Paweł Huczko
Dołącz do grona ekspertówKoszty uzyskania przychodów 2019 – samochody osobowe wykorzystywane w działalności gospodarczej
30.08.2018
Minister Finansów zaprojektował duże zmiany (mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.) w rozliczaniu kosztów podatkowych dotyczących samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Zmiany (zarówno w PIT, jak i CIT) mają dotyczyć zarówno samochodów osobowych stanowiących środki trwałe firm, wziętych w leasing lub użytkowanych na podstawie innych umów oraz stanowiących prywatną własność przedsiębiorców. Nie zmienią się natomiast zasady rozliczeń kosztów samochodów będących własnością pracowników, wykorzystywanych w działalności pracodawcy. Podwyższony do 150.000 zł ma zostać limit wartości samochodu osobowego, do którego możliwe jest pełne odliczanie odpisów amortyzacyjnych.
25 lipca 2018 r. Minister Finansów obwieścił nowe stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2019 rok. Stawki maksymalne m.in. podatku od nieruchomości będą w 2019 roku wyższe o ok. 1,6% od obowiązujących w 2018 roku. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów. Nowością w podatku od nieruchomości w 2019 roku mają być też ujednolicone w całym kraju deklaracje (także dla podatków rolnego oraz leśnego). Taką zmianę zapowiedziała Minister Finansów Teresa Czerwińska. Obecnie każda gmina ma swoje wzory deklaracji.
REKLAMA
Ministerstwo Finansów nie zamierza likwidować „kilometrówki” dla pracowników wykorzystujących samochód prywatny do celów służbowych i nadal nie widzi potrzeby podwyższenia stawek kilometrówki. Natomiast w MF trwają prace nad kompleksową zmianą zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi do prowadzenia działalności, co de facto oznacza likwidację „kilometrówki” w obecnym rozumieniu dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
Prace polegające na powtarzalnych usługach z zakresu księgowości nie mogą być uznane za wykonanie dzieła, bowiem nie prowadzą do powstania obiektywnie istniejącego dzieła. Prace takie są nastawione na staranne wykonywanie czynności, a nie uzyskanie określonego rezultatu. Nie mamy do czynienia z właściwościami podmiotowymi, które z uwagi na posiadane przymioty mogą prowadzić do uzyskania indywidualnego rezultatu. Dlatego prace z zakresu księgowości nie mogą być przedmiotem umowy o dzieło.
REKLAMA
28 czerwca 2018 r. w redakcji portalu infor.pl odbył się dyżur telefoniczny dotyczący wchodzących w życie od 1 lipca br przepisów dotyczących podzielonej płatności (split payment) w VAT. Na pytania podatników odpowiadał Wojciech Dąbrowski ekspert z Departamentu Podatku od Towarów i Usług Ministerstwa Finansów.
Rząd chce, by w Polsce powstawało więcej znanych na całym świecie gier komputerowych jak „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, „This War of Mine” czy „Frostpunk”. Przygotowywany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt ustawy o zasadach wspierania produkcji kulturowych gier wideo oraz o zmianie niektórych innych ustaw zawierać ma m.in. ulgę podatkową w podatkach dochodowych (PIT i CIT) dla producentów gier komputerowych. Konstrukcja ulgi zakłada możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym CIT/PIT 100% ustawowo określonych kosztów kwalifikowalnych poniesionych na produkcję gier komputerowych, które spełnią tzw. test kulturowy. Chodzi o gry, które promować będą polskie treści kulturowe. Projekt ustawy ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w IV kwartale 2018 r.
Podpis elektroniczny pod kilometrówką
20.07.2018
Minister Finansów uważa, że pod kilometrówką (ewidencją przebiegu pojazdu) można zamieścić podpis składany w formie elektronicznej, złożony z imienia i nazwiska przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej (np. pracownika), umieszczany automatycznie na ewidencji po uprzednim użyciu stosownego, zindywidualizowanego hasła/loginu. Jeżeli taki podpis umożliwia jednoznaczne wskazanie jego autora, to można uznać go za „podpis podatnika”, o którym mowa w art. 16 ust. 5 ustawy o CIT. W takiej sytuacji nie ma, zdaniem Ministra, konieczności składania tradycyjnego, odręcznego podpisu lub posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne dotyczące oceny przepisów regulujących zasady fakturowania wprowadzonych w tzw. drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania (dyrektywa Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.). Konsultacje kładą nacisk na regulacje dot. fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a informacje zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić na analizę i lepsze zrozumienie problemów związanych ze stosowaniem e-fakturowania w UE. Nie jest wykluczone, że efektem konsultacji będą konkretne propozycje legislacyjne KE zmian w dyrektywach. Konsultacje są dostępne dla wszystkich i trwają do 20 września 2018 r. Kwestionariusz można wypełnić on-line na stronie Komisji Europejskiej.
16 lipca 2018 r. Minister Finansów opublikował swój projekt nowelizacji kilku ustaw podatkowych w zakresie cen transferowych i transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Nowelizacja ma dwa zasadnicze cele - uproszczenie przepisów i obowiązków dokumentacyjnych (głównie dla małych i średnich firm) oraz uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatków dochodowych (PIT i CIT) tak, aby zapewnić powiązanie wysokości podatku, płaconego przez duże międzynarodowe firmy z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu. Ta kompleksowa nowelizacja dotyczy nie tylko przepisów w zakresie dokumentacji cen transferowych, ale także m.in. zasady ceny rynkowej, definicji podmiotów powiązanych, korekty cen transferowych. W ustawach o PIT i CIT pojawią się odrębne rozdziały kompleksowo regulujące tematykę cen transferowych. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
Osoby uzyskujące dochody ze sprzedaży hodowanych przez siebie amatorsko zwierząt takich jak węże (np. pytony tygrysie), pająki ptaszniki, gekony, krewetki ozdobne akwariowe i innych egzotycznych zwierząt (a także zwierząt całkiem zwyczajnych – jak gołębie) nie muszą płacić podatku dochodowego od dochodów ze sprzedaży tych zwierząt. Są również najczęściej zwolnieni z VAT.
12 lipca 2018 r. w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie odbyła się debata "25 lat VAT i nowoczesnego systemu podatkowego". Przedmiotem debaty były w szczególności aktualne problemy podatku od towarów i usług a także kierunki i metody uszczelniania oraz upraszczania tego podatku.
Ministerstwo Finansów potwierdza dość absurdalną praktykę, zgodnie z którą sprzedaż (i instalacja) paneli oraz aparatury fotowoltaicznej osobom fizycznym na cele prywatne jest objęta stawką 8% VAT, jeżeli zostaną one zainstalowane na budynku mieszkalnym (np. na dachu domu). Natomiast jeżeli panele fotowoltaiczne (i towarzysząca im aparatura) zostaną posadowione obok budynku mieszkalnego (poza bryłą tego budynku), to stawka VAT wynosi 23%. Jednocześnie MF informuje w tym kontekście, że w resorcie trwają prace nad nową matrycą stawek VAT. Prace te mają na celu uproszczenie systemu stawek VAT, w tym m.in. eliminację istniejących niekonsekwencji i nieracjonalności w stawkach VAT (celem jest m.in. jednakowe opodatkowanie podobnych towarów/grup towarowych i usług).
Sukcesy i patologie 25 lat VAT w Polsce
06.07.2018
5 lipca 2018 r. w okrągłą 25. rocznicę obowiązywania w Polsce przepisów dot. podatku od towarów i usług, na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się debata naukowa „Sukcesy i patologie dwudziestopięciolecia podatku od towarów i usług w Polsce – doświadczenia i przyszłość”.
Zgodnie z uchwaloną 15 czerwca 2018 r. przez Sejm nowelizacją ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, przewodniczący Rady Dialogu Społecznego (RDS) na wniosek przedstawicieli pracowników i pracodawców zasiadających w RDS może wystąpić do ministra finansów o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej.
Split payment - pytania i odpowiedzi
02.07.2018
Od 1 lipca 2018 r. obowiązują przepisy wprowadzające w polskim systemie VAT mechanizm podzielonej płatności (MPP, ang. split payment). Na pytania redakcji portalu infor.pl dotyczące split payment odpowiedzi udzielił Pan Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.
Wysłanie przez wystawcę faktury w pliku PDF na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę, który wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, spełnia przesłanki do uznania, że nastąpiło wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. Bez znaczenie jest tu okoliczność, że faktura wysyłana jest w imieniu wystawcy (franczyzobiorcy) przez franczyzodawcę za pośrednictwem aplikacji mobilnej faktur elektronicznych.
W 25. rocznicę wejścia w życie pierwszej polskiej ustawy o VAT rozmawiamy z jej twórcą, prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim o historii, bieżących problemach i przyszłości tego najważniejszego podatku. Profesor Modzelewski uważa, że naprawa VAT jest „testem przetrwania” dla Unii Europejskiej. UE nie powinna przeszkadzać tym państwom członkowskim, które chcą naprawić ten podatek. Ponadto zdaniem Profesora wchodzący w życie od lipca 2018 r. wariant split payment nie ograniczy oszustw i nie uchroni uczciwych podatników przed skutkami nieświadomego uczestnictwa w karuzeli podatkowej.
Przekazanie przez spółkę akcyjną na rzecz jednego z jej akcjonariuszy własności nieruchomości tytułem wynagrodzenia za nabycie przez tą spółkę (w ramach procedury umorzenia akcji posiadanych przez tego akcjonariusza w kapitale zakładowym spółki), stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, o ile ta nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą spółki akcyjnej.
Uczestnicy debaty „W erze zmian”, która odbyła się 14 czerwiec 2018 r. podczas konferencji z okazji rozstrzygnięcia konkursu „Księgowi Przyszłości” zgodnie twierdzili, że zawód księgowego ma przed sobą dużą i pewną przyszłość aczkolwiek zadania księgowego będą ewoluować. Proste czynności sticte ewidencyjne będą wykonywane w coraz większym stopniu przez narzędzia techniczne i informatyczne. Księgowi natomiast będą coraz częściej angażowani do analizy danych finansowych, doradzania ekonomicznego i prawnego zarządowi czy współpracy w tworzeniu narzędzi informatycznych potrzebnych do zarządzania przedsiębiorstwem. Stąd ewolucja nazewnictwa w zawodzie księgowego jest dynamiczna.
Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów (WNT) obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (dostawcy z UE), nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jest jednak kilka wyjątków od tej zasady.