REKLAMA
Monitor Polski - rok 2023 poz. 149
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Planowanie i prowadzenie procesu szkoleniowego w koszykówce” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Planowanie i prowadzenie procesu szkoleniowego w koszykówce” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej – kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 149)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU SZKOLENIOWEGO W KOSZYKÓWCE” DO ZINTEGROWANEGO SYSTFMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu szkoleniowego w koszykówce |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania i prowadzenia procesu szkoleniowego. Diagnozuje umiejętności zawodników niezbędne do odnoszenia sukcesu w grze, wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu szkoleniowego dla zawodników, opracowuje plan organizacji szkolenia, uwzględniając indywidualne, grupowe i zespołowe zadania szkoleniowe. Naucza, w tym demonstruje i objaśnia warunki stosowania podstawowych elementów techniczno-taktycznych zgodnie z zasadami metodyki w koszykówce. Podejmowane działania wykonuje w odniesieniu do umiejętności analizy strategii gry własnej i przeciwnika. Jest gotowa do poszerzania zakresu swoich umiejętności i implementowania zdobywanej wiedzy do realizowanych koncepcji szkoleniowych. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw koszykówki | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje uwarunkowania procesu kwalifikacji w koszykówce | – omawia cechy budowy somatycznej predysponujące do gry w koszykówkę, – omawia wymogi w zakresie wyszkolenia technicznego i taktycznego zawodników na poszczególnych etapach szkolenia, – omawia wymogi funkcjonalne i strukturalne z zakresu przygotowania motorycznego zawodników, – omawia uwarunkowania psychologiczne dotyczące funkcjonowania w grupie oraz udziału w rywalizacji sportowej, – omawia formy, metody i środki treningowe stosowane w szkoleniu zawodników, – wskazuje tendencje rozwojowe dyscypliny. |
Opisuje strukturę organizacyjną koszykówki | – omawia organizację systemu szkolenia sportowego w Polsce, – wskazuje akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania systemu współzawodnictwa w Polsce. |
Zestaw 2. Opracowanie koncepcji szkoleniowej w koszykówce | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Formułuje cele szkoleniowe | – wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu szkoleniowego dla zawodników, – wyznacza zadania szkoleniowe i wynikowe, – uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawności w formułowaniu celów szkoleniowych, – indywidualizuje plany szkoleniowe. |
Przygotowuje plan realizacji celów szkoleniowych | – opracowuje plan organizacji szkolenia uwzględniający indywidualne, grupowe i zespołowe zadania szkoleniowe, – uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do osiągania celów szkoleniowych, – wskazuje przykłady wykorzystania w procesie treningowym form, metod, środków i zadań ruchowych charakterystycznych dla innych dyscyplin. |
Ocenia skuteczność osiągania celów w kontekście koncepcji szkoleniowej | – analizuje wyniki testów i sprawdzianów, – identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji swojej koncepcji treningowej (w tym np.: ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe), – modyfikuje plan szkolenia (w tym metody, formy i środki treningowe) na podstawie dokonanej oceny skuteczności osiągania celów, – uzasadnia zmiany wprowadzone do planu szkolenia. |
Zestaw 3. Organizowanie i realizowanie procesu szkoleniowego | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych | – omawia czynniki decydujące o sukcesie szkoleniowym, – wymienia przeciwwskazania do uczestniczenia w treningu i zawodach sportowych, – wymienia sposoby weryfikacji stanu wytrenowania zawodnika, – porównuje poziom umiejętności zawodników, wykorzystując wyniki testów i sprawdzianów, dane statystyczne oraz analizę obserwacji gry, – omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków wspomagających w sporcie. | |
Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych | – ustala kryteria, którymi kieruje się w podziale zawodników na grupy szkoleniowe, – kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych i uzasadnia swój wybór. | |
Realizuje i monitoruje pracę grupy szkoleniowej | – omawia zasady bezpieczeństwa na zajęciach treningowych, – naucza, w tym demonstruje, objaśnia i omawia warunki stosowania podstawowych elementów techniczno-taktycznych zgodnie z zasadami metodyki w koszykówce, – demonstruje wzorce ruchowe, – kształtuje zdolności motoryczne, – przygotowuje indywidualne zadania treningowe, – prowadzi monitoring obciążeń treningowych, – utrzymuje właściwe proporcje wielkości obciążeń, – organizuje różne formy współzawodnictwa dla grupy. | |
| Współdziała z otoczeniem grupy szkoleniowej | – omawia formy współpracy z otoczeniem grupy szkoleniowej, – wymienia sposoby promocji koszykówki w środowisku lokalnym, – wyjaśnia rolę sponsorów dla rozwoju grupy szkoleniowej. |
Zestaw 4. Opracowanie strategii i taktyki gry w koszykówce | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Zdobywa informacje o przeciwniku | – omawia źródła informacji o przeciwnikach, – analizuje dane statystyczne dotyczące oceny gry przeciwnika w ujęciu indywidualnym i zespołowym, – identyfikuje koncepcje taktyczne przeciwnika (defensywne i ofensywne). |
Opracowuje strategię gry | – omawia informacje niezbędne do opracowania strategii gry, – dobiera taktykę gry na podstawie informacji o przeciwniku oraz adekwatnie do możliwości własnego zespołu, – wyznacza zadania taktyczne dla poszczególnych graczy oraz drużyny w ramach dobranej koncepcji, – opracowuje alternatywne koncepcje gry. |
Analizuje skuteczność przyjętej strategii gry | – omawia możliwości zastosowania nowoczesnych technologii do analizy gry, – analizuje skuteczność realizacji zadań taktycznych poszczególnych graczy oraz drużyny, – wprowadza korekty do planu gry. |
Naucza zawodników dostrzegania i kontrolowania zmiennych sytuacji taktycznych w grze oraz właściwego reagowania | – wyjaśnia aspekty, na które zawodnicy powinni zwrócić uwagę, analizując przebieg meczów, – przeprowadza odprawę przedmeczową, prezentując założenia gry, – przeprowadza kontrolę bieżącą realizacji zadań taktycznych w trakcie meczu, – przeprowadza odprawę pomeczową, wykorzystując techniki audiowizualne, – formułuje wnioski do pracy treningowej w kolejnym cyklu, – omawia typowe błędy postrzegania, decyzji i wykonania, – stosuje techniki uzyskiwania informacji zwrotnej od zawodników oraz jej wykorzystania w podnoszeniu poziomu efektywności gry. |
Zestaw 5. Podnoszenie własnych kompetencji | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Aktualizuje i poszerza wiedzę | – wymienia dostępne zasoby wiedzy metodycznej i naukowej z zakresu koszykówki (publikacje, źródła elektroniczne), – wskazuje najnowsze osiągnięcia metodyczne i naukowe w koszykówce, – uczestniczy w konferencjach, szkoleniach i warsztatach szkoleniowych krajowych i międzynarodowych, – wymienia doświadczenia z trenerami własnej i innych dyscyplin (np. fora dyskusyjne, media społecznościowe). |
Wykorzystuje nową wiedzę w praktyce trenerskiej | – prezentuje własne wnioski z konferencji, szkolenia lub warsztatu, w których brała udział w ostatnim roku, – implementuje zdobywaną wiedzę do swojej koncepcji szkoleniowej. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: analiza dowodów i deklaracji, rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej „komisją” (wywiad swobodny), obserwacja w warunkach symulowanych. Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów: – planów, raportów i sprawozdań z: działalności szkoleniowej, działalności selekcyjnej, doskonalenia własnych kompetencji, zrealizowanych studiów przypadków (np. w formie nagrań wideo), – zaświadczenia uczestnictwa w szkoleniach w zakresie praktyki i teorii koszykówki, – dokumentujących stosowanie narzędzi do rejestracji i analizy działań podejmowanych w trakcie realizacji koncepcji szkoleniowej, – planu procesu szkoleniowego obejmującego minimum roczny plan szkolenia w sporcie wyczynowym lub młodzieżowym. Komisja może dopuścić dodatkowe dowody przedstawione przez osobę przystępującą do walidacji. Dowodem potwierdzającym wszystkie wskazane dla kwalifikacji efekty uczenia się jest dyplom trenera klasy drugiej w koszykówce wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829). 1.2. Zasoby kadrowe Walidacja prowadzona jest przez komisję. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Każdy z członków komisji spełnia następujące warunki: – legitymuje się dyplomem poświadczającym ukończenie studiów wyższych z tytułem magistra, – legitymuje się co najmniej dyplomem trenera klasy mistrzowskiej lub klasy pierwszej w koszykówce wydanym przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub równoważną kwalifikacją wydaną przez właściwy związek sportowy, lub posiada kwalifikację z obszaru koszykówki z poziomem 7 PRK, – posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku trenera lub asystenta. Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Instytucja certyfikująca wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne W celu rozpoczęcia weryfikacji kandydat dostarcza instytucji certyfikującej dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów weryfikacji zawartych w opisie kwalifikacji. Komisja po zapoznaniu się z dowodami i deklaracjami odbywa rozmowę z kandydatem, w czasie której przeprowadzana jest prezentacja. Komisja może rozszerzyć weryfikację o obserwację w warunkach symulowanych. Instytucja certyfikująca musi zapewnić salę wyposażoną w komputer, projektor oraz ekran. W razie zastosowania metody obserwacji w warunkach symulowanych należy zapewnić dostęp do hali sportowej z boiskiem do gry w koszykówkę zgodnym z oficjalnymi przepisami Międzynarodowej Federacji Koszykówki (FIBA) oraz niezbędne wyposażenie. Na potrzeby obserwacji w warunkach symulowanych instytucja certyfikująca musi zapewnić minimum 10 zawodników. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. 2.1. Metody Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda analizy dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą. 2.2. Zasoby kadrowe Doradca walidacyjny: – stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, – zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się, – przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej, – zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego, – zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada kwalifikację z obszaru koszykówki z poziomu 4 PRK lub w przypadku braku dyplom instruktora sportu w koszykówce wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. W szczególnych przypadkach można przedstawić dokumenty poświadczające potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji na minimum poziomie 4 PRK w koszykówce, zdobytych w zagranicznych systemach kwalifikacji. Pozostałe wymagania: – kwalifikacja pełna z poziomem 4 PRK, – oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, – oświadczenie o stanie zdrowia pozwalającym na uczestnictwo w procesie walidacji. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2023-02-02
- Data wejścia w życie: 2023-02-02
- Data obowiązywania: 2023-02-02
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA