REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 45

ZARZĄDZENIE NR 34
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

z dnia 26 lipca 2022 r.

w sprawie systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1.

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa zasady i cele funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w tym obowiązki w zakresie kontroli zarządczej:

1) Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Sekretarzy Stanu i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

2) dyrektorów komórek organizacyjnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

3) Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

4) komórki właściwej do spraw audytu wewnętrznego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

5) komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

6) komórki właściwej do spraw organizacji Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

7) koordynatorów kontroli zarządczej w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

2) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi;

3) członkach Kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, Sekretarzy Stanu i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

4) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie;

5) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

6) działach - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej, wymienione w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1893, z późn. zm.2)), kierowane przez Ministra;

7) jednostce w działach - należy przez to rozumieć jednostkę sektora finansów publicznych podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, lub jednostkę sektora finansów publicznych obsługującą organ podległy Ministrowi lub przez niego nadzorowany;

8) Komitecie Audytu - należy przez to rozumieć komitet audytu, o którym mowa w art. 288 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powołany przez Ministra dla kierowanych przez niego działów;

9) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament albo biuro w Ministerstwie;

10) oświadczeniu cząstkowym - należy przez to rozumieć oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok złożone przez dyrektora w zakresie kierowanej przez niego komórki;

11) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć oświadczenie Ministra o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez niego działów, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

12) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej kierownika jednostki - należy przez to rozumieć oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok złożone przez kierownika jednostki w dziale w zakresie kierowanej przez niego jednostki;

13) planie działalności - należy przez to rozumieć plan działalności na następny rok dla kierowanych przez Ministra działów, sporządzony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, określający cele do realizacji w danym roku wraz ze wskazaniem zadań lub podzadań budżetowych służących realizacji poszczególnych celów i mierników określających stopień realizacji celu;

14) planie pracy komórki organizacyjnej - należy przez to rozumieć cele i zadania komórki organizacyjnej określone w rocznej perspektywie, powiązane z celami ujętymi w planie działalności lub innymi celami strategicznymi, priorytetami Ministra oraz zadaniami wynikającymi z regulaminu organizacyjnego Ministerstwa;

15) ryzyku - należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań określonych w planie pracy komórki organizacyjnej;

16) sprawozdaniu z wykonania planu działalności - należy przez to rozumieć sprawozdanie z wykonania planu działalności za poprzedni rok dla kierowanych przez Ministra działów, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

§ 3.

1. Kontrolę zarządczą w Ministerstwie stanowi ogół działań podejmowanych przez członków Kierownictwa Ministerstwa, dyrektorów oraz pozostałych pracowników Ministerstwa, we wszystkich rodzajach ich aktywności, które są konieczne dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, skuteczny, efektywny, oszczędny i terminowy.

2. System kontroli zarządczej w Ministerstwie jest tworzony, doskonalony i oceniany z wykorzystaniem standardów kontroli zarządczej w następujących obszarach:

1) środowisko wewnętrzne;

2) cele i zarządzanie ryzykiem;

3) mechanizmy kontroli;

4) informacja i komunikacja;

5) monitorowanie i ocena.

3. Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest wykonywana zgodnie z:

1) ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

2) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. poz. 1254);

3) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. poz. 1581);

4) komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 84);

5) komunikatem Nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 11);

6) komunikatem Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 56);

7) przepisami w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej, wydanymi na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

4. Dyrektorzy mogą wydawać instrukcje i wskazówki oraz ustalać procedury dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w kierowanych komórkach organizacyjnych.

5. Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest dokumentowana.

6. Dokumentację kontroli zarządczej stanowią w szczególności obowiązujące w Ministerstwie wewnętrzne zarządzenia, procedury, regulaminy, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.

7. Niniejsze zarządzenie oraz inne dokumenty określające szczegółowe wytyczne dotyczące planowania, monitorowania realizacji celów oraz zarządzania ryzykiem podlegają okresowym analizom przez komórkę właściwą do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie, nie rzadziej niż raz do roku. Informację o dokonanej analizie, wnioskach oraz propozycjach ewentualnych zmian komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przedstawia Dyrektorowi Generalnemu, a po uzyskaniu akceptacji Dyrektora Generalnego - również komórkom organizacyjnym w Ministerstwie.

Rozdział 2.

Zakresy odpowiedzialności

§ 4.

Członkowie Kierownictwa Ministerstwa nadzorują funkcjonowanie kontroli zarządczej w komórkach organizacyjnych, zgodnie z podziałem kompetencji w Kierownictwie Ministerstwa, ustalonym przez Ministra w drodze zarządzenia, wydanego na podstawie art. 37 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188), w szczególności wyznaczają cele do realizacji przez komórki organizacyjne.

§ 5.

1. Ministerstwo realizuje cele strategiczne, działając w oparciu o zatwierdzoną przez Ministra misję i wizję Ministerstwa.

2. Komórka właściwa do spraw organizacji Ministerstwa koordynuje opracowanie i aktualizację misji i wizji Ministerstwa.

§ 6.

Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie koordynuje proces:

1) sporządzenia projektu planu działalności;

2) sporządzania planów pracy komórek organizacyjnych;

3) monitorowania i oceny realizacji celów strategicznych i operacyjnych;

4) zarządzania ryzykiem zagrażającym realizacji celów strategicznych i operacyjnych;

5) sporządzenia projektu sprawozdania z wykonania planu działalności za poprzedni rok;

6) przeprowadzenia samooceny kontroli zarządczej;

7) przygotowania projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

§ 7.

Komórka właściwa do spraw audytu wewnętrznego w Ministerstwie dokonuje systematycznej, niezależnej i obiektywnej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie, realizowanej w ramach zadań zapewniających oraz czynności doradczych.

§ 8.

Komitet Audytu świadczy doradztwo na rzecz Ministra w zakresie zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w jednostkach w działach, w szczególności przez sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień.

§ 9.

1. Dyrektor wykonuje zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej, w szczególności:

1) odpowiada za realizację celów i zadań, bieżące ich monitorowanie oraz zarządzanie ryzykiem związane z celami i zadaniami, z uwzględnieniem informacji pozyskiwanych w zakresie kompetencji związanych z realizacją uprawnień Ministra wobec jednostek organizacyjnych mu podległych lub przez niego nadzorowanych;

2) składa oświadczenie cząstkowe o stanie kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej;

3) może zgłaszać propozycje tematów audytu, które mogłyby albo powinny być przeprowadzone w ramach rocznego planu audytu;

4) odpowiada za dokumentowanie procesów kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej.

2. Dyrektor wyznacza koordynatora kontroli zarządczej odpowiedzialnego w komórce organizacyjnej za:

1) gromadzenie i analizę informacji dotyczących kontroli zarządczej, w tym informacji dotyczących ryzyk;

2) bieżące raportowanie dyrektorowi o zidentyfikowanych ryzykach;

3) koordynację przygotowania projektów dokumentów dotyczących kontroli zarządczej;

4) przekazywanie pracownikom komórki organizacyjnej niezbędnych informacji z zakresu kontroli zarządczej.

§ 10.

Pracownicy Ministerstwa są zaangażowani w procesy kontroli zarządczej w zakresie określonym w niniejszym zarządzeniu, regulaminie organizacyjnym Ministerstwa oraz innych wewnętrznych aktach normatywnych, wewnętrznych regulaminach komórek organizacyjnych, opisach stanowisk pracy, w udzielonych im pełnomocnictwach i upoważnieniach, a także odpowiadają za realizację tych procesów w zakresie swoich kompetencji.

Rozdział 3.

Plan działalności

§ 11.

1. Plan działalności na rok następny opracowywany jest zgodnie z głównymi celami określanymi dla działów przez Ministra do dnia 31 sierpnia.

2. Minister określa cele dla działów na podstawie przygotowanej przez komórkę właściwą do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie, we współpracy z właściwą komórką do spraw strategii w Ministerstwie, analizy uwarunkowań strategicznych zawierającej propozycje celów.

3. Informację o celach określonych dla działów przez Ministra komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przekazuje niezwłocznie członkom Kierownictwa Ministerstwa, dyrektorom i kierownikom jednostek w działach.

4. Dyrektorzy oraz kierownicy jednostek w działach przedstawiają zgodnie z właściwością propozycje mierników i najważniejszych zadań służących realizacji celów określonych przez Ministra dla działów.

5. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie, zgodnie z właściwością, przekazuje do zaopiniowania do komórek organizacyjnych nadzorujących jednostki w działach otrzymane od kierowników jednostek w działach, propozycje mierników i najważniejszych zadań służących realizacji celów określonych dla działów przez Ministra.

6. Propozycje mierników i zadań do planu działalności, o których mowa w ust. 4, są przedstawiane przez dyrektorów do akceptacji nadzorującemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa do dnia 20 września. Dyrektor komórki nadzorującej jednostkę w działach stosownie do kompetencji uwzględnia propozycje mierników i zadań do planu działalności otrzymane od kierownika jednostki w działach, nad którą sprawuje nadzór.

7. Propozycje zadań do planu działalności powinny uwzględniać informacje zawarte w dokumentach strategicznych i programowych oraz dokumentach statutowych, a także projekty strategiczne realizowane przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki w działach.

8. Zaakceptowane przez nadzorującego członka Kierownictwa Ministerstwa propozycje mierników i zadań, o których mowa w ust. 4, są przekazywane do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie do dnia 30 września.

9. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie, na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 8, opracowuje projekt planu działalności. Na etapie opracowania projektu planu działalności, dyrektor komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie, jeżeli jest to niezbędne, prowadzi konsultacje i uzgodnienia z dyrektorami i członkami Kierownictwa Ministerstwa.

10. Projekt planu działalności na rok następny jest przedkładany do podpisu Ministra do dnia 20 października.

11. Podpisany przez Ministra projekt planu działalności na rok następny przekazywany jest Prezesowi Rady Ministrów, do dnia 31 października oraz udostępniany dyrektorom i kierownikom jednostek w działach przez komórkę właściwą do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie.

12. Minister podpisuje plan działalności na rok następny do dnia 30 listopada.

13. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przekazuje do wiadomości członkom Kierownictwa Ministerstwa podpisany przez Ministra plan działalności oraz niezwłocznie przekazuje go do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

14. W przypadku zmiany planu działalności komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przekazuje dyrektorom oraz kierownikom jednostek w działach informację o konieczności uwzględnienia w swoich planach odpowiednich zmian. Dyrektorzy oraz kierownicy jednostek w działach uwzględniają w swoich planach stosowne zmiany.

Rozdział 4.

Plan pracy komórki organizacyjnej

§ 12.

1. Dyrektor sporządza projekt planu pracy komórki organizacyjnej na rok następny, do dnia 15 listopada.

2. Dyrektor opracowuje projekt planu pracy komórki organizacyjnej, uwzględniając cele i zadania wynikające z projektu planu działalności oraz wyznaczone przez nadzorującego komórkę organizacyjną członka Kierownictwa Ministerstwa, a także zadania komórki organizacyjnej wynikające z regulaminu organizacyjnego Ministerstwa.

3. Projekt planu pracy komórki organizacyjnej komórka organizacyjna przekazuje do zaopiniowania do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie.

4. Po zakończeniu procesu opiniowania, o którym mowa w ust. 3, komórka organizacyjna sporządza ostateczną wersję planu pracy komórki organizacyjnej w terminie 21 dni kalendarzowych od publikacji planu działalności w Biuletynie Informacji Publicznej i przekazuje go nadzorującemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa do akceptacji.

5. Komórka organizacyjna udostępnia do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie zaakceptowany plan pracy komórki organizacyjnej w terminie 5 dni kalendarzowych od uzyskania akceptacji nadzorującego członka Kierownictwa Ministerstwa.

6. Zaakceptowane plany pracy komórek organizacyjnych, komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie zamieszcza w Intranecie w terminie 14 dni kalendarzowych od otrzymania wszystkich planów pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa.

7. Plan pracy komórki organizacyjnej sporządza się zgodnie ze wzorem i szczegółowymi wytycznymi w zakresie jego sporządzania określonymi przez Dyrektora Generalnego i zamieszczonymi w Intranecie.

8. W terminie 30 dni kalendarzowych od dnia utworzenia komórki organizacyjnej, wprowadzenia zmian w zakresie zadań komórki organizacyjnej lub innych zmian w istotny sposób wpływających na funkcjonowanie komórki organizacyjnej dyrektor komórki organizacyjnej, której te zmiany dotyczą, sporządza i przekazuje do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie projekt nowego planu pracy komórki organizacyjnej wraz z uzasadnieniem. Po uzgodnieniu projektu nowego planu pracy komórki organizacyjnej z komórką właściwą do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie dyrektor przekazuje ten projekt do akceptacji nadzorującemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.

9. W uzasadnionych przypadkach, innych niż wskazane w ust. 8, komórka organizacyjna może dokonać zmiany planu pracy komórki organizacyjnej w ciągu roku, którego dotyczy plan, za zgodą i w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym oraz nadzorującym członkiem Kierownictwa Ministerstwa. Po uzyskaniu akceptacji Dyrektora Generalnego oraz nadzorującego członka Kierownictwa Ministerstwa przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 5.

Zarządzanie ryzykiem

§ 13.

1. Dyrektor przeprowadza na formularzu rejestru ryzyk identyfikację, analizę oraz ocenę ryzyk zagrażających realizacji celów zawartych w planie pracy komórki organizacyjnej.

2. W procesie identyfikacji ryzyk uwzględnia się czynniki zewnętrzne oraz czynniki wewnętrzne mające wpływ na realizację celów.

3. W odniesieniu do każdego zidentyfikowanego ryzyka dyrektor przeprowadza analizę ryzyka poprzez szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka oraz skutków jego wystąpienia przy pomocy skali punktowych.

4. Dokonanie przez dyrektora oceny ryzyka polega na szacowaniu poziomu istotności ryzyka, rozumianego jako iloczyn oceny prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka oraz oceny jego skutków.

5. W stosunku do każdego nieakceptowanego ryzyka dyrektor określa rodzaj reakcji na ryzyko czyli działania, które podejmie w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.

6. Rodzaj reakcji na ryzyko zależy od akceptowanego poziomu ryzyka i relacji kosztów wdrożenia działań, które stanowiłyby odpowiedź na ryzyko oraz korzyści uzyskanych z tych działań.

7. Dyrektor przekazuje do zaopiniowania do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie sporządzony projekt rejestru ryzyk na rok następny do dnia 30 listopada.

8. Po zakończeniu procesu opiniowania, o którym mowa w ust. 7, dyrektor przekazuje rejestr ryzyk na rok następny do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie wraz z planem pracy w terminie określonym w § 12 ust. 4.

9. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie, przekazuje do wiadomości członkom Kierownictwa Ministerstwa, komórce właściwej do spraw przeprowadzania kontroli oraz komórce właściwej do spraw audytu wewnętrznego, zbiorczy rejestr ryzyk komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz zestawienie ryzyk nieakceptowalnych w Ministerstwie wraz z planem postępowania z nieakceptowanymi ryzykami.

10. Komórka organizacyjna wskazuje w kwartalnym oraz w rocznym sprawozdaniu z wykonania planu pracy, o których mowa w § 14 ust. 2 i 3, zmaterializowane ryzyka oraz działania podjęte w odpowiedzi na te ryzyka.

11. Komórka organizacyjna na bieżąco monitoruje kompletność identyfikacji, analizy i oceny ryzyka. W przypadku konieczności dokonania aktualizacji rejestru ryzyk, dyrektor przekazuje zaktualizowany rejestr ryzyk do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie. Przepisy ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.

12. Rejestr ryzyk sporządza się zgodnie ze wzorem i szczegółowymi wytycznymi w zakresie przeprowadzania identyfikacji, analizy i oceny ryzyka oraz podejmowania reakcji na nieakceptowane ryzyka określonymi przez Dyrektora Generalnego i zamieszczonymi w Intranecie.

Rozdział 6.

Monitorowanie stopnia realizacji celów oraz sporządzanie sprawozdań z wykonania planu działalności i planów pracy

§ 14.

1. Stopień realizacji celów oraz mierników określających stopień ich wykonania monitoruje się kwartalnie.

2. Dyrektor przekazuje kwartalne sprawozdanie z wykonania planu pracy za pierwszy, drugi i trzeci kwartał do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie w celu weryfikacji prawidłowości i kompletności danych sprawozdawczych odpowiednio do dnia 15 kwietnia, 15 lipca i 15 października.

3. Dyrektor przekazuje roczne sprawozdanie z wykonania planu pracy za poprzedni rok do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie w celu weryfikacji prawidłowości i kompletności danych sprawozdawczych do dnia 15 stycznia.

4. Po zakończeniu procesu weryfikacji danych, o którym mowa w ust. 2 i 3, dyrektor przekazuje kwartalne oraz roczne sprawozdanie z wykonania planu pracy nadzorującemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa do akceptacji, a następnie udostępnia go komórce właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie.

5. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przekazuje członkom Kierownictwa Ministerstwa zbiorczą informację o postępach w realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności i planach pracy oraz ewentualnych zagrożeniach i podjętych lub proponowanych środkach zaradczych nie rzadziej niż raz na kwartał.

6. Kwartalne i roczne sprawozdania sporządza się zgodnie ze wzorem i szczegółowymi wytycznymi w zakresie ich sporządzania określonymi przez Dyrektora Generalnego i zamieszczonymi w Intranecie.

§ 15.

1. Na podstawie rocznego sprawozdania, o którym mowa w § 14 ust. 3, komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie sporządza projekt sprawozdania z wykonania planu działalności. Na etapie opracowania projektu sprawozdania dyrektor komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie, jeżeli jest to niezbędne, prowadzi konsultacje i uzgodnienia z dyrektorami i członkami Kierownictwa Ministerstwa.

2. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi projekt sprawozdania z wykonania planu działalności za poprzedni rok do dnia 20 kwietnia.

3. Minister podpisuje sprawozdanie z wykonania planu działalności za poprzedni rok do dnia 30 kwietnia.

4. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przekazuje do wiadomości członkom Kierownictwa Ministerstwa podpisane przez Ministra sprawozdanie z wykonania planu działalności oraz niezwłocznie przekazuje je do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Rozdział 7.

Samoocena systemu kontroli zarządczej

§ 16.

1. Samooceny systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie za poprzedni rok dokonuje się do dnia 31 stycznia.

2. Proces przeprowadzania samooceny systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie koordynuje komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie.

3. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przekazuje dyrektorowi zestawienie wyników samooceny systemu kontroli zarządczej z zakresu kierowanej przez niego komórki organizacyjnej do dnia 15 lutego.

4. Raport z przeprowadzonej samooceny systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie opracowuje komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie do dnia 31 marca.

5. Raport, o którym mowa w ust. 4, komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie udostępnia członkom Kierownictwa Ministerstwa i komórce właściwej do spraw audytu wewnętrznego oraz zamieszcza w Intranecie niezwłocznie po sporządzeniu, nie później niż do dnia 2 kwietnia.

6. Samoocenę systemu kontroli zarządczej przeprowadza się za pośrednictwem kwestionariusza samooceny określonego przez Dyrektora Generalnego i zamieszczonego w Intranecie.

Rozdział 8.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej

§ 17.

1. Dyrektor składa do komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie oświadczenie cząstkowe do końca lutego. Wzór oświadczenia cząstkowego udostępnia komórkom organizacyjnym Ministerstwa komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie.

2. W przypadku złożenia w oświadczeniu cząstkowym zastrzeżeń, co do funkcjonowania kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej, dyrektor przy składaniu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w następnym roku, zobowiązany jest do wskazania działań podjętych w obszarze, którego zastrzeżenia dotyczyły.

3. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie sporządza zestawienie oświadczeń cząstkowych złożonych przez dyrektorów oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej kierownika jednostki złożonych przez kierowników jednostek w działach do dnia 31 marca.

4. Zestawienie oświadczeń, o którym mowa w ust. 3, komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie udostępnia członkom Kierownictwa Ministerstwa i komórce właściwej do spraw audytu wewnętrznego oraz zamieszcza w Intranecie niezwłocznie po sporządzeniu, nie później niż do dnia 2 kwietnia.

§ 18.

1. Do dnia 15 kwietnia Przewodniczący Komitetu Audytu przedkłada Ministrowi opinię o funkcjonowaniu kontroli zarządczej w działach.

2. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie opracowuje i przedkłada do podpisu Ministra projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej do dnia 20 kwietnia. Na etapie opracowania projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej dyrektor komórki właściwej do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie, jeżeli jest to niezbędne, prowadzi konsultacje i uzgodnienia z dyrektorami i członkami Kierownictwa Ministerstwa.

3. Projekt, o którym mowa w ust. 2, opracowywany jest na podstawie:

1) wyników samooceny systemu kontroli zarządczej przeprowadzonej w Ministerstwie przez komórkę właściwą do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie,

2) oświadczeń o stanie kontroli zarządczej kierownika jednostki składanych przez kierowników jednostek w działach,

3) oświadczeń cząstkowych skladanych przez dyrektorów,

4) opinii Komitetu Audytu o funkcjonowaniu kontroli zarządczej w działach

- zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

4. Minister podpisuje oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w działach za poprzedni rok do dnia 30 kwietnia.

5. Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie przekazuje do wiadomości członkom Kierownictwa Ministerstwa podpisane przez Ministra oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok oraz niezwłocznie przekazuje je do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Rozdział 9.

Przepisy końcowe

§ 19.

Traci moc zarządzenie nr 75 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 grudnia 2020 r. w sprawie systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. Urz. Min. Rol. i Roz. Wsi poz. 90 oraz z 2021 r. poz. 33 i 96).

§ 20.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: H. Kowalczyk


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2054 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 583, 655, 1079 i 1283.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 2368 i 2469 oraz z 2022 r. poz. 350, 807, 847 i 1390.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-07-27
  • Data wejścia w życie: 2022-07-28
  • Data obowiązywania: 2023-02-22

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA