REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2025 poz. 360

UCHWAŁA NR 148/2025
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ

z dnia 31 marca 2025 r.

w sprawie wytycznych dla okręgowych komisji wyborczych dotyczących przygotowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 161 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2025 r. poz. 365) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:

§ 1.

Ustala się wytyczne dla okręgowych komisji wyborczych dotyczące przygotowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r., stanowiące załącznik do uchwały.

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

Zastępca Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej: W. Sych

Załącznik 1. [WYTYCZNE DLA OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH DOTYCZĄCE PRZYGOTOWANIA I PRZEPROWADZENIA WYBORÓW PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ZARZĄDZONYCH NA DZIEŃ 18 MAJA 2025 R.]

Załącznik do uchwały nr 148/2025 Państwowej Komisji Wyborczej
z dnia 31 marca 2025 r. (M.P. poz. 360)

WYTYCZNE DLA OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH DOTYCZĄCE PRZYGOTOWANIA I PRZEPROWADZENIA WYBORÓW PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ZARZĄDZONYCH NA DZIEŃ 18 MAJA 2025 R.

Ilekroć w niniejszych wytycznych jest mowa o:

1) Kodeksie wyborczym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2025 r. poz. 365);

2) komisjach obwodowych - należy przez to rozumieć obwodowe komisje wyborcze;

3) wójcie - należy przez to rozumieć odpowiednio wójta, burmistrza lub prezydenta miasta;

4) urzędzie gminy - należy przez to rozumieć odpowiednio urząd gminy, urząd miasta, urząd miejski albo urząd miasta i gminy;

5) protokole głosowania - należy przez to rozumieć protokół głosowania w obwodzie, o którym mowa w § 1 pkt 1 uchwały nr 53/2025 Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 3 lutego 2025 r. w sprawie wzorów protokołów głosowania i protokołu o wynikach głosowania stosowanych w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

6) pełnomocniku - należy przez to rozumieć pełnomocnika okręgowej komisji wyborczej powołanego na podstawie art. 173 Kodeksu wyborczego do wypełniania ustawowych zadań;

7) systemie teleinformatycznym - należy przez to rozumieć zaakceptowany i zapewniony przez Państwową Komisję Wyborczą i Krajowe Biuro Wyborcze system teleinformatyczny Wsparcie Organów Wyborczych (WOW), pomocniczo wykorzystywany przez organy wyborcze, o czym mowa w art. 162 § 3 Kodeksu wyborczego.

I. Zadania przed dniem głosowania i w czasie głosowania

1. Zagadnienia ogólne

Okręgowa komisja wyborcza ustala szczegółowy plan działań wykonywanych w dniu poprzedzającym dzień głosowania i w dniu głosowania oraz zasady współdziałania z komisjami obwodowymi, urzędnikami wyborczymi, wójtami oraz z wojewodą i służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ład publiczny na obszarze swojej właściwości.

Współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego powinno dotyczyć w szczególności:

1) ustanowienia w urzędach gmin dyżurów pracowników w przeddzień i w dniu głosowania w celu udzielania komisjom obwodowym informacji i pomocy technicznej;

2) zapewnienia:

a) stałej łączności (odbiór telefonów i e-maili),

b) stałej gotowości środków transportu w dniu poprzedzającym wybory, w dniu głosowania i w dniach następnych aż do zakończenia ustalania wyników głosowania na obszarze właściwości okręgowej komisji wyborczej,

c) obsługi urzędników wyborczych,

d) zastępczego źródła zasilania, w tym oświetlenia, siedzib komisji obwodowych,

e) możliwości pilnego wydrukowania i dostarczenia do obwodów głosowania obwieszczenia Państwowej Komisji Wyborczej, w przypadku skreślenia kandydata z listy kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zadania okręgowych komisji wyborczych

Członkowie okręgowej komisji wyborczej powinni pełnić dyżury w przeddzień i w dniu głosowania przede wszystkim w celu rozpatrywania skarg, udzielania wyjaśnień i pomocy komisjom obwodowym oraz urzędnikom wyborczym, a także podejmowania niezbędnych działań w razie zaistnienia nieprzewidzianych sytuacji. Komisje zobowiązane są rozpatrywać te sprawy niezwłocznie, podejmując stosowne uchwały. Stąd też niezbędne jest pełnienie przez członków okręgowej komisji wyborczej dyżurów w składzie umożliwiającym podjęcie stosownej uchwały.

Okręgowa komisja wyborcza czuwa nad:

1) prawidłowością sporządzenia przez wójtów obwieszczenia o numerach oraz granicach obwodów głosowania, wyznaczonych siedzibach obwodowych komisji wyborczych, lokalach obwodowych komisji wyborczych dostosowanych do potrzeb wyborców niepełnosprawnych, a także możliwości głosowania korespondencyjnego, o którym mowa w art. 53a § 1 i 1a Kodeksu wyborczego oraz głosowania przez pełnomocnika, o którym mowa w art. 54 § 1 i 2 Kodeksu wyborczego. Zgodnie z kalendarzem wyborczym rozplakatowanie obwieszczeń musi nastąpić do dnia 18 kwietnia 2025 r. Odpowiednia liczba obwieszczeń powinna być zapewniona do wywieszenia w lokalach wyborczych w dniu wyborów i ewentualnego ponownego głosowania;

2) terminowym rozplakatowaniem obwieszczenia Państwowej Komisji Wyborczej z danymi o zarejestrowanych kandydatach na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Obwieszczenie musi być podane do wiadomości wyborców najpóźniej w dniu 28 kwietnia 2025 r. Odpowiednia liczba obwieszczeń powinna być zapewniona do wywieszenia w lokalach wyborczych w dniu wyborów;

3) przekazaniem komisjom obwodowym wyciągu z Kodeksu wyborczego, wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej dla obwodowych komisji wyborczych dotyczących przygotowania i przeprowadzenia głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz regulaminu komisji obwodowych. Okręgowa komisja wyborcza sprawdza, czy komisje obwodowe dokonały wyboru przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego komisji, a także czy została podana do publicznej wiadomości informacja o składach komisji;

4) prawidłowym i terminowym wydrukowaniem spisów wyborców i ich aktualizacją, wydawaniem zaświadczeń o prawie do głosowania oraz sporządzaniem aktów pełnomocnictwa do głosowania, a także przygotowywaniem i wysyłaniem pakietów wyborczych wyborcom głosującym korespondencyjnie oraz w miarę potrzeby udziela wójtom oraz komisjom obwodowym wyjaśnień w tym zakresie;

5) zapewnieniem warunków pracy komisji obwodowych, a w szczególności urządzeniem i wyposażeniem lokali wyborczych.

II. Zasady powoływania pełnomocników i wykonania przez nich zadań

Okręgowa komisja wyborcza, zgodnie z art. 173 Kodeksu wyborczego, powołuje w gminach swoich pełnomocników. Do zadań pełnomocnika należy w szczególności:

1) przyjmowanie protokołów głosowania od komisji obwodowych;

2) sprawdzenie zgodności arytmetycznej wyników głosowania w obwodzie. Sprawdzenia dokonuje się w sposób określony uchwałą nr 147/2025 Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 31 marca 2025 r. w sprawie wytycznych dla obwodowych komisji wyborczych dotyczących sprawdzenia w systemie teleinformatycznym zgodności arytmetycznej danych zawartych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r. (M.P. poz. 358);

3) przekazanie:

a) okręgowej komisji wyborczej protokołów głosowania i raportów ostrzeżeń, o ile zostały sporządzone;

b) wójtowi - kopii protokołów głosowania otrzymanych od komisji obwodowych,

c) koordynatorowi gminnemu - informatycznych nośników danych z zapisanymi danymi z protokołów głosowania w postaci pliku, jeżeli komisja miała obsługę informatyczną, a dane z protokołu nie zostały wcześniej przesłane za pomocą sieci elektronicznego przekazywania danych.

W uzasadnionych przypadkach okręgowa komisja wyborcza może powołać więcej niż jednego pełnomocnika w danej gminie.

Powołanie pełnomocników następuje w drodze uchwały.

Miejsce wykonywania zadań przez pełnomocników ustala się w porozumieniu z wójtem. Należy je lokalizować w urzędach miast i gmin, urzędach dzielnic, a w szczególnych przypadkach w innych budynkach administracji samorządowej. W uzasadnionych przypadkach miejscem wykonywania zadań pełnomocnika może być siedziba okręgowej komisji wyborczej. Warunki techniczno-materialne wykonania zadań pełnomocnika zapewnia wójt jako zadanie zlecone gminie (art. 156 § 1 Kodeksu wyborczego). Wydatki z tym związane pokrywane są ze środków przeznaczonych na przeprowadzenie wyborów.

Pełnomocnik powinien być wyposażony w komputer z dostępem do Internetu, zapewniony przez urząd gminy, umożliwiający sprawdzenie zgodności arytmetycznej ustalonych wyników głosowania w obwodzie. Służy do tego wyłącznie system teleinformatyczny.

Pełnomocnik musi mieć dostęp do telefonu umożliwiający kontakt z komisjami obwodowymi, urzędnikiem wyborczym i okręgową komisją wyborczą oraz wykaz wszystkich objętych właściwością pełnomocnika komisji obwodowych z ich numerami, adresami i numerami telefonów. W wykazie odnotowuje się godziny dostarczenia pełnomocnikowi protokołów głosowania.

III. Zadania okręgowych komisji wyborczych związane z przyjmowaniem protokołów głosowania od komisji obwodowych, ustalaniem zbiorczych wyników głosowania, sporządzeniem protokołu zbiorczych wyników głosowania i przekazaniem go Państwowej Komisji Wyborczej

1. Przekazywanie protokołów głosowania przez komisje obwodowe

Okręgowa komisja wyborcza ustala sposób przyjmowania protokołów głosowania z obwodów i informuje o tych ustaleniach przewodniczących komisji obwodowych oraz pełnomocników.

Protokoły głosowania są dostarczane pełnomocnikom przez przewodniczących komisji obwodowych lub ich zastępców zgodnie z art. 78 § 1 Kodeksu wyborczego.

Odebrane przez pełnomocników protokoły głosowania są, bez otwierania kopert, dostarczane okręgowej komisji wyborczej.

Przy czynnościach przekazywania kopert z protokołami głosowania pełnomocnikom, a następnie okręgowym komisjom wyborczym oraz w czasie ich transportu mogą być obecni mężowie zaufania wyznaczeni do komisji obwodowych oraz obserwatorzy międzynarodowi.

Konieczne jest zapewnienie dyżuru i łączności (możliwość kontaktu telefonicznego), z członkami komisji obwodowych do czasu stwierdzenia przez okręgową komisję wyborczą, że protokół głosowania został sporządzony prawidłowo, i powiadomienia o tym wyznaczonego do kontaktu członka komisji obwodowej.

Pełnomocnik lub osoba przez niego upoważniona odbiera za pokwitowaniem doręczone mu przez komisję obwodową zaklejone koperty:

1) pierwszą - zawierającą:

a) jeden egzemplarz (oryginał) protokołu głosowania wraz ze wszystkimi załącznikami, jeżeli były sporządzone (adnotacje komisji, które nie zmieściły się w protokole, uwagi mężów zaufania, uwagi członków komisji, stanowisko komisji w sprawie uwag wniesionych przez mężów zaufania lub członków komisji, stanowiące ich integralną część),

b) kartkę z kodem QR,

c) raport ostrzeżeń, jeżeli został sporządzony.

Jeżeli koperta nie jest zaklejona pełnomocnik zawiadamia o tym niezwłocznie Policję i zwraca protokół komisji obwodowej;

2) drugą - zawierającą:

a) kopię protokołu głosowania wraz ze wszystkimi załącznikami, ale bez strony z kodem QR, która następnie przekazywana jest wójtowi przez pełnomocnika,

b) ewentualnie informatyczny nośnik danych z zapisanymi danymi z protokołu głosowania w postaci pliku, wyłącznie jeżeli komisja miała obsługę informatyczną, a dane z protokołu nie zostały wcześniej przesłane za pomocą sieci elektronicznego przekazywania danych, który następnie przekazywany jest koordynatorowi gminnemu.

2. Sprawdzenie przez pełnomocnika poprawności sporządzenia protokołu głosowania

Na podstawie kopii protokołu głosowania, o której mowa w pkt III.1.2 lit. a pełnomocnik sprawdza:

1) poprawność sporządzenia protokołu głosowania, tj. czy prawidłowo wpisano numer obwodu, a także kod terytorialny gminy, czy protokół jest podpisany przez wymaganą liczbę członków komisji (co najmniej przez 2/3 składu komisji, w tym jej przewodniczącego lub zastępcę) i czy jest opatrzony właściwą pieczęcią, a także czy właściwy kod kreskowy i symbol kontrolny jest na każdej stronie protokołu. Pełnomocnik sprawdza również czy ewentualnie skreśleni kandydaci nie uzyskali żadnych głosów. Następnie, po wczytaniu do systemu teleinformatycznego elektronicznej wersji protokołu porównuje dane w nim zawarte z danymi znajdującymi się w przekazanej mu kopii protokołu;

2) zgodność arytmetyczną ustalonych wyników głosowania w obwodzie, w zakresie określonym w uchwale Państwowej Komisji Wyborczej, o której mowa w pkt II.2.

Pełnomocnik po stwierdzeniu, że dane liczbowe podane w kopii protokołu głosowania pod względem ich arytmetycznej zgodności zostały ustalone prawidłowo, a system teleinformatyczny nie wskazał błędów, niezwłocznie ustnie przekazuje tę informację komisji obwodowej i koordynatorowi gminnemu ds. informatyki, który następnie potwierdza to w systemie teleinformatycznym.

W przypadku komisji, które nie miały zapewnionej obsługi informatycznej, jeżeli system sygnalizuje błędy lub błędy i ostrzeżenia drukowane jest zestawienie błędów, które pełnomocnik przekazuje (wraz z nienaruszoną kopertą zawierającą protokół głosowania), w sposób wcześniej uzgodniony, komisji obwodowej w celu usunięcia błędów. W przypadku wystąpienia jedynie ostrzeżeń drukowany jest raport ostrzeżeń, który pełnomocnik przekazuje komisji obwodowej (wraz z nienaruszoną kopertą zawierającą protokół głosowania) w celu przeanalizowania ich i - w razie stwierdzenia ich zasadności - dokonania korekty danych liczbowych w protokole głosowania. Jeżeli komisja, po analizie ostrzeżeń, dojdzie do wniosku, że dane liczbowe są prawidłowe, powinna wpisać swoje stanowisko na wydruku raportu ostrzeżeń. Stanowisko komisji wprowadza wtedy do systemu teleinformatycznego koordynator gminny ds. informatyki. W takiej sytuacji przewodniczący komisji obwodowej lub jego zastępca przekazuje pełnomocnikowi raport ostrzeżeń ze stanowiskiem komisji obwodowej w tej sprawie (wraz z nienaruszoną kopertą zawierającą protokół głosowania).

O sposobie sprostowania błędów arytmetycznych komisja obwodowa zawiadamia telefonicznie pełnomocnika i po uzyskaniu potwierdzenia, że błędy usunięto, poprawia protokół głosowania. Przewodniczący komisji obwodowej lub jego zastępca przekazuje pełnomocnikowi poprawiony protokół głosowania, w takim samym trybie, w jakim uprzednio przekazany został protokół głosowania.

Po otrzymaniu poprawionej kopii protokołu głosowania pełnomocnik sprawdza, czy błędy usunięto, i potwierdza poprawność ustalonych wyników.

Jeżeli system nie sygnalizował niezgodności arytmetycznych lub zostały one usunięte, pełnomocnik przekazuje tę informację koordynatorowi gminnemu ds. informatyki, który następnie przesyła dane z protokołu głosowania do okręgowej komisji wyborczej.

3. Przekazywanie dokumentów przez pełnomocnika

Okręgowej komisji wyborczej pełnomocnik przekazuje jedną zaklejoną kopertę zawierającą protokół głosowania oraz raport ostrzeżeń, jeżeli został sporządzony.

Po zakończeniu prac pełnomocnik przekazuje:

1) wójtowi - wszystkie kopie prawidłowo sporządzonych protokołów głosowania otrzymane od komisji obwodowych. Kopie te są udostępniane wyborcom do wglądu w siedzibie urzędu gminy, do której przekazano kopie protokołów głosowania, w ciągu 30 dni od dnia ich przekazania;

2) koordynatorowi gminnemu - informatyczny nośnik danych z zapisanymi danymi z protokołu głosowania w postaci pliku, jeżeli komisja miała obsługę informatyczną, a dane z protokołu nie zostały wcześniej przesłane za pomocą sieci elektronicznego przekazywania danych.

W przypadku bowiem komisji obwodowych, które korzystały ze wspomagania informatycznego, lecz nie miały możliwości transmisji danych liczbowych z protokołu głosowania do okręgowej komisji wyborczej, transmisji tej dokonuje koordynator gminny ds. informatyki, przesyłając dane zawarte na informatycznym nośniku danych dostarczonym przez komisję obwodową. Nośniki sporządzone w komisjach obwodowych pozostają u koordynatora gminnego ds. informatyki, nie są przekazywane do okręgowej komisji wyborczej.

Koordynator gminny ds. informatyki potwierdza również w systemie teleinformatycznym dane o wynikach głosowania w obwodach poprzez wprowadzenie symboli kontrolnych lub kodów kreskowych umieszczonych na kopiach protokołów głosowania, o których mowa w pkt III.1.2 lit. a.

4. Odbiór protokołów głosowania przez okręgową komisję wyborczą.

Okręgowa komisja wyborcza z chwilą zakończenia głosowania powinna być gotowa do przyjmowania protokołów głosowania od komisji obwodowych, przekazywanych jej przez pełnomocników.

Przy przekazywaniu okręgowej komisji wyborczej protokołów głosowania z obwodów mogą być obecni:

1) mężowie zaufania wyznaczeni do komisji obwodowej, jeżeli przybyli do siedziby okręgowej komisji wyborczej;

2) mężowie zaufania wyznaczeni do okręgowej komisji wyborczej;

3) obserwatorzy społeczni wyznaczeni do okręgowej komisji wyborczej;

4) obserwatorzy międzynarodowi.

Przy dalszych czynnościach w okręgowej komisji wyborczej mogą uczestniczyć mężowie zaufania i obserwatorzy społeczni wyznaczeni do okręgowej komisji wyborczej, a także obserwatorzy międzynarodowi.

5. Sprawdzenie przez okręgową komisję wyborczą protokołów głosowania w obwodach. Postępowanie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w sporządzeniu protokołu głosowania

Przyjmując protokoły głosowania okręgowa komisja wyborcza sprawdza, czy znajdują się one w zapieczętowanych kopertach. Odbiór każdego protokołu głosowania odnotowuje się w przygotowanym wcześniej wykazie obwodów głosowania. Następnie protokół głosowania sprawdza się pod względem poprawności jego sporządzenia, zwracając uwagę, czy:

1) w protokole głosowania prawidłowo wpisano numer obwodu, a także kod terytorialny gminy;

2) protokół głosowania jest podpisany przez wymaganą liczbę członków komisji obwodowej (co najmniej przez 2/3 składu komisji, w tym jej przewodniczącego lub zastępcę);

3) protokół głosowania jest opatrzony właściwą pieczęcią;

4) protokół głosowania jest kompletny, tj.:

a) zawiera dane wszystkich kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

b) zawiera wszystkie strony protokołu głosowania oznaczone tym samym symbolem kontrolnym systemu teleinformatycznego w przypadku protokołu głosowania sporządzonego przy pomocy systemu teleinformatycznego,

c) zawiera stanowisko komisji obwodowej do zarzutów wniesionych do protokołu głosowania przez mężów zaufania lub członków komisji obwodowej, o ile takie zarzuty zostały wniesione.

Okręgowa komisja wyborcza dla sprawdzenia poprawności ustalenia wyników głosowania w obwodach korzysta z systemu teleinformatycznego, na zasadach określonych w uchwale Państwowej Komisji Wyborczej, o której mowa w pkt II.2.

6. Zadania związane z obsługą informatyczną okręgowej komisji wyborczej

Zespół informatyczny delegatury Krajowego Biura Wyborczego obsługującej okręgową komisję wyborczą:

1) weryfikuje zgodność danych elektronicznych otrzymanych z komisji obwodowych z dostarczonymi protokołami głosowania - przez sprawdzenie symbolu kontrolnego z protokołu głosowania - w przypadku komisji obwodowych, z których dane z protokołów zostały przesłane za pośrednictwem publicznej sieci elektronicznego przekazywania danych;

2) wczytuje dane z protokołu na podstawie dostarczonego wraz z protokołem kodu QR, a następnie sprawdza zgodność tych danych z dostarczonym protokołem głosowania przy pomocy symbolu kontrolnego z protokołu głosowania - w przypadku komisji obwodowych objętych obsługą informatyczną, które nie posiadały dostępu do sieci elektronicznego przesyłania danych bądź gdy niemożliwe było przesłanie danych przez komisję obwodową lub koordynatora gminnego ds. informatyki;

3) wprowadza do systemu teleinformatycznego dane z protokołu głosowania i sprawdza zgodność arytmetyczną wyników głosowania w obwodzie - w przypadku komisji obwodowych, które nie miały zapewnionej obsługi informatycznej i gdy niemożliwe było wprowadzenie i przesłanie danych przez koordynatora gminnego ds. informatyki.

W sytuacji, o której mowa w ppkt 3, w przypadku wystąpienia błędów nie jest możliwe zapisanie danych w systemie - protokół głosowania przekazuje się pełnomocnikowi w celu usunięcia błędów przez komisję obwodową. W przypadku wystąpienia ostrzeżeń okręgowa komisja wyborcza podejmuje decyzję o zatwierdzeniu protokołu głosowania lub wycofaniu go w celu ustalenia poprawnych wyników głosowania przez komisję obwodową. W przypadku niestwierdzenia błędów i ostrzeżeń bądź po ich skorygowaniu przez komisję obwodową dane są zapisywane w systemie. Następnie drukuje się wtórnik protokołu głosowania zawierający kod kreskowy i symbol kontrolny, który będzie podstawą weryfikacji. Dodatkowo potwierdza się podpisem zgodność wydrukowanego wtórnika protokołu głosowania z protokołem głosowania komisji obwodowej. Wtórnik podpisuje osoba upoważniona przez okręgową komisję wyborczą.

Po zatwierdzeniu danych elektronicznych do protokołu głosowania dołącza się raport ostrzeżeń (jeśli wystąpił) i podpisany wydruk wtórnika protokołu głosowania.

Jeżeli protokół nie ma wad, okręgowa komisja wyborcza zawiadamia, za pośrednictwem pełnomocnika, komisję obwodową o przyjęciu protokołu głosowania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w protokole głosowania okręgowa komisja wyborcza wskazuje je na piśmie i ustala sposób ich usunięcia, informując o tym niezwłocznie właściwą komisję obwodową, za pośrednictwem pełnomocnika.

Na żądanie męża zaufania, obserwatora społecznego oraz obserwatora międzynarodowego okręgowa komisja wyborcza może zlecić wykonanie wydruków protokołów głosowania z systemu teleinformatycznego z kilku wskazanych przez nich obwodów głosowania w celu porównania danych z dostarczonymi przez pełnomocników protokołami papierowymi. Mogą oni otrzymać kopie wydruków sprawdzonych w ten sposób protokołów głosowania. Ograniczenie liczby protokołów głosowania porównywanych z wydrukami powinno być podyktowane wyłącznie względami organizacyjnymi. O wprowadzeniu określonych ograniczeń decyduje okręgowa komisja wyborcza.

7. Ustalenie zbiorczych wyników głosowania i sporządzanie protokołu zbiorczych wyników głosowania, podanie ich do publicznej wiadomości oraz przekazanie protokołów Państwowej Komisji Wyborczej

Po przyjęciu protokołów głosowania ze wszystkich obwodów okręgowa komisja wyborcza ustala zbiorcze wyniki głosowania na obszarze swojej właściwości.

Po otrzymaniu za pośrednictwem sieci elektronicznego przesyłania danych wszystkich protokołów głosowania z obszaru właściwości okręgowej komisji wyborczej i zatwierdzeniu w systemie teleinformatycznym danych z tych protokołów sporządza się wydruk protokołu zbiorczych wyników głosowania.

Wskazane jest, aby okręgowa komisja wyborcza sprawdziła dane z wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą. Jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

Okręgowa komisja wyborcza sporządza protokół zbiorczych wyników głosowania w dwóch egzemplarzach.

W przypadku nieuzyskania wyników głosowania z obwodu głosowania utworzonego za granicą lub na polskim statku morskim w ciągu 24 godzin od zakończenia głosowania w tym obwodzie, Okręgowa Komisja Wyborcza w Warszawie I uznaje - podejmując stosowną uchwałę - głosowanie w tym obwodzie za niebyłe, a informację o tym zamieszcza w protokole zbiorczych wyników głosowania (art. 314 § 2 Kodeksu wyborczego).

W przypadku wniesienia przez mężów zaufania zarzutów do protokołu zbiorczych wyników głosowania okręgowa komisja wyborcza ustosunkowuje się do nich w odpowiedniej rubryce protokołu zbiorczych wyników głosowania (punkt 17). Jeżeli treść uwag mężów zaufania nie mieści się na formularzu protokołu, należy napisać je na odrębnych kartkach i dołączyć do protokołu zbiorczych wyników głosowania.

Okręgowa komisja wyborcza niezwłocznie po sporządzeniu protokołu podaje do publicznej wiadomości zbiorcze wyniki głosowania poprzez wywieszenie kopii protokołu w swojej siedzibie, w miejscu dostępnym dla wyborców. Kopię protokołu zbiorczych wyników głosowania podpisują wszyscy członkowie komisji obecni przy jej sporządzeniu oraz opatruje się ją pieczęcią komisji. Kopia protokołu powinna być wywieszona w taki sposób, żeby możliwe było jej odczytanie także z wózka inwalidzkiego. Kopię protokołu zamieszcza się również na stronie internetowej delegatury Krajowego Biura Wyborczego obsługującej okręgową komisję wyborczą.

Okręgowa komisja wyborcza niezwłocznie po sporządzeniu protokołu zbiorczych wyników głosowania przekazuje do Państwowej Komisji Wyborczej za pośrednictwem sieci elektronicznego przesyłania danych:

1) dokument elektroniczny zawierający obraz protokołu zbiorczych wyników głosowania podpisanego przez wszystkich członków okręgowej komisji wyborczej uczestniczących przy jego sporządzaniu,

2) arkusz kalkulacyjny (csv) zawierający dane z wynikami głosowania z obwodów znajdujących się na obszarze właściwości okręgowej komisji wyborczej (wraz z wierszem stanowiącym podsumowanie danych liczbowych)

- podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej w obecności wszystkich członków uczestniczących przy ich sporządzaniu.

W razie stwierdzenia przez Państwową Komisję Wyborczą nieprawidłowości w ustaleniu zbiorczych wyników głosowania, okręgowa komisja wyborcza usuwa je i ponownie przekazuje obraz protokołu i arkusz kalkulacyjny w sposób wyżej określony.

Okręgowa komisja wyborcza, w terminie uzgodnionym z Sekretarzem Państwowej Komisji Wyborczej, przekazuje Państwowej Komisji Wyborczej:

1) egzemplarz papierowy protokołu zbiorczych wyników głosowania;

2) informatyczny nośnik danych z dokumentami przekazanymi uprzednio za pośrednictwem sieci elektronicznego przesyłania danych z wyjątkiem arkusza kalkulacyjnego zawierającego dane z wynikami głosowania z obwodów znajdujących się na obszarze właściwości okręgowej komisji wyborczej.

Przekazywane dokumenty są dostarczane w dwóch oddzielnych kopertach zaklejonych i opieczętowanych na wszystkich złączeniach. Dokumenty doręcza Państwowej Komisji Wyborczej przewodniczący okręgowej komisji wyborczej bądź osoba pisemnie przez niego upoważniona.

Pozostałe dokumenty z wyborów okręgowa komisja wyborcza przekazuje dyrektorowi delegatury Krajowego Biura Wyborczego obsługującej daną komisję.

IV. Ponowne głosowanie

W przypadku przeprowadzania ponownego głosowania okręgowa komisja wyborcza zapewnia nadzór i pomoc w zakresie aktualizacji spisu wyborców, dostarczenia kart do głosowania oraz przeprowadzenia głosowania przez komisje obwodowe.

Zaktualizowany egzemplarz spisu wyborców z datą ponownego głosowania w rubryce przeznaczonej na potwierdzenie otrzymania karty do głosowania przekazuje się w przeddzień głosowania przewodniczącemu komisji obwodowej lub jego zastępcy. Aktualizacja spisu wyborców polega m.in. na umieszczeniu w spisie osób, które między dniem wyborów a dniem ponownego głosowania uzyskały prawo wybierania, zostały ujęte w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie lub zmieniły miejsce głosowania. W wydawanym egzemplarzu spisu wyborców należy uwzględnić osoby dopisane do spisu wyborców przez komisję obwodową w trybie art. 51 § 2 pkt 2 Kodeksu wyborczego, czyli pominięte w spisie wyborców w wyniku omyłki, oraz w trybie art. 51 § 2 pkt 3 Kodeksu wyborczego, czyli osoby ujęte w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania zgodnie z adresem zameldowania na pobyt stały albo adresem stałego zamieszkania, w związku z opuszczeniem przed dniem głosowania jednostki, w której utworzono obwód odrębny. Nie należy natomiast uwzględniać osób dopisanych do spisu wyborców w dniu 18 maja 2025 r. na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania.

Przed głosowaniem ponownym urzędy gmin wydają wyborcom zaświadczenia o prawie do głosowania w ponownym głosowaniu. Wyborcy, którzy otrzymali przed pierwszym głosowaniem zaświadczenia uprawniające do udziału w pierwszym głosowaniu i w ponownym głosowaniu, mogą głosować wyłącznie na podstawie zaświadczenia wydanego na ponowne głosowanie.

Głosowanie ponowne przeprowadzają te same komisje obwodowe. Przy czynnościach komisji mogą być obecni mężowie zaufania tylko tych komitetów, których kandydaci uczestniczą w głosowaniu ponownym oraz obserwatorzy społeczni, a także obserwatorzy międzynarodowi. Legitymują się oni upoważnieniami wydanymi na pierwsze głosowanie bądź nowym upoważnieniem wydanym na głosowanie ponowne.

Zadania i czynności związane z przygotowaniem ponownego głosowania są identyczne jak w pierwszym głosowaniu. Stosuje się te same ustalenia dotyczące dostarczania do obwodów głosowania kart do głosowania, a także trybu przekazywania protokołów przez komisje obwodowe i okręgową komisję wyborczą oraz podawania wyników głosowania i zbiorczych wyników głosowania do publicznej wiadomości. W ponownym głosowaniu stosuje się formularze protokołów, o których mowa w § 1 pkt 4 i 5 uchwały nr 53/2025 Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 3 lutego 2025 r. w sprawie wzorów protokołów głosowania i protokołu o wynikach głosowania stosowanych w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-04-23
  • Data wejścia w życie: 2025-03-31
  • Data obowiązywania: 2025-03-31
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA