REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 67

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW, FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)

z dnia 30 kwietnia 2021 r.

w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej pod nazwą "Instytut Finansów"

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Tworzy się państwową jednostkę budżetową pod nazwą "Instytut Finansów", zwaną dalej "Instytutem", podległą ministrowi właściwemu do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych.

2. Statut Instytutu stanowi załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Instytut rozpocznie funkcjonowanie z dniem 1 maja 2021 r.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 30 kwietnia 2021 r.

Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej: T. Kościński


1) Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1719).

Załącznik 1. [STATUT INSTYTUTU FINANSÓW]

Załącznik do zarządzenia Ministra
Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej
z dnia 30 kwietnia 2021 r. (poz. 67)

STATUT INSTYTUTU FINANSÓW

§ 1. 1. Instytut Finansów, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych, zwanego dalej "Ministrem".

2. Siedzibą Instytutu jest Warszawa.

§ 2. 1. Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie strategicznych oraz interdyscyplinarnych badań i analiz w zakresie finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych oraz upowszechnianie wiedzy i edukacja w tym zakresie.

2. Do zadań Instytutu należy w szczególności:

1) opracowywanie ekspertyz i opinii dotyczących finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych;

2) opracowywanie propozycji zmian w obszarze finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych;

3) badanie funkcjonowania i rozwoju instytucji prawa finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych w praktyce;

4) działalność edukacyjna i szkoleniowa w zakresie finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych;

5) działalność wydawnicza, w tym publikacja raportów i artykułów naukowych z zakresu finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych.

3. Instytut współdziała, w zakresie realizowanych zadań, z urzędem obsługującym Ministra, innymi jednostkami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, w tym jednostkami organizacyjnymi Krajowej Administracji Skarbowej.

4. W związku z prowadzoną działalnością Instytut może prowadzić w szczególności następujące działania:

1) organizować krajowe i międzynarodowe konferencje, seminaria oraz przedsięwzięcia o charakterze promocyjnym, edukacyjnym i informacyjnym;

2) organizować i prowadzić kształcenie, w tym kursy i szkolenia;

3) współpracować z krajowymi i zagranicznymi podmiotami, w szczególności uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi i innymi jednostkami naukowymi;

4) tworzyć fora wymiany wiedzy z ekspertami i naukowcami;

5) przyznawać nagrody Instytutu osobom zasłużonym w obszarze finansów publicznych, budżetu lub instytucji finansowych.

§ 3. 1. Instytut wykonuje swoje zadania na podstawie rocznego planu działalności Instytutu.

2. Minister oraz Rada Instytutu mogą zgłaszać propozycje do planu, o którym mowa w ust. 1.

3. Minister oraz Rada Instytutu mogą zlecać Instytutowi realizację zadań nieobjętych planem, o którym mowa w ust. 1.

§ 4. Instytut w celu realizacji zadań może zwracać się do Ministra lub jednostek mu podległych lub przez niego nadzorowanych o udostępnianie niezbędnych danych oraz dokumentów, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, w szczególności dotyczących tajemnic ustawowo chronionych.

§ 5. 1. W skład Instytutu wchodzą:

1) Dyrektor Instytutu;

2) Zastępca albo Zastępcy Dyrektora Instytutu;

3) Rada Instytutu;

4) Główny Księgowy;

5) komórki organizacyjne, w tym:

a) Biuro Dyrektora Instytutu,

b) Zespół Polityk Publicznych,

c) Zespół Badań Podatkowych,

d) Zespół Makroekonomiczny,

e) Zespół Analiz Behawioralnych i Badań Społecznych,

f) Zespół Edukacyjno-Wydawniczy.

2. Przy Dyrektorze Instytutu działa Rada Naukowa Instytutu.

§ 6. 1. Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister.

2. Do zadań Dyrektora Instytutu należy, w szczególności:

1) kierowanie Instytutem i reprezentowanie go na zewnątrz;

2) sporządzenie regulaminu organizacyjnego Instytutu;

3) sporządzanie rocznego planu działalności Instytutu;

4) sporządzanie rocznego sprawozdania z wykonania rocznego planu działalności Instytutu;

5) zatwierdzanie regulaminu Rady Naukowej Instytutu;

6) powoływanie i odwoływanie Zastępców Dyrektora Instytutu, kierowników komórek organizacyjnych Instytutu oraz członków Rady Naukowej Instytutu, na wniosek Rady Instytutu, z zastrzeżeniem § 14.

3. Plan, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, Dyrektor Instytutu przedstawia do opinii Radzie Naukowej i zatwierdzenia Radzie Instytutu.

4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, Dyrektor Instytutu przedstawia do opinii Radzie Instytutu i zatwierdzenia Ministrowi.

5. Dyrektor Instytutu realizuje zadania przy pomocy co najmniej jednego Zastępcy Dyrektora Instytutu i kierowników komórek organizacyjnych Instytutu.

6. W razie nieobecności Dyrektora Instytutu lub w razie nieobsadzenia stanowiska Dyrektora Instytutu zadania Dyrektora Instytutu wykonuje wyznaczony zgodnie z regulaminem organizacyjnym Instytutu Zastępca Dyrektora Instytutu, z zastrzeżeniem § 14.

§ 7. 1. Rada Instytutu wyznacza kierunki działania Instytutu.

2. Do zadań Rady Instytutu należy:

1) ustalanie kierunków działalności naukowo-badawczej Instytutu;

2) zatwierdzanie rocznego planu działalności Instytutu;

3) składanie wniosków do Dyrektora Instytutu o powołanie i odwołanie Zastępców Dyrektora Instytutu, kierowników komórek organizacyjnych Instytutu i członków Rady Naukowej Instytutu;

4) opiniowanie rocznego sprawozdania z wykonania rocznego planu działalności Instytutu;

5) składanie wniosków do Ministra o przyznanie Dyrektorowi Instytutu nagrody rocznej.

§ 8. 1. W skład Rady Instytutu wchodzi 6 członków powoływanych przez Ministra na 3-letnią kadencję. Kadencja członka Rady Instytutu może być odnowiona, zgodnie z ust. 3.

2. Spośród członków Rady Instytutu Minister powołuje i odwołuje:

1) Przewodniczącego Rady Instytutu;

2) dwóch wiceprzewodniczących Rady Instytutu;

3) Sekretarza.

3. Niepowołanie członka Rady Instytutu w miejsce członka Rady Instytutu, któremu upływa kadencja, w terminie 14 dni przed dniem upływu jego kadencji, jest równoznaczne z powołaniem tego członka na kolejną 3-letnią kadencję, chyba że członek Rady Instytutu złożył rezygnację z członkostwa w Radzie Instytutu.

4. Minister może odwołać członka Rady Instytutu przed upływem kadencji w razie nieusprawiedliwionego niewykonywania przez niego obowiązków, nienależytego ich wykonywania lub trwałej niemożności ich wykonywania.

5. Członkom Rady Instytutu nie przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Rady Instytutu i pełnienie w niej funkcji.

6. Członkom Rady Instytutu przysługuje zwrot kosztów podróży obejmujący świadczenia przewidziane w przepisach o należnościach przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, w tym diety i ryczałty, przyznawanych na zasadach określonych w tych przepisach.

§ 9. 1. Rada Naukowa Instytutu pełni funkcję opiniodawczo-doradczą dla Dyrektora Instytutu.

2. Do zadań Rady Naukowej Instytutu należy w szczególności:

1) opiniowanie rocznych planów działalności Instytutu;

2) recenzowanie prac ukazujących się nakładem Instytutu;

3) rekomendowanie kierunków działalności naukowo-badawczej Instytutu;

4) doradzanie w zakresie projektów badawczych realizowanych przez Instytut.

3. Rada Naukowa Instytutu składa się z co najmniej 5 członków, powoływanych przez Dyrektora Instytutu, na wniosek Rady Instytutu, na 5-letnią kadencję spośród osób posiadających wiedzę i doświadczenie w obszarze zadań Instytutu.

4. Dyrektor, na wniosek Rady Instytutu, może odwołać członka Rady Naukowej Instytutu przed upływem kadencji.

5. Pracami Rady Naukowej Instytutu kieruje Przewodniczący Rady Naukowej Instytutu, a w razie jego nieobecności lub niepowołania - Zastępca Przewodniczącego Rady Naukowej Instytutu.

6. Przewodniczącego Rady Naukowej Instytutu i Zastępcę Przewodniczącego Rady Naukowej Instytutu powołuje i odwołuje Minister na wniosek Rady Instytutu spośród członków Rady Naukowej Instytutu.

7. Posiedzenia Rady Naukowej Instytutu zwołuje Przewodniczący Rady Naukowej Instytutu, a w razie jego nieobecności lub niepowołania - Zastępca Przewodniczącego Rady Naukowej Instytutu, na wniosek Dyrektora Instytutu.

8. Rada Naukowa Instytutu podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.

9. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Naukowej Instytutu, a w razie jego nieobecności lub niepowołania - Zastępcy Przewodniczącego Rady Naukowej Instytutu.

10. Członkom Rady Naukowej Instytutu nie przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Rady i pełnienie w niej funkcji.

11. Członkom Rady Naukowej Instytutu przysługuje zwrot kosztów podróży obejmujący świadczenia przewidziane w przepisach o należnościach przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, w tym diety i ryczałty, przyznawanych na zasadach określonych w tych przepisach.

12. Koszty działania i obsługi Rady Naukowej Instytutu ponosi Instytut.

13. Rada Naukowa Instytutu działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez Dyrektora Instytutu.

§ 10. 1. Dyrektor Instytutu w regulaminie organizacyjnym Instytutu określa:

1) tryb pracy i zakresy działania komórek organizacyjnych Instytutu, tryb pracy Rady Instytutu, zadania Zastępcy albo Zastępców Dyrektora Instytutu i kierowników komórek organizacyjnych Instytutu;

2) termin przedkładania dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 i 4, odpowiednio do opinii i zatwierdzenia.

2. Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza Minister.

§ 11. 1. Dyrektor Instytutu może powoływać zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach należących do zakresu działania Instytutu.

2. W skład zespołów, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić również osoby niebędące pracownikami Instytutu, w szczególności zatrudnione na postawie umów cywilnoprawnych lub wolonatriusze.

3. Dyrektor Instytutu powołując zespoły, o których mowa w ust. 1, określa cel ich powołania, nazwę, skład osobowy, zakres zadań, tryb pracy oraz zasady ich obsługi.

§ 12. 1. Instytut jest pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320).

2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Instytutu wykonuje Dyrektor Instytutu.

§ 13. Dyrektor Instytutu może upoważnić pracowników Instytutu do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.

§ 14. Zastępcę Dyrektora Instytutu powołuje po raz pierwszy Minister. Powołany przez Ministra Zastępca Dyrektora Instytutu wykonuje zadania Dyrektora Instytutu do czasu jego powołania.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA