REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 141
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 25 maja 2017 r.
w sprawie regulaminu działania Komisji do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa
Na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa (Dz. U. poz. 718) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) decyzji reprywatyzacyjnej – należy przez to rozumieć decyzję reprywatyzacyjną w rozumieniu ustawy;
2) Departamencie – należy przez to rozumieć Departament Prawa Administracyjnego urzędu, o którym mowa w art. 5 ust. 3 ustawy;
3) Kodeksie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23, z późn. zm.1));
4) Komisji – należy przez to rozumieć Komisję do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa, o której mowa w ustawie;
5) Radzie – należy przez to rozumieć Społeczną Radę, o której mowa w ustawie;
6) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia z dnia 9 marca 2017 r. o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 718).
Rozdział 2
Prawa i obowiązki Komisji
§ 5.
1) dostępu do dokumentów zgromadzonych przez Komisję;
2) uczestnictwa w rozprawach i posiedzeniach Komisji;
3) zgłaszania propozycji dotyczących działania Komisji, w tym w zakresie wniosków przewodniczącego Komisji, o których mowa w art. 13 i 14 ustawy.
1) organizowanie prac Komisji, w tym wyznaczanie terminów rozpraw i posiedzeń oraz czuwanie nad prawidłowym tokiem postępowania;
2) podział prac przydzielonych w danej sprawie członkom Komisji;
3) zapewnienie, aby:
a) członkowie Komisji mieli możliwość zapoznania się z aktami sprawy;
b) rozprawa przebiegała w sposób niezakłócony;
4) reprezentowanie Komisji wobec osób trzecich;
5) przeprowadzanie głosowania nad decyzjami i postanowieniami Komisji zgodnie z art. 10 ustawy;
6) podpisywanie decyzji i postanowień Komisji.
2. W celu realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, przewodniczący Komisji może podejmować środki wymienione w art. 96 Kodeksu.
1) organizowanie prac Komisji, w tym wyznaczanie terminów rozpraw i posiedzeń oraz czuwanie nad prawidłowym tokiem postępowania;
2) podział prac przydzielonych w określonej sprawie członkom Komisji;
3) zapewnienie:
a) możliwości zapoznania się z aktami sprawy przez członków Komisji,
b) niezakłóconego przebiegu rozprawy;
4) reprezentowanie Komisji na zewnątrz;
5) przeprowadzanie głosowania nad decyzjami i postanowieniami Komisji zgodnie z art. 10 ustawy;
6) podpisywanie decyzji i postanowień Komisji;
7) wyznaczenie członka Komisji do wykonywania niektórych kompetencji przewodniczącego Komisji lub upoważnionego pracownika urzędu obsługującego Ministra Sprawiedliwości, do wykonywania niektórych kompetencji przewodniczącego Komisji, w tym poza siedzibą Komisji;
8) powoływanie zespołu składającego się z członków Komisji do analizy określonej sprawy.
2. W celu realizacji kompetencji, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, przewodniczący Komisji może:
1) w stosunku do strony, świadka, biegłego lub innej osoby uczestniczącej w rozprawie – podejmować środki wymienione w art. 96 Kodeksu;
2) w stosunku do członków Komisji lub członków Społecznej Rady – w razie naruszenia przez taką osobę powagi, spokoju lub porządku czynności – upomnieć, a po bezskutecznym upomnieniu – odebrać głos lub wydalić z sali rozpraw lub posiedzeń.
2. Członek Komisji informuje niezwłocznie przewodniczącego Komisji o okolicznościach uniemożliwiających udział w pracach Komisji.
2. Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, można dokonać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2016 r. poz. 1030 i 1579), w szczególności na wskazany przez członka Komisji adres poczty elektronicznej, albo telefonicznie, faxem lub pozostawiając zawiadomienie w miejscu wyznaczonym przez Komisję.
3. Przed przystąpieniem do pracy w Komisji członek Komisji składa na ręce przewodniczącego Komisji pisemne oświadczenie zawierające dane niezbędne do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, zawierające w szczególności numer telefonu, faxu lub adres poczty elektronicznej.
Rozdział 3
Czynności poprzedzające postępowanie rozpoznawcze
§ 10.
2. Po wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 1 Departament przedkłada przewodniczącemu Komisji stanowisko w zakresie przez niego zleconym.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do dokumentów, wyjaśnień i zeznań zawierających informacje niejawne.
1) akt postępowań, informacji, dokumentów oraz opinii przekazanych Komisji w trybie art. 12 i 14 ustawy;
2) stanowiska o którym mowa w § 11 ust. 2.
1) prokuratora lub sądu – o przekazanie danych istotnych dla przeprowadzenia czynności sprawdzających;
2) organu administracji rządowej i samorządowej oraz podległej im jednostki organizacyjnej – o przekazanie danych, o których mowa w pkt 1 lub akt postępowań będących przedmiotem czynności sprawdzających.
2. Komisja może przeprowadzić głosowanie nad postanowieniem, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Przepis art. 10 ustawy stosuje się odpowiednio.
Rozdział 4
Postępowanie rozpoznawcze
§ 15.
2. Świadkom, biegłym oraz państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym wezwanym do udziału w rozprawie doręcza się wezwanie na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego.
1) wzywa strony do złożenia wyjaśnień, dokumentów i innych dowodów oraz do stawienia się na rozprawę osobiście lub przez przedstawicieli albo pełnomocników, natomiast świadków i biegłych do stawienia się na rozprawę;
2) zawiadamia o rozprawie organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 12 ustawy oraz inne osoby, jeżeli ich udział w rozprawie jest uzasadniony ze względu na jej przedmiot, wzywając do wzięcia udziału w rozprawie albo do złożenia przed rozprawą oświadczenia i dowodów na jego poparcie.
2. W wezwaniu przedmiot rozprawy określa się poprzez wskazanie sprawy, której dotyczy wezwanie, celu wezwania oraz oznaczenia nieruchomości, zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy.
2. W terminie wskazanym przez przewodniczącego Komisji Departament przedkłada Komisji stanowisko odnośnie wyjaśnień, dokumentów i innych dowodów zebranych w sprawie.
3. Jeżeli przewodniczący nie wskazał terminu, o którym mowa w ust. 2, stanowisko odnośnie wyjaśnień, dokumentów i innych dowodów zebranych w sprawie, Departament przedkłada w terminie 14 dni od dnia otrzymania dowodów. Przewodniczący Komisji na wniosek Dyrektora Departamentu może przedłużyć wskazany termin, jeżeli jest to uzasadnione stopniem skomplikowania sprawy.
4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do dokumentów, wyjaśnień i innych dowodów zawierających informacje niejawne.
2. Egzemplarz wokandy sporządzonej w formie papierowej w dniu rozprawy wywiesza się przed salą, w której odbywa się rozprawa.
2. W wezwaniu przedmiot rozprawy określa się poprzez wskazanie sprawy, której dotyczy wezwanie, celu wezwania oraz oznaczenia nieruchomości zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy.
2. Przewodniczący Komisji może wyznaczyć do kierowania rozprawą członka Komisji.
3. Do członka Komisji, o którym mowa w ust. 2, przepisy niniejszego zarządzenia stosuje się odpowiednio w zakresie wykonywania kompetencji kierowania rozprawą przez przewodniczącego Komisji.
2. O wydaniu karty wstępu decyduje Przewodniczący Komisji.
3. Osoby biorące udział w rozprawie albo posiedzeniu Komisji są obowiązane przestrzegać zarządzeń Przewodniczącego Komisji.
4. Przewodniczący Komisji może wyznaczyć na sali posiedzeń Komisji odpowiednie miejsce dla sprawozdawców oraz osób obsługujących sprzęt radiowy i telewizyjny.
2. Prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich, jeśli przystąpili do postępowania na prawach strony zajmują miejsce przed stołem Komisji po prawej stronie, a strony postępowania – po lewej stronie.
3. Protokolant zajmuje miejsce przy stole Komisji po lewej stronie.
1) dokonuje sprawdzenia obecności stron i pełnomocników oraz świadków i biegłych jeśli byli wezwani lub zawiadomieni o rozprawie.
2) ustala, czy nie zachodzą przypadki wyłączenia członka Komisji, o których mowa w art. 24 § 3 Kodeksu.
2. Przewodniczący Komisji odroczy rozprawę, jeżeli:
1) stwierdzi poważne nieprawidłowości w wezwaniu stron na rozprawę;
2) niestawienie się strony zostało spowodowane przeszkodą trudną do przezwyciężenia;
3) z innej ważnej przyczyny.
2. Przewodniczący udzielając głosu członkom Komisji oraz członkom Rady, umożliwia im zadawanie pytań stronom, świadkom i biegłym, chyba że uzna, iż pytanie dotyczy okoliczności, które już zostały albo mogą być stwierdzone innymi dowodami lub zadane pytania przez członka Komisji lub członka Rady jest niezasadne z innych przyczyn.
3. Przewodniczący Komisji może uchylić zadawane stronom, świadkom i biegłym pytania, jeżeli nie mają one istotnego znaczenia dla sprawy. Jednakże na żądanie strony należy zamieścić w protokole osnowę treści uchylonego pytania.
2. Przewodniczący odbiera od świadków i stron oświadczenie o zapoznaniu się z pouczeniem i uprzedza o odpowiedzialności za fałszywe zeznania.
2. Na dokumencie złożonym do akt sprawy w toku postępowania przewodniczący Komisji umieszcza wzmiankę, przez kogo dokument został złożony. Jeżeli z uwagi na rodzaj dokumentu może on być zwrócony po ukończeniu postępowania, wzmiankę taką zamieszcza się w protokole.
3. Jeżeli złożony dokument zwraca się, należy dołączyć do akt sprawy kopię dokumentu.
2. W przypadku ogłoszenia następnego terminu rozprawy poucza się strony, świadków i biegłych, którzy z nich mają obowiązek stawić się na następne posiedzenie bez osobnego wezwania, oraz o skutkach niestawiennictwa. Na żądanie należy wydać pismo wskazujące termin stawienia się na rozprawę. Osoby nieobecne na rozprawie wzywa się na następne posiedzenie lub zawiadamia o nim na zasadach określonych w ustawie i w Kodeksie.
2. Na kolejnej rozprawie, Przewodniczący Komisji po wypowiedzeniu się stron albo bezskutecznym upływie terminu do wypowiedzenia się zgodnie z art. 10 § 1 Kodeksu oraz po doręczeniu Komisji opinii Rady albo bezskutecznym upływie terminu na jej wydanie, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy, przeprowadza głosowanie, o którym mowa w art. 10 ustawy.
2. Protokół podpisuje przewodniczący Komisji oraz protokolant bezpośrednio po zakończeniu rozprawy, a w wyjątkowych przypadkach – najpóźniej w ciągu trzech dni po zakończeniu rozprawy.
3. Skreśleń i poprawek w protokole dokonuje się tak, aby wyrazy skreślone i poprawione były czytelne. Poprawki i uzupełnienia treści protokołu omawia się w końcowej części protokołu, przed jego podpisaniem, albo w osobnej wzmiance podpisanej przez protokolanta i przewodniczącego Komisji.
4. Posiedzenia i rozprawy mogą być utrwalane w inny sposób na polecenie przewodniczącego Komisji.
Rozdział 5
Rada
§ 39.
2. Radzie nie przysługują w postępowaniu przed Komisją prawa strony.
2. Komisja może udzielić Radzie informacji niezbędnych do wydania opinii.
2. Przewodniczący Komisji, przedłużając termin na wydanie opinii przez Radę, może uwzględnić termin wskazany we wniosku, o którym mowa w ust. 1, albo wskazać inny termin.
Rozdział 6
Obsługa administracyjno-biurowa Komisji
§ 43.
1) przyjmowanie, wysyłanie i przechowywanie korespondencji Komisji;
2) czynności związane z prowadzeniem akt spraw rozpoznawanych przez Komisję oraz urządzeń ewidencyjnych służących do ich rejestrowania;
3) udostępnianie akt osobom uprawnionym oraz dokumentowanie ich obiegu;
4) kompletowanie, przechowywanie i udostępnianie członkom Komisji zbioru aktów prawnych oraz innych dokumentów potrzebnych do prawidłowego wykonywania kompetencji;
5) przygotowywanie oraz protokołowanie rozpraw i posiedzeń Komisji, w tym sporządzanie oraz nadawanie wezwań i zawiadomień;
6) przygotowanie rozpraw i posiedzeń Komisji, w tym wokandy, oraz sprawdzanie przed rozprawą, czy w sprawie zostały doręczone wezwania i zawiadomienia, a w przypadku braku dowodu doręczenia lub stwierdzenia, że adresat nie otrzymał przesyłki – przedstawianie akt przewodniczącemu Komisji lub wyznaczonemu członkowi Komisji w celu wydania dodatkowych zarządzeń, które zapobiegłyby odroczeniu rozprawy;
7) przygotowywanie projektów zawiadomień, postanowień, zarządzeń, wniosków, decyzji i innych dokumentów, zleconych przez przewodniczącego Komisji;
8) prowadzenie dokumentacji dotyczącej prowadzonych przez Komisję postępowań;
9) wydawanie innym podmiotom uprawnionym na ich żądanie akt spraw zakończonych, wydawanie kopii, odpisów, wyciągów, zaświadczeń, a na zarządzenie przewodniczącego Komisji także innych dokumentów, uwierzytelnianie odpisów pism lub dokumentów wydanych z akt Komisji, jak również przekazanych do archiwum;
10) przechowywanie i archiwizowanie akt w sprawach zakończonych prawomocnym rozstrzygnięciem;
11) wykonywanie innych zadań wskazanych przez przewodniczącego Komisji w zakresie prowadzonej sprawy, z wyłączeniem czynności dotyczących dokumentów, wyjaśnień i innych dowodów zawierających informacje niejawne.
Rozdział 7
Czynności techniczne i porządkowe
§ 46.
2. Na wokandzie odnotowuje się zaistniałe zmiany planowanego czasu rozpoznania danej sprawy oraz zakreśla się numery spraw rozpoznanych w danym dniu, niezwłocznie po zakończeniu każdej z nich.
3. Na jednym egzemplarzu wokandy protokolant wpisuje godzinę faktycznego rozpoczęcia i ukończenia posiedzenia, przyczynę ewentualnej zmiany planowanego czasu rozpoczęcia posiedzenia, liczbę przesłuchanych osób oraz wyniki rozpoznania spraw wymienionych na wokandzie. Egzemplarz ten podpisują przewodniczący Komisji, członkowie Komisji oraz protokolant.
2. Protokół sporządzony pisemnie dołącza się do akt sprawy.
2. Akta sprawy umieszcza się w oddzielnej okładce sporządzonej według ustalonego wzoru, oznaczonej sygnaturą.
3. Pisma i dokumenty w aktach sprawy są łączone w sposób zapewniający trwałość, kompletność i integralność, a karty w nich ponumerowane.
4. O zmianie numeracji kart czyni się wzmiankę z podaniem przyczyny zmiany. Wzmiankę tę zamieszcza się na karcie, której numerację zmieniono, a gdy zmiana dotyczy numeracji kilku kolejnych kart – na pierwszej z nich.
2. W przypadku zmiany sygnatury akt sprawy nową sygnaturę wpisuje się na okładce akt obok sygnatury dotychczasowej, którą przekreśla się w sposób umożliwiający jej odczytanie. Jeżeli akta sprawy, której sygnaturę zmieniono, umieszczono w nowej okładce, należy wpisać na niej również pierwotną sygnaturę i przekreślić ją w sposób wyżej określony.
3. Akta, których zawartość nie przekracza 200 kart, stanowią jeden tom. Na ostatniej stronie poświadcza się liczbę kart zawartych w tomie.
4. W przypadku przekroczenia liczby 200 kart należy założyć następny tom akt, zachowując ciągłość numeracji kart. Na okładkach oznacza się cyfrą rzymską kolejne numery poszczególnych tomów.
5. Jeżeli akta sprawy tworzy więcej niż jeden tom, na okładce pierwszego tomu zamieszcza się pod sygnaturą informację o łącznej liczbie tomów.
6. Przewodniczący Komisji lub wyznaczony członek Komisji może zarządzić sporządzenie karty przeglądowej, na której wpisuje się kolejno pisma zawarte w aktach sprawy i numery ich kart.
7. Kartę przeglądową umieszcza się na początku każdego tomu akt sprawy.
2. W przypadku gdy dowodu doręczenia pisma wysłanego przez Komisję nie dołączono do akt sprawy bezpośrednio po piśmie, którego dotyczy, na piśmie tym odnotowuje się numer karty, na której znajduje się dowód jego doręczenia.
3. Zniszczeniu podlegają koperty w przypadku, gdy data stempla pocztowego nie stanowi podstawy ustalenia terminu, z którego upływem wiążą się skutki procesowe.
4. O wydaniu z akt sprawy dokumentów należy w odpowiednim miejscu akt sprawy uczynić wzmiankę, podając imię i nazwisko odbiorcy. Na pokwitowaniu odbioru dokumentu należy odnotować numer dowodu tożsamości osoby otrzymującej przedmiot lub dokument wyłączony z akt sprawy.
Rozdział 8
Przepis końcowy
§ 55.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI |
Zbigniew Ziobro |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. poz. 868, 996, 1579 i 2138.
- Data ogłoszenia: 2017-05-25
- Data wejścia w życie: 2017-05-25
- Data obowiązywania: 2017-07-07
- Dokument traci ważność: 2018-04-13
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA