REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 25

ZARZĄDZENIE NR 8
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 15 marca 2013 r.

w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

 Ustala się regulamin Komendy Głównej Policji, zwanej dalej „KGP”, określający jej funkcje, strukturę organizacyjną, organizację kierowania oraz zadania komórek organizacyjnych.

§ 2.

 1. KGP jest jednostką organizacyjną Policji, która wykonuje zadania wynikające z zakresu działania oraz funkcji Komendanta Głównego Policji.

2. Zakres działania KGP określają przepisy w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.

3. KGP realizuje funkcje:

1) regulacyjną i standaryzującą;

2) koordynującą i wykonawczą, w tym o zasięgu ogólnokrajowym;

3) wspierającą, obejmującą działania doradcze i konsultacyjne;

4) nadzorczą i kontrolną.

4. KGP wykonuje zadania:

1) Krajowego Biura Interpolu, o którym mowa w art. 31 Statutu Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej – Interpol;

2) Jednostki Krajowej Europolu, o której mowa w § 1 uchwały nr 28 Rady Ministrów z dnia 7 marca 2012 r. w sprawie wyznaczenia Jednostki Krajowej Europolu (M. P. poz. 156);

3) Biura SIRENE, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. Nr 165, poz. 1170, z późn. zm.2));

4) centralnego organu technicznego Krajowego Systemu Informatycznego, o którym mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym;

5) centralnego punktu dostępu, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym;

6) Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 153, z późn. zm.3));

7) krajowego biura do spraw odzyskiwania mienia, o którym mowa w art. 145k ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;

8) biura centralnego, o którym mowa wart. 12 Konwencji Międzynarodowej o zwalczaniu fałszowania pieniędzy, podpisanej w Genewie dnia 20 kwietnia 1929 r. wraz z protokółem oraz protokół fakultatywny podpisany tegoż dnia w Genewie (Dz. U. z 1934 r. Nr 102, poz. 919);

9) specjalnej jednostki interwencyjnej, o której mowa w decyzji Rady 2008/617/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie usprawnienia współpracy pomiędzy specjalnymi jednostkami interwencyjnymi państw członkowskich Unii Europejskiej w sytuacjach kryzysowych (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008 r.);

10) punktów kontaktowych, o których mowa w art. 145j ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, a także punktów kontaktowych oraz informacyjnych wynikających z odrębnych przepisów i postanowień, funkcjonujących w związku z krajową i międzynarodową współpracą Policji w celu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości i jej zwalczania.

§ 3.

 KGP wykonuje zadania przyznane organowi założycielskiemu instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą „Centrum Usług Logistycznych”, której statut określają odrębne przepisy.

§ 4.

 KGP wykonuje zadania w zakresie nadzoru nad instytutem badawczym – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, którego statut określają odrębne przepisy.

§ 5.

 W KGP działa redakcja czasopisma „Policja 997”, której statut określają odrębne przepisy.

Rozdział 2

Struktura organizacyjna KGP

§ 6.

 1. W skład KGP wchodzą następujące komórki organizacyjne, zwane dalej „biurami”:

1) Centralne Biuro Śledcze;

2) Biuro Służby Kryminalnej;

3) Biuro Spraw Wewnętrznych;

4) Biuro Międzynarodowej Współpracy Policji;

5) Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego;

6) Główny Sztab Policji;

7) Biuro Operacji Antyterrorystycznych;

8) Gabinet Komendanta Głównego Policji;

9) Biuro Finansów;

10) Biuro Logistyki Policji;

11) Biuro Łączności i Informatyki;

12) Biuro Kontroli;

13) Zespół Audytu Wewnętrznego;

14) Zespół Prasowy.

2. Schemat organizacyjny KGP stanowi załącznik do zarządzenia.

Rozdział 3

Organizacja kierowania w KGP

§ 7.

 Kierownictwo KGP stanowią:

1) Komendant Główny Policji;

2) I Zastępca Komendanta Głównego Policji;

3) Zastępcy Komendanta Głównego Policji;

4) kierownicy biur, o których mowa w § 6 ust. 1, zwani dalej „dyrektorami”.

§ 8.

 1. KGP kieruje Komendant Główny Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Głównego Policji, Zastępców Komendanta Głównego Policji oraz dyrektorów.

2. Komendant Główny Policji może upoważnić podległych policjantów i pracowników Policji do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.

3. Komendant Główny Policji może powoływać rady, komisje i zespoły o charakterze stałym lub doraźnym oraz wyznaczać osoby do realizacji zleconych zadań.

§ 9.

 1. Komendanta Głównego Policji podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta Głównego Policji, a w razie jego nieobecności wyznaczony Zastępca Komendanta Głównego Policji.

2. Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wykonywanie wszystkich funkcji Komendanta Głównego Policji, chyba że Komendant Główny Policji postanowi inaczej.

§ 10.

 Podział zadań między Komendantem Głównym Policji a I Zastępcą Komendanta Głównego Policji oraz zastępcami Komendanta Głównego Policji określa Komendant Główny Policji w drodze decyzji.

§ 11.

 1. Dyrektor kieruje biurem przy pomocy zastępców dyrektora, podległych kierowników komórek organizacyjnych oraz wyznaczonych policjantów i pracowników Policji.

2. Do zadań dyrektora należy w szczególności:

1) organizowanie pracy biura w celu zapewnienia sprawnego, terminowego i właściwego wykonywania zadań określonych w regulaminie KGP;

2) tworzenie warunków właściwego wykonywania obowiązków służbowych przez podległych policjantów i pracowników Policji;

3) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością realizacji zadań pozostających we właściwości biura oraz racjonalnością wykorzystania zasobów biura;

4) współdziałanie z dyrektorami innych biur w sprawach wymagających współpracy kilku komórek organizacyjnych lub kompleksowych rozwiązań;

5) wykonywanie zadań wynikających z indywidualnych upoważnień udzielonych przez Komendanta Głównego Policji;

6) przedstawianie wniosków w sprawach osobowych podległych policjantów i w sprawach wynikających ze stosunku pracy podległych pracowników Policji, a także pośredniczenie w doręczaniu im rozstrzygnięć Komendanta Głównego Policji wydawanych w tych sprawach;

7) nadzorowanie przestrzegania przez policjantów i pracowników biura dyscypliny oraz czasu służby i pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych, a także corocznego wykorzystywania urlopów im przysługujących;

8) zapewnianie przygotowania i aktualizacji informacji przekazywanych do zamieszczenia na stronie internetowej „Policja.pl” i w Biuletynie Informacji Publicznej KGP, a pozostających w zakresie zadań biura;

9) wykonywanie zadań z zakresu kontroli zarządczej, w tym zarządzanie ryzykiem w odniesieniu do celów i zadań kierowanego biura.

3. Upoważnieni przez dyrektora: zastępca dyrektora, podległy kierownik komórki organizacyjnej, policjant lub pracownik Policji kierują biurem w razie jego nieobecności.

4. Osobom upoważnionym, o których mowa w ust. 3, przysługują uprawnienia określone w ust. 1 i 5.

5. Dyrektor może upoważnić podległych policjantów i pracowników Policji do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach, z wyjątkiem decyzji i czynności, o których mowa w § 8 ust. 2.

6. Dyrektor może powoływać zespoły i komisje oraz wyznaczać podległych policjantów i pracowników Policji do wykonywania określonych zadań.

7. Dyrektor może występować do kierowników jednostek organizacyjnych Policji oraz podmiotów pozapolicyjnych o udostępnienie informacji, materiałów lub opinii niezbędnych do realizacji zadań pozostających w jego kompetencji.

§ 12.

 1. Dyrektorzy biur, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1–12, określą w drodze decyzji:

1) podział zadań między dyrektorem a jego zastępcami,

2) szczegółową strukturę organizacyjną biura, w tym schemat organizacyjny oraz katalog zadań podległych komórek organizacyjnych

– uwzględniając zadania biura określone w niniejszym regulaminie.

2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, uzgadnia się z biurami, których właściwości decyzje dotyczą. Uzgodnienia prowadzi komórka właściwa do spraw organizacji Policji. Uzgodniony projekt decyzji podlega opiniowaniu przez komorę właściwą do spraw legislacji. Uzgodnione i podpisane przez właściwego dyrektora projekty decyzji dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji przedkłada do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Policji.

3. Decyzje, o których mowa w ust. 1, publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej KGP.

4. Decyzje dyrektorów biur, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1–3 i 7, podlegają publikacji w ograniczonym zakresie.

§ 13.

 1. Dyrektor realizuje zadania związane z wydawaniem:

1) kart opisów stanowisk pracy, w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji;

2) opisów stanowisk pracy osób zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej, zgodnie z zasadami określonymi w tych przepisach.

2. Opisy stanowisk pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dyrektor sporządza w uzgodnieniu z komórką właściwą do spraw organizacji Policji.

Rozdział 4

Zadania wspólne biur KGP

§ 14.

 Do zadań realizowanych przez wszystkie biura, w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:

1) współpraca z krajowymi i międzynarodowymi podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi;

2) udzielanie informacji i konsultacji kierownikom jednostek organizacyjnych Policji i komórek organizacyjnych KGP;

3) organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników KGP;

4) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków, pozostających w zakresie właściwości biura;

5) prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach szkód powstałych w biurze, wyrządzonych w mieniu Skarbu Państwa znajdującym się w zarządzie KGP;

6) upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań i narzędzi oraz dobrych praktyk sprzyjających podnoszeniu jakości i efektywności zadań KGP i innych jednostek organizacyjnych Policji;

7) opracowywanie analiz, informacji oraz innych materiałów;

8) monitorowanie zmian w przepisach prawa, inicjowanie prac legislacyjnych oraz opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych;

9) dostosowanie zakresu zadań biura do nowych rozwiązań prawnych wynikających ze zmiany przepisów pozostających w zakresie właściwości tego biura;

10) realizowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych organów kontroli;

11) uczestniczenie w procesie udostępniania informacji publicznej;

12) współdziałanie przy wykonywaniu zadań, w szczególności poprzez dokonywanie uzgodnień, przedstawianie opinii, udostępnianie materiałów i informacji, prowadzenie prac o charakterze interdyscyplinarnym oraz opracowywanie wspólnych stanowisk w określonych sprawach;

13) udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego;

14) prowadzenie postępowań administracyjnych, pozostających w zakresie właściwości biura;

15) administrowanie zbiorami danych oraz systemami teleinformatycznymi, zgodnie z odrębnymi przepisami;

16) opracowywanie i aktualizowanie procedur alarmowania policjantów i pracowników biura oraz przeprowadzanie alarmów ćwiczebnych;

17) wykonywanie zadań określonych w porozumieniach o współpracy zawartych przez Komendanta Głównego Policji;

18) przekazywanie do Biura Międzynarodowej Współpracy Policji informacji o funkcjonowaniu punktu, o którym mowa w § 2 ust. 4 pkt 10, oraz bieżące aktualizowanie informacji w tym zakresie;

19) organizowanie pracy biura poprzez:

a) obsługę kancelaryjno-biurową, administracyjno-gospodarczą i organizacyjno-kadrową we współpracy z właściwymi biurami KGP,

b) archiwizowanie dokumentacji zgromadzonej w biurze,

c) administrowanie sprzętem informatycznym, elektronicznym i kwatermistrzowskim w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Rozdział 5

Katalog zadań biur KGP

§ 15.

 1. Centralne Biuro Śledcze realizuje zadania związane z rozpoznawaniem i zwalczaniem przestępczości zorganizowanej, przeciwdziałaniem jej oraz rozpoznawaniem zagrożeń terrorystycznych.

2. Do zadań Centralnego Biura Śledczego należy w szczególności:

1) planowanie, koordynowanie i podejmowanie działań ukierunkowanych na rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej krajowej oraz międzynarodowej, a w szczególności o charakterze kryminalnym, ekonomicznym i narkotykowym;

2) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących zorganizowanych grup przestępczych;

3) prowadzenie operacji specjalnych;

4) ochrona świadków koronnych i osób dla nich najbliższych oraz koordynowanie czynności związanych z ochroną innych osób zagrożonych;

5) wykonywanie zadań w zakresie uniemożliwiającym ustalenie danych identyfikujących oraz środków, wykorzystywanych przy wykonywaniu zadań służbowych;

6) prowadzenie działań werbunkowych zapewniających wsparcie w zakresie rozpoznawania i zwalczania zagrożeń;

7) koordynowanie działań w zakresie rozpoznawania operacyjnego zagrożeń terrorystycznych;

8) realizowanie czynności oraz nadzorowanie, organizowanie i wspieranie wykonywanych w jednostkach organizacyjnych Policji zadań w zakresie zwalczania przestępczości związanej z handlem ludźmi;

9) nadzorowanie, koordynowanie i wspieranie czynności wykrywczych w sprawach przestępstw uprowadzeń osób dla okupu w kraju oraz poza jego granicami, prowadzonych przez jednostki organizacyjne Policji;

10) organizowanie i podejmowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych we współpracy z jednostkami organizacyjnymi Policji;

11) prowadzenie operacji pościgowych;

12) współpraca z policjami innych państw, a także z krajowymi i międzynarodowymi służbami i urzędami administracji publicznej w dziedzinach i w zakresie niezbędnym do skutecznego zapobiegania i zwalczania przestępczości zorganizowanej;

13) wykonywanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 8 i 10;

14) prowadzenie Międzynarodowego Centrum Szkoleniowego do Zwalczania Nielegalnych Laboratoriów Narkotykowych, określonego w rozdziale IV Europejskiego paktu na rzecz zwalczania narkotyków syntetycznych Rady Unii Europejskiej z dnia 27 października 2011 r.

§ 16.

 1. Biuro Służby Kryminalnej realizuje zadania związane z tworzeniem warunków do efektywnego zwalczania przestępczości kryminalnej, gospodarczej i korupcyjnej oraz z zarządzaniem informacjami o charakterze kryminalnym.

2. Do zadań Biura Służby Kryminalnej należy w szczególności:

1) nadzorowanie, koordynowanie i wspieranie działań Policji w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych;

2) nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć wspierających zwalczanie cyberprzestępczości;

3) zapewnianie organizacyjnych i technicznych możliwości korzystania przez komórki organizacyjne służby kryminalnej i śledczej z techniki operacyjnej oraz opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych;

4) wykonywanie operacyjnych analiz kryminalnych na potrzeby postępowania w sprawach o zasięgu krajowym lub o szczególnym stopniu skomplikowania;

5) opracowywanie strategicznych analiz kryminalnych dotyczących zagrożeń przestępczością o zasięgu krajowym i międzynarodowym;

6) koordynowanie działań werbunkowych;

7) wspieranie działań komórek właściwych w sprawach wywiadu kryminalnego i techniki operacyjnej komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji;

8) wykonywanie obowiązku informacyjnego, wynikającego z przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. Nr 180, poz. 1280, z późn. zm.4));

9) wykonywanie obowiązków w zakresie konsultacji wizowych, wynikających z przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573, z późn. zm.5));

10) zapewnienie ciągłości funkcjonowania Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych oraz prowadzenie współpracy z policjami innych państw w zakresie koordynacji poszukiwań celowych w ramach Europejskiej Sieci Zespołów Poszukiwań Celowych (ENFAST);

11) wykonywanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 4, w zakresie administrowania danymi;

12) wykonywanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 5–7 i 10;

13) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Policji w zakresie właściwości biura.

§ 17.

 1. Biuro Spraw Wewnętrznych realizuje zadania związane z zapobieganiem przestępstwom popełnianym przez policjantów i pracowników Policji, niektórym przestępstwom popełnianym na szkodę Policji, ich wykrywaniem oraz ściganiem ich sprawców.

2. Do zadań Biura Spraw Wewnętrznych należy w szczególności:

1) podejmowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych;

2) koordynowanie działań operacyjnych prowadzonych w sprawach policjantów i pracowników Policji;

3) gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji o przestępczości wśród policjantów i pracowników Policji oraz przestępstwach popełnianych na szkodę Policji;

4) podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających przestępczości w Policji, a także przestępczości na jej szkodę;

5) organizowanie i przeprowadzanie badań psychofizjologicznych, o których mowa w art. 35a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji.

§ 18.

 1. Biuro Międzynarodowej Współpracy Policji realizuje zadania związane zorganizowaniem międzynarodowej współpracy Policji oraz jej rozwojem.

2. Do zadań Biura Międzynarodowej Współpracy Policji należy w szczególności:

1) wykonywanie zadań, o których mowa § 2 ust. 4 pkt 1–3 i 10;

2) organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć policyjnych wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz w innych organizacjach i instytucjach o charakterze międzynarodowym, w tym udział w komisjach, radach, zespołach, grupach eksperckich oraz w kontyngentach policyjnych;

3) organizowanie kontaktów międzynarodowych Komendanta Głównego Policji i jego zastępców;

4) opracowywanie opinii i ocen efektów zaangażowania Policji na forum międzynarodowym;

5) projektowanie głównych kierunków rozwoju międzynarodowej współpracy Policji;

6) koordynowanie międzynarodowej współpracy Policji realizowanej w KGP, komendach wojewódzkich (Stołecznej) Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, szkołach policyjnych i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji;

7) zapewnianie całodobowej wymiany informacji o charakterze kryminalnym, w ramach międzynarodowej współpracy Policji, na potrzeby podmiotów krajowych i zagranicznych w celu zapobiegania przestępczości oraz jej wykrywania i zwalczania;

8) koordynowanie oraz obsługa oficerów łącznikowych Policji akredytowanych przy placówkach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej;

9) monitorowanie funkcjonujących w KGP punktów, o których mowa w§ 2 ust. 4 pkt 10, a także prowadzenie wykazu tych punktów.

§ 19.

 1. Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego realizuje zadania związane z tworzeniem warunków do sprawnego i skutecznego przeciwdziałania przestępczości, wykroczeniom i zjawiskom patologii społecznej oraz organizowaniem i wdrażaniem systemowych rozwiązań, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym w ruchu drogowym.

2. Do zadań Biura Prewencji i Ruchu Drogowego należy w szczególności:

1) opracowywanie standardów zorganizowania i funkcjonowania służby prewencyjnej w zakresie wykonywania zadań patrolowych i interwencyjnych, obchodowych oraz z zakresu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym w ruchu drogowym;

2) inicjowanie i wdrażanie systemowych działań policyjnych w zakresie zapobiegania przestępstwom i wykroczeniom, w tym czynom karalnym popełnianym przez nieletnich oraz zjawiskom patologii społecznej;

3) opracowywanie kierunków, inicjowanie oraz wdrażanie i promocja przedsięwzięć policyjnych w zakresie profilaktyki na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego;

4) monitorowanie stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez bieżące analizowanie informacji na temat wypadków i kolizji drogowych oraz osób naruszających przepisy prawa o ruchu drogowym, w tym ich gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie podmiotom współpracującym z Policją na rzecz poprawy bezpieczeństwa w tym zakresie;

5) koordynowanie realizacji zadań przez komendantów wojewódzkich (Stołecznego) Policji w ramach sprawowanego przez wojewodów nadzoru nad działalnością straży gminnych (miejskich);

6) opracowywanie standardów działań Policji w zakresie prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia oraz stosowania kar i środków oddziaływania wychowawczego;

7) uzgadnianie programów ochrony przewoźników lotniczych i instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego przed aktami bezprawnej ingerencji;

8) wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem osób pozbawionych wolności w ramach umów międzynarodowych;

9) opracowywanie standardów: funkcjonowania komórek konwojowych i policji sądowej oraz wykonywania zadań związanych z pełnieniem służby w policyjnych izbach dziecka, policyjnych pomieszczeniach przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzanych w celu wytrzeźwienia, pokojach przejściowych i tymczasowych pomieszczeniach przejściowych;

10) uczestniczenie w przygotowywaniu przedsięwzięć zmierzających do przeciwdziałania nielegalnej migracji;

11) sprawowanie nadzoru nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi oraz opracowywanie standardów i realizowanie zadań wynikających z przepisów dotyczących ochrony osób i mienia oraz usług detektywistycznych;

12) opracowywanie standardów działań Policji oraz realizowanie zadań w zakresie sprawowania nadzoru nad posiadaniem i przechowywaniem broni i amunicji przez osoby i podmioty posiadające pozwolenie na broń oraz nad obrotem i przemieszczaniem broni i amunicji przez granice państw;

13) uznawanie kwalifikacji nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej do wykonywania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zawodów regulowanych – detektywa i pracownika ochrony;

14) prowadzenie postępowań i innych czynności jako organ wyższego stopnia, związanych z pozwoleniami na broń, licencjami pracowników ochrony osób i mienia oraz detektywa, z wydawaniem opinii o przedsiębiorcach w sprawach z zakresu usług ochrony osób i mienia, nabywania i przechowywania materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz wykonywania działalności w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;

15) wykonywanie zadań, o których mowa § 2 ust. 4 pkt 10;

16) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Policji w zakresie właściwości biura.

§ 20.

 1. Główny Sztab Policji realizuje zadania związane z zarządzaniem bieżącymi informacjami o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz podejmowaniem działań w razie wystąpienia poważnych zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego.

2. Do zadań Głównego Sztabu Policji należy w szczególności:

1) gromadzenie i przetwarzanie informacji o bieżących zdarzeniach i zagrożeniach na terenie kraju;

2) podejmowanie działań służących zapobieganiu i eliminowaniu poważnych zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie kraju;

3) zarządzanie i koordynowanie działaniami Policji o zasięgu ogólnokrajowym, w tym organizowanych w ramach Systemu Powiadamiania Ratunkowego;

4) zarządzanie statkami powietrznymi Lotnictwa Policji;

5) opracowywanie procedur i planów reagowania w sytuacjach kryzysowych oraz dotyczących ratownictwa i ochrony ludności;

6) inicjowanie, planowanie i nadzorowanie w jednostkach organizacyjnych Policji przygotowań obronnych na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz wojny;

7) opracowywanie nowych metod i form działania oraz standaryzowanie funkcjonowania: służby Lotnictwo Policji, oddziałów i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji, komórek właściwych w sprawach sztabowych i dyżurnych w jednostkach organizacyjnych Policji;

8) zapewnianie funkcjonowania: Stanowiska Kierowania KGP, Centrum Operacyjnego Komendanta Głównego Policji, Centrum Zarządzania Kryzysowego Komendanta Głównego Policji, Stacji Szyfrów KGP oraz – w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny – Zespołu Kierowania Militaryzacją Policji;

9) organizowanie pozaoperacyjnej międzynarodowej współpracy Policji w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym wykonywanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 10.

§ 21.

 1. Biuro Operacji Antyterrorystycznych realizuje zadania związane z fizycznym zwalczaniem terroryzmu oraz organizowaniem, koordynowaniem i nadzorowaniem działań Policji w tym zakresie.

2. Do zadań Biura Operacji Antyterrorystycznych należy w szczególności:

1) prowadzenie działań bojowych oraz rozpoznawczych, zmierzających do fizycznego zwalczania zamachów terrorystycznych, w szczególności działań o znacznym stopniu skomplikowania, a także realizowanych w środowisku narażonym na działanie czynnika chemicznego, biologicznego, promieniowania jonizującego, nuklearnego i materiału wybuchowego;

2) prowadzenie działań wymagających użycia specjalistycznych sił i środków lub stosowania specjalnej taktyki;

3) prowadzenie negocjacji policyjnych;

4) wykonywanie zadań wspierających działania ochronne podejmowane wobec osób podlegających ochronie;

5) wspieranie działań jednostek organizacyjnych Policji i biur KGP w warunkach szczególnego zagrożenia lub wymagających określonych kwalifikacji i umiejętności;

6) koordynowanie przygotowań Policji do prowadzenia działań bojowych, minersko-pirotechnicznych oraz negocjacji policyjnych w Policji;

7) wykonywanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 9.

§ 22.

 1. Gabinet Komendanta Głównego Policji realizuje zadania umożliwiające Komendantowi Głównemu Policji zarządzanie Policją i kierowanie KGP poprzez zapewnienie warunków do zarządzania organizacją i zasobami ludzkimi w Policji, ochrony informacji niejawnych i danych osobowych oraz obsługę prawną.

2. Do zadań Gabinetu Komendanta Głównego Policji należy w szczególności:

1) projektowanie kierunków rozwoju Policji oraz koordynowanie i wykonywanie zadań z zakresu zarządzania strategicznego w Policji;

2) koordynowanie realizacji zadań z zakresu kontroli zarządczej w KGP;

3) organizowanie i prowadzenie badań opinii oraz określanie priorytetów badań naukowych i prac rozwojowych na potrzeby Komendanta Głównego Policji;

4) kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Policji oraz kształtowanie wizerunku Policji, w tym wydawanie czasopisma „Policja 997”;

5) upowszechnianie w jednostkach organizacyjnych Policji ceremoniału policyjnego i musztry w Policji;

6) prowadzenie działań edukacyjnych na rzecz bezpieczeństwa publicznego, w tym realizowanie programu „Profilaktyka a Ty”;

7) upowszechnianie historii i tradycji Policji, w tym nadzór nad zbiorami historycznymi KGP;

8) koordynowanie, organizowanie i obsługa wizyt oraz spotkań krajowych Komendanta Głównego Policji i jego zastępców;

9) zapewnianie ochrony: informacji niejawnych, systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne oraz bezpieczeństwa danych osobowych w KGP;

10) koordynowanie i kontrolowanie w Policji ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych i działalności archiwów;

11) realizowanie zadań w zakresie udostępniania materiałów niejawnych i zwalniania od obowiązku zachowania w tajemnicy informacji niejawnych oraz zmiany lub zniesienia klauzuli tajności z materiałów niejawnych wytworzonych w Policji, wymagających wydania decyzji lub opinii przez Komendanta Głównego Policji;

12) prowadzenie postępowań sprawdzających określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz obsługa Komendanta Głównego Policji w zakresie wydawania upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;

13) prowadzenie kancelarii jawnej oraz tajnej w KGP;

14) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie zasobu archiwalnego;

15) nadzorowanie i koordynowanie prac legislacyjnych w KGP, także wynikających z międzynarodowej współpracy Policji, w celu zapewnienia zgodności projektów aktów prawnych z systemem prawnym i zasadami techniki prawodawczej;

16) świadczenie pomocy prawnej w KGP oraz koordynowanie pomocy prawnej w Policji;

17) zastępstwo prawne i procesowe Komendanta Głównego Policji;

18) udzielanie informacji prawnej i prowadzenie dokumentacji prawnej;

19) wydawanie elektronicznej formy Dziennika Urzędowego KGP;

20) projektowanie struktur organizacyjno-etatowych oraz rozwiązań systemowych w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi w Policji;

21) koordynowanie zewnętrznego oraz wewnętrznego doboru kadr w Policji, z wyłączeniem przeprowadzania badań psychofizjologicznych, o których mowa w art. 35a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, a także organizowanie naboru na wolne stanowiska w korpusie służby cywilnej w KGP;

22) realizowanie spraw osobowych oraz szkoleniowych policjantów i pracowników Policji w zakresie właściwości Komendanta Głównego Policji;

23) nadzorowanie procesu szkolenia oraz centralnego doskonalenia zawodowego w Policji;

24) koordynowanie i nadzorowanie działalności psychologów w Policji oraz realizowanie w KGP zadań w zakresie: opieki psychologicznej i psychoedukacji, psychologii zarządzania zasobami ludzkimi, psychologii policyjnej stosowanej;

25) koordynowanie i realizowanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz medycyny pracy w KGP, a także koordynowanie działań z tego zakresu w jednostkach organizacyjnych Policji i podmiotach nadzorowanych przez Komendanta Głównego Policji;

26) nadzorowanie postępowań dyscyplinarnych prowadzonych wobec policjantów w jednostkach organizacyjnych Policji oraz koordynowanie i opiniowanie spraw dyscyplinarnych prowadzonych w zakresie zastrzeżonym dla Komendanta Głównego Policji;

27) gospodarowanie środkami przydzielonymi na realizację powierzonych zadań dotyczących działalności szkoleniowej, medycyny pracy i pokrewnych świadczeń medycznych;

28) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Policji w zakresie właściwości biura.

§ 23.

 1. Biuro Finansów realizuje zadania wynikające z funkcji dysponenta środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz dysponenta trzeciego stopnia w zakresie pobierania dochodów i wykonywania wydatków ujętych w planie finansowym KGP.

2. Do zadań Biura Finansów należy w szczególności:

1) sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia podległych Komendantowi Głównemu Policji, a także innych jednostek organizacyjnych przez niego nadzorowanych;

2) planowanie budżetu Policji oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie;

3) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;

4) tworzenie i aktualizowanie rozwiązań systemowych w dziedzinie finansów Policji;

5) pozyskiwanie dla Policji funduszy pomocowych ze źródeł krajowych i zagranicznych na wniosek biur KGP;

6) gospodarowanie środkami przydzielonymi na realizację powierzonych zadań;

7) prowadzenie obsługi finansowej oraz rachunkowości w KGP;

8) prowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla pracowników KGP oraz Funduszu Socjalnego dla osób uprawnionych do policyjnego zaopatrzenia emerytalnego;

9) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy finansowej na kształcenie dzieci policjantów, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą;

10) nadzorowanie postępowań wyjaśniających w zakresie szkód wyrządzonych w mieniu Skarbu Państwa znajdującym się w zarządzie KGP;

11) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Policji w zakresie właściwości biura.

§ 24.

 1. Biuro Logistyki Policji realizuje zadania związane z koordynowaniem i nadzorowaniem działalności gospodarki inwestycyjno-remontowej, spraw mieszkaniowych oraz gospodarki materiałowo-technicznej w zakresie kwatermistrzowskim, transportu, uzbrojenia i techniki policyjnej, w tym zaopatrywanie jednostek organizacyjnych Policji i biur KGP w sprzęt i materiały.

2. Do zadań Biura Logistyki Policji należy w szczególności:

1) koordynowanie i nadzorowanie działalności inwestycyjno-remontowej oraz gospodarowania nieruchomościami będącymi w posiadaniu Policji;

2) określanie standardów i norm sprzętu oraz wyposażenia użytkowanego przez Policję, a także zasad jego przyznawania i użytkowania;

3) obsługa logistyczna służby Lotnictwo Policji;

4) przygotowywanie zadań inwestycyjnych i remontowych KGP oraz sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad ich realizacją, a także gospodarowanie nieruchomościami KGP;

5) zapewnianie KGP obsługi materiałowej, technicznej, administracyjnej i transportowej;

6) gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi KGP, prowadzenie spraw mieszkaniowych policjantów, pracowników, emerytów i rencistów KGP oraz emerytów i rencistów, dla których ostatnim miejscem pełnienia służby był urząd obsługujący ministra właściwego do spraw wewnętrznych;

7) ochrona obiektów KGP i utrzymanie czystości w tych obiektach;

8) wykonywanie zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej w KGP oraz gospodarowanie sprzętem ochrony przeciwpożarowej, a także koordynowanie działań z tego zakresu w jednostkach organizacyjnych Policji i podmiotach nadzorowanych przez Komendanta Głównego Policji;

9) gospodarowanie środkami przydzielonymi na realizację powierzonych zadań;

10) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Policji w zakresie właściwości biura.

§ 25.

 1. Biuro Łączności i Informatyki realizuje zadania związane zorganizowaniem i utrzymywaniem systemów teleinformatycznych oraz zarządzaniem nimi, a także wspomaganiem w tym zakresie jednostek organizacyjnych Policji.

2. Do zadań Biura Łączności i Informatyki należy w szczególności:

1) projektowanie, organizowanie i wdrażanie rozwiązań teleinformatycznych na potrzeby Policji;

2) budowa i utrzymywanie systemów telekomunikacyjnych i informatycznych przetwarzających informacje uzyskiwane na potrzeby Policji, Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych oraz współpracy międzynarodowej;

3) wykonywanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 4, w zakresie budowy, eksploatacji i utrzymywania Krajowego Systemu Informatycznego oraz zapewnienia sprawnego działania i bezpieczeństwa Systemu Informacyjnego Schengen w ramach modułu krajowego;

4) weryfikowanie wdrożonych rozwiązań w obszarze elektronicznego wytwarzania, przechowywania, przesyłania i przetwarzania danych w odniesieniu do rzeczywistych potrzeb użytkowników końcowych;

5) zapewnianie bezpieczeństwa teleinformatycznego systemów i sieci teleinformatycznych projektowanych, organizowanych, wdrażanych i utrzymywanych przez biuro;

6) wykonywanie zadań operatora Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112;

7) realizowanie zadań w zakresie obsługi jawnych i niejawnych przesyłek poczty specjalnej na podstawie zawartych umów i porozumień;

8) wykonywanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 10;

9) wyposażanie KGP w sprzęt teleinformatyczny i zapewnianie jego sprawności;

10) obsługa techniczna sprzętu teleinformatycznego użytkowników końcowych w KGP;

11) administrowanie i utrzymanie w sprawności technicznej Sieci Łączności Rządowej na potrzeby naczelnych organów władzy i administracji rządowej Rzeczypospolitej Polskiej;

12) gospodarowanie środkami przydzielonymi na realizację powierzonych zadań;

13) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Policji w zakresie właściwości biura.

§ 26.

 1. Biuro Kontroli realizuje zadania związane z zapewnianiem Komendantowi Głównemu Policji informacji w zakresie oceny działalności Policji, służących do efektywnego zarządzania.

2. Do zadań Biura Kontroli należy w szczególności:

1) kontrolowanie działalności biur KGP, jednostek organizacyjnych Policji oraz podmiotów podległych Komendantowi Głównemu Policji albo przez niego nadzorowanych, a także monitorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych;

2) koordynowanie działań kontrolnych, analizowanie wyników oraz metod kontroli prowadzonych w Policji;

3) koordynowanie działań związanych z kontrolami prowadzonymi przez podmioty zewnętrzne w jednostkach organizacyjnych Policji, biurach KGP oraz analizowanie efektów kontroli;

4) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków kierowanych do Komendanta Głównego Policji oraz koordynowanie załatwiania skarg przez komórki organizacyjne KGP, a także przyjmowanie interesantów zgłaszających się do KGP w sprawach skarg i wniosków;

5) nadzorowanie i kontrolowanie organizacji przyjmowania oraz załatwiania skarg i wniosków przez jednostki organizacyjne Policji i biura KGP;

6) diagnozowanie przyczyn i skali nieprawidłowości w funkcjonowaniu Policji, z wykorzystaniem technik analitycznych oraz metod audytowych;

7) prowadzenie audytów strategicznych stanu realizacji zadań zawartych w dokumentach planistycznych lub strategiach wojewódzkich Policji, związanych z wykonaniem Priorytetów Komendanta Głównego Policji, oraz realizacja kontroli w zakresie danych i informacji sprawozdawczych gromadzonych i przetwarzanych przez jednostki organizacyjne Policji;

8) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Policji w zakresie właściwości biura.

§ 27.

 Zespół Audytu Wewnętrznego realizuje zadania związane z prowadzeniem audytu wewnętrznego celem wspierania Komendanta Głównego Policji w realizacji celów i zadań poprzez systematyczną ocenę kontroli zarządczej w KGP oraz czynności doradcze.

§ 28.

 1. Zespół Prasowy realizuje zadania wynikające z polityki informacyjnej Komendanta Głównego Policji oraz przepisów prawa prasowego.

2. Do zadań Zespołu Prasowego należy w szczególności:

1) projektowanie założeń i zasad polityki informacyjnej Komendanta Głównego Policji;

2) informowanie środków masowego przekazu o: działaniach podejmowanych przez Komendanta Głównego Policji, inicjatywach i przedsięwzięciach realizowanych przez biura, problemach i zagadnieniach dotyczących funkcjonowania Policji;

3) koordynowanie dostępu do informacji publicznej w KGP, w tym z zakresu objętego przepisami prawa prasowego, oraz prowadzenie strony podmiotowej Komendanta Głównego Policji w Biuletynie Informacji Publicznej;

4) uczestniczenie w kształtowaniu koncepcji działań informacyjnych na terenie kraju, dotyczących przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Policji zmierzających do rozwiązywania istotnych problemów w zakresie zjawisk patologii społecznej, zjawisk kryminogennych oraz działań profilaktycznych i kontaktów ze społeczeństwem;

5) udzielanie pomocy merytorycznej jednostkom organizacyjnym Policji i biurom KGP w kontaktach ze środkami masowego przekazu oraz jej koordynowanie;

6) obsługa prasowo-informacyjna zdarzeń o znaczeniu ogólnopolskim we współpracy z rzecznikami prasowymi komendantów wojewódzkich (Stołecznego) Policji oraz oficerami prasowymi komend powiatowych (miejskich, rejonowych) Policji;

7) udzielanie odpowiedzi na krytykę prasową kierowaną pod adresem Komendanta Głównego Policji i jego zastępców oraz biur KGP;

8) opiniowanie przedsięwzięć informacyjnych, publicystycznych i promocyjnych o zasięgu ogólnopolskim, inicjowanych i podejmowanych przez jednostki organizacyjne Policji;

9) prowadzenie strony internetowej „Policja.pl"

10) monitorowanie i analizowanie informacji prezentowanych w środkach masowego przekazu w celu uzyskiwania danych niezbędnych do kształtowania polityki informacyjnej Komendanta Głównego Policji.

Rozdział 6

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 29.

 Decyzje, o których mowa w § 12 ust. 1, dyrektorzy wydadzą w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.

§ 30.

 Karty opisów stanowisk pracy oraz opisy stanowisk pracy, o których mowa w § 13 ust. 1, dyrektorzy sporządzą nie później niż w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.

§ 31.

 Decyzje wydane na podstawie § 5 ust. 2 i 3 zarządzenia, o którym mowa w § 32, zachowują moc, jeżeli nie są sprzeczne z przepisami niniejszego zarządzenia.

§ 32.

 Traci moc zarządzenie nr 749 Komendanta Głównego Policji z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji (Dz. Urz. KGP Nr 6, poz. 20, z późn. zm.6)).

§ 33.

 Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Komendant Główny Policji

W porozumieniu:

Minister Spraw Wewnętrznych

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1371 oraz z 2012 r. poz. 627, 664, 908, 951 i 1529.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 195, poz. 1198 i Nr 216, poz. 1367 oraz z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 81, poz. 531 i Nr 239, poz. 1593.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 167, poz. 1131, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz z 2011 r. Nr 230, poz. 1371.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 52, poz. 305, Nr 214, poz. 1348 i Nr 216, poz. 1367 oraz z 2011 r. Nr 131, poz. 764.

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 191, poz. 1133 oraz z 2012 r. poz. 589 i 769.

6) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. KGP z 2011 r. Nr 1, poz. 3, Nr 2, poz. 12, Nr 4, poz. 28, Nr 6, poz. 39 i Nr 7, poz. 49 oraz z 2012 r. poz. 58.


Załącznik 1. [SCHEMAT ORGANIZACYJNY KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI]

Załącznik do zarządzenia nr 8 Komendanta Głównego Policji
z dnia 15 marca 2013 r. (poz. 25)

SCHEMAT ORGANIZACYJNY KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI

infoRgrafika


Uzasadnienie

Projekt nowego zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji obejmuje planowane zmiany w jej zorganizowaniu, zgodnie z przyjętymi założeniami doskonalenia funkcjonalno-organizacyjnego Policji, postrzeganymi jako proces rozłożony w dłuższej perspektywie czasu.

Zmiany wiążą się z rozpoczęciem procesu zmian mających na celu podniesienie efektywności funkcjonowania komendy i racjonalizację wykorzystania jej zasobów. Zakładają one wykorzystanie istniejących rezerw w obszarze organizacji i zarządzania Policją, co wymaga ograniczenia negatywnych skutków zidentyfikowanych problemów w funkcjonowaniu i organizacji Komendy Głównej Policji, dotyczących:

1) rozdrobnienia organizacyjnego i autonomizacji zadań, czego wyrazem jest duża liczba biur o niskim stanie etatowym;

2) niedostatecznego wsparcia jednostek terenowych, wynikającego ze zdominowania zadań doradczo-konsultacyjnych funkcjami kontrolno-nadzorczymi;

3) koncentracji uprawnień i odpowiedzialności, przejawiającej się zaangażowaniem kadry kierowniczej, w tym również kierownictwa Policji, w rozstrzyganie spraw bieżących i niewymagających w innych rozwiązaniach strukturalnych decyzji kierownictwa, kosztem czasu poświęcanego na podstawowe zagadnienia funkcjonowania i rozwoju Policji.

Projektowane zmiany funkcjonalne i organizacyjne KGP zorientowane zostały na eliminację tych problemów oraz wypracowanie mechanizmów ułatwiających Komendantowi Głównemu Policji zarządzanie Policją jako organizacją, a także zmniejszających obciążenia etatowe i koszty funkcjonowania Komendy Głównej Policji.

Opracowanie niniejszego projektu wiąże się zatem z procesem doskonalenia organizacji Komendy Głównej Policji, podniesienia poziomu efektywności jej działania i racjonalizacji wykorzystania zasobów. Jest ono związane także z realizacją kolejnego etapu prac, dotyczących przygotowania organizacyjnego komendy do wyłączenia w przyszłości z jej struktur Centralnego Biura Śledczego (CBŚ). Został on poprzedzony pracami pełnomocników do zmiany struktury organizacyjnej Komendy Głównej Policji oraz pracami zespołów do opracowania założeń organizacyjnych i prawnych dotyczących zmian w strukturze Komendy Głównej Policji.

Zakres zmian dotyczący przygotowania CBŚ do wyodrębnienia ze struktur Komendy Głównej Policji obejmuje wzmocnienie etatowe, polegające na przesunięciu stanowisk policyjnych i pracowniczych, w miarę możliwości z obsadą kadrową, do CBŚ w celu integrowania zasobów wykonujących zadania na rzecz tego biura.

Uzupełniono też zadania dotychczas realizowane przez CBŚ, związane z wykonywaniem zadań obejmujących zwalczanie przestępczości dotyczącej handlu ludźmi oraz uprowadzeń osób dla okupu, a także wykonywanie zadań w ramach punktów kontaktowych do międzynarodowej współpracy w celu wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości zorganizowanej i jej zwalczania, a także współdziałania w obszarze zapobiegania zagrożeniom terrorystycznym w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.

W odniesieniu do komórek Komendy Głównej Policji realizujących zadania związane z procesem wykrywczym, pozostającym w domenie służby kryminalnej, dokonano połączenia obszarów zagadnieniowych będących dotychczas w zakresie zadań Biura Kryminalnego, Biura Wywiadu Kryminalnego i Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych i utworzono jedną komórkę organizacyjną pod nazwą Biuro Służby Kryminalnej. Ma to na celu przemodelowanie również dotychczasowych struktur wewnętrznych integrowanych biur w kierunku zwiększenia roli nadzoru nad pracą operacyjną i koordynacją postępowań karnych, analiz przestępczości oraz całodobowego wsparcia służby kryminalnej w Policji. Wiąże się to z odejściem od dotychczasowych rozwiązań organizacyjnych, opartych na wyraźnie zaznaczonych obszarach zagadnieniowych, np. przestępczości kryminalnej, gospodarczej, korupcyjnej, na rzecz podziałów funkcjonalnych, bardziej adekwatnych dla roli, jaką pełni aparat pomocniczy Komendanta Głównego Policji na rzecz służby kryminalnej w Policji.

Włączenie Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakres merytoryczny nowego Biura Służby Kryminalnej znajduje uzasadnienie z uwagi na jego rolę wspierającą proces wykrywczy w zakresie informacyjnym.

W projekcie zarządzenia w odniesieniu do Biura Spraw Wewnętrznych rozszerzono zadania o zapobieganie i wykrywanie niektórych przestępstw, popełnianych na szkodę Policji, oraz ściganie ich sprawców. Wiąże się to z potencjalnym zagrożeniem łączącym się z realizacją programu standaryzacji komend miejskich, powiatowych, rejonowych i komisariatów Policji, który został określony w „Głównych kierunkach i priorytetach dla działu administracji rządowej – sprawy wewnętrzne na rok 2013 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych" oraz w zarządzeniu nr 66 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 23 października 2012 r. w sprawie Zespołu do spraw Programu standaryzacji komend i komisariatów Policji.

W zadaniach Biura Międzynarodowej Współpracy Policji ujęto zadanie związane z koniecznością prowadzenia monitoringu funkcjonujących w Komendzie Głównej Policji punktów kontaktowych, o których mowa w art. 145j ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, oraz punktów wymiany informacji w zakresie krajowej i międzynarodowej współpracy, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów lub postanowień, a także prowadzenia wykazu tych punktów. Dotychczas nie wskazano podmiotu do zarządzania tego rodzaju informacjami, co w praktyce rodzi określone problemy związane z realizacją zadań służbowych.

Uzupełniono też zadania dotychczas realizowane przez niektóre biura KGP w ramach punktów kontaktowych oraz informacyjnych wynikających z odrębnych przepisów i postanowień, funkcjonujących w związku z krajową i międzynarodową współpracą Policji w celu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości i jej zwalczania. Takie uzupełnienie wprowadzono w zadaniach Biura Służby Kryminalnej, Biura Międzynarodowej Współpracy Policji, Biura Prewencji i Ruchu Drogowego, Głównego Sztabu Policji oraz Biura Łączności i Informatyki.

Utworzenie Biura Prewencji i Ruchu Drogowego na bazie dotychczasowego Biura Prewencji i Biura Ruchu Drogowego oraz Wydziału Postępowań Administracyjnych Biura Prawnego ma na celu, podobnie jak w rozwiązaniu prezentowanym powyżej, zwiększenie funkcjonalności rozwiązań organizacyjnych oraz optymalizację wykorzystania zasobów będących w posiadaniu dotychczasowych biur. Przekazanie problematyki związanej ze szkoleniem i wykorzystywaniem zwierząt służbowych w Policji do wyspecjalizowanej komórki organizacyjnej, jaką jest Zakład Kynologii Policyjnej w Sułkowicach Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, a także konsolidacja zadań, szczególnie w zakresie zagadnień profilaktyczno-edukacyjnych oraz obsługowych, pozwoli na ich dalszą, znaczącą profesjonalizację.

Ponadto do nowego Biura Prewencji i Ruchu Drogowego zostanie włączona problematyka postępowań administracyjnych związanych ze sprawami pozwoleń na broń, ochrony osób i mienia oraz licencji detektywa, realizowana przez Biuro Prawne, której obszary tematyczne częściowo pokrywają się z zagadnieniami należącymi do kompetencji Wydziału Nadzoru nad Specjalistycznymi Uzbrojonymi Formacjami Ochronnymi w dotychczasowym Biurze Prewencji. Wyniki analizy procesu załatwiania spraw z tego zakresu wskazują na adekwatność proponowanych rozwiązań.

Rozszerzony został zakres zadań Biura Operacji Antyterrorystycznych o problematykę związaną z zagrożeniami chemicznymi, biologicznymi, radiacyjnymi, i promieniowaniem jonizującym – zagrożenia CBRN. Zmiany znalazły odzwierciedlenie w projekcie struktury wewnętrznej Biura Operacji Antyterrorystycznych oraz wzmocnieniu jego stanu etatowego.

Projektowane przekształcenie Gabinetu Komendanta Głównego Policji poprzez rozszerzenie jego zakresu merytorycznego o zagadnienia dotychczas realizowane przez Biuro Kadr i Szkolenia, Biuro Prawne, Biuro Ochrony Informacji Niejawnych ma na celu zintegrowanie zagadnień związanych z obsługą funkcjonowania centralnego organu administracji rządowej oraz realizacją zadań na rzecz komendy, a także usprawnieniem realizacji zagadnień na rzecz Policji z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, zagadnieniami legislacyjnymi oraz związanymi z ochroną informacji niejawnych.

Zmiany te będą skutkowały przeniesieniem części etatów do Centralnego Biura Śledczego, a w kolejnym etapie zmian organizacyjnych również do Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie wraz z przekazaniem niektórych zadań z zakresu problematyki szkoleniowej realizowanej na rzecz Policji. Będzie to wiązało się z koniecznością przygotowania warunków organizacyjno-prawnych i technicznych.

W projekcie zadań Gabinetu Komendanta Głównego Policji uwzględniono zadanie przejęte z Biura Kontroli. Polega ono na analizowaniu zgodności dokumentacji planistycznej, wytworzonej w jednostkach organizacyjnych Policji i biurach KGP, z głównymi kierunkami działania Policji, oraz monitorowaniu mierników efektywności pracy Policji, przyjętych w dokumentach strategicznych lub planistycznych. Zarówno analizowanie dokumentów planistycznych, jak i monitorowanie mierników są zadaniami ściśle związanymi z zakresem zadań Wydziału Analiz Gabinetu Komendanta Głównego Policji – określania propozycji głównych kierunków działania Policji oraz pomocy udzielanej KWP/KSP w opracowywaniu dokumentów strategicznych. Monitorowanie mierników jest ściśle związane z systemem oceny Policji, do której założenia, w tym przedziały punktowe, określa ww. wydział.

Do Gabinetu Komendanta Głównego Policji zostały włączone zagadnienia związane z koordynowaniem i realizowaniem zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz medycyny pracy w KGP, a także koordynowaniem działań z tego zakresu w jednostkach organizacyjnych Policji i podmiotach nadzorowanych przez Komendanta Głównego Policji. Zagadnienia te dotychczas realizowało Biuro Kontroli.

W Biurze Logistyki Policji rozszerzono zadania dotyczące problematyki ochrony przeciwpożarowej w KGP oraz gospodarowania sprzętem ochrony przeciwpożarowej o zadanie związane z koordynowaniem działań z tego zakresu w jednostkach organizacyjnych Policji i podmiotach nadzorowanych przez Komendanta Głównego Policji.

W związku z ww. zmianami planowane jest rozszerzanie zakresu upoważnień udzielanych przez Komendanta Głównego Policji kierownikom komórek organizacyjnych niższego szczebla do załatwiania określonych spraw. Ma to zdecydowanie poprawić jakość pracy i sprawność działania aparatu pomocniczego centralnego organu administracji rządowej właściwego w sprawach bezpieczeństwa i porządku publicznego.

W odniesieniu do samego projektu aktu prawnego należy zaznaczyć zmiany natury porządkowej, doprecyzowującej brzmienia zadań, uzupełnienia zadań realizowanych, a dotychczas nieujętych w regulaminie, a także nowych zadań wynikających z przepisów prawa oraz zawartych umów i porozumień.

Uzupełniono zapisy określające funkcje Komendy Głównej Policji o funkcje regulacyjne i standaryzujące, a także funkcję kontrolną, która wynika wprost z przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092).

Dokonano przeglądu zadań wspólnych dla dyrektorów biur Komendy Głównej Policji i w jego wyniku wprowadzono stosowne zapisy w § 11 projektu. Również takim przeglądem objęto zadania wspólne dla biur, czego rezultatem jest rozszerzenie ich katalogu, co zostało ujęte w rozdziale 4 projektu zarządzenia.

Należy podkreślić również zmiany o charakterze konstrukcyjnym, dotyczące wyodrębnienia rozdziału traktującego o zadaniach wspólnych realizowanych przez wszystkie biura Komendy Głównej Policji. Rozszerzono też zapisy dotyczące zadań dyrektora biura i zasad współpracy biur przy realizacji zadań Komendy Głównej Policji. Wyraźnie zaakcentowano walor i obowiązek współpracy i interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów oraz projektowania rozwiązań. W projekcie nowego regulaminu Komendy Głównej Policji wprowadzono zmiany w zakresie szczegółowości przyporządkowania zadań strukturom wewnętrznym biur, polegające na określaniu zadań całościowo dla komórki w randze biura, a nie, jak dotychczas, również w podziale na wydziały, sekcje, zespoły i stanowiska samodzielne wchodzące w jego skład. Szczegółowy rozkład zadań pomiędzy komórki niższego szczebla zostanie określony, jak dotychczas, w decyzji dyrektora danego biura Komendy Głównej Policji, wydanej na podstawie zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji. Planuje się publikowanie ww. decyzji dyrektorów biur na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Komendy Głównej Policji w celu zapewnienia właściwego dostępu do tego zasobu. Wprowadzenie wymienionych zmian znacznie usprawni proces doskonalenia funkcjonalno-organizacyjnego wewnętrznych struktur biur komendy, bez konieczności dokonywania każdorazowo stosownych zmian struktury wewnętrznej w zarządzeniu Komendanta Głównego Policji w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji.

Dokonano również weryfikacji zapisów pod względem właściwości zakresu merytorycznego regulaminu. W rezultacie odstąpiono od przyporządkowania biur komendy określonym służbom policyjnym z uwagi na to, iż zagadnienie to powinno wejść w zakres zarządzenia w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.

Podsumowując, istotę rozwiązań, które zawarto w projekcie zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji, stanowi odzwierciedlenie nowego zorganizowania komendy, będącego rezultatem rozpoczętego procesu zmian reorganizacyjnych, wprowadzenie zmian w konstrukcji samego aktu, porządkujących i uczytelniających jego zakres merytoryczny, a także określenie katalogu zadań dla komórek organizacyjnych w randze biur, a nie, jak dotychczas, również dla komórek niższego szczebla. Wielość dotychczasowych nowelizacji regulaminu uzasadnia wydanie nowego zarządzenia w tej sprawie.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Skutki wdrożenia projektu zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji ocenia się następująco:

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja

Przepisy projektowanego zarządzenia będą oddziaływały na policjantów i pracowników Komendy Głównej Policji.

2. Konsultacje społeczne

Projekt zarządzenia nie podlega konsultacjom społecznym.

Projekt zarządzenia został poddany konsultacjom wewnętrznym w procesie legislacyjnym, przewidzianym dla aktu o charakterze normatywnym wydawanym przez Komendanta Głównego Policji, który regulują przepisy rozdziału 3 zarządzenia nr 1144 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 listopada 2004 r. w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji pomocy prawnej i informacji prawnej (Dz. Urz. KGP Nr 21, poz. 131, z późn. zm.).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Nie przewiduje się wpływu projektowanych przepisów zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji na sektor finansów publicznych. Koszty wprowadzenia regulacji ograniczą się głównie do wydania w niezbędnym zakresie nowych pieczątek, wizytówek, tablic informacyjnych, na które są zagwarantowane środki w budżecie Komendy Głównej Policji. W wyniku planowanego przeniesienia do Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie części zadań z zakresu szkoleń i doskonalenia zawodowego w Policji nastąpi także przeniesienie części etatów z KGP do Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie wraz z przeniesieniem środków na ich utrzymanie. Jednakże przekazanie zadań wraz z etatami do Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie uwarunkowane jest zmianą przepisów:

– rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.),

– rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 lipca 2007 r. w sprawie mianowania policjantów na stopnie policyjne (Dz. U. Nr 145, poz. 1017, z późn. zm.),

– rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji (Dz. U. poz. 432),

– decyzji nr 863 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 grudnia 2007 r. w sprawie opracowywania, wprowadzania, zmiany i uchylania programów szkolenia zawodowego i programów nauczania (Dz. Urz. KGP Nr 23, poz. 176).

Skutki finansowe w tym zakresie mogą wystąpić dopiero z datą 1 stycznia 2014 r. i tylko w przypadku zmiany wyżej wskazanych aktów prawnych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Nie przewiduje się wpływu regulacji na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projekt zarządzenia nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Projekt zarządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA