REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2009 nr 118 poz. 13

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 385/2009

z dnia 7 maja 2009 r.

zastępujące załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywy ramowej”)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

Tekst pierwotny

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) (1), w szczególności jej art. 39 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2007/46/WE ustanawia zharmonizowane ramy zawierające przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne dotyczące wszystkich nowych pojazdów. W szczególności zobowiązuje ona producenta pojazdu, jako posiadacza wspólnotowej homologacji typu, do dołączania certyfikatu zgodności do każdego pojazdu wyprodukowanego zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym w sprawie homologacji typu.

(2) Certyfikat zgodności, którego wzór określono w załączniku IX do dyrektywy 2007/46/WE, stanowi oficjalne oświadczenie złożone nabywcy pojazdu, że konkretny pojazd został wyprodukowany zgodnie z wymogami określonymi w prawodawstwie wspólnotowym w sprawie homologacji typu.

(3) Konieczne jest zagwarantowanie, aby informacje zawarte w certyfikacie zgodności były zrozumiałe dla zainteresowanych konsumentów i podmiotów gospodarczych. Wzór certyfikatu zgodności powinien zawierać wszystkie informacje techniczne, które mają znaczenie pod kątem dopuszczenia pojazdów do użytku przez władze państw członkowskich.

(4) Od czasu przyjęcia dyrektywy Komisji 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (2) wzór certyfikatu zgodności nigdy nie był aktualizowany. Dlatego też właściwe jest uaktualnienie go w świetle licznych istotnych zmian przewidzianych w dyrektywie 2007/46/WE, która wprowadzi, z dniem 29 kwietnia 2009 r., wspólnotową homologację typu całego pojazdu w odniesieniu do pojazdów użytkowych.

(5) Ponadto, zgodnie z dyrektywą Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów (3), organy rejestracyjne państw członkowskich muszą otrzymywać rzetelne informacje techniczne w celu pierwszej rejestracji nowych pojazdów na terenie Wspólnoty. Zawarte w certyfikacie zgodności dane techniczne stanowią właściwe źródło informacji, które można wykorzystać na potrzeby rejestracji. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne ponoszone przez obywateli Europy, w świetle zasad zapisanych w komunikatach Komisji zatytułowanych „Plan działania – Uproszczenie i poprawa środowiska regulacyjnego” (4) oraz „Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej” (5), certyfikat zgodności powinien zawierać również wszystkie informacje wymagane na mocy dyrektywy 1999/37/WE.

(6) Mając na względzie zapewnienie właściwego funkcjonowania procesu wspólnotowej homologacji typu, właściwe jest uaktualnienie załączników do dyrektywy 2007/46/WE celem dostosowania ich do rozwoju wiedzy naukowej i technicznej.

(7) Załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE powinien zostać odpowiednio zastąpiony.

(8) Wdrożenie nowego systemu zarządzania służącego gromadzeniu wszystkich danych, które mają być zawarte w certyfikacie zgodności, wymaga odpowiednich przygotowań ze strony producenta pojazdu. Dlatego też zapewnić należy wystarczający okres przejściowy, w ciągu którego wciąż będzie można stosować poprzednie wzory certyfikatu zgodności.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Do dnia 29 kwietnia 2010 r. producenci mogą przedstawiać certyfikaty zgodności, które są zgodne ze wzorem określonym w załączniku IX do dyrektywy Rady 70/156/EWG (6).

Artykuł 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 kwietnia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.


Sporządzono w Brukseli, dnia 7 maja 2009 r.

  W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

(1)  Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(2)  Dz.U. L 18 z 21.1.2002, s. 1.

(3)  Dz.U. L 138 z 1.6.1999, s. 57.

(4)  COM(2002) 278 wersja ostateczna.

(5)  COM(2007) 23 wersja ostateczna.

(6)  Dz.U. L 42 z 23.2.1970, s. 1.

Załącznik 1.

ZAŁĄCZNIK

CERTYFIKAT ZGODNOŚCI WE

(tekst w formacie PDF)

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA