REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2005 nr 35 poz. 23

ROZPORZĄDZENIE (WE) Nr 184/2005 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

z dnia 12 stycznia 2005 r.

w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich

Tekst pierwotny

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego, wydaną zgodnie z art. 105 ust. 4 Traktatu (1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat wymaga, aby Komisja przedstawiała Radzie sprawozdania w celu umożliwienia Radzie nadzorowania rozwoju sytuacji gospodarczej w każdym z Państw Członkowskich i we Wspólnocie, jak również zgodności polityk gospodarczych z określonymi ogólnymi kierunkami.

(2) Zgodnie z postanowieniami Traktatu, Komisja powinna przekazywać Radzie propozycje dotyczące realizacji wspólnej polityki handlowej, a Rada powinna upoważnić Komisję do rozpoczęcia koniecznych negocjacji.

(3) Realizacja i zmiany umów handlowych, obejmujących Układ ogólny w sprawie handlu usługami (GATS) (3) i Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPs) (4) oraz bieżące i przyszłe negocjacje dotyczące dalszych umów wymagają udostępnienia odpowiednich informacji statystycznych.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (5) (ESA 95) zawiera zalecany zestaw wspólnych standardów, definicji, klasyfikacji i zasad rachunkowości dotyczących sporządzania sprawozdań przez Państwa Członkowskie na potrzeby statystyczne Wspólnoty, umożliwiające uzyskanie porównywalnych wyników między poszczególnymi Państwami Członkowskimi.

(5) Plan działań w zakresie wymagań statystycznych unii gospodarczej i walutowej przedstawiony Radzie we wrześniu 2000 r. oraz trzecie, czwarte i piąte sprawozdania okresowe, popierane również przez Radę, przewidują kwartalne sprawozdania europejskie w podziale na sektory instytucjonalne w terminie 90 dni. Terminowe przekazywanie danych kwartalnych bilansu płatniczego jest warunkiem sporządzania wspomnianych kwartalnych sprawozdań europejskich.

(6) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 58/97 z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw (6), określiło wspólne zasady dla zbierania, opracowywania, przekazywania oraz oceny statystyki Wspólnoty dotyczącej struktury, działalności, konkurencyjności oraz funkcjonowania przedsiębiorstw we Wspólnocie i określa dane, jakie powinny być gromadzone w tym zakresie.

(7) Rozporządzenie (WE) nr 2560/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie płatności transgranicznych w euro (7) wywarło bezpośredni wpływ na gromadzenie danych statystycznych; podniesienie progu przewidzianego w tym rozporządzeniu wywarłoby istotny wpływ na obciążenia przedsiębiorstw związane ze sprawozdawczością oraz na jakość statystyk bilansu płatniczego Państw Członkowskich, szczególnie w Państwach Członkowskich, w których istnieje system gromadzenia danych oparty na rozliczeniach.

(8) Podręcznik Bilansu Płatniczego Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (EBC) z dnia 2 maja 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w dziedzinie statystyki bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz segregacji rezerw międzynarodowych (8), Podręcznik Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczący statystyki międzynarodowego handlu usługami i Wzorcowa definicja zagranicznych inwestycji bezpośrednich OECD określają łącznie ogólne zasady sporządzania statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich.

(9) W obszarze statystyki bilansu płatniczego EBC i Komisja koordynują odpowiednio prace związane z ich opracowywaniem. Niniejszerozporządzenie definiuje w szczególności informacje statystyczne, które Komisja powinna otrzymać od Państw Członkowskich dla opracowania statystyki Wspólnoty w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich. W celu opracowywania i rozpowszechniania powyższej statystyki Wspólnoty Komisja i Państwa Członkowskie konsultują się wzajemnie w sprawach dotyczących jakości dostarczanych danych i ich rozpowszechniania.

(10) Rozporządzenie Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności (9), stanowi, iż nie można w oparciu o krajowe przepisy dotyczące tajemnicy statystycznej odmówić przekazania informacji objętych tajemnicą statystyczną urzędowi wspólnotowemu (Eurostatowi), jeżeli akt prawny Wspólnoty dotyczący statystyki Wspólnoty przewiduje przekazywanie wspomnianych danych.

(11) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące gromadzenia informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (10) określa zasady zachowania poufności stosowane wobec informacji objętych tajemnicą statystyczną przekazywanych EBC.

(12) Sposób sporządzania szczególnych statystyk Wspólnoty jest określony w postanowieniach rozporządzenia Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk wspólnotowych (11).

(13) Zachodzi wyraźna potrzeba sporządzania wspólnotowej statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich, zgodnie z powszechnie obowiązującymi standardami jakości danych statystycznych.

(14) Ze względu na fakt, że cel niniejszego rozporządzenia, to jest określenie powszechnie obowiązujących standardów jakości w zakresie sporządzania porównywalnej statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich, nie może być w zadowalającym stopniu osiągnięty przez Państwa Członkowskie, a możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania, zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza zakres niezbędny do osiągnięcia wyżej wymienionego celu.

(15) W celu zagwarantowania wywiązania się ze zobowiązań określonych w niniejszym rozporządzeniu, niezbędne może być zapewnienie instytucjom krajowym, odpowiedzialnym za gromadzenie danych w Państwach Członkowskich, dostępu do urzędowych zbiorów danych, takich jak rejestry działalności gospodarczej prowadzone przez inne instytucje publiczne oraz inne bazy danych zawierające informacje dotyczące transakcji i pozycji transgranicznych w przypadku, gdyby tego rodzaju dane niezbędne były do sporządzania statystyki Wspólnoty.

(16) Środki niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (12),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa wspólne zasady systematycznego sporządzania wspólnotowej statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich.

Artykuł 2

Dostarczanie danych

1. Państwa Członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) dane bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich, wymienione w załączniku I. Dane odpowiadają definicjom określonym w załączniku II.

2. Państwa Członkowskie przekazują dane Komisji (Eurostatowi) w terminach określonych w załączniku I.

Artykuł 3

Źródła danych

1. Państwa Członkowskie zbierają informacje wymagane na podstawie niniejszego rozporządzenia, korzystając ze wszystkich źródeł, jakie uznają za stosowne i odpowiednie. Mogą one obejmować urzędowe źródła danych, takie jak rejestry działalności gospodarczej.

2. Osoby fizyczne i prawne zobowiązane do dostarczania informacji udzielają odpowiedzi w wyznaczonym terminie i z zachowaniem zasad określonych przez krajowe instytucje odpowiedzialne za zbieranie danych w Państwach Członkowskich, zgodnie z postanowieniami niniejszego rozporządzenia.

3. Jeżeli wymaganych danych nie można zgromadzić bez ponoszenia niewspółmiernie wysokich kosztów, istnieje możliwość przekazania jak najdokładniejszych danych szacunkowych (łącznie z wartościami zerowymi).

Artykuł 4

Kryteria jakości i raporty

1. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie uzasadnione działania, które uznają za niezbędne w celu zapewnienia jakości przekazywanych danych, zgodnie ze wspólnymi standardami jakości.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji raport dotyczący jakości przekazywanych danych (dalej zwany „raportem jakości”).

3. Wspólne standardy jakości, jak również zawartość i częstotliwość raportów jakości zostaną określone zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 11 ust. 2, z uwzględnieniem wpływu na koszt zbierania i opracowywania danych oraz istotnych zmian dotyczących zbierania danych.

Jakość przekazywanych danych jest oceniana na podstawie raportów jakości przez Komisję wspomaganą przez Komitet ds. Bilansu Płatniczego, o którym mowa w art. 11. Ocena przeprowadzona przez Komisję jest przesyłana do wiadomości Parlamentu Europejskiego.

4. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o poważnych zmianach metodologicznych lub innych zmianach, które mogą mieć wpływ na przekazywane dane, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie jakiejkolwiek takiej zmiany. Komisja informuje Parlament Europejski i inne Państwa Członkowskie o wszelkich tego rodzaju powiadomieniach.

Artykuł 5

Kategorie danych

Dane statystyczne, które mają zostać sporządzone, powinny być pogrupowane i przekazane Komisji (Eurostatowi), według następujących kategorii:

a) wskaźniki euro bilansu płatniczego;

b) kwartalny bilans płatniczy;

c) międzynarodowy handel usługami;

d) obroty zagranicznych inwestycji bezpośrednich („FDI”);

e) stany FDI.

Kategorie danych są szczegółowo określone w załączniku I.

Artykuł 6

Okres referencyjny i częstotliwość

Państwa Członkowskie opracowują poszczególne kategorie danych w odniesieniu do odpowiedniego pierwszego okresu referencyjnego i z częstotliwością, które zostały określone w załączniku I.

Artykuł 7

Przekazywanie danych

Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane wymagane na podstawie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z formatem i procedurą ustalonymi przez Komisję i zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2.

Artykuł 8

Przekazywanie i wymiana danych objętych tajemnicą statystyczną

1. Niezależnie od postanowień art. 5 ust. 4 rozporządzenia (Euratom, EWG) nr 1588/90, przekazanie danych objętych tajemnicą statystyczną pomiędzy Eurostatem i EBC może mieć miejsce w zakresie, w jakim przekazywanie danych jest niezbędne do zapewnienia spójności pomiędzy danymi bilansu płatniczego Unii Europejskiej i bilansem płatniczym obszaru gospodarczego Państw Członkowskich, które przyjęły jedną walutę.

2. Postanowienia ust. 1 mają zastosowanie pod warunkiem, że EBC należycie uwzględni zasady określone w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 322/97 i zastosuje się do warunków wymienionych w art. 14 tego rozporządzenia.

3. Wymiana danych objętych tajemnicą statystyczną, o których mowa w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 322/97, jest dopuszczalna pomiędzy Państwami Członkowskimi, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia jakości danych bilansu płatniczego Unii Europejskiej.

Państwa Członkowskie otrzymujące dane objęte tajemnicą statystyczną od innych Państw Członkowskich traktują te informacje w sposób zapewniający ich poufność.

Artykuł 9

Rozpowszechnianie

Komisja (Eurostat) rozpowszechnia statystyki Wspólnoty opracowane na podstawie niniejszego rozporządzenia z częstotliwością podobną do określonej w załączniku I.

Artykuł 10

Przystosowanie do zmian gospodarczych i technicznych

Środki niezbędne do uwzględnienia zmian gospodarczych i technicznych zostaną określone zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2.

Środki tego rodzaju dotyczą:

a) aktualizacji definicji (załącznik II);

b) aktualizacji wymagań odnośnie do danych, łącznie z terminami ich przekazywania oraz zmianami, uzupełnieniami i ograniczeniami poszczególnych kategorii danych (załącznik I).

Artykuł 11

Procedura komitetu

1. Komisja będzie wspomagana przez Komitet ds. Bilansu Płatniczego, zwany dalej „Komitetem”.

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu zastosowanie znajdują art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem postanowień jej art. 8.

Okres, o którym mowa w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE, wynosi trzy miesiące.

3. Komitet przyjmuje swój regulamin.

4. EBC może uczestniczyć w posiedzeniach Komitetu w charakterze obserwatora.

Artykuł 12

Sprawozdanie z realizacji

Do dnia 28 lutego 2010 r. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z realizacji niniejszego rozporządzenia.

Sprawozdanie to w szczególności:

a) określi jakość sporządzanej statystyki;

b) oceni korzyści wynikające dla Wspólnoty, Państw Członkowskich oraz podmiotów dostarczających informacje statystyczne i korzystających z opracowanych informacji statystycznych w porównaniu z kosztami ich opracowania;

c) określi, w świetle uzyskanych wyników, obszary, w jakich niezbędne są ewentualne ulepszenia i zmiany;

d) dokona oceny funkcjonowania Komitetu i wskaże, czy zakres środków wykonawczych wymaga zmiany.

Artykuł 13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia od daty jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 12 stycznia 2005 r.

 

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

Przewodniczący

Przewodniczący

J. P. BORRELL FONTELLES

N. SCHMIT

 

 

 (1) Dz.U. C 296 z 6.12.2003, str. 5.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 30 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 13 grudnia 2004 r.

(3) Dz.U. L 336 z 23.12.1994, str. 191.

(4) Dz.U. L 336 z 23.12.1994, str. 214.

(5) Dz.U. L 310z 30.11.1996, str.1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).

(6) Dz.U. L 14 z 17.1.1997, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(7) Dz.U. L 344 z 28.12.2001, str. 13.

(8) Dz.U. L 131 z 28.5.2003, str. 20.

(9) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.

(10) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.

(11) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.

(12) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

Załącznik 1. [KATEGORIE DANYCH]

ZAŁĄCZNIK I

KATEGORIE DANYCH

o których mowa w art. 5

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 2. [DEFINICJE]

ZAŁĄCZNIK II

DEFINICJE

o których mowa w art. 10

TOWARY (kod 100)

Towary jako komponent rachunku bieżącego bilansu płatniczego obejmują rzeczy ruchome, w przypadku których następuje przejście własności (pomiędzy rezydentami i nierezydentami). Wspominane wyżej towary powinny być wyceniane według wartości rynkowej, na bazie f.o.b. Wyjątki od zasady przejścia własności (transakcje dotyczące tych pozycji są rejestrowane jako towary) obejmują: towary w ramach leasingu finansowego, towary przekazywane pomiędzy firmą macierzystą oraz oddziałem oraz niektóre towary do uszlachetniania. Wewnątrzwspólnotowa wymiana towarów: kraj partnerski należy określić zgodnie z zasadą wysyłki. Towary obejmują: handel generalny, uszlachetnianie towarów, naprawy towarów, towary dostarczane do portów przez przewoźników oraz złoto niemonetarne.

USŁUGI (kod 200)

Transport (kod 205)

Obejmuje wszystkie usługi transportowe świadczone przez rezydentów jednej gospodarki na rzecz rezydentów innej gospodarki, których przedmiotem są przewozy pasażerskie, przewóz towarów (fracht), wynajem (czartery) środków transportu z załogą oraz usługi wspomagające i uzupełniające.

Transport morski (kod 206)

Obejmuje wszystkie usługi transportu morskiego. Wymagany jest następujący podział: Pasażerski transport morski (kod 207), Towarowy transport morski (kod 208) oraz Pozostały transport morski (kod 209).

Transport lotniczy (kod 210)

Obejmuje wszystkie usługi transportu lotniczego. Wymagany jest następujący podział: Pasażerski transport lotniczy (kod 211), Towarowy transport lotniczy (kod 212) oraz Pozostały transport lotniczy (kod 213).

Pozostały transport (kod 214)

Obejmuje wszystkie usługi transportowe inne niż transport drogą morską lub lotniczą. Wymagany jest następujący podział: Pozostały transport pasażerski (kod 215), Pozostały transport towarowy (kod 216) oraz Pozostałe usługi dotyczące pozostałego transportu (kod 217).

Wymagana jest następująca rozszerzona klasyfikacja Pozostałego transportu (kod 214):

Transport kosmiczny (kod 218)

Obejmuje wprowadzenie na orbitę satelitów przez przedsiębiorstwo komercyjne na rzecz właścicieli satelitów (np. firmy telekomunikacyjne) oraz inne operacje wykonywane przez operatorów sprzętu kosmicznego, takie jak transport towarów i osób do celów eksperymentów naukowych. Obejmuje również kosmiczny transport pasażerski i płatności dokonane przez gospodarkę, w celu możliwości korzystania z pojazdów kosmicznych innej gospodarki.

Transport kolejowy (kod 219)

Obejmuje transport pociągami. Wymagany jest dalszy podział na Pasażerski transport kolejowy (kod 220), Towarowy transport kolejowy (kod 221) oraz Pozostały transport kolejowy (kod 222).

Transport samochodowy (kod 223)

Obejmuje transport samochodami ciężarowymi, dostawczymi, autobusami i autokarami. Wymagany jest dalszy podział na Pasażerski transport samochodowy (kod 224), Towarowy transport samochodowy (kod 225) oraz Pozostały transport samochodowy (kod 226).

Transport wodny śródlądowy (kod 227)

Dotyczy transportu międzynarodowego po rzekach, kanałach i jeziorach. Obejmuje szlaki wodne, które mają charakter wewnętrzny dla jednego kraju i szlaki należące do dwóch lub więcej krajów. Wymagany jest dalszy podział na Pasażerski transport wodny śródlądowy (kod 2 2 8), Towarowy transport wodny śródlądowy (kod 2 2 9) oraz Pozostały transport wodny śródlądowy (kod 230).

Transport rurociągowy i przesył energii elektrycznej (kod 231)

Obejmuje międzynarodowy transport produktów rurociągami. Obejmuje również opłaty za przesył energii elektrycznej, jeżeli jest on wyodrębniony z procesu produkcji i dystrybucji. Wyłączone są dostawy energii elektrycznej, podobnie jak dostawy ropy naftowej i produktów pochodnych, wody i pozostałych produktów dostarczanych rurociągami. Wyłączone są również usługi dystrybucji energii elektrycznej, wody, gazu i pozostałych produktów pochodnych ropy naftowej (uwzględnione w pozycji Pozostałe usługi gospodarcze (kod 284)).

Pozostałe usługi wspomagające i uzupełniające transport (kod 232)

Pozostałe usługi wspomagające i uzupełniające transport obejmują wszystkie pozostałe usługi transportowe, których nie można zaklasyfikować do żadnego z przedstawionych powyżej składników usług transportowych.

Podróże (kod 236)

Podróże obejmują zasadniczo towary i usługi nabywane od gospodarki przez podróżnych podczas wizyt trwających krócej niż jeden rok w danej gospodarce. Towary i usługi są nabywane przez podróżnego lub w jego imieniu, lub są dostarczane nieodpłatnie (tzn. przekazywane jako podarunek) podróżnemu do jego użytku lub przekazania innej osobie. Wyłączony jest transport pasażerów w odwiedzanych przez nich gospodarkach, jeżeli wspomniany transport jest świadczony przez przewoźników niebędących rezydentami w danej gospodarce, stanowiącej cel wizyty, jak również międzynarodowe przewozy pasażerskie - obydwa są uwzględnione w usługach pasażerskich w ramach transportu. Wyłączone są również towary nabywane przez podróżnych do odsprzedaży w gospodarce własnej podróżnego lub w innej gospodarce. Podróże dzielone są na dwa elementy: Podróże służbowe (kod 237) oraz Podróże prywatne (kod 240).

Podróże służbowe (kod 237)

Podróże służbowe obejmują nabywanie towarów i usług przez osoby podróżujące służbowo. Obejmują również nabywanie towarów i usług osobistego użytku przez pracowników sezonowych, przygranicznych i innych, którzy nie są rezydentami w gospodarce, w której są zatrudnieni, a których pracodawca jest rezydentem w tej gospodarce. Podróże służbowe są bardziej szczegółowo podzielone na Wydatki pracowników sezonowych i przygranicznych (kod 238) oraz Pozostałe podróże służbowe (kod 239).

Wydatki pracowników sezonowych i przygranicznych (kod 238)

Obejmują nabywanie towarów i usług do osobistego użytku przez pracowników sezonowych, przygranicznych i innych, którzy nie są rezydentami w gospodarce, w której są zatrudnieni oraz których pracodawca jest rezydentem w tej gospodarce.

Pozostałe podróże służbowe (kod 239)

Obejmują wszystkie Podróże służbowe (kod 237) nie uwzględnione w pozycji Wydatki pracowników sezonowych i przygranicznych (kod 238).

Podróże prywatne (kod 240)

Podróże prywatne obejmują towary i usługi nabywane przez podróżnych wyjeżdżających za granicę w innych celach niż służbowo, np. wyjazdy wakacyjne, uczestnictwo w imprezach rekreacyjnych i kulturalnych, odwiedziny u przyjaciół i krewnych, pielgrzymki oraz w celach związanych z edukacją i zdrowiem. Podróże prywatne (kod 240) są podzielone na trzy elementy: Wydatki na podróże prywatne w celach zdrowotnych (kod 241), Wydatki na podróże prywatne w celach edukacyjnych (kod 242) oraz Pozostałe podróże prywatne (kod 243).

Wydatki na podróże w celach zdrowotnych (kod 241)

Są określone jako suma wydatków ponoszonych przez podróżujących w celach medycznych.

Wydatki na podróże w celach edukacyjnych (kod 242)

Są określone jako suma wydatków ponoszonych przez uczniów i studentów.

Pozostałe podróże prywatne (kod 243)

Obejmują wszystkie Podróże prywatne (kod 240) nie uwzględnione w pozycji Wydatki na podróże w celach zdrowotnych (kod 241) lub Wydatki na podróże w celach edukacyjnych (kod 242).

Pozostałe usługi (kod 981)

Wszystkie Usługi (kod 200) nie uwzględnione w pozycji Transport (kod 205) lub Podróże (kod 236).

Usługi pocztowe i telekomunikacyjne (kod 245)

Obejmują Usługi pocztowe i kurierskie (kod 246) oraz Usługi telekomunikacyjne (kod 247).

Usługi pocztowe i kurierskie (kod 246)

Obejmują Usługi pocztowe (kod 958) oraz Usługi kurierskie (kod 959).

Usługi pocztowe (kod 958)

Obejmują usługi poste restante, telegramy i usługi świadczone w urzędach pocztowych takie, jak sprzedaż znaczków pocztowych, przekazy pieniężne itp. Usługi pocztowe są często, lecz nie wyłącznie, świadczone przez krajowe administracje pocztowe. Usługi pocztowe są objęte porozumieniami międzynarodowymi, a przepływy pomiędzy operatorami z różnych gospodarek powinny być rejestrowane brutto.

Usługi kurierskie (kod 959)

Usługi kurierskie polegają przede wszystkim na ekspresowym doręczaniu przesyłek bezpośrednio od wysyłającego do odbiorcy. Kurierzy mogą wykorzystywać transport własny, współużytkowany prywatnie lub transport publiczny do świadczenia powyższych usług. Należą do nich ekspresowe usługi doręczenia przesyłek, które mogą obejmować przykładowo odbiór na żądanie lub dostawę w określonym terminie.

Usługi telekomunikacyjne (kod 247)

Obejmują przesyłanie dźwięku, obrazów lub innych informacji za pośrednictwem telefonu, teleksu, telegramu, łączy i transmisji radiowych i telewizyjnych, satelity, poczty elektronicznej, usług faksowych itp., w tym usługi związane z sieciami komercyjnymi, telekonferencje i dodatkowe usługi pomocnicze. Nie obejmują wartości przekazywanych informacji. Obejmują również usługi telefonii komórkowej, usługi szkieletowej sieci internetowej oraz usługi dostępu w trybie on-line, łącznie z zapewnianiem dostępu do Internetu.

Usługi budowlane (kod 249)

Obejmują Usługi budowlane świadczone zagranicą (kod 250) oraz Usługi budowlane świadczone w gospodarce zbierającej dane (kod 251).

Usługi budowlane świadczone za granicą (kod 250)

Obejmują usługi budowlane świadczone nierezydentom przez przedsiębiorstwa będące rezydentami w gospodarce gromadzącej dane (kredyt) oraz towary i usługi zakupione w danej gospodarce przez te przedsiębiorstwa (debet).

Usługi budowlane świadczone w gospodarce zbierającej dane (kod 251)

Obejmują usługi budowlane dostarczane rezydentom gospodarki zbierającej dane przez przedsiębiorstwa budowlane, niebędące rezydentami (debet) oraz towary i usługi zakupione w gospodarce zbierającej dane przez wspomniane przedsiębiorstwa budowlane, niebędące rezydentami (kredyt).

Usługi ubezpieczeniowe (kod 253)

Obejmują dostarczanie różnych ubezpieczeń nierezydentom przez przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe będące rezydentami oraz odwrotnie. Wspomniane powyżej usługi są szacowane lub wyceniane na podstawie opłat za usługi włączanych do składek ogółem, a nie na podstawie wartości składek ogółem. Obejmują Ubezpieczenia na życie i emerytalne (kod 254), Ubezpieczenia przewożonych towarów (kod 255), Pozostałe ubezpieczenia bezpośrednie (kod 256), Reasekurację (kod 257) oraz Usługi wspomagające usługi ubezpieczeniowe (kod 258).

Ubezpieczenia na życie i emerytalne (kod 254)

Posiadacze polis ubezpieczeniowych na życie, zarówno obejmujących wypłatę zysku, jak i bez wypłaty zysku, dokonują regularnych płatności na rzecz ubezpieczyciela (może to być pojedyncza płatność), w zamian za co ubezpieczyciel gwarantuje wypłacenie posiadaczowi polisy uzgodnionej kwoty minimalnej lub renty, w określonym terminie lub w momencie śmierci posiadacza polisy, jeżeli nastąpi ona wcześniej. Terminowe ubezpieczenia na życie, z których świadczenia są wypłacane wyłącznie w przypadku śmierci, ale nie w innych okolicznościach, stanowią formę ubezpieczeń bezpośrednich oraz są wyłączone z niniejszego punktu i uwzględnione w Pozostałych ubezpieczeniach bezpośrednich (kod 256).

Fundusze emerytalne stanowią wyodrębnione fundusze utworzone w celu zapewnienia dochodu po przejściu na emeryturę określonym grupom pracowników. Są one organizowane i kierowane przez pracodawców prywatnych lub publicznych lub łącznie przez pracodawców i ich pracowników. Są one finansowane ze składek pochodzących od pracodawcy i/lub pracowników oraz dochód z inwestycji generowany jest przez aktywa funduszu, angażują się one również w transakcje finansowe na własny rachunek. Nie obejmują one planów ubezpieczeń społecznych organizowanych dla dużych części społeczeństwa, które są wprowadzane, kontrolowane lub finansowane przez państwo. W tej pozycji uwzględnione są usługi zarządzania funduszami. W przypadku funduszy emerytalnych „składki” są zwane ogólnie „wkładami”, podczas gdy „odszkodowania” są zwane ogólnie „świadczeniami”.

Ubezpieczenia przewożonych towarów (kod 255)

Usługi ubezpieczenia przewożonych towarów dotyczą ubezpieczeń w odniesieniu do towarów eksportowanych lub importowanych, na podstawie zgodnej z wyceną na bazie f.o.b. oraz usług transportowych.

Pozostałe ubezpieczenia bezpośrednie (kod 256)

Pozostałe ubezpieczenia bezpośrednie obejmują wszystkie inne formy ubezpieczeń wypadkowych. Obejmują terminowe ubezpieczenia na życie, ubezpieczenia wypadkowe i zdrowotne (chyba że są zawarte w ramach rządowych systemów ubezpieczeń społecznych), ubezpieczenia w transporcie morskim, lotniczym i innym, ubezpieczenia na wypadek pożaru i innych szkód majątkowych, ubezpieczenie od strat pieniężnych, ogólne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, inne ubezpieczenia, takie jak ubezpieczenia turystyczne oraz ubezpieczenia związane z kredytami i kartami kredytowymi.

Reasekuracja (kod 257)

Reasekuracja stanowi proces przenoszenia części ryzyka ubezpieczeniowego na inny podmiot, często wyspecjalizowany, w zamian za odpowiedni udział w dochodach z tytułu składki. Transakcje reasekuracyjne mogą obejmować pakiety zawierające różne rodzaje ryzyka.

Usługi wspomagające usługi ubezpieczeniowe (kod 258)

Obejmują transakcje ściśle związane z funkcjonowaniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. Obejmują prowizje agentów, usługi pośredników i agentów ubezpieczeniowych, usługi konsultacyjne w dziedzinie ubezpieczeń i funduszy emerytalnych, usługi wyceny i uzgodnień, usługi aktuarialne, usługi zarządzania uratowanym mieniem oraz usługi nadzorowania i monitorowania w zakresie odszkodowania i usługi odzyskiwania należności.

Usługi finansowe (kod 260)

Usługi finansowe obejmują pośrednictwo finansowe i usługi pomocnicze, z wyłączeniem tych usług, które są świadczone przez towarzystwa ubezpieczeń na życie i fundusze emerytalne (które zostały uwzględnione w ubezpieczeniach na życie i emerytalnych) oraz inne usługi ubezpieczeniowe, które są zawierane pomiędzy rezydentami i nierezydentami. Usługi tego rodzaju mogą być świadczone przez banki, giełdy, firmy faktoringowe, operatorów kart kredytowych i inne firmy. Obejmują usługi świadczone w związku z transakcjami dotyczącymi instrumentów finansowych oraz inne usługi związane z działalnością finansową, takie jak usługi doradcze, powiernicze i zarządzania aktywami.

Usługi informatyczne i informacyjne (kod 262)

Obejmują Usługi informatyczne (kod 263) oraz Usługi informacyjne (kod 264).

Usługi informatyczne (kod 263)

Obejmują usługi związane ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem oraz usługi przetwarzania danych. Obejmują usługi konsultacyjne i wdrożeniowe w odniesieniu do sprzętu komputerowego i oprogramowania, konserwację i naprawy komputerów oraz urządzeń peryferyjnych, usługi odzyskiwania danych w przypadku awarii, zapewnianie doradztwa i pomocy w sprawach związanych z zarządzaniem zasobami komputerowymi, analizę, projektowanie i programowanie gotowych systemów (łącznie z opracowaniem i projektowaniem stron internetowych), oraz konsultacje techniczne związane z oprogramowaniem, stworzenie, wytworzenie, dostawę i dokumentację oprogramowania dostosowanego do indywidualnych potrzeb, łącznie z systemami operacyjnymi wykonanymi na zamówienie dla poszczególnych użytkowników, konserwację systemów i inne usługi wsparcia, takie jak szkolenie oferowane w ramach usług konsultacyjnych, usługi przetwarzania danych, takie jak wprowadzanie danych, tworzenie tabel i przetwarzanie na zasadzie współużytkowania (time-sharing), usługi administrowania serwerem internetowym (np. dostarczanie miejsca na serwerze internetowym do zamieszczania stron internetowych klienta), zarządzanie urządzeniami komputerowymi.

Usługi informacyjne (kod 264)

Obejmują Usługi agencji informacyjnych (kod 889) oraz Pozostałe usługi dostarczania informacji (kod 890).

Usługi agencji informacyjnych (kod 889)

Usługi agencji informacyjnych obejmują dostarczanie wiadomości, fotografii oraz specjalnych artykułów dla mediów.

Pozostałe usługi dostarczania informacji (kod 890)

Obejmują usługi dotyczące baz danych - tworzenie baz danych, przechowywanie danych oraz rozpowszechnianie danych i baz danych (łącznie z książkami telefonicznymi i listami adresowymi), zarówno w trybie on-line oraz za pomocą nośników magnetycznych, optycznych lub drukowanych, portale służące do wyszukiwania stron internetowych (usługi przeglądarek znajdujących adresy internetowe dla klientów, którzy wprowadzają zapytanie z klawiatury). Obejmują również bezpośrednie, niemasowe subskrypcje gazet i czasopism, zarówno za pośrednictwem poczty, jak i elektronicznych i innych środków przekazu.

Honoraria i opłaty licencyjne (kod 266)

Obejmują Franszyzy i podobne prawa (kod 891) oraz Pozostałe honoraria i opłaty licencyjne (kod 892).

Franszyzy i podobne prawa (kod 891)

Obejmują płatności zagraniczne i otrzymywanie opłat franszyzowych i honorariów zapłaconych za korzystanie z zastrzeżonych znaków towarowych.

Pozostałe honoraria i opłaty licencyjne (kod 892)

Obejmują płatności zagraniczne i kwoty otrzymywane za wyłączne użytkowanie nieprodukowanych, niefinansowych wartości niematerialnych oraz praw majątkowych (takich jak patenty, prawa autorskie oraz procesy i wzory przemysłowe) oraz użytkowanie na podstawie umów licencyjnych wytworzonych oryginałów lub wzorów (takich jak rękopisy, programy komputerowe oraz utwory kinematograficzne i nagrania dźwiękowe).

Pozostałe usługi gospodarcze (kod 268)

Obejmują Pośrednictwo handlowe i pozostałe usługi związane z handlem (kod 269), Usługi leasingu operacyjnego (kod 272) oraz Pozostałe usługi gospodarcze, specjalistyczne i techniczne (kod 273).

Pośrednictwo handlowe i inne usługi związane z handlem (kod 269)

Obejmują Pośrednictwo handlowe (kod 270) oraz Pozostałe usługi związane z handlem (kod 271)

Pośrednictwo handlowe (kod 270)

Pośrednictwo handlowe jest definiowane jako zakup towarów przez rezydenta gospodarki zbierającej dane od nierezydenta oraz następnie odsprzedaż towarów innemu nierezydentowi; podczas tego procesu towary nie są wwiezione na obszar, ani też nie opuszczają obszaru gospodarki zbierającej dane.

Pozostałe usługi związane z handlem (kod 271)

Obejmują prowizje od transakcji dotyczących towarów i usług zawieranych pomiędzy: a) kupcami-rezydentami, pośrednikami w obrocie towarowym, przedstawicielami handlowymi i agentami oraz b) nierezydentami.

Usługi leasingu operacyjnego (kod 272)

Obejmują leasing (wynajem) i czartery przez rezydentów/nierezydentów, bez operatorów, statków, samolotów i środków transportu, takich jak wagony kolejowe, kontenery i samochody ciężarowe z naczepą, bez załogi.

Pozostałe usługi gospodarcze, specjalistyczne i techniczne (kod 273)

Obejmują Usługi prawne, księgowe, doradztwa w zakresie zarządzania i public relations (kod 274), Reklamę, badanie rynku i sondaże opinii publicznej (kod 278), Usługi badawczo-rozwojowe (kod 279), Usługi architektoniczne, inżynieryjne i pozostałe usługi techniczne (kod 280), Usługi rolnicze, wydobywcze i przetwórstwo na miejscu (kod 281), Pozostałe usługi gospodarcze (kod 284) oraz Usługi pomiędzy przedsiębiorstwami afiliowanymi, gdzie indziej niesklasyfikowane (kod 285).

Usługi prawne, księgowe, doradztwa w zakresie zarządzania i public relations (kod 274)

Obejmują Usługi prawne (kod 275), Usługi rachunkowe, audytowe, księgowe i doradztwo podatkowe (kod 276) oraz Usługi doradztwa gospodarczego i w zakresie zarządzania oraz public relations (kod 277).

Usługi prawne (kod 275)

Obejmują usługi doradztwa i reprezentowania we wszelkich postępowaniach sądowych i pozasądowych, usługi sporządzania dokumentacji prawnej i aktów prawnych, doradztwo w zakresie certyfikacji, usługi powiernictwa i sądownictwa polubownego.

Usługi rachunkowe, audytowe, księgowe i doradztwo podatkowe (kod 276)

Obejmują prowadzenie ewidencji transakcji handlowych dla podmiotów gospodarczych i innych podmiotów, usługi badania ewidencji księgowych i sprawozdań finansowych; planowanie i doradztwo w zakresie podatków płaconych przez podmioty gospodarcze; sporządzanie dokumentacji podatkowej.

Usługi doradztwa gospodarczego i w zakresie zarządzania oraz public relations (kod 277)

Obejmują usługi doradztwa, wsparcia i pomocy operacyjnej oferowane podmiotom gospodarczym w zakresie polityki gospodarczej i strategii oraz kompleksowego planowania, organizowania i kontroli organizacji. Obejmują konsultacje w zakresie audytu zarządzania, zarządzania rynkiem, zasobów ludzkich, zarządzania produkcją i zarządzania projektem oraz usługi doradztwa, wsparcia i usługi operacyjne dotyczące poprawy wizerunku klientów oraz ich relacji z instytucjami i opinią publiczną.

Reklama, badanie rynku i sondaże opinii publicznej (kod 278)

Usługi będące przedmiotem umów pomiędzy rezydentami i nierezydentami. Obejmują projektowanie, tworzenie i sprzedaż reklam przez agencje reklamowe, umieszczanie reklam w mediach, łącznie z zakupem i sprzedażą powierzchni reklamowej, usługi wystawiennicze oferowane przez targi handlowe, promocję produktów za granicą, badanie rynku, telemarketing oraz sondaże opinii publicznej na różne tematy.

Usługi badawczo-rozwojowe (kod 279)

Obejmują usługi, które są przedmiotem umów pomiędzy rezydentami i nierezydentami i są związane z badaniami podstawowymi, badaniami stosowanymi i eksperymentalnym rozwojem nowych produktów i procesów.

Usługi architektoniczne, inżynieryjne i pozostałe usługi techniczne (kod 280)

Obejmują transakcje pomiędzy rezydentami i nierezydentami, związane z projektowaniem architektonicznym przedsięwzięć urbanistycznych i innych, planowanie i projektowanie oraz nadzorowanie budowy tam, mostów, portów lotniczych, realizacji projektów pod klucz itp., prace geodezyjne, kartografię, testowanie i certyfikację produktów; usługi inspekcji technicznych.

Usługi rolnicze, wydobywcze i przetwórstwo na miejscu (kod 281)

Obejmują Utylizację odpadów i usuwanie zanieczyszczeń (kod 282) oraz Usługi rolnicze, wydobywcze i pozostałe usługi przetwórstwa na miejscu (kod 283).

Utylizacja odpadów i usuwanie zanieczyszczeń (kod 282)

Obejmuje utylizację odpadów radioaktywnych i innych, zdejmowanie warstw zanieczyszczonej gleby, usuwanie zanieczyszczeń, łącznie z wyciekami ropy, rekultywację obszarów górniczych; usuwanie zanieczyszczeń i usługi sanitarne. Obejmuje również wszystkie inne usługi, które są związane z usuwaniem zanieczyszczeń lub przywracaniem równowagi środowiska naturalnego.

Usługi rolnicze, wydobywcze oraz pozostałe usługi przetwórstwa na miejscu (kod 283)

Obejmuje:

a) usługi rolnicze, które są świadczone okazjonalnie w rolnictwie, takie jak dostarczanie maszyn rolniczych z obsługą, zbieranie plonów, przetwórstwo zbóż, zwalczanie szkodników, hodowla zwierząt, opieka nad zwierzętami oraz usługi hodowlane, w tym również usługi w zakresie łowiectwa, traperstwa, leśnictwa i wyrębu lasów oraz rybołówstwa;

b) usługi wydobywcze świadczone na polach naftowych i gazowych, łącznie z wierceniem, budową wież wiertniczych, usługami remontowymi i demontażem oraz cementowaniem obudowy szybów naftowych i gazowych, w tym również usługi świadczone okazjonalnie przy poszukiwaniu i badaniu złóż surowców mineralnych oraz górnicze usługi inżynieryjne i badania geologiczne;

c) pozostałe usługi przetwórstwa na miejscu, które obejmują przetwarzanie na miejscu lub prace dotyczące towarów, które zostały zaimportowane bez zmiany właściciela, przetworzone lecz nie zostały reeksportowane do kraju, z którego zostały wysłane (zamiast tego są sprzedawane w gospodarce przetwarzającej dane lub sprzedawane do innej gospodarki) bądź odwrotnie.

Pozostałe usługi gospodarcze (kod 284)

Obejmują umowy dotyczące usług zawierane pomiędzy rezydentami i nierezydentami, takie jak pośrednictwo pracy, usługi ochrony i usługi detektywistyczne, tłumaczenie ustne i pisemne, usługi fotograficzne, utrzymywanie czystości w budynku, usługi w zakresie nieruchomości dla podmiotów gospodarczych i wszelkie inne usługi gospodarcze, których nie można zaklasyfikować do wyżej wymienionych usług gospodarczych.

Usługi pomiędzy przedsiębiorstwami afiliowanymi, gdzie indziej niesklasyfikowane (kod 285)

Jest to kategoria, do której zalicza się pozostałe elementy. Obejmuje płatności pomiędzy podmiotami powiązanymi kapitałowo za usługi, których nie można zaklasyfikować do żadnego innego punktu. Obejmuje płatności oddziałów, podmiotów zależnych i stowarzyszonych na rzecz ich podmiotów macierzystych lub innych podmiotów powiązanych, które stanowią wkład w koszty ogólnego zarządu oddziałów, podmiotów zależnych i stowarzyszonych (za planowanie, organizowanie i kontrolowanie) oraz również zwrot wydatków rozliczanych bezpośrednio przez podmioty macierzyste. Obejmują również transakcje pomiędzy podmiotami macierzystymi oraz ich oddziałami, podmiotami zależnymi i stowarzyszonymi na pokrycie kosztów ogólnych.

Usługi kulturalne i rekreacyjne (kod 287)

Obejmują Usługi audiowizualne i usługi pokrewne (kod 288) oraz Pozostałe usługi kulturalne i rekreacyjne (kod 289).

Usługi audiowizualne i usługi pokrewne (kod 288)

Obejmują usługi i towarzyszące opłaty związane z produkcją filmów (na taśmie filmowej lub kasetach wideo), programów radiowych i telewizyjnych (na żywo lub z taśmy) i nagrań muzycznych. Obejmują przychody lub płatności z tytułu najmu, wynagrodzenie otrzymywane przez aktorów będących rezydentami, producentów itp. za produkcje zagraniczne (lub przez nierezydentów za prace wykonywane w gospodarce zbierającej dane), wynagrodzenie za prawa dystrybucyjne sprzedawane mediom za ograniczoną liczbę widowisk w określonych obszarach oraz dostęp do kodowanych kanałów telewizyjnych (takie jak usługi kablowe). Obejmują wynagrodzenia dla aktorów, reżyserów i producentów zaangażowanych w produkcje teatralne i muzyczne, imprezy sportowe, cyrki i inne imprezy tego rodzaju oraz wynagrodzenia za prawa do dystrybucji (dotyczące telewizji, radia i filmu).

Pozostałe usługi kulturalne i rekreacyjne (kod 289)

Obejmują Usługi związane z edukacją (kod 895), Usługi związane z ochroną zdrowia (kod 896) oraz Pozostałe usługi związane z kulturą i rekreacją (kod 897).

Usługi związane z edukacją (kod 895)

Obejmują usługi dostarczane pomiędzy rezydentami i nierezydentami dotyczące edukacji, takie jak kursy korespondencyjne, edukacja za pośrednictwem telewizji lub Internetu lub przy udziale nauczycieli itp., którzy świadczą usługi bezpośrednio w innych gospodarkach.

Usługi związane z ochroną zdrowia (kod 896)

Obejmują usługi świadczone przez lekarzy, pielęgniarki, personel medyczny pomocniczy i inny, a także usługi laboratoryjne i inne, zarówno na odległość, jak i na miejscu. Wyłączone są wydatki ponoszone przez podróżnych na edukację i zdrowie (łącznie z wydatkami ponoszonymi w trakcie podróży).

Pozostałe usługi związane z kulturą i rekreacją (kod 897)

Jest to kategoria obejmująca Pozostałe usługi kulturalne i rekreacyjne (kod 289) nieujęte w Usługach związanych z edukacją (kod 895) oraz Usługach związanych z ochroną zdrowia (kod 896).

Usługi rządowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (kod 291)

Jest to kategoria obejmująca transakcje rządowe (łącznie z transakcjami organizacji międzynarodowych), które nie zostały zaliczone do innych komponentów Rozszerzonej Klasyfikacji Usług w Bilansie Płatniczym (Extended Balance of Payments Services Classification - EBOPS). Obejmują wszystkie transakcje (w zakresie towarów i usług) zawierane przez ambasady, konsulaty, jednostki wojskowe i agencje obrony z rezydentami gospodarek, na terenie których znajdują się ambasady, konsulaty, jednostki wojskowe i agencje obrony oraz wszystkie transakcje z innymi gospodarkami. Wyłączone są transakcje z rezydentami rodzimych gospodarek, reprezentowanymi przez ambasady, konsulaty, jednostki wojskowe i agencje obrony oraz transakcje zawierane w kantynach, sklepach wojskowych oraz w tych ambasadach i konsulatach.

Wymagany jest podział tej pozycji na usługi świadczone przez Ambasady i konsulaty (kod 292), Jednostki i agencje wojskowe (kod 293) oraz Pozostałe usługi rządowe (kod 294).

DOCHODY (kod 300)

Dochody obejmują dwa rodzaje transakcji pomiędzy rezydentami i nierezydentami: i) transakcje obejmujące wynagrodzenia pracowników, które są wypłacane pracownikom niebędącym rezydentami (np. pracownicy przygraniczni, sezonowi i inni pracownicy okresowi); oraz ii) transakcje obejmujące przychody i rozchody z tytułu dochodów z inwestycji w zagraniczne aktywa i pasywa finansowe.

Wynagrodzenia pracowników (kod 310)

Wynagrodzenia pracowników obejmują pensje i inne świadczenia, w gotówce lub w naturze, uzyskiwane przez osoby fizyczne - w innych gospodarkach poza tymi, których są rezydentami - za prace wykonane dla (i zapłacone przez) rezydentów tychże gospodarek. Obejmują one także składki odprowadzane przez pracodawców, w imieniu pracowników, na poczet ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczeń prywatnych lub funduszy emerytalnych (finansowanych lub niefinansowanych) w celu zapewnienia świadczeń dla pracowników.

Dochody z inwestycji (kod 320)

Dochody z inwestycji stanową dochody uzyskiwane z tytułu posiadania zagranicznych aktywów finansowych, które są płacone przez rezydentów jednej gospodarki rezydentom innej gospodarki. Dochody z inwestycji obejmują odsetki, dywidendy, przekazy zysków oddziałów oraz udziały inwestorów bezpośrednich w reinwestowanych zyskach przedsiębiorstw bezpośredniego inwestowania. Dochody z inwestycji powinny być klasyfikowane według podziału na rodzaj inwestycji: bezpośrednie, portfelowe i pozostałe.

Dochody z inwestycji bezpośrednich (kod 330)

Dochody z inwestycji bezpośrednich, tzn. dochody z kapitału i dochody z wierzytelności, obejmują dochody uzyskiwane przez bezpośredniego inwestora, będącego rezydentem w jednej gospodarce z tytułu inwestycji bezpośredniej w przedsięwzięcie w innej gospodarce. Dochody z inwestycji bezpośrednich są ujmowane netto, zarówno w przypadku zagranicznych inwestycji bezpośrednich, jak i w gospodarce sprawozdającej (tj. przychody z tytułu dochodów z kapitału i dochodów z wierzytelności, pomniejszone o rozchody z tytułu dochodów z kapitału i dochodów z wierzytelności dla obu). Dochody z kapitału są następnie dzielone na: i) dochody podzielone (dywidendy i podzielone zyski oddziałów); oraz ii) reinwestowane zyski i niepodzielone zyski oddziałów. Dochody z wierzytelności obejmują przypadające do zapłaty odsetki - od zadłużenia pomiędzy spółkami powiązanymi - na rzecz/od bezpośrednich inwestorów od/na rzecz podmiotów powiązanych kapitałowo za granicą. Dochody z tytułu akcji uprzywilejowanych bez prawa udziału w zyskach są traktowane jako dochody odsetkowe, a nie jako dochody z dywidendy, i w związku z tym są wykazywane w pozycji: dochody z wierzytelności.

Dywidendy i podzielone zyski oddziałów (kod 332)

Dywidendy, łącznie z dywidendami z tytułu papierów wartościowych, stanowią podział dochodów alokowanych pomiędzy akcje i inne formy udziałów w kapitale przedsiębiorstw prywatnych, spółdzielni i spółek publicznych. Podzielony dochód może mieć formę dywidendy od akcji zwykłych lub uprzywilejowanych znajdujących się w posiadaniu zagranicznych inwestorów bezpośrednich w podmiotach powiązanych kapitałowo lub odwrotnie.

Reinwestowane zyski i niepodzielone zyski oddziałów (kod 333)

Reinwestowane zyski obejmują udziały bezpośrednich inwestorów - proporcjonalnie do posiadanego przez nich kapitału - w: i) dochodach, których zagraniczne podmioty zależne i spółki stowarzyszone nie rozdzielają bezpośrednio w formie dywidend; oraz ii) dochodach, których oddziały i inne niezarejestrowane podmioty nie przekazują bezpośrednim inwestorom. (Jeżeli ta część dochodu nie jest określona, wówczas wszystkie dochody oddziałów są uważane za podlegające podziałowi).

Dochody z wierzytelności (kod 334)

Dochody z wierzytelności obejmują przypadające do zapłaty odsetki - z tytułu zadłużenia pomiędzy przedsiębiorstwami powiązanymi kapitałowo - na rzecz/przez inwestorów bezpośrednich przez/na rzecz podmiotów powiązanych za granicą. Dochody z tytułu akcji uprzywilejowanych bez prawa udziału w zyskach są traktowane raczej jako dochody odsetkowe, a nie dochody z tytułu dywidendy, oraz są wykazywane w pozycji: dochody z wierzytelności.

Kapitał własny i reinwestowane zyski (kod 506)

Kapitał własny obejmuje kapitał własny oddziałów, wszystkie udziały (z prawem głosu lub bez prawa głosu) w podmiotach zależnych i powiązanych (z wyjątkiem akcji uprzywilejowanych bez prawa udziału w zyskach, które są traktowane jako papiery dłużne i wykazywane są w pozycji: pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich) i inne udziały kapitałowe. Reinwestowane zyski obejmują bezpośrednie udziały inwestora (proporcjonalnie do posiadanego przez nich kapitału) w dochodach niepodzielonych w formie dywidendy przez podmioty zależne lub powiązane i dochody oddziałów nieprzekazane inwestorowi bezpośredniemu.

Kapitał własny i reinwestowane zyski w gospodarce sprawozdającej (kod 556)

Kapitał własny obejmuje kapitał własny w oddziałach, wszystkie udziały (z prawem głosu lub bez prawa głosu) w podmiotach zależnych i powiązanych (z wyjątkiem akcji uprzywilejowanych bez prawa udziału w zyskach, które są traktowane jako papiery dłużne i są wykazywane w pozycji: pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich) i inne udziały kapitałowe. Reinwestowane zyski obejmują bezpośrednie udziały inwestora (proporcjonalnie do posiadanego przez nich kapitału) w dochodach niepodzielonych w formie dywidendy przez podmioty zależne lub powiązane i dochody oddziałów nieprzekazane inwestorowi bezpośredniemu.

Dochody z inwestycji portfelowych (kod 339)

Dochody z inwestycji portfelowych obejmują zawierane pomiędzy rezydentami i nierezydentami transakcje dotyczące dochodów i uzyskiwanych z tytułu posiadania akcji, obligacji, weksli i instrumentów rynku pieniężnego. W ramach tej kategorii rozróżniane są dochody z udziałowych papierów wartościowych (dywidendy) oraz dochód z dłużnych papierów wartościowych (odsetki).

Dochody z pozostałych inwestycji (kod 370)

Dochody z pozostałych inwestycji obejmują przychody i rozchody odsetkowe z tytułu wszystkich pozostałych aktywów rezydentów (należności) oraz pasywów w stosunku do nierezydentów. Kategoria ta obejmuje również zasadniczo dochody gospodarstw domowych z kapitału netto w rezerwach ubezpieczeń na życie oraz w funduszach emerytalnych. Odsetki od należności obejmują odsetki od długoterminowych i krótkoterminowych kredytów, od depozytów, od pozostałych należności handlowych i finansowych oraz z tytułu posiadanej pozycji w MFW. Odsetki od zobowiązań obejmują odsetki od kredytów, od depozytów oraz z tytułu innych roszczeń i odsetek związanych z wykorzystaniem kredytów i pożyczek z MFW. Obejmują również odsetki płatne przez MFW od SDR posiadanych na Rachunku Ogólnym.

Transfery bieżące (kod 379)

Transfery bieżące stanowią pozycje kompensacyjne dla transakcji jednostronnych, w ramach których jeden podmiot gospodarczy dostarcza rzeczywiste środki lub pozycję finansową innemu podmiotowi bez uzyskiwania w zamian jakichkolwiek rzeczywistych środków lub pozycji finansowych. Wspomniane środki są zużywane niezwłocznie lub w krótkim czasie po dokonaniu transferu. Transfery bieżące stanowią wszystkie transfery, które nie są transferami kapitałowymi. Transfery bieżące są klasyfikowane zgodnie z sektorem gospodarki gromadzącej dane na rząd i pozostałe sektory.

Transfery rządowe (kod 380)

Transfery rządowe dotyczą bieżącej współpracy międzynarodowej i obejmują transfery bieżące - w gotówce lub w naturze - pomiędzy rządami różnych gospodarek lub pomiędzy rządami i organizacjami międzynarodowymi.

Transfery pozostałych sektorów (kod 390)

Transfery bieżące pomiędzy pozostałymi sektorami gospodarki oraz nierezydentami obejmują transfery realizowane pomiędzy osobami fizycznymi, pomiędzy instytucjami lub organizacjami pozarządowymi (lub pomiędzy tymi dwoma grupami), lub pomiędzy instytucjami rządowymi, niebędącymi rezydentami oraz osobami fizycznymi lub instytucjami pozarządowymi.

Rachunek kapitałowy (kod 994)

Rachunek kapitałowy obejmuje wszystkie transakcje związane z przychodami lub rozchodami z tytułu transferów kapitałowych oraz nabycia/zbycia nieprodukowanych aktywów niefinansowych.

Rachunek finansowy (kod 995)

Rachunek finansowy obejmuje wszystkie transakcje związane ze zmianami własności zagranicznych aktywów i pasywów finansowych danej gospodarki. Zmiany tego rodzaju obejmują powstanie i likwidację roszczeń w stosunku do reszty świata lub przez resztę świata. Wszystkie składniki są klasyfikowane zgodnie z rodzajem inwestycji lub według podziału funkcjonalnego (inwestycje bezpośrednie, inwestycje portfelowe, pochodne instrumenty finansowe, pozostałe inwestycje, aktywa rezerwowe).

INWESTYCJE BEZPOŚREDNIE (kod 500)

Zagraniczne inwestycje bezpośrednie stanowią kategorię inwestycji międzynarodowych, która odzwierciedla cel podmiotu będącego rezydentem w jednej gospodarce (inwestor bezpośredni), jakim jest uzyskanie trwałego udziału w podmiocie będącym rezydentem w innej gospodarce niż gospodarka inwestora (przedsiębiorstwo bezpośredniego inwestowania). „Trwały udział” wymaga istnienia długotrwałych relacji pomiędzy bezpośrednim inwestorem oraz podmiotem oraz znacznego wpływu inwestora na zarządzanie przedsiębiorstwem bezpośredniego inwestowania. Inwestycje bezpośrednie obejmują początkową transakcję pomiędzy dwoma podmiotami - tzn. transakcję, która inicjuje relacje inwestycji bezpośredniej - oraz wszystkie kolejne transakcje między nimi i między podmiotami powiązanymi kapitałowo, zarówno posiadającymi osobowość prawną, jak i jej nieposiadającymi.

Zagraniczne inwestycje bezpośrednie (kod 505)

Inwestycje bezpośrednie są zasadniczo klasyfikowane kierunkowo - bezpośrednie inwestycje rezydenta za granicą oraz inwestycje nierezydenta w danej gospodarce.

Kapitał własny (kod 510)

Kapitał własny obejmuje kapitał własny oddziałów, wszystkie udziały (z prawem głosu oraz bez prawa głosu) w podmiotach zależnych i powiązanych (z wyjątkiem akcji uprzywilejowanych bez prawa do udziału w zyskach, które są traktowane jako papiery dłużne i wykazywane w pozycji: pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich) oraz inne udziały kapitałowe. Kapitał własny obejmuje również nabycie przez przedsiębiorstwo bezpośredniego inwestowania udziałów jego inwestora bezpośredniego.

Reinwestowane zyski (kod 525)

Reinwestowane zyski obejmują bezpośrednie udziały inwestora (proporcjonalnie do posiadanego przez nich kapitału) w dochodach niepodzielonych w formie dywidendy przez podmioty zależne lub powiązane i dochody oddziałów nieprzekazane inwestorowi bezpośredniemu. Reinwestowane zyski są rejestrowane jako dochody i jako kompensująca transakcja kapitałowa.

Pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich (kod 530)

Pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich (lub transakcje związane z długiem pomiędzy spółkami powiązanymi kapitałowo) obejmuje zaciąganie i udzielanie pożyczek - łącznie z papierami dłużnymi, kredytami handlowymi oraz akcjami uprzywilejowanymi bez prawa udziału w zyskach (które są traktowane jako papiery dłużne) - pomiędzy inwestorami bezpośrednimi i podmiotami zależnymi, oddziałami oraz podmiotami powiązanymi kapitałowo. Zobowiązania z tytułu zadłużenia inwestora bezpośredniego w stosunku do przedsiębiorstwa bezpośredniego inwestowania są również rejestrowane jako pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich.

Inwestycje bezpośrednie w gospodarce sprawozdającej (kod 555)

Inwestycje bezpośrednie są zasadniczo klasyfikowane kierunkowo - bezpośrednie inwestycje zagraniczne rezydenta za granicą oraz inwestycje nierezydenta w danej gospodarce.

Kapitał własny (kod 560)

Kapitał własny obejmuje kapitał własny oddziałów, wszystkie udziały (z prawem głosu oraz bez prawa głosu) w podmiotach zależnych i powiązanych (z wyjątkiem akcji uprzywilejowanych bez prawa do udziału w zyskach, które są traktowane jako papiery dłużne i wykazywane w pozycji: pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich) oraz inne udziały kapitałowe. Kapitał własny obejmuje również nabycie przez przedsiębiorstwo bezpośredniego inwestowania udziałów jego inwestora bezpośredniego.

Reinwestowane zyski (kod 575)

Reinwestowane zyski obejmują bezpośrednie udziały inwestora (proporcjonalnie do posiadanego przez nich kapitału) w dochodach niepodzielonych w formie dywidendy przez podmioty zależne lub powiązane i dochody oddziałów nieprzekazane inwestorowi bezpośredniemu. Reinwestowane zyski są rejestrowane jako dochody i jako kompensująca transakcja kapitałowa.

Pozostały kapitał z tytułu bezpośrednich inwestycji kapitałowych (kod 580)

Pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich (lub transakcje związane z długiem pomiędzy spółkami powiązanymi kapitałowo) obejmuje zaciąganie i udzielanie pożyczek - łącznie z papierami dłużnymi, kredytami handlowymi oraz akcjami uprzywilejowanymi bez prawa udziału w zyskach (które są traktowane jako papiery dłużne) - pomiędzy inwestorami bezpośrednimi i podmiotami zależnymi, oddziałami oraz podmiotami powiązanymi kapitałowo. Zobowiązania z tytułu zadłużenia inwestora bezpośredniego w stosunku do przedsiębiorstwa bezpośredniego inwestowania są również rejestrowane jako pozostały kapitał z tytułu inwestycji bezpośrednich.

INWESTYCJE PORTFELOWE (kod 600)

Inwestycje portfelowe obejmują transakcje dotyczące udziałowych i dłużnych papierów wartościowych. Papiery dłużne dzielą się na obligacje, instrumenty rynku pieniężnego i pochodne instrumenty finansowe, jeżeli instrumenty pochodne generują roszczenia i zobowiązania finansowe. Do inwestycji portfelowych zalicza się te papiery wartościowe, które nie są zaliczane do inwestycji bezpośrednich lub aktywów rezerwowych.

Finansowe instrumenty pochodne (kod 910)

Pochodny instrument finansowy jest to instrument finansowy powiązany z innym określonym instrumentem finansowym, wskaźnikiem lub towarem. Dzięki pochodnym instrumentom finansowym określone ryzyko finansowe (takie jak ryzyko stopy procentowej, ryzyko walutowe, ryzyko zmian cen papierów udziałowych i towarów, ryzyko kredytowe itp.) może być odrębnym przedmiotem transakcji na rynkach finansowych.

POZOSTAŁE INWESTYCJE (kod 700)

Pozycja dotycząca innych inwestycji jest definiowana jako kategoria obejmująca pozostałe elementy, która obejmuje wszystkie transakcje finansowe niewykazywane w pozycji: inwestycje bezpośrednie, inwestycje portfelowe, pochodne instrumenty finansowe lub aktywa rezerwowe.

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA