REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2013 poz. 1

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 195/2013

z dnia 7 marca 2013 r.

zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

Tekst pierwotny

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 3 oraz art. 8,

uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) (2), w szczególności jej art. 39 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) nr 171/2013 (3) Komisja zmieniła dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (4) w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych. Rozporządzeniem tym zmieniono wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu. W związku z tym należy zapewnić państwom członkowskim odpowiedni okres na zmianę stosownych formularzy. Ze względu na pewność i jasność prawa należy zastąpić rozporządzenie (WE) nr 171/2013.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 określa wspólne wymogi techniczne w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych, silników i części zamiennych w zakresie emitowanych przez nie zanieczyszczeń oraz ustala zasady zgodności eksploatacji, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, pokładowych układów diagnostycznych (OBD), pomiaru zużycia paliwa i dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów.

(3) W rozporządzeniu (WE) nr 692/2008 ustanowiono przepisy administracyjne dotyczące kontroli zgodności pojazdów w zakresie emisji CO2 oraz wymogi dotyczące pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa w takich pojazdach.

(4)  W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (5) określono normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych, a w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 725/2011 (6) ustanowiono procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z takich nowych samochodów osobowych.

(5)  Aby uwzględnić ograniczenia emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych w obliczeniach docelowego indywidualnego poziomu emisji CO2 każdego producenta zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, a także aby zapewnić skuteczne monitorowanie indywidualnego ograniczenia emisji CO2 dla poszczególnych pojazdów, pojazdy wyposażone w ekoinnowacje powinny być poświadczane w ramach homologacji typu pojazdu, a łączne ograniczenia powinny zostać wykazane na świadectwie zgodności.

(6) W tym celu należy dostarczyć organom homologacyjnym odpowiednie dane niezbędne do homologacji pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje, oraz włączyć ograniczenia emisji CO2 wynikające ze stosowania ekoinnowacji do informacji reprezentatywnych dla danego typu, wariantu lub wersji pojazdu.

(7) W związku z tym należy zmienić wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu.

(8) Rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącym homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającym dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (7) wprowadzono nowe wymogi dotyczące informacji o badaniu emisji zanieczyszczeń. W związku z tym niezbędne informacje należy uwzględnić w systemie ustanowionym dyrektywą 2007/46/WE.

(9)  Dlatego należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie (WE) nr 692/2008.

(10)  Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

1. W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

2. Załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 3

Uchyla się rozporządzenie (UE) nr 171/2013.

Artykuł 4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2013  r.

 

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący


(1)  Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.

(2)  Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(3)  Dz.U. L 55 z 27.2.2013, s. 9.

(4)  Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.

(5)  Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(6)  Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.

(7)  Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1.

Załącznik 1.

ZAŁĄCZNIK I

W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)  w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a)  dodaje się pozycje 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:

„3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 (**): tak/nie (1)

3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (jeżeli dotyczy): ................................................................................................................................................

3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie (1)

3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji (tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego) (w1)

Decyzja zatwierdza­jąca ekoinno­wację (w2)

Kod ekoinno­ wacji (w3)

1. Emisja CO2 z pojazdu refe­rencyjnego (g/km)

2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinno­wacyjnego (g/km)

3. Emisja CO2 z pojazdu refe­rencyjnego w cyklu badań typu 1 (w4)

4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinno­wacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3)

5.  Współ­czynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji

Ograniczenia emisji CO2

((1 – 2) – (3 – 4))*5

xxxx/201x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km) (w5)

 

 

_ ________

(*) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(**) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.”;

b) dodaje się odnośniki w brzmieniu:

„(w) Ekoinnowacje.

(w1) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, tak aby każda ekoinnowacja znajdowała się w osobnym wierszu.

(w2) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację

(w3) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację

(w4) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(w5) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.”;

2) w załączniku IX wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji 49 części I, strona 2 – pojazdy kategorii M1 (pojazdy kompletne i skompletowane) wzoru świadectwa zgodności WE wprowadza się pozycje 3, 3.1 i 3.2 w brzmieniu:

„3. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje: tak/nie (1)

3.1. Kod ogólny ekoinnowacji (p1) ..................................................................................................................................................

3.2. Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 wynikających z zastosowania ekoinnowacji (p2) (powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego) ......................................................................................................................... ”;

b) dodaje się następujące odnośniki w „ Odnośnikach dotyczących załącznika IX”:

„ (p) Ekoinnowacje.

(p1) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

– Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.

– Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16« ).

(p2) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.” .

Załącznik 2.

ZAŁĄCZNIK II

„ZAŁĄCZNIK VIII

WYNIKI BADAŃ

(Wypełnia organ udzielający homologacji i załącza do świadectwa homologacji typu WE pojazdu)

W każdym przypadku informacja musi wyraźnie wskazywać wariant i wersję, do których ma zastosowanie. Jedna wersja może posiadać nie więcej niż jeden wynik. Dopuszczalna jest jednak kombinacja kilku wyników dla każdej wersji, ze wskazaniem najmniej korzystnego. W tym ostatnim przypadku umieszcza się uwagę, że dla pozycji oznaczonych (*) podane są jedynie wyniki najmniej korzystnego przypadku.

1. Wyniki badań poziomu głośności

Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji. W przypadku aktu prawnego z dwoma etapami wykonania lub większą ich liczbą wskazać również etap wykonania:

Wariant/wersja:

Podczas jazdy (dB(A)/E):

Na postoju (dB(A)/E):

przy (min–1):

 

2. Wyniki badań emisji spalin

2.1. Emisje z pojazdów silnikowych badanych w ramach procedury badawczej dla lekkich pojazdów użytkowych

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:

Paliwo(-a) (a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, dwa paliwa: benzyna lub gaz ziemny, LPG, flex-fuel: Benzyna/etanol, gaz ziemny/H2NG

2.1.1.  Badanie typu 1 (b) (c) (emisje pojazdu w cyklu badań po rozruchu silnika zimnego)

Wariant/wersja:

CO (mg/km)

THC (mg/km)

NMHC (mg/km)

NOx (mg/km)

THC + NOx (mg/km)

Masa cząstek stałych (PM) (mg/km)

Liczba cząstek stałych (P) (#/km) (1)

 

2.1.2. Badanie typu 2 (b) (c) (dane o emisjach wymagane do homologacji typu do celów stwierdzenia przydatności do ruchu drogowego)

Typ 2, badanie przy niskich obrotach biegu jałowego:

Wariant/wersja:

CO (% obj.)

Prędkość obrotowa silnika (min–1)

Temperatura oleju w silniku (°C)

 

Typ 2, badanie przy wysokich obrotach biegu jałowego:

Wariant/wersja:

CO (% obj.)

Wartość lambda

Prędkość obrotowa silnika (min–1)

Temperatura oleju w silniku (°C)

 

2.1.3. Badanie typu 3 (emisje gazów ze skrzyni korbowej): ..............................................................................................................

2.1.4. Badanie typu 4 (emisje z wyparowania): .................................................................................................................... g/badanie

2.1.5. Badanie typu 5 (trwałość urządzeń ograniczających emisję):

– Przebyta odległość starzenia (km) (np. 160 000 km): .......................................................................................................

– Współczynnik pogorszenia jakości DF: obliczony/ustalony (2)

–  Wartości:

Wariant/wersja:

CO

THC

NMHC

NOx

THC + NOx

Masa cząstek stałych (PM)

Liczba cząstek stałych (P) (1)

 

2.1.6. Badanie typu 6 (średnia emisja zanieczyszczeń w niskiej temperaturze otoczenia):

Wariant/wersja:

CO (g/km)

THC (g/km)

 

2.1.7. Pokładowy system diagnostyczny (OBD): tak/nie (2)

2.2.  Emisje z silników badanych w ramach procedury badań dla ciężkich pojazdów użytkowych.

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:…

Paliwo(-a) (a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, etanol…)

2.2.1.  Wyniki badania ESC (1) (e) (f)

Wariant/wersja:

CO (mg/kWh)

THC (mg/kWh)

NOx (mg/kWh)

NH3 (ppm) (1)

Masa cząstek stałych (mg/kWh)

Liczba cząstek stałych (#/kWh) (1)

 

2.2.2. Wyniki badania ELR (europejski test pod obciążeniem) (1)

Wariant/wersja:

Dymienie:…m–1

 

2.2.3. Wyniki badania ETC (europejski test niestacjonarny) (e) (f)

Wariant/wersja:

CO (mg/kWh)

THC (mg/kWh)

NMHC (mg/kWh) (1)

CH4 (mg/kWh) (1)

NOx (mg/kWh)

NH3 (ppm) (1)

Masa cząstek stałych (mg/kWh)

Liczba cząstek stałych (#/kWh) (1)

 

2.2.4. Badanie na biegu jałowym (1)

Wariant/wersja:

CO (% obj.)

Wartość lambda (1)

Prędkość obrotowa silnika (min–1)

Temperatura oleju w silniku (°C)

 

2.3. Dymienie z silników Diesla

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:

2.3.1. Wyniki badania dla pojazdu przy swobodnym przyspieszaniu

Wariant/wersja:

Skorygowana wartość współczynnika absorpcji (m– 1)

Zwykła prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym

Maksymalna prędkość obrotowa silnika

Temperatura oleju (min./maks.)

 

3. Wyniki badań emisji CO2, zużycia paliwa/energii elektrycznej i badań zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną

Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji:

3.1. Silniki spalania wewnętrznego, w tym hybrydowe pojazdy elektryczne bez doładowania ze źródeł zewnętrznych (NOVC) (1) (d)

Wariant/wersja:

Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu miejskim) (g/km)

Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu pozamiejskim) (g/km)

Wielkość emisji masowej CO2 (wartość uśredniona) (g/km)

Zużycie paliwa (w ruchu miejskim) (l/100 km) (g)

Zużycie paliwa (w ruchu pozamiejskim) (l/100 km) (g)

Zużycie paliwa (wartość uśredniona) (l/100 km) (g)

 

3.2. Hybrydowe pojazdy elektryczne z doładowaniem ze źródeł zewnętrznych (OVC) (1)

Wariant/wersja:

Wielkość masowej emisji CO2 (warunek A, wartość uśredniona) (g/km)

Wielkość masowej emisji CO2 (warunek B, wartość uśredniona) (g/km)

Wielkość masowej emisji CO2 (wartość ważona, uśredniona) (g/km)

Zużycie paliwa (warunek A, wartość uśredniona) (l/100 km) (g)

Zużycie paliwa (warunek B, wartość uśredniona) (l/100 km) (g)

Zużycie paliwa (wartość ważona, uśredniona) (l/100 km) (g)

Zużycie energii elektrycznej (warunek A, wartość uśredniona) (Wh/km)

Zużycie energii elektrycznej (warunek B, wartość uśredniona) (Wh/km)

Zużycie energii elektrycznej (ważona, wartość uśredniona) (Wh/km)

Zasięg tylko na napędzie elektrycznym (km)

 

3.3. Pojazdy wyłącznie elektryczne (1)

Wariant/wersja:

Zużycie energii elektrycznej (w Wh/km)

Zasięg (km)

 

3.4.  Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi (1)

Wariant/wersja:

Zużycie paliwa (kg/100 km)

 

4. Wyniki badań dla pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje (h1) (h2) (h3)

Wariant/Wersja …

Decyzja zatwierdzająca ekoinno­wację (h4)

Kod ekoinno­ wacji (h5)

1. Emisja CO2 z pojazdu refe­rencyjnego (g/km)

2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinno­wacyjnego(g/km)

3. Emisja CO2 z pojazdu refe­rencyjnego w cyklu badawczym typu 1 (h6)

4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinno­wacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3)

5.  Współ­czynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii przy normalnych warunkach eksploatacji

Ograniczenia emisji

CO2

((1 – 2) – (3 – 4))*5

xxxx/201x

Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km) (h7)

 

4.1. Kod ogólny ekoinnowacji (h8)

Odnośniki

(1)  Jeżeli dotyczy.

(2)  Niepotrzebne skreślić.

(a) Jeżeli w odniesieniu do paliwa mają zastosowanie ograniczenia, należy wskazać te ograniczenia (np. dla gazu ziemnego zakres L lub H).

(b) W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę powtarza się dla obu paliw.

(c) Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.

(d) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(e) W odniesieniu do Euro VI ESC rozumie się jako WHSC, a ETC jako WHTC.

(f) Dla Euro VI, jeżeli silniki zasilane CNG i LPG są badane z użyciem różnych paliw wzorcowych, tabelę należy powtórzyć dla każdego badanego paliwa wzorcowego.

(g) Jednostkę »l/100 km« zastępuje się jednostką »m3/100 km« dla pojazdów zasilanych gazem ziemnym i H2NG, oraz jednostką »kg/100 km« dla pojazdów zasilanych wodorem.

(h) Ekoinnowacje.

(h1) Tabelę powtórzyć dla każdego wariantu/wersji.

(h2) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(h3) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.

(h4) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(h5) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(h6) Jeśli zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(h7) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

(h8) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

– Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.

– Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1  10 15 16«.)”.

Załącznik 3.

ZAŁĄCZNIK III

W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a)  prowadza się punkty 4.3.5, 4.3.5.1 i 4.3.5.2 w brzmieniu:

„ 4.3.5. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje

4.3.5.1. W przypadku typu pojazdu wyposażonego w co najmniej jedną ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 (**) zgodność produkcji w odniesieniu do ekoinnowacji wykazuje się poprzez wykonanie badań określonych w decyzjach Komisji zatwierdzających dane ekoinnowacje.

4.3.5.2. Stosuje się punkty 4.3.1, 4.3.2 i 4.3.4.

___ ______

(*) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(**) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.”;

b) w dodatku 3 wprowadza się punkty 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:

„ 3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011: tak/nie (*)

3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 725/2011 (**): .....................................................................................................................................................................

3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie (*)

3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji (***) (****)

Decyzja zatwier­dzająca ekoinno­wację (1)

Kod ekoinno­wacji (2)

1. Emisja CO2 z pojazdu refe­rencyjnego (g/km)

2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinno­wacyjnego (g/km)

3. Emisja CO2 z pojazdu refe­rencyjnego w cyklu badań typu 1 (3)

4.  Emisja CO2 z pojazdu ekoinno­wacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3)

5.  Współ­czynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji

Ograniczenia emisji CO2

((1 – 2) – (3 – 4))*5

xxxx/201x (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)  (4)

 

(1)  Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(2)  Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(3)  Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(4)  Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

 

_ ____________

(*) Niepotrzebne skreślić.

(**) Jeżeli dotyczy.

(***) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(****) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.”;

c) w uzupełnieniu do dodatku 4 wprowadza się następujące zmiany:

(i)  w pkt 2.1. tabela odpowiadająca badaniu typu 6 otrzymuje brzmienie:

„Typ 6

CO (g/km)

THC (g/km)

Zmierzona wartość”

 

 

 

(ii) punkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:

„ 2.1.1. W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę dla typu 1 powtarza się dla obu paliw. Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie typu 1 ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.” ;

(iii) wprowadza się punkty 2.6 i 2.6.1 w brzmieniu:

„2.6. Wyniki badań ekoinnowacji (*) (**)

Decyzja zatwier­dzająca ekoinno­wację (1)

Kod ekoinno­wacji (2)

1. Emisja CO2 z pojazdu refe­rencyjnego (g/km)

2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinno­wacyjnego (g/km)

3. Emisja CO2 z pojazdu refe­rencyjnego w cyklu badań typu 1 (3)

4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinno­wacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3)

5.  Współ­czynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji

Ograniczenia emisji CO2

((1 – 2) – (3 – 4))*5

xxxx/201x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)  (4)

 

(1)  Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(2)  Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(3)  Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(4)  Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

 

2.6.1.  Ogólny kod ekoinnowacji (***): .................................................................................................................................

_______ __

(*) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.

(**) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(***) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

– Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII do dyrektywy 2007/46/WE.

– Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następująca postać:»e1  10 15 16«.)”;

2) w załączniku XII dodaje się punkty 4, 4.1, 4.2, 4.3 i 4.4 w brzmieniu:

„ 4. HOMOLOGACJA TYPU POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W EKOINNOWACJE

4.1. Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich indywidualnych wartości emisji CO2 poprzez ograniczenia emisji wynikające z zastosowania co najmniej jednej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, składa do organu udzielającego homologacji wniosek o wydanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację.

4.2. Na potrzeby homologacji typu ograniczenia emisji CO2 z pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację, ustala się z zastosowaniem procedury i metodologii badań określonych w decyzji Komisję zatwierdzającej ekoinnowację, zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

4.3. Wykonanie niezbędnych badań do wyznaczenia ograniczeń emisji CO2 osiągniętych w wyniku zastosowania ekoinnowacji pozostaje bez uszczerbku dla wykazania zgodności ekoinnowacji z przepisami technicznymi określonymi w dyrektywie 2007/46/WE, jeżeli ma zastosowanie.

4.4. Homologacji typu nie udziela się, jeżeli pojazd, w którym zastosowano ekoinnowację, nie wykazuje zmniejszenia emisji CO2 o co najmniej 1 g/km w porównaniu z pojazdem referencyjnym, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.”.

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA