REKLAMA
Monitor Polski - rok 2020 poz. 1215
ZARZĄDZENIE NR 249
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie wskazania centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej oraz wskazania jednostek administracji rządowej zobowiązanych do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego
Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288, 1492, 1517, 2275 i 2320) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) centralnego zamawiającego realizującego zamówienia na potrzeby jednostek administracji rządowej;
2) jednostki administracji rządowej zobowiązane do nabywania dostaw lub usług od centralnego zamawiającego lub od wykonawców przez niego wybranych oraz do udzielania zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego lub objętych dynamicznym systemem zakupów obsługiwanym przez centralnego zamawiającego.
2. Zarządzenie określa sposób współdziałania jednostek administracji rządowej z centralnym zamawiającym.
§ 2.
2. Zarządzenie nie dotyczy zamówień sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
§ 3.
1) jednostkach - należy przez to rozumieć jednostki administracji rządowej, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2;
2) umowie wykonawczej - należy przez to rozumieć umowę o udzielenie zamówienia na podstawie umowy ramowej;
3) zamówieniu centralnym - należy przez to rozumieć zamówienia, o których mowa w § 2 ust. 1, realizowane przez centralnego zamawiającego;
4) platformie - należy przez to rozumieć elektroniczną platformę wymiany informacji dotyczących zamówień centralnych między centralnym zamawiającym i jednostkami, prowadzoną przez centralnego zamawiającego;
5) wykazie zamówień centralnych - należy przez to rozumieć wykaz nabywanych produktów, usług lub dostaw, realizowanych w ramach zamówień centralnych, określany corocznie przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 4.
2. Jednostki zobowiązane do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego lub od wykonawców przez niego wybranych oraz do udzielania zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego lub objętych dynamicznym systemem zakupów obsługiwanym przez centralnego zamawiającego określa załącznik do zarządzenia.
§ 5.
1) przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia;
2) zawarcie umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej, w tym zapewnienie jednostkom możliwości samodzielnej realizacji umów wykonawczych;
3) ustanowienie i udostępnienie jednostkom dynamicznego systemu zakupów.
2. Centralny zamawiający:
1) nabywa produkty lub usługi, z przeznaczeniem ich odsprzedaży dla jednostek;
2) udziela zamówień lub zawiera umowy ramowe, których przedmiotem są dostawy lub usługi;
3) obsługuje dynamiczny system zakupów;
4) wykonuje pomocnicze działania zakupowe.
§ 6.
1) od centralnego zamawiającego - w zakresie produktów i usług nabytych przez centralnego zamawiającego z przeznaczeniem ich odsprzedaży dla jednostek;
2) od wykonawców wybranych przez centralnego zamawiającego w wyniku przeprowadzonego postępowania lub na podstawie umów ramowych zawartych przez centralnego zamawiającego lub objętych dynamicznym systemem zakupów obsługiwanym przez centralnego zamawiającego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, realizacja zamówień centralnych odbywa się w całym okresie obowiązywania umowy, na podstawie indywidualnego zamówienia składanego centralnemu zamawiającemu przez jednostkę.
3. Jednostki są zobowiązane do współpracy z centralnym zamawiającym na każdym etapie realizacji zamówienia centralnego, w szczególności do udzielania centralnemu zamawiającemu niezbędnych wyjaśnień i informacji.
§ 7.
2. Centralny zamawiający może wykonywać również czynności na zasadach określonych odrębnymi porozumieniami i na podstawie pełnomocnictw.
§ 8.
1) pełną dokumentację prowadzonego postępowania;
2) aktualizowany na bieżąco harmonogram prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, zawierający informację o przewidywanym terminie zawarcia umowy;
3) wzory formularzy służące do pozyskiwania informacji od jednostek.
2. Centralny zamawiający oraz jednostki odpowiadają, w zakresie swoich kompetencji, za rzetelność, terminowość, aktualność, kompletność, czytelność i dostępność informacji zamieszczanych przez nie na platformie.
3. Centralny zamawiający, za pośrednictwem platformy, przekazuje jednostkom w szczególności informacje o planowanych terminach publikacji ogłoszeń i otwarcia ofert.
4. Jednostki są zobowiązane do przekazywania centralnemu zamawiającemu, za pośrednictwem platformy, informacji o umowach wykonawczych zawartych na podstawie umów ramowych oraz o wartościach zawartych umów.
5. Informacje, o których mowa w ust. 4, jednostki przekazują w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy.
§ 9.
§ 10.
2. Do dnia 30 czerwca jednostki przekazują centralnemu zamawiającemu, za pośrednictwem platformy, propozycje, o których mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem przeprowadzenia postępowania przez centralnego zamawiającego.
§ 11.
1) informacją o możliwości zastosowania do każdego postępowania aspektów społecznych, środowiskowych lub innowacyjnych;
2) uzasadnieniem celowości, oszczędności i gospodarności zamówień centralnych w stosunku do zamówień indywidualnych;
3) analizą cen rynkowych uwzględniających w szczególności jakość produktów lub usługi;
4) informacją o prognozowanych oszczędnościach jednostek;
5) proponowaną wysokością wynagrodzenia centralnego zamawiającego.
2. Do dnia 30 września Szef KPRM ustala na podstawie propozycji, o których mowa w ust. 1, wykaz zamówień centralnych na rok następny oraz wysokość wynagrodzenia centralnego zamawiającego za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania umożliwiającego zawarcie umowy ramowej lub umowy, której przedmiot objęty jest zamówieniem centralnym.
3. Centralny zamawiający publikuje na platformie wykaz zamówień centralnych, o którym mowa w ust. 2.
4. Szef KPRM, ustalając:
1) wykaz zamówień centralnych, może określić, które zamówienia centralne będą realizowane przez centralnego zamawiającego w drodze:
a) udzielenia zamówienia,
b) zawarcia umowy ramowej,
c) nabywania od centralnego zamawiającego;
2) wynagrodzenie centralnego zamawiającego z tytułu przygotowania i przeprowadzenia zamówienia centralnego, uwzględnia stopień skomplikowania postępowań oraz ilość czasu potrzebnego na ich przeprowadzenie.
5. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, Szef KPRM określa w wysokości od 0,5% do 1,5%:
1) ceny brutto zamówienia składanego przez jednostkę - w przypadku zamówień nabywanych od centralnego zamawiającego;
2) ceny brutto określonej w umowie wykonawczej, zawartej przez każdą z jednostek z wykonawcą - w przypadku umów ramowych albo
3) ceny określonej w umowie zawartej w wyniku zamówienia centralnego, jaką każda z jednostek jest zobowiązana zapłacić wykonawcy z tytułu jej realizacji - w przypadku zamówień nieobjętych umowami ramowymi.
§ 12.
1) wstępne zapotrzebowanie, wyrażone zarówno jako liczba jednostek miary dostawy lub usługi objętych danym zamówieniem centralnym, jak i jako kwota netto szacowana przez jednostkę na zakup dostawy lub usługi objętych danym zamówieniem centralnym;
2) przewidywaną cenę jednostkową nabycia jednostki przedmiotu dostawy lub usługi objętej danym zamówieniem centralnym, jaką jednostka mogłaby uzyskać w przypadku indywidualnej realizacji danego zamówienia. Do ustalenia wartości szacowanych jednostki przyjmują takie parametry dostawy lub usługi, jakie są wystarczające z perspektywy potrzeb jednostki;
3) informację o zaciągniętych zobowiązaniach w zakresie objętym wykazem.
§ 13.
2. Do dnia 30 listopada jednostki, za pośrednictwem platformy, opiniują projekty SWZ, o których mowa w ust. 1.
3. Plan zamówień centralnych centralny zamawiający zamieszcza również na swojej stronie internetowej.
4. Na wniosek centralnego zamawiającego jednostki są zobowiązane udzielać wsparcia merytorycznego w zakresie projektu SWZ.
5. Do dnia 31 grudnia centralny zamawiający publikuje na platformie projekt SWZ dla każdego postępowania z uwzględnieniem uwag jednostek składanych na etapie opinii.
6. W terminie 15 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, ale nie później niż do dnia 31 stycznia, jednostki przekazują centralnemu zamawiającemu zweryfikowane zapotrzebowanie w zakresie zamówień centralnych.
7. Nie później niż do dnia 15 lutego centralny zamawiający dokonuje korekty SWZ i niezwłocznie ogłasza postępowania oraz publikuje na platformie harmonogram ich prowadzenia.
8. W sytuacjach wyjątkowo uzasadnionych przedmiotem zamówienia centralnego, Szef KPRM, na umotywowany wniosek centralnego zamawiającego, może wyrazić zgodę na zastosowanie innych terminów postępowania, o których mowa w ust. 1, 2 oraz 5-7.
§ 14.
1) centralnemu zamawiającemu z tytułu zamówień nabywanych od centralnego zamawiającego;
2) wykonawcom wybranym przez centralnego zamawiającego, wynikającego z umowy zawartej w wyniku zamówienia centralnego albo z umowy wykonawczej, zawartej przez każdą z jednostek z wykonawcą - w przypadku umów ramowych;
3) centralnemu zamawiającemu z tytułu przygotowania i przeprowadzenia zamówienia centralnego - w przypadku zawarcia umowy na realizację zamówienia lub zawarcia umowy wykonawczej do umowy ramowej.
2. Zapłata wynagrodzenia następuje po zakończeniu realizacji zamówienia w terminie do 30 dni od dnia otrzymania przez jednostkę faktury wystawionej przez centralnego zamawiającego lub wykonawcę wybranego przez centralnego zamawiającego.
§ 15.
2. Uprawnienia wynikające z umowy zawartej z wykonawcą, w tym również uprawnienia wynikające z gwarancji i rękojmi, wykonują jednostki.
3. Jednostki ponoszą odpowiedzialność za przeprowadzenie postępowania w celu zawarcia umowy wykonawczej na podstawie umowy ramowej.
4. Jednostki określają łączną wartość przedmiotu zamówienia w całym okresie obowiązywania umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia z uwzględnieniem cen i stawek określonych w wybranej przez centralnego zamawiającego ofercie wykonawcy.
§ 16.
2. W przypadku rezygnacji z realizacji zamówienia centralnego, o której mowa w ust. 1, jednostka może samodzielnie realizować dane zamówienie.
3. Szef KPRM, po zasięgnięciu opinii centralnego zamawiającego, może wyrazić wszystkim jednostkom zgodę na samodzielną realizację całości lub części zamówienia w zakresie dostaw lub usług objętych zamówieniem centralnym, określając maksymalny okres, na jaki jednostki mogą zawrzeć umowy.
4. Zgoda, o której mowa w ust. 3, jest udzielana w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym w przypadku:
1) konieczności zapewnienia bieżącego funkcjonowania jednostek do czasu, gdy możliwe będzie rozpoczęcie świadczenia dostaw lub usług na podstawie umów zawartych przez centralnego zamawiającego;
2) braku możliwości realizacji zamówienia centralnego ze względu na unieważnienie przez centralnego zamawiającego postępowania na jego udzielenie;
3) braku możliwości realizacji zamówienia zgodnie z planowanym harmonogramem, o którym mowa w § 13 ust. 1.
§ 17.
2. Zgoda, o której mowa w ust. 1, jest udzielana w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym w przypadku:
1) usprawiedliwionej potrzeby pilnej realizacji zamówienia związanej z zapewnieniem funkcjonowania jednostki oraz realizacji jej zadań statutowych;
2) braku możliwości realizacji zamówienia na podstawie umowy wykonawczej, co zostało potwierdzone przez centralnego zamawiającego - w przypadku zamówień objętych umową ramową;
3) braku możliwości realizacji zamówienia z przyczyn leżących po stronie centralnego zamawiającego - w przypadku zamówień nabywanych od centralnego zamawiającego;
4) zamówienia publicznego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej lub innych źródeł zagranicznych, dla którego istnieje ryzyko przekroczenia terminów określonych w harmonogramie realizacji projektu.
3. Rozstrzygnięcie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2, Szef KPRM podejmuje w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku.
4. Komunikacja między Szefem KPRM a jednostkami w zakresie określonym ust. 1-3 odbywa się za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
§ 18.
2. Jednostka składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, do Szefa KPRM i przekazuje go do wiadomości centralnego zamawiającego.
§ 19.
§ 20.
2. Centralny zamawiający sporządza i przedkłada Szefowi KPRM sprawozdanie z funkcjonowania zamówień centralnych w poprzednim roku kalendarzowym, w terminie do dnia 31 maja każdego roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.
3. Szef KPRM może:
1) przyjąć sprawozdanie centralnego zamawiającego;
2) zażądać wprowadzenia zmian w sprawozdaniu centralnego zamawiającego, wskazując zakres zmian;
3) odrzucić sprawozdanie centralnego zamawiającego - jeżeli nie wynika z niego celowość i gospodarność realizacji zamówień centralnych - podając przyczyny odrzucenia.
4. W przypadku żądania wprowadzenia zmian, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, centralny zamawiający w terminie 14 dni wprowadza zmiany w sprawozdaniu, w zakresie ustalonym przez Szefa KPRM.
5. W przypadku odrzucenia sprawozdania, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, centralny zamawiający zobowiązany jest w terminie 30 dni do przygotowania programu naprawczego.
6. Centralny zamawiający sporządza i przedkłada Szefowi KPRM, raz na trzy lata, analizę oszczędności i analizę efektów realizacji zamówień centralnych.
§ 21.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
Załącznik do zarządzenia nr 249 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r. (poz. 1215)
WYKAZ JEDNOSTEK ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, DLA KTÓRYCH CENTRUM OBSŁUGI ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ JEST CENTRALNYM ZAMAWIAJĄCYM
1) Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;
2) urzędy obsługujące ministrów kierujących działami administracji rządowej;
3) Rządowe Centrum Legislacji;
4) Rządowe Centrum Bezpieczeństwa;
5) Urząd Komunikacji Elektronicznej;
6) Urząd Lotnictwa Cywilnego;
7) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
8) Urząd do Spraw Cudzoziemców;
9) Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;
10) Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej;
11) Urząd Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej;
12) Urząd Regulacji Energetyki;
13) Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych;
14) Urząd Transportu Kolejowego;
15) Urząd Zamówień Publicznych;
16) Wyższy Urząd Górniczy;
17) Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych;
18) Państwowa Agencja Atomistyki;
19) Biuro do spraw Substancji Chemicznych;
20) Biuro Rzecznika Praw Pacjenta;
21) Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska;
22) Główny Inspektorat Sanitarny;
23) Główny Inspektorat Farmaceutyczny;
24) Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
25) Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
26) Główny Inspektorat Ochrony Środowiska;
27) Główny Inspektorat Weterynarii;
28) Główny Urząd Geodezji i Kartografii;
29) Główny Urząd Miar;
30) Główny Urząd Nadzoru Budowlanego;
31) Główny Urząd Statystyczny;
32) Główny Inspektorat Transportu Drogowego;
33) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad;
34) Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu;
35) Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy;
36) Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie;
37) Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim;
38) Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi;
39) Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie;
40) Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie;
41) Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu;
42) Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie;
43) Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku;
44) Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku;
45) Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach;
46) Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach;
47) Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie;
48) Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu;
49) Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie.
- Data ogłoszenia: 2020-12-30
- Data wejścia w życie: 2021-01-01
- Data obowiązywania: 2022-12-29
- Dokument traci ważność: 2024-10-28
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA