REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 12

DECYZJA NR 95
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 25 marca 2016 r.

w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie profilaktyki społecznej

Tekst pierwotny

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:

§ 1.

Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie profilaktyki społecznej.

§ 2.

Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach i Szkole Policji w Słupsku.

§ 3.

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

p.o. Komendant Główny Policji

z up. Zastępca Komendanta Głównego Policji

insp. Jan Lach

 

 

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116, z 2010 r. Nr 209, poz. 1381, z 2012 r. poz. 899, z 2014 r. poz. 1312 oraz z 2015 r. poz. 593.

Załącznik 1. [PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ]

Załącznik do decyzji nr 95 Komendanta Głównego Policji
z dnia 25 marca 2016 r.

PROGRAM NAUCZANIA
NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM
W ZAKRESIE PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Układ strukturalny jednostek metodycznych i cele główne kształcenia

8. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

9. Wewnętrzny układ realizacji treści programowych

10. Pomoce dydaktyczne

11. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie profilaktyki społecznej, zwany dalej „kursem”.

2. Cel kursu

Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania w jednostce organizacyjnej Policji zadań, w zakresie profilaktyki społecznej, a w szczególności do:

– inicjowania oraz organizowania działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałania w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi oraz organizacjami społecznymi,

– rozpoznawania zagrożeń i przeciwdziałania przyczynom ich powstawania,

– inicjowania oraz organizowania działań społeczności lokalnych mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz innym zjawiskom kryminogennym,

– udziału w tworzeniu lokalnych strategii zapobiegania przestępczości i budowania programów profilaktycznych.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, którzy pełnią służbę w komórkach organizacyjnych do spraw prewencji kryminalnej lub wykonują zadania z zakresu profilaktyki społecznej.

4. System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Czas trwania kursu wynosi 10 dni. Realizacja programu wymaga przeprowadzenia 78 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu kursu składają się:

PRZEDSIĘWZIĘCIA

CZAS REALIZACJI W GODZ. LEK.

Rozpoczęcie i zapoznanie się z organizacją kursu

1

Zajęcia programowe

76

Zakończenie kursu

1

Ogółem

78

 

Zajęcia programowe realizowane są w wymiarze nieprzekraczającym 40 godzin lekcyjnych tygodniowo.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne oraz efektywność stosowanych metod kształcenia, nie powinna przekraczać 16 osób.

7. Układ strukturalny jednostek metodycznych i cele główne kształcenia

BLOK

ZAGADNIENIE

CZAS REALIZACJI W GODZINACH LEKCYJNYCH

I. SYSTEM OCHRONY PORZĄDKU PUBLICZNEGO I BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI

1. Zarys systemu ochrony bezpieczeństwa publicznego

2

2. Właściwość i kompetencje podmiotów systemu ochrony bezpieczeństwa na poziomie lokalnym

2

3. Policja w systemie profilaktyki społecznej

5

Razem:

9

II. KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

1. Podstawy komunikowania społecznego

4

2. Komunikowanie się – aspekty praktyczne

8

3. Policja w mediach

18

Razem:

30

III. PROJEKTOWANIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH, ANALIZA ZAGROŻEŃ

1. Wprowadzenie do tematyki badań społecznych

3

2. Metodyka rozwiązywania problemów kryminalnych

4

3. Analiza zagrożeń jako podstawa planowania działań profilaktycznych

6

4. Planowanie działań profilaktycznych

6

5. Realizacja i monitorowanie działań profilaktycznych

9

6. Ocena działań profilaktycznych

9

Razem:

37

Razem BLOK I-III:

76

 

8. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli, którzy specjalizują się w tematyce objętej programem kursu. Zajęcia mogą być realizowane przy współudziale przedstawicieli innych jednostek organizacyjnych Policji oraz instytucji pozapolicyjnych. Dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć regulowanie czasu ich trwania w danym bloku zagadnieniowym w sposób zapewniający osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć programowych.

Wskazane w programie metody realizacji zajęć są rekomendowane do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia oraz w sposób elastyczny dobierać kolejność realizowanych zagadnień. Układ godzinowy i dzienny oraz regulacja przerw powinny być dostosowane do progresji treści kształcenia, dynamiki zajęć oraz efektów pracy grupy.

W przypadku zajęć praktycznych liczba nauczycieli, wynika ze sposobu realizacji zajęć oraz przyjętych założeń do stosowanej metody. W Bloku nr II temat 2 zatytułowany „Komunikowanie się – aspekty praktyczne” oraz temat nr 3 „Policja w mediach” ze względu na treści kształcenia oraz wskazówki metodyczne określone w programie, powinno prowadzić dwóch nauczycieli policyjnych.

9. Wewnętrzny układ realizacji treści programowych

GODZ. ZAJĘĆ

I TYDZIEŃ

II TYDZIEŃ

1.

rozpoczęcie

I/3

II/2

II/3

III/2

III/3

II/3

III/4

III/5

III/6

2.

II/1

I/3

II/2

II/3

III/2

III/3

II/3

III/4

III/5

III/6

3.

II/1

I/3

II/2

II/3

III/2

III/3

II/3

III/4

III/5

III/6

4.

II/1

I/3

II/2

II/3

III/2

III/3

II/3

III/4

III/5

III/6

5.

II/1

I/3

II/2

II/3

III/3

II/3

II/3

III/5

III/5

III/6

6.

I/1

II/2

II/3

III/1

III/3

II/3

II/3

III/5

III/6

III/6

7.

I/1

II/2

II/3

III/1

II/3

III/4

III/5

III/6

zakończenie

8.

I/2

II/2

II/3

III/1

II/3

III/4

III/5

III/6

9.

I/2

 

10. Pomoce dydaktyczne

Do osiągnięcia celów kształcenia niezbędne jest zapewnienie niżej wymienionego wyposażenia:

LP.

NAZWA WYPOSAŻENIA

LICZBA NA GRUPĘ SZKOLENIOWĄ

1.

Laptop

1 szt.

2.

Projektor multimedialny

1 szt.

3.

Tablica

1 szt.

4.

Tablica flipchart

1 szt.

5.

Arkusze papieru do tablicy flipchart

1 kpl.

6.

Pisaki

6 szt.

7.

Kamera

1 szt.

8.

TV

1 szt.

9.

Mikrofon

1 szt.

 

11. Forma zakończenia kursu

Wiedza i umiejętności słuchacza podlegają ocenie. Warunkiem ukończenia kursu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń przewidzianych w programie.

Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się wyłącznie dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu, na którym w miejscu ogólnego wyniku nauki umieszcza się wpis „pozytywnym”.

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR I: SYSTEM OCHRONY PORZĄDKU PUBLICZNEGO I BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI

Po zrealizowaniu tematów w bloku I słuchacz będzie potrafił:

– scharakteryzować system funkcjonowania podmiotów ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli i zdefiniować podstawowe pojęcia,

– wymienić cechy społeczeństwa obywatelskiego,

– scharakteryzować ideę partycypacji społeczeństwa obywatelskiego,

– wskazać i opisać ogólny zarys kompetencji organów administracji państwowej,

– omówić zadania samorządu terytorialnego w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,

– scharakteryzować kompetencje organów kontroli i inspekcji,

– wskazać podstawy prawne policyjnych działań profilaktycznych,

– scharakteryzować główne kierunki policyjnych działań profilaktycznych w Polsce,

– scharakteryzować lokalny podsystem ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

TEMAT 1: Zarys systemu ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Ochrona porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w Polsce – zarys pojęciowy

2

wykład

– przedstawić w zarysie istotę ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w Polsce,

– zdefiniować podstawowe pojęcia związane z tym obszarem zagadnieniowym,

– scharakteryzować system podmiotów ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– omówić cechy społeczeństwa obywatelskiego,

– przedstawić ideę partycypacji społeczeństwa obywatelskiego.

2. Sektor obywatelski, komercyjny i samorządowy w systemie ochrony bezpieczeństwa publicznego

3. Partycypacja społeczna w ochronie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli

 

TEMAT 2: Właściwość i kompetencje podmiotów systemu ochrony bezpieczeństwa na poziomie lokalnym

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Samorząd terytorialny i samorządowe formacje porządkowe

2

pogadanka, dyskusja

– omówić ze słuchaczami zadania samorządu terytorialnego w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,

– scharakteryzować kompetencje organów kontroli i inspekcji.

2. Organy kontroli, inspekcje i straże

 

TEMAT 3: Policja w systemie profilaktyki społecznej

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Podstawy organizacyjne policyjnych działań profilaktycznych

5

ćwiczenia, praca z tekstem (materiał źródłowy), pogadanka

– polecić słuchaczom, by w oparciu o materiały źródłowe wskazali podstawy prawne policyjnych działań profilaktycznych,

– omówić strategię działania Policji w zakresie działań profilaktycznych,

– polecić słuchaczom omówienie i przedstawienie głównych kierunków policyjnych działań profilaktycznych w Polsce,

– ocenić wypowiedzi słuchaczy,

– polecić słuchaczom graficzne przedstawienie lokalnego podsystemu ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

2. Główne kierunki policyjnych działań profilaktycznych w Polsce

3. Lokalny podsystem ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli

 

BLOK II. KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

Po zrealizowaniu tematów w bloku II słuchacz będzie potrafił:

– omówić elementy składowe, cechy i sposoby procesu komunikacyjnego,

– określić cele, poziomy, kanały, formy i typy komunikacji,

– wskazać cechy skutecznego komunikowania się,

– omówić sposoby skutecznego komunikowania się,

– przedstawić rodzaje barier komunikacyjnych i sposoby ich eliminowania,

– prowadzić konwersacje na tematy zawodowe i związane z życiem codziennym,

– umiejętnie dyskutować na tematy zawodowe, społeczne i związane z życiem codziennym,

– wystąpić publicznie,

– skutecznie przekonywać przy użyciu technik perswazji,

– kreować wizerunek własny oraz wizerunek organizacji,

– udzielać informacji przedstawicielom środków masowego przekazu,

– korzystać z systemu medialnego w komunikowaniu się.

TEMAT 1: Podstawy komunikowania społecznego

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Elementy składowe procesu komunikacyjnego

4

pogadanka, dyskusja, praca w grupach

– omówić elementy składowe, cechy i sposoby realizacji procesu komunikacyjnego,

– określić cele, poziomy, kanały, formy i typy komunikacji,

– wskazać cechy i omówić sposoby skutecznego komunikowania się,

– przedstawić rodzaje barier komunikacyjnych i omówić sposoby ich eliminowania.

2. Cechy i sposoby w procesie komunikowania

3. Cele, poziomy, kanały, formy i typy komunikacji

4. Systemy społecznego komunikowania się i usytuowanie w nich komunikowania się Policji ze społeczeństwem

5. Bariery komunikacyjne

 

TEMAT 2: Komunikowanie się – aspekty praktyczne

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Sztuka konwersacji oraz prowadzenie i udział w dyskusji

8

ćwiczenia, warsztat, praca w grupach

– przeprowadzić ćwiczenia dotyczące konwersacji i prowadzenia dyskusji na tematy zawodowe, społeczne i związane z życiem codziennym,

– polecić słuchaczom, by przygotowali i wygłosili przemówienie na wybrany temat,

– ocenić prace słuchaczy, omówić mocne i słabe strony wystąpień słuchaczy.

2. Wystąpienia publiczne

3. Skuteczne przekonywanie

– przeprowadzić ćwiczenia, podczas których słuchacze będą doskonalili umiejętność skutecznego przekonywania przy użyciu technik perswazji.

 

TEMAT 3: Policja w mediach

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Kreowanie wizerunku własnego i organizacji

18

pogadanka, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia

– przedyskutować ze słuchaczami kwestie dotyczące umiejętnego budowania wizerunku własnego i organizacji,

– omówić zasady udzielania informacji przedstawicielom środków masowego przekazu,

– scharakteryzować wpływ mediów na kształtowanie opinii społecznej,

– przeprowadzić ćwiczenia, podczas których słuchacze będą doskonalić umiejętności udzielania informacji środkom masowego przekazu.

2. Metody i techniki udzielania informacji przedstawicielom środków masowego przekazu

3. Wpływ mediów na kształtowanie opinii społeczeństwa z uwzględnieniem mediów społecznościowych

 

BLOK III. PROJEKTOWANIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

Po zrealizowaniu tematów w bloku III słuchacz będzie potrafił:

– scharakteryzować metody, techniki i narzędzia badawcze,

– zinterpretować wyniki badań,

– zdefiniować pojęcie jakości,

– wymienić i scharakteryzować zasady prowadzenia działań profilaktycznych,

– wymienić i scharakteryzować wybrane metodyki rozwiązywania problemów,

– wyjaśnić pojęcie problemu kryminalnego,

– omówić typologię zachowań antyspołecznych,

– wskazać potencjalne źródła informacji o problemie kryminalnym,

– omówić proces analizowania problemów kryminalnych oraz omówić wybrane techniki wsparcia tego procesu,

– zastosować na wybranym przykładzie proces analizy problemu kryminalnego,

– wskazać różnice pomiędzy strategiami rozwiązywania problemów,

– scharakteryzować wybrane techniki prewencji sytuacyjnej,

– scharakteryzować proces definiowania kluczowych elementów projektu,

– scharakteryzować proces planowania działań profilaktycznych,

– na wybranym przykładzie zaplanować działania profilaktyczne,

– wykonać matrycę logiczną projektu,

– wskazać źródła dobrych praktyk.

TEMAT 1: Wprowadzenie do tematyki badań społecznych

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Badania jakościowe i ilościowe

3

wykład, pogadanka, dyskusja

– przedstawić typologię badań społecznych,

– scharakteryzować wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze.

2. Metody badań i ich rodzaje

3. Wybrane narzędzia badawcze

4. Wykorzystanie badań społecznych dotyczących bezpieczeństwa obywateli

 

TEMAT 2: Metodyka rozwiązywania problemów kryminalnych

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Jakościowe ujęcie problematyki ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli

4

pogadanka, dyskusja

– odwołać się do doświadczenia życiowego słuchaczy i przeprowadzić dyskusję na temat pojęcia jakości,

– przedstawić problematykę ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w ujęciu jakościowym,

– omówić cykl Deminga,

– przedstawić zasady prowadzenia działań profilaktycznych,

– przedstawić wybrane metodyki rozwiązywania problemów.

2. Ogólne zasady prowadzenia działań profilaktycznych

3. Metodyki rozwiązywania problemów

 

TEMAT 3: Analiza zagrożeń jako podstawa planowania działań profilaktycznych

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Identyfikacja problemów dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli

1

pogadanka, studium przypadku

– odwołać się do doświadczenia zawodowego słuchaczy,

– omówić pojęcie problemu kryminalnego,

– polecić słuchaczom wypracowanie w podgrupach i scharakteryzowanie typologii zachowań antyspołecznych oraz wskazanie potencjalnych źródeł informacji o problemie kryminalnym,

– skomentować, podsumować i ocenić wyniki pracy słuchaczy.

2. Analizowanie problemów dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli

5

wykład, ćwiczenia

– omówić proces analizowania problemów kryminalnych oraz omówić wybrane techniki wsparcia tego procesu,

– zrealizować ćwiczenia polegające na przeprowadzeniu przez słuchaczy (na wybranym przykładzie) procesu analizy problemu kryminalnego.

 

TEMAT 4: Planowanie działań profilaktycznych

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Strategie rozwiązywania problemów

1

pogadanka, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia

– zapoznać słuchaczy ze strategiami rozwiązywania problemów,

– uwypuklić różnice pomiędzy strategiami rozwiązywania problemów,

– scharakteryzować metody i techniki prewencji sytuacyjnej,

– scharakteryzować proces definiowania kluczowych elementów projektu działań profilaktycznych,

– przeprowadzić ćwiczenia, podczas których w oparciu o uprzednio przygotowane założenia słuchacze zdefiniują kluczowe elementy projektu,

– scharakteryzować proces planowania działań,

– przeprowadzić i ocenić ćwiczenia, podczas których słuchacze (na wybranym przykładzie) zaplanują działania profilaktyczne.

2. Metody i techniki prewencji sytuacyjnej

3. Definiowanie podstawowych elementów projektu działań profilaktycznych

5

4. Planowanie działań profilaktycznych

 

TEMAT 5: Realizacja i monitorowanie działań profilaktycznych

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Logika projektu

6

pogadanka, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia

– omówić na czym polega logika projektu,

– zaprezentować schematy logiki projektu,

– omówić matrycę logiczną projektu,

– przeprowadzić ćwiczenia, podczas których słuchacze wykonają matrycę logiczną projektu, ocenić prace słuchaczy,

– przedstawić wybrane projekty z zakresu zapobiegania przestępczości (słuchacze wykorzystają własne doświadczenia z tego zakresu),

– wskazać bazy danych o projektach z zakresu zapobiegania przestępczości.

2. Monitorowanie przebiegu działań profilaktycznych. Wybrane projekty z zakresu zapobiegania przestępczości.

3

 

TEMAT 6: Ocena działań profilaktycznych

Zagadnienia

Czas realizacji

Metoda realizacji

Wskazówki do realizacji

1. Proces oceny działań profilaktycznych

3

pogadanka, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia

– omówić proces oceny działań profilaktycznych,

– przeprowadzić ćwiczenia, podczas których słuchacze przygotują ocenę planowanych działań profilaktycznych ze wskazaniem kryteriów, wskaźników i narzędzi pomiarowych, które przy tej ocenie wykorzystują,

2. Kryteria oceny

3. Określenie wskaźników

4. Opracowanie narzędzi pomiarowych

5. Prezentacja przygotowanych koncepcji działań profilaktycznych

6

– polecić słuchaczom, by na podstawie uprzednio przygotowanych założeń przygotowali i zaprezentowali koncepcję projektu działań profilaktycznych,

– ocenić projekt wykonany przez słuchaczy.

 

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA