REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 5
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)
z dnia 28 stycznia 2020 r.
w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Minister nadzoruje merytorycznie:
1) Gabinet Polityczny Ministra;
2) Departament Budżetu;
3) Departament Europejskiego Funduszu Społecznego;
4) Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej;
5) Departament Prawny;
6) Departament Promocji Funduszy Europejskich;
7) Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej;
8) Departament Strategii;
9) Biuro Komunikacji;
10) Biuro Ministra.
3. Minister sprawuje nadzór nad działalnością Wydziału Polityki Regionalnej i Spójności przy Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli.
§ 2.
2. Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:
1) kierowanie założeń do projektów ustaw, ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz strategii, programów i polityk pod obrady Rady Ministrów;
2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;
3) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów.
3. Sekretarze Stanu realizują zadania w zakresie powierzonych kompetencji określone dla działu administracji rządowej - rozwój regionalny.
4. Sekretarze Stanu, każdy w zakresie określonym zarządzeniem, są upoważnieni, z zastrzeżeniem ust. 14 i 15, do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.
5. Sekretarz Stanu Grzegorz Puda podpisuje, w zastępstwie Ministra, akty wykonawcze do ustaw, zarządzenia Ministra, wytyczne, komunikaty oraz obwieszczenia.
6. Sekretarz Stanu Grzegorz Puda, jako Pełnomocnik Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022:
1) może, w porozumieniu z Ministrem, przedstawiać Radzie Ministrów analizy, oceny i wnioski związane z przygotowaniem i realizacją Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022;
2) podpisuje pisma w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Rady Ministrów wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
7. Sekretarz Stanu Grzegorz Puda podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu do Spraw Europejskich w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
8. Sekretarz Stanu Waldemar Buda, jako Pełnomocnik Rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego:
1) może, w porozumieniu z Ministrem, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wnosić do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projekty dokumentów rządowych wynikających z zakresu swojego działania;
2) może przedstawiać Radzie Ministrów analizy, oceny i wnioski oraz projekty dokumentów związanych z realizacją powierzonych mu zadań;
3) podpisuje pisma w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Rady Ministrów wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
9. Sekretarz Stanu Waldemar Buda podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
10. Sekretarz Stanu Anna Gembicka, jako Pełnomocnik Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych:
1) może, w porozumieniu z Ministrem oraz Przewodniczącym Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wnosić do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projekty dokumentów rządowych wynikających z zakresu swojego działania;
2) może przedstawiać Radzie Ministrów analizy, oceny i wnioski oraz projekty dokumentów związanych z realizacją powierzonych mu zadań;
3) podpisuje pisma w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Rady Ministrów wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
11. Sekretarz Stanu Kamil Bortniczuk podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
12. Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:
1) do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;
2) do Sekretarza Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie;
3) przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
4) zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień międzyresortowych;
5) będące odpowiedziami na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra;
6) do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.
13. Pisma, o których mowa w ust. 1 i 12, powinny być przygotowane z wykorzystaniem wzoru formularza Ministra i zaakceptowane przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną, a przedkładane do podpisu Ministra - zaakceptowane również przez nadzorującego członka kierownictwa Ministerstwa.
14. Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym wymaga odrębnego upoważnienia albo pełnomocnictwa.
15. Złożenie przez Sekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania upoważnienia albo pełnomocnictwa w formie prawem przewidzianej.
§ 3.
2. Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny przedkładają kierownictwu Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.
4. Sekretarze Stanu odpowiadają za monitorowanie realizacji zadań określonych w art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020) oraz w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2018 r. poz. 1431 i 1544 oraz z 2019 r. poz. 730, 1572 i 2020), dotyczących wydawania wytycznych.
5. Sekretarze Stanu w zakresie swojej właściwości dokonują kontroli zgodności z polityką Rady Ministrów aktów prawa miejscowego.
6. Sekretarze Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:
1) wynikające z nadzoru Ministra nad jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
2) związane z wykonywaniem kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843).
7. Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi.
§ 4.
1) realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1445, 1572 i 2020), koordynacji i realizacji wdrażania działań wynikających z Polityki Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego oraz prowadzenia Platformy PPP;
2) realizacji zadań związanych z monitorowaniem i koordynacją wsparcia programów i inwestycji infrastrukturalnych w Polsce;
3) koordynacji Planu Inwestycyjnego dla Europy, zwanego "Planem Junckera", w Polsce w zakresie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, współpracy z Europejskim Centrum Doradztwa Inwestycyjnego oraz Europejskim Portalem Projektów Inwestycyjnych;
4) nadzoru nad realizacją zadań na rzecz Umowy Partnerstwa w zakresie projektów inwestycyjnych, w tym generujących dochód i hybrydowych oraz zadań związanych z koordynacją współpracy z inicjatywą JASPERS;
5) nadzoru w zakresie wytycznych ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego dotyczących dofinansowania usług publicznych w transporcie zbiorowym oraz w sektorze gospodarki odpadami komunalnymi;
6) realizacji, w tym osiągnięcia wydatkowania środków zgodnie z założeniami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) w sektorze transportu, Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020, Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020;
7) realizacji, w tym osiągnięcia wydatkowania środków zgodnie z założeniami projektów finansowanych z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
8) nadzoru nad przygotowaniem i realizacją instrumentów ponadregionalnej interwencji publicznej w szczególności dla Polski Wschodniej oraz nadzoru nad realizacją instrumentu pożyczkowego Przedsiębiorcza Polska Wschodnia - Turystyka;
9) koordynacji wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych oraz koordynacji prac Ministerstwa w związku z realizacją programów i inicjatyw Komisji Europejskiej i innych podmiotów skierowanych do samorządów.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Grzegorz Puda reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Sekretarz Stanu Grzegorz Puda, jako Pełnomocnik Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022, realizuje zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022 (Dz. U. poz. 1036 oraz z 2020 r. poz. 39).
4. Sekretarz Stanu Grzegorz Puda nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, z zastrzeżeniem § 5 ust. 6;
2) Departament Programów Infrastrukturalnych;
3) Departament Programów Pomocowych;
4) Departament Programów Ponadregionalnych;
5) Departament Regionalnych Programów Operacyjnych.
5. Sekretarz Stanu Grzegorz Puda nadzoruje Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej w zakresie zadań związanych z obsługą Pełnomocnika Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022.
6. Sekretarz Stanu Grzegorz Puda reprezentuje Ministra w Komitecie do Spraw Europejskich.
7. Sekretarz Stanu Grzegorz Puda realizuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Instytutem Rozwoju Miast i Regionów.
§ 5.
1) w zakresie desygnacji w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2014-2020;
2) związanych z pełnieniem funkcji Instytucji do spraw Nieprawidłowości oraz funkcji Instytucji Certyfikującej dla programu "Rozwój lokalny", w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021;
3) związanych z pełnieniem funkcji Instytucji Certyfikującej dla programów operacyjnych perspektywy 2007-2013, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014, w zakresie zadań związanych z zamknięciem programów.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Waldemar Buda reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Sekretarz Stanu Waldemar Buda, jako Pełnomocnik Rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego, realizuje zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz. U. poz. 1307).
4. Sekretarz Stanu Waldemar Buda reprezentuje Ministra w Stałym Komitecie Rady Ministrów oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
5. Sekretarz Stanu Waldemar Buda nadzoruje merytorycznie Departament Certyfikacji i Desygnacji.
6. Sekretarz Stanu Waldemar Buda nadzoruje Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w zakresie zadań związanych z obsługą Pełnomocnika Rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego.
§ 6.
1) realizacji, w tym osiągnięcia wydatkowania środków zgodnie z założeniami Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa 2007-2013, programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 2014-2020, programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w latach 2007-2013 oraz programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w latach 2014-2020;
2) realizacji zadań Ministra określonych w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. poz. 2212 oraz z 2019 r. poz. 693) oraz w przepisach wydanych na podstawie tej ustawy;
3) podejmowania inicjatyw oraz działań wspierających na rzecz aktywizacji wspólnot i społeczności lokalnych.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Anna Gembicka reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Sekretarz Stanu Anna Gembicka, jako Pełnomocnik Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych, realizuje zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych (Dz. U. poz. 76).
4. Sekretarz Stanu Anna Gembicka nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju;
2) Departament Współpracy Terytorialnej;
3) Biuro Inicjatyw Społecznych.
5. Sekretarz Stanu Anna Gembicka realizuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Projektów Europejskich.
§ 7.
1) realizacji, w tym osiągnięcia wydatkowania środków zgodnie z założeniami Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020;
2) realizacji zadań przez Rzecznika Funduszy Europejskich w zakresie formułowania propozycji usprawnień dla właściwej instytucji systemu wdrażania funduszy Unii Europejskiej.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Kamil Bortniczuk reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Sekretarz Stanu Kamil Bortniczuk nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Rozwoju Cyfrowego;
2) Biuro Rzecznika Funduszy Europejskich.
4. Sekretarz Stanu Kamil Bortniczuk reprezentuje Ministra w Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji.
§ 8.
2. Ponadto Dyrektor Generalny odpowiada za nadzorowanie:
1) spraw związanych z budową, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Ministerstwie;
2) spraw dotyczących kontroli w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra;
3) realizacji zadań dysponenta trzeciego stopnia części budżetowej 34 - Rozwój regionalny;
4) spraw dotyczących zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych.
3. Dyrektor Generalny nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Informatyki;
2) Departament Kontroli;
3) Biuro Administracyjne;
4) Biuro Dyrektora Generalnego;
5) Biuro Polityki Bezpieczeństwa;
6) Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi.
§ 9.
1) realizacja zadań dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych, powierzonych przez Ministra;
2) dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.
2. Szczegółowe zadania Gabinetu Politycznego Ministra ustala Minister.
§ 10.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Grzegorza Pudy, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Waldemar Buda.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Grzegorza Pudy oraz Sekretarza Stanu Waldemara Budy Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Anna Gembicka.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Grzegorza Pudy, Sekretarza Stanu Waldemara Budy oraz Sekretarza Stanu Anny Gembickiej Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Kamil Bortniczuk.
5. Sekretarza Stanu Grzegorza Pudę zastępuje Sekretarz Stanu Waldemar Buda.
6. Sekretarza Stanu Waldemara Budę zastępuje Minister.
7. Sekretarz Stanu Anna Gembicka i Sekretarz Stanu Kamil Bortniczuk zastępują się wzajemnie.
8. O nieobecności Ministra, Sekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego oraz osobach zastępujących, Biuro Ministra zawiadamia niezwłocznie członków kierownictwa Ministerstwa.
§ 11.
§ 12.
§ 13.
§ 14.
§ 15.
MINISTER FUNDUSZY I POLITYKI |
|
1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2263).
- Data ogłoszenia: 2020-01-28
- Data wejścia w życie: 2020-01-28
- Data obowiązywania: 2020-01-28
- Dokument traci ważność: 2020-04-14
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA