REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 30
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 2 kwietnia 2020 r.
w sprawie określenia zakresu danych, trybu i sposobu przekazywania, obiegu oraz przyjmowania kwartalnych informacji opisowych z realizacji budżetu przez podległe jednostki budżetowe oraz niektóre jednostki nadzorowane
Na podstawie art. 175 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana narastająco i obejmuje jedynie środki pochodzące z budżetu państwa, które zgodnie z klasyfikacją budżetową są ujmowane w paragrafach z czwartą cyfrą „0”, w tym przede wszystkim przyznane w planach finansowych oraz na podstawie decyzji Ministra Zdrowia lub Ministra Finansów.
3. Informacja obejmuje omówienie wydatków ponoszonych w ramach środków, o których mowa w ust. 2, oraz opis dochodów odprowadzanych przez jednostki na rachunek budżetu państwa.
4. Szczegółowe wytyczne odnośnie sposobu sporządzenia Informacji określa załącznik niniejszego zarządzenia.
§ 2.
2. Termin przekazania Informacji określa się następująco:
1) I, II i III kwartał – do 20 dnia po zakończeniu kwartału;
2) IV kwartał (roczna) – do dnia 20 lutego następnego roku.
3. W przypadku nieprzekazania Informacji w terminie określonym w ust. 2 Departament Budżetu i Finansów wzywa jednostkę do niezwłocznego jej przekazania wyznaczając kolejny termin nie dłuższy jednak niż 3 dni robocze.
4. W przypadku nieprzekazania Informacji w terminie, o którym mowa w ust. 3, Departament Budżetu i Finansów informuje o tym fakcie departament merytoryczny, zobowiązując go do wyjaśnienia przyczyn powstałego opóźnienia. Informacja o powstałym opóźnieniu jest również przekazywana przez Departament Budżetu i Finansów członkowi Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującemu działalność danej jednostki.
5. Przez departament merytoryczny rozumieć należy właściwą komórkę organizacyjną Ministerstwa Zdrowia, do której zadań, zgodnie z obowiązującym regulaminem organizacyjnym, należy sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru merytorycznego nad daną jednostką, a w przypadku braku takiego wskazania, komórkę odpowiedzialną pod względem merytorycznym za dany zakres działalności.
6. Terminowość przekazywania Informacji oraz jej poprawność i rzetelność stanowią jedne z przesłanek branych pod uwagę przy podejmowaniu przez Kierownictwo Ministerstwa Zdrowia decyzji o przyznaniu jednostce dodatkowych środków na wynagrodzenia osobowe.
§ 3.
2. Departamenty merytoryczne przekazują opinię w przedmiotowym zakresie w terminie 14 dni od otrzymania Informacji z Departamentu Budżetu i Finansów.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2, może ulec przedłużeniu wyłącznie w przypadku braku możliwości uzyskania z jednostki ewentualnych dodatkowych wyjaśnień w zakresie danych ujętych w Informacji. O każdorazowej potrzebie przedłużenia terminu przekazania opinii departament merytoryczny informuje Departament Budżetu i Finansów, określając jednocześnie przewidywaną datę przekazania opinii.
4. Korespondencja związana z Informacją prowadzona pomiędzy departamentem merytorycznym a jednostką, oraz ewentualne korekty Informacji, departament merytoryczny przekazuje do wiadomości Departamentowi Budżetu i Finansów wraz z opinią, o której mowa w ust 2.
5. Informacje z realizacji zadań obejmujące dane za cały rok wraz z opinią departamentu merytorycznego i opinią finansową sporządzaną przez Departament Budżetu i Finansów, są przekazywane przez Departament Budżetu i Finansów za pośrednictwem członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującego pracę Departamentu Budżetu i Finansów, do akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującego realizację tych zadań.
§ 4.
2. Korektę Informacji dokonaną z przyczyny wskazanej w ust. 1 lub sprawozdanie z podjętych działań naprawczych uwzględnia się w Informacji przekazywanej z tytułu realizacji zadań w następnym kwartale.
3. O odrzuceniu Informacji Departament Budżetu i Finansów zawiadamia właściwy departament merytoryczny.
4. Termin przyjęcia lub odrzucenia Informacji, w trybie o którym mowa w procedurze, nie może przekroczyć 60 dni, liczonych od daty wpływu Informacji do Departament Budżetu i Finansów przez jednostkę, z wyjątkiem Informacji obejmującej dane za cały rok, dla której termin przyjęcia jest uzależniony od akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia.
§ 5.
MINISTER ZDROWIA |
|
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1622, 1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284, 374 i 568.
Załącznik do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 2 kwietnia 2020 r. (poz. 30)
INFORMACJA OPISOWA Z WYKONANIA BUDŻETU ZA ........ KWARTAŁ/ ROCZNA 20...R.
I. Dochody
Omówienie poszczególnych źródeł dochodów obejmujące w szczególności:
● analizę wpływów zrealizowanych w okresie sprawozdawczym,
● przyczyny powstania różnic między planem a wykonaniem,
● informacje o prawidłowości, terminowości pobierania i przekazywania dochodów.
Omawiając dochody nie należy wskazywać jedynie odpowiednich podziałek klasyfikacji budżetowej i przypisanych im nazw. Oznacza to, że w przypadku zrealizowania dochodów ujmowanych np. w § 092 – Pozostałe odsetki, należy wymienić poszczególne tytuły i kwoty, które złożyły się na łączną kwotę dochodów zrealizowanych w tym paragrafie.
II. Wydatki
1) Omówienie zmian w planie finansowym dokonanych na podstawie decyzji Ministra Finansów, Ministra Zdrowia oraz kierownika jednostki;
2) Omówienie przeznaczenia zrealizowanych wydatków oraz stopnia wykonania w stosunku do planu po zmianach, z uwzględnieniem zaangażowania wydatków (w grupach wydatków) i stosowania zasady wstępnej oceny celowości poniesionych wydatków oraz realizacji właściwych procedur;
3) Opis zakresu zrealizowanych zadań wraz z uzyskanymi efektami, z uwzględnieniem ewentualnych opóźnień (informacja opisowa z realizowanych zadań);
4) Informacja o ewentualnych zagrożeniach w realizacji zadań i budżetu, w tym w szczególności prognozowanych niedoborach środków lub oszczędnościach. W przypadku zidentyfikowania zagrożeń należy szczegółowo opisać przyczyny ich powstania, wraz z oceną prawdopodobieństwa ich wystąpienia do końca roku;
5) Informacja o stopniu wykorzystanej dotacji w porównaniu do stopnia realizacji zadań finansowanych dotacją (dotyczy jednostek, które otrzymują dotacje);
6) Informacja o prawidłowości wykorzystania środków budżetowych;
7) Informacja o terminowości przekazywanych dotacji (dotyczy jednostek, które otrzymują dotacje).
III. Najważniejsze realizowane zadania (maksymalnie 5, wypełniane w formie poniższej tabeli)
Nazwa zadania (niezwiązana z układem zadaniowym, zadania mogą pochodzić ze statutu lub planu działalności jednostki) | Poniesione wydatki ogółem, w tym wynagrodzenia (dotyczy wyłącznie wydatków bezpośrednich przeznaczanych na to zadanie | Podjęte czynności | Osiągnięte efekty rzeczowe (osiągnięcia dokonane dzięki wydatkowaniu środków publicznych) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Należności i zobowiązania, w tym wymagalne
Należy krótko opisać należności i zobowiązania ujęte w sprawozdaniach Rb-N i Rb-Z. W części tej ująć należy również opis czynności podjętych w celu ich windykacji.
V. Informacja o funkcjonowaniu w jednostce kontroli zarządczej.
Należy opisać w szczególności:
1) jakie działania w ramach kontroli zarządczej podjęto w okresie sprawozdawczym;
2) czy wykryto nieprawidłowości, a jeśli tak to należy opisać na czym one polegały i jak wpłynęły na działalność jednostki. Ponadto należy wskazać jakie podjęto działania w celu zapobieżenia ich wystąpienia w przyszłości.
- Data ogłoszenia: 2020-04-03
- Data wejścia w życie: 2020-04-04
- Data obowiązywania: 2020-04-04
- Dokument traci ważność: 2023-04-27
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA