REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2023 poz. 166

UCHWAŁA NR 2/2023
ZARZĄDU NARODOWEGO B ANKU POLSKIEGO

z dnia 18 stycznia 2023 r.

w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 2025) uchwala się, co następuje:

§ 1.

Ustala się regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2.

Traci moc uchwała Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 24 wrzes´nia 2013 r. w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego (M.P. z 2022 r. poz. 234, 383 i 1242).

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Przewodniczący Zarządu Narodowego Banku Polskiego: A. Glapiński

Załącznik 1. [REGULAMIN ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO]

Załącznik do uchwały nr 2/2023 Zarządu Narodowego Banku Polskiego
z dnia 18 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 166)

REGULAMIN ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO

§ 1. Regulamin okres´la szczegółowy tryb działania Zarządu Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej „Zarządem".

§ 2. 1. Członek Zarządu realizuje politykę ustaloną przez Zarząd.

2. Członek Zarządu reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Zarząd.

3. Członkowie Zarządu otrzymują z włas´ciwych departamentów i jednostek organizacyjnych wszystkie istotne materiały, opracowania i informacje.

§ 3. 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, zgodnie z przyjętym przez Zarząd harmonogramem posiedzeń.

2. Harmonogram posiedzeń Zarządu jest ustalany z uwzględnieniem terminów posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej.

§ 4. 1. Posiedzenia Zarządu zwołuje i prowadzi Przewodniczący Zarządu zgodnie z przyjętym harmonogramem.

2. W razie nieobecnos´ci Przewodniczącego Zarządu zastępuje go wiceprezes NBP - pierwszy zastępca Prezesa NBP, a w razie ich nieobecnos´ci - wiceprezes NBP.

3. Posiedzenia Zarządu są zwoływane także w trybie nadzwyczajnym:

1) z inicjatywy Przewodniczącego Zarządu;

2) na pisemny wniosek co najmniej trzech członków Zarządu, przekazany Przewodniczącemu Zarządu. Wniosek okres´la przedmiot posiedzenia Zarządu.

4. Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia w trybie okres´lonym w ust. 3 pkt 2, nie później niż w ciągu trzech dni od dnia otrzymania wniosku.

5. Do posiedzeń zwołanych w trybie okres´lonym w ust. 3:

1) stosuje się, w miarę możliwos´ci, § 13 ust. 1;

2) nie stosuje się terminów, o których mowa w § 14 i § 15 ust. 1.

§ 5. 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w obecnos´ci co najmniej połowy składu Zarządu.

2. Członkowie Zarządu przy głosowaniu za przyjęciem uchwały mogą głosować „za" albo „przeciw".

§ 6. 1. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:

1) dyrektor Departamentu Generalnego;

2) dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który opracował materiał rozpatrywany na posiedzeniu;

3) dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który zgłosił w toku uzgodnienia rozbieżne stanowisko do materiału rozpatrywanego na posiedzeniu;

4) dyrektor Departamentu Prawnego;

5) dyrektor Departamentu Komunikacji;

6) dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego.

2. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Zarząd lub Przewodniczącego Zarządu.

§ 7. Za zgodą Przewodniczącego Zarządu udział w posiedzeniu Zarządu może odbywać się przy wykorzystaniu s´rodków bezpos´redniego porozumienia się na odległos´ć, na zasadach okres´lonych w odrębnych przepisach.

§ 8. 1. Obrady Zarządu są prowadzone w trybie jawnym.

2. Przewodniczący Zarządu zarządza prowadzenie obrad nad poszczególnymi punktami porządku lub całos´cią obrad w trybie niejawnym, jeżeli prowadzenie obrad w tym trybie wynika z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1933), zwanej dalej „ustawą o ochronie informacji niejawnych".

3. W posiedzeniach lub częs´ci posiedzeń Zarządu, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby uprawnione do dostępu do informacji niejawnych, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych.

4. Przewodniczący Zarządu może zarządzić prowadzenie obrad Zarządu przy wykorzystaniu s´rodków bezpos´redniego porozumienia się na odległos´ć, na zasadach okres´lonych w odrębnych przepisach.

§ 9. 1. Zarząd rozpoczyna posiedzenie od przyjęcia porządku obrad zaproponowanego przez Przewodniczącego Zarządu.

2. Przewodniczący Zarządu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nieprzewidziane w porządku obrad.

§ 10. 1. Z posiedzenia Zarządu Departament Generalny sporządza projekt protokołu w terminie umożliwiającym jego przyjęcie na następnym posiedzeniu.

2. W uzasadnionych przypadkach termin wskazany w ust. 1 może być przedłużony za zgodą Przewodniczącego Zarządu.

3. Departament Generalny przedstawia Przewodniczącemu Zarządu protokół do podpisania niezwłocznie po przyjęciu go przez Zarząd.

4. Sporządzanie, przyjmowanie i podpisywanie protokołów oznaczonych klauzulami tajnos´ci jest dokonywane z zachowaniem zasad okres´lonych odrębnymi przepisami.

§ 11. Protokół zawiera w szczególnos´ci:

1) datę posiedzenia;

2) imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu oraz dyskusji;

3) porządek obrad;

4) informacje o sprawach będących przedmiotem posiedzenia;

5) podjęte przez Zarząd:

a) uchwały normatywne i nienormatywne, jako załączniki do protokołu,

b) nienormatywne uchwały zarządcze

- wraz z wynikami głosowań;

6) zgłoszone do uchwał i sporządzone przez zgłaszającego zdanie odrębne, zgodne z tres´cią tego zdania przedstawioną w trakcie posiedzenia, jako załącznik do protokołu;

7) informacje o uchwałach Zarządu podjętych w trybie obiegowym do daty posiedzenia, z którego sporządzono protokół;

8) informacje o prowadzeniu obrad Zarządu w sposób, o którym mowa w § 8 ust. 4;

9) imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu Zarządu prowadzonym w sposób, o którym mowa w § 7.

§ 12. 1. Oryginały protokołów przechowuje Departament Generalny, z wyjątkiem oznaczonych klauzulami „poufne", „tajne" lub „s´cis´le tajne", przechowywanych w kancelarii tajnej oraz udostępnianych z zachowaniem zasad okres´lonych w odrębnych przepisach.

2. Protokoły jawne lub oznaczone klauzulą „zastrzeżone" otrzymują:

1) Przewodniczący Zarządu,

2) członkowie Zarządu,

3) członkowie Rady Polityki Pieniężnej, w zakresie dotyczącym projektów uchwał i innych materiałów, o których mowa w § 16 ust. 1,

4) dyrektorzy departamentów,

5) dyrektorzy jednostek organizacyjnych

- z zachowaniem zasad okres´lonych w odrębnych przepisach w odniesieniu do protokołów oznaczonych klauzulą „zastrzeżone".

3. Protokoły jawne są udostępniane w sposób okres´lony przez Departament Generalny.

§ 13. 1. Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd przed złożeniem w Departamencie Generalnym wymagają uzgodnienia z zainteresowanymi departamentami i jednostkami organizacyjnymi. Istotne rozbieżnos´ci stanowisk zgłoszonych w toku uzgodnienia należy przedstawić w notatce dołączonej do materiałów.

2. Projekt porządku obrad oraz materiały na posiedzenie Zarządu Departament Generalny przedkłada do akceptacji Przewodniczącemu Zarządu.

3. Materiały na posiedzenie Zarządu są przygotowywane w trybie niejawnym, jeżeli wynika to z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, zgodnie z zasadami okres´lonymi w odrębnych przepisach.

4. Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd wymagają zatwierdzenia stosownie do sprawowanego nadzoru przez Prezesa NBP, wiceprezesa NBP albo upoważnionego przez Prezesa NBP członka Zarządu.

§ 14. Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd, sporządzone na nos´niku papierowym w liczbie egzemplarzy ustalonej w porozumieniu z Departamentem Generalnym, powinny być złożone najpóźniej na cztery dni przed terminem posiedzenia:

1) w Departamencie Generalnym:

a) jawne wraz z wersją elektroniczną przekazaną za pos´rednictwem wewnętrznej poczty elektronicznej,

b) oznaczone klauzulą „zastrzeżone", z zachowaniem zasad okres´lonych w odrębnych przepisach;

2) w kancelarii tajnej oznaczone klauzulami „poufne", „tajne" lub „s´cis´le tajne", z zachowaniem zasad okres´lonych w odrębnych przepisach.

§ 15. 1. Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu wraz z porządkiem obrad i pisemnymi materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia powinno być doręczone przez Departament Generalny, z zastrzeżeniem ust. 2, członkom Zarządu oraz podmiotom wskazanym w § 6, najpóźniej na trzy dni przed jego terminem.

2. Materiały, o których mowa w ust. 1, oraz projekty protokołu, oznaczone klauzulami „poufne", „tajne" lub „s´cis´le tajne", dostarcza kancelaria tajna, zgodnie z zasadami okres´lonymi w odrębnych przepisach.

§ 16. 1. Projekty uchwał i innych materiałów na posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej są rozpatrywane uprzednio przez Zarząd.

2. Opinię Zarządu, w sprawach wymienionych w ust. 1, przedstawia na posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej Przewodniczący Zarządu lub każdorazowo wskazany przez niego członek Zarządu.

§ 17. 1. Przewodniczący Zarządu może podjąć decyzję o rozpatrzeniu przez Zarząd projektu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia (tryb obiegowy), okres´lając termin zajęcia stanowiska, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Projekt uchwały może być rozpatrzony w trybie obiegowym, jeżeli został uzgodniony ze wszystkimi opiniującymi departamentami.

3. Do rozpatrywania projektów uchwał w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okolicznos´ci zewnętrznych przepisu ust. 2 nie stosuje się.

§ 18. 1. Dyrektor Departamentu Generalnego niezwłocznie, po podjęciu decyzji o zastosowaniu trybu obiegowego, przedstawia członkom Zarządu projekt uchwały w celu zajęcia stanowiska na pis´mie (głosowanie).

2. Każdy z członków Zarządu uczestniczących w głosowaniu w trybie obiegowym otrzymuje własną kartę do głosowania. Karty do głosowania są sporządzane w formie tabeli opatrzonej datą oraz oznaczonej tytułem projektu uchwały podlegającego głosowaniu. Do głosowania za przyjęciem uchwały w trybie obiegowym przepis § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Rozpatrzenie uchwały w trybie obiegowym jest skuteczne, jeżeli w terminie wyznaczonym dla zajęcia stanowiska głos oddała co najmniej połowa członków Zarządu.

§ 19. Ustalone przez Radę Polityki Pieniężnej zadania dla NBP Zarząd przekazuje do wykonania włas´ciwym departamentom i jednostkom organizacyjnym.

§ 20. Zadania departamentów i jednostek organizacyjnych wynikające z uchwał Zarządu podlegają wykonaniu bez odrębnego powiadamiania o ich tres´ci.

§ 21. 1. Przy Zarządzie mogą działać organy opiniodawczo-doradcze.

2. Organy opiniodawczo-doradcze powołuje Zarząd w drodze uchwały, która okres´la skład oraz zadania organu.

§ 22. 1. Zarząd może powoływać zespoły robocze dla przygotowania koncepcji ważnych działań lub prac, wymagających podjęcia w NBP.

2. W skład zespołów mogą wchodzić pracownicy NBP oraz eksperci zewnętrzni.

§ 23. 1. Departament Generalny sprawuje kontrolę terminowos´ci realizacji przez departamenty i jednostki organizacyjne zadań wynikających z uchwał Zarządu.

2. Departamenty i jednostki organizacyjne, które realizują zadania wynikające z uchwał Zarządu, zawiadamiają Departament Generalny o sposobie ich wykonania niezwłocznie po zrealizowaniu.

3. Dwa razy do roku Departament Generalny przedstawia Zarządowi sprawozdanie z wykonania zadań wynikających z uchwał Zarządu.

§ 24. Obsługę kancelaryjno-organizacyjną Zarządu sprawuje Departament Generalny.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2023-02-08
  • Data wejścia w życie: 2023-02-08
  • Data obowiązywania: 2023-02-08
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA