Jarosiewicz |
- Data ogłoszenia: 2010-02-26
- Data wejścia w życie: 2010-02-26
- Data obowiązywania: 2010-02-26
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA