REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 1
ZARZĄDZENIE
GENERALNEGO DYREKTORA
OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 15 stycznia 2025 r.
w sprawie Karty audytu wewnętrznego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
Celem wykonania standardu 1000 „Międzynarodowych Standardów Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego”, określonych przez Ministra Rozwoju i Finansów jako standardy audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych w Komunikacie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MRiF poz. 28), zarządza się, co następuje:
§ 1
§ 2.
Piotr Otawski
GENERALNY DYREKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
Załącznik do zarządzenia
Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
z dnia 15 stycznia2025 r.
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO GENERALNEJ DYREKCJI OCHRONY ŚRODOWISKA
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Karta Audytu Wewnętrznego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska określa ogólne zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (dalej: „GDOŚ”).
§ 2.
Audyt wewnętrzny w GDOŚ prowadzi usługodawca na podstawie umowy cywilnoprawnej (dalej: „audytor wewnętrzny - usługodawca”), który jest audytorem wewnętrznym i kierownikiem komórki audytu wewnętrznego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.).
§ 3.
Audytor wewnętrzny - usługodawca kieruje się wskazówkami zawartymi w Międzynarodowych Standardach Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego oraz Kodeksem Etyki Instytutu Audytorów Wewnętrznych, o którym mowa w Międzynarodowych Standardach Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego.
II. Misja, cel i rola audytu wewnętrznego
§ 4.
Misją audytu wewnętrznego jest wspieranie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w realizacji celów i zadań.
§ 5.
Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest dodanie wartości GDOŚ przez dostarczenie zapewnienia w istotnych kwestiach oraz usprawnienie działalności operacyjnej GDOŚ. Audyt wewnętrzny polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego, przyczyniając 1 się do poprawy ich działania. Audyt wewnętrzny pomaga GDOŚ osiągnąć cele przez dostarczenie zapewnienia o skuteczności tych procesów oraz doradztwo.
§ 6.
Misja i cel audytu wewnętrznego osiągane są przez realizację zadań audytowych obejmujących:
1) zadania zapewniające, które stanowią zespół działań podejmowanych w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej, w tym procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego;
2) czynności doradcze, które stanowią działania inne niż zadania zapewniające, podejmowane przez audytora wewnętrznego - usługodawcę z własnej inicjatywy, na wniosek Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub Dyrektora Generalnego GDOŚ, których celem jest usprawnienie funkcjonowania GDOŚ.
§ 7.
Rola audytu wewnętrznego polega na ocenie adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej.
III. Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego - usługodawcy
§ 8.
Audytor wewnętrzny - usługodawca:
1) jest uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności GDOŚ;
2) ma prawo wstępu do pomieszczeń GDOŚ oraz wglądu do wszelkich dokumentów, informacji i danych oraz do innych materiałów związanych z funkcjonowaniem GDOŚ, w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych, jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
3) ma prawo żądać od kierujących komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami i pracowników GDOŚ informacji, wyjaśnień oraz kopii dokumentów, w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego;
4) dokonuje rzetelnego, obiektywnego i niezależnego ustalenia stanu faktycznego w badanym zakresie wraz ze wskazaniem słabości kontroli zarządczej oraz analizy ich przyczyn i określenia skutków lub ryzyk wynikających ze wskazanych słabości;
5) przedstawia zalecenia w sprawie wyeliminowania słabości lub wprowadzenia usprawnień oraz opinię o stanie kontroli zarządczej w badanym obszarze ryzyka;
6) monitoruje realizację zaleceń oraz dokonuje oceny sposobu i skuteczności ich wdrożenia;
7) może składać wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania GDOŚ;
8) nie jest odpowiedzialny za procesy kontroli zarządczej w GDOŚ, w tym procesy zarządzania ryzykiem, lecz poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego wspomaga Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we właściwej realizacji tych procesów;
9) nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, lecz powinien posiadać wiedzę pozwalającą na zidentyfikowanie znamion przestępstwa;
10) nie może przyjmować takich zadań lub uprawnień, które wchodzą w zakres zarządzania GDOŚ;
11) w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z Ministerstwem Finansów, kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli oraz innymi kontrolerami i audytorami zewnętrznymi.
§ 9.
Audytor wewnętrzny - usługodawca reprezentuje audyt wewnętrzny wobec pracowników GDOŚ, osób niebędących pracownikami GDOŚ oraz, w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska lub Dyrektorem Generalnym GDOŚ, na zewnątrz.
IV. Niezależność audytora wewnętrznego - usługodawcy
§ 10.
Audytor wewnętrzny - usługodawca jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań, w tym w zakresie planowania pracy, przeprowadzania zadań audytowych i składania sprawozdań.
§ 11.
Dyrektor Generalny GDOŚ zapewnia warunki niezbędne dla niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego, w tym zapewnia ciągłość prowadzenia audytu wewnętrznego w GDOŚ.
V. Zakres audytu wewnętrznego
§ 12.
Audyt wewnętrzny obejmuje w szczególności:
1) ocenę przestrzegania przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych;
2) ocenę efektywności i skuteczności działania;
3) ocenę wiarygodności sprawozdań;
4) ocenę ochrony zasobów;
5) ocenę przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) ocenę efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) ocenę procesu zarządzania ryzykiem.
§ 13.
Podstawowym zadaniem audytu wewnętrznego jest wykonywanie zadań zapewniających, o których mowa w § 6 pkt 1.
§ 14.
Czynności doradcze, o których mowa w § 6 pkt 2, mogą być wykonywane, o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego - usługodawcy.
§ 15.
Audytor wewnętrzny - usługodawca może odmówić wykonania czynności doradczej, o której mowa w § 6 pkt 2, jeżeli uzna, że cel lub zakres tej czynności są niezgodne z celami audytu wewnętrznego.
§ 16.
Czynności doradcze audytora wewnętrznego - usługodawcy w GDOŚ mogą mieć charakter:
1) formalnych czynności, obejmujących działania zaplanowane, których charakter i zakres ustalany jest z Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska lub Dyrektorem Generalnym GDOŚ;
2) nieformalnych czynności, obejmujących rutynowe działania takie jak uczestnictwo w stałych zespołach, komitetach, projektach o ograniczonym czasie trwania, spotkaniach ad hoc, konsultacjach oraz rutynową wymianę informacji.
§ 17.
Dopuszczalne jest łączenie w jednym zadaniu audytowym działań o charakterze zadań zapewniających oraz o charakterze czynności doradczych, o których mowa w § 6 pkt 1 i 2, o ile jest to właściwe dla osiągnięcia celów audytu wewnętrznego.
§ 18.
Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary funkcjonowania GDOŚ.
§ 19.
Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny - usługodawca niezwłocznie informuje Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Dyrektora Generalnego GDOŚ o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.
§ 20.
Audytor wewnętrzny - usługodawca dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.
VI. Planowanie i sprawozdawczość audytu wewnętrznego
§ 21.
Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego, który określa zakres pracy audytu wewnętrznego w GDOŚ.
§ 22.
1. Audytor wewnętrzny - usługodawca przygotowuje, w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, do końca roku plan audytu wewnętrznego na rok następny.
2. Zmiana w planie audytu wewnętrznego wymaga pisemnego uzgodnienia pomiędzy audytorem wewnętrznym - usługodawcą i Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska.
3. Audytor wewnętrzny - usługodawca informuje kierujących komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami o zakresie rocznego planu audytu wewnętrznego.
§ 23.
Kierujący komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami i pracownicy GDOŚ są zobowiązani do współpracy z audytorem wewnętrznym - usługodawcą w procesie przygotowywania rocznego planu audytu wewnętrznego.
§ 24.
Audytor wewnętrzny - usługodawca sporządza oraz składa Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska do końca stycznia każdego roku sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni.
§ 25.
Audytor wewnętrzny - usługodawca przekazuje do dnia 15 stycznia każdego roku kopię rocznego planu audytu wewnętrznego oraz do dnia 15 lutego każdego roku kopię sprawozdania z jego wykonania do komórki właściwej do spraw audytu wewnętrznego w ministerstwie właściwym dla działu administracji rządowej - środowisko.
VII. Metodyka audytu wewnętrznego
§ 26.
Audytor wewnętrzny - usługodawca prowadzi audyt wewnętrzny zgodnie z powszechnie uznaną profesjonalną praktyką audytu wewnętrznego.
VIII. Relacje z innymi instytucjami kontrolnymi
§ 27.
Audytor wewnętrzny - usługodawca, w zakresie wykonywania swoich zadań, współpracuje z instytucjami kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego. Współpraca z audytorami i kontrolerami zewnętrznymi nie może pozostawać w sprzeczności z celami audytu wewnętrznego oraz stanowić zagrożenia dla obiektywizmu i niezależności audytu wewnętrznego.
§ 28.
Podczas planowania i wykonywania zadań audytu wewnętrznego, audytor wewnętrzny - usługodawca powinien brać pod uwagę, o ile jest to możliwe, plan czynności kontrolnych, audytowych i sprawdzających wykonywanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne i audytowe tak, aby uniknąć nieuzasadnionego nakładania się kontroli i audytów.
§ 29.
Przy dokonywaniu analizy ryzyka audytor wewnętrzny - usługodawca uwzględnia wyniki kontroli i audytów dokonywanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne i audytowe.
§ 30.
Audytor wewnętrzny - usługodawca powinien porozumiewać się z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi i audytowymi za pośrednictwem lub w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska lub Dyrektorem Generalnym GDOŚ.
- Data ogłoszenia: 2025-01-16
- Data wejścia w życie: 2025-01-16
- Data obowiązywania: 2025-01-16
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA