REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Paweł Huczko

Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Przez 10 lat (1994-2004) współpracował z jedną z warszawskich kancelarii prawniczych jako prawnik specjalizujący się w sprawach z zakresu prawa podatkowego, prawa handlowego, prawa pracy.

Pracował również w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.

Od 2005 roku związany z INFOR PL SA. Utworzył i prowadził serwisy podatkowe portalu biznes.wieszjak.pl, które obecnie wchodzą w skład portalu infor.pl. Współtworzył portal rodzina-i-kariera.infor.pl. Aktualnie redaktor portalu infor.pl.

Autor kilkuset artykułów i porad z zakresu podatków i prawa gospodarczego opublikowanych w Monitorze Księgowego, Biuletynie VAT, Biuletynie Podatków Dochodowych i na portalu infor.pl.

Współautor książki „Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017”.

Odznaczony medalem „VIRTUS EST PERFECTA RATIO” im. Księcia Franciszka Ksawerego Druckiego‑Lubeckiego – Ministra Skarbu.

Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów (WNT) obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (dostawcy z UE), nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jest jednak kilka wyjątków od tej zasady.
Jeżeli konieczność likwidacji zapasów towarów jest racjonalnym następstwem prowadzonej przez podatnika CIT działalności i nie była spowodowana niedochowaniem przez podatnika należytej staranności, to strata spowodowana tą likwidacją może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Wysokość takiej straty zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów powinna zostać ustalona jako wartość przyjęcia na magazyn (w cenie nabycia) likwidowanych zapasów towarów. Tak ustalony koszt stanowi rzeczywisty ciężar ekonomiczny podatnika, poniesiony w związku z tymi zapasami i który ujęty został w księgach rachunkowych.

REKLAMA

Minister Finansów informuje, że wydawanie tzw. rachunków kelnerskich, które nie są paragonami, w miejsce paragonów fiskalnych, to praktyka niezgodna z przepisami i penalizowana. Natomiast dopuszczalne jest wydawanie przez hotel zbiorczego paragonu fiskalnego w momencie wymeldowywania się gościa, obejmującego wystawione wcześniej różne przed-rachunki czy „paragony kelnerskie”. Jednak podatnik (hotel) musi każdorazowo analizować, czy ma do czynienia z wieloma pojedynczymi usługami, z których każda ma właściwy dla siebie moment powstania obowiązku podatkowego oraz moment obowiązkowej fiskalizacji, czy też jest to jedna usługa, wykonana z momentem wymeldowania się klienta z hotelu.
Minister Finansów przygotował nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego CIT-TP, przeznaczonego dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych, w którym trzeba zawrzeć informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i podmiotami z rajów podatkowych. Sprawozdanie na formularzu CIT-TP trzeba dołączać do rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (CIT-8, CIT-8A, CIT-8B). Nowy wzór formularza CIT/TP ma być stosowany do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych przez podatników CIT w latach podatkowych zaczynających się po 31 grudnia 2016 roku. W bieżącym roku podatnicy mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie tego sprawozdania do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

REKLAMA

Minister Finansów przygotował nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego PIT-TP. Jest to sprawozdanie dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (dołączane do rocznych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu PIT-36 i PIT-36L) zawierające informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i transakcjach z podmiotami z rajów podatkowych. Nowy wzór formularza PIT-TP ma być stosowany do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych przez podatników PIT w latach podatkowych zaczynających się po 31 grudnia 2016 roku. W bieżącym roku podatnicy mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie tego sprawozdania do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
Zwrot kosztów z tytułu dojazdu członka Rady Nadzorczej spółki z o.o. z miejscowości gdzie mieszka do miejscowości, gdzie znajduje się siedziba spółki na posiedzenie Rady Nadzorczej i wypłacone z tego tytułu kwoty nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Członek Rady Nadzorczej nie jest bowiem pracownikiem spółki, a dojazd na posiedzenie rady nadzorczej nie jest podróżą służbową ani nawet „podróżą” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT. Zatem zwrócone członkowi rady nadzorczej koszty dojazdu trzeba opodatkować a spółka zwracająca te koszty ma obowiązek poboru i odprowadzenia zaliczki na PIT.
Sprzedaż samochodu, który wcześniej był wykupiony z leasingu „na cele prywatne” bez wprowadzania go do majątku firmy, jeśli będzie miała miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie (wykup z leasingu) nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Takiej interpretacji na gruncie przepisów ustawy o PIT udzielił 16 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Czynność dostarczania informacji dotyczących danych osobowych na podstawie przepisów RODO oraz wszelkich kolejnych kopii za pobraniem opłaty, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) według stawki podstawowej (obecnie 23%). Stanowisko podatnika potwierdził w tym zakresie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 9 maja 2018 r.
Podczas Konferencji „Dwa lata uszczelniania podatku od towarów i usług – doświadczenia i refleksje”, która odbyła się 17 maja 2018 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego dr Krzysztof Radzikowski, adiunkt w Instytucie Nauk Prawno-Administracyjnych WPiA UW poddał krytyce celowość funkcjonowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w VAT.
W przepisach dotyczących podatku od nieruchomości (w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych) a także w ustawie o podatku rolnym i ustawie o podatku leśnym zostanie jednoznacznie określone, że posadowienie infrastruktury elektroenergetycznej służącej do przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej, nie zmienia sposobu opodatkowania tych gruntów, a samo umieszczenie linii elektroenergetycznej napowietrznej - nad gruntem i kablowej - w gruncie, nie stanowi zajęcia tego gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej. Taka zmiana znalazła się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a projekt nowelizacji ww. ustaw ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w II kwartale 2018 roku.
Minister Finansów dostrzega wątpliwości i problemy techniczne podatników związane ze sposobem wypełniania i składania uproszczonych sprawozdań PIT/TP i CIT/TP. Wzory tych sprawozdań mają być zmienione a w najbliższym czasie Ministerstwo wyda poradnik, w którym zostaną zgromadzone najczęściej pojawiające się pytania podatników w zakresie wypełniania tych sprawozdań wraz z odpowiedziami. Ponadto w odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów odpowiedział 23 kwietnia 2018 r. na 3 konkretne pytania podatników dot. wypełniania tych sprawozdań.
W związku z licznymi zmianami w podatku dochodowym od osób prawnych, które weszły w życie od początku 2018 roku (w tym w szczególności z powodu wprowadzenia podziału na źródła dochodów – zyski kapitałowe i inne źródła przychodów, zmian dotyczących podatkowej grupy kapitałowej (PGK), wprowadzenia tzw. minimalnego podatku dochodowego czy zmian w zakresie ulgi na działalność badawczo-rozwojową) zaistniała konieczność zmiany dotychczasowych formularzy CIT (deklaracji, zeznania, oświadczenia i informacji), a nawet wprowadzenia kilku nowych. Minister Finansów przygotował już te nowe wzory formularzy CIT (w tym podstawowego zeznania CIT-8), które mają być stosowane do osiągniętych dochodów (uzyskanych przychodów, poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2018 r.
W ostatnich latach sądy administracyjne i organy podatkowe wypracowały wspólny (korzystny dla podatników) pogląd, że rozszerzenie wspólności majątkowej małżeńskiej poprzez włączenie do majątku wspólnego nieruchomości wchodzącej uprzednio w skład majątku osobistego jednego z małżonków, nie stanowi nabycia tej nieruchomości przez drugiego z małżonków w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Ma to zasadnicze znaczenie dla uniknięcia obowiązku zapłaty podatku dochodowego przy sprzedaży takich nieruchomości.
Okazuje się, że tak. Ale oczywiście nie w każdym przypadku. W dwóch wydanych w kwietniu 2018 r. interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że ponoszone przez spółkę z o.o. wydatki na stosowny ubiór i kosmetyki dla pracowników, którzy kontaktują się z klientami przez internet w formie wideorozmów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na korzystną interpretację w tym zakresie mogą liczyć także twórcy filmów i zdjęć reklamowych. Natomiast organy podatkowe nie zgadzają się, by tego typu wydatki do kosztów mogli zaliczać aktorzy, prezenterzy, czy osoby prowadzące blogi internetowe.
Wystawienia i przekazanie weksla własnego (zupełnego) na rzecz remitenta bez istniejącego stosunku podstawowego nie jest darowizną w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego. Dlatego przekazanie weksla w takiej sytuacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
W dniu 26 marca 2018 r. w siedzibie Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce odbyła się debata o zawodzie księgowego. W gronie uczestników znalazły się osoby reprezentujące środowisko księgowych z różnych regionów Polski. Debatę prowadzili redaktorzy portalu Infor.pl.
Pożyczka udzielona w ramach działalności gospodarczej podlega co do zasady podatkowi od towarów i usług ale jest zwolniona z tego podatku na mocy art. art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. W takiej sytuacji umowa pożyczki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC).
Ministerstwo Finansów ani Ministerstwo Cyfryzacji nie prowadzą prac nad likwidacją papierowych faktur. Likwidacja możliwości posługiwania się papierowymi fakturami naruszałaby przepisy unijnej dyrektywy 2006/112/WE dotyczącej VAT. Takiej odpowiedzi udzielił 23 marca 2018 r. Minister Finansów na interpelację poselską.
Na początku funkcjonowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w jej wariancie dobrowolnym (od 1 lipca 2018 r.) nie będzie można realizować w ramach tego mechanizmu przelewów walut obcych. Być może taka funkcjonalność pojawi się w modelu obowiązkowym split payment, o którym myśli Ministerstwo Finansów ale w pierwszej kolejności w branżach, w których obecnie ma zastosowanie obowiązkowe odwrotne obciążenie.
Jeżeli przedsiębiorca zakupi samochód osobowy, który wcześniej użytkował na mocy umowy leasingu operacyjnego i przeznaczy go wyłącznie do majątku, to późniejsza sprzedaż tego auta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oczywiście w takim przypadku przy wykupie samochodu z leasingu do majątku prywatnego nie będzie przysługiwało prawo odliczenia VAT.

REKLAMA