REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 30

ZARZĄDZENIE Nr 19
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

z dnia 24 lipca 2024 r.

w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Ustala się regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Pozostają w mocy:

1) upoważnienia do:

a) dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu Wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego albo Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego, udzielone na podstawie przepisów dotychczasowego regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego,

b) nadawania wizy, o której mowa w art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), przy skierowaniu aktu prawnego do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wyższego Urzędu Górniczego,

c) podpisywania Dziennika Urzędowego Wyższego Urzędu Górniczego;

2) wyznaczenia do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu dyrektora komórki organizacyjnej, dokonane na podstawie przepisów dotychczasowego regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego.

§ 3.

1. Dotychczasowe, określone poza regulaminem organizacyjnym Wyższego Urzędu Górniczego, zadania i kompetencje:

1) Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych oraz Departamentu Energomechanicznego, z wyjątkiem zadań i kompetencji dotyczących spraw informatycznych, przechodzą do właściwości Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej;

2) Departamentu Energomechanicznego, dotyczące spraw informatycznych, przechodzą do właściwości Biura Administracyjno-Gospodarczego;

3) Departamentu Górnictwa, z wyjątkiem zadań i kompetencji dotyczących górnictwa otworowego i wiertnictwa, przechodzą do właściwości Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego;

4) Departamentu Górnictwa, dotyczące górnictwa otworowego i wiertnictwa, przechodzą do właściwości Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa;

5) Biura Komunikacji Społecznej przechodzą do właściwości Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego - Gabinetu Prezesa;

6) Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego:

a) dotyczące:

- obiegu i archiwizowania dokumentów,

- zamówień publicznych w zakresie biletów lotniczych i kolejowych, miejsc hotelowych, polis ubezpieczeniowych i wiz,

b) wykonywane przez Sekretariat Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego

- przechodzą do właściwości Biura Administracyjno-Gospodarczego;

7) Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego, w zakresie innym, niż określony w pkt 6, przechodzą do właściwości Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego - Gabinetu Prezesa.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dotychczasowych, określonych poza regulaminem organizacyjnym Wyższego Urzędu Górniczego, obowiązków i uprawnień:

1) dyrektorów:

a) Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych,

b) Departamentu Energomechanicznego,

c) Departamentu Górnictwa,

d) Biura Komunikacji Społecznej oraz innych osób wykonujących obowiązki służbowe w tych komórkach organizacyjnych;

2) naczelnika Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego oraz innych osób wykonujących obowiązki służbowe w tym wydziale.

§ 4.

Traci moc zarządzenie nr 7 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 stycznia 2023 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG z 2023 r. poz. 37 i 86 oraz z 2024 r. poz. 4 i 21).

§ 5.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 2024 r.

Prezes Wyższego Urzędu Górniczego
Piotr Litwa

Załącznik 1. [REGULAMIN ORGANIZACYJNY WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO]

Załącznik do zarządzenia nr 19 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego
z dnia 24 lipca 2024 r. (Dz. Urz. WUG poz. 30)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

§ 1. Regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego, zwanego dalej „WUG”, określa tryb pracy WUG oraz zakres zadań komórek organizacyjnych, samodzielnego wydziału i samodzielnych stanowisk, wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Przemysłu z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu (Dz. Urz. Min. Przem. poz. 5), zwanych dalej „komórkami WUG”, a także stanowisk oraz osób realizujących zadania określone w przepisach o ochronie danych osobowych, przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisach prawa prasowego albo przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

§ 2. 1. Osobami kierownictwa WUG są:

1) Prezes WUG, zwany dalej „Prezesem”;

2) Wiceprezesi WUG, zwani dalej „Wiceprezesami”;

3) Dyrektor Generalny WUG, zwany dalej „Dyrektorem Generalnym”.

2. Osobami kierownictwa komórek WUG, wymienionych w § 2 ust. 1 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Przemysłu z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu, są:

1) dyrektorzy komórek WUG;

2) w przypadkach określonych w regulaminach organizacyjnych tych komórek - zastępcy dyrektorów komórek WUG.

3. Osobą kierownictwa Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego - Gabinetu Prezesa, zwanego dalej „Gabinetem Prezesa”, jest naczelnik wydziału.

§ 3. 1. Ustala się następujące symbole osób kierownictwa WUG:

1) Prezes - P;

2) Wiceprezesi - PVG i PVO;

3) Dyrektor Generalny - PDG.

2. Ustala się następujące symbole komórek WUG:

1) Departament Energomechaniczny i Infrastruktury Podstawowej - GEM;

2) Departament Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego - GG;

3) Departament Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa - OSG;

4) Departament Prawny - PR;

5) Departament Warunków Pracy i Szkolenia - WPS;

6) Biuro Administracyjno-Gospodarcze - BAG;

7) Biuro - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej - AD;

8) Biuro Budżetowo-Finansowe, Kadr i Szkolenia - BBF;

9) Gabinet Prezesa - GP;

10) Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego - AW;

11) Samodzielne Stanowisko do spraw Kontroli - SK;

12) Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego - OIN.

3. Ustala się następujące stanowiska oraz osoby realizujące zadania określone w przepisach o ochronie danych osobowych, przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisach prawa prasowego albo przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a także symbole tych stanowisk oraz osób:

1) Inspektor Ochrony Danych - IOD;

2) Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych - BHP;

3) Rzecznik Prasowy Prezesa - RP;

4) Koordynator do spraw Dostępności w WUG - KD.

§ 4. 1. Prezesowi podlegają bezpośrednio:

1) Wiceprezesi;

2) Dyrektor Generalny;

3) Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego;

4) Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego;

5) Inspektor Ochrony Danych;

6) Rzecznik Prasowy Prezesa;

7) Koordynator do spraw Dostępności w WUG;

8) doradcy Prezesa.

2. Prezes sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:

1) Departamentem Prawnym;

2) Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia - w zakresie spraw związanych z powołaniem i odwołaniem dyrektorów okręgowych urzędów górniczych, zwanych dalej „OUG”, oraz ich zastępców;

3) Gabinetem Prezesa;

4) Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Kontroli.

§ 5. 1. Powierza się obowiązki Prezesa w zakresie gospodarki finansowej:

1) Dyrektorowi Generalnemu - w odniesieniu do samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz przeznaczania środków finansowych na poszczególne wydatki, zgodnie z klasyfikacją budżetową;

2) dyrektorom OUG - w odniesieniu do samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz przeznaczania środków finansowych na poszczególne wydatki, zgodnie z klasyfikacją budżetową, przekazanych OUG na rachunek pomocniczy na nabywanie rzeczy i usług, zgodnie z procedurami określonymi w:

a) wydanych przez Prezesa przepisach w sprawie dokonywania przez urzędy górnicze wydatków publicznych z tytułu umów nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych - do wysokości mniejszej jednorazowo niż 50 000 zł,

b) wydanych przez Dyrektora Generalnego przepisach w sprawie szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych.

2. Przepisy ust. 1 stanowią powierzenie określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej w rozumieniu art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)).

§ 6. 1. Wiceprezesi:

1) sprawują bezpośredni nadzór nad dyrektorami OUG;

2) nadzorują, koordynują i kontrolują działalność OUG w zakresie zadań organów nadzoru górniczego;

3) sprawują bezpośredni nadzór merytoryczny nad:

a) Departamentem Energomechanicznym i Infrastruktury Podstawowej,

b) Departamentem Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego,

c) Departamentem Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa,

d) Departamentem Warunków Pracy i Szkolenia,

e) Biurem - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;

4) sprawują nadzór nad pogotowiem technicznym WUG, wyznaczają inne osoby sprawujące nadzór nad pogotowiem technicznym WUG oraz zatwierdzają plan wykonywania czynności pogotowia technicznego WUG;

5) wykonują czynności polecone przez Prezesa, w sprawach niewymienionych w pkt 1-4.

2. Prezes dokonuje rozdziału zadań pomiędzy Wiceprezesami, w tym określa kolejność zastępowania go przez Wiceprezesów.

3. Wiceprezes może upoważnić osoby kierownictwa komórek WUG, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny, oraz innych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w tych komórkach do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.

§ 7. 1. Zadania Dyrektora Generalnego określają:

1) ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 409);

2) ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164).

2. Dyrektorowi Generalnemu podlegają bezpośrednio:

1) Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych;

2) Sekretariat Dyrektora Generalnego - w zakresie:

a) nadzorowania i koordynowania realizacji w urzędach górniczych kontroli zarządczej,

b) obsługi organizacyjnej oraz kancelaryjno-biurowej wykonywania zadań Dyrektora Generalnego,

c) obsługi kancelaryjno-biurowej Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych.

3. Dyrektor Generalny sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:

1) Biurem Administracyjno-Gospodarczym;

2) Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia, z zastrzeżeniem § 4 ust. 2 pkt 2.

4. Dyrektor Generalny wykonuje czynności polecone przez Prezesa, w sprawach niewymienionych w ust. 1-3.

5. Dyrektor Generalny prowadzi ewidencję:

1) dodatkowego zatrudnienia:

a) członków korpusu służby cywilnej wykonujących obowiązki służbowe w WUG,

b) urzędników państwowych wykonujących obowiązki służbowe w WUG,

c) dyrektorów oraz zastępców dyrektorów OUG;

2) podejmowania zajęć zarobkowych przez:

a) osoby zajmujące w WUG wyższe stanowiska w służbie cywilnej,

b) urzędników służby cywilnej wykonujących obowiązki służbowe w WUG,

c) dyrektorów oraz zastępców dyrektorów OUG.

6. Dyrektor Generalny może upoważnić osoby kierownictwa komórek WUG, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny, oraz innych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w tych komórkach do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.

7. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektorów OUG do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu, z wyłączeniem dokonywania wydatków publicznych o wysokości jednorazowo równej lub przekraczającej 50 000 zł.

§ 8. Schemat organizacyjny WUG jest opracowywany przez Gabinet Prezesa w oparciu o przepisy niniejszego regulaminu oraz upowszechniany na stronie internetowej WUG i w Biuletynie Informacji Publicznej WUG.

§ 9. 1. Dyrektor komórki WUG kieruje tą komórką samodzielnie albo przy pomocy swojego zastępcy (zastępców).

2. Naczelnik Gabinetu Prezesa kieruje tą komórką samodzielnie.

3. W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora komórki WUG, Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Prezesem, może wyznaczyć, do czasu obsadzenia tego stanowiska, zastępcę dyrektora tej komórki, a jeżeli nie istnieje w niej stanowisko zastępcy dyrektora - pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce, do wykonywania określonych obowiązków i uprawnień dyrektora tej komórki.

4. W przypadku nieobsadzenia stanowiska naczelnika Gabinetu Prezesa, Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Prezesem, może wyznaczyć, do czasu obsadzenia tego stanowiska, pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce do wykonywania określonych obowiązków i uprawnień naczelnika tej komórki.

5. Dyrektor komórki WUG wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce niebędącego zastępcą dyrektora tej komórki do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez dyrektora, jak i przez zastępcę (zastępców) dyrektora tej komórki.

6. Naczelnik Gabinetu Prezesa wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez naczelnika tej komórki.

7. W przypadku braku możliwości wyznaczenia pracownika wykonującego obowiązki służbowe w komórce WUG przez dyrektora tej komórki w trybie, o którym mowa w ust. 5, Dyrektor Generalny wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce niebędącego zastępcą dyrektora tej komórki, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu dyrektora tej komórki w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez dyrektora, jak i przez zastępcę dyrektora tej komórki.

8. W przypadku braku możliwości wyznaczenia pracownika wykonującego obowiązki służbowe w Gabinecie Prezesa przez naczelnika tej komórki w trybie, o którym mowa w ust. 6, Dyrektor Generalny wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu naczelnika tej komórki w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez naczelnika tej komórki.

§ 10. 1. Dyrektorzy komórek WUG oraz naczelnik Gabinetu Prezesa są odpowiedzialni za całokształt spraw tych komórek, w tym za sprawną organizację i dyscyplinę pracy.

2. Do obowiązków i uprawnień dyrektora komórki WUG oraz naczelnika Gabinetu Prezesa należą w szczególności:

1) organizowanie pracy komórki WUG stosownie do wykonywanych zadań oraz wytyczanie kierunków pracy tej komórki;

2) wprowadzanie nowoczesnych form, metod i technik pracy w komórce WUG;

3) uczestniczenie w sprawowaniu kontroli zarządczej, w zakresie zadań realizowanych przez komórkę WUG;

4) nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez podległych pracowników, przestrzegania przepisów prawa, porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;

5) udzielanie, udostępnianie lub przekazywanie informacji oraz materiałów o charakterze jawnym;

6) uzgadnianie stanowisk z innymi komórkami WUG w sprawach wymagających współpracy;

7) reprezentowanie WUG w sprawach objętych zakresem zadań komórki WUG;

8) załatwianie spraw osobowych w odniesieniu do podległych pracowników, niezastrzeżonych do zakresu zadań Dyrektora Generalnego albo Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia;

9) wykonywanie zadań określonych w Planie Operacyjnym Funkcjonowania WUG, a także współpraca z Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego w zakresie wykonywania zadań obronnych oraz zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.

3. Przepis ust. 2 pkt 8 stosuje się odpowiednio do:

1) Prezesa - w odniesieniu do Inspektora Ochrony Danych oraz doradców Prezesa;

2) Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego, Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli, Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego oraz Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych.

4. Do obowiązków dyrektorów departamentów oraz naczelnika Gabinetu Prezesa należy udział w pracach zespołu redakcyjnego czasopisma Wyższego Urzędu Górniczego „Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwie”, zwanego dalej „czasopismem WUG”.

5. Do obowiązków dyrektorów departamentów, z wyjątkiem Departamentu Prawnego, należą:

1) ewidencjonowanie czynności inspekcyjno-technicznych wykonywanych przez pracowników wykonujących obowiązki służbowe w departamencie;

2) wykonywanie określonych czynności pogotowia technicznego WUG.

§ 11. 1. Dyrektor departamentu, dyrektor Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej oraz naczelnik Gabinetu Prezesa podlegają właściwej osobie kierownictwa WUG, a w zakresie spraw, o których mowa w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej - Dyrektorowi Generalnemu.

2. Dyrektor Biura Administracyjno-Gospodarczego oraz dyrektor Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia podlegają Dyrektorowi Generalnemu.

§ 12. 1. Prezes podpisuje:

1) akty normatywne o charakterze wewnętrznym;

2) projekt i wykonanie budżetu w części budżetu państwa, której jest dysponentem;

3) decyzje oraz postanowienia wydawane w pierwszej i drugiej instancji oraz w wyniku rozpoznania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy;

4) świadectwa stwierdzające kwalifikacje, o których mowa w art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 633, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 834), zwanej dalej „Pgg”;

5) opinie w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;

6) świadectwa nadania materiałom wybuchowym przeznaczonym do użytku cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego;

7) akty powołania i odwołania dyrektorów OUG oraz ich zastępców;

8) pełnomocnictwa oraz upoważnienia;

9) pisma oraz inne dokumenty:

a) ustalające zasadnicze kierunki działania urzędów górniczych,

b) kierowane do osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, kierowników central organizacji politycznych, gospodarczych, związkowych i społecznych,

c) kierowane do organów nadzoru górniczego za granicą,

d) w sprawach wniosków legislacyjnych oraz w sprawach legislacyjnych prowadzonych na podstawie upoważnienia ministra sprawującego nadzór nad Prezesem;

10) dokumenty związane z wykonywaniem:

a) zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych,

b) zadań obronnych,

c) zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.

2. Podpisywanie przez Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego, a także dyrektorów komórek WUG, ich zastępców oraz naczelnika Gabinetu Prezesa, z upoważnienia Prezesa, aktów, decyzji, postanowień, pism oraz innych dokumentów wymienionych w ust. 1 następuje z klauzulą „z upoważnienia Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego”.

3. Wiceprezesi oraz Dyrektor Generalny, poza przypadkami określonymi w ust. 2, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem ich zadań.

4. Dyrektorzy komórek WUG oraz naczelnik Gabinetu Prezesa, poza przypadkami określonymi w ust. 2 oraz § 6 ust. 3 i § 7 ust. 6, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek, z wyjątkiem pism oraz innych dokumentów zastrzeżonych obowiązującymi przepisami dla Głównego Księgowego WUG.

5. Zastępcy dyrektorów komórek WUG, poza przypadkami określonymi w ust. 2 oraz § 6 ust. 3 i § 7 ust. 6, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez dyrektorów tych komórek oraz w przypadkach określonych w regulaminach organizacyjnych tych komórek.

6. Pracownicy wykonujący obowiązki służbowe w komórkach WUG, niebędący osobami kierownictwa tych komórek, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek w zakresie określonym w regulaminach organizacyjnych tych komórek.

7. Podpisywanie przez Wiceprezesów, w zastępstwie Prezesa, aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym następuje z klauzulą „w zastępstwie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego”.

8. Prezes nadaje wizę, o której mowa w art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), przy skierowaniu aktu prawnego do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym WUG. Prezes może upoważnić do nadawania tej wizy osobę kierownictwa komórki WUG lub innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG.

9. Dzienniki Urzędowe WUG są podpisywane przez osobę kierownictwa komórki WUG lub innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, działających na podstawie upoważnienia udzielonego przez Prezesa.

§ 13. Komórki WUG, przygotowujące projekt załatwienia sprawy, która dotyczy zakresów zadań także innych komórek WUG, są obowiązane uzgodnić ten projekt z tymi komórkami. Spory są rozstrzygane przez właściwą osobę kierownictwa WUG.

§ 14. 1. Do zadań komórek WUG, w granicach ich właściwości, należą:

1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG;

2) przeprowadzanie kontroli OUG;

3) udzielanie OUG wytycznych, konsultacji oraz innej niezbędnej pomocy w ich działalności;

4) uczestniczenie w działaniach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;

5) współpraca z innymi organami i urzędami, z instytucjami, jednostkami naukowymi i innymi jednostkami oraz ze związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców i innymi podmiotami;

6) reprezentowanie Prezesa, w zakresie przez niego określonym;

7) inicjowanie oraz opracowywanie projektów rozwiązań prawnych związanych z działalnością urzędów górniczych;

8) opiniowanie projektów aktów normatywnych, Polskich Norm oraz norm europejskich związanych z działalnością urzędów górniczych;

9) analizowanie aktów prawnych należących do ich właściwości, pod względem aktualności, celowości i skuteczności;

10) prowadzenie albo udział w prowadzeniu postępowań administracyjnych w ramach właściwości Prezesa oraz wykonywanie innych, określonych w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, czynności w ramach właściwości Prezesa;

11) prowadzenie albo udział w prowadzeniu postępowań w sprawach o wykroczenia w ramach właściwości Prezesa;

12) prowadzenie działalności informacyjnej, doskonalenia zawodowego oraz szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;

13) udział w prowadzeniu działalności promocyjnej i informacyjnej Prezesa w zakresie związanym z właściwością organów nadzoru górniczego, w tym:

a) udział w opracowywaniu materiałów informacyjnych na temat działalności organów nadzoru górniczego,

b) udział w prowadzeniu działalności wydawniczej mającej na celu promocję bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, przez:

- opracowywanie albo pozyskiwanie materiałów do publikacji w wydawnictwach promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie,

- konsultację merytoryczną w ramach przygotowywania do publikacji materiałów promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie,

c) opracowywanie materiałów informacyjnych dla potrzeb aktualizacji oraz bieżące aktualizowanie strony internetowej WUG, Biuletynu Informacji Publicznej WUG oraz extranetu urzędów górniczych;

14) udział w inicjowaniu prac naukowo-badawczych oraz inicjowaniu i podejmowaniu przedsięwzięć w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia w górnictwie, wdrożenia postępu technicznego w dziedzinie górnictwa, racjonalnej gospodarki złożami kopalin oraz ograniczenia uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko;

15) opracowywanie planów pracy i raportów z ich wykonania oraz sporządzanie koniecznych analiz i informacji w zakresie niezbędnym do realizacji nałożonych zadań;

16) weryfikowanie tłumaczeń tekstów zamawianych przez WUG;

17) załatwianie spraw wynikających ze skarg, wniosków i petycji kierowanych do WUG;

18) rozpatrywanie spraw wynikających z interwencji i listów kierowanych do WUG, w szczególności interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego;

19) prowadzenie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej;

20) prowadzenie spraw związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego;

21) przygotowywanie merytorycznych założeń projektów umów cywilnoprawnych;

22) przygotowywanie materiałów na potrzeby statystyki, sprawozdawczości i kontroli;

23) prowadzenie spraw kancelaryjnych;

24) załatwianie spraw poleconych przez Prezesa, niewymienionych w pkt 1-23.

2. Komórki WUG uwzględniają problematykę osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich obszarach swojej działalności, wdrażają plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz udzielają niezbędnej pomocy merytorycznej i bieżącego wsparcia Koordynatorowi do spraw Dostępności w WUG.

3. W przypadkach wskazanych przez Prezesa lub właściwego Wiceprezesa, do zadań departamentów, w granicach ich właściwości, należy również ocena dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów.

4. Do zadań departamentów, z wyjątkiem Departamentu Prawnego, w granicach ich właściwości, należą również:

1) wykonywanie czynności związanych z dokonywaniem kompleksowego sprawdzenia i oceny stanu bezpieczeństwa powszechnego, związanego z ruchem zakładu górniczego, stanu bezpieczeństwa pracy w górnictwie, stanu rozpoznania i zwalczania zagrożeń w zakładach górniczych, stanu ratownictwa górniczego oraz innych zagadnień związanych z prowadzeniem ruchu zakładów górniczych, a także przedkładaniem właściwym organom informacji, opinii i wniosków w tej dziedzinie;

2) udział w:

a) badaniach mających na celu ustalenie stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,

b) nadzorze nad prowadzeniem akcji ratowniczych;

3) współpraca z komitetami technicznymi, o których mowa w przepisach o normalizacji.

§ 15. Zadania komórek WUG, poza niniejszym regulaminem, określają również:

1) inne akty normatywne o charakterze wewnętrznym, wydawane przez:

a) Prezesa, w szczególności dotyczące organów opiniodawczych i doradczych,

b) Dyrektora Generalnego;

2) dokumenty zatwierdzone przez:

a) Prezesa, w szczególności dotyczące przyrządów kontrolno-pomiarowych zakupionych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

b) Dyrektora Generalnego.

§ 16. Organizację wewnętrzną oraz podział zadań i kompetencji wewnątrz komórek WUG określają regulaminy organizacyjne tych komórek.

§ 17. Do zadań Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej należą:

1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do wyrobów stosowanych w ruchu zakładu górniczego albo zakładu, w tym:

a) maszyn, urządzeń i instalacji,

b) specjalistycznych narzędzi i przyrządów

- w zakładach górniczych albo zakładach, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego, Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;

2) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do wyrobów stosowanych w ruchu zakładu górniczego albo zakładu, w tym:

a) maszyn, urządzeń i instalacji,

b) specjalistycznych narzędzi i przyrządów

- w zakładach górniczych albo zakładach, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego, Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa, Departamentu Prawnego oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;

3) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do:

a) górniczych wyciągów szybowych,

b) urządzeń transportowych, których środki transportu poruszają się po torze o nachyleniu powyżej 45°, w wyrobiskach górniczych,

c) centrali i dyspozytorni wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralnymi sieciami telekomunikacyjnymi,

d) stacji wentylatorów głównych,

e) wyposażenia szybów i szybików,

f) urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w lit. a-e

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, w szczególności w sprawach pozwoleń na oddanie do ruchu w podziemnym zakładzie górniczym tych obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego oraz Departamentu Prawnego;

4) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do ochrony przeciwpożarowej:

a) szybów i szybików,

b) obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, o których mowa w pkt 3,

c) obiektów budowlanych maszyn wyciągowych,

d) szybowych wież wyciągowych,

e) budynków nadszybi,

f) obiektów budowlanych urządzeń, o których mowa w pkt 3 lit. b,

g) wolnostojących budynków centrali, dyspozytorni, systemów oraz sieci, o których mowa w pkt 3 lit. c,

h) obiektów budowlanych stacji wentylatorów głównych,

i) obiektów budowlanych przeznaczonych dla urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w pkt 3 lit. a-e

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;

5) wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do:

a) uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grup I-XI, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji,

b) prowadzenia wykazu osób, którym nadano uprawnienia rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego,

c) dopuszczania wyrobów do stosowania w zakładach górniczych, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego;

6) koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do:

a) obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, o których mowa w pkt 3, oraz pozostałych maszyn, urządzeń i instalacji,

b) specjalistycznych narzędzi i przyrządów;

7) współpraca z właściwą komórką w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawach wykonywania w WUG zadań Prezesa jako organu wyspecjalizowanego w rozumieniu przepisów o systemie oceny zgodności albo organu nadzoru rynku w rozumieniu przepisów o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, w odniesieniu do wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 15, art. 120 ust. 1 albo art. 120 ust. 2 Pgg;

8) udział w spotkaniach grup współpracy administracyjnej i grup roboczych dla dyrektyw nowego podejścia oraz udzielanie informacji dotyczących stosowania maszyn i urządzeń w górnictwie, w ramach współpracy z innymi organami administracji rządowej, przedsiębiorcami górniczymi oraz producentami maszyn i urządzeń dla górnictwa;

9) koordynowanie spraw związanych z normalizacją, w tym współpraca z Polskim Komitetem Normalizacyjnym.

§ 18. Do zadań Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego należą:

1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, odkrywkowych zakładów górniczych albo zakładów, z wyjątkiem zakładów wykonujących roboty geologiczne, o których mowa w art. 86 Pgg, w tym:

a) analizy zjawisk dynamicznych wywołanych działalnością górniczą,

b) ratownictwa górniczego,

c) szybów i szybików,

d) środków strzałowych i sprzętu strzałowego,

e) sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego

- z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej, Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;

2) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad podmiotami zawodowo trudniącymi się ratownictwem górniczym, w zakresie przestrzegania przez nie przepisów dotyczących ratownictwa górniczego;

3) wykonywanie zadań Prezesa, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, odkrywkowych zakładów górniczych albo zakładów, z wyjątkiem zakładów wykonujących roboty geologiczne, o których mowa w art. 86 Pgg, w tym:

a) analizy zjawisk dynamicznych wywołanych działalnością górniczą,

b) ratownictwa górniczego,

c) szybów i szybików,

d) środków strzałowych i sprzętu strzałowego,

e) sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,

f) kwalifikacji, o których mowa w art. 58 ust. 2 pkt 1, 2 i 5-7 Pgg

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej, Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa, Departamentu Prawnego, Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia oraz, w zakresie likwidacji podziemnych zakładów górniczych, odkrywkowych zakładów górniczych albo zakładów, Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;

4) wykonywanie zadań Prezesa, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad podmiotami zawodowo trudniącymi się ratownictwem górniczym, w zakresie przestrzegania przez nie przepisów dotyczących ratownictwa górniczego;

5) wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grup XII-XVI oraz XVIII-XXI, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji;

6) koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do tworzenia i funkcjonowania funduszu likwidacji zakładu górniczego.

§ 19. Do zadań Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa należą:

1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do:

a) ochrony środowiska, w tym postępowania z odpadami, gospodarki wodnej oraz gospodarki terenami zajętymi pod działalność górniczą,

b) gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania,

c) rekultywacji gruntów po działalności górniczej,

d) geologii górniczej oraz hydrogeologii, w tym rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia wodnego,

e) miernictwa górniczego, ochrony powierzchni, monitoringu wpływów eksploatacji górniczej oraz zapobiegania szkodom,

f) administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w tym projektowania i wykonywania robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych na terenie zakładu górniczego albo zakładu, w zakresie właściwości rzeczowej dyrektorów OUG,

g) planowania i zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do terenów górniczych,

h) wydobywania kopalin otworami wiertniczymi,

i) podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji metodą otworową,

j) podziemnego składowania odpadów metodą otworową,

k) robót geologicznych, o których mowa w art. 86 Pgg;

2) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do:

a) ochrony środowiska, w tym postępowania z odpadami, gospodarki wodnej oraz gospodarki terenami zajętymi pod działalność górniczą,

b) gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania,

c) rekultywacji gruntów po działalności górniczej,

d) geologii górniczej oraz hydrogeologii, w tym rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia wodnego,

e) miernictwa górniczego, ochrony powierzchni, monitoringu wpływów eksploatacji górniczej oraz zapobiegania szkodom,

f) administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w tym projektowania i wykonywania robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych na terenie zakładu górniczego albo zakładu, w szczególności w odniesieniu do następujących obiektów budowlanych podziemnych zakładów górniczych:

- obiektów budowlanych maszyn wyciągowych,

- szybowych wież wyciągowych,

- budynków nadszybi,

- obiektów budowlanych urządzeń, o których mowa w § 17 pkt 3 lit. b,

- wolnostojących budynków centrali, dyspozytorni, systemów oraz sieci, o których mowa w § 17 pkt 3 lit. c,

- obiektów budowlanych stacji wentylatorów głównych,

- obiektów budowlanych przeznaczonych dla urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w § 17 pkt 3 lit. a-e oraz § 18 pkt 3 lit. c,

g) wpływu eksploatacji górniczej na szyby i szybiki oraz geodezyjnych pomiarów:

- obiektów budowlanych, o których mowa w lit. f,

- obudów i zbrojenia szybów i szybików,

- geometrii górniczych wyciągów szybowych,

h) poszukiwania, rozpoznawania lub wydobywania węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej,

i) podziemnego składowania dwutlenku węgla

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;

3) wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do:

a) kwalifikacji do wykonywania czynności mierniczego górniczego i geologa górniczego,

b) uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grup XVII i XXII

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji;

4) koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów prowadzących działalność polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej;

5) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, w zakresie niezastrzeżonym dla Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;

6) prowadzenie postępowań związanych z wydawaniem opinii w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;

7) gromadzenie i przekazywanie danych do Głównego Urzędu Statystycznego w ramach programu badań statystycznych statystyki publicznej.

§ 20. Do zadań Departamentu Prawnego należą:

1) analiza stanu, rozwoju i praktyki stosowania prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej oraz prawa międzynarodowego, w zakresie związanym z działalnością urzędów górniczych;

2) prowadzenie postępowań legislacyjnych dotyczących prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej i prawa międzynarodowego, w szczególności inicjowanie i opracowywanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, uczestniczenie w konferencjach uzgodnieniowych, komisjach prawniczych, pracach komisji sejmowych i senackich, w zakresie związanym z działalnością organów nadzoru górniczego;

3) uczestniczenie w postępowaniach legislacyjnych, prowadzonych przez inne organy, w szczególności opracowywanie uwag i opinii do projektów aktów normatywnych i innych dokumentów krajowych lub unijnych, a także koordynowanie prac komórek WUG w tym zakresie;

4) prowadzenie, w ramach właściwości Prezesa, postępowań administracyjnych:

a) w pierwszej instancji w sprawach:

- kar pieniężnych,

- zakazów wykonywania czynności,

- uznawania kwalifikacji do wykonywania górniczych zawodów regulowanych,

b) w drugiej instancji,

c) z wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, w której decyzja albo postanowienie zostały wydane przez Prezesa działającego jako organ pierwszej instancji,

d) w sprawie wznowienia postępowania oraz stwierdzenia nieważności decyzji albo postanowień;

5) rozpatrywanie:

a) ponagleń, o których mowa w przepisach Kpa,

b) sprzeciwów od decyzji wydanych na podstawie art. 138 § 2 Kpa;

6) przygotowywanie odpowiedzi na skargi oraz skargi kasacyjne wnoszone do sądów administracyjnych;

7) prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia w ramach właściwości Prezesa oraz wykonywanie czynności w postępowaniach w sprawach o wykroczenia, prowadzonych przez inne organy;

8) przygotowywanie odpowiedzi na pozwy wnoszone do sądów powszechnych;

9) reprezentowanie Prezesa oraz Dyrektora Generalnego w postępowaniach sądowych, postępowaniach sądowoadministracyjnych, postępowaniach administracyjnych oraz postępowaniach przed innymi organami;

10) przeprowadzanie kontroli OUG w zakresie zagadnień związanych z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi oraz postępowaniami w sprawach o wykroczenia;

11) koordynowanie oceny dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów, z wyjątkiem zgonów naturalnych;

12) opracowywanie projektów oraz prowadzenie rejestru pełnomocnictw oraz upoważnień podpisywanych przez:

a) Prezesa, z wyjątkiem upoważnień:

- o których mowa w przepisach o kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy,

- do przeprowadzenia kontroli OUG oraz komórek WUG,

b) Dyrektora Generalnego;

13) opracowywanie projektów umów cywilnoprawnych oraz opiniowanie tych projektów - jeżeli zostały one opracowane poza WUG;

14) udzielanie pomocy prawnej komórkom WUG;

15) świadczenie kasie zapomogowo-pożyczkowej działającej w jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, pomocy w zakresie prowadzenia obsługi prawnej;

16) wykonywanie czynności związanych z realizacją polityki antykorupcyjnej;

17) wykonywanie czynności doradczych w zakresie zasad etyki.

§ 21. Do zadań Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia należą:

1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do:

a) oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,

b) szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,

c) działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych albo zakładach,

d) zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,

e) środków ochrony indywidualnej, z wyjątkiem sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,

f) odzieży roboczej;

2) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do:

a) oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,

b) szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,

c) działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych albo zakładach,

d) zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,

e) środków ochrony indywidualnej, z wyjątkiem sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,

f) odzieży roboczej

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;

3) prowadzenie spraw z zakresu:

a) planowania działalności w urzędach górniczych,

b) zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych, w zakresie niezastrzeżonym dla Biura Administracyjno-Gospodarczego;

4) koordynowanie oceny dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;

5) przechowywanie oraz dokonywanie innych czynności określonych w przepisach instrukcji kancelaryjnej dla komórki merytorycznej wobec dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów:

a) po zakończeniu oceny tych dokumentów,

b) w przypadku braku dokonywania oceny tych dokumentów,

c) po zakończeniu tej analizy - jeżeli była ona dokonywana na podstawie art. 174 ust. 2 Pgg;

6) analizowanie przyczyn:

a) chorób zawodowych związanych z wykonywaniem czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,

b) zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;

7) statystyczne opracowywanie danych o:

a) zdarzeniach zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,

b) działalności represyjnej organów nadzoru górniczego,

c) czynnościach inspekcyjno-technicznych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, w tym na potrzeby analizy działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego;

8) prowadzenie ewidencji zakładów górniczych, w tym ewidencji zatrudnienia i wydobycia;

9) redagowanie działu „Statystyki” na stronie internetowej WUG;

10) redagowanie rocznej „Oceny stanu bezpieczeństwa pracy, ratownictwa górniczego oraz bezpieczeństwa powszechnego w związku z działalnością górniczo-geologiczną”;

11) opracowywanie planów wykonywania czynności pogotowia technicznego WUG;

12) pełnienie służby dyspozytorskiej w WUG;

13) obsługa centrali telefonicznej.

§ 22. 1. Do zadań Biura Administracyjno-Gospodarczego należą:

1) całokształt spraw administracyjnych, gospodarczych, transportowych, informatycznych oraz dotyczących obiegu i archiwizowania dokumentów, związanych z działalnością urzędów górniczych;

2) nadzorowanie i koordynowanie realizacji w urzędach górniczych kontroli zarządczej;

3) obsługa:

a) zamówień publicznych,

b) wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych;

4) wydawanie pracownikom wykonującym obowiązki służbowe w WUG środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, a także prowadzenie dokumentacji z tym związanej, zgodnie z przepisami określającymi zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym;

5) prowadzenie spraw związanych z umowami o świadczenie usług z zakresu medycyny pracy;

6) obsługa, w ramach zawartych umów, krajowych podróży służbowych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;

7) prowadzenie ewidencji umundurowania otrzymywanego przez pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, zgodnie z przepisami o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych;

8) nadzór techniczny nad stroną internetową WUG, Biuletynem Informacji Publicznej WUG oraz extranetem urzędów górniczych;

9) prowadzenie Kancelarii Głównej WUG;

10) prowadzenie archiwum zakładowego WUG;

11) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG w zakresie:

a) wydatków publicznych,

b) gospodarki środkami transportu,

c) spraw informatycznych,

d) obiegu i archiwizowania dokumentów,

e) zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

12) obsługa organizacyjna oraz kancelaryjno-biurowa wykonywania zadań Dyrektora Generalnego;

13) obsługa kancelaryjno-biurowa:

a) Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych,

b) Koordynatora do spraw Dostępności w WUG.

2. W ramach organizacyjnych Biura Administracyjno-Gospodarczego funkcjonuje, jako wyodrębniona struktura, Sekretariat Dyrektora Generalnego.

§ 23. Do zadań Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej należą:

1) gromadzenie, archiwizowanie i udostępnianie dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych oraz dokumentów zawierających informację o środowisku i jego ochronie, innych niż dokumentacja mierniczo-geologiczna zlikwidowanych zakładów górniczych;

2) powiadamianie właściwych organów o przejęciu i zabezpieczeniu dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanego zakładu górniczego;

3) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, w oparciu o dokumentację zgromadzoną przez biuro;

4) skanowanie i przetwarzanie map górniczych w celu poszerzenia numerycznego zasobu informacji o terenach pogórniczych.

§ 24. 1. Do zadań Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia należą:

1) całokształt spraw budżetowych, w części budżetu państwa, której dysponentem jest Prezes, związanych z działalnością urzędów górniczych, z wyjątkiem współpracy z zagranicą;

2) całokształt spraw finansowo-księgowych w zakresie dochodów i wydatków oraz spraw socjalnych, w tym sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i statystycznej;

3) koordynowanie przeprowadzania w urzędach górniczych inwentaryzacji składników majątkowych jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg;

4) przekazywanie organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczej informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej, w sprawach załatwianych w WUG;

5) weryfikowanie pod względem finansowym projektów umów cywilnoprawnych zawieranych przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, oraz prowadzenie rejestru tych umów;

6) obsługa Prezesa w zakresie realizacji obowiązków organu upoważnionego do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2016 r. w sprawie postępowania w zakresie formularzy mandatu karnego, mandatów karnych generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego oraz podmiotów nabywających odpłatnie formularze mandatu karnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1349);

7) obsługa kasowa jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, w zakresie dotyczącym WUG;

8) świadczenie kasie zapomogowo-pożyczkowej działającej w jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, pomocy w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz obsługi kasowej;

9) realizowanie polityki kadrowej, w tym:

a) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem naborów,

b) prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy w urzędach górniczych,

c) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem praktyk, staży oraz innych podobnych form wykonywania czynności na rzecz WUG;

10) zarządzanie szkoleniami w urzędach górniczych, w tym realizowanie polityki szkoleniowej w służbie cywilnej;

11) współdziałanie ze Służbą Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych w organizowaniu szkoleń wstępnych i okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy w urzędach górniczych;

12) realizowanie obowiązków pracodawcy dotyczących ubezpieczeń społecznych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;

13) prowadzenie spraw dotyczących:

a) odznaczeń państwowych,

b) odznak, z wyjątkiem Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Bezpieczeństwa w Górnictwie,

c) wyróżnień, z wyjątkiem honorowego wyróżnienia „Zasłużony dla Nadzoru Górniczego”,

d) stopni górniczych

- w tym sporządzanie wniosków, dyplomów oraz legitymacji;

14) obsługa organizacyjna Dyrektora Generalnego w zakresie spraw dyscyplinarnych oraz obsługa administracyjna Komisji dyscyplinarnej dla WUG;

15) całokształt spraw związanych z wynagrodzeniami oraz innymi świadczeniami o charakterze pieniężnym, w tym sporządzanie dokumentów wymaganych przez przepisy dotyczące ubezpieczeń społecznych, przepisy podatkowe, a także przepisy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;

16) przygotowywanie oraz wypełnianie zaświadczeń dla celów emerytalnych dla pracowników i byłych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;

17) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG w sprawach:

a) finansowo-księgowych,

b) kadrowych,

c) szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w OUG.

2. W ramach organizacyjnych Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia funkcjonuje Główny Księgowy WUG, którego zakres obowiązków i odpowiedzialności określa art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

§ 25. 1. Do zadań Gabinetu Prezesa należą:

1) obsługa organizacyjna oraz kancelaryjno-biurowa wykonywania zadań Prezesa i Wiceprezesów;

2) organizowanie spotkań i kontaktów osób kierownictwa WUG;

3) zapewnianie wymiany informacji pomiędzy osobami kierownictwa WUG a innymi organami administracji publicznej;

4) zapewnianie koordynowania przez osoby kierownictwa WUG działalności urzędów górniczych;

5) koordynowanie współpracy organów nadzoru górniczego z jednostkami krajowymi;

6) koordynowanie i obsługa, a w przypadkach wskazanych przez Prezesa - prowadzenie, spraw dotyczących współpracy z zagranicą i instytucjami Unii Europejskiej, w tym obsługa, we współpracy z Biurem Administracyjno-Gospodarczym oraz Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia, podróży służbowych poza granicami kraju odbywanych przez pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;

7) prowadzenie spraw związanych z:

a) udzielaniem przez Prezesa patronatów honorowych,

b) udziałem Prezesa w komitetach honorowych lub organizacyjnych obchodów świąt narodowych, świąt państwowych oraz świąt branżowych;

8) przygotowywanie i obsługa narad osób kierownictwa WUG z dyrektorami komórek WUG oraz dyrektorami OUG, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG;

9) przygotowywanie, w języku polskim i angielskim, oficjalnych wystąpień osób kierownictwa WUG;

10) planowanie, koordynowanie oraz obsługa redakcyjna i organizacyjna działalności promocyjnej i informacyjnej Prezesa w zakresie związanym z zadaniami organów nadzoru górniczego, w szczególności:

a) planowanie, organizowanie oraz obsługa konferencji, konkursów i innych wydarzeń, w tym wydarzeń okolicznościowych nadzoru górniczego, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG,

b) tworzenie oraz redagowanie materiałów promocyjnych, informacyjnych i instruktażowo-szkoleniowych, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG,

c) sprawowanie, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG, opieki redakcyjnej nad publikacjami WUG, w szczególności nad czasopismem WUG oraz rocznym „Sprawozdaniem z działalności urzędów górniczych”, w tym ich redakcja językowa, graficzna i techniczna oraz przechowywanie i dystrybucja,

d) merytoryczny udział w procesie planowania, udzielania oraz odbioru przedmiotu zamówień publicznych w zakresie:

- świadczenia usług redakcyjnych, fotograficznych, graficznych, drukarskich oraz audiowizualnych,

- dostawy materiałów promocyjnych i identyfikacyjnych urzędów górniczych,

e) przechowywanie oraz dystrybuowanie materiałów promocyjnych i identyfikacyjnych WUG;

11) współtworzenie zasobów internetowych WUG oraz zarządzanie informacjami w tych zasobach, w zakresie określonym w „Polityce zarządzania informacjami w zasobach internetowych Wyższego Urzędu Górniczego”, w szczególności:

a) sprawowanie opieki redakcyjnej nad stroną internetową WUG, Biuletynem Informacji Publicznej WUG, kanałami internetowymi WUG oraz extranetem urzędów górniczych,

b) tworzenie, w języku polskim i angielskim, treści zamieszczanych na stronie internetowej WUG,

c) współudział w planowaniu i zamawianiu usług w zakresie tworzenia, utrzymania oraz przebudowy zasobów internetowych WUG;

12) koordynowanie spraw związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego;

13) prowadzenie spraw dotyczących aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym, wydawanych przez Prezesa albo Dyrektora Generalnego;

14) prowadzenie spraw związanych z prenumeratą czasopism dla urzędów górniczych, z wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla Biura Administracyjno-Gospodarczego;

15) prowadzenie spraw dotyczących:

a) Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Bezpieczeństwa w Górnictwie,

b) honorowego wyróżnienia „Zasłużony dla Nadzoru Górniczego”;

16) koordynowanie i obsługa wykonywania na rzecz jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, usług w zakresie tłumaczeń;

17) pozyskiwanie, gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie zbiorów Izby Tradycji Nadzoru Górniczego imienia Jana Szczerbińskiego, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG;

18) obsługa kancelaryjno-biurowa:

a) Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego,

b) Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli,

c) Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego,

d) Inspektora Ochrony Danych,

e) Rzecznika Prasowego Prezesa,

f) doradców Prezesa.

2. W ramach organizacyjnych Gabinetu Prezesa funkcjonuje Rzecznik Prasowy Prezesa, wyznaczony przez Prezesa.

§ 26. Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego należy planowanie, przeprowadzanie i dokumentowanie audytu wewnętrznego w WUG.

§ 27. Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli należą:

1) planowanie, organizowanie, koordynowanie oraz przeprowadzanie kontroli OUG i komórek WUG;

2) koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków oraz rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności organów nadzoru górniczego, lub pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, prowadzenie rejestru tych skarg i wniosków, a także sporządzanie rocznych sprawozdań z ich rozpatrywania;

3) dokonywanie okresowo ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez OUG;

4) koordynowanie rozpatrywania spraw oraz rozpatrywanie spraw wynikających z interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, a także prowadzenie ewidencji tych interwencji i listów;

5) koordynowanie rozpatrywania oraz rozpatrywanie petycji, a także wykonywanie, w zakresie określonym w przepisach o petycjach, czynności o charakterze ewidencyjnym oraz informacyjnym;

6) dokonywanie analiz działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego, z zastrzeżeniem § 21 pkt 7 lit. c.

§ 28. Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego należą:

1) wykonywanie zadań:

a) pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych,

b) zastępcy pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych;

2) kierowanie Kancelarią Tajną WUG;

3) podejmowanie działań służących wykonywaniu przez Prezesa zadań w ramach obowiązku obrony Ojczyzny, określonych przez ministra sprawującego nadzór nad Prezesem, oraz sporządzanie dokumentacji związanej z realizacją zadań w ramach tego obowiązku, określonych w przepisach o obronie Ojczyzny;

4) prowadzenie spraw dotyczących wyłączenia pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

5) sporządzanie dokumentacji związanej z realizacją zadań określonych w przepisach o zarządzaniu kryzysowym;

6) współdziałanie w zakresie spraw określonych w pkt 3-5 z właściwymi komórkami w innych urzędach oraz innymi organami i instytucjami;

7) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami o stanie majątkowym pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych.

§ 29. Inspektor Ochrony Danych wykonuje zadania inspektora ochrony danych, określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w WUG oraz OUG.

§ 30. Do zadań Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych należą:

1) prowadzenie spraw służby bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w przepisach prawa pracy;

2) kierowanie pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie;

3) organizowanie, we współdziałaniu z Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia, szkoleń wstępnych i okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy w urzędach górniczych.

§ 31. Do zadań Rzecznika Prasowego Prezesa należy wykonywanie czynności rzecznika prasowego określonych w przepisach prawa prasowego.

§ 32. Koordynator do spraw Dostępności w WUG, wyznaczony przez Prezesa:

1) wykonuje w WUG zadania koordynatora do spraw dostępności, o których mowa w przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

2) przedstawia Prezesowi bieżące informacje o podejmowanych działaniach w zakresie wykonywanych zadań.


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872 oraz z 2024 r. poz. 858 i 1089.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-07-25
  • Data wejścia w życie: 2024-07-25
  • Data obowiązywania: 2024-09-01
  • Z mocą od: 2024-07-01

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA