REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 28
ZARZĄDZENIE NR 7
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 29 listopada 2024 r.
w sprawie zarządzania ryzykiem i szansą w Głównym Urzędzie Miar
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 i 1572) oraz § 3 ust. 1 regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Miar stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 22 lutego 2024 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar (Dz. Urz. GUM poz. 8 i 20) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
§ 2.
1) kierownictwo Urzędu - Prezesa Urzędu, Wiceprezesów Urzędu oraz Dyrektora Generalnego Urzędu;
2) kontrola zarządcza - ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji zadań i osiągnięcia celów Urzędu, w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
3) mechanizmy kontroli - elementy systemu zarządzania, obejmujące rozwiązania organizacyjne, techniczne, prawne lub finansowe służące do ograniczenia ryzyka do akceptowalnego poziomu;
4) nieakceptowalny poziom ryzyka - ustalony poziom ryzyka, przy którym wymagane jest podejmowanie działań przeciwdziałających ryzyku;
5) Prezes - Prezesa Urzędu;
6) ryzyko - możliwość zaistnienia zdarzenia, które może mieć negatywny wpływ na osiągnięcie celów lub realizację zadań Urzędu;
7) szansa - możliwość zaistnienia zdarzenia mającego pozytywny wpływ na osiągnięcie celów lub realizację zadań Urzędu;
8) właściciel ryzyka - osobę posiadającą uprawnienia i kompetencje do podjęcia działań zarządczych w stosunku do ryzyka, którym zarządza;
9) właściciel szansy - osobę posiadającą uprawnienia i kompetencje do podjęcia działań zarządczych w stosunku do szansy, którą zarządza.
§ 3.
1) zapewnienie kierownictwu Urzędu informacji o zidentyfikowanych ryzykach i szansach oraz zagrożeniach dla realizacji celów i zadań Urzędu, aby mogło skutecznie kontrolować ryzyko i szanse i nimi zarządzać;
2) rozpoznanie obszarów narażonych na ryzyko korupcji i nadużyć oraz ograniczenie sytuacji sprzyjających działaniom korupcyjnym oraz brakowi bezstronności;
3) zidentyfikowanie podatności aktywów informacyjnych i aktywne zapobieganie incydentom bezpieczeństwa informacji;
4) stworzenie możliwości przeciwdziałania wystąpieniu zdarzeń podnoszących poziom ryzyka lub wczesnego reagowania na nie;
5) poprawa jakości świadczonych usług i zwiększenia zadowolenia klientów Urzędu;
6) zwiększenie świadomości pracowników Urzędu na temat ryzyk oraz stosowanych mechanizmów kontroli.
§ 4.
Rozdział 2
Zarządzanie ryzykiem
§ 5.
2. Zarządzenie nie ma zastosowania w zarządzaniu ryzykiem w obszarach: bezpieczeństwa i higieny pracy, informacji niejawnych, audytu wewnętrznego i niepewności pomiaru. Zarządzanie ryzykiem w powyższych obszarach uregulowane jest w odrębnych przepisach.
3. Kierownicy projektów na bieżąco identyfikują i zarządzają ryzykami dotyczącymi realizowanych przez Urząd projektów.
§ 6.
2. Zarządzanie ryzykiem na poziomie strategicznym dotyczy zarządzania ryzykiem związanym z realizacją długoterminowych celów i zadań Urzędu wyznaczonych przez kierownictwo Urzędu określonych w szczególności w „Czteroletnim strategicznym planie działania Głównego Urzędu Miar”.
3. Zarządzanie ryzykiem na poziomie operacyjnym dotyczy zarządzania ryzykiem w stosunku do celów i zadań szczegółowych realizowanych przez komórki organizacyjne Urzędu, których realizacja jest konieczna do osiągnięcia celów i zadań strategicznych oraz zadań szczegółowych, wynikających z regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych Urzędu.
§ 7.
1) współpracy z komórką organizacyjną Urzędu właściwą do spraw bezpieczeństwa;
2) dokonania, przy wsparciu komórki organizacyjnej Urzędu właściwej do spraw bezpieczeństwa, oceny ryzyka, co najmniej dwa razy w roku, w terminach ustalonych przez komórkę organizacyjną Urzędu właściwą do spraw bezpieczeństwa, albo każdorazowo w przypadku zmiany zakresu podległego im obszaru działalności;
3) planowania sposobu postępowania z ryzykiem, wdrażania planów postępowania z ryzykiem i monitorowania ich realizacji;
4) projektowania, adekwatnych do zidentyfikowanego ryzyka, mechanizmów kontroli w zakresie podległego im obszaru działalności oraz monitorowania i oceny ich skuteczności;
5) monitorowania poziomu poszczególnych ryzyk;
6) informowania komórki organizacyjnej Urzędu właściwej do spraw bezpieczeństwa o zmaterializowanych ryzykach, zwiększeniu poziomu ryzyka oraz zidentyfikowaniu nowych ryzyk;
7) informowania podległych pracowników o ryzykach oraz o planie postępowania z ryzykiem dotyczącym podległego im obszaru działalności.
2. Pracownicy Urzędu są zobowiązani do bieżącego informowania właścicieli ryzyk o potencjalnych ryzykach, mogących mieć wpływ na realizację zadań z zakresu podległego właścicielom ryzyk obszaru działalności.
§ 8.
1) podstawowym;
2) pogłębionym - w odniesieniu do ryzyk ocenionych na poziomie wysokim i bardzo wysokim oraz w przypadku nieakceptowania ryzyka ocenionego na poziomie średnim.
2. Właściciel danego ryzyka o poziomie nieakceptowalnym może zadecydować o tolerowaniu ryzyka w sytuacji, gdy podejmowanie działań przeciwdziałających ryzyku jest bardzo utrudnione albo niemożliwe albo koszt podejmowania tych działań przekracza przewidywane korzyści.
3. W stosunku do ryzyka, co do którego podjęto decyzję o jego tolerowaniu, właściciel ryzyka przedstawia komórce organizacyjnej Urzędu właściwej do spraw bezpieczeństwa uzasadnienie takiej decyzji.
4. W stosunku do ryzyka, co do którego podjęto decyzję o jego nietolerowaniu, właściciel ryzyka przedstawia komórce organizacyjnej Urzędu właściwej do spraw bezpieczeństwa propozycję postępowania z ryzykiem nietolerowanym.
§ 9.
2. W przypadku braku zgody właściciela ryzyka na propozycje, o których mowa w ust. 1, decyzję w tym zakresie podejmuje Dyrektor Generalny Urzędu w uzgodnieniu z pozostałymi członkami kierownictwa Urzędu.
3. Komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa ustala termin oceny ryzyka, biorąc pod uwagę termin sporządzania planów w Urzędzie, w szczególności Planu działalności i Rocznego planu działania oraz termin sporządzania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.
§ 10.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa przekazuje do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu Urzędu oraz Wiceprezesom Urzędu, a następnie do zatwierdzenia Prezesowi.
3. Zatwierdzony „Rejestr ryzyk kluczowych Głównego Urzędu Miar” komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa zamieszcza w programie SharePoint na platformie Microsoft 365.
§ 11.
§ 12.
2. W przypadku wystąpienia istotnej zmiany poziomu ryzyka lub zidentyfikowaniu nowego ryzyka kluczowego, komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa, po dokonaniu analizy, może podjąć decyzję o aktualizacji „Rejestru ryzyk kluczowych Głównego Urzędu Miar”. Do aktualizacji „Rejestru ryzyk kluczowych Głównego Urzędu Miar” stosuje się odpowiednio § 8-11.
§ 13.
2. Komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa na podstawie przekazanych informacji, o których mowa w ust. 1, sporządza „Sprawozdanie na temat ryzyk kluczowych Głównego Urzędu Miar”, które przedstawia do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu Urzędu oraz Wiceprezesom Urzędu, a następnie do zatwierdzenia Prezesowi.
3. Wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
Rozdział 3
Zarządzanie szansą
§ 14.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu w zarządzaniu szansą są zobowiązani do:
1) współpracy z komórką organizacyjną Urzędu właściwą do spraw bezpieczeństwa;
2) dokonania, przy wsparciu komórki organizacyjnej Urzędu właściwej do spraw bezpieczeństwa, oceny szans, co najmniej raz w roku, w terminie ustalonym przez komórkę organizacyjną Urzędu właściwą do bezpieczeństwa, albo każdorazowo w przypadku zmiany zakresu podległego im obszaru działalności;
3) planowania sposobu postępowania z szansą, wdrażania planów postępowania z szansą i monitorowania ich realizacji.
§ 15.
1) podstawowym;
2) pogłębionym - w odniesieniu do szans, których wykorzystanie jest możliwe nie później niż w ciągu 24 miesięcy od dnia ich identyfikacji.
2. W stosunku do szansy, którą zidentyfikowano jako szansę do bieżącego wykorzystania, właściciel szansy przedstawia komórce organizacyjnej Urzędu właściwej do spraw bezpieczeństwa plan postępowania z szansą.
§ 16.
2. W przypadku braku zgody właściciela szansy na propozycje, o których mowa w ust. 1, decyzję w tym zakresie podejmuje Dyrektor Generalny Urzędu w uzgodnieniu z pozostałymi członkami kierownictwa Urzędu.
3. Komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa ustala termin oceny szans, biorąc pod uwagę termin sporządzania planów w Urzędzie, w szczególności Planu działalności i Rocznego planu działania.
§ 17.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa przekazuje do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu Urzędu oraz Wiceprezesom Urzędu, a następnie do zatwierdzenia Prezesowi.
3. Zatwierdzony „Rejestr kluczowych szans Głównego Urzędu Miar” komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa zamieszcza w programie SharePoint na platformie Microsoft 365.
§ 18.
§ 19.
2. Komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw bezpieczeństwa na podstawie przekazanych informacji sporządza „Sprawozdanie na temat kluczowych szans Głównego Urzędu Miar”, które przedstawia do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu Urzędu oraz Wiceprezesom Urzędu, a następnie do zatwierdzenia Prezesowi.
3. Wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
Rozdział 4
Postanowienia przejściowe i końcowe
§ 20.
§ 21.
Prezes Głównego Urzędu Miar: Jacek Semaniak
(podpisano elektronicznie)
Załącznik nr 1 do zarządzenia
Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 26 listopada 2024 r.
(Dz. Urz. GUM poz. 28)
Załącznik nr 2 do zarządzenia
Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 26 listopada 2024 r.
(Dz. Urz. GUM poz. 28)
Załącznik nr 3 do zarządzenia
Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 26 listopada 2024 r.
(Dz. Urz. GUM poz. 28)
Załącznik nr 4 do zarządzenia
Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 26 listopada 2024 r.
(Dz. Urz. GUM poz. 28)
- Data ogłoszenia: 2024-11-29
- Data wejścia w życie: 2024-11-30
- Data obowiązywania: 2024-11-30
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA