Paweł Huczko
Dołącz do grona ekspertów
Zgodnie z uchwaloną 15 czerwca 2018 r. przez Sejm nowelizacją ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, przewodniczący Rady Dialogu Społecznego (RDS) na wniosek przedstawicieli pracowników i pracodawców zasiadających w RDS może wystąpić do ministra finansów o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej.
Split payment - pytania i odpowiedzi
02.07.2018
Od 1 lipca 2018 r. obowiązują przepisy wprowadzające w polskim systemie VAT mechanizm podzielonej płatności (MPP, ang. split payment). Na pytania redakcji portalu infor.pl dotyczące split payment odpowiedzi udzielił Pan Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.
REKLAMA
Wysłanie przez wystawcę faktury w pliku PDF na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę, który wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, spełnia przesłanki do uznania, że nastąpiło wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. Bez znaczenie jest tu okoliczność, że faktura wysyłana jest w imieniu wystawcy (franczyzobiorcy) przez franczyzodawcę za pośrednictwem aplikacji mobilnej faktur elektronicznych.
W 25. rocznicę wejścia w życie pierwszej polskiej ustawy o VAT rozmawiamy z jej twórcą, prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim o historii, bieżących problemach i przyszłości tego najważniejszego podatku. Profesor Modzelewski uważa, że naprawa VAT jest „testem przetrwania” dla Unii Europejskiej. UE nie powinna przeszkadzać tym państwom członkowskim, które chcą naprawić ten podatek. Ponadto zdaniem Profesora wchodzący w życie od lipca 2018 r. wariant split payment nie ograniczy oszustw i nie uchroni uczciwych podatników przed skutkami nieświadomego uczestnictwa w karuzeli podatkowej.
REKLAMA
Przekazanie przez spółkę akcyjną na rzecz jednego z jej akcjonariuszy własności nieruchomości tytułem wynagrodzenia za nabycie przez tą spółkę (w ramach procedury umorzenia akcji posiadanych przez tego akcjonariusza w kapitale zakładowym spółki), stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, o ile ta nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą spółki akcyjnej.
Uczestnicy debaty „W erze zmian”, która odbyła się 14 czerwiec 2018 r. podczas konferencji z okazji rozstrzygnięcia konkursu „Księgowi Przyszłości” zgodnie twierdzili, że zawód księgowego ma przed sobą dużą i pewną przyszłość aczkolwiek zadania księgowego będą ewoluować. Proste czynności sticte ewidencyjne będą wykonywane w coraz większym stopniu przez narzędzia techniczne i informatyczne. Księgowi natomiast będą coraz częściej angażowani do analizy danych finansowych, doradzania ekonomicznego i prawnego zarządowi czy współpracy w tworzeniu narzędzi informatycznych potrzebnych do zarządzania przedsiębiorstwem. Stąd ewolucja nazewnictwa w zawodzie księgowego jest dynamiczna.
Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów (WNT) obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (dostawcy z UE), nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jest jednak kilka wyjątków od tej zasady.
Jeżeli konieczność likwidacji zapasów towarów jest racjonalnym następstwem prowadzonej przez podatnika CIT działalności i nie była spowodowana niedochowaniem przez podatnika należytej staranności, to strata spowodowana tą likwidacją może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Wysokość takiej straty zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów powinna zostać ustalona jako wartość przyjęcia na magazyn (w cenie nabycia) likwidowanych zapasów towarów. Tak ustalony koszt stanowi rzeczywisty ciężar ekonomiczny podatnika, poniesiony w związku z tymi zapasami i który ujęty został w księgach rachunkowych.
Minister Finansów informuje, że wydawanie tzw. rachunków kelnerskich, które nie są paragonami, w miejsce paragonów fiskalnych, to praktyka niezgodna z przepisami i penalizowana. Natomiast dopuszczalne jest wydawanie przez hotel zbiorczego paragonu fiskalnego w momencie wymeldowywania się gościa, obejmującego wystawione wcześniej różne przed-rachunki czy „paragony kelnerskie”. Jednak podatnik (hotel) musi każdorazowo analizować, czy ma do czynienia z wieloma pojedynczymi usługami, z których każda ma właściwy dla siebie moment powstania obowiązku podatkowego oraz moment obowiązkowej fiskalizacji, czy też jest to jedna usługa, wykonana z momentem wymeldowania się klienta z hotelu.
Minister Finansów przygotował nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego CIT-TP, przeznaczonego dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych, w którym trzeba zawrzeć informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i podmiotami z rajów podatkowych. Sprawozdanie na formularzu CIT-TP trzeba dołączać do rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (CIT-8, CIT-8A, CIT-8B). Nowy wzór formularza CIT/TP ma być stosowany do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych przez podatników CIT w latach podatkowych zaczynających się po 31 grudnia 2016 roku. W bieżącym roku podatnicy mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie tego sprawozdania do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
Minister Finansów przygotował nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego PIT-TP. Jest to sprawozdanie dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (dołączane do rocznych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu PIT-36 i PIT-36L) zawierające informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i transakcjach z podmiotami z rajów podatkowych. Nowy wzór formularza PIT-TP ma być stosowany do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych przez podatników PIT w latach podatkowych zaczynających się po 31 grudnia 2016 roku. W bieżącym roku podatnicy mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie tego sprawozdania do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
Zwrot kosztów z tytułu dojazdu członka Rady Nadzorczej spółki z o.o. z miejscowości gdzie mieszka do miejscowości, gdzie znajduje się siedziba spółki na posiedzenie Rady Nadzorczej i wypłacone z tego tytułu kwoty nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Członek Rady Nadzorczej nie jest bowiem pracownikiem spółki, a dojazd na posiedzenie rady nadzorczej nie jest podróżą służbową ani nawet „podróżą” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT. Zatem zwrócone członkowi rady nadzorczej koszty dojazdu trzeba opodatkować a spółka zwracająca te koszty ma obowiązek poboru i odprowadzenia zaliczki na PIT.
Sprzedaż poleasingowego samochodu bez PIT
22.05.2018
Sprzedaż samochodu, który wcześniej był wykupiony z leasingu „na cele prywatne” bez wprowadzania go do majątku firmy, jeśli będzie miała miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie (wykup z leasingu) nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Takiej interpretacji na gruncie przepisów ustawy o PIT udzielił 16 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Czynność dostarczania informacji dotyczących danych osobowych na podstawie przepisów RODO oraz wszelkich kolejnych kopii za pobraniem opłaty, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) według stawki podstawowej (obecnie 23%). Stanowisko podatnika potwierdził w tym zakresie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 9 maja 2018 r.
Podczas Konferencji „Dwa lata uszczelniania podatku od towarów i usług – doświadczenia i refleksje”, która odbyła się 17 maja 2018 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego dr Krzysztof Radzikowski, adiunkt w Instytucie Nauk Prawno-Administracyjnych WPiA UW poddał krytyce celowość funkcjonowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w VAT.
W przepisach dotyczących podatku od nieruchomości (w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych) a także w ustawie o podatku rolnym i ustawie o podatku leśnym zostanie jednoznacznie określone, że posadowienie infrastruktury elektroenergetycznej służącej do przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej, nie zmienia sposobu opodatkowania tych gruntów, a samo umieszczenie linii elektroenergetycznej napowietrznej - nad gruntem i kablowej - w gruncie, nie stanowi zajęcia tego gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej. Taka zmiana znalazła się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a projekt nowelizacji ww. ustaw ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w II kwartale 2018 roku.
Problematyczne sprawozdania CIT-TP i PIT/TP
14.05.2018
Minister Finansów dostrzega wątpliwości i problemy techniczne podatników związane ze sposobem wypełniania i składania uproszczonych sprawozdań PIT/TP i CIT/TP. Wzory tych sprawozdań mają być zmienione a w najbliższym czasie Ministerstwo wyda poradnik, w którym zostaną zgromadzone najczęściej pojawiające się pytania podatników w zakresie wypełniania tych sprawozdań wraz z odpowiedziami. Ponadto w odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów odpowiedział 23 kwietnia 2018 r. na 3 konkretne pytania podatników dot. wypełniania tych sprawozdań.
W związku z licznymi zmianami w podatku dochodowym od osób prawnych, które weszły w życie od początku 2018 roku (w tym w szczególności z powodu wprowadzenia podziału na źródła dochodów – zyski kapitałowe i inne źródła przychodów, zmian dotyczących podatkowej grupy kapitałowej (PGK), wprowadzenia tzw. minimalnego podatku dochodowego czy zmian w zakresie ulgi na działalność badawczo-rozwojową) zaistniała konieczność zmiany dotychczasowych formularzy CIT (deklaracji, zeznania, oświadczenia i informacji), a nawet wprowadzenia kilku nowych. Minister Finansów przygotował już te nowe wzory formularzy CIT (w tym podstawowego zeznania CIT-8), które mają być stosowane do osiągniętych dochodów (uzyskanych przychodów, poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2018 r.
W ostatnich latach sądy administracyjne i organy podatkowe wypracowały wspólny (korzystny dla podatników) pogląd, że rozszerzenie wspólności majątkowej małżeńskiej poprzez włączenie do majątku wspólnego nieruchomości wchodzącej uprzednio w skład majątku osobistego jednego z małżonków, nie stanowi nabycia tej nieruchomości przez drugiego z małżonków w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Ma to zasadnicze znaczenie dla uniknięcia obowiązku zapłaty podatku dochodowego przy sprzedaży takich nieruchomości.
Okazuje się, że tak. Ale oczywiście nie w każdym przypadku. W dwóch wydanych w kwietniu 2018 r. interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że ponoszone przez spółkę z o.o. wydatki na stosowny ubiór i kosmetyki dla pracowników, którzy kontaktują się z klientami przez internet w formie wideorozmów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na korzystną interpretację w tym zakresie mogą liczyć także twórcy filmów i zdjęć reklamowych. Natomiast organy podatkowe nie zgadzają się, by tego typu wydatki do kosztów mogli zaliczać aktorzy, prezenterzy, czy osoby prowadzące blogi internetowe.