REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 20
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 24 maja 2012 r.
w sprawie nadania statutu Teatrowi Wielkiemu – Operze Narodowej oraz zmiany statusu na państwową instytucję artystyczną
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) w związku z art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 207, poz. 1230) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
§ 4.
MINISTER |
Bogdan Zdrojewski |
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 24 maja 2012 r. (poz. 20)
STATUT
Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Powołany do życia z inicjatywy Wojciecha Bogusławskiego i otwarty 24 lutego 1833 roku przez pierwszego dyrektora Karola Kurpińskiego, a doprowadzony do stanu świetności przez twórcę opery narodowej Stanisława Moniuszkę, Teatr Wielki ofiarnie służył narodowi polskiemu do chwili zniszczenia go przez najeźdźcę hitlerowskiego.
Odbudowany i rozbudowany wysiłkiem społeczeństwa polskiego, z dniem 19 listopada 1965 roku oddany został w służbę narodu.
Teatr Wielki – Opera Narodowa jako pierwsza scena operowa i baletowa w Polsce, powołana do kultywowania i wzbogacania swoją działalnością historycznych tradycji kulturalnych, krzewienia współczesnej rodzimej twórczości muzycznej oraz upowszechniania najbardziej wartościowych utworów repertuaru światowego, jest otoczona szczególną opieką władz państwowych. Dla podkreślenia historycznych zasług, wagi i znaczenia dla kultury narodowej i ogólnoświatowej oraz wiodącej roli w życiu muzycznym Polski, nadaje się Teatrowi Wielkiemu – Operze Narodowej niniejszy statut.
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Teatr Wielki – Opera Narodowa, zwany dalej „Teatrem”, jest państwową instytucją artystyczną, o szczególnym znaczeniu dla polskiej kultury narodowej, wyodrębnioną pod względem organizacyjnym i ekonomicznym, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej „Ministrem” i posiadającą osobowość prawną.
§ 2. Teatr działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia Nr 11 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 15 kwietnia 1998 r. w sprawie podziału państwowej instytucji kultury Teatru Narodowego na Teatr Wielki – Operę Narodową oraz Teatr Narodowy oraz nadania statutów utworzonym w wyniku podziału państwowym instytucjom kultury (Dz. Urz. MKiS Nr 6, poz. 17 oraz z 2006 r. Nr 5, poz. 44);
3) niniejszego statutu.
§ 3. 1. Organizatorem Teatru jest Minister, który sprawuje nadzór nad Teatrem.
2. Siedzibą Teatru jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Teatr prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
ROZDZIAŁ 2
Zakres działalności
§ 4. 1. Do zadań Teatru należy przygotowywanie i wystawianie dzieł operowych, baletowych i muzycznych z narodowego i światowego repertuaru. Przygotowywanie i wystawianie dzieł baletowych realizuje wyodrębniony zespół – Polski Balet Narodowy.
2. Zadania Teatru obejmują również:
1) prowadzenie Muzeum Teatralnego;
2) prowadzenie Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki;
3) promocję oraz upowszechnianie sztuki operowej, baletowej i muzycznej oraz szeroko pojętej twórczości teatralnej, w tym myśli scenograficznej;
4) udział w kształceniu kadr artystycznych i technicznych;
5) działalność edukacyjną w zakresie upowszechniania muzyki i baletu.
3. Teatr może realizować swoje zadania poprzez współpracę z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, edukacyjnymi i naukowymi, organami administracji państwowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi osobami i jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
4. Teatr uczestniczy w realizacji zadań wynikających ze strategii i programów rządowych i samorządowych.
§ 5. Przedstawienia i koncerty Teatru odbywają się w jego siedzibie, jak również na scenach krajowych i zagranicznych.
§ 6. Dla realizacji swoich zadań w kraju i za granicą, we własnym zakresie lub w ramach współpracy z innymi instytucjami, organizacjami i podmiotami gospodarczymi krajowymi i zagranicznymi Teatr może:
1) zatrudniać twórców, wykonawców oraz innych specjalistów;
2) współdziałać z organizacjami społecznymi działającymi w dziedzinie kultury, a także z ośrodkami naukowymi, fundacjami oraz organizatorami festiwali, kongresów i innych przedsięwzięć;
3) prowadzić własną działalność impresaryjną lub za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji;
4) realizować transmisje, nagrania radiowe, telewizyjne, fonograficzne i wideo, filmy oraz inne formy zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku; wydawać kasety audio i wideo, płyty oraz inne nośniki obrazu i dźwięku;
5) współdziałać z instytucjami szkolnictwa artystycznego i technicznego w celu zapewnienia sobie właściwie przygotowanych kadr, a także organizować szkolenia, seminaria, plenery, kursy, warsztaty, wystawy itp., lub w nich uczestniczyć;
6) opracowywać, publikować i rozpowszechniać wydawnictwa drukowane i multimedialne z zakresu swojej działalności;
7) prowadzić działalność bibliotekarską oraz wystawienniczą.
§ 7. 1. Teatr prowadzi działalność na podstawie programów artystycznych, planów repertuarowych i planów finansowych.
2. Programy artystyczne, plany repertuarowe oraz plany finansowe zatwierdza Dyrektor.
ROZDZIAŁ 3
Zarządzanie i organizacja
§ 8. 1. Teatrem kieruje Dyrektor, którego powołuje i odwołuje Minister na czas określony od trzech do pięciu sezonów artystycznych. Kandydat na Dyrektora może zostać wyłoniony w drodze konkursu przeprowadzonego przez Ministra.
2. Dyrektor kieruje działalnością Teatru przy pomocy sześciu zastępców.
3. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Ministra, powołuje i odwołuje zastępców Dyrektora, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Zastępcę dyrektora do spraw artystycznych powołuje i odwołuje Dyrektor po uzgodnieniu z Ministrem.
5. Kierowników komórek organizacyjnych powołuje i odwołuje Dyrektor.
§ 9. Dyrektor zarządza całokształtem działalności Teatru, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Teatru i jest za niego odpowiedzialny.
§ 10. 1. Teatr jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje wobec pracowników Teatru Dyrektor.
3. Dyrektor ustala szczegółowy zakres czynności pracowników i tryb załatwiania powierzonych im spraw.
§ 11. 1. Organizację wewnętrzną Teatru, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.
2. Zmiany Regulaminu Organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
ROZDZIAŁ 4
Kolegia doradcze
§ 12. 1. Dyrektor może tworzyć – z własnej inicjatywy lub na wniosek przynajmniej połowy zatrudnionych pracowników działalności podstawowej – kolegia doradcze o charakterze stałym lub dla realizacji konkretnego zadania. Powołując kolegium Dyrektor określa przedmiot działania i liczbę członków kolegium.
2. W skład kolegium wchodzą osoby powołane przez Dyrektora spośród pracowników Teatru lub spoza ich grona.
3. Kolegium formułuje opinie w kwestiach stanowiących przedmiot jego działania.
4. Uchwały kolegium podejmowane są zwykłą większością głosów członków kolegium w obecności co najmniej połowy składu kolegium.
5. Kolegium przewodniczy Dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik Teatru.
6. Obsługę kancelaryjno-biurową kolegium zapewnia Teatr.
§ 13. 1. Organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora jest Rada Artystyczna zwana dalej „Radą”
2. Do zadań Rady należy opiniowanie:
1) planów rozwoju Teatru;
2) planów repertuarowych;
3) planów dokształcania i doskonalenia kadr artystycznych i technicznych.
§ 14. 1. W skład Rady wchodzi sześć osób.
2. Radę powołuje i odwołuje Dyrektor.
3. Radę powołuje się na okres równy sezonom artystycznym, na które został zatrudniony Dyrektor.
4. Dyrektor zwołuje posiedzenia Rady oraz kieruje jej pracami.
5. W razie nieobecności Dyrektora, jego zadania wykonuje wskazany przez niego zastępca.
6. Dyrektor zwołuje posiedzenia Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz w sezonie artystycznym.
7. Szczegółowy tryb i zakres działania Rady określa regulamin nadany przez Dyrektora.
ROZDZIAŁ 5
Działalność dodatkowa
§ 15. 1. Teatr może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Teatru.
2. Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:
1) produkcji i konserwacji środków inscenizacji, wyposażenia i środków trwałych;
2) reklamy i promocji;
3) wytwórczym, usługowym i handlowym;
4) inwestycji w infrastrukturę teatralną.
3. Środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych.
ROZDZIAŁ 6
Gospodarka finansowa Teatru
§ 16. Teatr działa we własnym imieniu i na własny rachunek, gospodarując wydzieloną częścią mienia i zapewniając jego ochronę.
§ 17. 1. Teatr prowadzi gospodarkę finansowana zasadach określonych w ustawie.
2. Majątek Teatru może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów wynikających z zakresu działania Teatru.
3. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta wyłonionego zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.
§ 18. Przychodami Teatru są przychody z prowadzonej działalności, przychody ze sprzedaży składników majątkowych, przychody z najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku, dotacje z budżetu państwa: dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów, dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji oraz na realizację wskazanych zadań i programów, środki otrzymywane od osób fizycznych i osób prawnych oraz z innych źródeł.
ROZDZIAŁ 7
Przedstawicielstwo Teatru
§ 19. 1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Teatru, także w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, uprawnionymi są Dyrektor samodzielnie lub inne osoby po uzyskaniu stosownego pełnomocnictwa Dyrektora.
2. W odniesieniu do przysługującego dyrektorowi dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 31a ustawy lub innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, do dokonywania czynności prawnych uprawnieni są działający łącznie: zastępca dyrektora i główny księgowy.
§ 20. 1. Pełnomocników ustanawia i odwołuje Dyrektor.
2. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury, prowadzonym przez organizatora. Nie dotyczy to pełnomocnictw procesowych.
ROZDZIAŁ 8
Przepis końcowy
§ 21. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Teatru dokonuje Minister, na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
2. Zmiany w statucie dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
- Data ogłoszenia: 2012-05-24
- Data wejścia w życie: 2012-05-24
- Data obowiązywania: 2012-05-24
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA