REKLAMA
Mandaty karne za wykroczenia związane z realizacją przewozu drogowego
Lp. |
Kwalifikacja prawna - ustawa wg opisu pod tabelą |
Naruszenie |
Naruszone przepisy z aktów prawnych wg opisu pod tabelą |
Grzywna w zł |
|
I. Realizacja przewozu drogowego z naruszeniem przepisów dotyczących posiadania w pojeździe wymaganych dokumentów |
|||||
1 |
art. 92a ust. 1 pkt 1 [1] |
Realizacja przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego dokumentu, z wyjątkiem wykresówek |
art. 87 [1] |
50 za brak każdego wymaganego dokumentu, nie więcej niż 500 |
|
II. Realizacja przewozu drogowego z naruszeniem przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerwach i odpoczynkach |
|||||
|
art. 92a ust. 1 pkt 2 [1] |
Skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy realizacji przewozu drogowego: |
|||
2 |
a) o czas do jednej godziny |
art. 8 ust. 2 [2] oraz art. 8 [3] |
100 |
||
3 |
b) o czas powyżej jednej godziny do trzech godzin |
art. 8 ust. 2 [2] oraz art. 8 [3] |
300 |
||
4 |
c) o czas powyżej trzech godzin |
art. 8 ust. 2 [2] oraz art. 8 [3] |
500 |
||
|
Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy realizacji przewozu drogowego: |
||||
5 |
a) o czas powyżej 15 min do 30 min |
art. 7 [2] oraz art. 7 [3] |
150 |
||
6 |
b) o czas powyżej 30 min do dwóch godzin |
art. 7 [2] oraz art. 7 [3] |
300 |
||
7 |
c) o czas powyżej dwóch godzin |
art. 7 [2] oraz art. 7 [3] |
500 |
||
|
Przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu przy realizacji przewozu drogowego: |
||||
8 |
a) o czas powyżej 15 min do 30 min |
art. 6 ust. 1 [2] oraz art. 6 [3] |
od 100 do 150 |
||
9 |
b) o czas powyżej 30 min do dwóch godzin |
art. 6 ust. 1 [2] oraz art. 6 [3] |
300 |
||
10 |
c) o czas powyżej dwóch godzin |
art. 6 ust. 1 [2] oraz art. 6 [3] |
500 |
||
III. Urządzenia rejestrujące - tachograf |
|||||
11 |
art. 92a ust. 1 pkt 3 [1] |
Realizacja przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w urządzenie rejestrujące |
art. 3 [4] |
500 |
|
12 |
Realizacja przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które rejestruje nie wszystkie wymagane elementy |
art. 15 ust. 3 oraz rozdział II załącznika nr 1 [4] |
400 |
||
13 |
Realizacja przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie rejestruje danych dotyczących okresów aktywności kierowców jednocześnie, ale oddzielnie |
art. 3 oraz rozdział II załącznika nr 1 [4] |
200 |
||
14 |
Realizacja przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie zostało poddane wymaganej kontroli okresowej lub badaniu kontrolnemu |
rozdział VI załącznika nr 1 [4] |
200 |
||
15 |
Realizacja przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe |
art. 15 ust. 8 [4] |
500 |
||
16 |
Realizacja przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które zostało odłączone |
art. 15 ust. 8 [4] |
500 |
||
17 |
Samowolna ingerencja w pracę urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe, wskutek której nastąpiła zmiana wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi |
art. 15 ust. 8 [4] |
500 |
||
IV. Wykresówki |
|||||
18 |
art. 92a ust. 1 pkt 3 [1] |
Nieokazanie wykresówki |
art. 15 ust. 7 [4] |
200 za każdą wykresówkę, nie więcej niż 500 |
|
19 |
Okazanie wykresówki, która zawiera nie wszystkie dane o okresach aktywności kierowcy |
rozdział III i IV załącznika nr 1 [4] |
200 za każdą wykresówkę, nie więcej niż 500 |
||
20 |
Nieokazanie ręcznych zapisów prowadzonych przez kierowcę w sytuacji, gdy tachograf jest uszkodzony albo działa wadliwie, lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu |
art. 16 ust. 2 [4] |
200 za każdy dokument, nie więcej niż 500 |
||
21 |
|
Okazanie wykresówki, na której stwierdzono dokonanie niedozwolonych, bez użycia urządzenia rejestrującego, ręcznych, automatycznych lub półautomatycznych zapisów prędkości, aktywności lub przebytej drogi |
art. 15 ust. 8 [4] |
500 |
|
22 |
Używanie tej samej wykresówki przez innego kierowcę, z wyjątkiem przypadku, gdy konstrukcja tachografu przewiduje taką możliwość |
art. 14 ust. 4 lit. c [4] |
od 200 do 500 |
||
23 |
Jednoczesne używanie kilku wykresówek przez kierowcę |
art. 15 ust. 2 [4] |
500 |
||
|
Okazana wykresówka nie zawiera przepisowych wpisów lub zawiera nieprawidłowe wpisy dotyczące: |
||||
24 |
a) imienia lub nazwiska kierowcy |
art. 15 ust. 5 lit. a [4] |
od 50 do 100 |
||
25 |
b) numeru rejestracyjnego pojazdu |
art. 15 ust. 5 lit. c [4] |
od 50 do 100 |
||
26 |
c) miejsca lub daty początkowej użytkowania wykresówki |
art. 15 ust. 5 lit. b [4] |
od 50 do 100 |
||
27 |
d) miejsca lub daty końcowej używania wykresówki |
art. 15 ust. 5 lit. b [4] |
od 50 do 100 |
||
28 |
e) stanu licznika kilometrów w chwili rozpoczęcia użytkowania pojazdu |
art. 15 ust. 5 lit. d [4] |
od 50 do 100 |
||
29 |
f) stanu licznika kilometrów w chwili zakończenia użytkowania pojazdu |
art. 15 ust. 5 lit. d [4] |
od 50 do 100 |
||
30 |
Zastosowany typ wykresówki nie był zatwierdzony i przeznaczony do danego typu urządzenia rejestrującego |
art. 14 ust. 1 [4] |
50 za każdą wykresówkę, nie więcej niż 500 |
||
31 |
Okazanie wykresówki brudnej lub uszkodzonej |
art. 15 ust. 1 [4] |
50 za każdą wykresówkę, nie więcej niż 500 |
||
|
Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24-godzinnego okresu - za każdy dzień, kiedy kierowca ma obowiązek używać wykresówek: |
||||
32 |
a) w okresie jednego dnia |
art. 15 ust. 2 [4] |
od 100 do 200 |
||
33 |
b) w okresie dłuższym niż jeden dzień |
art. 15 ust. 2 [4] |
od 400 do 500 |
||
34 |
Wykresówka zapisywana była za długo |
art. 15 ust. 2 [4] |
od 50 do 300 |
||
35 |
Oznaczenie czasowe na wykresówce nie było zgodne z urzędowym czasem kraju rejestracji pojazdu |
art. 15 ust. 3 [4] |
od 100 do 300 |
||
|
Nieprawidłowe operowanie przełącznikiem grup czasowych (selektorem) |
||||
36 |
a) w czasie dziennego okresu prowadzenia pojazdu |
art. 15 ust. 3 [4] |
od 50 do 200 |
||
37 |
b) w okresie dłuższym niż jeden dzień |
art. 15 ust. 3 [4] |
od 200 do 500 |
||
V. Realizacja przewozu drogowego z naruszeniem przepisów dotyczących stosowania tachografów cyfrowych |
|||||
38 |
art. 24 ust. 4 pkt 1 [5] |
Używanie więcej niż jednej karty kierowcy |
art. 14 ust. 4 lit. c [4] |
500 |
|
39 |
art. 24 ust. 4 pkt 2 [5] |
Posługiwanie się cudzą lub nieważną kartą kierowcy podczas prowadzenia pojazdu |
art. 14 ust. 4 lit. c [4] |
500 |
|
40 |
art. 24 ust. 4 pkt 3 [5] |
Nieuzasadnione nieposługiwanie się kartą kierowcy |
art. 15 ust. 2 [4] |
500 |
|
|
art. 24 ust. 4 pkt 4 [5] |
Niezrobienie wydruku danych z tachografu cyfrowego odnoszących się do okresów rejestrowanych przez ten tachograf oraz niezaznaczenie danych umożliwiających identyfikację: |
|||
41 |
a) imienia i nazwiska kierowcy |
art. 15 ust. 1 [4] |
od 50 do 100 |
||
42 |
b) numeru karty kierowcy |
art. 15 ust. 1 [4] |
od 50 do 100 |
||
43 |
c) numeru prawa jazdy |
art. 15 ust. 1 [4] |
od 50 do 100 |
||
44 |
d) nieopatrzenie wydruku swoim podpisem po zakończeniu przewozu drogowego |
art. 15 ust. 1 [4] |
od 50 do 100 |
||
45 |
art. 24 ust. 4 pkt 5 [5] |
Niezgłoszenie faktu uszkodzenia lub utraty karty kierowcy |
art. 15 ust. 1 [4] |
500 |
|
46 |
art. 24 ust. 4 pkt 6 [5] |
Niezwrócenie do podmiotu wydającego karty uszkodzonej karty kierowcy |
art. 15 ust. 1 [4] |
500 |
|
47 |
art. 24 ust. 4 pkt 7 [5] |
Odmowa okazania karty kierowcy oraz wszelkich zapisów odręcznych i wydruków, jeżeli były wymagane, na żądanie uprawnionego organu kontrolnego |
art. 15 ust. 7 pkt a lit. ii) [4] |
500 |
[1] Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381).
[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady nr 3821/85 i 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1).
[3] Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzona w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 94, poz. 1086).
[4] Rozporządzenie Rady nr 3821/1985 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 370 z 31.12.1985, str. 8; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 227).
[5] Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 661).
Podstawa prawna: rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz.U. Nr 208, poz. 2023; zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 202, poz. 1249).
REKLAMA