REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 75

DECYZJA Nr 64/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 13 maja 2022 r.

zmieniająca decyzję w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej dotyczącej jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 2a ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196 oraz z 2022 r. poz. 655) ustala się, co następuje:

§ 1.

W decyzji Nr 184/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej dotyczącej jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 233 oraz z 2021 r. poz. 160 i 260) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 3:

a) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) Szef Centrum - Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji;",

b) pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) jednostka wojskowa - jednostkę wojskową, o której mowa w ustawie z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z poz. 655);",

c) pkt 33 otrzymuje brzmienie:

"33) szczegółowy zakres działania - dokument kompetencyjny jednostki organizacyjnej czasu pokojowego "P", czasu wojennego "W" albo czasu wojenno-pokojowego "W-P", opracowany z uwzględnieniem wytycznych, o których mowa w § 41 oraz ustaleń określonych w § 1 załącznika Nr 1 do decyzji, nadany (zatwierdzony) przez uprawnioną osobę;";

2) w § 4 w ust. 1:

a) w pkt 1 lit. a i b otrzymują brzmienie:

"a) jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. b oraz pkt 5 lit. c,

b) jednostek organizacyjnych podporządkowanych Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 4 lit. b;",

b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych - w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania Polskich Kontyngentów Wojskowych;",

c) w pkt 5 w lit. b średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c i d w brzmieniu:

"c) szczegółowego zakresu działania dowodzonej (kierowanej) jednostki organizacyjnej organu przedstawicielskiego żołnierzy zawodowych,

d) szczegółowych zakresów działania jednostek organizacyjnych, które na podstawie odrębnych przepisów zostały podporządkowane osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa, za ich pośrednictwem;";

3) w § 5:

a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zakresy obowiązków podlegają archiwizacji odpowiednio w teczkach akt personalnych żołnierzy (w formie wyciągów lub kserokopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem) oraz w teczkach akt osobowych pracowników, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.",

b) ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Osoby, o których mowa w § 4 ust. 1, zamieszczają szczegółowe zakresy działania jednostek organizacyjnych w sieciowym systemie ewidencji wojskowej "SEW online" w ciągu 14 dni od daty ich nadania (określenia).";

4) § 8 i 9 otrzymują brzmienie:

"§ 8. 1. Podstawę planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych stanowią przedsięwzięcia oraz zasoby osobowe i finansowe ujęte w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w planach pochodnych, a także wynikające z innych decyzji lub poleceń Ministra Obrony Narodowej lub sekretarzy stanu oraz potrzeb określonych przez Szefa Centrum w zakresie tworzenia stanowisk etatowych przeznaczonych dla żołnierzy pełniących służbę w aktywnej rezerwie.

2. Podając podstawę planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych, o której mowa w ust. 1, należy wskazać konkretny zapis w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w planach pochodnych, a także wynikającą z innych decyzji lub poleceń Ministra Obrony Narodowej lub sekretarzy stanu oraz potrzeb określonych przez Szefa Centrum, uzasadniające realizację tych zamierzeń.

3. W przypadku braku podstawy planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych, o której mowa w ust. 1, osoby wskazane w § 10 ust. 2 zwracają się zgodnie z podległością do Ministra Obrony Narodowej lub sekretarzy stanu, z wnioskiem o wyrażenie zgody na podjęcie prac w zakresie danego zamierzenia organizacyjno-etatowego lub dyslokacyjnego.

4. Wnioski, o których mowa w ust. 3, powinny w szczególności zawierać uzasadnienie uwzględniające istotę zmian, skutki etatowe, limitu zatrudnienia bazowego oraz finansowe, a także zakładane efekty wdrożenia zmian wraz z dołączoną opinią do sprawy sporządzoną przez Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1.

5. W procesie planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych uwzględniać należy limit stanu średniorocznego żołnierzy zawodowych na dany okres planistyczny, skutki finansowe oraz limit środków etatowych, określony w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 9. 1. Proces planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych obejmuje:

1) wnioskowanie organizacyjno-etatowe, z zastrzeżeniem wniosków, o których mowa w § 14a i 14b;

2) opracowanie i uzgodnienie projektu planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.

2. Wnioskowanie organizacyjno-etatowe przez osoby wskazane w § 10 ust. 2 polega na:

1) uzgodnieniu, w terminie do dnia 1 listopada, na 2 lata przed rokiem planistycznym, z szefem komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego zarządzającym właściwym systemem funkcjonalnym propozycji zamierzeń organizacyjno-etatowych do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych;

2) opracowaniu wniosków organizacyjno-etatowych do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, zwanych dalej "wnioskami organizacyjno-etatowymi", według wzoru określonego w załączniku Nr 3 do decyzji, w terminie do dnia 1 grudnia na 2 lata przed rokiem planistycznym;

3) poddaniu wniosków organizacyjno-etatowych procedurze oceny na pierwszym etapie, stosownie do postanowień § 11, w terminie do dnia 15 lutego roku poprzedzającego rok planistyczny;

4) przesłaniu do Szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1, w terminie do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego rok planistyczny, wniosków organizacyjno-etatowych wraz z ich pisemną oceną przedstawioną przez właściwą osobę, w ramach procedury oceny, o której mowa w § 11.

3. Wniosków przesłanych po terminie, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, oraz wniosków, które nie uzyskały pozytywnych ocen w ramach procedury, o której mowa w § 11, nie ujmuje się w projekcie planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.

4. Wnioski organizacyjno-etatowe powodujące:

1) zmiany w szczegółowych zakresach działania jednostek organizacyjnych - wymagają przedstawienia propozycji (projektu) zmian do szczegółowych zakresów działania tych jednostek organizacyjnych;

2) zmiany parametrów stanowisk służbowych (pracy) lub struktury komórek wewnętrznych jednostki organizacyjnej - wymagają przedstawienia obowiązującego i projektowanego zakresu obowiązków dla nowotworzonych lub zmienianych stanowisk służbowych (pracy);

3) wzrost liczby stanowisk etatowych - wymagają uwzględnienia limitu stanu średniorocznego żołnierzy zawodowych, limitu zatrudnienia bazowego oraz wskazania źródła pokrycia etatowego, w ramach posiadanej przez wnioskującego liczby stanowisk;

4) skutki etatowe, limitu zatrudnienia bazowego i finansowe bilansujące się w ramach kilku jednostek organizacyjnych poddaje się procedurze oceny, o której mowa w § 11, łącznie dla wszystkich jednostek organizacyjnych, których dotyczy ocena;

5) zwiększenie limitu zatrudnienia bazowego - wymagają wskazania źródeł pokrycia finansowego.

5. Nie zgłasza się wniosków organizacyjno-etatowych w odniesieniu do jednostek organizacyjnych, dla których nie upłynął okres dwunastu miesięcy od terminu zakończenia ich formowania lub przeformowania.

6. Termin, o którym mowa w ust. 5:

1) nie dotyczy programów pilotażowych prowadzonych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Polskich Kontyngentów Wojskowych, Sił Odpowiedzi NATO lub Grup Bojowych UE;

2) ulega skróceniu za zgodą Ministra Obrony Narodowej.

7. Opracowany na podstawie wniosków organizacyjno-etatowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, projekt planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych przedstawiany jest:

1) w terminie do dnia 15 czerwca roku poprzedzającego rok planistyczny - do uzgodnienia: sekretarzom stanu, podsekretarzom stanu, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, Dyrektorowi Departamentu Kontroli, Dyrektorowi Departamentu Kadr, Dyrektorowi Departamentu Budżetowego, Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dyrektorowi Departamentu Strategii i Planowania Obronnego;

2) w terminie do dnia 15 sierpnia roku poprzedzającego rok planistyczny - do zatwierdzenia Ministrowi.

8. Terminy, o których mowa w ust. 2 oraz ust. 7, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, mogą ulec zmianie na wniosek Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, za zgodą Ministra Obrony Narodowej.

9. Plan zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych lub wyciągi z niego, przesyła się do właściwych jednostek (komórek) organizacyjnych.";

5) w § 10 w ust. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) Szef Centrum - w sprawach dotyczących tworzenia w jednostkach organizacyjnych stanowisk etatowych przeznaczonych dla żołnierzy pełniących służbę w aktywnej rezerwie.";

6) w § 11:

a) w ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) szefem komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego właściwym w obszarze organizacji - w zakresie zgodności z rozwiązaniami systemowymi określonymi w dokumentach planistycznych i normatywnych oraz możliwości realizacji w ramach liczebności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.",

b) w ust. 3 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) Dyrektorem Departamentu Strategii i Planowania Obronnego - w zakresie zgodności z przyjętym celami planowania obronnego;";

7) w § 12:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Procedury oceny, o której mowa w § 11, nie stosuje się w odniesieniu do wniosków organizacyjno-etatowych dotyczących jednostek wojskowych wydzielanych do zestawów Sił Odpowiedzi NATO, Grup Bojowych UE oraz Polskich Kontyngentów Wojskowych.",

b) w ust. 3:

- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"3. W celu przygotowania sił i środków wydzielanych do Polskich Kontyngentów Wojskowych wydaje się:",

- pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) ćwiczebny szczegółowy zakres działania Polskich Kontyngentów Wojskowych - w drodze rozkazu Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych.",

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się, jeżeli struktura organizacyjna kolejnych zestawów Polskich Kontyngentów Wojskowych nie ulega istotnym zmianom.";

8) w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zatwierdzony przez Ministra plan zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych oraz aneks do tego planu, o którym mowa w § 14 ust. 2, stanowią podstawę do realizacji ujętych w nim przedsięwzięć, których realizacja następuje stopniowo do końca roku kalendarzowego, którego dotyczy plan, z uwzględnieniem wniosków organizacyjno-etatowych, poddanych procedurze oceny stosownie do postanowień § 11.";

9) w § 14 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 1, spełniające wymogi określone w § 9 ust. 4 i 5 oraz propozycje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ujmuje się w aneksie do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, który po uzgodnieniu z osobami wskazanymi w § 9 ust. 7 pkt 1, przedstawiany jest do zatwierdzenia Ministrowi, nie częściej niż raz na kwartał.

3. Aneksu do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, o którym mowa w ust. 2, nie sporządza się w czwartym kwartale roku planistycznego.";

10) po § 14 dodaje się § 14a i § 14b w brzmieniu:

"§ 14a. 1. Dopuszcza się realizację wniosków organizacyjno-etatowych bez ujmowania w planie zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych w przypadku:

1) braku skutków etatowych polegających na wzroście liczby stanowisk oraz braku skutków finansowych powodujących wzrost wydatków;

2) wprowadzenia zmian w zakresie stanowisk służbowych przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa oraz w międzynarodowych strukturach wojskowych na terenie kraju;

3) zmian parametrów stanowisk służbowych, dla których Dyrektor Departamentu Kadr wyraził zgodę na czasowe zaszeregowanie stanowiska odbiegające od systemowych rozwiązań (ad personam);

4) skreślenia lub tworzenia stanowisk przeznaczonych dla pracowników w razie zmiany limitu zatrudnienia bazowego;

5) tworzenia stanowisk etatowych przeznaczonych dla żołnierzy z orzeczoną kategorią Z/O (zdolny do zawodowej służby zawodowej z ograniczeniami), jeżeli nie powodują skutków etatowych;

6) tworzenia stanowisk etatowych przeznaczonych dla żołnierzy pełniących służbę w aktywnej rezerwie;

7) wprowadzania zmian w sprzęcie wojskowym.

2. Wnioski organizacyjno-etatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3-7, podlegają procedurze oceny, stosownie do postanowień § 11.

§ 14b. 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za wyłączną zgodą Ministra Obrony Narodowej, mogą zostać zrealizowane przedsięwzięcia organizacyjno-etatowe przed wydaniem planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych lub aneksu do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.

2. W wystąpieniu do Ministra Obrony Narodowej o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, określa się skutki etatowe i finansowe realizacji wnioskowanego przedsięwzięcia oraz sposób ich zbilansowania, a także źródło pozyskania zasadniczego sprzętu wojskowego wraz z opinią Dyrektora Departamentu Budżetowego, Dyrektora Departamentu Kadr, Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, Szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1 oraz innych osób właściwych w zakresie realizacji przedsięwzięcia.

3. Realizacja zamierzenia, którym mowa w ust. 1, wymaga opracowania wniosku organizacyjno-etatowego i poddania go procedurze oceny, o której mowa w § 11.";

11) w § 22:

a) w ust. 1 w pkt 3 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) przy określaniu specjalności wojskowych - należy przestrzegać ustaleń zawartych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 134 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny,",

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przy opracowywaniu projektów dokumentów etatowych dotyczących Polskich Kontyngentów Wojskowych stosuje się odpowiednio ust. 1.";

12) uchyla się załącznik Nr 2;

13) w załączniku Nr 3:

a) w Rozdziale I ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Podstawa: .......................................................................................................................

/akt prawny (dokument), konkretny punkt, względnie stronę, wers, itp., z którego wynika potrzeba realizacji zamierzenia/",

b) Tabela Nr 4 otrzymuje brzmienie:

"Tabela Nr 4



§ 2.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 23 kwietnia 2022 r.

Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak

Metryka

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA