REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 14
ZARZĄDZENIE NR 3
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 31 grudnia 2019 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar
Na podstawie art. 39 ust. 6 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) oraz § 4 ust. 1 statutu Głównego Urzędu Miar, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Rozwoju z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M. P. poz. 1182) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
2. Do przekazania dokumentacji spraw, o których mowa w ust. 1, stosuje się zasady określone w Rozdziale 9 Instrukcji Kancelaryjnej Głównego Urzędu Miar stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 12 października 2015 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego w Głównym Urzędzie Miar.
3. Sprawy sporne, o którym mowa w ust. 1 i 2 rozstrzyga Dyrektor Generalny Urzędu.
§ 4.
§ 5.
Radosław Wiśniewski |
PREZES |
(podpisano elektronicznie) |
Załącznik do zarządzenia nr 3 Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 31 grudnia 2019 r. (poz. 14)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin organizacyjny Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "Urzędem" określa:
1) zasady kierowania działalnością Urzędu i tryb jego pracy;
2) organizację wewnętrzną Urzędu;
3) zakresy zadań komórek organizacyjnych Urzędu.
§ 2. Ilekroć w regulaminie organizacyjnym Urzędu jest mowa o:
1) kierownictwie Urzędu, należy przez to rozumieć Prezesa, Wiceprezesów oraz Dyrektora Generalnego Urzędu;
2) komórce organizacyjnej, należy przez to rozumieć komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 regulaminu;
3) kierowniku komórki organizacyjnej, należy przez to rozumieć kierownika samodzielnego laboratorium, dyrektora biura;
4) administracji terenowej, należy przez to rozumieć okręgowe urzędy miar i okręgowe urzędy probiercze.
§ 3. 1. Urząd działa pod bezpośrednim kierownictwem Prezesa, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami, a także zgodnie z aktami wewnętrznymi wydanymi przez Dyrektora Generalnego Urzędu, zwanego dalej "Dyrektorem Generalnym".
2. Prezes wykonuje swoje zadania przy pomocy Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
3. Dla koordynacji istotnych spraw z zakresu zarządzania Urzędem i realizacji jego strategicznych zadań mogą być powoływane zespoły, w skład których wchodzą właściwi członkowie kierownictwa Urzędu, kierownicy komórek organizacyjnych lub pracownicy.
4. Zakresy czynności członków kierownictwa Urzędu określa zarządzenie Prezesa w sprawie ustalenia podziału zadań kierownictwa Urzędu.
5. Prezesa w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony Wiceprezes.
6. Prezes może upoważnić kierowników komórek organizacyjnych lub innych pracowników do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań.
§ 4. 1. Wiceprezesi są odpowiedzialni za realizację zadań powierzonych przez Prezesa.
2. W przypadku nieobecności jednego z Wiceprezesów jego obowiązki przejmuje drugi Wiceprezes.
3. W przypadku nieobecności Wiceprezesów ich obowiązki przejmuje Dyrektor Generalny.
§ 5. 1. Dyrektor Generalny posiada kompetencje oraz wykonuje zadania wynikające z ustawy o służbie cywilnej, a także z odrębnych przepisów, w szczególności realizuje politykę personalną w Urzędzie, zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Urzędu, warunki jego działania, a także formalno-prawną organizację pracy oraz ustala liczbę stanowisk pracy, w tym stanowisk kierowniczych dla każdej komórki organizacyjnej.
2. Dyrektor Generalny może upoważnić kierowników komórek organizacyjnych lub innych pracowników do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić im nadzór nad realizacją zadań w tym zakresie.
§ 6. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu określają w regulaminach wewnętrznych organizację oraz szczegółowy zakres zadań kierowanej komórki organizacyjnej.
2. Regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej określa w szczególności:
1) strukturę organizacyjną komórki organizacyjnej wraz z jej schematem organizacyjnym;
2) organizację zarządzania komórką organizacyjną, w tym zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy kierownika komórki organizacyjnej lub innym pracownikom;
3) szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej wynikający z regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz szczegółowe zakresy zadań dla wchodzących w skład komórki organizacyjnej, odpowiednio: pracowni, wydziałów, wielo- albo jednoosobowych stanowisk pracy.
3. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu:
1) opracowują regulaminy wewnętrzne i uzgadniają ich treść pod względem formalno-prawnym z Biurem Dyrektora Generalnego;
2) uzyskują akceptację członka kierownictwa Urzędu, nadzorującego daną komórkę organizacyjną i przekazują dwa egzemplarze zaakceptowanych regulaminów do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu;
3) zapoznają pracowników kierowanej komórki organizacyjnej z treścią zatwierdzonych regulaminów wewnętrznych.
4. Regulaminy wewnętrzne obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego.
5. Do zmian regulaminów wewnętrznych stosuje się odpowiednio przepisy ust. 3-4.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Urzędu
§ 7. Wchodzącym w skład Urzędu komórkom organizacyjnym nadaje się następujące oznaczenia:
1) Samodzielne Laboratorium Akustyki, Ultradźwięków i Drgań (L1);
2) Samodzielne Laboratorium Czasu i Częstotliwości (L2);
3) Samodzielne Laboratorium Chemii (L3);
4) Samodzielne Laboratorium Długości (L4);
5) Samodzielne Laboratorium Elektryczności i Magnetyzmu (L5);
6) Samodzielne Laboratorium Fotometrii i Radiometrii (L6);
7) Samodzielne Laboratorium Masy (L7);
8) Samodzielne Laboratorium Promieniowania Jonizującego (L8);
9) Samodzielne Laboratorium Przepływów (L9);
10) Samodzielne Laboratorium Termometrii (L10);
11) Samodzielne Laboratorium Wsparcia Przemysłu (L11);
12) Biuro Strategii (BS);
13) Biuro Certyfikacji (BC);
14) Biuro Nadzoru i Kontroli (BNiK);
15) Biuro Dyrektora Generalnego (BDG);
16) Biuro Zarządzania Finansami (BF).
§ 8. 1. W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić, pracownie, wydziały, wielo- albo jednoosobowe stanowiska pracy.
2. Pracownią kieruje kierownik pracowni, a wydziałem kieruje naczelnik.
§ 9. 1. Kierownik komórki organizacyjnej kieruje bezpośrednio wielo- albo jednoosobowym stanowiskiem pracy, a w przypadku niepowołania kierownika pracowni lub naczelnika, pracownią lub wydziałem.
2. Kierownik komórki organizacyjnej może wyznaczyć koordynatora pracy wieloosobowego stanowiska pracy, pracowni lub wydziału.
3. W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej, komórką organizacyjną kieruje zastępca kierownika komórki organizacyjnej albo wyznaczony przez kierownika komórki organizacyjnej pracownik.
4. Kierownik komórki organizacyjnej informuje kierownictwo Urzędu oraz pracowników komórki organizacyjnej o wyznaczeniu zastępującego go pracownika.
Rozdział 3
Zadania kierowników komórek organizacyjnych
§ 10. Kierownik komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za:
1) prawidłową, rzetelną, efektywną i terminową realizację zadań komórki organizacyjnej, określonych w regulaminie oraz zleconych przez kierownictwo Urzędu;
2) zgodność działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez kierownictwo Urzędu oraz z obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3) zapewnienie efektywnej komunikacji i współpracy merytorycznej, w zakresie realizowanych zadań, z komórkami organizacyjnymi, z organami nadzorowanymi, administracją terenową oraz podmiotami zewnętrznymi;
4) zapewnienie efektywnego funkcjonowania zespołów metrologicznych powoływanych przez Prezesa;
5) współpracę przy realizacji projektów realizowanych przez Urząd;
6) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz współpracę w tym zakresie z Biurem Zarządzania Finansami;
7) realizację zadań komórki organizacyjnej w obszarze kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem;
8) celowe i oszczędne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na działalność komórki organizacyjnej oraz nadzorowanie prawidłowego i racjonalnego gospodarowania mieniem powierzonym jej pracownikom;
9) merytoryczną kontrolę dokumentów finansowych dotyczących działalności komórki organizacyjnej;
10) zapewnienie ciągłości realizacji zadań w komórce organizacyjnej, w szczególności poprzez dobór personelu i dbałość o jego rozwój oraz odpowiedni podział zadań i organizację pracy.
§ 11. 1. Kierownik komórki organizacyjnej:
1) inicjuje i przygotowuje projekty dokumentów o charakterze programowym i strategicznym, w tym plany rozwoju dziedzin pomiarowych objętych zakresem właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w § 7 pkt 1-11;
2) organizuje i nadzoruje pracę oraz zapewnia właściwe wykonanie zadań należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, w tym zapewnia przestrzeganie przepisów bhp oraz nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy;
3) reprezentuje komórkę organizacyjną wobec kierownictwa Urzędu oraz innych komórek organizacyjnych;
4) reprezentuje Urząd w sprawach wynikających z zakresu działania i zadań komórki organizacyjnej, a niezastrzeżonych dla kierownictwa Urzędu;
5) przekazuje do odpowiednich komórek organizacyjnych dane dotyczące wykonanych czynności, w celu wystawienia dokumentów ustalających wysokość opłat lub wynagrodzeń należnych Urzędowi oraz prowadzenia windykacji należności;
6) sporządza projekty opisów stanowisk pracy, ustala zakres zadań podległych pracowników, dokonuje ocen bezpośrednio podległych pracowników;
7) wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, propozycji wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania, odznaczania oraz karania pracowników komórki organizacyjnej;
8) udziela urlopów oraz wyraża zgodę na wyjazdy służbowe pracowników komórki organizacyjnej;
9) nadzoruje archiwizację dokumentów dotyczących spraw prowadzonych w komórce organizacyjnej;
10) zapewnia wsparcie komórki organizacyjnej w procesach nadzoru i kontroli realizowanych przez Biuro Nadzoru i Kontroli;
11) zapewnia przygotowywanie i aktualizowanie informacji przeznaczonych do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu;
12) planuje wydatki inwestycyjne, określa wymagania techniczne do specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz wnioskuje w sprawach niezbędnych do właściwego funkcjonowania komórki organizacyjnej;
13) planuje wydatkowanie środków pochodzących z Unii Europejskiej, zgłasza zadania współfinansowane ze środków Unii Europejskiej do właściwego planu wraz ze wskazaniem środków z budżetu Urzędu, które Urząd musi ponieść na realizację tych zadań oraz wnioskuje o przydział środków;
14) nadzoruje funkcjonowanie systemu zarządzania w komórce organizacyjnej;
15) podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.
2. Kierownik komórki organizacyjnej, w zakresie właściwości kierowanej komórki organizacyjnej, parafuje projekty decyzji i podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1) podpisuje dokumenty kierowane do nadzorującego zadania komórki organizacyjnej członka kierownictwa Urzędu oraz parafuje dokumenty kierowane do podpisu kierownictwa Urzędu;
2) podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w Urzędzie oraz w urzędach administracji publicznej;
3) podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych w odrębnych upoważnieniach.
§ 12. Zastępca kierownika komórki organizacyjnej:
1) nadzoruje pracę i zapewnia terminowe wykonywanie zadań podległych mu pracowni, wydziałów, wielo- albo jednoosobowych stanowisk pracy;
2) podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu komórek;
3) podpisuje pisma w sprawach określonych w regulaminie wewnętrznym komórki organizacyjnej lub wynikających z odrębnych upoważnień;
4) parafuje pisma kierowane do podpisu kierownika komórki organizacyjnej;
5) podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;
6) wykonuje inne zadania zlecone mu przez kierownika komórki organizacyjnej.
§ 13. 1. Kierownik pracowni, naczelnik wydziału:
1) odpowiada za prawidłowe, rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie zadań przez podległych mu pracowników;
2) parafuje dokumenty przygotowywane w kierowanej komórce;
3) wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom, niezbędne do wykonywania zadań;
4) zapewnia wymianę informacji pomiędzy kierowaną komórką a innymi komórkami wewnętrznymi i właściwymi laboratoriami w administracji terenowej;
5) przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
6) analizuje potrzeby i wnioskuje o zakupy inwestycyjne dotyczące kierowanej komórki;
7) podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;
8) wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.
2. Kierownik pracowni przygotowuje i przedstawia kierownikowi komórki organizacyjnej, o której mowa w § 7 pkt 1-11, do zatwierdzenia projekty planów rozwoju dziedzin pomiarowych objętych zakresem właściwości pracowni, w oparciu o analizę potrzeb krajowej gospodarki, z uwzględnieniem wytycznych i rekomendacji wynikających w szczególności z dokumentów programowych, wieloletnich planów działania organizacji i gremiów międzynarodowych.
Rozdział 4
Współpraca i koordynacja realizowania zadań przez komórki organizacyjne
§ 14. W celu zapewnienia sprawnego i efektywnego realizowania zadań Urzędu komórki organizacyjne zobowiązane są do stałej współpracy i udzielania sobie wzajemnego wsparcia.
§ 15. 1. Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka, do zakresu działania której należy dana sprawa zgodnie z postanowieniami regulaminu organizacyjnego Urzędu.
2. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej, właściwą do jego realizacji jest komórka, do której należy większość problemów lub istota zadania. Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z właściwym członkiem kierownictwa Urzędu, wyznacza komórkę wiodącą w sprawach z zakresu działania kilku komórek organizacyjnych.
3. Komórka organizacyjna realizująca określone zadanie jest koordynatorem prac wykonywanych przez komórki współpracujące przy realizacji tego zadania.
4. Komórka organizacyjna koordynująca realizację określonego zadania:
1) przedkłada komórkom współpracującym merytoryczne stanowisko w sprawie wraz z materiałami do opinii;
2) wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez komórki współpracujące;
3) wyznacza terminy i sposób wykonania zadań;
4) przygotowuje i uzgadnia stanowisko zbiorcze na podstawie pozyskanych informacji i dokumentów;
5) przekazuje komórkom współpracującym informacje o wyniku realizacji zadania.
5. Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor Generalny w uzgodnieniu z Prezesem.
Rozdział 5
Podstawowe zadania komórek organizacyjnych oraz zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej
§ 16. Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:
1) aktualizacja wiedzy w zakresie wykonywanych zadań oraz stałe doskonalenie personelu w tym zakresie;
2) przygotowywanie merytorycznych stanowisk dla członków kierownictwa Urzędu oraz na potrzeby komórek organizacyjnych;
3) analizowanie dokumentów krajowych, zagranicznych oraz międzynarodowych o charakterze strategicznym i programowym w zakresie miar i probiernictwa;
4) prowadzenie spraw wynikających ze współpracy zagranicznej Urzędu;
5) prowadzenie spraw wynikających ze współpracy krajowej, w szczególności z instytucjami naukowymi, Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz Polskim Centrum Akredytacji;
6) udział w krajowym systemie oceny zgodności w obszarze działalności Urzędu, przeprowadzanie badań, ekspertyz i konsultacji dla potrzeb tego systemu;
7) prowadzenie szkoleń i konsultacji w dziedzinie miar dla administracji terenowej oraz podmiotów spoza administracji terenowej;
8) aktualizacja wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów prawnych, w tym przepisów prawa Unii Europejskiej, analizowanie ich zmian oraz orzecznictwa, a także ocena ich wpływu na realizację zadań Urzędu;
9) współudział w opracowywaniu projektów dokumentów, w tym projektów aktów prawnych, przygotowywanych w zakresie upoważnień udzielonych Prezesowi Urzędu przez właściwych ministrów, wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, przy uwzględnieniu zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zachowaniu zgodności z prawem Unii Europejskiej;
10) opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych Prezesa Urzędu i Dyrektora Generalnego oraz innych dokumentów, w tym planów, raportów, sprawozdań, notatek oraz informacji;
11) wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i realizacją strategii Urzędu;
12) wykonywanie zadań związanych z planowaniem i prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych;
13) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i wdrażaniem projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy, wspomagających zadania Urzędu objęte zakresem działania komórki organizacyjnej;
1) realizacja zadań związanych z przekazywaniem informacji do prowadzonych badań statystycznych statystyki publicznej;
2) realizacja zadań wynikających z wdrożonego zintegrowanego systemu zarządzania, współudział w pracach związanych z funkcjonowaniem i usprawnianiem tego systemu w Urzędzie;
3) opracowywanie okresowych informacji z zakresu kontroli zarządczej wraz z wnioskami i propozycjami ewentualnych działań;
4) wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownictwo Urzędu.
§ 17. 1. Urząd wykonuje zadania Jednostki Notyfikowanej nr 1440, zwanej dalej Jednostką notyfikowaną".
2. W zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 pkt 1-11 wykonują zadania związane z:
1) opiniowaniem przygotowanych przez Biuro Certyfikacji ramowych programów badań;
2) przeprowadzaniem, na zlecenie Biura Certyfikacji, badań metrologicznych przewidzianych programem badań i sporządzanie raportu z badań;
3) utrzymywaniem i rozwijaniem kompetencji personalnych i technicznych do badań, zgodnie z zakresem notyfikacji;
4) inicjowaniem prac i przygotowywaniem dokumentów systemu zarządzania zgodnie z wymaganiami dla laboratoriów badawczych i wzorcujących.
3. Badania dla potrzeb oceny zgodności wykonuje:
1) Samodzielne Laboratorium Długości w zakresie:
a) materialnych miar długości,
b) taksometrów;
2) Samodzielne Laboratorium Elektryczności i Magnetyzmu w zakresie liczników energii elektrycznej;
3) Samodzielne Laboratorium Masy w zakresie:
a) wag nieautomatycznych,
b) wag automatycznych (dla pojedynczych ładunków, porcjujących, odważających, przenośnikowych, wagonowych),
c) naczyń wyszynkowych;
4) Samodzielne Laboratorium Przepływów w zakresie:
a) wodomierzy,
b) przeliczników do gazomierzy,
c) ciepłomierzy (w tym podzespołów do ciepłomierzy),
d) instalacji pomiarowych do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda;
5) Samodzielne Laboratorium Wsparcia Przemysłu w zakresie oprogramowania przyrządów pomiarowych.
4. Zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej wykonują:
14) Biuro Strategii odnośnie do polityki informacyjnej;
15) Biuro Certyfikacji odnośnie do:
a) organizacji funkcjonowania jednostki notyfikowanej i jej prowadzenia, w zakresie wykonywania oceny zgodności,
b) prowadzenia spraw dotyczących oceny zgodności,
c) przygotowywania ramowych programów badań dla poszczególnych przyrządów pomiarowych oraz nadzoru nad ich realizacją,
d) realizacji zadań związanych z wyszukaniem i nadzorowaniem podwykonawców oraz podmiotów użyczających wyposażenie pomiarowe, w przypadku niemożności zapewnienia kompetencji technicznych w Urzędzie,
e) analizy i oceny wyników badań, ocena spełnienia przez przyrząd wymagań i przygotowanie zbiorczych dokumentów końcowych,
f) przygotowywania i wydawania certyfikatów,
g) prowadzenia rejestrów wydanych certyfikatów w ramach oceny zgodności oraz przekazywania informacji do bazy European Metrology Type Approvals Service - EMeTAS,
h) prowadzenia spraw dotyczących zawierania umów z wnioskodawcami;
16) Biuro Dyrektora Generalnego odnośnie do:
a) koordynacji prac związanych z tworzeniem i uaktualnianiem dokumentacji systemu zarządzania dotyczącej oceny zgodności,
b) opiniowania pod względem formalno-prawnym umów z podwykonawcami, podmiotami użyczającymi wyposażenie pomiarowe oraz umów z klientami jednostki notyfikowanej,
c) organizacji szkoleń dla utrzymania kompetencji personelu prowadzącego ocenę zgodności.
4) Biuro Zarządzania Finansami odnośnie do prowadzenia rozliczeń, wystawiania faktur, windykowania należności, nadzoru nad finansami jednostki notyfikowanej.
Rozdział 6
Zakres działania komórek organizacyjnych
§ 18. 1. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 pkt 1-11, odpowiadają za realizację zadań w zakresie państwowych wzorców jednostek miar, w tym za budowę, utrzymywanie, rozwój i sporządzanie dokumentacji państwowych wzorców jednostek miar, powiązanie tych wzorców z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami jednostek miar w innych krajach, przekazywanie wartości legalnych jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar oraz wzorców odniesienia poprzez wzorcowania.
2. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 pkt 1-11, wykonują badania oraz sprawdzenia przyrządów pomiarowych i kas rejestrujących oraz inne czynności metrologiczne, w szczególności w ramach: zatwierdzenia i homologacji typu, legalizacji, oceny zgodności, certyfikacji Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej (OIML) lub w ramach nadzoru rynku, a także wykonują ekspertyzy przyrządów pomiarowych i ekspertyzy stanowisk do ich sprawdzania oraz opiniują dokumentację lub biorą udział w czynnościach sprawdzających w sprawach upoważnień, zezwoleń, punktów legalizacyjnych i certyfikacji podmiotów szkolących, § 17 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. W zakresie właściwości, komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 pkt 1-11, prowadzą prace analityczne w odniesieniu do krajowych i międzynarodowych dokumentów programowych w dziedzinie metrologii i opracowują rekomendacje i propozycje dotyczące rozwoju dziedzin pomiarowych.
4. Do zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w § 7 pkt 1-11 należy także, w szczególności:
17) inicjowanie, określanie kierunków i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz prac naukowych w obszarze metrologii, z uwzględnieniem potrzeb gospodarki;
18) publikowanie wyników prac badawczo-rozwojowych w pismach naukowych i konferencyjnych oraz redagowanie przewodników i rekomendacji na stronie internetowej Urzędu;
19) prowadzenie postępowań w sprawach wniosków o uznanie wzorców jednostek miar za państwowe wzorce jednostek miar;
20) prowadzenie spraw związanych z transferem wiedzy metrologicznej, w szczególności poprzez monitorowanie, analizowanie i implementowanie na grunt krajowej metrologii wyników międzynarodowych programów metrologicznych i projektów badawczo-rozwojowych;
21) inicjowanie, projektowanie i budowa stanowisk pomiarowych oraz opracowywanie metod pomiarowych;
22) wytwarzanie certyfikowanych materiałów odniesienia;
23) określanie propozycji kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia Samodzielnych Laboratoriów, opracowywanie projektów planów i programów rozwoju dziedzin pomiarowych oraz sprawozdań z ich realizacji;
24) udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych oraz metod pomiarowych;
25) opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
26) organizowanie krajowych porównań między laboratoryjnych i badań biegłości we współpracy z Samodzielnym Laboratorium Termometrii.
§ 19. Badania i sprawdzenia przyrządów w związku z prawną kontrolą metrologiczną oraz w celu realizacji innych zadań Urzędu wykonują:
1) Samodzielne Laboratorium Akustyki, Ultradźwięków i Drgań w zakresie mierników poziomu dźwięku;
2) Samodzielne Laboratorium Chemii w zakresie:
a) gęstościomierzy oscylacyjnych do pomiaru gęstości cieczy w zakresie od 450 kg/m3 do 2000 kg/m3,
b) areometrów szklanych - alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu,
c) areometrów szklanych - densymetrów do cieczy innych niż alkohol;
3) Samodzielne Laboratorium Długości w zakresie:
a) wykresówek do tachografów analogowych,
b) przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego;
4) Samodzielne Laboratorium Masy w zakresie:
a) wag samochodowych do ważenia pojazdów w ruchu,
b) gęstościomierzy zbożowych użytkowych 20 L, 1 L, 1/4 L,
c) gęstościomierzy zbożowych wzorcowych 20 L,
d) manometrów do opon pojazdów mechanicznych,
e) odważników klas dokładności E1, E2, F1, F2, M1, o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg, oraz klasy dokładności M2 o wartościach nominalnych masy od 1 g do 50 kg;
5) Samodzielne Laboratorium Wsparcia Przemysłu w zakresie:
a) oprogramowania przyrządów pomiarowych,
b) kas rejestrujących.
§ 20. SAMODZIELNE LABORATORIUM AKUSTYKI, ULTRADŹWIĘKÓW I DRGAŃ odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie akustyki (dźwięk w powietrzu), akustyki podwodnej, ultradźwięków i drgań mechanicznych.
§ 21. SAMODZIELNE LABORATORIUM CZASU I CZĘSTOTLIWOŚCI odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie czasu i częstotliwości oraz wyznaczenie czasu urzędowego.
§ 22. SAMODZIELNE LABORATORIUM CHEMII odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie analiz gazów, pomiarów pH i przewodności elektrycznej właściwej roztworów elektrolitów oraz pomiarów zawartości analitów (anionów, kationów) w substancjach o wysokiej czystości, w roztworach kalibracyjnych, w próbkach o złożonym składzie, współczynnika załamania światła (przekazywanie) i kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji fali świetlnej, lepkości, gęstości, analizatorów wydechu, napięcia powierzchniowego, a także wytwarzanie i certyfikowanie materiałów odniesienia.
§ 23. SAMODZIELNE LABORATORIUM DŁUGOŚCI odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: częstotliwości fali światła emitowanego przez lasery stabilizowane, długości, kąta płaskiego, parametrów geometrii powierzchni i współczynnika załamania światła (wzorzec państwowy). Ponadto wydaje opinie w zakresie dokumentacji technicznej i niezbędnego wyposażenia technicznego warsztatów ubiegających się lub posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie tachografów oraz w zakresie wydawania certyfikatów dla podmiotów szkolących, a także odpowiada za stworzenie warunków do przeprowadzenia badań środowiskowych (klimatycznych i mechanicznych).
§ 24. SAMODZIELNE LABORATORIUM ELEKTRYCZNOŚCI I MAGNETYZMU odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: rezystancji, napięcia i prądu elektrycznego stałego, rezystancji, napięcia i prądu elektrycznego przemiennego małej częstotliwości, pojemności elektrycznej i indukcyjności, energii i mocy elektrycznej, wysokich napięć i prądów elektrycznych przemiennych, pola elektrycznego i elektromagnetycznego, a także impedancji i tłumienia wielkiej częstotliwości oraz kompatybilności elektromagnetycznej.
§ 25. SAMODZIELNE LABORATORIUM FOTOMETRII I RADIOMETRII odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: światłości, strumienia świetlnego, natężenia oświetlenia, luminancji świetlnej, widmowej czułości odbiorników promieniowania, temperatury barwowej, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania emitowanego przez źródła światła, połysku, widmowego współczynnika przepuszczania, długości fali promieniowania przepuszczonego, liczb falowych, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania przepuszczonego, widmowego współczynnika odbicia, widmowego współczynnika luminancji, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania odbitego.
§ 26. SAMODZIELNE LABORATORIUM MASY odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: masy, gęstości zboża w stanie zsypnym, siły, momentu siły, ciśnienia, twardości oraz objętości statycznej.
§ 27. SAMODZIELNE LABORATORIUM PROMIENIOWANIA JONIZUJĄCEGO odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie promieniowania jonizującego.
§ 28. SAMODZIELNE LABORATORIUM PRZEPŁYWÓW odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie objętości przepływu, strumienia objętości lub masy cieczy i gazu oraz pomiarów ciepła.
§ 29. SAMODZIELNE LABORATORIUM TERMOMETRII odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie temperatury oraz wilgotności gazów i ciał stałych oraz prowadzenie i koordynację porównań między laboratoryjnych i badań biegłości;
§ 30. SAMODZIELNE LABORATORIUM WSPARCIA PRZEMYSŁU odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, dotyczących kas rejestrujących i oprogramowania przyrządów pomiarowych; wykonywanie badań kas rejestrujących; organizację, analizowanie, projektowanie i zarządzanie rozwojem usług metrologicznych, istotnych dla rozwoju i wsparcia przemysłu i gospodarki, w szczególności w zakresie zapewnienia jakości usług Urzędu i spójności pomiarowej; koordynację i organizację rozwoju usług metrologicznych Urzędu; projektowanie i wytwarzanie oprogramowania na potrzeby rozwoju stanowisk pomiarowych i usług Urzędu; rozwój i utrzymanie stanowisk pomiarowych i badawczych Urzędu w zakresie projektowania i wykonawstwa rozwiązań mechanicznych.
§ 31. 1. BIURO STRATEGII odpowiada za realizację zadań z zakresu: opracowywania, monitorowania i aktualizacji planów strategicznych dla Urzędu i organów nadzorowanych, opracowania rocznych planów działania Urzędu i organów nadzorowanych, planów działalności Głównego Urzędu Miar w zakresie kontroli zarządczej oraz sprawozdań z ich realizacji, rekomendowania kierunków rozwoju metrologii i probiernictwa.
2. Do zadań Biura Strategii należy także w szczególności:
1) koordynacja działania Urzędu w zakresie prac badawczo-rozwojowych, współpracy z krajowymi instytucjami naukowo-badawczymi, instytucjami związanymi z metrologią, w szczególności z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Polskim Centrum Akredytacji. Koordynuje prace zespołów problemowych powołanych przez Prezesa w obszarze technologii pomiarowych, wspierania krajowego przemysłu i działalności naukowej Urzędu;
2) zapewnienie obsługi merytorycznej i organizacyjnej Rady Metrologii;
3) prowadzenie prac w zakresie współpracy Urzędu z zagranicą, w tym z międzynarodowymi organizacjami metrologicznymi i probierczymi oraz z instytucjami zagranicznymi;
4) koordynacja działalności związanej z udziałem Urzędu w europejskich metrologicznych programach badawczych i europejskich sieciach metrologicznych;
5) kształtowanie polityki informacyjnej i wizerunku Urzędu (w tym prowadzenie strony internetowej, biblioteki i kolekcji historycznych przyrządów pomiarowych oraz przygotowywanie publikacji), dostępu do informacji publicznej, oraz zapewnienia obsługi organizacyjnej kierownictwa Urzędu;
6) rozpatrywanie petycji, w tym prowadzenie ich rejestru oraz sporządzanie dla Prezesa Urzędu okresowych sprawozdań z zakresu rozpatrywania petycji, udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych;
7) prowadzenie prac z zakresu podstaw metrologii, w szczególności dotyczących terminologii, jednostek miar, wzorców pomiarowych, teorii pomiarów i analizy wyników pomiarów;
8) przygotowanie programu i materiałów merytorycznych dla szkoleń z zakresu podstaw metrologii;
9) prowadzenie działań popularyzujących specjalistyczną wiedzę metrologiczną (transfer wiedzy);
10) redakcja wydawnictw Urzędu;
11) prowadzenie obsługi sekretarskiej kierowników komórek organizacyjnych.
§ 32. 1. BIURO CERTYFIKACJI odpowiada za realizację zadań w zakresie certyfikacji wyrobów, osób i usług - prowadzenia postępowań dotyczących zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych, homologacji typu tachografów, w tym świadectw funkcjonalności, certyfikacji kas rejestrujących, udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie tachografów, tworzenia punktów legalizacyjnych i probierczych, upoważnień do przeprowadzania legalizacji, certyfikacji podmiotów szkolących i techników warsztatów w obszarze tachografów oraz oceny zgodności przyrządów pomiarowych.
2. Do zadań Biura Certyfikacji należy także w szczególności:
1) koordynacja merytoryczna oraz prowadzenie współpracy z międzynarodowymi organizacjami metrologii prawnej;
2) prowadzenie postępowań w I instancji oraz postępowań prowadzonych na skutek wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz wydawanie decyzji administracyjnych;
3) przygotowywanie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi interpretacji prawa z zakresu zadań Prezesa;
4) prowadzenie rejestrów i ewidencji wynikających z przepisów ustawy Prawo o miarach i ustawy o tachografach;
5) wydawanie certyfikatów OIML oraz certyfikatów oceny zgodności;
6) opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
7) przygotowywanie projektów obwieszczeń Prezesa z zakresu działalności Biura.
§ 33. 1. BIURO NADZORU I KONTROLI odpowiada za realizację zadań w zakresie: sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustaw, w szczególności ustawy: Prawo o miarach, Prawo probiercze, o tachografach, o towarach paczkowanych, o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku i aktów wykonawczych do tych ustaw oraz wykonywania merytorycznego i organizacyjnego nadzoru i kontroli nad organami nadzorowanymi i administracją terenową, z zastrzeżeniem § 35 ust. 2 pkt 1.
2. Do zadań Biura Nadzoru i Kontroli należy także w szczególności:
1) kontrola organów nadzorowanych przez Prezesa na podstawie ustawy o kontroli w administracji rządowej;
2) wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustaw oraz kontrola podmiotów i przedsiębiorców, którym Prezes udzielił stosownych upoważnień lub zezwoleń;
3) prowadzenie postępowań jako organ nadzoru rynku;
4) prowadzenie postępowań w II instancji wszczętych na skutek środków zaskarżenia wniesionych od rozstrzygnięć organów nadzorowanych;
5) prowadzenie spraw związanych z cofaniem zezwoleń i uprawnień wydawanych w Biurze Certyfikacji w zakresie tachografów, cofaniem upoważnień do legalizacji oraz znoszeniem punktów legalizacyjnych i probierczych;
6) prowadzenia spraw związanych ze skargami i wnioskami oraz koordynacja udzielania odpowiedzi na zapytania sądów;
7) nadzór nad wykonaniem planu inwestycyjnego w organach nadzorowanych;
8) ustanawianie standardów i wytycznych wykonywania zadań kontrolnych przez administrację terenową oraz współdziałanie w zakresie przeprowadzanych kontroli;
9) współpraca z jednostkami administracji publicznej w zakresie wymiany informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;
10) opracowywanie okresowych informacji o realizacji kontroli i ich wynikach oraz okresowych raportów przestrzegania, przepisów ustaw: Prawo o miarach, Prawo probiercze, o tachografach, o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, o towarach paczkowanych oraz aktów wykonawczych do tych ustaw.
§ 34. BIURO DYREKTORA GENERALNEGO odpowiada za: prowadzenie spraw z zakresu planowania, wdrażania i realizacji działań służących sprawnemu zarządzaniu i funkcjonowaniu Urzędu, kształtowanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania w Urzędzie, badanie i ocenę funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Urzędzie, koordynowanie działań w zakresie kontroli wewnętrznej i warunków przeprowadzania audytu wewnętrznego w Urzędzie, prowadzenie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Urzędzie oraz realizację polityki personalnej, organizowanie szkoleń dla podmiotów zewnętrznych, funkcjonowanie, warunki działania i ciągłość pracy Urzędu, tworzenie polityki wynagrodzeniowej w uzgodnieniu Biurem Zarządzania Finansowego oraz współpraca z Biurem Zarządzania Finansowego przy nadzorowaniu wdrażania polityki wynagrodzeniowej; przygotowanie i prowadzenie sprawozdawczości w zakresie informacji kadrowej, gospodarowanie mieniem Urzędu; realizację zadań w zakresie obsługi prawnej kierownictwa Urzędu i komórek organizacyjnych, koordynacja prac legislacyjnych, prowadzenie spraw związanych z zamówieniami publicznymi, realizację zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych, opracowywanie i wdrażanie strategii informatyzacji Urzędu oraz administracji terenowej, budowę, rozwój i utrzymywanie systemów teleinformatycznych w Urzędzie oraz techniczną obsługę Urzędu.
§ 35. 1. BIURO ZARZĄDZANIA FINANSAMI odpowiada za: realizację zadań związanych z prowadzeniem rachunkowości, księgowości i gospodarki finansowej Urzędu oraz jego obsługą kasową, koordynację prac i opracowywanie projektu planu i planu budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich dla części 64 - Główny Urząd Miar, tj. dla Urzędu i łącznie dla części 64 we wszystkich wymaganych przekrojach, prowadzenie i aktualizację rocznych planów rzeczowo-finansowych Urzędu, przygotowanie i prowadzenie sprawozdawczości w zakresie rachunkowości, finansów oraz budżetu; realizowanie zadań związanych z opracowywaniem budżetu w układzie zadaniowym i tradycyjnym; współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego przy tworzeniu polityki wynagrodzeniowej i nadzorowanie wdrażania polityki wynagrodzeniowej w uzgodnieniu z Biurem Dyrektora Generalnego oraz administrowanie funduszem wynagrodzeń; prowadzenie i aktualizacja ewidencji mienia oraz wsparcie w zakresie terminowego i prawidłowego przeprowadzania inwentaryzacji, rozliczanie i dochodzenie publicznoprawnych i cywilnoprawnych należności pieniężnych Urzędu, prowadzenie postępowań administracyjnych w przedmiocie ulg w spłacie należności publicznoprawnych pozostających we właściwości Prezesa; pozyskiwanie środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz wykonywanie obowiązków beneficjenta, wynikających z zadań Biura oraz nadzorowanie i monitorowanie procesu sprawozdawczego w tym zakresie.
2. Do zadań Biura Zarządzania Finansami należy także w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową organów nadzorowanych i administracji terenowej;
2) prowadzenie spraw związanych z pobieraniem opłat za czynności administracji miar wykonywane w Urzędzie oraz wystawianie faktur VAT za czynności wykonywane w Urzędzie na podstawie umów cywilnoprawnych oraz monitorowanie stanu należności Urzędu i dochodzenie tych należności.
- Data ogłoszenia: 2019-12-31
- Data wejścia w życie: 2020-01-01
- Data obowiązywania: 2021-01-07
- Dokument traci ważność: 2021-03-23
- ZARZĄDZENIE NR 3 PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR z dnia 29 lipca 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar
- ZARZĄDZENIE NR 6 PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR z dnia 31 grudnia 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA