REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 13
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 25 lutego 2019 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Literatury
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 25 lutego 2019 r. (Dz. Urz. poz. 13)
STATUT INSTYTUTU LITERATURY
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Instytut Literatury, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115) zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Literatury (Dz. Urz. MKiDN poz. 12);
3) niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Instytutu jest Kraków, a terenem działania Rzeczypospolita Polska i zagranica.
§ 3. 1. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.
2. Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
3. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.
Rozdział 2
Zakres działalności Instytutu
§ 4. 1. Do zakresu działalności Instytutu należy realizacja mecenatu państwa nad środowiskiem twórców i badaczy polskiej literatury współczesnej oraz krytyki literackiej, w tym:
1) tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi współczesnej twórczości literackiej;
2) podejmowanie działań służących upowszechnianiu współczesnej twórczości literackiej;
3) wspieranie współczesnych polskich twórców literatury i popularyzacja ich dorobku w kraju i za granicą;
4) ochrona współczesnej twórczości literackiej oraz podejmowanie działań na rzecz jej obecności w obiegu wydawniczym;
5) dbałość o obecność współczesnej twórczości literackiej w procesie edukacji;
6) podejmowanie działań służących podnoszeniu kompetencji odbiorców polskiej współczesnej twórczości literackiej oraz poszerzaniu ich kręgu.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
1) prowadzenie działalności wydawniczej, w tym:
a) redagowanie i wydawanie kwartalnika kulturalnego „Nowy Napis” oraz prezentowanie na jego łamach oryginalnej poezji, prozy i dramatu, a także inicjowanie dyskusji literackich i pogłębionych ocen krytycznoliterackich,
b) redagowanie i wydawanie serii wydawniczych, w tym:
- Biblioteki Krytyki Literackiej Kwartalnika „Nowy Napis”, będącej serią antologii z wstępami omawiającymi współczesną twórczość (w szczególności poetów i prozaików, których twórczość uwzględniona jest w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych) lub zbiorami tekstów krytycznoliterackich,
- serii naukowej pod nazwą Biblioteka Pana Cogito;
2) tworzenie specjalistycznych portali i baz danych poświęconych twórcom, badaczom i krytykom współczesnej polskiej literatury w języku polskim i językach obcych, w tym:
a) prowadzenie portalu internetowego zawierającego najnowsze teksty literackie, bieżące recenzje i rozmowy z pisarzami, informacje o pisarzach, komentarze do wydarzeń literackich, archiwa - wzbogacone o materiały video, zdjęcia i nagrania audio,
b) gromadzenie i bezpłatne udostępnianie zbiorów obejmujących repozytoria tekstów literackich, krytycznoliterackich oraz multimedia;
3) prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie współczesnej twórczości literackiej, badań literaturoznawczych i krytyki literackiej, w tym działanie na rzecz upamiętniania jubileuszy i rocznic;
4) gromadzenie, przetwarzanie i aktualizowanie informacji o życiu literackim;
5) dystrybucja publikacji, w tym kwartalnika kulturalnego „Nowy Napis” oraz Biblioteki Krytyki Literackiej Kwartalnika „Nowy Napis” do wybranych podmiotów działających w sferze kultury, oświaty i nauki;
6) prowadzenie działalności edukacyjnej, w tym szkoleń, warsztatów i kursów;
7) organizowanie Warsztatów Herbertowskich;
8) organizowanie interdyscyplinarnych spotkań twórczych, konferencji, sympozjów, seminariów naukowych, festiwali i wystaw w kraju i za granicą;
9) współpracę z organami centralnymi, władzami samorządowymi, instytucjami artystycznymi i kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi w sferze kultury i nauki, mediami i indywidualnymi twórcami, w celu realizacji zadań statutowych;
10) wykonywanie uprawnień wynikających z posiadanych licencji i praw autorskich;
11) obsługę programów Ministra oraz prowadzenie programów własnych Instytutu;
12) przyznawanie stypendiów i nagród twórcom, krytykom i badaczom polskiej literatury współczesnej;
13) realizowanie innych zgodnych z zakresem działalności Instytutu zadań zleconych przez Ministra.
Rozdział 3
Zarządzanie i organizacja
§ 5. Organami Instytutu są:
1) Dyrektor;
2) Rada Programowa, zwana dalej „Radą”.
§ 6. 1. Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2) przygotowanie programów działania i planów finansowych na każdy rok kalendarzowy;
3) sporządzanie sprawozdań merytorycznych i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy;
4) nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;
5) wydawanie zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.
4. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy.
5. Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po uzgodnieniu z Ministrem.
§ 7. 1. Rada jest organem doradczym i opiniotwórczym Dyrektora.
2. W skład Rady wchodzi 12 osób wybranych spośród przedstawicieli środowisk związanych z przedmiotem działania Instytutu.
3. Członków Rady na okres 5 lat powołuje Minister na wniosek Dyrektora.
4. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5. Członkowie Rady wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
6. Członkostwo w Radzie wygasa w czasie jej kadencji w przypadku:
1) zrzeczenia się członkostwa;
2) ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków;
3) prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;
4) śmierci.
7. W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie Minister powołuje członków Rady zgodnie ze wskazaniami określonymi w ust. 2.
8. Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.
9. Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.
10. Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.
§ 8. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu;
2) analiza warunków i zadań podejmowanych przez Instytut;
3) poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
4) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;
5) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu, za pośrednictwem Dyrektora.
§ 9. 1. Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
2. Posiedzenia Rady zwoływane są przez Przewodniczącego Rady.
3. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
4. Posiedzenia nadzwyczajne mogą być zwołane na żądanie:
1) co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady;
2) Ministra;
3) Dyrektora.
5. Posiedzenia Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w siedzibie Instytutu.
6. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.
§ 10. 1. Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
2. Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.
3. Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.
4. Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
Rozdział 4
Majątek i finanse Instytutu
§ 11. Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.
§ 12. Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działalności Instytutu.
§ 13. Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
§ 14. 1. Źródłami finansowania Instytutu są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
2. Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w formie dotacji:
1) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3) celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
§ 15. 1. Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach w celu finansowania działalności określonej w § 4.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1) obrotu prawami autorskimi, zmierzającego do wydania i sprzedaży książek, biuletynów, czasopism oraz filmów, zdjęć, materiałów audiowizualnych i multimediów;
2) organizacji i produkcji wydarzeń związanych z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną, kulturalną i wydawniczą, w tym konferencji, sympozjów, wystaw oraz warsztatów edukacyjnych;
3) promocji i reklamy;
4) sprzedaży publikacji, wydawnictw, materiałów promocyjnych oraz wyrobów przemysłu kultury, w tym materiałów audiowizualnych i multimediów, innych niż określone w § 4;
5) organizacji i prowadzeniu klubów literatury;
6) wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku.
§ 16. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.
Rozdział 5
Przedstawicielstwo Instytutu
§ 17. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Dyrektor.
§ 18. 1. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.
2. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra. Nie dotyczy to pełnomocnictw procesowych.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§ 19. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
§ 20. Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
- Data ogłoszenia: 2019-02-25
- Data wejścia w życie: 2019-02-26
- Data obowiązywania: 2022-11-17
- Dokument traci ważność: 2024-06-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA