REKLAMA
Monitor Polski - rok 2021 poz. 1164
ZARZĄDZENIE NR 325
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Instytut rozpocznie działalność z dniem 1 stycznia 2022 r.
§ 2.
2. Czynności wynikające z podległości Instytutu wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 3.
§ 4.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2054 i 2270.
Załącznik do zarządzenia nr 325 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 9 grudnia 2021 r. (poz. 1164)
STATUT INSTYTUTU POKOLENIA
§ 1. Instytut Pokolenia, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność opiniującą, badawczą, wydawniczą, popularyzatorską oraz upowszechniającą dobre praktyki.
§ 2. Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§ 3. Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1) gromadzenie, opracowywanie oraz udostępnianie organom władzy publicznej informacji o istotnych zjawiskach i procesach demograficznych, społecznych i kulturowych w Polsce, w zakresie:
a) aktualnej sytuacji w obszarze rodziny, małżeństwa, rodzicielstwa i dzietności,
b) przemian demograficznych i społecznych, wraz z ich kontekstem kulturowym i ekonomicznym,
c) prognozowania stanu i struktury ludności oraz procesów demograficznych obejmujących reprodukcję ludności, w tym małżeńskości, dzietności i umieralności,
d) diagnozowania i monitorowania szans i zagrożeń dla rozwoju demograficznego Polski,
e) więzi społecznych oraz solidarności międzypokoleniowej;
2) przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych w zakresie, o którym mowa w pkt 1;
3) organizowanie i prowadzenie badań naukowych w zakresie, o którym mowa w pkt 1;
4) opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń pod względem ich wpływu na sytuację rodzin, dzietność oraz inne procesy demograficzne i społeczne;
5) monitorowanie i analizowanie obszaru komunikacji społecznej oraz edukacji publicznej pod względem ich wpływu na przemiany w obszarze rodziny, demografii i więzi społecznych;
6) monitorowanie, ewaluacja oraz tworzenie propozycji rozwiązań polityki rodzinnej i demograficznej;
7) prowadzenie baz danych w zakresie, o którym mowa w pkt 1;
8) prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
9) doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania mające wpływ na procesy społeczne w zakresach, o których mowa w pkt 1;
10) organizowanie różnych form kształcenia oraz upowszechniania dobrych praktyk w obszarze działań mających wpływ na procesy społeczne w zakresie, o którym mowa w pkt 1;
11) tworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń oraz współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w obszarach, o których mowa w pkt 1;
12) współpraca z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami naukowymi i organizacjami pozarządowymi mającymi w swym obszarze zainteresowań zakres działań, o którym mowa w pkt 1;
13) upowszechnianie w społeczeństwie polskim wiedzy z zakresu, o którym mowa w pkt 1.
§ 4. 1. Instytutem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora oraz koordynatorów komórek organizacyjnych.
2. Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
§ 5. Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§ 6. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Instytutu;
2) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
3) zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4) zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
5) opracowywanie rocznego planu działania Instytutu i rocznego planu finansowego Instytutu;
6) sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i informacji z wykonania planu finansowego Instytutu;
7) sporządzanie sprawozdań budżetowych z realizacji budżetu Instytutu;
8) ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu określającego jego wewnętrzną strukturę oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk;
9) ustalanie regulaminu pracy oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne.
§ 7. 1. W Instytucie działa Rada Instytutu pełniąca funkcje opiniodawcze i doradcze.
2. Do zadań Rady Instytutu należy w szczególności:
1) opiniowanie propozycji wydawniczych;
2) zatwierdzanie planów działalności Instytutu;
3) uchwalanie regulaminu Rady Instytutu.
3. Rada Instytutu podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
4. Posiedzenia Rady Instytutu zwołuje dyrektor, a w przypadku jego nieobecności przewodniczący Rady Instytutu.
§ 8. 1. W skład Rady Instytutu wchodzi od 7 do 20 członków.
2. Członków Rady Instytutu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Przewodniczącego Rady Instytutu powołuje i odwołuje, spośród członków Rady Instytutu, Prezes Rady Ministrów.
§ 9. 1. W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Zespół Analityczno-Badawczy;
2) Zespół Komunikacyjno-Wydawniczy;
3) Zespół Popularyzatorski;
4) Zespół Współpracy Międzynarodowej;
5) Biuro Administracyjno-Finansowe.
2. W skład Instytutu wchodzi Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego podległe bezpośrednio dyrektorowi.
3. Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.
§ 10. Członkom Rady Instytutu za udział w pracach Rady Instytutu przysługują:
1) miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej w regulaminie wynagradzania członków Rady Instytutu oraz
2) zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 oraz z 2021 r. poz. 1162).
§ 11. 1. Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
- Data ogłoszenia: 2021-12-10
- Data wejścia w życie: 2021-12-11
- Data obowiązywania: 2023-06-07
- Dokument traci ważność: 2023-09-03
- ZARZĄDZENIE NR 10 PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 24 czerwca 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia
- ZARZĄDZENIE NR 171 PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 1 czerwca 2023 r. zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA