REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 12
DECYZJA NR 95
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 25 marca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie profilaktyki społecznej
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
p.o. Komendant Główny Policji |
z up. Zastępca Komendanta Głównego Policji |
insp. Jan Lach |
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116, z 2010 r. Nr 209, poz. 1381, z 2012 r. poz. 899, z 2014 r. poz. 1312 oraz z 2015 r. poz. 593.
Załącznik do decyzji nr 95 Komendanta Głównego Policji
z dnia 25 marca 2016 r.
PROGRAM NAUCZANIA
NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM
W ZAKRESIE PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ
SPIS TREŚCI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Układ strukturalny jednostek metodycznych i cele główne kształcenia
8. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
9. Wewnętrzny układ realizacji treści programowych
10. Pomoce dydaktyczne
11. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie profilaktyki społecznej, zwany dalej „kursem”.
2. Cel kursu
Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania w jednostce organizacyjnej Policji zadań, w zakresie profilaktyki społecznej, a w szczególności do:
– inicjowania oraz organizowania działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałania w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi oraz organizacjami społecznymi,
– rozpoznawania zagrożeń i przeciwdziałania przyczynom ich powstawania,
– inicjowania oraz organizowania działań społeczności lokalnych mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz innym zjawiskom kryminogennym,
– udziału w tworzeniu lokalnych strategii zapobiegania przestępczości i budowania programów profilaktycznych.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci, którzy pełnią służbę w komórkach organizacyjnych do spraw prewencji kryminalnej lub wykonują zadania z zakresu profilaktyki społecznej.
4. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Czas trwania kursu wynosi 10 dni. Realizacja programu wymaga przeprowadzenia 78 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu kursu składają się:
PRZEDSIĘWZIĘCIA | CZAS REALIZACJI W GODZ. LEK. |
Rozpoczęcie i zapoznanie się z organizacją kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 76 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 78 |
Zajęcia programowe realizowane są w wymiarze nieprzekraczającym 40 godzin lekcyjnych tygodniowo.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne oraz efektywność stosowanych metod kształcenia, nie powinna przekraczać 16 osób.
7. Układ strukturalny jednostek metodycznych i cele główne kształcenia
BLOK | ZAGADNIENIE | CZAS REALIZACJI W GODZINACH LEKCYJNYCH |
I. SYSTEM OCHRONY PORZĄDKU PUBLICZNEGO I BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI | 1. Zarys systemu ochrony bezpieczeństwa publicznego | 2 |
2. Właściwość i kompetencje podmiotów systemu ochrony bezpieczeństwa na poziomie lokalnym | 2 | |
3. Policja w systemie profilaktyki społecznej | 5 | |
Razem: | 9 | |
II. KOMUNIKACJA SPOŁECZNA | 1. Podstawy komunikowania społecznego | 4 |
2. Komunikowanie się – aspekty praktyczne | 8 | |
3. Policja w mediach | 18 | |
Razem: | 30 | |
III. PROJEKTOWANIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH, ANALIZA ZAGROŻEŃ | 1. Wprowadzenie do tematyki badań społecznych | 3 |
2. Metodyka rozwiązywania problemów kryminalnych | 4 | |
3. Analiza zagrożeń jako podstawa planowania działań profilaktycznych | 6 | |
4. Planowanie działań profilaktycznych | 6 | |
5. Realizacja i monitorowanie działań profilaktycznych | 9 | |
6. Ocena działań profilaktycznych | 9 | |
Razem: | 37 | |
Razem BLOK I-III: | 76 |
8. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli, którzy specjalizują się w tematyce objętej programem kursu. Zajęcia mogą być realizowane przy współudziale przedstawicieli innych jednostek organizacyjnych Policji oraz instytucji pozapolicyjnych. Dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć regulowanie czasu ich trwania w danym bloku zagadnieniowym w sposób zapewniający osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć programowych.
Wskazane w programie metody realizacji zajęć są rekomendowane do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia oraz w sposób elastyczny dobierać kolejność realizowanych zagadnień. Układ godzinowy i dzienny oraz regulacja przerw powinny być dostosowane do progresji treści kształcenia, dynamiki zajęć oraz efektów pracy grupy.
W przypadku zajęć praktycznych liczba nauczycieli, wynika ze sposobu realizacji zajęć oraz przyjętych założeń do stosowanej metody. W Bloku nr II temat 2 zatytułowany „Komunikowanie się – aspekty praktyczne” oraz temat nr 3 „Policja w mediach” ze względu na treści kształcenia oraz wskazówki metodyczne określone w programie, powinno prowadzić dwóch nauczycieli policyjnych.
9. Wewnętrzny układ realizacji treści programowych
GODZ. ZAJĘĆ | I TYDZIEŃ | II TYDZIEŃ | ||||||||
1. | rozpoczęcie | I/3 | II/2 | II/3 | III/2 | III/3 | II/3 | III/4 | III/5 | III/6 |
2. | II/1 | I/3 | II/2 | II/3 | III/2 | III/3 | II/3 | III/4 | III/5 | III/6 |
3. | II/1 | I/3 | II/2 | II/3 | III/2 | III/3 | II/3 | III/4 | III/5 | III/6 |
4. | II/1 | I/3 | II/2 | II/3 | III/2 | III/3 | II/3 | III/4 | III/5 | III/6 |
5. | II/1 | I/3 | II/2 | II/3 | III/3 | II/3 | II/3 | III/5 | III/5 | III/6 |
6. | I/1 | II/2 | II/3 | III/1 | III/3 | II/3 | II/3 | III/5 | III/6 | III/6 |
7. | I/1 | II/2 | II/3 | III/1 | – | II/3 | III/4 | III/5 | III/6 | zakończenie |
8. | I/2 | II/2 | II/3 | III/1 | – | II/3 | III/4 | III/5 | III/6 | – |
9. | I/2 | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
10. Pomoce dydaktyczne
Do osiągnięcia celów kształcenia niezbędne jest zapewnienie niżej wymienionego wyposażenia:
LP. | NAZWA WYPOSAŻENIA | LICZBA NA GRUPĘ SZKOLENIOWĄ |
1. | Laptop | 1 szt. |
2. | Projektor multimedialny | 1 szt. |
3. | Tablica | 1 szt. |
4. | Tablica flipchart | 1 szt. |
5. | Arkusze papieru do tablicy flipchart | 1 kpl. |
6. | Pisaki | 6 szt. |
7. | Kamera | 1 szt. |
8. | TV | 1 szt. |
9. | Mikrofon | 1 szt. |
11. Forma zakończenia kursu
Wiedza i umiejętności słuchacza podlegają ocenie. Warunkiem ukończenia kursu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń przewidzianych w programie.
Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się wyłącznie dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu, na którym w miejscu ogólnego wyniku nauki umieszcza się wpis „pozytywnym”.
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
BLOK NR I: SYSTEM OCHRONY PORZĄDKU PUBLICZNEGO I BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI
Po zrealizowaniu tematów w bloku I słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować system funkcjonowania podmiotów ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli i zdefiniować podstawowe pojęcia,
– wymienić cechy społeczeństwa obywatelskiego,
– scharakteryzować ideę partycypacji społeczeństwa obywatelskiego,
– wskazać i opisać ogólny zarys kompetencji organów administracji państwowej,
– omówić zadania samorządu terytorialnego w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
– scharakteryzować kompetencje organów kontroli i inspekcji,
– wskazać podstawy prawne policyjnych działań profilaktycznych,
– scharakteryzować główne kierunki policyjnych działań profilaktycznych w Polsce,
– scharakteryzować lokalny podsystem ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
TEMAT 1: Zarys systemu ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Ochrona porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w Polsce – zarys pojęciowy | 2 | wykład | – przedstawić w zarysie istotę ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w Polsce, – zdefiniować podstawowe pojęcia związane z tym obszarem zagadnieniowym, – scharakteryzować system podmiotów ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, – omówić cechy społeczeństwa obywatelskiego, – przedstawić ideę partycypacji społeczeństwa obywatelskiego. |
2. Sektor obywatelski, komercyjny i samorządowy w systemie ochrony bezpieczeństwa publicznego | |||
3. Partycypacja społeczna w ochronie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli |
TEMAT 2: Właściwość i kompetencje podmiotów systemu ochrony bezpieczeństwa na poziomie lokalnym
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Samorząd terytorialny i samorządowe formacje porządkowe | 2 | pogadanka, dyskusja | – omówić ze słuchaczami zadania samorządu terytorialnego w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego, – scharakteryzować kompetencje organów kontroli i inspekcji. |
2. Organy kontroli, inspekcje i straże |
TEMAT 3: Policja w systemie profilaktyki społecznej
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawy organizacyjne policyjnych działań profilaktycznych | 5 | ćwiczenia, praca z tekstem (materiał źródłowy), pogadanka | – polecić słuchaczom, by w oparciu o materiały źródłowe wskazali podstawy prawne policyjnych działań profilaktycznych, – omówić strategię działania Policji w zakresie działań profilaktycznych, – polecić słuchaczom omówienie i przedstawienie głównych kierunków policyjnych działań profilaktycznych w Polsce, – ocenić wypowiedzi słuchaczy, – polecić słuchaczom graficzne przedstawienie lokalnego podsystemu ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. |
2. Główne kierunki policyjnych działań profilaktycznych w Polsce | |||
3. Lokalny podsystem ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli |
BLOK II. KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
Po zrealizowaniu tematów w bloku II słuchacz będzie potrafił:
– omówić elementy składowe, cechy i sposoby procesu komunikacyjnego,
– określić cele, poziomy, kanały, formy i typy komunikacji,
– wskazać cechy skutecznego komunikowania się,
– omówić sposoby skutecznego komunikowania się,
– przedstawić rodzaje barier komunikacyjnych i sposoby ich eliminowania,
– prowadzić konwersacje na tematy zawodowe i związane z życiem codziennym,
– umiejętnie dyskutować na tematy zawodowe, społeczne i związane z życiem codziennym,
– wystąpić publicznie,
– skutecznie przekonywać przy użyciu technik perswazji,
– kreować wizerunek własny oraz wizerunek organizacji,
– udzielać informacji przedstawicielom środków masowego przekazu,
– korzystać z systemu medialnego w komunikowaniu się.
TEMAT 1: Podstawy komunikowania społecznego
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Elementy składowe procesu komunikacyjnego | 4 | pogadanka, dyskusja, praca w grupach | – omówić elementy składowe, cechy i sposoby realizacji procesu komunikacyjnego, – określić cele, poziomy, kanały, formy i typy komunikacji, – wskazać cechy i omówić sposoby skutecznego komunikowania się, – przedstawić rodzaje barier komunikacyjnych i omówić sposoby ich eliminowania. |
2. Cechy i sposoby w procesie komunikowania | |||
3. Cele, poziomy, kanały, formy i typy komunikacji | |||
4. Systemy społecznego komunikowania się i usytuowanie w nich komunikowania się Policji ze społeczeństwem | |||
5. Bariery komunikacyjne |
TEMAT 2: Komunikowanie się – aspekty praktyczne
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Sztuka konwersacji oraz prowadzenie i udział w dyskusji | 8 | ćwiczenia, warsztat, praca w grupach | – przeprowadzić ćwiczenia dotyczące konwersacji i prowadzenia dyskusji na tematy zawodowe, społeczne i związane z życiem codziennym, – polecić słuchaczom, by przygotowali i wygłosili przemówienie na wybrany temat, – ocenić prace słuchaczy, omówić mocne i słabe strony wystąpień słuchaczy. |
2. Wystąpienia publiczne | |||
3. Skuteczne przekonywanie | – przeprowadzić ćwiczenia, podczas których słuchacze będą doskonalili umiejętność skutecznego przekonywania przy użyciu technik perswazji. |
TEMAT 3: Policja w mediach
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Kreowanie wizerunku własnego i organizacji | 18 | pogadanka, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | – przedyskutować ze słuchaczami kwestie dotyczące umiejętnego budowania wizerunku własnego i organizacji, – omówić zasady udzielania informacji przedstawicielom środków masowego przekazu, – scharakteryzować wpływ mediów na kształtowanie opinii społecznej, – przeprowadzić ćwiczenia, podczas których słuchacze będą doskonalić umiejętności udzielania informacji środkom masowego przekazu. |
2. Metody i techniki udzielania informacji przedstawicielom środków masowego przekazu | |||
3. Wpływ mediów na kształtowanie opinii społeczeństwa z uwzględnieniem mediów społecznościowych |
BLOK III. PROJEKTOWANIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Po zrealizowaniu tematów w bloku III słuchacz będzie potrafił:
– scharakteryzować metody, techniki i narzędzia badawcze,
– zinterpretować wyniki badań,
– zdefiniować pojęcie jakości,
– wymienić i scharakteryzować zasady prowadzenia działań profilaktycznych,
– wymienić i scharakteryzować wybrane metodyki rozwiązywania problemów,
– wyjaśnić pojęcie problemu kryminalnego,
– omówić typologię zachowań antyspołecznych,
– wskazać potencjalne źródła informacji o problemie kryminalnym,
– omówić proces analizowania problemów kryminalnych oraz omówić wybrane techniki wsparcia tego procesu,
– zastosować na wybranym przykładzie proces analizy problemu kryminalnego,
– wskazać różnice pomiędzy strategiami rozwiązywania problemów,
– scharakteryzować wybrane techniki prewencji sytuacyjnej,
– scharakteryzować proces definiowania kluczowych elementów projektu,
– scharakteryzować proces planowania działań profilaktycznych,
– na wybranym przykładzie zaplanować działania profilaktyczne,
– wykonać matrycę logiczną projektu,
– wskazać źródła dobrych praktyk.
TEMAT 1: Wprowadzenie do tematyki badań społecznych
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Badania jakościowe i ilościowe | 3 | wykład, pogadanka, dyskusja | – przedstawić typologię badań społecznych, – scharakteryzować wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze. |
2. Metody badań i ich rodzaje | |||
3. Wybrane narzędzia badawcze | |||
4. Wykorzystanie badań społecznych dotyczących bezpieczeństwa obywateli |
TEMAT 2: Metodyka rozwiązywania problemów kryminalnych
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Jakościowe ujęcie problematyki ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli | 4 | pogadanka, dyskusja | – odwołać się do doświadczenia życiowego słuchaczy i przeprowadzić dyskusję na temat pojęcia jakości, – przedstawić problematykę ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w ujęciu jakościowym, – omówić cykl Deminga, – przedstawić zasady prowadzenia działań profilaktycznych, – przedstawić wybrane metodyki rozwiązywania problemów. |
2. Ogólne zasady prowadzenia działań profilaktycznych | |||
3. Metodyki rozwiązywania problemów |
TEMAT 3: Analiza zagrożeń jako podstawa planowania działań profilaktycznych
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Identyfikacja problemów dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli | 1 | pogadanka, studium przypadku | – odwołać się do doświadczenia zawodowego słuchaczy, – omówić pojęcie problemu kryminalnego, – polecić słuchaczom wypracowanie w podgrupach i scharakteryzowanie typologii zachowań antyspołecznych oraz wskazanie potencjalnych źródeł informacji o problemie kryminalnym, – skomentować, podsumować i ocenić wyniki pracy słuchaczy. |
2. Analizowanie problemów dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli | 5 | wykład, ćwiczenia | – omówić proces analizowania problemów kryminalnych oraz omówić wybrane techniki wsparcia tego procesu, – zrealizować ćwiczenia polegające na przeprowadzeniu przez słuchaczy (na wybranym przykładzie) procesu analizy problemu kryminalnego. |
TEMAT 4: Planowanie działań profilaktycznych
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Strategie rozwiązywania problemów | 1 | pogadanka, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | – zapoznać słuchaczy ze strategiami rozwiązywania problemów, – uwypuklić różnice pomiędzy strategiami rozwiązywania problemów, – scharakteryzować metody i techniki prewencji sytuacyjnej, – scharakteryzować proces definiowania kluczowych elementów projektu działań profilaktycznych, – przeprowadzić ćwiczenia, podczas których w oparciu o uprzednio przygotowane założenia słuchacze zdefiniują kluczowe elementy projektu, – scharakteryzować proces planowania działań, – przeprowadzić i ocenić ćwiczenia, podczas których słuchacze (na wybranym przykładzie) zaplanują działania profilaktyczne. |
2. Metody i techniki prewencji sytuacyjnej | |||
3. Definiowanie podstawowych elementów projektu działań profilaktycznych | 5 | ||
4. Planowanie działań profilaktycznych |
TEMAT 5: Realizacja i monitorowanie działań profilaktycznych
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Logika projektu | 6 | pogadanka, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | – omówić na czym polega logika projektu, – zaprezentować schematy logiki projektu, – omówić matrycę logiczną projektu, – przeprowadzić ćwiczenia, podczas których słuchacze wykonają matrycę logiczną projektu, ocenić prace słuchaczy, – przedstawić wybrane projekty z zakresu zapobiegania przestępczości (słuchacze wykorzystają własne doświadczenia z tego zakresu), – wskazać bazy danych o projektach z zakresu zapobiegania przestępczości. |
2. Monitorowanie przebiegu działań profilaktycznych. Wybrane projekty z zakresu zapobiegania przestępczości. | 3 |
TEMAT 6: Ocena działań profilaktycznych
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Proces oceny działań profilaktycznych | 3 | pogadanka, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | – omówić proces oceny działań profilaktycznych, – przeprowadzić ćwiczenia, podczas których słuchacze przygotują ocenę planowanych działań profilaktycznych ze wskazaniem kryteriów, wskaźników i narzędzi pomiarowych, które przy tej ocenie wykorzystują, |
2. Kryteria oceny | |||
3. Określenie wskaźników | |||
4. Opracowanie narzędzi pomiarowych | |||
5. Prezentacja przygotowanych koncepcji działań profilaktycznych | 6 | – polecić słuchaczom, by na podstawie uprzednio przygotowanych założeń przygotowali i zaprezentowali koncepcję projektu działań profilaktycznych, – ocenić projekt wykonany przez słuchaczy. |
- Data ogłoszenia: 2016-03-31
- Data wejścia w życie: 2016-03-25
- Data obowiązywania: 2022-01-26
- DECYZJA NR 312 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 18 grudnia 2017 r. zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie profilaktyki społecznej
- DECYZJA NR 29 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 26 stycznia 2022 r. zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie profilaktyki społecznej
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA