REKLAMA
Monitor Polski - rok 2024 poz. 587
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 18 czerwca 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Doradztwo w zakresie tworzenia i prowadzenia Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Doradztwo w zakresie tworzenia i prowadzenia Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: w z. S. Krajewski
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2706).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 18 czerwca 2024 r. (M.P. poz. 587)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "DORADZTWO W ZAKRESIE TWORZENIA I PROWADZENIA ROLNICTWA WSPIERANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Doradztwo w zakresie tworzenia i prowadzenia Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację zna model Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność (RWS), w tym jego wyzwania i korzyści dla rolnika i konsumenta oraz akty prawne dotyczące prowadzenia sprzedaży bezpośredniej. Osoba z kwalifikacją jest przygotowana do analizy sytuacji gospodarstwa pod kątem założenia RWS. Tworzy plan produkcji, plan finansowy oraz plan stworzenia i rozwoju RWS, a także opracowuje umowę pomiędzy rolnikiem a konsumentami. Potrafi dobrać kanały i ustalić zasady komunikacji w RWS. W swoich działaniach wykorzystuje wiedzę z obszaru rolnictwa ekologicznego oraz wiedzę dotyczącą społecznych i środowiskowych aspektów prowadzenia działalności rolniczej. |
Zestaw 1. Podstawy teoretyczne dotyczące tworzenia i prowadzenia RWS | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje metody rolnictwa, hodowli i uprawy | - omawia pojęcia z zakresu rolnictwa, w tym: rolnictwo konwencjonalne, rolnictwo ekologiczne, rolnictwo biodynamiczne, naturalne metody hodowli i uprawy, permakultura, bioróżnorodność w rolnictwie, rolnictwo regeneracyjne, agroleśnictwo, - omawia oddziaływanie różnych metod upraw na środowisko oraz lokalną społeczność (m.in. bioróżnorodność, stan wód, gleby i powietrza, zdrowie, odporność na kryzys środowiskowy, ekonomiczny i społeczny). |
Charakteryzuje formy współpracy pomiędzy wytwórcami żywności a konsumentami | - omawia pojęcia z zakresu rolnictwa: suwerenność żywnościowa, agroekologia, sprzedaż bezpośrednia, - porównuje formy krótkich łańcuchów dostaw, np. targowisko, kooperatywa spożywcza, sprzedaż w gospodarstwie, sprzedaż na rynek lokalny, RWS, - wymienia cechy charakterystyczne dla RWS, - omawia wyzwania i korzyści dla rolnika ze współtworzenia RWS, - omawia wyzwania i korzyści dla konsumenta związane z członkostwem w RWS. |
Charakteryzuje aktualną sytuację RWS w Polsce i w Europie | - omawia sytuację RWS w Polsce, - omawia funkcjonowanie RWS w Europie, - omawia przykłady i dobre praktyki funkcjonowania RWS w Polsce lub Europie. |
Charakteryzuje zagadnienia prawne związane z prowadzeniem RWS | - omawia aktualne akty prawne związane z prowadzeniem sprzedaży bezpośredniej i rolniczego handlu detalicznego, - omawia elementy składowe umowy pomiędzy konsumentem a wytwórcą żywności (rolnikiem), - omawia aktualny system dopłat do rolnictwa w kontekście ograniczeń i możliwości dla prowadzenia RWS. |
Omawia tworzenie grupy RWS | - omawia sposoby poszukiwania rolnika mogącego dostarczać pożywienie do grupy konsumentów RWS, - omawia sposoby poszukiwania grupy konsumentów RWS przez rolnika, - wymienia tematy, które powinny się pojawić na spotkaniu informacyjno-założycielskim |
Omawia sposoby planowania produkcji i logistyki w RWS | - wymienia informacje potrzebne do zaplanowania upraw i hodowli oraz wielkości produkcji, - omawia czynniki pozwalające określić zawartość dostaw (z uwzględnieniem potrzeb odbiorców), - omawia rozwiązania logistyczne, np. zbieranie, pakowanie, transport, czas, miejsce, częstotliwość dostaw i sposób odbioru, - wymienia zakres działań składający się na roboczogodziny pracy rolnika w RWS, - omawia sposoby szacowania roboczogodzin pracy rolnika. |
Charakteryzuje ekonomiczne aspekty funkcjonowania RWS | - omawia proces szacowania kosztów prowadzenia i przychodów gospodarstwa, - wymienia elementy składające się na wycenę zawartości dostawy, - proponuje sposoby ustalania i komunikowania ceny dostaw rolnika z konsumentami RWS, - omawia sposoby i terminy płatności. |
Omawia zagadnienia związane z etycznymi zachowaniami rolnika oraz konsumenta RWS | - omawia rolę otwartej komunikacji między rolnikiem i konsumentami w odniesieniu np. do metod i stanu upraw, budżetu, finansów i cen, wzajemnych potrzeb, dzielenia ryzyka i solidarności, - omawia znaczenie sprawiedliwości społecznej w codziennym funkcjonowaniu RWS, - podaje przykłady możliwych konfliktów pomiędzy rolnikiem i konsumentami i sposoby ich rozwiązywania. |
Omawia formy wsparcia dla osób prowadzących RWS | - omawia znaczenie "sieciowania" w kontekście RWS, - omawia dostępne formy wsparcia finansowego, - omawia możliwości korzystania z zasobów organizacji pozarządowych, - omawia dostępne szkolenia, - omawia sposoby dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne rolnika. |
Zestaw 2. Doradzanie w tworzeniu RWS | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Ocenia potencjał gospodarstwa pod kątem założenia RWS | - pozyskuje informacje o zasobach (m.in. lokalizacja geograficzna, sprzęt, rodzaj ziemi, areał) gospodarstwa, - analizuje doświadczenie rolnika w produkcji i sprzedaży, w tym w naturalnych metodach uprawy, - analizuje aktualną sytuację produkcyjną i finansową (dopłaty i zobowiązania rolno-środowiskowe), - identyfikuje wyzwania i korzyści przystąpienia gospodarstwa do RWS. |
Tworzy plan produkcji na sezon | - szacuje wielkość i rodzaj sezonowej produkcji, - określa ilość i zawartość paczek w sezonie, - wycenia wartość paczki dla konsumentów RWS, - szacuje optymalną ilość członków RWS, - proponuje system płatności. |
Tworzy plan finansowy na sezon | - wycenia koszty i nakłady, w tym pracę, nasiona, nawozy, środki ochrony roślin, sprzęt, transport, logistykę, ubezpieczenia, komunikację, inwestycje, - planuje przychody (wpływy ze sprzedaży wg modelu RWS). |
Przygotowuje plan stworzenia i rozwoju RWS | - proponuje sposoby pozyskania grupy konsumentów RWS, - planuje działania umożliwiające utrzymanie członków RWS, - planuje działania umożliwiające optymalny rozwój i utrzymanie RWS w kolejnych latach, - proponuje metody i częstotliwość ewaluacji. |
Proponuje sposoby i kanały komunikacji w grupie RWS i na zewnątrz | - analizuje dostępne kanały komunikacji dla RWS (np.: mailowy, telefoniczny, przez media społecznościowe, na żywo), - określa zasady komunikowania się (np.: częstotliwość, rodzaj kanału komunikacji, sytuacje wymagające komunikacji), - przygotowuje treść komunikatów, - proponuje sposoby i narzędzia pozyskiwania informacji zwrotnej, - proponuje sposoby promocji gospodarstwa i upowszechniania modelu RWS. |
Przygotowuje treść umowy pomiędzy rolnikiem a członkami RWS | - opracowuje postanowienia dotyczące praw i obowiązków stron, w tym zasad dzielenia ryzyka, formy i kwoty płatności, warunków wolontariatu w gospodarstwie lub metod produkcji, - opracowuje postanowienia określające długość sezonu i częstotliwość dostaw, - przygotowuje postanowienia dotyczące sposobów komunikacji między stronami, - przygotowuje postanowienia dotyczące zasad koordynacji grupy, w tym zasad komunikacji pomiędzy członkami RWS. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1.1. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania weryfikacji Weryfikację przeprowadza się metodą testu teoretycznego, poprzez obserwację w warunkach symulowanych (case study, wywiad z rolnikiem) uzupełnione rozmową z komisją. Dopuszcza się zastosowanie analizy dowodów i deklaracji uzupełnionej rozmową z komisją. 1.2. Ramowe wymagania dotyczące osób przeprowadzających walidację W skład komisji walidacyjnej wchodzą co najmniej 3 osoby. Każdy z członków komisji musi spełniać minimum jedno z poniższych kryteriów: - posiada praktyczne doświadczenie w prowadzeniu gospodarstwa rolnego i organizacji sprzedaży bezpośredniej, minimum 3 lata doświadczenia w rolnictwie, zdobyte w okresie ostatnich 10 lat, - ma wiedzę na temat modelu RWS, aktualnych podmiotów, organizacji i sieci RWS, - posiada doświadczenie dydaktyczne lub doradcze w sektorze rolniczym, min. 200 godzin. Komisja walidacyjna musi spełnić łącznie wszystkie warunki. Przewodniczący komisji walidacyjnej jest wybierany spośród członków komisji walidacyjnej. 1.3. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji Instytucja certyfikująca zapewnia: - warunki umożliwiające indywidualną pracę kandydata, - materiały umożliwiające realizację obserwacji w warunkach symulowanych (opisy przypadków). Dopuszcza się przeprowadzenie walidacji w formie zdalnej lub hybrydowej. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji, jeżeli zostały określone, albo informacja o braku takich warunków
Brak |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej, jeżeli zostały określone, albo informacja o braku takich warunków
Brak |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej, bezterminowy lub określony, oraz warunki przedłużenia ważności, jeżeli okres ważności certyfikatu został określony
Bezterminowo |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2024-07-05
- Data wejścia w życie: 2024-07-05
- Data obowiązywania: 2024-07-05
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA