REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 16
ZARZĄDZENIE NR 8
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 19 lipca 2022 r.
w sprawie realizacji przedsięwzięć po wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 261 oraz 583) w związku z § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1101 i 1116 oraz z 2022 r. poz. 538) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) zasady realizacji przedsięwzięć w związku z wprowadzeniem, zmianą lub odwołaniem stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, o których mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP;
2) moduły zadaniowe, które należy realizować dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP.
§ 2.
§ 3.
1) sekretariatów członków Kierownictwa GUM;
2) kierowników komórek organizacyjnych GUM realizujących przedsięwzięcia dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP;
3) dyrektorów okręgowych urzędów miar i okręgowych urzędów probierczych, zwanych dalej "OUM i OUP".
§ 4.
2. Raport przekazywany jest do wiadomości Dyrektora Generalnego GUM.
3. W celu sporządzenia raportu, komórki organizacyjne GUM realizujące przedsięwzięcia dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP oraz OUM i OUP - w terminach określonych przez komórkę organizacyjną GUM właściwą ds. bezpieczeństwa - przekazują, na adres poczty elektronicznej: ssd@gum.gov.pl, raporty o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni.
4. W przypadku braku możliwości skorzystania z poczty elektronicznej, OUM i OUP mogą przekazywać do komórki organizacyjnej GUM właściwej ds. bezpieczeństwa raporty za pośrednictwem faksu na numer: 22 654-26-97 lub telefonicznie.
§ 5.
2. W przypadku, gdy stopień alarmowy lub stopień alarmowy CRP został wprowadzony na czas określony, jego odwołanie następuje po upływie czasu na jaki został wprowadzony.
§ 6.
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA;
3) prowadzenie wzmożonej kontroli administrowanych obiektów;
4) zalecenie pracownikom informowania osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, w przypadku zauważenia nieznanych pojazdów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności;
5) informowanie pracowników o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia;
6) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym osób niezbędnych do wzmocnienia ochrony administrowanego obiektu;
7) przeprowadzanie kontroli pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren administrowanych obiektów;
8) sprawdzanie, na zewnątrz i od wewnątrz, administrowanych obiektów w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów;
9) sprawdzenie działania środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
10) sprawdzenie działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu w administrowanych obiektach;
11) dokonanie przeglądu wszelkich procedur, poleceń oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych;
12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego ALFA.
§ 7.
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO;
3) wykonanie zadań wymienionych w module ALFA oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA;
4) wprowadzenie dodatkowych kontroli pojazdów, osób oraz administrowanych obiektów w rejonach zagrożonych;
5) sprawdzenie funkcjonowania zasilania awaryjnego;
6) ostrzeżenie pracowników o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
7) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym pracowników wyznaczonych do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
8) sprawdzenie i wzmocnienie ochrony administrowanych obiektów;
9) sprawdzenie systemów ochrony administrowanych obiektów;
10) wprowadzenie kontroli wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu;
11) zamknięcie i zabezpieczenie nieużywanych regularnie administrowanych budynków i pomieszczeń;
12) dokonanie przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu, w tym dostępności środków i materiałów medycznych, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
13) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego BRAVO.
§ 8.
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA i BRAVO oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA lub BRAVO;
4) zorganizowanie posiedzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
5) wprowadzenie dyżurów dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
6) ograniczenie do minimum liczby miejsc ogólnodostępnych w administrowanym obiekcie i w jego rejonie;
7) wprowadzenie w uzasadnionych przypadkach, ścisłej kontroli osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren administrowanych obiektów;
8) ograniczenie możliwości parkowania pojazdów przy administrowanych obiektach;
9) wydanie, w zakresie właściwości, broni i amunicji oraz środków ochrony osobistej osobom uprawnionym do wykonywania zadań ochronnych;
10) wprowadzenie dodatkowego całodobowego nadzoru nad miejscami, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem;
11) zapewnienie ochrony środków transportu służbowego poza terenem administrowanego obiektu, wprowadzenie ich kontroli przed wejściem do niego i jego uruchomieniem;
12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego CHARLIE.
§ 9.
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA, BRAVO i CHARLIE oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA, BRAVO lub CHARLIE;
4) zorganizowanie posiedzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
5) wprowadzenie, w uzasadnionych przypadkach, ograniczeń komunikacyjnych w rejonach zagrożonych;
6) przeprowadzenie identyfikacji wszystkich pojazdów znajdujących się w rejonie administrowanego obiektu oraz, w uzasadnionych przypadkach, ich relokację poza obszar administrowanego obiektu;
7) kontrolowanie wszystkich pojazdów wjeżdżających na teren administrowanego obiektu i ich ładunku;
8) kontrolowanie wszystkich wnoszonych na teren administrowanego obiektu przedmiotów, w tym walizek, toreb, paczek;
9) przeprowadzanie częstszych kontroli na zewnątrz administrowanych obiektów i na parkingach w rejonie administrowanego obiektu;
10) ograniczenie liczby podróży służbowych pracowników i wizyt osób niezatrudnionych w urzędzie;
11) przygotowanie się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania organu w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy;
12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego DELTA.
§ 10.
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA-CRP;
3) wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
4) monitorowanie i weryfikacja, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej;
5) sprawdzenie dostępności usług elektronicznych;
6) dokonywanie, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów teleinformatycznych;
7) poinformowanie pracowników o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych;
8) sprawdzenie kanałów łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonanie weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwymi dla rodzaju działania organizacji;
9) dokonanie przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonanie weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz weryfikacji czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu;
10) sprawdzenie aktualnego stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych i ocena wpływu zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne, na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;
11) informowanie na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwego dla rodzaju działania organizacji oraz współdziałających centrów zarządzania kryzysowego;
12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego ALFA-CRP.
§ 11.
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w module ALFA-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP;
4) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych;
5) sprawdzenie funkcjonowania zasilania awaryjnego;
6) wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz pracowników uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
7) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego BRAVO-CRP.
§ 12.
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA-CRP i BRAVO-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP lub BRAVO-CRP;
4) zorganizowanie posiedzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
5) wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz pracowników uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
6) dokonanie przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku cybernetycznego;
7) przygotowanie się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku cybernetycznego;
8) dokonanie przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych i systemów teleinformatycznych;
9) przygotowanie się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia;
10) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego CHARLIE-CRP.
§ 13.
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA-CRP, BRAVO-CRP i CHARLIE-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP lub CHARLIE-CRP;
4) zorganizowanie posiedzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
5) uruchomienie planów awaryjnych lub planów ciągłości działania organizacji w zakresie cyberbezpieczeństwa w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania;
6) stosownie do sytuacji teleinformatycznej przystąpienie do realizacji procedur przywracania ciągłości działania;
7) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego DELTA-CRP.
§ 14.
2. Dyrektorzy OUM i OUP przekażą, na adres poczty elektronicznej: ssd@gum.gov.pl, informacje o aktualizacji modułów zadaniowych, o których mowa w § 14 ust.1.
3. Do czasu zaktualizowania sposobu realizacji zadań, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wprowadzenia stopni alarmowych lub stopni alarmowych CPR w GUM oraz w OUM i OUP odpowiednie zadania realizowane są na dotychczasowych zasadach.
§ 15.
§ 16.
Prezes Głównego Urzędu Miar: Jacek Semaniak
(podpisano elektronicznie)
Załącznik do zarządzenia nr 8
Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 19 lipca 2022 r.
WZORY MODUŁÓW ZADANIOWYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH STOPNI ALARMOWYCH I STOPNI ALARMOWYCH CRP
- Data ogłoszenia: 2022-07-19
- Data wejścia w życie: 2022-07-20
- Data obowiązywania: 2022-07-20
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA