REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 38
ZARZĄDZENIE NR 17
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 14 maja 2014 r.
w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, ze zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
2. Zarządzenie nie dotyczy decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych rozstrzygnięć wydawanych w indywidualnych sprawach w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego i innych ustaw.
§ 2.
1) akty normatywne – ustawy, rozporządzenia, zarządzenia i regulaminy, opracowywane lub opiniowane w Policji;
2) organy Policji – Komendanta Głównego Policji, komendantów wojewódzkich Policji, komendantów powiatowych, miejskich i rejonowych Policji, komendantów komisariatów Policji;
3) terenowe organy Policji – komendantów wojewódzkich Policji, komendantów powiatowych, miejskich i rejonowych Policji, komendantów komisariatów Policji;
4) jednostka organizacyjna Policji – Komendę Główną Policji, komendę wojewódzką, powiatową, miejską i rejonową Policji, komisariat Policji, komisariat specjalistyczny Policji, Wyższą Szkołę Policji w Szczytnie, szkołę policyjną, Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, oddział prewencji Policji, samodzielny pododdział prewencji Policji, samodzielny pododdział antyterrorystyczny Policji oraz ośrodek szkolenia Policji;
5) komórka wiodąca – właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną opracowującą i uzgadniającą projekt aktu normatywnego oraz projekt decyzji, wytycznych lub porozumienia.
2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) komendancie wojewódzkim Policji i komendzie wojewódzkiej Policji, należy również przez to rozumieć odpowiednio Komendanta Stołecznego Policji i Komendę Stołeczną Policji;
2) jednostce organizacyjnej Policji i kierowniku jednostki organizacyjnej Policji, należy przez to rozumieć również odpowiednio komórkę organizacyjną w Komendzie Głównej Policji, o której mowa w § 6 ust. 1 zarządzenia nr 8 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji (Dz. Urz. KGP poz. 25 oraz z 2014 r. poz. 4) i kierownika tej komórki.
§ 3.
2. Informacji prawnej jednostkom organizacyjnym Policji udziela również Policyjne Centrum Informacyjne Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.
Rozdział 2
Zarządzenia, regulaminy, decyzje i wytyczne wydawane w Policji oraz porozumienia zawierane przez Policję
§ 4.
§ 5.
2. Do regulaminów Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie stosuje się przepisy o szkolnictwie wyższym.
3. Do regulaminów Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji stosuje się przepisy o instytutach badawczych.
§ 6.
§ 7.
§ 8.
Rozdział 3
Opracowywanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz decyzji i wytycznych wydawanych w Policji, a także porozumień zawieranych przez Policję
§ 9.
2. Do projektu aktu normatywnego dołącza się uzasadnienie sporządzone według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 10.
2. Projekt aktu normatywnego dotyczący kilku jednostek organizacyjnych Policji opracowuje i uzgadnia z tymi jednostkami ta jednostka, której zakresu działania projekt dotyczy w największym stopniu.
3. W razie sporu co do właściwości merytorycznej kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, w której strukturze usytuowana jest komórka właściwa do spraw legislacji, wskazuje komórkę wiodącą.
4. Komendant Główny Policji może powołać zespół do opracowania lub opracowania i uzgadniania projektu aktu normatywnego, jeżeli projekt dotyczy zakresu działania kilku jednostek organizacyjnych Policji.
§ 11.
1) z Biurem Finansów Komendy Głównej Policji – w odniesieniu do aktu normatywnego Komendanta Głównego Policji;
2) z Biurem Finansów Komendy Głównej Policji i z Departamentem Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – w odniesieniu do innych aktów normatywnych.
§ 12.
1) komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji, których zakresu działania projekt dotyczy;
2) komendantami wojewódzkimi Policji, Komendantem-rektorem Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendantami szkół policyjnych i Dyrektorem Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
3) związkami zawodowymi działającymi w Policji w przypadkach wskazanych w odrębnych przepisach.
2. Uzgodniony projekt aktu normatywnego wraz z informacją o zakresie i wynikach uzgodnień komórka wiodąca przekazuje do komórki właściwej do spraw legislacji Komendy Głównej Policji w celu wydania opinii legislacyjnej i zastosowania trybu, o którym mowa w § 15–18.
3. Projekt aktu normatywnego przed skierowaniem do uzgodnień, o których mowa w ust. 1 i w § 11, komórka wiodąca może przekazać do komórki właściwej do spraw legislacji Komendy Głównej Policji w celu wydania wstępnej opinii legislacyjnej.
4. Przekazanie projektu do uzgodnień, o których mowa w ust. 1, następuje z zachowaniem co najmniej 7-dniowego terminu przedstawienia uwag i opinii do projektu, licząc od dnia otrzymania projektu przez jednostkę organizacyjną Policji. Wyznaczenie terminu krótszego wymaga przedstawienia szczegółowego uzasadnienia.
§ 13.
2. W uzgodnieniach wewnątrzresortowych i międzyresortowych uczestniczy komórka, o której mowa w ust. 1, komórka wiodąca oraz inne właściwe jednostki organizacyjne Policji.
3. Opinie zebrane w toku uzgodnień wewnątrzresortowych i międzyresortowych komórka, o której mowa w ust. 1, przekazuje komórce wiodącej w celu zajęcia stanowiska merytorycznego.
§ 14.
2. W wypadku powstania rozbieżności w toku uzgodnień wewnątrzresortowych komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, w której strukturze znajduje się komórka właściwa do spraw legislacji, dąży do ich usunięcia w porozumieniu z komórką wiodącą i innymi właściwymi jednostkami organizacyjnymi Policji, w szczególności w drodze konferencji uzgodnieniowej; w razie nieuzgodnienia stanowiska przedstawia sprawę wraz z protokołem rozbieżności do rozstrzygnięcia Komendantowi Głównemu Policji.
§ 15.
2. Projekt, o którym mowa w ust. 1, przekazany w formie elektronicznej sporządza się w formacie XML, chyba że sporządzenie projektu w takim formacie nie jest uzasadnione.
§ 16.
§ 17.
2. Projekt, o którym mowa w § 16, kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, w której strukturze usytuowana jest komórka właściwa do spraw legislacji, parafuje za zgodność pod względem prawnym i redakcyjnym.
3. Parafy, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz w § 16, składa się na odwrocie strony z miejscem na podpis Komendanta Głównego Policji.
§ 18.
1) dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235) – do opatrzenia go bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262), weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu, zwanym dalej „bezpiecznym podpisem elektronicznym”;
2) papierowej – w przypadku projektów, o których mowa w § 16, oraz projektów regulaminów jednostek organizacyjnych Policji – do podpisu.
§ 19.
2. Do porozumień zawieranych przez Komendanta Głównego Policji, z wyjątkiem porozumień zawierających informacje niejawne, można również stosować formę, o której mowa w § 18 pkt 1, zamiast formy papierowej.
§ 20.
2. Do zarządzeń, regulaminów, decyzji i porozumień, o których mowa w ust. 1, można stosować formę, o której mowa w § 18 pkt 1, zamiast formy papierowej.
§ 21.
2. Do opracowania projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń do projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio tryb, o którym mowa w § 10–14.
3. Komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, w której strukturze usytuowana jest komórka właściwa do spraw legislacji, koordynuje uzyskanie przez Komendanta Głównego Policji zgody Ministra Spraw Wewnętrznych na podjęcie prac legislacyjnych nad projektem aktu normatywnego lub projektem założeń do projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych.
4. Do opracowania projektu umowy lub porozumienia międzynarodowego, dotyczących Policji stosuje się odpowiednio tryb, o którym mowa w § 10–14 i w ust. 3.
§ 22.
2. W szczególnie uzasadnionych wypadkach, w razie niedających się usunąć istotnych rozbieżności w opiniach, komórka, o której mowa w ust. 1, stosuje przepis § 14 ust. 2.
3. Komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, w której strukturze usytuowana jest komórka właściwa do spraw legislacji, koordynuje udział jednostek organizacyjnych Policji, które zgłosiły uwagi do projektu aktu normatywnego, w dalszych pracach legislacyjnych nad tym projektem, w tym w uzgodnieniach wewnątrzresortowych, międzyresortowych oraz w pracach Sejmu i Senatu.
§ 23.
2. Przepis ust. 1 stosuje się do opinii wyrażających brak uwag.
§ 24.
2. Do porozumień zawieranych przez Komendanta Głównego Policji stosuje się odpowiednio przepisy § 10, § 11 pkt 1, § 12, § 14 ust. 1, § 15–17 oraz § 23.
3. Do regulaminów i decyzji Komendanta Głównego Policji stosuje się odpowiednio przepisy § 9–12, § 14 ust. 1, § 15–18 oraz § 23.
4. Do decyzji kierowników komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji stosuje się odpowiednio przepisy § 11 pkt 1 i § 23.
5. Do zarządzeń i decyzji wydawanych przez terenowe organy Policji, Komendanta-rektora Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendantów szkół policyjnych, komendantów komisariatów specjalistycznych Policji i Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji – stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 10 ust. 1, 2 i 4, § 11 pkt 1, § 12 ust. 1 i 4, § 14 ust. 1 oraz § 23.
6. Do porozumień zawieranych przez komendantów wojewódzkich, miejskich, powiatowych i rejonowych Policji, Komendanta-rektora Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendantów szkół policyjnych i Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji oraz do porozumień dotyczących współpracy międzynarodowej zawieranych przez komendantów wojewódzkich Policji, Komendanta-rektora Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie oraz komendantów szkół policyjnych i Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji – stosuje się odpowiednio przepisy § 10 ust. 1, 2 i 4, § 11 pkt 1, § 12 ust. 1 i 4, § 14 ust. 1 oraz § 23.
7. Do regulaminów jednostek organizacyjnych Policji stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 10 ust. 1, 2 i 4, § 11 pkt 1, § 12 ust. 1 pkt 1, § 16, § 18 oraz § 23, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz § 5 ust. 2 i 3.
8. Proces uzgadniania projektów regulaminów koordynują:
1) w Komendzie Głównej Policji:
a) komórka właściwa w sprawach legislacji tej Komendy – w odniesieniu do regulaminów komend wojewódzkich Policji, szkół policyjnych, oddziałów prewencji Policji, samodzielnych pododdziałów prewencji Policji, samodzielnych pododdziałów antyterrorystycznych Policji i ośrodków szkolenia Policji,
b) komórka właściwa w sprawach organizacji tej Komendy – w odniesieniu do regulaminów organizacyjnych jednostki zmilitaryzowanej komend wojewódzkich Policji, Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie oraz szkół policyjnych;
2) w komendzie wojewódzkiej Policji – komórka właściwa w sprawach kadr tej komendy – w odniesieniu do regulaminów komend powiatowych, miejskich i rejonowych Policji oraz komisariatów specjalistycznych Policji;
3) w komendzie powiatowej, miejskiej i rejonowej Policji – komórka właściwa w sprawach kadr tej komendy – w odniesieniu do regulaminów komisariatów Policji.
9. W przypadku powstania rozbieżności w procesie uzgodnień komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 8, dążą do ich usunięcia w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi jednostki organizacyjnej i jednostkami organizacyjnymi Policji, w szczególności w drodze konferencji uzgodnieniowej. W razie nieuzgodnienia stanowiska komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 8, przedstawiają sprawę do rozstrzygnięcia właściwemu komendantowi Policji.
§ 25.
2. Projekt tekstu jednolitego aktu normatywnego Komendanta Głównego Policji może być uzgadniany z komórką wiodącą.
Rozdział 4
Ogłaszanie i ewidencjonowanie zarządzeń, regulaminów, decyzji i wytycznych wydawanych w Policji oraz porozumień zawieranych przez Policję, a także udzielanie informacji prawnej
§ 26.
2. Podstawą do ogłoszenia tych aktów jest akt w formie, o której mowa w § 18 pkt 1, opatrzony przez Komendanta Głównego Policji bezpiecznym podpisem elektronicznym.
3. W Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej Policji ogłasza się w szczególności zarządzenia oraz decyzje i wytyczne Komendanta Głównego Policji o fundamentalnym znaczeniu dla funkcjonowania Policji.
4. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, w której strukturze usytuowana jest komórka właściwa do spraw legislacji, rozstrzyga wątpliwości co do ogłoszenia aktów, o których mowa w ust. 1 i 3.
§ 27.
2. Dla Dziennika Urzędowego Komendy Głównej Policji prowadzi się stronę internetową www.edziennik.policja.gov.pl.
3. Akty prawne, które nie podlegają publikacji, komórka wiodąca przekazuje właściwym jednostkom organizacyjnym Policji – do wiadomości i stosowania. Oryginał tego aktu wraz z rozdzielnikiem komórka wiodąca zwraca do komórki właściwej do spraw legislacji Komendy Głównej Policji.
§ 28.
2. Zarządzenia w sprawie powołania zespołów do komisyjnego zniszczenia materiałów operacyjnych zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez właściwą komórkę organizacyjną Komendy Głównej Policji.
3. Decyzje kierowników komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji oraz zarządzenia, regulaminy, decyzje i porozumienia terenowych organów Policji ewidencjonuje się w rejestrach prowadzonych przez te komórki i organy.
4. Zarządzenia, regulaminy, decyzje i porozumienia Komendanta-rektora Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendantów szkół policyjnych i Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji ewidencjonuje się w rejestrach prowadzonych przez te jednostki organizacyjne Policji.
§ 29.
2. Komórka właściwa do spraw legislacji Komendy Głównej Policji zapewnia informację prawną jednostkom i komórkom organizacyjnym, o których mowa w § 31 ust. 1, jeżeli kompletność ewidencji przepisów prawnych Komendanta Głównego Policji w tych jednostkach budzi wątpliwości.
3. Komórki organizacyjne wykonujące zadania w zakresie informacji prawnej w komendach wojewódzkich Policji udzielają informacji prawnej podległym komendom powiatowym, miejskim i rejonowym Policji; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 5
Pomoc prawna w Policji
§ 30.
2. Zadania w zakresie zastępstwa procesowego w wypadkach określonych w odrębnych przepisach mogą wykonywać osoby niebędące radcami prawnymi.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji, z wyłączeniem komisariatów Policji, komisariatów specjalistycznych Policji, oddziałów prewencji Policji, samodzielnych pododdziałów prewencji Policji, samodzielnych pododdziałów antyterrorystycznych Policji i ośrodków szkolenia Policji, zapewniają w tych jednostkach pomoc prawną, wykonywaną przez radców prawnych, pełniących służbę lub zatrudnionych w tych jednostkach, albo wykonujących zawód w innych formach przewidzianych w art. 8 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65, z późn. zm.2)).
4. Kierownicy właściwych komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i jednostek organizacyjnych Policji udzielają osobom, o których mowa w ust. 1 i 2, pomocy niezbędnej do wykonywania ich zadań.
§ 31.
1) komórkom organizacyjnym Komendy Głównej Policji, z wyjątkiem Centralnego Biura Śledczego;
2) komendom wojewódzkim Policji, Centralnemu Biuru Śledczemu, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, szkołom policyjnym i Centralnemu Laboratorium Kryminalistycznemu Policji w sprawach skomplikowanych i precedensowych, jeżeli opinie i porady prawne radców prawnych tych jednostek budzą uzasadnione wątpliwości.
2. Komórka, o której mowa w ust. 1, opiniuje pod względem formalno-prawnym projekty:
1) porozumień i umów zawieranych przez Komendanta Głównego Policji, z wyjątkiem porozumień i umów, o których mowa w § 21 ust. 4;
2) decyzji w sprawie upoważnień do działania w imieniu Komendanta Głównego Policji;
3) pełnomocnictw udzielanych przez Komendanta Głównego Policji.
3. Projekty, o których mowa w ust. 2 pkt 2, po zaopiniowaniu pod względem formalno-prawnym przekazuje się do komórki właściwej do spraw legislacji Komendy Głównej Policji.
4. W komórce, o której mowa w ust. 1, nie wydaje się stanowisk prawnych i opinii prawnych oraz nie udziela się porad prawnych w sprawach administracyjnych prowadzonych w pierwszej instancji przez organy jednostek organizacyjnych Policji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, od których rozstrzygnięć przysługuje środek zaskarżenia do Komendanta Głównego Policji.
5. Jednostki organizacyjne Policji posiadające własną pomoc prawną, zwracając się do komórki właściwej do spraw pomocy prawnej Komendy Głównej Policji o opinię prawną w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, załączają opinię prawną wydaną przez radcę prawnego tej jednostki.
6. Komórki organizacyjne Komendy Głównej Policji, zwracając się do komórki właściwej do spraw pomocy prawnej Komendy Głównej Policji o opinię prawną, załączają stanowisko merytoryczne w sprawie.
7. Komórki organizacyjne wykonujące pomoc prawną w komendach wojewódzkich Policji stosują odpowiednio przepisy ust. 1 oraz ust. 4–6 w odniesieniu do komórek organizacyjnych tych komend oraz do podległych komend powiatowych, miejskich i rejonowych Policji.
§ 32.
2. W „Biuletynie Prawnym” Komendy Głównej Policji publikuje się materiały z zakresu prawa, które mogą mieć ważne znaczenie dla wykonywania zadań przez służby policyjne, jednostki organizacyjne Policji i policjantów, a w szczególności:
1) opinie prawne w sprawach o charakterze problemowym lub precedensowym;
2) opracowania związane z problematyką prawniczą;
3) informacje o orzecznictwie sądowym.
3. Wydawaniem „Biuletynu Prawnego” Komendy Głównej Policji kieruje Kolegium Redakcyjne, do którego zadań należy w szczególności:
1) ocena materiałów przedstawionych do publikacji;
2) inicjatywa w zakresie opracowywania i publikowania materiałów;
3) podejmowanie bieżących decyzji w innych sprawach związanych z prowadzeniem biuletynu.
4. Kierownicy właściwych komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji zapewnią rozpowszechnianie „Biuletynu Prawnego” Komendy Głównej Policji oraz środki finansowe i materiałowo-techniczne niezbędne do jego wydawania.
5. Nakład „Biuletynu Prawnego” Komendy Głównej Policji i skład Kolegium Redakcyjnego określają odrębne decyzje Komendanta Głównego Policji.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 33.
§ 34.
Komendant Główny Policji |
nadinsp. Marek Działoszyński |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 627, 664, 908, 951, 1529, z 2013 r. poz. 628, 675, 1351, 1635 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 24, 486, 502 i 538. Tekst jednolity nie uwzględnia zmian ogłoszonych w Dz. U. z 2011 r. Nr 217, poz. 1280 i Nr 230, poz. 1371.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 200, poz. 1326 i Nr 217, poz. 1429, z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 142, poz. 830 oraz z 2013 r. poz. 829.
- Data ogłoszenia: 2014-05-14
- Data wejścia w życie: 2014-05-14
- Data obowiązywania: 2023-04-29
- ZARZĄDZENIE NR 40 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 6 października 2014 r. zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej
- ZARZĄDZENIE NR 44 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 13 listopada 2015 r. zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej
- ZARZĄDZENIE NR 39 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 30 marca 2018 r. zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej
- ZARZĄDZENIE NR 11 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 15 maja 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej
- ZARZĄDZENIE NR 18 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 2 marca 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej
- ZARZĄDZENIE NR 85 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 4 sierpnia 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej
- ZARZĄDZENIE NR 14 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 24 kwietnia 2023 r. zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA