REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Paweł Huczko

Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Przez 10 lat (1994-2004) współpracował z jedną z warszawskich kancelarii prawniczych jako prawnik specjalizujący się w sprawach z zakresu prawa podatkowego, prawa handlowego, prawa pracy.

Pracował również w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.

Od 2005 roku związany z INFOR PL SA. Utworzył i prowadził serwisy podatkowe portalu biznes.wieszjak.pl, które obecnie wchodzą w skład portalu infor.pl. Współtworzył portal rodzina-i-kariera.infor.pl. Aktualnie redaktor portalu infor.pl.

Autor kilkuset artykułów i porad z zakresu podatków i prawa gospodarczego opublikowanych w Monitorze Księgowego, Biuletynie VAT, Biuletynie Podatków Dochodowych i na portalu infor.pl.

Współautor książki „Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017”.

Odznaczony medalem „VIRTUS EST PERFECTA RATIO” im. Księcia Franciszka Ksawerego Druckiego‑Lubeckiego – Ministra Skarbu.

Osoby otrzymujące pieniądze (także inne rzeczy) w ramach internetowych zbiórek tytułem darowizn od obcych osób muszą pamiętać, że nie muszą płacić podatku tylko wtedy, gdy żaden darczyńca (niespokrewniony ani niespowinowacony z obdarowanym) nie wpłacił więcej niż 4902 zł. Przy czym warto pamiętać, że sumuje się darowizny otrzymane od tego samego darczyńcy w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym miała miejsce ostatnia darowizna od tej osoby.
Polski rezydent podatkowy (osoba mająca stałe miejsce zamieszkania w Polsce) osiągający dochody z pracy najemnej na statkach w Norwegii jest obowiązany do wykazywania ich w rocznym zeznaniu podatkowym łącznie z dochodami uzyskanymi w Polsce. Jednocześnie może on dokonać odliczenia podatku zapłaconego w Norwegii od łącznego zobowiązania podatkowego, jednak tylko na poziomie proporcjonalnym do uzyskanego tam dochodu.

REKLAMA

Wszyscy niemal przedsiębiorcy ponoszą rozłożone w czasie (np. na rok – nie zawsze pokrywający się z rokiem podatkowym lub dłuższy okres) wydatki abonamentowe. Chodzi np. o koszty prenumeraty czasopism, koszty programu antywirusowego, koszty aktualizacji i obsługi komputerowych programów finansowo-księgowych, kadrowych, czy antywirusowych, kosztów podpisu elektronicznego, kosztów ubezpieczeń itd. Są to tzw, koszty pośrednie. Powstaje pytanie kiedy można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.
Z art. 18c ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że na przedstawicielu podatkowym ciąży obowiązek sporządzania i podpisywania deklaracji podatkowej. Zdaniem Ministra Rozwoju i Finansów wyłącza to możliwość samodzielnego podpisywania deklaracji podatkowej przez podatnika, bowiem jest to kompetencja ustawowo zastrzeżona dla przedstawiciela podatkowego. Minister rozważa wydanie interpretacji ogólnej w tym zakresie.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2018 r. nieznacznie rosną (po dwóch latach niewielkich spadków) o wskaźnik inflacji (o ok. 1,9%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych - Minister Rozwoju i Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2018 r. możemy liczyć się z wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów) - o ile rady gmin podejmą stosowne uchwały do końca 2017 roku.
Minister Rozwoju Finansów przedstawił projekt nowej ustawy kompleksowo regulującej zasady sukcesji przedsiębiorstw osób fizycznych. Ustawa ta ma m.in. objąć zwolnieniem z podatku od spadków w zakresie nabycia przedsiębiorstwa także osoby spoza najbliższej rodziny, które będą kontynuować prowadzenie odziedziczonego (lub nabytego w drodze zapisu windykacyjnego) przedsiębiorstwa zmarłej osoby fizycznej. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 roku.
W przygotowanym przez Ministra Rozwoju i Finansów projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej znajdują się przepisy zmieniające kodeks pracy, przewidujące kontynuację zawartych stosunków pracy po śmierci przedsiębiorcy-pracodawcy. Cała ustawa o zarządzie sukcesyjnym, jak również zmiany w kodeksie pracy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.
Minister Rozwoju i Finansów chce przywrócić zasadę obliczania wysokości odliczenia w ramach tej ulgi, która obowiązywała przed 1 stycznia 2017 r. Niezależnie od tego, czy podatnik oddaje honorowo krew czy osocze, przy ustalaniu kwoty przysługującego odliczenia stosować się ma tę samą stawkę w wysokości 130 zł za 1 litr. Zmiana ma dotyczyć dochodów uzyskanych od początku 2017 roku i stanowić większą zachętę do honorowego oddawania krwi.
Wierzytelność będąca nadpłatą podatku, powstałą na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej, może zostać zajęta w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym przez komornika sądowego lub administracyjny organ egzekucyjny. Jednak w pierwszej kolejności nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek, kosztów upomnienia oraz bieżących zobowiązań podatkowych. Dlatego organ podatkowy przed przekazaniem nadpłaty na realizację zajęcia wierzytelności zobowiązany jest do dokonania analizy, czy na podatniku ciążą zaległości i wymagalne zobowiązania podatkowe.
Resort finansów planuje zmienić niektóre zasady odliczania wydatków w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej w PIT. Na szczęście są to zmiany korzystne dla podatników. Więcej osób będzie mogło odliczyć wydatki na utrzymanie psa asystującego oraz wydatki na przewóz samochodem osobowym na zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne Podniesiony ma też być limit wydatków na cele rehabilitacyjne osób niepełnosprawnych, jaką podatnik mający na utrzymaniu te osoby może odliczyć od swojego dochodu. Zmiany mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2017 r.
Minister Rozwoju i Finansów chce zabrać możliwość opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5% przychodów z tzw. najmu prywatnego (poza działalnością gospodarczą) tym podatnikom, których przychody z tego tytułu przekroczyły w poprzednim roku kwotę 100 tys. zł. Zmiana ta miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2019 roku. Zatem o możliwości opodatkowania ryczałtem najmu prywatnego w 2019 roku decydowałaby suma przychodów z roku 2018.
Rząd, a konkretnie Ministerstwo Finansów pracuje nad kolejnymi zmianami w podatku dochodowym od osób prawnych, które mają na celu uszczelnienie systemu CIT, tak aby zapewnić powiązanie wysokości płaconego przez duże przedsiębiorstwa, w szczególności przedsiębiorstwa międzynarodowe podatku, z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.
Ministerstwo Finansów zamierza zmienić ustawy o podatkach dochodowych (PIT i CIT) i podwyższyć do 5.000 zł, limit wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, dzięki czemu będzie można jednorazowo zaliczyć wydatki (w ramach ww. limitu) na nabycie takich składników majątku do kosztów uzyskania przychodów.
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował szereg zmian w przepisach regulujących wypłatę świadczenia wychowawczego, zwanego potocznie „500+”. Jedną z istotnych zmian będzie możliwość składania wniosków w formie elektronicznej na kolejny okres świadczeniowy (trwający od 1 października 2018 r. do 30 września 2019 roku) już od 1 lipca 2018 roku.
Przychody uzyskiwane z tytułu najmu kilkunastu lokali użytkowych powinny być zaliczane do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Istnienie korzystniejszej formy opodatkowania, uzyskiwanych przychodów z najmu nieruchomości, nie może stanowić samoistnej przesłanki likwidacji działalności gospodarczej. Przychody z najmu tych lokali nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.
Nie można pozbawić prawa odliczenia VAT naliczonego podatnika VAT, który mimo zachowania należytej staranności nie wiedział i nie mógł wiedzieć, że w ramach danej transakcji dostawca dopuścił się przestępstwa lub że inna transakcja w łańcuchu dostaw, dokonana przed transakcją przeprowadzoną przez owego podatnika lub po niej, miała miejsce z naruszeniem przepisów o podatku VAT. Problem w tym, że przepisy nie określają standardów owej należytej staranności, a praktyka organów podatkowych jest różna. Ministerstwo Finansów przygotowuje listę działań świadczących o należytej staranności i dobrej wierze podatnika VAT.
Zdaniem organów podatkowych przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży nieruchomości (np. mieszkania lub domu) można uwzględnić jako koszty uzyskania przychodu m.in. podatek od czynności cywilnoprawnych i taksę notarialną. Natomiast nie można uwzględnić jako koszty podatkowe wydatków na ustanowienie hipoteki, w tym opłaty sądowej.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się pod koniec marca 2017 roku projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zakłada publikowanie przez ministra finansów (obecnie Minister Rozwoju i Finansów) podstawowych danych podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują zmiany w ustawie o VAT, wprowadzające mechanizm odwróconego obciążenia podatkiem od towarów i usług (VAT) dla usług podwykonawców budowlanych. W związku z tymi zmianami firmy (także np. dostawcy drzwi i okien z montażem) budowlane mają problemy z zastosowaniem nowych przepisów przy wystawianiu faktur swoim kontrahentom.
Krajowa Administracja Skarbowa ma uzyskać możliwość analizy danych z sektora bankowego (nie zawierających tajemnicy bankowej) w celu analizy ryzyka i przeciwdziałania wykorzystania banków do oszustw podatkowych i wyłudzeń skarbowych. Taki jest główny cel przygotowywanego w Ministerstwie Finansów projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywania sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych. Ponadto ustawa ta ma wprowadzić obowiązek ujawniania listy podmiotów skreślonych z rejestru VAT w celu udostępnienia wszystkim przedsiębiorcom informacji o aktywnych podatnikach VAT, w celu umożliwienia im uniknięcia przyjęcia faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT.

REKLAMA