REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 4
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 11 stycznia 2024 r.
w sprawie nadzoru i kontroli nad jednostkami objętymi częścią 24 budżetu państwa
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) oraz art. 175 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
§ 2.
1) Ministra - Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
2) Ministerstwo - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
3) nota budżetowa - akt wykonawczy wydany na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4) formularze z noty budżetowej i niniejszego zarządzenia - formularze planistyczne, przewidziane dla poszczególnych jednostek, w tym opracowane przez Ministerstwo, zawierające elementy planu finansowego i plan w układzie budżetu zadaniowego;
5) przedłożenie dokumentu - dostarczenie dokumentu do adresata w postaci spełniającej wymogi formalne;
6) departament nadzorujący - komórka organizacyjna Ministerstwa, której według właściwości przypisano nadzór nad daną jednostką;
7) terminy liczone w dniach - dni kalendarzowe;
8) działalność merytoryczna - statutowa działalność, do realizacji której została powołana dana jednostka;
9) umowa dotacyjna - umowa dotycząca udzielenia dotacji celowej, zawierana z jednostkami na podstawie art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
10) departament określony w umowie - w zakresie dotacji, o których mowa w rozdziale 4 - inna niż Departament Finansowy komórka organizacyjna Ministerstwa, wskazana w umowie dotacyjnej, do której jednostka jest zobowiązana przesłać informację, o której mowa w § 22.
§ 3.
1) państwowe instytucje kultury, dla których Minister jest organizatorem;
2) współprowadzone przez Ministra instytucje kultury;
3) publiczne uczelnie artystyczne;
4) inne osoby prawne podległe lub nadzorowane przez Ministra, z wyłączeniem spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji lub udziałów wykonuje minister, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 973 i 1859) oraz art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz Kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz. U. poz. 1551 oraz z 2023 r. poz. 1688);
5) państwowe jednostki budżetowe, będące dysponentami budżetu państwa II stopnia nad państwowymi jednostkami budżetowymi , będącymi dysponentami III stopnia;
6) urząd obsługujący Ministra.
2. Fundusz Promocji Kultury oraz Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków są państwowymi funduszami celowymi, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych”.
§ 4.
1) całość gospodarki finansowej, w tym:
a) prawidłowość i terminowość pobierania dochodów,
b) zgodność wydatków z planowanym przeznaczeniem,
c) prawidłowość wykorzystania środków finansowych, w tym zakres realizowanych zadań,
d) dokonywaną przez jednostki wstępną ocenę celowości poniesionych wydatków,
e) realizację właściwych procedur;
2) prawidłowość wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności z przeznaczeniem;
3) realizację zadań finansowanych z budżetu państwa, w tym relację między wysokością wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania z tej dotacji;
4) efektywność i skuteczność realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów;
5) realizację działalności merytorycznej w stosunku do założeń zawartych w planie - z wyłączeniem jednostki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6;
6) prawidłowość i terminowość dokonywania zmian w planie finansowym.
§ 5.
2. Jednostka przekazuje dokumenty w formie elektronicznej zawierającej kwalifikowane podpisy elektroniczne osób, o których mowa w ust. 1.
3. Przekazanie dokumentów w formie papierowej jest dozwolone wyłącznie w sytuacji, w której spełnienie wymogu określonego w ust. 2, jest dla jednostki niemożliwe.
§ 6.
§ 7.
1) w zakresie planu - dane wykazuje się w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki, po uwzględnieniu zmian;
2) w zakresie wykonania - dane wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego lub, w przypadkach określonych w sprawozdaniach, według stanu na określony dzień;
3) dane wykazuje się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem załącznika nr 21 do zarządzenia, w którym dopuszcza się prezentacje danych w złotych;
4) dane wykazuje się zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej;
5) nieprawidłowości i braki jednostki usuwają w terminie umożliwiającym departamentowi nadzorującemu (lub wymienionemu w umowie) sprawdzenie, sporządzenie kart oceny i terminowe ich przekazanie do Departamentu Finansowego.
Rozdział 2
Planowanie
§ 8.
2. Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, składa propozycje zadań, o których mowa w ust. 1, do Departamentu Finansowego.
3. Propozycje zadań, o których mowa w ust. 1, przedkłada się:
1) w terminie do dnia 1 marca roku poprzedzającego rok, którego dotyczą propozycje zadań inwestycyjnych;
2) w terminie do dnia 31 maja roku poprzedzającego rok, którego dotyczą propozycje zadań bieżących.
§ 9.
1) w terminie do dnia 30 marca danego roku w zakresie zadań inwestycyjnych według wzoru określonego w załączniku nr 25 do zarządzenia wraz z uzgodnionymi Programami inwestycji sporządzonymi według wzoru określonego w załączniku nr 9 do zarządzenia w przypadku wydatków inwestycyjnych budowlanych,
2) w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, w zakresie zadań bieżących - według wzoru określonego w załączniku nr 24 do zarządzenia
- które proponuje do realizacji przez nadzorowane jednostki w przyszłym roku budżetowym.
2. Wykazy, o których mowa w ust. 1, przedkłada się wraz z proponowanymi kwotami rocznymi dotacji (w tym dotacji celowych na wydatki bieżące i inwestycyjne) albo kwotami wydatków.
3. W odniesieniu do publicznych uczelni artystycznych zbiorczą informację dotyczącą jednostkowych formularzy propozycji zadań sporządza i przedkłada Departamentowi Finansowemu - departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne.
§ 10.
§ 11.
2. Podział limitu na wydatki bieżące na poszczególne publiczne uczelnie artystyczne przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne, z wyłączeniem limitu, o którym mowa w ust. 3.
3. Po otrzymaniu informacji o limicie wydatków na przyszły rok budżetowy dla części 24 przewidzianym na realizację projektów z udziałem środków europejskich, Departament Finansowy dokonuje podziału tego limitu co najmniej na działy i rozdziały w sposób zapewniający płynną realizację podpisanych umów dotacyjnych.
§ 12.
1) jednostkę o przyznanej jej dotacji podmiotowej, dotacjach celowych na wydatki bieżące i inwestycyjne albo wydatkach na działalność bieżącą i inwestycyjną, jak również w zakresie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, o których mowa w § 11 ust. 3, jeżeli podział taki został dokonany na etapie prac nad budżetem na rok następny;
2) departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne o przydzielonych subwencjach i dotacjach na działalność bieżącą i inwestycyjną, z wyłączeniem projektów realizowanych z udziałem środków europejskich;
3) departament nadzorujący o wysokości dotacji i wydatków w zakresie przyporządkowanych mu jednostek.
2. Na podstawie zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jednostki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, zawiadamiają podległe jednostki o przydzielonym limicie wydatków na działalność bieżącą i inwestycyjną.
3. Na podstawie zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, departament nadzorujący zawiadamia publiczne uczelnie artystyczne o przydzielonym limicie subwencji i dotacji na działalność bieżącą i inwestycyjną.
4. Na podstawie przydzielonych limitów:
1) jednostka, z zastrzeżeniem pkt 2, przedkłada Departamentowi Finansowemu projekt planu finansowego, w tym planowane wielkości mierników, na formularzach określonych w nocie budżetowej i zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, z uwzględnieniem projektów finansowanych z udziałem środków europejskich;
2) publiczna uczelnia artystyczna przedkłada departamentowi nadzorującemu projekt planu finansowego, w tym planowane wielkości mierników, na formularzach określonych w nocie budżetowej, zgodnie z przydzielonymi subwencjami i dotacjami, w tym na realizację projektów z udziałem środków europejskich;
3) jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, przedkłada projekt planu finansowego do Departamentu Finansowego, na formularzach określonych w nocie budżetowej i zawiadomieniu według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia.
5. Na podstawie przydzielonego limitu, departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne przedkłada Departamentowi Finansowemu zbiorczy projekt planu finansowego publicznych uczelni artystycznych na formularzach, o których mowa w ust. 4 pkt 2.
§ 13.
2. W przypadku osób prawnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, departamenty nadzorujące przedkładają zaakceptowane projekty rocznych planów finansowych i roczne plany działalności do zatwierdzenia Ministrowi, a następnie do Departamentu Finansowego.
3. Projekt budżetu, o którym mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu przez Ministra, zostaje przekazany w wyznaczonym terminie Ministrowi Finansów i właściwym ministrom wskazanym w nocie budżetowej.
4. Po zatwierdzeniu przez Ministra projektu budżetu, o którym mowa w ust. 3, Departament Finansowy udostępnia departamentom nadzorującym projekty planów finansowych przyporządkowanych im jednostek, sporządzone na formularzach, o których mowa w § 12 ust. 4.
§ 14.
§ 15.
2. Na 5 dni przed terminem określonym w art. 143 ust. 1 ustawy o finansach publicznych Departament Finansowy zawiadamia departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne o przyznanych uczelniom subwencjach, dotacjach podmiotowych, celowych, bieżących i inwestycyjnych, wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników, wynikających z projektu ustawy budżetowej.
3. Departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne, w terminie określonym w art. 143 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zawiadamia publiczną uczelnię artystyczną o przyznanych jej subwencjach, dotacjach podmiotowych, celowych, bieżących i inwestycyjnych (wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników), wynikających z projektu ustawy budżetowej, z wyłączeniem dotacji przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich, w przypadku których o przydzielonych dotacjach poszczególne publiczne uczelnie artystyczne zawiadamia bezpośrednio Departament Finansowy.
§ 16.
1) w § 15 ust. 1, jednostka przedkłada Departamentowi Finansowemu i departamentowi nadzorującemu projekt planu finansowego na przyszły rok budżetowy, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia - w przypadku wydatków bieżących oraz w załączniku nr 9 do zarządzenia w przypadku wydatków inwestycyjnych;
2) w § 15 ust. 3, publiczna uczelnia artystyczna przedkłada departamentowi nadzorującemu projekt planu finansowego na przyszły rok budżetowy sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia - w przypadku wydatków bieżących oraz w załączniku nr 9 do zarządzenia - w przypadku wydatków inwestycyjnych.
2. Jednostki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, przedkładają Departamentowi Finansowemu oraz departamentowi nadzorującemu projekt planu finansowego na przyszły rok budżetowy, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzorów określonych w załącznikach nr 1, 2 i 9 do zarządzenia.
3. Projekty planów finansowych, o których mowa w ust. 1 i 2, jednostki przekazują w terminie określonym w art. 143 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
4. Departament nadzorujący weryfikuje plan finansowy, o którym mowa w ust. 1 i 2, oraz przedkłada go Departamentowi Finansowemu w terminie 14 dni od dnia otrzymania od jednostki.
§ 17.
2. Na 5 dni przed terminem określonym w art. 146 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Departament Finansowy zawiadamia departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne o przyznanych uczelniom subwencjach, dotacjach podmiotowych, celowych, bieżących i inwestycyjnych wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników, wynikających z ustawy budżetowej.
3. Departament nadzorujący publiczne uczelnie artystyczne, w terminie określonym w art. 146 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zawiadamia publiczną uczelnię artystyczną o przyznanych jej subwencjach, dotacjach podmiotowych, celowych, bieżących i inwestycyjnych wraz z klasyfikacją budżetu zadaniowego i planowanych wartościach mierników, wynikających z ustawy budżetowej, z wyłączeniem dotacji przewidzianych na realizację projektów z udziałem środków europejskich, w przypadku których o przydzielonych dotacjach poszczególne publiczne uczelnie artystyczne zawiadamia bezpośrednio Departament Finansowy.
§ 18.
1) w § 17 ust. 1, jednostka przedkłada departamentowi nadzorującemu roczny plan finansowy z zachowaniem przyznanej od Ministra wysokości dotacji lub limitu wydatków, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzorów określonych w załącznikach nr 1-3 i 9 do zarządzenia;
2) w § 17 ust. 3, publiczna uczelnia artystyczna przedkłada departamentowi nadzorującemu roczny plan finansowy z zachowaniem przyznanej od Ministra wysokości subwencji i dotacji sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzorów określonych w załącznikach nr 1-3 i 9 do zarządzenia.
2. Jednostki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, przedkładają Departamentowi Finansowemu oraz departamentowi nadzorującemu roczny plan finansowy, sporządzony na formularzach określonych w nocie budżetowej oraz według wzorów określonych w załącznikach nr 1-3 i 9 do zarządzenia.
3. Plany finansowe, o których mowa w ust. 1 i 2, jednostki przekazują w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.
4. Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, składa plan finansowy do Departamentu Finansowego.
5. Jednostka, której nie zostały przyznane dotacje, o których mowa w § 17 ust. 1, przedkłada departamentowi nadzorującemu, w wyznaczonym przez niego terminie, roczny plan finansowy ustalony przez dyrektora jednostki, sporządzony na formularzach z noty budżetowej oraz określonych w załącznikach nr 1-3 do zarządzenia.
§ 19.
2. W przypadku osób prawnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, departament nadzorujący akceptuje roczny plan działalności, jako załącznik do rocznego planu finansowego, o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 1, i przedkłada go do zatwierdzenia Ministrowi. Zatwierdzone dokumenty departament nadzorujący przekazuje do Departamentu Finansowego.
§ 20.
2. W przypadku przyznania jednostce dotacji na wydatki bieżące na podstawie przepisów odrębnych ustaw zawarcie umowy dotacyjnej proceduje departament nadzorujący.
§ 21.
§ 22.
2. Zmiany rocznego planu finansowego jednostki przekazują do departamentu nadzorującego w terminach, o których mowa w § 42, a także na każde żądanie Ministerstwa.
3. W przypadku osób prawnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, departamenty nadzorujące przedkładają zaakceptowane zmiany rocznych planów finansowych i rocznych planów działalności do zatwierdzenia Ministrowi.
Rozdział 3
Przyznawanie dotacji/wydatków celowych dla jednostek
§ 23.
1) dotacji celowej na wydatki inwestycyjne wraz z Programem inwestycji (załącznik nr 9 do zarządzenia) dla zadań na wydatki inwestycyjne budowlane lub pisma obejmującego: opis zadania z uzasadnieniem, kwotę i klasyfikację budżetową (paragraf, kod budżetu zadaniowego), kosztorys zadania, cel i efekty jego realizacji, oraz harmonogram planowanych działań dla zadań na zakupy inwestycyjne;
2) dotacji celowej na wydatki bieżące zawierający w szczególności uzasadnienie przyznania dotacji, nazwę zadania, termin jego realizacji, kosztorys wraz z informacją dotyczącą sposobu kalkulacji kosztów oraz klasyfikacją budżetową i zadaniową, opis i harmonogram realizacji zadania.
2. Departament nadzorujący przedkłada Departamentowi Finansowemu rekomendowane do sfinansowania z dotacji celowej zadania wraz z uzasadnieniem ich finansowania w określonej wysokości dotacji.
3. Departament Finansowy sporządza opinię w zakresie możliwości finansowania zadania w określonej wysokości dotacji i przekazuje ją Ministrowi w celu podjęcia decyzji.
4. W przypadku przyznania dotacji celowej przez Ministra stosuje się przepisy § 20.
§ 24.
2. W przypadku wydatków inwestycyjnych budowlanych do wniosku należy dołączyć załącznik nr 9 do zarządzenia. Przepisy § 23 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku udzielenia przez Ministra promesy finansowej dotyczącej zapewnienia finansowania określonego zadania, Departament Finansowy informuje o tym jednostkę. Zwiększenie planu dotacji jednostki następuje zgodnie z warunkami określonymi w promesie finansowej w trybie art. 171 ustawy o finansach publicznych lub w trybie prac nad projektem ustawy budżetowej na lata następne.
Rozdział 4
Sprawozdawczość oraz ocena realizacji umów na zadania finansowane z dotacji celowych na wydatki bieżące części 24 budżetu państwa
§ 25.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, składa się z:
1) sprawozdania opracowanego według wzoru stanowiącego załącznik nr 20 do zarządzenia - dla zadań, których koszty realizacji ponosi bezpośrednio jednostka;
2) sprawozdania opracowanego według wzoru stanowiącego załącznik nr 23 do zarządzenia - dla zadań, w ramach których środki z dotacji celowej Ministra stanowią środki na dofinansowania;
3) dokumentów i materiałów wynikających z umowy dotacyjnej oraz pozostałych informacji mogących mieć znaczenie przy dokonywaniu oceny.
§ 26.
§ 27.
1) przebiegu wykonania działań przewidzianych do realizacji, w tym obowiązków informacyjnych, oraz terminowości wykorzystania środków Ministra wraz ze wskazaniem przyczyn ewentualnych różnic między kwotą przekazaną a faktycznie wydatkowaną;
2) wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności zakresu rzeczowego realizowanego zadania bieżącego z przeznaczeniem określonym w decyzji Ministra o przyznaniu dotacji i umowie dotacyjnej, jak również wysokości wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadania przewidzianego do sfinansowania dotacją;
3) planowanych prac i działań, które będą określały możliwość wydatkowania bieżących środków budżetowych do końca roku budżetowego.
§ 28.
§ 29.
§ 30.
2. Ocena może być:
1) pozytywna;
2) pozytywna z zastrzeżeniami;
3) negatywna.
§ 31.
2. W przypadku oceny, o której mowa w § 30 ust. 2 pkt 2 albo 3, departament określony w umowie dotacyjnej przedkłada Departamentowi Finansowemu również informację o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz opinię w zakresie zasadności podjęcia wobec jednostki ewentualnych sankcji finansowych w związku z wykrytymi nieprawidłowościami.
§ 32.
§ 33.
Rozdział 5
Sprawozdawczość oraz ocena realizacji wydatków inwestycyjnych części 24 budżetu państwa
§ 34.
2. W skład sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, wchodzą:
1) dokumenty opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 16 i 18 do zarządzenia a dla państwowych jednostek budżetowych w załącznikach nr 17 i 19 do zarządzenia dla zadań, których koszty realizacji ponosi bezpośrednio jednostka;
2) dokument opracowany według wzoru stanowiącego załącznik nr 22 do zarządzenia dla zadań, w ramach których środki z dotacji celowej Ministra stanowią środki na dofinansowania;
3) dokument opracowany według wzoru stanowiącego załącznik nr 27 do zarządzenia dla jednostek określonych w § 3 ust. 1 pkt 5 dla zadań, których koszty realizacji ponoszą podległe im lub nadzorowane państwowe jednostki budżetowe;
4) inne informacje i dokumenty mogące mieć znaczenie przy dokonywaniu oceny.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jednostka przedkłada:
1) do dnia 20 września za okres od 1 stycznia do 31 sierpnia danego roku budżetowego,
2) do dnia 1 lutego następnego roku za cały rok budżetowy
- chyba, że umowa dotacyjna stanowi inaczej.
§ 35.
2. Oceny realizacji zadań jednostki wymienionej w § 3 ust. 1 pkt 6 dokonuje Departament Finansowy.
§ 36.
1) terminowości wykorzystania środków Ministra wraz ze wskazaniem przyczyn ewentualnych różnic między kwotą uruchomioną i faktycznie wydatkowaną, z uwzględnieniem wskaźników uruchomienie/plan i wykonanie/plan;
2) prawidłowości wykorzystania środków Ministra przyznanych z budżetu państwa pod względem zgodności zakresu rzeczowego realizowanego zadania inwestycyjnego z przeznaczeniem określonym w decyzji Ministra o przyznaniu środków, w tym realizacji obowiązków informacyjnych;
3) planowanych prac i działań, np. zaawansowanie postępowania przetargowego, podanie terminów realizacji wynikających z zawartej umowy z wykonawcą oraz pojawiających się trudności w terminowym zakończeniu prac, które będą określały możliwość wydatkowania inwestycyjnych środków budżetowych do końca roku budżetowego - w przypadku oceny na dzień 31 sierpnia danego roku budżetowego.
§ 37.
2. W przypadku jednostki wymienionej w § 3 ust. 1 pkt 6 o akceptację, o której mowa w ust. 1, występuje Departament Finansowy.
§ 38.
2. Ocena, o której mowa w § 35, może być:
1) pozytywna;
2) pozytywna z zastrzeżeniami;
3) negatywna.
3. W przypadku dokonania oceny realizacji zadania, o której mowa w ust. 2 pkt 2 albo 3, departament nadzorujący przedkłada Departamentowi Finansowemu również informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach, informacje dotyczące planowanych lub podjętych działań w związku z wykrytymi nieprawidłowościami oraz opinię w zakresie zasadności podjęcia wobec jednostki ewentualnych sankcji finansowych w związku z wykrytymi nieprawidłowościami.
§ 39.
§ 40.
1) 15 listopada za okres od 1 stycznia do 31 sierpnia danego roku budżetowego;
2) 31 marca następnego roku za cały rok budżetowy.
2. Oceny, o których mowa w § 38 ust. 2 pkt 2 albo 3, są wyodrębnione w zbiorczej ocenie wydatków inwestycyjnych, o której mowa w ust. 1.
Rozdział 6
Sprawozdawczość oraz ocena działalności bieżącej jednostek
§ 41.
1) sprawozdanie opracowane według wzorów określonych w załącznikach nr 11-14 i 21 do zarządzenia;
2) inne informacje mogące mieć znaczenie przy dokonywaniu oceny działalności jednostki w okresie sprawozdawczym.
2. Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, przedkłada sprawozdanie opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 11 i 13 do zarządzenia.
3. Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, przedkłada sprawozdanie opracowane według wzoru określonego w załącznikach nr 11-13, 15 i 21 do zarządzenia.
4. Departament nadzorujący na bieżąco może żądać od Departamentu Finansowego kopii dokumentów związanych z działalnością jednostki np.: sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
5. W przypadku jednostki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, w zakresie oceny działalności stosuje się przepisy rozdziału 8 zarządzenia.
§ 42.
1) do dnia 20 lipca za pierwsze półrocze danego roku budżetowego, z wyjątkiem załącznika nr 13;
2) do dnia 1 lutego następnego roku za cały rok budżetowy, z wyjątkiem załącznika nr 13, który przedkłada się do departamentu nadzorującego do dnia 20 stycznia następnego roku.
§ 43.
1) dokonuje oceny gospodarki finansowej w zakresie środków bieżących oraz działalności statutowej jednostki na podstawie dokumentów i informacji, o których mowa w § 41;
2) sporządza rozliczenie dotacji podmiotowej według wzoru określonego w załączniku nr 30 do zarządzenia;
3) sporządza zbiorcze zestawienie wykonania mierników obejmujące wszystkie jednostki podległe temu departamentowi, z wyłączeniem państwowych jednostek budżetowych, wraz z informacją na temat ich wykonania, według wzoru określonego w załączniku nr 31 do zarządzenia.
§ 44.
1) 15 sierpnia za pierwsze półrocze danego roku budżetowego;
2) 1 marca następnego roku za cały rok budżetowy.
2. Ocena, o której mowa w § 43 pkt 1, może być:
1) pozytywna;
2) pozytywna z zastrzeżeniami;
3) negatywna.
3. W przypadku dokonania oceny działalności jednostki, o której mowa w ust. 2 pkt 2 albo 3, departament nadzorujący przedkłada Departamentowi Finansowemu również informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz te dotyczące planowanych lub podjętych działań nadzorczych w związku z wykrytymi nieprawidłowościami.
§ 45.
§ 46.
§ 47.
1) 15 września za pierwsze półrocze danego roku budżetowego;
2) 31 marca następnego roku za cały rok budżetowy.
2. Oceny negatywne, o których mowa w § 44 ust. 2 pkt 3, są grupowane w wyodrębnionym rozdziale oceny zbiorczej oraz wyróżnione w zbiorczych zestawieniach danych, stanowiących załączniki do oceny zbiorczej.
Rozdział 7
Nadzór nad Funduszem Promocji Kultury i Narodowym Funduszem Ochrony Zabytków
§ 48.
2. Sprawozdania wraz z opisem, komórki organizacyjne, przedkładają do Departamentu Finansowego w terminach umożliwiających przedłożenie do Ministra Finansów sprawozdań z wykonania planów państwowych funduszy celowych, zgodnie z przepisami dotyczącymi sprawozdawczości budżetowej.
Rozdział 8
Nadzór nad urzędem obsługującym Ministra
§ 49.
2. Jednostka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt. 6, sporządza sprawozdanie według wzoru określonego w załącznikach nr 11 i 13 do zarządzenia oraz przedkłada je dyrektorowi generalnemu w terminach, o których mowa w § 42.
3. Na podstawie dokumentów i informacji, o których mowa w ust. 1, oraz załączników, o których mowa w ust. 2, dyrektor generalny sporządza ocenę działalności jednostki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt. 6, według wzoru określonego w załączniku nr 32 do zarządzenia.
4. Przy dokonywaniu oceny dyrektor generalny stosuje przepisy § 44 ust. 2 i 3.
5. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, dyrektor generalny przedkłada do Departamentu Finansowego w terminach określonych rozporządzeniami Ministra Finansów dotyczącymi sprawozdawczości budżetowej oraz sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, natomiast załączniki, o których mowa w ust. 2, oraz ocenę, o której mowa w ust. 3, w terminach określonych § 44 ust. 1.
Rozdział 9
Roczne sprawozdania finansowe jednostek
§ 50.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przedkłada się wraz ze sprawozdaniem z badania sporządzonym przez biegłego rewidenta.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przedkłada się nie później niż w terminie 14 dni przed upływem terminu na jego zatwierdzenie, wynikającego z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
§ 51.
2. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna odnosić się do całości prowadzonej działalności jednostki (merytorycznej i finansowej) oraz zawierać w szczególności wyjaśnienia w przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego, nieprawidłowości stwierdzonych przez kontrole Ministerstwa, biegłego rewidenta lub inne kontrole zewnętrzne.
§ 52.
2. Po zatwierdzeniu przez Ministra sprawozdania Departament Finansowy informuje o tym jednostkę, departament nadzorujący oraz Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
Rozdział 10
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 53.
§ 54.
§ 55.
§ 56.
§ 57.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: B. Sienkiewicz
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2718).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.
Załącznik nr 26
WZÓR - KARTA OCENY DZIAŁALNOŚCI JEDNOSTKI
Załączniki
do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego
z dnia 11 stycznia 2024 r.
(poz. 4)
Załącznik nr 1
WZÓR - OPIS PLANOWANYCH DZIAŁAŃ JEDNOSTKI
Załącznik nr 2
WZÓR - POWIĄZANIE BUDŻETU TRADYCYJNEGO Z BUDŻETEM ZADANIOWYM
Załącznik nr 3
WZÓR - DOTACJE OD ORGANIZATORÓW
Załącznik nr 4
WZÓR - PF-OSPR
Załącznik nr 5
WZÓR - PLAN FINANSOWY W UKŁADZIE ZADANIOWYM
Załącznik nr 6
WZÓR - DANE DOTYCZĄCE DOTACJI NA WYDATKI BIEŻĄCE OD WSPÓŁORGANIZATORÓW
Załącznik nr 7
WZÓR - PLANOWANE WYDATKI MAJĄTKOWE
Załącznik nr 8
WZÓR - PLANOWANE WYDATKI MAJĄTKOWE
Załącznik nr 9
WZÓR - PROGRAM INWESTYCJI FINANSOWANEJ Z BUDŻETU PAŃSTWA
Załącznik nr 10
WZÓR - PROPOZYCJE ZADAŃ O CHARAKTERZE BIEŻĄCYM JEDNOSTKI WRAZ Z PLANOWANYMI KWOTAMI POSZCZEGÓLNYCH DOTACJI/WYDATKÓW
Załącznik nr 11
WZÓR - OPIS DZIAŁALNOŚCI I ZREALIZOWANYCH ZADAŃ JEDNOSTKI W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM
Załącznik nr 12
WZÓR - WYKONANIE W ZAKRESIE PLANU FINANSOWEGO W UKŁADZIE ZADANIOWYM JEDNOSTKI
Załącznik nr 13
WZÓR - WYKONANIE MIERNIKÓW DLA PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI
Załącznik nr 14
WZÓR - WYKONANIE PLANU FINANSOWEGO (WG UKŁADU DANYCH ZAWARTEGO W ZAŁĄCZNIKU NR 4 W ZAKRESIE ZMIAN PLANU FINANSOWEGO W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM)
Załącznik nr 15
WZÓR - WYBRANE ELEMENTY PLANU RZECZOWO - FINANSOWEGO
Załącznik nr 16
WZÓR - WYDATKI MAJĄTKOWE WG UMOWY
Załącznik nr 17
WZÓR - WYDATKI MAJĄTKOWE
Załącznik nr 18
WZÓR - WYDATKI MAJĄTKOWE WG UMOWY
Załącznik nr 19
WZÓR - ZADANIA INWESTYCYJNE REALIZOWANE ZE ŚRODKÓW FINANSOWYCH MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Załącznik nr 20
WZÓR - WYDATKI BIEŻĄCE NA PODSTAWIE UMOWY
Załącznik nr 21
WZÓR - WYNAGRODZENIA OSÓB KIERUJĄCYCH JEDNOSTKĄ
Załącznik nr 22
WZÓR - WYDATKI MAJĄTKOWE
Załącznik nr 23
WZÓR - WYDATKI BIEŻĄCE NA PODSTAWIE UMOWY
Załącznik nr 24
WZÓR - WYKAZ REKOMENDOWANYCH ZADAŃ O CHARAKTERZE BIEŻĄCYM
Załącznik nr 25
WZÓR - WYKAZ REKOMENDOWANYCH ZADAŃ INWESTYCYJNYCH WRAZ Z OMÓWIENIEM (AKTUALIZACJA)
Załącznik nr 27
WZÓR - KARTA OCENY ZADANIA INWESTYCYJNEGO
Załącznik nr 28
WZÓR - KARTA OCENY I ROZLICZENIA ZADANIA SFINANSOWANEGO Z DOTACJI CELOWEJ NA WYDATKI BIEŻĄCE
Załącznik nr 29
WZÓR - KARTA OCENY DZIAŁALNOŚCI JEDNOSTKI
Załącznik nr 30
WZÓR - ROZLICZENIE DOTACJI PODMIOTOWEJ
Załącznik nr 31
WZÓR - ZESTAWIENIE ZBIORCZE WYKONANIA MIERNIKÓW DLA PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI PRZEZ JEDNOSTKI PODLEGŁE MKiDN
Załącznik nr 32
WZÓR - KARTA OCENY DZIAŁALNOŚCI URZĘDU OBSŁUGUJĄCEGO MINISTRA KiDN
- Data ogłoszenia: 2024-01-11
- Data wejścia w życie: 2024-01-12
- Data obowiązywania: 2024-01-12
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA