REKLAMA
Monitor Polski - rok 2023 poz. 1246
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 27 października 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Komunikacja i zarządzanie międzykulturowe w środowisku wielokulturowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Komunikacja i zarządzanie międzykulturowe w środowisku wielokulturowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju i Technologii: W. Buda
|
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 27 października 2023 r. (M.P. poz. 1246)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "KOMUNIKACJA I ZARZĄDZANIE MIĘDZYKULTUROWE W ŚRODOWISKU WIELOKULTUROWYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Komunikacja i zarządzanie międzykulturowe w środowisku wielokulturowym |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 5 lat. W celu przedłużenia ważności certyfikatu należy przedstawić dokumenty potwierdzające wykonywanie czynności z zakresu komunikacji i zarządzania w środowisku wielokulturowym przez co najmniej 2 lata w trakcie 5 lat poprzedzających datę wygaśnięcia certyfikatu. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba, która posiada kwalifikację rynkową "Komunikacja i zarządzanie międzykulturowe w środowisku wielokulturowym", komunikuje się i zarządza w środowisku wielokulturowym, w tym między innymi planuje pracę zespołu w środowisku wielokulturowym, monitoruje stopień realizacji zadań, zarządza motywacją, komunikacją międzykulturową, buduje zespół w środowisku wielokulturowym, a także przeciwdziała zakłóceniom płynności funkcjonowania zespołu w środowisku wielokulturowym oraz tworzy inkluzywne środowisko pracy. Wyszukuje dane dotyczące różnorodnych kultur i wykorzystuje pozyskane informacje w tworzeniu długofalowych planów i strategii budowania zespołu wielokulturowego. Samodzielnie opracowuje plan strategiczny dla zespołu komunikującego się i zarządzanego w środowisku wielokulturowym. Zarządza różnorodnością na poziomie strategicznym i operacyjnym. Wykonując swoje zadania, posługuje się wiedzą na temat tożsamości kulturowej i zróżnicowania kulturowego oraz trendów rozwojowych w dziedzinie komunikacji i zarządzania w środowisku wielokulturowym. |
Zestaw 1. Świadomość międzykulturowa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się wiedzą na temat tożsamości kulturowej oraz zróżnicowania kulturowego | - definiuje w ujęciu prakseologicznym i antropologicznym pojęcia: "kultura", "zróżnicowanie kulturowe", "tożsamość kulturowa", - charakteryzuje czynniki zróżnicowania kulturowego, - rozrysowuje mapę kultury w odniesieniu do siebie. |
Stosuje model typów kultur według Richarda Gestelanda w zarządzaniu zespołem w środowisku wielokulturowym | - wskazuje, do którego typu kultury w danym zakresie należy członek zespołu wielokulturowego z uwzględnieniem wskaźników: nastawienie do partnera lub transakcji, ceremonialność lub nieceremonialność, czas liniowy lub płynny, ekspresyjność lub wycofanie, - identyfikuje typy kulturowe w odniesieniu do zaobserwowanego zachowania, - formułuje wnioski dotyczące prowadzonej identyfikacji typów kulturowych, - tworzy rekomendacje na temat swojej współpracy z przedstawicielami danego typu kultury. |
Przeprowadza analizę potrzeb zespołowych w zakresie komunikacji i zarządzania w środowisku wielokulturowym | - przeprowadza analizę danych i wskaźników potrzeb zespołowych na podstawie modelu Hofstede albo w przypadku braku danych w tym modelu danych w oparciu o dane i wskaźniki odnoszące się do pokrewnych kultur, - przeprowadza analizę ogólnodostępnych danych pochodzących z modelu "Mapa Kulturowa" Erin Meyer, - opracowuje wyniki analizy potrzeb zespołowych. |
Zestaw 2. Kompetencje międzykulturowe | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Uwzględnia zróżnicowanie kulturowe w środowisku wielokulturowym | - uwzględnia czynniki wpływające na świadomość kulturową w schemacie zarządzania zespołem w środowisku wielokulturowym, - stosuje w zarządzaniu zasobami ludzkimi profile zniekształceń etnocentrycznych i kulturowe filtry zniekształceń poznawczych. |
Zapobiega zakłóceniom w funkcjonowaniu w środowisku wielokulturowym | - charakteryzuje zjawiska zakłócające funkcjonowanie zespołu w środowisku wielokulturowym, m.in. stereotypy, autostereotypy, uprzedzenia i etnocentryzm, - omawia sposoby przeciwdziałania występowaniu stereotypów, - analizuje sytuacje związane z dyskryminacją w zespole w środowisku wielokulturowym, - tworzy uzupełniającą strategię zarządzania zespołem w środowisku wielokulturowym niwelującą deficyty wynikające ze "ślepoty kulturowej" i kulturowych błędów atrybucyjnych. |
Zestaw 3. Komunikacja międzykulturowa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Zarządza komunikacją międzykulturową | - diagnozuje przeszkody w komunikacji międzykulturowej w negocjacjach, mediacjach, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, - tworzy plan naprawczy w przypadku utrudnionej komunikacji międzykulturowej. |
Zarządza szokiem kulturowym | - definiuje w ujęciu prakseologicznym i psychologicznym pojęcie "szok kulturowy", - omawia etapy szoku kulturowego, - charakteryzuje etapy radzenia sobie z szokiem kulturowym, - wskazuje organy, osoby i specjalistów, do których należy skierować osobę borykającą się z szokiem kulturowym, - proponuje działania służące zredukowaniu skutków szoku kulturowego. |
Komunikuje się międzykulturowo | - interpretuje międzykulturowe komunikaty werbalne i niewerbalne, - tworzy teksty i komunikaty dla zespołu komunikującego się w środowisku wielokulturowym, - stosuje style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla różnych kultur, - implementuje wiedzę o poziomach procesu komunikowania w komunikacji i zarządzaniu zespołem w środowisku wielokulturowym, - stosuje wiedzę o komunikacji interpersonalnej i instytucjonalnej w zarządzaniu zespołem w środowisku wielokulturowym, - udziela informacji zwrotnej zgodnie z praktyką działania zespołu w środowisku wielokulturowym, - stosuje wiedzę odnoszącą się do języka władzy w komunikacji międzykulturowej, - stosuje w komunikacji wiedzę o kinezjetyce (mowa ciała, mimika, gestykulacja, ruchy ciała, spojrzenie), parajęzyku (ton, barwa, wysokość, natężenie głosu), świadomej samo-prezentacji, proksemice w zarządzaniu zespołem w środowisku wielokulturowym (dystans interpersonalny, relacje przestrzenne między ludźmi), chronemice w zarządzaniu zespołem w środowisku wielokulturowym (czas jako sygnał komunikacyjny, kulturowe filozofie czasu), płci i roli płci w danej kulturze w zarządzaniu zespołem w środowisku wielokulturowym. |
Zestaw 4. Zarządzanie zespołem w środowisku wielokulturowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Buduje zespół w środowisku wielokulturowym | - wskazuje etapy tworzenia zespołu w środowisku wielokulturowym, - stosuje wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym w procesie tworzenia synergicznie działającego zespołu w środowisku wielokulturowym, - przygotowuje plan wprowadzenia do zespołu (ang. onboarding) i adaptacji członka zespołu w środowisku wielokulturowym, - wskazuje sposoby angażowania w pracę zespołową członków zespołu w środowisku wielokulturowym. |
Planuje pracę zespołu w środowisku wielokulturowym | - planuje zadania, podział pracy oraz czas pracy w zespole w środowisku wielokulturowym, - tworzy dla zespołu długoterminowy plan zarządzania wielokulturowością w środowisku wielokulturowym. |
Zarządza pracą i motywacją zespołu w środowisku wielokulturowym | - wykorzystuje style zarządzania charakterystyczne dla poszczególnych kultur, - stosuje style i modele motywacyjne w zespole w środowisku wielokulturowym, - wskazuje techniki i środki monitorowania stopnia realizacji zadań w zespole w środowisku wielokulturowym, - zarządza czasem i procesem realizacji zadań w zespole w środowisku wielokulturowym. |
Tworzy inkluzywne środowisko pracy dla zespołu w środowisku wielokulturowym | - diagnozuje problemy w komunikacji grupowej i w zarządzaniu grupą, odnosząc się do badań J. Berry'ego i P. Boskiego nad makrospołecznymi wariantami relacji międzygrupowych i reakcji jednostek z mniejszościowych grup etnokulturowych, - stosuje praktyczne modele zmiany wg J. Berry'ego i P. Boskiego w efekcie oddziaływania na stereotyp w zespole w środowisku wielokulturowym, - wskazuje sposoby reagowania na szkodliwe zjawiska w środowisku pracy dla zespołu, m.in. dyskryminację, uprzedzenia i mikrouprzedzenia, molestowanie i wykorzystanie seksualne, mobbing, bullying, - tworzy długofalowe plany antydyskryminacyjne w środowisku pracy dla zespołu pracującego w środowisku wielokulturowym. |
Tworzy strategię zarządzania zespołem w środowisku wielokulturowym | - przeprowadza analizę SWOT zespołu w określonym środowisku wielokulturowym, - przygotowuje strategię zarządzania zespołem w środowisku wielokulturowym, - wprowadza konieczne korekty do strategii zarządzania zespołem w środowisku wielokulturowym. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Metody walidacji Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się następujące metody: - analizę dowodów i deklaracji, - test teoretyczny, - obserwację w warunkach symulowanych, - wywiad swobodny. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej wykorzystuje się test teoretyczny. Pozytywny wynik z części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. W części praktycznej stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych uzupełnioną wywiadem swobodnym lub analizę dowodów i deklaracji uzupełnioną wywiadem swobodnym. 2. Zasoby kadrowe W skład komisji walidacyjnej wchodzą co najmniej 3 osoby, przy czym liczba osób powinna być nieparzysta. Każdy członek komisji walidacyjnej musi posiadać wykształcenie wyższe magisterskie. Ponadto każdy członek komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z poniższych kryteriów: - mieć udokumentowane co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych lub egzaminowaniu z co najmniej jednego z wymienionych obszarów: zarządzania, wielokulturowości, kulturoznawstwa, psychologii pracy lub poradnictwa lub doradztwa zawodowego, - mieć udokumentowane przeprowadzenie co najmniej 200 godzin zajęć lub szkoleń, lub kursów z komunikacji lub zarządzania w środowisku wielokulturowym. Komisja walidacyjna łącznie musi spełniać wszystkie powyższe kryteria. 3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Walidacja może odbywać się w innych językach niż język polski w zależności od potrzeb kandydatów i możliwości instytucji certyfikującej. W przypadku walidacji w języku obcym powinna ona być prowadzona z udziałem tłumacza z certyfikatem z używanego podczas walidacji języka na poziomie C1. W szczególnych sytuacjach, m.in. w sytuacji ograniczającej możliwość kontaktów bezpośrednich kandydata z komisją, możliwe jest zastosowanie zdalnej formy, przy zachowaniu wszelkich zasad zapewniania jakości oraz z uwzględnieniem obowiązku sprawdzenia wszystkich efektów uczenia się wraz z kryteriami weryfikacji. Instytucja certyfikująca zapewnia warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Instytucja certyfikująca zobowiązana jest do zapewnienia: - dostępu do internetu, - stanowiska egzaminacyjnego w przypadku walidacji prowadzonej w trybie stacjonarnym, - materiałów piśmienniczych w przypadku walidacji prowadzonej w trybie stacjonarnym, - testu w formie wydruku albo dostępu do dokumentu zdalnego. 4. Doradca walidacyjny Instytucja certyfikująca może zapewniać wsparcie osobom przystępującym do procesu walidacji prowadzone przez doradcę walidacyjnego w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe. Zadaniem doradcy walidacyjnego jest wsparcie osoby przystępującej do procesu walidacji. Doradca walidacyjny pomaga w zidentyfikowaniu wymaganego doświadczenia i posiadanych efektów uczenia się. Udziela informacji dotyczących przebiegu walidacji, wymagań związanych z przystąpieniem do weryfikacji efektów uczenia się oraz kryteriów i sposobów oceny. Funkcję doradcy walidacyjnego może pełnić osoba, która posiada: - wykształcenie wyższe magisterskie, - doświadczenie w weryfikowaniu efektów uczenia się lub ocenie kompetencji, - umiejętność stosowania metod i narzędzi wykorzystywanych przy identyfikowaniu kompetencji. Instytucja certyfikująca, która zdecyduje się na wsparcie osób w procesie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się, powinna zapewnić warunki umożliwiające im indywidualną rozmowę z doradcą walidacyjnym. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Posiadanie kwalifikacji pełnej na poziomie 6 PRK lub wyższym |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2023-11-17
- Data wejścia w życie: 2023-11-17
- Data obowiązywania: 2023-11-17
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA