REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 1

ZARZĄDZENIE
GENERALNEGO DYREKTORA
OCHRONY ŚRODOWISKA

z dnia 15 stycznia 2025 r.

w sprawie Karty audytu wewnętrznego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska

Tekst pierwotny

Celem wykonania standardu 1000 „Międzynarodowych Standardów Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego”, określonych przez Ministra Rozwoju i Finansów jako standardy audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych w Komunikacie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MRiF poz. 28), zarządza się, co następuje:

§ 1

. Ustala się „Kartę audytu wewnętrznego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska” stanowiącą załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Piotr Otawski
GENERALNY DYREKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA

Załącznik 1. [KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO GENERALNEJ DYREKCJI OCHRONY ŚRODOWISKA]

Załącznik do zarządzenia
Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
z dnia 15 stycznia2025 r.

KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO GENERALNEJ DYREKCJI OCHRONY ŚRODOWISKA

I. Postanowienia ogólne

§ 1.

Karta Audytu Wewnętrznego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska określa ogólne zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (dalej: „GDOŚ”).

§ 2.

Audyt wewnętrzny w GDOŚ prowadzi usługodawca na podstawie umowy cywilnoprawnej (dalej: „audytor wewnętrzny - usługodawca”), który jest audytorem wewnętrznym i kierownikiem komórki audytu wewnętrznego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.).

§ 3.

Audytor wewnętrzny - usługodawca kieruje się wskazówkami zawartymi w Międzynarodowych Standardach Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego oraz Kodeksem Etyki Instytutu Audytorów Wewnętrznych, o którym mowa w Międzynarodowych Standardach Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego.

II. Misja, cel i rola audytu wewnętrznego

§ 4.

Misją audytu wewnętrznego jest wspieranie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w realizacji celów i zadań.

§ 5.

Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest dodanie wartości GDOŚ przez dostarczenie zapewnienia w istotnych kwestiach oraz usprawnienie działalności operacyjnej GDOŚ. Audyt wewnętrzny polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego, przyczyniając 1 się do poprawy ich działania. Audyt wewnętrzny pomaga GDOŚ osiągnąć cele przez dostarczenie zapewnienia o skuteczności tych procesów oraz doradztwo.

§ 6.

Misja i cel audytu wewnętrznego osiągane są przez realizację zadań audytowych obejmujących:

1) zadania zapewniające, które stanowią zespół działań podejmowanych w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej, w tym procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego;

2) czynności doradcze, które stanowią działania inne niż zadania zapewniające, podejmowane przez audytora wewnętrznego - usługodawcę z własnej inicjatywy, na wniosek Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub Dyrektora Generalnego GDOŚ, których celem jest usprawnienie funkcjonowania GDOŚ.

§ 7.

Rola audytu wewnętrznego polega na ocenie adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej.

III. Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego - usługodawcy

§ 8.

Audytor wewnętrzny - usługodawca:

1) jest uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności GDOŚ;

2) ma prawo wstępu do pomieszczeń GDOŚ oraz wglądu do wszelkich dokumentów, informacji i danych oraz do innych materiałów związanych z funkcjonowaniem GDOŚ, w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych, jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;

3) ma prawo żądać od kierujących komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami i pracowników GDOŚ informacji, wyjaśnień oraz kopii dokumentów, w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego;

4) dokonuje rzetelnego, obiektywnego i niezależnego ustalenia stanu faktycznego w badanym zakresie wraz ze wskazaniem słabości kontroli zarządczej oraz analizy ich przyczyn i określenia skutków lub ryzyk wynikających ze wskazanych słabości;

5) przedstawia zalecenia w sprawie wyeliminowania słabości lub wprowadzenia usprawnień oraz opinię o stanie kontroli zarządczej w badanym obszarze ryzyka;

6) monitoruje realizację zaleceń oraz dokonuje oceny sposobu i skuteczności ich wdrożenia;

7) może składać wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania GDOŚ;

8) nie jest odpowiedzialny za procesy kontroli zarządczej w GDOŚ, w tym procesy zarządzania ryzykiem, lecz poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego wspomaga Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we właściwej realizacji tych procesów;

9) nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, lecz powinien posiadać wiedzę pozwalającą na zidentyfikowanie znamion przestępstwa;

10) nie może przyjmować takich zadań lub uprawnień, które wchodzą w zakres zarządzania GDOŚ;

11) w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z Ministerstwem Finansów, kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli oraz innymi kontrolerami i audytorami zewnętrznymi.

§ 9.

Audytor wewnętrzny - usługodawca reprezentuje audyt wewnętrzny wobec pracowników GDOŚ, osób niebędących pracownikami GDOŚ oraz, w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska lub Dyrektorem Generalnym GDOŚ, na zewnątrz.

IV. Niezależność audytora wewnętrznego - usługodawcy

§ 10.

Audytor wewnętrzny - usługodawca jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań, w tym w zakresie planowania pracy, przeprowadzania zadań audytowych i składania sprawozdań.

§ 11.

Dyrektor Generalny GDOŚ zapewnia warunki niezbędne dla niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego, w tym zapewnia ciągłość prowadzenia audytu wewnętrznego w GDOŚ.

V. Zakres audytu wewnętrznego

§ 12.

Audyt wewnętrzny obejmuje w szczególności:

1) ocenę przestrzegania przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych;

2) ocenę efektywności i skuteczności działania;

3) ocenę wiarygodności sprawozdań;

4) ocenę ochrony zasobów;

5) ocenę przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;

6) ocenę efektywności i skuteczności przepływu informacji;

7) ocenę procesu zarządzania ryzykiem.

§ 13.

Podstawowym zadaniem audytu wewnętrznego jest wykonywanie zadań zapewniających, o których mowa w § 6 pkt 1.

§ 14.

Czynności doradcze, o których mowa w § 6 pkt 2, mogą być wykonywane, o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego - usługodawcy.

§ 15.

Audytor wewnętrzny - usługodawca może odmówić wykonania czynności doradczej, o której mowa w § 6 pkt 2, jeżeli uzna, że cel lub zakres tej czynności są niezgodne z celami audytu wewnętrznego.

§ 16.

Czynności doradcze audytora wewnętrznego - usługodawcy w GDOŚ mogą mieć charakter:

1) formalnych czynności, obejmujących działania zaplanowane, których charakter i zakres ustalany jest z Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska lub Dyrektorem Generalnym GDOŚ;

2) nieformalnych czynności, obejmujących rutynowe działania takie jak uczestnictwo w stałych zespołach, komitetach, projektach o ograniczonym czasie trwania, spotkaniach ad hoc, konsultacjach oraz rutynową wymianę informacji.

§ 17.

Dopuszczalne jest łączenie w jednym zadaniu audytowym działań o charakterze zadań zapewniających oraz o charakterze czynności doradczych, o których mowa w § 6 pkt 1 i 2, o ile jest to właściwe dla osiągnięcia celów audytu wewnętrznego.

§ 18.

Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary funkcjonowania GDOŚ.

§ 19.

Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny - usługodawca niezwłocznie informuje Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Dyrektora Generalnego GDOŚ o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.

§ 20.

Audytor wewnętrzny - usługodawca dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.

VI. Planowanie i sprawozdawczość audytu wewnętrznego

§ 21.

Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego, który określa zakres pracy audytu wewnętrznego w GDOŚ.

§ 22.

1. Audytor wewnętrzny - usługodawca przygotowuje, w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, do końca roku plan audytu wewnętrznego na rok następny.

2. Zmiana w planie audytu wewnętrznego wymaga pisemnego uzgodnienia pomiędzy audytorem wewnętrznym - usługodawcą i Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska.

3. Audytor wewnętrzny - usługodawca informuje kierujących komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami o zakresie rocznego planu audytu wewnętrznego.

§ 23.

Kierujący komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami i pracownicy GDOŚ są zobowiązani do współpracy z audytorem wewnętrznym - usługodawcą w procesie przygotowywania rocznego planu audytu wewnętrznego.

§ 24.

Audytor wewnętrzny - usługodawca sporządza oraz składa Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska do końca stycznia każdego roku sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni.

§ 25.

Audytor wewnętrzny - usługodawca przekazuje do dnia 15 stycznia każdego roku kopię rocznego planu audytu wewnętrznego oraz do dnia 15 lutego każdego roku kopię sprawozdania z jego wykonania do komórki właściwej do spraw audytu wewnętrznego w ministerstwie właściwym dla działu administracji rządowej - środowisko.

VII. Metodyka audytu wewnętrznego

§ 26.

Audytor wewnętrzny - usługodawca prowadzi audyt wewnętrzny zgodnie z powszechnie uznaną profesjonalną praktyką audytu wewnętrznego.

VIII. Relacje z innymi instytucjami kontrolnymi

§ 27.

Audytor wewnętrzny - usługodawca, w zakresie wykonywania swoich zadań, współpracuje z instytucjami kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego. Współpraca z audytorami i kontrolerami zewnętrznymi nie może pozostawać w sprzeczności z celami audytu wewnętrznego oraz stanowić zagrożenia dla obiektywizmu i niezależności audytu wewnętrznego.

§ 28.

Podczas planowania i wykonywania zadań audytu wewnętrznego, audytor wewnętrzny - usługodawca powinien brać pod uwagę, o ile jest to możliwe, plan czynności kontrolnych, audytowych i sprawdzających wykonywanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne i audytowe tak, aby uniknąć nieuzasadnionego nakładania się kontroli i audytów.

§ 29.

Przy dokonywaniu analizy ryzyka audytor wewnętrzny - usługodawca uwzględnia wyniki kontroli i audytów dokonywanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne i audytowe.

§ 30.

Audytor wewnętrzny - usługodawca powinien porozumiewać się z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi i audytowymi za pośrednictwem lub w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska lub Dyrektorem Generalnym GDOŚ.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-01-16
  • Data wejścia w życie: 2025-01-16
  • Data obowiązywania: 2025-01-16
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA