REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Tomasz Król

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepis ten rodzi problemy interpretacyjne. Nie wiadomo, czy reprezentacją jest zakup każdej usługi gastronomicznej czy tylko takiej, która jest reprezentacyjna.
Nabyłem w 2010 r. grunty w celu odsprzedaży z zyskiem. Grunty planuję sprzedać w 2011 r. Jak ująć zakup w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

REKLAMA

Przedsiębiorca otrzymuje zlecenie. Znajduje podwykonawcę. Jak ująć w podatkowej księdze przychodów wszystkie operacje, których pojawią się przy tej okazji?
Początkujący przedsiębiorca składa druk EDG-1, dopełnia wszystkich formalności w gminie, urzędzie skarbowym, ZUS. Przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej ponosi też wydatki. Czy można je wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

REKLAMA

Podstawa opodatkowania jest ustalana na podstawie dokumentacji prowadzonej przez podatnika i innych dokumentów, które zawierają dane niezbędne do jej ustalenia. Gdy dokumentacji tej brakuje albo też jest ona niekompletna, organy podatkowe zastosują instytucję oszacowania podstawy opodatkowania. Jest to możliwe także wtedy, gdy podatkowa księga przychodów i rozchodów zostanie uznana za nierzetelną.
Formalna prawidłowość dokumentów będących podstawą wpisu w pkpir to za mało, aby firma miała gwarancję, że nie zostanie przeciwko niej wykorzystana instytucja nierzetelności podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Prawdziwość dokumentów albo zapisów w pkpir mogą podważyć np. zeznania świadków.
Prawidłowe zaksięgowanie faktur nie wyłącza zarzutu nierzetelności podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Organy podatkowe mogą bowiem wykazać, że za fakturą nie stoi rzeczywiście zakupiona usługa, towar, czy materiał.
Paragraf 11 rozporządzenia o kpir nakazuje podatnikom prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów rzetelnie i w sposób niewadliwy. Oba te pojęcia są zdefiniowane w rozporządzeniu.
Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT). Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
20 maja 2010 r. zapadł przełomowy wyrok NSA (I FSK 1444/09) w sprawie możliwości wysyłania faktur nie pocztą a emailem (np. w formacie PDF). Sąd dopuścił taką możliwość pod warunkiem, że faktura będzie wydrukowana przez jej odbiorcę.
Próby zaliczania wydatków na kurs prawa jazdy samochodem osobowym do kosztów uzyskania przychodu są zazwyczaj nieudane. Podatnicy potrafią wykazać, że prawo jazdy jest niezbędne w prowadzeniu firmy czy przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. W sporach z fiskusem argumenty te są zazwyczaj trafne i bardzo dobrze przedstawione.
Jednorazowa amortyzacja jest możliwa w stosunku do środka trwałego, którego zakup częściowo sfinansowano z dotacji. Trzeba spełnić wszystkie wymagania dla tej formy amortyzacji. Kosztem uzyskania przychodu nie będzie jednak odpis od wartości początkowej środka trwałego w części sfinansowanej z dotacji.
Inwestycje w obcych środkach trwałych sprawiają kłopoty przedsiębiorcom. Głównym problemem jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej części nakładów w przypadku wcześniejszego zakończenia np. umowy najmu lub dzierżawy. Wiele tego typu problemów można uniknąć dokonując jednorazowej amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych.
Firma często wysyła pracownika w delegacje. Gdy pracownik udaje się w nie własnym samochodem - otrzymuje zwrot poniesionych wydatków z tego tytułu. Pracodawca do kosztów uzyskania przychodów zalicza zwrot wydatków przy uwzględnieniu limitu wynikającego z „kilometrówki”. Pracownik otrzymał też zwrot opłat za autostradę. Czy ten wydatek także jest ograniczony limitem „kilometrówki”?
Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie?
Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.
Odpisów amortyzacyjnych może dokonywać nie tylko właściciel, ale i współwłaściciel. W tym ostatnim przypadku przepisy przewidują szczególne zasady. W praktyce często stosuje się je razem z zasadami ustalania wartości początkowej i wartości odpisów amortyzacyjnych obowiązującymi w przypadku nabycia nieodpłatnego (darowizna, spadek).
Firma miała na swoim terenie sezonowy ziemny parking. Nie można było z niego korzystać po większych deszczach. Został wyrównany i pokryty asfaltem. Czy wydatki można uznać za remont i uniknąć prowadzenia amortyzacji?
Na początku 2010 r. skorzystałem z jednorazowej amortyzacji. W czerwcu 2010 r. zmodernizowałem tak rozliczony środek trwały. Czy wydatki modernizacyjne także mogę rozliczyć metodą jednorazowej amortyzacji?
Od 17 czerwca w uzasadnionych przypadkach sąd będzie mógł obniżyć opłatę za egzekucję.

REKLAMA