REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 2
WYTYCZNE NR 1/2025
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 stycznia 2025 r.
w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS i scenariuszy standardowych STS
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 i art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 oraz z 2024 r. poz. 731 i 1222) ogłasza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) warunki przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS lub scenariuszy standardowych STS, zwanych dalej „egzaminami teoretycznymi”, potwierdzających kwalifikacje do wykonywania operacji w podkategorii A2 kategorii „otwartej”, zgodnie z krajowymi scenariuszami standardowymi NSTS i scenariuszami standardowymi STS;
2) sposób wyznaczania przez Prezesa Urzędu podmiotów uprawnionych do przeprowadzania egzaminów teoretycznych;
3) zakres obowiązków podmiotu wyznaczonego związany z przeprowadzaniem egzaminów teoretycznych, w tym sposób opracowania testów egzaminacyjnych oraz prawidłowy nadzór nad osobami egzaminowanymi;
4) warunki zaliczenia egzaminów teoretycznych oraz procedurę odwołania od wyników tych egzaminów;
5) procedurę przeprowadzania egzaminów teoretycznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS/scenariuszy standardowych STS, opracowywaną przez podmiot wyznaczony zgodnie z wzorem określonym w załączniku do wytycznych.
§ 3.
1) krajowy scenariusz standardowy NSTS - rodzaj operacji w rozumieniu art. 23 ust. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
2) podkategoria A2 kategorii „otwartej” - podkategorię w kategorii „otwartej” operacji wykonywanej systemem bezzałogowego statku powietrznego, określoną w UAS.OPEN.030 części A załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE;
3) pilot - pilota bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 3 pkt 31 rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
4) podmiot wyznaczony - podmiot wyznaczony przez Prezesa Urzędu do przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii otwartej, krajowych scenariuszy standardowych NSTS lub scenariuszy standardowych STS;
5) Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
6) rozporządzenie nr 2018/1139/UE - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE. L 212 z 22.08.2018, z późn. zm.1));
7) rozporządzenie nr 2019/947/UE - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.2));
8) scenariusz standardowy STS - rodzaj operacji w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
9) system teleinformatyczny - zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34, 731 i 834);
10) Urząd - Urząd Lotnictwa Cywilnego;
11) załącznik A do poszczególnych krajowych scenariuszy standardowych NSTS - załącznik A do poszczególnych krajowych scenariuszy standardowych NSTS stanowiących załączniki odpowiednio do:
a) wytycznych nr 6 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-01 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) lub z widokiem z pierwszej osoby (FPV), wykonywanych z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej mniejszej niż 4 kg (Dz. Urz. ULC poz. 28),
b) wytycznych nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-02 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR), o masie startowej mniejszej niż 25 kg (Dz. Urz. ULC poz. 29),
c) wytycznych nr 8 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-03 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii stałopłat (A) o masie startowej mniejszej niż 25 kg (Dz. Urz. ULC poz. 30),
d) wytycznych nr 9 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-04 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii helikopter (H), o masie startowej mniejszej niż 25 kg (Dz. Urz. ULC poz. 31),
e) wytycznych nr 10 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r, w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-05 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej mniejszej niż 4 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego (Dz. Urz. ULC poz. 32),
f) wytycznych nr 18/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-06 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego (Dz. Urz. ULC poz. 43),
g) wytycznych nr 12 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-07 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii stałopłat (A) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego (Dz. Urz. ULC poz. 34),
h) wytycznych nr 13 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-08 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii helikopter (H) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego (Dz. Urz. ULC poz. 35).
§ 4.
2. Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, cofa wydaną w ust. 1 decyzję, jeżeli stwierdzi, że podmiot wyznaczony działa z naruszeniem warunków tej decyzji.
3. Egzamin teoretyczny przeprowadzany przez podmiot, który nie został wyznaczony w drodze decyzji, o której mowa w ust. 1 lub po jej wygaśnięciu, nie skutkuje nadaniem kompetencji pilota przez Prezesa Urzędu.
§ 5.
§ 6.
1) jest kwalifikowaną jednostką w rozumieniu art. 3 pkt 11 rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
2) spełnia wymagania określone w załączniku VI do rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
3) zapewnia prawidłowość prowadzenia procesów egzaminowania zgodnie z niniejszymi wytycznymi przez weryfikację stosowania w praktyce procedury przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS/scenariuszy standardowych STS, systemu teleinformatycznego służącego do przeprowadzania egzaminu, w tym konstrukcji i zakresu pytań wraz z odpowiedziami.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
2. W przypadku egzaminu teoretycznego zdawanego przez osoby prawne albo osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, płatność może być odroczona w czasie, pod warunkiem wcześniejszego zamówienia usługi egzaminowania. W umowie zamówienia usługi egzaminowania należy wskazać sposób dokonania płatności, w tym określić termin jej realizacji.
§ 10.
§ 11.
§ 12.
§ 13.
§ 14.
1) meteorologii (20%);
2) osiągów systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (30%);
3) technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi (50%).
2. Egzamin teoretyczny dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do egzaminu teoretycznego do krajowych scenariuszy standardowych NSTS obejmuje co najmniej 80 pytań testowych wielokrotnego wyboru zgodnie z załącznikiem A do poszczególnych krajowych scenariuszy standardowych NSTS dotyczy następujących dziedzin:
1) przepisy lotnicze (20%);
2) ograniczenia możliwości człowieka (5%);
3) procedury operacyjne (20%);
4) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi (20%);
5) ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych (10%);
6) meteorologia (5%);
7) osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (10%);
8) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu (10%).
3. Egzamin teoretyczny dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do egzaminu teoretycznego do scenariusza standardowego STS obejmuje co najmniej 40 pytań testowych wielokrotnego wyboru albo 30 pytań testowych wielkokrotnego wyboru w przypadku osób posiadających kompetencje w ramach podkategorii A2 kategorii „otwartej”, mających na celu ocenę wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko, dotyczących, we wskazanych proporcjach, następujących dziedzin:
1) przepisy lotnicze (20%);
2) ograniczenia możliwości człowieka (5%);
3) procedury operacyjne (20%);
4) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi (20%);
5) ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych (10%);
6) meteorologia (5%);
7) osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (10%);
8) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu (10%).
4. W przypadku gdy proporcje pytań podane w procentach, o których mowa w ust. 1-3, nie mogą być wyrażone w postaci liczb całkowitych, należy je zaokrąglić w górę do pełnych liczb całkowitych.
§ 15.
2. Całkowity czas na rozwiązanie testu stanowi iloczyn liczby pytań i 90 sekund.
§ 16.
2. Podczas egzaminu teoretycznego obowiązuje zakaz opuszczania pomieszczenia, w którym osoba egzaminowana zdaje egzamin.
3. Jeżeli podczas egzaminu teoretycznego przeprowadzanego w trybie zdalnym nastąpi zerwanie połączenia osoby egzaminowanej z internetem, wynik egzaminu uzyskany do momentu zerwania połączenia z internetem uznaje się za ostateczny. Do wyznaczenia wyniku w procentach uwzględnia się wszystkie pytania przewidziane w ramach egzaminu.
4. Jeżeli podczas egzaminu teoretycznego przeprowadzonego w trybie zdalnym nastąpi zerwanie połączenia z przyczyn będących po stronie podmiotu wyznaczonego, egzamin teoretyczny należy powtórzyć. O zerwaniu połączenia z internetem należy poinformować Prezesa Urzędu przesyłając informacja na adres poczty elektronicznej: szkoleniaSBSP@ulc.gov.pl. Przy wyznaczaniu terminu powtórnego egzaminu teoretycznego nie stosuje się przepisu § 20 ust. 3 pkt 2.
5. W przypadku wykrycia i udokumentowania nieuczciwych działań osoby egzaminowanej podczas egzaminu teoretycznego, osoba egzaminująca ma prawo przerwać egzamin teoretyczny osoby egzaminowanej i zakończyć go z wynikiem negatywnym, przed upływem czasu przewidzianego na zakończenie egzaminu teoretycznego.
§ 17.
2. W przypadku egzaminów teoretycznych przeprowadzanych w trybie zdalnym nadzór realizowany jest poprzez:
1) weryfikację tożsamości osoby egzaminowanej, która w momencie rozpoczęcia egzaminu teoretycznego okazuje dokument tożsamości przy włączonej kamerze internetowej;
2) weryfikację ekranu udostępnianego przez osobę egzaminowaną, która zostaje przeprowadzona po weryfikacji tożsamości;
3) podgląd do pomieszczenia i przestrzeni wokół każdej osoby egzaminowanej, dokonanej przed rozpoczęciem egzaminu, jak i podgląd do pomieszczenia i przestrzeni wokół wybranej osoby egzaminowanej w trakcie przeprowadzania egzaminu;
4) obserwację ekranu urządzenia używanego przez osobę egzaminowaną podczas egzaminu teoretycznego, w tym automatyczne monitorowanie dostępu osoby egzaminowanej do innych stron internetowych, monitorowanie przechwyconych obrazów i urządzeń zewnętrznych podłączonych do urządzenia oraz wykrywanie niepożądanych działań w czasie rzeczywistym (np. wygaszenie ekranu);
5) obserwację w czasie rzeczywistym pomieszczenia i przestrzeni wokół osoby egzaminowanej, zapewnioną przez dwie kamery: jedną skierowaną na osobę egzaminowaną, drugą skierowaną na ekran urządzenia używanego przez osobę egzaminowaną i biurko wraz z ewentualnymi przyborami przeznaczonymi do sporządzania notatek lub przez jedną kamerę obejmującą zasięgiem 360 stopni widoczności, a także przy włączonym, w trakcie trwania egzaminu teoretycznego, mikrofonie osoby egzaminowanej;
6) archiwizację przez system danych wideo i audio, umożliwiającą późniejsze odtworzenie przebiegu egzaminu teoretycznego. Zarchiwizowane nagranie można usunąć po okresie przewidzianym na złożenie odwołania od egzaminu.
§ 18.
1) limit osób egzaminowanych w ramach nadzoru osobistego przez osobę egzaminującą:
a) w przypadku egzaminu teoretycznego do podkategorii A2 kategorii „otwartej” możliwe jest egzaminowanie maksymalnie 15 osób w trakcie sesji, nie więcej niż 60 osób dziennie,
b) w przypadku egzaminu teoretycznego do krajowych scenariuszy standardowych NSTS oraz scenariuszy standardowych STS możliwe jest egzaminowanie maksymalnie 10 osób w trakcie sesji, nie więcej niż 30 osób dziennie;
2) limit osób egzaminowanych w ramach nadzoru przeprowadzonego w trybie zdalnym:
a) w przypadku egzaminu teoretycznego do podkategorii A2 kategorii „otwartej” możliwe jest egzaminowanie maksymalnie 5 osób w trakcie sesji, nie więcej niż 30 osób dziennie,
b) w przypadku egzaminu teoretycznego do krajowych scenariuszy standardowych NSTS oraz scenariuszy standardowych STS możliwe jest egzaminowanie maksymalnie 5 osób w trakcie sesji, nie więcej niż 15 osób dziennie.
§ 19.
§ 20.
2. Egzamin teoretyczny uznaje się za zaliczony, jeśli osoba egzaminowana uzyska 75% poprawnie udzielonych odpowiedzi.
3. Jeżeli osoba egzaminowana nie uzyska wyniku 75% poprawnie udzielonych odpowiedzi, do kolejnego egzaminu teoretycznego może przystąpić po upływie:
1) 1 dnia w przypadku egzaminu do podkategorii A2 kategorii „otwartej”,
2) 3 dni w przypadku egzaminu do krajowych scenariuszy standardowych NSTS lub scenariuszy standardowych STS.
§ 21.
2. Od rozstrzygnięcia odwołania złożonego do podmiotu wyznaczonego, o którym mowa w ust. 1, przysługuje odwołanie, które osoba egzaminowana może złożyć do Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych w Urzędzie w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
§ 22.
§ 23.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Julian Rotter
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 236 z 05.07.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 382 z 28.10.2021, str. 60.
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 11, Dz. Urz. UE L 150 z 13.05.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 176 z 05.06.2020, str. 13, Dz. Urz. UE L 253 z 16.07.2021, str. 49, Dz. Urz. UE L 87 z 15.03.2022, str. 20, Dz. Urz. UE L 105 z 04.04.2022, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1110 z 23.05.2024.
Załącznik do wytycznych nr 1/2025
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 3 stycznia 2025 r.
PROCEDURA PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW TEORETYCZNYCH DO PODKATEGORII A2 KATEGORII „OTWARTEJ”, KRAJOWYCH SCENARIUSZY STANDARDOWYCH NSTS / SCENARIUSZY STANDARDOWYCH STS
- Data ogłoszenia: 2025-01-07
- Data wejścia w życie: 2025-03-01
- Data obowiązywania: 2025-03-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA