REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 1999 nr 97 poz. 14

DYREKTYWA KOMISJI 1999/15/WE

z dnia 16 marca 1999 r.

dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/759/EWG odnoszącą się do kierunkowskazów pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dziennik Urzędowy nr L 097 12/04/1999 s. 0014 - 0032

Tekst pierwotny

 

 (Tekst mający znaczenie dla EOG)

 

 

 

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

 

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

 

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

 

uwzględniając dyrektywę Rady 76/759/EWG z dnia 27 czerwca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 10,

 

a także mając na uwadze, co następuje:

 

1)              dyrektywa 76/759/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczące układów, części i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu mają zastosowanie do dyrektywy 76/759/EWG;

 

2)              w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy załączony był dokument informacyjny oraz świadectwo homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; świadectwo homologacji przewidziane w dyrektywie 76/759/EWG musi być odpowiednio zmienione;

 

3)              procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim zmienić w tym celu dyrektywę 76/759/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami Regulaminu nr 6 EKG ONZ na zasadzie odniesień;

 

4)              konieczne jest zapewnienie, że spełniane są wymogi dyrektywy Rady 76/756/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Rady 97/28/WE(5) oraz wymogi dyrektywy Rady 76/761/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 1999/17/WE(7);

 

5)              środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

 

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

 

Artykuł 1

 

W dyrektywie 76/759/EWG wprowadza się następujące zmiany:

 

1.              W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

 

„1.      Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji WE części dla każdego typu kierunkowskazów, które spełniają wymogi w zakresie konstrukcji i badań ustanowione we właściwych załącznikach.”

 

2.              W art. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

 

„Państwa Członkowskie, dla każdego typu kierunkowskazów, którym udzielają homologacji na mocy art. 1, wydają producentowi znak homologacji WE części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I dodatek 3.”

 

3.              Art. 4 otrzymuje brzmienie:

 

Artykuł 4

 

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdym udzieleniu, odmowie lub cofnięciu homologacji na mocy niniejszej dyrektywy.”

 

4.              Art. 9 otrzymuje brzmienie:

 

Artykuł 9

 

Do celów niniejszej dyrektywy „pojazd” oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.”

 

5.              Załączniki zastępuje się tekstem Załącznika do niniejszej dyrektywy.

 

Artykuł 2

 

1.       Od dnia 1 października 1999 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 kwietnia 1999 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się kierunkowskazów:

 

-         odmówić, ze względu na typ pojazdu lub typ kierunkowskazu, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

 

-         zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów, lub sprzedaży, lub dopuszczenia do eksploatacji kierunkowskazów,

 

pod warunkiem, że spełniają one wymogi dyrektywy 76/759/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą oraz że w zakresie, w jakim dotyczy to pojazdów, są zainstalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

 

2.       Od dnia 1 kwietnia 2000 r. Państwa Członkowskie:

 

-         nie udzielają już homologacji typu WE oraz

 

-         mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

 

dla każdego typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do kierunkowskazów, oraz dla każdego typu kierunkowskazów, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 76/759/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

 

3.       Od dnia 1 kwietnia 2001 r. wymogi dyrektywy 76/759/EWG odnoszące się do kierunkowskazów jako części składowych, ostatnio zmienione niniejszą dyrektywą, stosuje się do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.

 

4.       Bez względu na ust. 2 i 3, dla części zamiennych, Państwa Członkowskie nadal udzielają homologacji WE dla kierunkowskazów oraz zezwalają na ich sprzedaż i eksploatację zgodnie z poprzednimi wersjami dyrektywy 76/759/EWG, pod warunkiem, że takie kierunkowskazy:

 

-         są przeznaczone do zamontowania w pojazdach już użytkowanych, oraz

 

-         są zgodne z wymogami tej dyrektywy, obowiązującymi w czasie, gdy pojazdu zostały po raz pierwszy zarejestrowane.

 

Artykuł 3

 

Punkty oraz załączniki Regulaminu nr 6 EKG ONZ określone w załączniku II pkt 1 zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 kwietnia 1999 r.

 

Artykuł 4

 

1.       Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1999 r.; jednakże, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3, nie nastąpi przed dniem 1 kwietnia 1999 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po rzeczywistej publikacji tych tekstów i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

 

Stosują one te przepisy od dnia 1 października 1999 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed dniem 1 kwietnia 1999 r., sześć miesięcy po ich rzeczywistej publikacji.

 

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

 

2.       Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

 

Artykuł 5

 

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

 

Artykuł 6

 

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

 

 

 

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 marca 1999 r.

 

 

 

W imieniu Komisji

 

Martin BANGEMANN

 

Członek Komisji

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA