REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2023 poz. 28
ZARZĄDZENIE NR 35
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 28 czerwca 2023 r.
w sprawie dokonywania wpisów do Systemu Informacyjnego Schengen
Na podstawie art. 9 ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1080 i 1088) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
2. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa o SIS i VIS - ustawa z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1041 oraz z 2022 r. poz. 2642);
2) rozporządzenie 2018/1860 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1860 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen do celów powrotu nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 1, z poźn. zm.1) );
3) SIS - System Informacyjny Schengen, o którym mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o SIS i VIS;
4) wpis - wpis, o którym mowa w art. 2 pkt 17 ustawy o SIS i VIS;
5) wniosek - pismo zawierające dyspozycję wprowadzenia danych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 8, 10, 11 lit. a lub pkt 12 ustawy o SIS i VIS;
6) karta wpisu - karta wpisu danych, o której mowa w art. 22 ustawy o SIS i VIS;
7) COT KSI - centralny organ techniczny Krajowego Systemu Informatycznego, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy o SIS i VIS;
8) odsyłacz - odsyłacz, o którym mowa w art. 2 pkt 21 ustawy o SIS i VIS;
9) biuro SIRENE - komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, o której mowa w art. 35 ustawy o SIS i VIS;
10) System SG - system teleinformatyczny Straży Granicznej;
11) Dyrektor Zarządu Granicznego - Dyrektor Zarządu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej;
12) Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców - Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców Komendy Głównej Straży Granicznej;
13) wnioskodawca - Dyrektor Zarządu Operacyjno - Śledczego Komendy Głównej Straży Granicznej, Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców, Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej lub komendant oddziału Straży Granicznej.
§ 2.
§ 3.
Rozdział 2
Dokonywanie wpisów przez Dyrektora Zarządu Granicznego
§ 4.
§ 5.
1) cel dokonania wpisu, określony w art. 3 ust. 1 pkt 8, 10, 11 lit. a albo pkt 12 ustawy o SIS i VIS;
2) odpowiednie dane dotyczące:
a) osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 8 albo 10 ustawy o SIS i VIS,
b) osób lub przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy o SIS i VIS,
c) przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o SIS i VIS;
3) termin przechowywania danych wskazany poprzez podanie daty wygaśnięcia wpisu;
4) informacje dotyczące osób zagrożonych - w przypadku wpisu dokonywanego na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 8 albo 10 ustawy o SIS i VIS;
5) wskazanie przestępstwa - w przypadku wpisu dokonywanego na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy o SIS i VIS;
6) znak sprawy;
7) uzasadnienie wniosku.
2. Wniosek może zawierać:
1) w przypadku wpisu dokonywanego na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy o SIS i VIS:
a) inne poszukiwane informacje, w tym dalsze szczegółowe informacje, które będą dostępne w krajowym biurze SIRENE, jeżeli istnieje potrzeba zgromadzenia dodatkowych informacji,
b) informacje uzasadniające konieczność niezwłocznego kontaktu z biurem SIRENE, jeżeli dokonano wyboru takiej opcji;
2) dane osoby lub osób wskazanych przez wnioskodawcę, które należy powiadomić w przypadku odnalezienia osoby lub przedmiotu, których dotyczy wpis;
3) wskazanie wpisu lub wpisów wprowadzonych do SIS, do których należy utworzyć odsyłacz w przypadku potrzeby operacyjnej;
4) dane dotyczące przedmiotu lub przedmiotów rozszerzających wpis na osobę.
3. Termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć:
1) 1 roku w przypadku danych osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 8, 10 lub 11 lit. a ustawy o SIS i VIS;
2) 10 lat w przypadku danych przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 lit. a lub 12 ustawy o SIS i VIS.
§ 6.
§ 7.
1) zgodnie z wnioskiem;
2) przy zastosowaniu wartości katalogowych określanych i udostępnianych przez COT KSI.
2. Przed dokonaniem wpisu Dyrektor Zarządu Granicznego dokonuje sprawdzenia czy dane osoby lub przedmiotu figurują już w SIS.
3. W przypadku pozytywnego wyniku sprawdzenia Dyrektor Zarządu Granicznego przeprowadza konsultacje, zgodnie z zasadami określonymi w podręcznikach SIRENE, mające na celu zapobieżenie powstania niezgodności wpisów wielokrotnych w sytuacjach, gdy:
1) istnieje jakakolwiek wątpliwość co do zgodności danych;
2) ważny interes krajowy daje podstawę ubiegania się do innego państwa obszaru Schengen, które dokonało wpisu, o udzielenie pierwszeństwa wpisowi o mniejszym znaczeniu;
3) cel odnalezionego wpisu ma mniejsze znaczenie niż cel dokonania wpisu określony we wniosku.
4. Konsultacji, o których mowa w ust. 3, dokonuje się:
1) za pośrednictwem biura SIRENE - gdy wpis został dokonany przez inne państwo obszaru Schengen;
2) bezpośrednio z organem, który dokonał wpisu - gdy wpis został dokonany przez uprawniony organ krajowy.
§ 8.
1) wniosek nie spełnia wymogów określonych w § 5 ust. 1;
2) pozytywny wynik sprawdzenia, o którym mowa w § 7 ust. 2, wskazuje, że cel odnalezionego wpisu ma większe znaczenie niż cel określony we wniosku;
3) wynik przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w § 7 ust. 3, wyklucza możliwość wprowadzenia danych.
2. Dyrektor Zarządu Granicznego informuje wnioskodawcę o odmowie dokonania wpisu oraz wskazuje przyczyny odmowy.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lub 3, Dyrektor Zarządu Granicznego:
1) wysyła - za pośrednictwem biura SIRENE - do innego państwa obszaru Schengen, które dokonało wpisu, żądanie otrzymania powiadomienia o usunięciu niezgodnego wpisu;
2) może wystąpić na prośbę wnioskodawcy - za pośrednictwem biura SIRENE - do innego państwa obszaru Schengen, które dokonało wpisu, o powiadamianie o trafieniach dotyczących niezgodnego wpisu.
4. W przypadku otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, Dyrektor Zarządu Granicznego informuje wnioskodawcę o możliwości ponownego wystąpienia z wnioskiem.
§ 9.
2. Dyrektor Zarządu Granicznego zapewnia aktualizację danych zgodnie ze zgłoszeniem, o którym mowa w ust. 1.
3. Jeżeli treść zgłoszenia o dokonanie aktualizacji danych budzi uzasadnione wątpliwości przepis § 6 stosuje się odpowiednio.
§ 10.
Rozdział 3
Dokonywanie wpisów przez Dyrektora Zarządu do Spraw Cudzoziemców
§ 11.
2. Dane i informacje dotyczące cudzoziemców, którym została wydana decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu będąca podstawą wpisu, są przekazywane z oddziału Straży Granicznej lub placówki Straży Granicznej do Dyrektora Zarządu do Spraw Cudzoziemców za pośrednictwem Systemu SG.
3. Termin przechowywania danych cudzoziemców, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy o SIS i VIS, nie może przekroczyć 5 lat.
§ 12.
2. Przed dokonaniem wpisu Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców dokonuje sprawdzenia czy dane cudzoziemca figurują już w SIS.
3. W przypadku pozytywnego wyniku sprawdzenia, o którym mowa w ust. 2, Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców przeprowadza konsultacje. Do konsultacji stosuje się przepisy § 7 ust. 3 i 4.
§ 13.
1) dane i informacje dotyczą cudzoziemca, któremu została wydana decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, która zgodnie z przepisami rozporządzenia 2018/1860 nie stanowi podstawy wpisu w SIS;
2) dane i informacje dotyczące cudzoziemca, któremu została wydana decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, nie są kompletne;
3) pozytywny wynik sprawdzenia, o którym mowa w § 12 ust. 2, wskazuje, że cel odnalezionego wpisu ma większe znaczenie niż cel wpisu dotyczącego cudzoziemca, któremu została wydana decyzja o zobowiązaniu do powrotu;
4) wynik przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w § 12 ust. 3, wyklucza możliwość wprowadzenia danych.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców może wystąpić o uzupełnienie lub doprecyzowanie danych i informacji. Po otrzymaniu uzupełnionych lub doprecyzowanych danych i informacji Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców dokonuje wpisu.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lub 4, Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców:
1) wysyła - za pośrednictwem biura SIRENE - do innego państwa obszaru Schengen, które dokonało wpisu, żądanie otrzymania powiadomienia o usunięciu niezgodnego wpisu;
2) może wystąpić - za pośrednictwem biura SIRENE - do innego państwa obszaru Schengen, które dokonało wpisu, o powiadamianie o trafieniach dotyczących niezgodnego wpisu.
4. W przypadku otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców dokonuje wpisu.
§ 14.
2. Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców zapewnia aktualizację danych zgodnie ze zgłoszeniem o dokonanie aktualizacji danych. Jeżeli treść tego zgłoszenia budzi uzasadnione wątpliwości, Dyrektor Zarządu do Spraw Cudzoziemców zwraca się z prośbą o ponowne sprawdzenie przekazanych danych i informacji lub rozważenie zasadności dokonania aktualizacji.
§ 15.
Rozdział 4
Informowanie o odnalezieniu osób lub przedmiotów oraz usuwanie danych
§ 16.
§ 17.
1) upłynął okres konieczny do osiągnięcia celu, dla którego dokonano wpisu albo
2) brak jest podstaw prawnych do dalszego przechowywania danych w SIS
- przesyła niezwłocznie do Dyrektora Zarządu Granicznego pisemne zgłoszenie o usunięcie danych.
§ 18.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 19.
§ 20.
Komendant Główny Straży Granicznej w z. gen. bryg SG Jacek Bajger
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 248 z 13.07.2021, str. 11 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 15.
- Data ogłoszenia: 2023-06-29
- Data wejścia w życie: 2023-06-30
- Data obowiązywania: 2023-06-30
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA