REKLAMA
Monitor Polski - rok 2024 poz. 434
UCHWAŁA NR 266/2024
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 16 maja 2024 r.
w sprawie wytycznych dla obwodowych komisji wyborczych dotyczących sprawdzenia w systemie teleinformatycznym zgodności arytmetycznej danych zawartych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 9 czerwca 2024 r.
Na podstawie art. 161 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 oraz z 2024 r. poz. 721) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej: S. Marciniak
Załącznik do uchwały nr 266/2024 Państwowej Komisji Wyborczej
z dnia 16 maja 2024 r. (M.P. poz. 434)
WYTYCZNE DLA OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH DOTYCZĄCE SPRAWDZENIA W SYSTEMIE TELEINFORMATYCZNYM ZGODNOŚCI ARYTMETYCZNEJ DANYCH ZAWARTYCH W PROJEKTACH PROTOKOŁÓW GŁOSOWANIA I W PROTOKOŁACH GŁOSOWANIA W WYBORACH POSŁÓW DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO ZARZĄDZONYCH NA DZIEŃ 9 CZERWCA 2024 R.
I. Warunki poprawności arytmetycznej danych liczbowych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania podlegające sprawdzeniu w systemie teleinformatycznym
Warunki arytmetyczne dotyczące danych w projektach protokołów głosowania i w protokołach głosowania podzielono na dwa rodzaje:
1) warunki konieczne, które muszą być spełnione bezwzględnie;
2) warunki dodatkowe, które powinny być spełnione, ale w szczególnych okolicznościach mogą być niezachowane.
Ponadto w systemie teleinformatycznym Wsparcie Organów Wyborczych (WOW) zdefiniowano warunki, które służą sprawdzeniu zgodności niektórych danych liczbowych z projektów protokołów głosowania i protokołów głosowania w wyborach.
1. Warunki konieczne
1) suma liczb wyborców umieszczonych w części A oraz w części B spisu wyborców musi być równa liczbie wyborców uprawnionych do głosowania;
2) suma liczb wyborców, którym wydano karty do głosowania w lokalu wyborczym, umieszczonych w części A oraz w części B spisu wyborców, musi być równa liczbie wszystkich wyborców, którym wydano karty do głosowania;
3) liczba wyborców, którym wydano karty do głosowania w lokalu wyborczym oraz w głosowaniu korespondencyjnym, nie może być większa od liczby wyborców uprawnionych do głosowania;
4) liczba niewykorzystanych kart do głosowania nie może być większa od liczby kart do głosowania, które komisja otrzymała;
5) suma liczby wyborców głosujących przez pełnomocnika i liczby wyborców głosujących na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania nie może być większa od liczby wyborców, którym wydano karty do głosowania;
6) liczba otrzymanych kopert zwrotnych nie może być większa niż liczba wyborców, którym wysłano pakiety wyborcze;
7) suma liczby kopert zwrotnych, w których nie było oświadczenia o osobistym i tajnym oddaniu głosu, oraz liczby kopert zwrotnych, w których oświadczenie nie było podpisane, nie może być większa od liczby otrzymanych kopert zwrotnych;
8) suma liczby kopert zwrotnych, w których nie było koperty na kartę do głosowania, oraz liczby kopert zwrotnych, w których znajdowała się niezaklejona koperta na kartę do głosowania, nie może być większa od liczby otrzymanych kopert zwrotnych;
9) liczba otrzymanych kopert zwrotnych musi być nie większa od sumy liczb kopert z poszczególnymi wadami;
10) liczba kart wyjętych z urny musi być większa niż 0, gdy liczba osób, którym wydano karty do głosowania, jest większa niż 0 - w obwodach stałych;
11) liczba kart wyjętych z urny musi być równa sumie liczby kart nieważnych i liczby kart ważnych;
12) liczba kart ważnych musi być równa sumie liczby głosów nieważnych i liczby głosów ważnych oddanych łącznie na wszystkie listy kandydatów;
13) suma liczb głosów nieważnych z poszczególnych powodów musi być równa liczbie głosów nieważnych;
14) suma liczb głosów ważnych oddanych na poszczególne listy kandydatów musi być równa liczbie głosów ważnych oddanych łącznie na wszystkie listy kandydatów;
15) liczba w rubryce „Razem” głosów oddanych na kandydatów z listy kandydatów musi być równa sumie liczb głosów oddanych na poszczególnych kandydatów z tej listy;
16) jeżeli na liście kandydatów nie ma kandydatów skreślonych po wydruku kart do głosowania, liczba głosów ważnych oddanych na listę musi być równa sumie liczb głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów z tej listy;
17) jeżeli na liście kandydatów jest co najmniej jeden kandydat skreślony po wydrukowaniu kart do głosowania, liczba głosów ważnych oddanych na listę nie może być mniejsza od sumy liczb głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów z tej listy;
18) przy nazwiskach kandydatów skreślonych po wydrukowaniu kart do głosowania nie może być wpisana żadna liczba;
19) liczba mężów zaufania, którym wydano zaświadczenie stwierdzające spełnienie warunków niezbędnych do wypłaty diety, nie może być większa od liczby mężów zaufania obecnych w obwodzie;
20) godzina rozpoczęcia głosowania wskazana w protokole musi być wcześniejsza niż godzina zakończenia głosowania, jeżeli przypadają w tym samym dniu.
2. Warunki dodatkowe
1) liczba wyborców uprawnionych do głosowania powinna być większa od 0;
2) liczba wyborców, którym wydano karty do głosowania, powinna być większa od 0;
3) liczba wyborców umieszczonych w części A spisu wyborców, którym wydano karty do głosowania, nie może być większa od liczby wyborców umieszczonych w części A spisu wyborców;
4) liczba wyborców umieszczonych w części B spisu wyborców, którym wydano karty do głosowania, nie może być większa od liczby wyborców umieszczonych w części B spisu wyborców;
5) suma liczby wyborców, którym wydano karty do głosowania, i liczby niewykorzystanych kart do głosowania powinna być równa liczbie kart do głosowania otrzymanych przez komisję;
6) liczba wyborców głosujących przez pełnomocnika powinna być mniejsza od liczby wyborców, którym wydano karty do głosowania, gdy ta jest większa od 0;
7) liczba wyborców głosujących na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania powinna być:
a) mniejsza od liczby wyborców, którym wydano karty do głosowania, gdy ta jest większa od 0,
b) nie większa niż 10 % liczby wyborców, którym wydano karty do głosowania, z wyjątkiem obwodów głosowania utworzonych za granicą;
8) liczba kopert na kartę do głosowania wrzuconych do urny nie powinna być większa niż liczba otrzymanych kopert zwrotnych pomniejszona o liczbę kopert zwrotnych niespełniających warunków;
9) liczba kart wyjętych z urny powinna być większa od 0;
10) liczba kart wyjętych z kopert na kartę do głosowania nie powinna być większa od liczby wyborców, którym wysłano pakiety wyborcze;
11) liczba kart wyjętych z kopert na kartę do głosowania nie powinna być większa od liczby kopert na kartę do głosowania wrzuconych do urny;
12) liczba kart wyjętych z urny pomniejszona o liczbę kart wyjętych z kopert na kartę do głosowania powinna być równa liczbie wyborców, którym wydano karty do głosowania w lokalu wyborczym;
13) liczba kart ważnych powinna być większa od 0;
14) liczba wyborców uprawnionych do głosowania nie powinna być mniejsza niż liczba kart ważnych;
15) liczba kart nieważnych nie powinna być większa od 0;
16) liczba kart nieważnych nie powinna być większa od liczby głosów nieważnych z kart ważnych;
17) liczba mężów zaufania, którym wydano zaświadczenie stwierdzające spełnienie warunków niezbędnych do wypłaty diety, nie powinna być większa niż liczba komitetów wyborczych posiadających zarejestrowane listy kandydatów w okręgu wyborczym.
II. Weryfikacja zgodności danych zawartych w projekcie protokołu głosowania i w protokole głosowania z meldunkiem przedwyborczym ze spisów wyborców
System teleinformatyczny Wsparcie Organów Wyborczych (WOW) weryfikuje również zgodność danych w projekcie protokołu głosowania i w protokole głosowania z meldunkiem przedwyborczym ze spisu wyborców oraz weryfikuje właściwą liczbę członków komisji dla danego obwodu wraz z wymaganym kworum.
Wymienione niżej warunki powinny być spełnione, jednakże w wyjątkowych okolicznościach mogą być niedotrzymane. W takiej sytuacji do protokołu głosowania musi być dołączony wydrukowany raport ostrzeżeń podpisany przez wszystkie osoby wchodzące w skład obwodowej komisji wyborczej, uczestniczące w ustalaniu wyników głosowania. Poniższe warunki mają charakter warunków dodatkowych:
1) liczba wyborców umieszczonych w części B spisu wyborców powinna być równa liczbie wyborców umieszczonych w części B, ustalonej w meldunku przedwyborczym;
2) liczba wyborców uprawnionych do głosowania, pomniejszona o liczbę wyborców głosujących na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania, nie powinna być większa od 120 % lub mniejsza od 80 % szacowanej liczby wyborców uprawnionych do głosowania (ustalonej w meldunku przedwyborczym) - w obwodzie stałym w kraju;
3) liczba otrzymanych kart do głosowania nie powinna być mniejsza niż 55 % i większa niż 100 % od szacowanej liczby wyborców uprawnionych do głosowania (ustalonej w meldunku przedwyborczym) - w obwodzie stałym w kraju;
4) liczba wyborców głosujących przez pełnomocnika nie powinna być większa od liczby sporządzonych aktów pełnomocnictwa, ustalonej w meldunku przedwyborczym;
5) liczba wyborców, którym wysłano pakiety wyborcze, powinna być równa liczbie wysłanych pakietów wyborczych, ustalonej w meldunku przedwyborczym.
System teleinformatyczny Wsparcie Organów Wyborczych (WOW) sprawdza wszystkie warunki arytmetyczne. W przypadku stwierdzenia błędów system Wsparcie Organów Wyborczych (WOW) informuje o tym operatora, wymieniając konkretne przekroczone warunki, oraz generuje raport błędów, który jest drukowany. Raport zawiera dokładne informacje identyfikujące protokół oraz szczegółowy opis warunków, które nie zostały dotrzymane.
Jeżeli wystąpiło chociaż jedno naruszenie warunku koniecznego, dane nie zostają zapisane w systemie.
Jeżeli zostały przekroczone jedynie warunki dodatkowe, to dane z protokołu zostają zapisane warunkowo. Właściwa rejonowa komisja wyborcza może podjąć decyzję o konieczności ponownego ustalenia wyników głosowania przez obwodową komisję wyborczą i o poprawieniu danych w systemie.
- Data ogłoszenia: 2024-06-05
- Data wejścia w życie: 2024-05-16
- Data obowiązywania: 2024-05-16
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA