REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 1
DECYZJA NR 415
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 31 grudnia 2015 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka
Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
Komendant Główny Policji |
insp. Zbigniew Maj |
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 221, poz. 1644, z 2008 r. Nr 180, poz. 1116, z 2010 r. Nr 209, poz. 1381, z 2012 r. poz. 899, z 2014 r. poz. 1312 oraz z 2015 r. poz. 593.
Załącznik do decyzji nr 415 Komendanta Głównego Policji
z dnia 31 grudnia 2015 r.
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE PEŁNIENIA SŁUŻBY W POMIESZCZENIACH DLA OSÓB ZATRZYMANYCH LUB DOPROWADZONYCH W CELU WYTRZEŹWIENIA ORAZ W POLICYJNYCH IZBACH DZIECKA
SPIS TREŚCI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny i system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
Kurs specjalistyczny w zakresie pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka.
2. Cel kursu
Kurs ma na celu podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności policjantów realizujących zadania związane z pełnieniem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci którzy:
1) pełnią służbę w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka;
2) nie posiadają przeszkolenia z zakresu pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka.
4. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjanci podczas kursu są zakwaterowani w jednostce szkoleniowej.
5. Czas trwania kursu
Kurs trwa 80 godzin lekcyjnych, tj. 10 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 40 godzin tygodniowo.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Realizacja treści kształcenia | 77 |
Egzamin | 1 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 80 |
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 23 osoby.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Podczas prowadzenia zajęć dopuszczalne jest regulowanie czasu rozpoczynania przerw, w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki tematycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Decyzję w tym zakresie podejmują osoby prowadzące zajęcia.
Zaleca się, żeby zajęcia w danej grupie szkoleniowej, w obrębie tematu, prowadził ten sam nauczyciel.
Zajęcia z tematu nr 3 Psychologiczne aspekty pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka powinny być realizowane przez psychologa.
Zajęcia z tematu nr 4 Udzielanie pierwszej pomocy osobom umieszczonym w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka realizowane są w miarę możliwości, przez dwóch nauczycieli policyjnych zajmujących się problematyką udzielania pierwszej pomocy.
Zajęcia z tematu nr 5 Taktyczne i techniczne aspekty wykonywania zadań związanych z pełnieniem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka realizowane są, w miarę możliwości, przez dwóch instruktorów taktyki i technik interwencji.
Proponowane metody prowadzenia zajęć mogą być modyfikowane, pod warunkiem osiągnięcia zakładanych celów dydaktycznych.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, wielokulturowości i polityki antydyskryminacyjnej, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
Przy realizacji zajęć programowych możliwe jest korzystanie z wiedzy i doświadczenia policjantów oraz pracowników innych jednostek organizacyjnych Policji. Organizator doskonalenia może występować do innych jednostek organizacyjnych Policji z wnioskiem o udostępnienie materiałów przydatnych do przeprowadzenia kursu.
8. Zakres tematyczny i system oceniania
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób oceniania |
Nr 1. Prawne i praktyczne aspekty realizacji zadań związanych z pełnieniem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia | 20 | Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie z zastosowaniem zapisu uogólnionego – zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Wszystkie dokumenty sporządzone przez słuchaczy podlegają ocenie z zastosowaniem zapisu uogólnionego – zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Każdy temat kończy się zaliczeniem (zal./nzal.). Warunkiem zaliczenia tematu jest uzyskanie wszystkich ocen wymaganych programem. Słuchacz zobowiązany jest do poprawienia niezaliczonych zagadnień. |
Nr 2. Prawne i praktyczne aspekty realizacji zadań związanych z pełnieniem służby w policyjnej izbie dziecka | 20 | |
Nr 3. Psychologiczne aspekty pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izbach dziecka | 8 | |
Nr 4. Udzielanie pierwszej pomocy osobom umieszczonym w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka | 9 | |
Nr 5. Taktyczne i techniczne aspekty wykonywania zadań związanych z pełnieniem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w policyjnych izbach dziecka | 8 | |
Nr 6. Prawa człowieka – zagadnienia podstawowe. Regulacje prawne dotyczące dyskryminacji oraz kształtowanie tolerancji w kontekście grup mniejszościowych i wielokulturowości | 12 |
9. Forma zakończenia kursu
Kurs kończy się egzaminem końcowym w formie testu wiedzy. Warunkiem przystąpienia do testu wiedzy jest uzyskanie zaliczeń z każdego tematu.
Test składa się z 20 zadań zamkniętych, obejmujących obszar tematyczny kursu. Każde zadanie zawiera cztery proponowane warianty odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznaje się jeden punkt.
Obowiązuje następująca skala ocen:
20 pkt | – (6) wyróżniająca, |
19 pkt | – (5) bardzo dobra, |
18–17 pkt | – (4) dobra, |
16–15 pkt | – (3) poprawna, |
14 pkt | – (2) dopuszczająca, |
13 pkt i poniżej | – (1) niedostateczna. |
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego. Absolwent kursu otrzymuje świadectwo z ogólnym wynikiem nauki stosując wpis „pozytywnym” i oceną z egzaminu końcowego.
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
Lp. | Udzielanie pierwszej pomocy | Liczba |
1. | komputer | 1 |
2. | rzutnik pisma | 1 |
3. | projektor multimedialny | 1 |
4. | atrapa samochodu | 1 |
5. | prezentacja multimedialna | zestaw |
6. | przepisy prawne | zestaw |
7. | fantom niemowlę | 2 |
8. | fantom – dziecko | 2 |
9. | fantom – dorosły (z urazowymi kończynami) | 2 |
10. | fantom – dorosły (tors) | 2 |
11. | atrapy ran | zestaw |
12. | opatrunki | zestaw |
13. | maseczki do sztucznego oddychania | 20/20 |
14. | rękawiczki lateksowe | 20 par/20 |
15. | koce termiczne | 2 |
16. | chusty trójkątne | 20/20 |
17. | kołnierz ortopedyczny (dostosowany do wieku) | 4 |
18. | AED Trening System | 2 |
19. | opatrunek indywidualny | 20/20 |
20. | opatrunek hydrożelowy | 2 komplety |
21. | apteczka R – 1 z pełnym wyposażeniem | 1 |
22. | arkusze papieru (format A4) | 80 |
23. | środki zabezpieczające przed zakażeniem | 4 |
24. | mazaki do suchościeralnych tablic | 2 komplety |
| Taktyczne i techniczne aspekty wykonywania zadań związanych z pełnieniem służby w PDOZ i PID | Liczba |
1. | Kajdanki | 20 |
2. | Kajdanki zespolone | 10 |
3. | Kaftan bezpieczeństwa | 8 (różne rozmiary) |
4. | Pałka służbowa wielofunkcyjna | 20 |
5. | Kask zabezpieczający | 10 |
6. | Pas obezwładniający | 10 |
7. | Atrapy niebezpiecznych narzędzi (np. nóż, broń palna, kij) | 10 |
8. | Materace gimnastyczne | wg potrzeb |
9. | Mata gimnastyczna | 1 pomieszczenie |
Z uwagi na dynamiczny rozwój wykorzystywanych w procesie dydaktycznym środków wsparcia technicznego, istnieje możliwość bieżącego dostosowania przez jednostki realizujące program, listy wyposażenia dydaktycznego do obowiązujących standardów.
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: PRAWNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY REALIZACJI ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z PEŁNIENIEM SŁUŻBY W POMIESZCZENIACH DLA OSÓB ZATRZYMANYCH LUB DOPROWADZONYCH W CELU WYTRZEŹWIENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– stosować zasady pełnienia służby ochronnej w PDOZ i innych policyjnych miejscach prawnej izolacji osób,
– właściwie stosować procedury związane z przyjęciem, wydaniem, przekazaniem oraz zwolnieniem osoby umieszczonej w PDOZ,
– postępować w przypadku zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego w PDOZ,
– właściwie sporządzać i ewidencjonować dokumentację związaną z pełnieniem służby w PDOZ.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Przypomnienie podstaw prawnych oraz podstawowych pojęć związanych z pełnieniem służby w PDOZ. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Wskaż uregulowania prawne i podstawowe pojęcia w zakresie służby pełnionej w PDOZ oraz innych policyjnych miejscach prawnej izolacji osób. Omów przepisy regulujące stosowanie wybranych środków przymusu bezpośredniego. |
2. | Warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia. | 1 | wykład, dyskusja, pogadanka | Określ warunki jakim powinny odpowiadać pomieszczenia w jednostkach organizacyjnych Policji dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz pokojach przejściowych i tymczasowych pomieszczeniach przejściowych. |
3. | Organizacja, sposób pełnienia służby i wykonywania zadań w PDOZ. | 2 | wykład, dyskusja, pogadanka, praca w grupach | Przedstaw zasady bezpieczeństwa w odniesieniu do pełnienia służby oraz kwalifikacje i wymogi, jakie musi spełniać policjant kierowany do służby w pomieszczeniu. |
4. | Obowiązki policjantów pełniących służbę w PDOZ. Odpowiedzialność dyscyplinarna, karna, cywilna policjanta w PDOZ. | 5 | wykład, dyskusja, praca w grupach | Wskaż zadania i obowiązki policjantów pełniących służbę w PDOZ (z uwzględnieniem obowiązków dyżurnego zmiany) w szczególności w zakresie: – przyjęcia i przekazania służby, – sprawdzenia osoby przed przyjęciem oraz w trakcie pobytu w PDOZ, – przeprowadzania kontroli zachowania osób umieszczonych w PDOZ, w tym z wykorzystaniem systemu monitoringu wizyjnego, – czynności wykonywanych w związku z przyjęciem, przekazaniem, wydaniem i zwolnieniem osoby. Omów odpowiedzialność dyscyplinarną, karną, cywilną policjanta, wynikającą z naruszenia obowiązujących przepisów prawnych. |
5. | Obowiązki oraz prawa osoby zatrzymanej lub doprowadzonej w celu wytrzeźwienia. | 2 | wykład, dyskusja | Omów prawa i obowiązki osób umieszczanych w pomieszczeniach w odniesieniu do Regulaminu pobytu w PDOZ oraz innych obowiązujących przepisów. |
6. | Sposób pełnienia służby w przypadku umieszczenia osoby nietrzeźwej lub osoby objętej szczególnym nadzorem. | 1 | wykład, dyskusja | Wskaż obowiązujące procedury związane z postępowaniem wobec osób będących w stanie nietrzeźwości, niedających wyraźnych oznak życia oraz wobec osób objętych szczególnym nadzorem z uwzględnieniem właściwego sposobu dokumentowania wykonanych czynności. |
7. | Dokumentacja prowadzona i ewidencjonowana w PDOZ. Sposób dokumentowania przebiegu służby. | 3 | wykład, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | Poleć słuchaczom sporządzenie dokumentacji służbowej jaka prowadzona i ewidencjonowana jest w PDOZ ze zwróceniem uwagi na prawidłowy sposób dokumentowania przebiegu służby. Oceń i omów dokumentację sporządzoną przez słuchaczy. |
8. | Procedura postępowania (w tym dokumentowanie) w przypadku zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego. | 3 | wykład, dyskusja, praca w grupach | Na podstawie przykładów i w oparciu o dostępne materiały omów przyczyny wydarzeń nadzwyczajnych zaistniałych w PDOZ, wskaż nieprawidłowości mające wpływ na omawiane wydarzenia nadzwyczajne. |
9. | Nadzór nad funkcjonowaniem PDOZ, wizytacje realizowane przez podmioty pozapolicyjne. | 1 | wykład, dyskusja | Przedstaw formy nadzoru sprawowanego w zakresie funkcjonowania i pełnionej służby w PDOZ, zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Omów zakres wizytacji PDOZ wykonywanych przez podmioty pozapolicyjne (między innymi RPO, sędziowie penitencjarni). |
10. | Umieszczanie osób w PDOZ na czas przerwy w konwoju i doprowadzeniu. | 1 | wykład, dyskusja | Omów przepisy dotyczące przerwy humanitarnej oraz przeszkody uniemożliwiającej kontynuowanie konwoju/doprowadzenia. Na zakończenie realizacji zagadnienia nr 10 dokonaj zaliczenia tematu nr 1. |
TEMAT NR 2: PRAWNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY REALIZACJI ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z PEŁNIENIEM SŁUŻBY W POLICYJNEJ IZBIE DZIECKA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– stosować zasady pełnienia służby ochronnej w PID,
– właściwie stosować procedury związane z przyjęciem, wydaniem, przekazaniem oraz zwolnieniem nieletniego umieszczonego w PID,
– postępować w przypadku zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego w PID,
– właściwie sporządzać i ewidencjonować dokumentację związaną z pełnieniem służby w PID.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Przypomnienie podstaw prawnych oraz podstawowych pojęć związanych z pełnieniem służby w PID. | 1 | wykład, dyskusja | Wskaż uregulowania prawne i podstawowe pojęcia w zakresie służby pełnionej w PID. Omów przepisy regulujące stosowanie wybranych środków przymusu bezpośredniego. |
2. | Warunki, jakim powinny odpowiadać PID. | 1 | wykład, dyskusja | Określ warunki jakim powinny odpowiadać policyjne izby dziecka z uwzględnieniem rodzajów izb i wyposażenia. |
3. | Organizacja, sposób pełnienia służby i wykonywania zadań w PID. | 2 | wykład, dyskusja, praca w grupach | Przedstaw zasady bezpieczeństwa w odniesieniu do pełnienia służby oraz kwalifikacje i wymogi jakie musi spełniać policjant kierowany do służby w PID. |
4. | Obowiązki policjantów pełniących służbę w PID. Odpowiedzialność dyscyplinarna, karna, cywilna policjanta w PID. | 5 | wykład, dyskusja, praca w grupach | Wskaż obowiązki kierownika/dyżurnego PID w związku z przydziałem zadań do służby. Wskaż zadania i obowiązki policjantów pełniących służbę w PID w szczególności w zakresie: – przyjęcia i przekazania służby, – sprawdzenia nieletniego przed przyjęciem oraz w trakcie pobytu w PID, – przeprowadzania kontroli zachowania nieletnich umieszczonych w PID, w tym z wykorzystaniem systemu monitoringu wizyjnego, – czynności wykonywanych w związku z przyjęciem, przekazaniem, wydaniem i zwolnieniem nieletniego. Omów szczególny tryb postępowania w przypadku umieszczenia w PID nieletnich wymagających wzmożonej kontroli zachowania. Omów odpowiedzialność dyscyplinarną, karną, cywilną policjanta, wynikającą z naruszenia obowiązujących przepisów prawnych. |
5. | Obowiązki oraz prawa nieletniego umieszczonego w PID. | 2 | wykład, dyskusja | Omów prawa i obowiązki nieletnich umieszczanych w PID w odniesieniu do Regulaminu pobytu w izbie oraz innych obowiązujących przepisów. |
6. | Dokumentacja prowadzona i ewidencjonowana w PID. Sposób dokumentowania przebiegu służby. | 3 | dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | Słuchacze sporządzają dokumentację służbową prowadzoną i ewidencjonowaną w PID ze zwróceniem uwagi na prawidłowy sposób dokumentowania przebiegu służby. Oceń i omów dokumentację sporządzoną przez słuchaczy. |
7. | Procedura postępowania (w tym dokumentowanie) w przypadku zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego. | 3 | dyskusja, praca w grupach | Na podstawie przykładów i w oparciu o dostępne materiały omów przyczyny wydarzeń nadzwyczajnych zaistniałych w PID, wskaż nieprawidłowości mające wpływ na zaistniałe wydarzenie nadzwyczajne. |
8. | Nadzór nad funkcjonowaniem PID, wizytacje realizowane przez podmioty pozapolicyjne. | 1 | wykład, dyskusja | Przedstaw formy nadzoru sprawowanego w zakresie funkcjonowania i pełnionej służby w PID, zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Omów zakres wizytacji PID wykonywanych przez podmioty pozapolicyjne (między innymi RPO, sędziowie sądu rodzinnego). |
9. | Czas pobytu nieletniego w PID w kontekście obowiązujących przepisów. | 1 | wykład, dyskusja | Przedstaw regulacje prawne odnoszące się do dopuszczalnego czasu pobytu nieletniego w izbie. |
10. | Umieszczanie osób w PID na czas przerwy w konwoju lub doprowadzeniu. | 1 | wykład, dyskusja | Omów przepisy dotyczące możliwości umieszczenia w PID nieletniego na czas uzasadnionej przerwy w konwoju albo doprowadzeniu oraz na polecenie sądu rodzinnego. Na zakończenie realizacji zagadnienia nr 10 dokonaj zaliczenia tematu nr 2. |
TEMAT NR 3: PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY PEŁNIENIA SŁUŻBY W POMIESZCZENIACH DLA OSÓB ZATRZYMANYCH LUB DOPROWADZONYCH W CELU WYTRZEŹWIENIA ORAZ POLICYJNYCH IZBACH DZIECKA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– identyfikować przejawy zachowań werbalnych i pozawerbalnych świadczących o nieprawidłowych reakcjach osoby umieszczonej w PDOZ i PID,
– stosować wybrane metody kontrolowania emocji własnych,
– stosować wybrane metody przezwyciężania agresji słownej,
– identyfikować symptomy zaburzeń występujących u osób umieszczonych w PDOZ i PID.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Komunikacja werbalna i pozawerbalna w relacji policjant – osoba umieszczona w PDOZ i PID. | 2 | dyskusja, pogadanka | Wskaż elementy werbalne i pozawerbalne zachowań osoby umieszczonej w PDOZ i PID stanowiące oznaki nieprawidłowych reakcji, będących przesłanką do zastosowania wobec niej szczególnego nadzoru. |
2. | Metody opanowywania emocji własnych w relacji policjant – osoba umieszczona w PDOZ i PID. | 2 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów sposoby kontrolowania emocji własnych w kontakcie z osobą umieszczoną w PDOZ i PID. |
3. | Metody przezwyciężania agresji słownej w relacji policjant – osoba umieszczona w PDOZ i PID. | 2 | wykład, dyskusja, pogadanka | Odwołując się do doświadczeń słuchaczy, zidentyfikuj czynniki wyzwalające zachowania agresywne w kontakcie z osobą umieszczoną w PDOZ i PID. Wskaż metody przezwyciężania agresji słownej. |
4. | Psychologiczne aspekty zachowań wobec osób z niepełnosprawnością fizyczną i psychiczną umieszczonych w PDOZ i PID. | 2 | wykład, dyskusja, pogadanka | Omów wybrane kategorie zaburzeń, występujące u osób z niepełnosprawnością fizyczną i psychiczną, jakie mogą przejawiać osoby umieszczone w PDOZ i PID. Wskaż sposoby adekwatnego kontaktu z nimi. Zajęcia realizowane są przez psychologa policyjnego. W trakcie zajęć dokonaj sprawdzenia i oceny wiedzy i umiejętności słuchaczy. Na zakończenie realizacji zagadnienia nr 4 dokonaj zaliczenia tematu nr 3. |
TEMAT NR 4: UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY OSOBOM UMIESZCZONYM W POMIESZCZENIACH DLA OSÓB ZATRZYMANYCH LUB DOPROWADZONYCH W CELU WYTRZEŹWIENIA ORAZ W POLICYJNYCH IZBACH DZIECKA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– zapewnić bezpieczeństwo w miejscu udzielania pierwszej pomocy,
– zidentyfikować i opatrzyć ranę, zatamować krwotok,
– przeprowadzić czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej w trzech grupach wiekowych,
– podjąć niezbędne czynności ratownicze związane z zaistnieniem próby samobójczej.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Zapewnienie warunków bezpieczeństwa związanych z udzielaniem pierwszej pomocy. | 1 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Na bazie ustaw oraz aktów wykonawczych omów obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Przeprowadź ćwiczenia polegające na: – zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanego, – postępowaniu po ekspozycji, – postępowaniu przy utracie przytomności, – zapewnieniu bezpieczeństwa osobom będącym w stanie nietrzeźwości, – przeprowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS-AED), – postępowaniu z pacjentem urazowym w tym opatrywaniu ran, krwotoków oraz stabilizacji złamań. Zajęcia realizowane są w miarę możliwości, przez dwóch nauczycieli policyjnych zajmujących się problematyką udzielania pierwszej pomocy. W trakcie zajęć dokonaj sprawdzenia i oceny wiedzy i umiejętności słuchaczy. Na zakończenie realizacji zagadnienia nr 5 dokonaj zaliczenia tematu nr 4. |
2. | Postępowanie z osobami w stanie krótkotrwałej utraty świadomości. | 1 | ||
3. | Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (BLS-AED). | 4 | ||
4. | Postępowanie z poszkodowanym urazowym. | 2 | ||
5. | Nietypowe stany zagrożenia życia (epilepsja, zawał mięśnia sercowego). | 1 |
TEMAT NR 5: TAKTYCZNE I TECHNICZNE ASPEKTY WYKONYWANIA ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z PEŁNIENIEM SŁUŻBY W POMIESZCZENIACH DLA OSÓB ZATRZYMANYCH LUB DOPROWADZONYCH W CELU WYTRZEŹWIENIA ORAZ W POLICYJNYCH IZBACH DZIECKA
CELE: Podniesienie poziomu umiejętności policjantów w zakresie:
– stosowania wybranych technik interwencyjnych oraz taktyki,
– sprawdzania osób zatrzymanych lub doprowadzonych oraz nieletnich pod kątem posiadania przedmiotów niebezpiecznych,
– stosowania technik obezwładniania i unieruchamiania za pomocą wybranych środków przymusu bezpośredniego,
– stosowania technik bezpiecznego przemieszczania się (transportowania) w obiektach z osobami zatrzymanymi lub doprowadzanymi w celu wytrzeźwienia oraz nieletnimi.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawowe techniki obezwładniania osób zatrzymanych, doprowadzonych w celu wytrzeźwienia i nieletnich przy użyciu wybranych środków przymusu bezpośredniego, przed przyjęciem oraz w PDOZ/PID (siła fizyczna, kajdanki, pałka służbowa, kaftan bezpieczeństwa, kask zabezpieczający, pas obezwładniający, kajdanki zespolone). | 4 | pokaz, ćwiczenia, symulacja | Na podstawie wyznaczonych założeń przeprowadź ćwiczenia doskonalące umiejętności w zakresie: stosowania podstawowych technik obezwładniania osób (w tym nieletnich) zatrzymanych i doprowadzanych w celu wytrzeźwienia oraz do policyjnej izby dziecka przy użyciu wybranych środków przymusu bezpośredniego, sprawdzenia (w tym przed przyjęciem do PDOZ/PID), transportowania osób w tych pomieszczeniach ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji nadzwyczajnych: – ucieczka lub usiłowanie ucieczki, – zamach lub usiłowanie zamachu na życie lub zdrowie własne lub innej osoby, – czynny/bierny opór, – autoagresja. W ramach realizacji tego zagadnienia słuchacz doskonali techniki użycia środków przymusu bezpośredniego, ze szczególnym uwzględnieniem siły fizycznej, kajdanek, pałki służbowej, kajdanek zespolonych i kaftanów bezpieczeństwa, kasku zabezpieczającego, pasa obezwładniającego. Po zakończeniu ćwiczenia poleć odgrywającym poszczególne role, aby określili zachowania utrudniające oraz ułatwiające realizację zadania. Przedstaw katalog ewentualnych błędów i wskaż sposób prawidłowej realizacji czynności. Zajęcia realizowane są w miarę możliwości przez dwóch instruktorów technik i taktyk interwencji. W trakcie zajęć dokonaj sprawdzenia i oceny wiedzy i umiejętności słuchaczy. Na zakończenie realizacji zagadnienia nr 3 dokonaj zaliczenia tematu nr 5. |
2. | Sprawdzenie i transportowanie osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz nieletnich w policyjnej izbie dziecka. | 2 | ||
3. | Symulacja bezpiecznego przemieszczania osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia w PDOZ i PID. | 2 |
TEMAT NR 6: PRAWA CZŁOWIEKA – ZAGADNIENIA PODSTAWOWE. REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE DYSKRYMINACJI ORAZ KSZTAŁTOWANIE TOLERANCJI W KONTEKŚCIE GRUP MNIEJSZOŚCIOWYCH I WIELOKULTUROWOŚCI
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
– prawidłowo identyfikować przypadki naruszeń praw człowieka na tle obowiązujących regulacji prawnych,
– prezentować właściwą postawę do stosowania standardów międzynarodowych w zakresie praw człowieka,
– zdefiniować pojęcie dyskryminacji,
– ocenić konkretne działanie jako dyskryminujące lub jako niedyskryminujące,
– wskazać społeczny kontekst problemu dyskryminacji,
– wskazać przykładowe formy dyskryminacji,
– wskazać podłoże zjawiska dyskryminacji,
– zachować się asertywnie i przeciwstawiać się dyskryminacji.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawowe pojęcia związane z ochroną praw człowieka. | 1 | wykład, dyskusja | Zdefiniuj pojęcie praw człowieka; wskaż źródła praw człowieka w Polsce i Europie oraz zagrożenia naruszeń praw człowieka. |
2. | System ochrony praw człowieka. | 2 | wykład, dyskusja | Określ rolę Konstytucji w zakresie gwarancji i ochrony praw człowieka (konstytucyjny mechanizm ochrony praw człowieka). Wskaż środki ochrony praw człowieka w europejskim systemie ochrony praw człowieka oraz rolę instytucji pozapolicyjnych w kontekście ochrony praw człowieka w odniesieniu do PDOZ i PID. |
3. | Prawa dziecka. | 1 | wykład, dyskusja | Omów prawa i obowiązki osób umieszczonych w PDOZ i PID. Omów uprawnienia dziecka w myśl Konwencji o Prawach Dziecka. |
4. | Dyskryminacja w prawie polskim i międzynarodowym. | 2 | wykład, dyskusja | Zdefiniuj pojęcie dyskryminacji w różnych gałęziach prawa polskiego i międzynarodowego. Przedstaw problem w Polsce. Podaj przykłady dyskryminacji w działaniach Policji oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji. |
5. | Stereotypy. | 1 | wykład, dyskusja | Scharakteryzuj stereotypy. Wskaż różnice między pojęciem „dyskryminacja” i „uprzedzenia” oraz rolę stereotypu w kształtowaniu działań dyskryminacyjnych. |
6. | Przynależność do grup mniejszościowych, a działania Policji. | 5 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Wyszczególnij przykładowe grupy mniejszościowe (narodowe, etniczne, religijne, seksualne i płciowe, osoby z niepełnosprawnościami, w podeszłym wieku). Zadaniem słuchacza będzie określenie grup, do których należy. Omów społeczne i psychologiczne następstwa stygmatyzacji przynależności do grupy mniejszościowej oraz równościowe kampanie społeczne organizacji krajowych i międzynarodowych. Przedstaw wymiary kultury w odniesieniu do różnych grup narodowych. W trakcie zajęć dokonaj sprawdzenia i oceny wiedzy i umiejętności słuchaczy. Na zakończenie realizacji zagadnienia nr 6 dokonaj zaliczenia tematu nr 6. |
- Data ogłoszenia: 2016-01-13
- Data wejścia w życie: 2016-01-01
- Data obowiązywania: 2022-02-21
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA