REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 25
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 18 kwietnia 2014 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: B. Zdrojewski
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 18 kwietnia 2014 r. (poz. 25)
STATUT
INSTYTUTU KSIĄŻKI
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Instytut Książki, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Nr 34 Ministra Kultury z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie utworzenia Instytutu Książki (Dz. Urz. MK Nr 8, poz. 53, z późn. zm.1)) i działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej „ustawą”;
2) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest Kraków, a terenem działania Rzeczpospolita Polska i zagranica.
2. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.
3. Instytut jest wpisany do rejestru państwowych instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RNIK 55/2003 i posiada osobowość prawną.
4. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.
5. Instytut może używać nazwy skróconej „IK”.
Rozdział 2
Zakres działalności
§ 3. Przedmiotem działalności Instytutu jest promocja polskiej literatury i jej dziedzictwa, języka polskiego, polskiej książki i polskiego edytorstwa w kraju i zagranicą oraz promocja czytelnictwa w kraju.
§ 4. Instytut realizuje zadania określone w § 3, w szczególności poprzez:
1) współdziałanie z polskimi i zagranicznymi podmiotami publicznymi i prywatnymi;
2) tworzenie i realizację projektów oraz programów promocji kultury polskiej poprzez książkę;
3) obsługę programu translatorskiego „© Poland”;
4) tworzenie i obsługę internetowego systemu informacyjnego promującego literaturę polską;
5) koordynowanie i organizowanie krajowych i zagranicznych imprez, rocznic, wystaw, targów, szkoleń, warsztatów i konferencji;
6) przygotowywanie na potrzeby własne oraz administracji publicznej, w tym w szczególności dla Ministra, corocznych raportów z dziedziny objętej zakresem działalności Instytutu, których zakres i tematyka uzgadniane są z Ministrem;
7) inicjowanie i prowadzenie projektów badawczych, opracowywanie i zlecanie analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz prognozowaniu kierunków rozwoju dziedziny objętej zakresem działania Instytutu;
8) działalność wydawniczą;
9) tworzenie i realizację projektów oraz programów bibliotecznych;
10) działalność edukacyjną;
11) wykonywanie uprawnień wynikających z posiadanych licencji, patentów i praw autorskich;
12) obsługę programów Ministra;
13) realizowanie innych zadań zleconych przez Ministra, w szczególności wynikających ze strategii oraz programów wieloletnich dotyczących promocji i rozwoju czytelnictwa.
Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie
§ 5. Organami Instytutu są Dyrektor Instytutu, zwany dalej „Dyrektorem”, i Rada Programowa, zwana dalej „Radą”.
§ 6. 1. Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2) przygotowywanie planów finansowych oraz wieloletnich i rocznych programów działania Instytutu;
3) nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu;
4) sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i ich publikowanie;
5) wydawanie regulaminów wewnętrznych, zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców.
5. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Minister na wniosek Dyrektora.
§ 7. 1. Instytut może tworzyć filie, oddziały i ośrodki specjalistyczne.
2. Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, oddziałów i ośrodków specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.
3. Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.
4. Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
§ 8. 1. Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.
2. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie planów finansowych, wieloletnich i rocznych programów działania oraz ocena ich realizacji;
2) analizowanie i opiniowanie efektywności działań podejmowanych przez Instytut oraz składanie wniosków we wszystkich istotnych sprawach związanych z funkcjonowaniem Instytutu;
3) poszukiwanie nowych form wsparcia koncepcyjnego, organizacyjnego i finansowego działalności Instytutu.
§ 9. 1. W skład Rady wchodzi 5 członków powoływanych przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, spośród przedstawicieli środowisk związanych z przedmiotem działalności Instytutu. Kadencja Rady trwa 4 lata.
2. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor i przewodniczy mu do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, zwanego dalej „Przewodniczącym”.
3. Rada na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego składu w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jego Zastępcę.
4. Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia.
§ 10. 1. Z zastrzeżeniem innych postanowień statutu, uchwały Rady podejmowane są na posiedzeniach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. Tajne głosowanie zarządza się na wniosek 3 członków Rady lub Dyrektora.
3. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
4. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora lub co najmniej 3 członków Rady.
5. Zawiadomienie o posiedzeniu wraz z planowanym porządkiem obrad rozsyłane jest nie później niż na 14 dni roboczych przed planowanym terminem posiedzenia.
6. Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:
1) zrzeczenia się;
2) śmierci;
3) prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych;
4) ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
5) odwołania przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, z powodu uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady wynikających ze statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 7.
7. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin. Rada uchwala regulamin nie później niż w terminie 3 miesięcy od jej powołania.
8. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki bez wynagrodzenia.
9. Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.
§ 11. 1. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady, może powoływać zespoły opiniodawcze.
2. Powołując zespół opiniodawczy Dyrektor określa w zarządzeniu o jego powołaniu przedmiot i tryb działania zespołu, liczbę i skład członków zespołu oraz czas, na jaki zespół został powołany.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa
§ 12. 1. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1) środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji podmiotowych i dotacji celowych;
2) przychody z tytułu wykonywania działalności statutowej;
3) środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;
4) środki z tytułu spadków i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;
5) przychody z mienia, a w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
6) odsetki z rachunków bankowych;
7) przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw.
3. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego badanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru biegłego rewidenta dokonuje Minister.
§ 13. 1. Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Instytutu określając zakres ich umocowania.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze państwowych instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 14. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie określonym ustawą.
2. Wszelkie zmiany statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.
|
1) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. MKiDN z 2008 r. Nr 7, poz. 64, z 2010 r. Nr 1, poz. 9, z 2011 r. Nr 6, poz. 49 oraz z 2014 r. poz. 24.
- Data ogłoszenia: 2014-04-22
- Data wejścia w życie: 2014-04-18
- Data obowiązywania: 2017-05-26
- Dokument traci ważność: 2021-01-20
- ZARZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO z dnia 9 czerwca 2016 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki
- ZARZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki
- ZARZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO z dnia 26 maja 2017 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA